18 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

18 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

© Devlet memurlarına ali harem kanunu (Baş tarafı birinci sahifede) 1 w Maaşlı devlet memurlarının ve musllimler dahil, askeri memurlar harigi defecel Baş dereceye alt maaş asılları fe aşağıdaki cedvelde gösterilmiş. ” Derece Maaş amiları (Tutarı 150 125 100 GER Sonusanem 20 u 15 5 10 'Tekaüd ve harcırah, hesaplarında ve muhtelif kanunların maaş asılla» rına tealük eden hükümlerinin talbi- kinde bu cedvelin ikinçi - sütununda yazılı miklarlar ve emsali hâsılına ait hükümlerde de üçüncü sütunda yazılı raksmlar osastır. 2 — Umumi müvazeneye dahil da- irelerin 1 inci madde mevzuuna giren teşknât kadroları bu kanuna bağlı csdvelde yazılı olduğu şekilde değiş tirilmiştir. 3 — Devlet memurluğuna ilk defa girenlerin menşelerine ve tahsillerine göre, alınzbilecekleri dereceler aşa gla gösteritmiştir: A) Ortamektep mezunlarından ta- lip bulunmadığı takdirde, Memurin kanununa göre, memur olabilecekler 15 inci dereceye, B) Örtamektep mezunu olanlar M4 üncü dereceye, C) Lise veya muadili mekteplerden veya orta tahsile ayni zamanda mes- lek tahsili dört, en az beş yıllık veya ortamektep tahsilini ikmalden sonra en az iki yillik meslek mekteplerinden mezun olanlar 13 üncü dereceye, D) Lise derecesinde bir tahsil üze- rine en az bir yıllik mesleki tahsili yapmış veya kurs görmüş ve yahut beş yıllık meslek mektebi tahsili üze- rine en az İki yıllık daha yüksek bir meslek tahsilini bitirmiş veya orta tahsilini bitirdikten sonra en az dört yilik meslek mektebinden mezun olanlar, mesleklerine ait memuriyet- lerde 12 nci dereceye; (Lise veya muallim mektebini bi- tirdiklen sonra imtihanla orta tedri- sat muallimliği ahliyetnamesi almış olanlar, Maarif mesleğine bu dereo De alınabilirler.) E) Altı yıldan az tahsili yüksek mektep mezunları 1l inci dereceye; (Il — Bunlardan askerlik hizmeti- ni ifa etmeden memuriyete intisab edecekler, altı ay müddetle 12 nci de- 600 500 400 300 260 210 170 140 120 100 85 75 60 50 40 ilk terfi müddetine eklenir ve faz- ilk terfi n'üddetinden indirilir.) F) 6 yıllık yüksek mektep mezun- Yarı 10 uncu dereceye; G) Lise tahsilini yurdda ikmal edenlerden yüksek, tahsilini gerek memleketimizde ve gerekse yabancı bir memlekette bitirdikten sonra, mesleğin mvayvven bir şubesinde ay- rca İhtisas yaparak, ihtisaslarını hususi kanunlarda yazılı şekilde tas- dik ettirenler 9 uncu dereceye; H) Yukandaki fıkralara göre 15, 14,13, 12, 11 ve 10 uncu dereceye gi- receklor arsasında, nesleklere göre İc- ra Vekilleri Heyetince tesbit edilecek yabancı dillerden ikisine hakkile va- kıf oldukları, İcra Vekilleri Heyeti kararile teşkil edilecek bir komisyon huzurunda imtihanla sabit olanlar bir derece yukarısına alınabilirler. Kairola açık ver bulunmaması do- layısile, tahsillerine göre, girebilecek- leri dereceden daha aşağı derecede bir memuriyete alınanlar, şubelerin. de ilk açık vukuunda girebilecekleri derecelere tercihan tayin olunurlar, 4 — Devlet memuriyetine bidaye- ten alınırken yabancı bir dil bilme- dlkleri halde, memuriyete geçtikten &onra öğrendikleri veya bir dil bildik. Yerinden dolayı bir üst dereceye alı- nanlardan bilâhare bir dil öğrendik- leri, 3 üncü maddenin H fıkrasında yazli şartlar dairesinde sabit olanla- ra, yapılacak nizamname ile tesbit olunacak nisbetlerde bir defaya mah- sus olmak üzere nakdi mükâfat veri- lebilir. 5 — Devlet memurluğuna ilk defa girenlerden Umumi müfettişlik, Riya setilcümhur dairesi memurlukları, Hu- susi kalem müdürleri, mütercimlik- ler, elçilikler, valilikler ve hukuk mü- şavirliklerine tayin olunacaklar, bu kanunun 3 üncü maddesinde yazıl kayıtlara tabi tutulmaksızın, kadro. daki derece maâaşile bu memuriyetle- re tayin olunabilirler. Bu gibilerin muayyen İerfi müddetlerini doldur- dukça ayni vazifede terfileri de caiz- dir. Şu kadar ki, bulundukları bu de- receler, tahsil vaziyetlerine ve hizmet müddetlerine nazaran, ancak bu ke nundaki umumi hükümlerin müsa- adesi nisbetinde başka memuriyetler için mükteseb hak sayılabilir, Evvelce devlet memuriyetlerinde bulunduğu halde bilâhare #yrılmış ve en âz beş seneyi müstemirren m6 murluk haricinde geçirmiş olanlar da, bu vazifeye âyni suretle tayin olu- nabilirler, Şu kadar ki, dairesinin bağlı bu- Tunduğu Vekâlete tabi alelümum teş- kilât haricinde diğer bir Vekâlet teş- kilâtına İlk defa olarak, yukarıda sa yılı memuriyetlerden birile intisab edecek her hângi bir derecedeki dev- let memurları hakkında da birinci fıkra hükmü tatbik olunabilir, Bu madde mucibince yapılacak ta- yin ve terfiler, adı geçen vazifelerin fiilen ifasile meşrut ve muteberdir, 6 — Yukarı dereceye terfi için en az dört sene bir derecede bulunmuş ve bu kadar müddet o derece maaşını fiilen almış olmak şarttır, Yüksek mektepten mezun olanlar için bu müddet üç senedir, Müddetlerini ikmal etmeden, ma fevk derecede bir memuriyete tayini icab edenler, müddetleri hilamına kâ- dar eski derecedeki maaşlarını alır. lar. Her ne suretle olursa olsun, bir de- röceden fazla terfi caiz değildir. Şu kadar ki, 7 nci ve daha yukarı derecelerden birine, aşağıdaki dere- cedo kadroya göre memuriyet olma dığı veya ehil memur bulunmadığı takdirde, iki derece aşağıdaki memur- ların tayini caizdir. Bu suretle iki de- rece yukarıdaki memuriyete. tayin olunanlar eski derecelerinde bir terfi müddeti dolduruncıya kadar o'derece maaşını, bir terfi müddetince de, ara- daki derece maaşını aldıktan sonra tayin edildikleri derece maaşını alır. lar. 6 ncı ve daha aşağı derecelerdeki va- gilelere de memur tayini câizdir. 5 inci maddede yazılı hükümler mahfuz kalmak üzere, 5 inci ve daha yukarı derecelerdeki memuriyetlere tayin edilebilmek için yüksek mek- tepten mezun olmak şarttır. 7 — Ehliyetleri ve sicilleri itibarile terfie hak kazandıkları halde, kadro- nun müsaadesizliği sebebile, bir dere cede iki terfi müddeti geçirmesine rağmen, ferfi edemiyenlere, her dere- cede bir defaya mahsus olmak üzere üst derece masşı verilir. Bu hükmün tatbikinde geçecek terfi müddetleri- nin meböei, bu kanunun meriyeti ta rihinden itibaren hesap olunur. 8 — Alelümum maaşlı veya daimi ücretli hizmetlere ait kadroların teş- kilât kanunlarına bağlanması şart- tar. Ancak muvakkat ve mütehavvii müddetlerle ifadesi icab eden ve dal- mü mahiyet arzetmiyen hizmetlerin Bütçe kanununa bağlı (E) cedveline dahil tertiplerden âlınacak kadrolar- la idaresi caizdir. Müvazenei umumiye kanununa bağ- h (D) cedveli, yalnız 16 ncı madde- de yazılı müstahdemlerle, nakil vası- taları kadrolarına inhisar eder, 9 — 1452 sayılı kanunun 18 inci ve 3139 sayılı kanunun İ inci mad- deleri mucibince verilecek mesken taz- minatı 1-3 üncü dereceler 60; 4 ve 5 inci dereceler için 30; 6-8 inci dere celer için 22; 9-13 üncü dereceler için 15; 14 ve 15 inci dereceler için 10 ra olarak tesbit olunmuştur. Mezuniyet veya muvakkat memuri- yetle Ankarada ayrılanlara, ayrıldıl- ları müddetin yalnız üç ayı için tax- adi © minat verilir. Eir mepmtriyete açıktan vekâleten tayin edilenlere, almakta oldukları vekâlet maaşı nisbetinde mesken taz- minatı verilir, 6 ncı madde mucibince müddetini ikmel etmeden yukarı derecelere tâ» yin edilenlerin aldıkları mesken taz- minatı, almakta oldukları maaş dere- cesine tekabül eden tazminattır. 10 — Ücretli vazifelere ilk alınacak memurlar, tahsil derecelerine ve di- ğer vasıflarma göre girebilecekleri maaşlı memurluk derecesinin ancak bir fist derecesine eit maaş tutarile tayin olunabi'irler. Bunların terfileri de maaşlı memur- ların tefilerindeki hükümlere tabi- dir, Maaşlı veya ücretli mtisas mevkile- rinde istihdam olunacaklar, bu ka nun mucibince, muayyen şeraiti ih- raz edinciye kadar ihtisas mevkii ol- muyan diğer bir vazifeye tahvilde müktesep hak teşkil etmemek üzere, kadrolarmda muayyen maaş veya Üüc- retlo tavin olunabilirler. Bu gibilerden bir terfi müddelini ikraal edenlerin ayni mahiyetteki ih- tisas mavkilerinde kezalik müktesep hak teşkil elememek üzere terfileri de caizdir. İhtisas mevkilerinin, teşkilât ka- nunlerına bağlı kadrolarda tâsrih edilmiş olması şarttır. 11 — Ücretli vazifelerde bulunan- lardan bir te-fi müddeti dolduranlar, ücretlerinin tekabül ettiği derecedeki maaşlı memuriyetlere ve doldurmi- yanlar, bir derece aşağıdaki memuri- yetlere naklolunabilirler, Ücretli bir vaziteyep nakledilecek maaşlı memurlardan, bulundukları derecede bir terfi müddeti dolduran- lar iki ve bu müddeti doldurmıyan- lar bir üst dereceye ait maaş tutarı- nın teksbül ettiği ücretleri alabilir. ler, Bunların geçtikleri maaş veya üc- retli memuriyet derecesindeki terfi müddetinin mebdei, “nakledildikleri tarihtir, 12 — Ücretlilerden Ankarada bu- lunanlara, 10 uncu madde mucibince girebilecekleri maaşlı derecelere ai$ mesken tazminatı, maaşlı memurlar hakkındaki umumi hükümler daire- sinde verilir; derecelerinin üstünde ihtisas mevkilerinde ücretle istihdam edilenlere bu tazminat verilmez. 13 — Gerek bir Vekâlet teşkilâtın- dan diğer bir Vekâlet teşkilâtma, ge- rekse sermayesi Devlele sit iktisadi t6- şekküllerden Vekâletler teşkilâtına ve- ya Vekâletler teşkilâtından bu teşek- küllere memur nakli, ait olduğu ma- kammın muvafakatına bağlıdır. Ancak, tayinleri mahallerine ait memuriyetler arasındaki nakil ve tah- viller, valilerin müsaadesile yapılır. İstifa edenler hakkında dahi altı ay müddetle bu büküm tatbik olunur. Bu madde hükmü ücretlilere de şü- midir, 14 — Mesleki tahsil veya ihtisas tahsili görerek, mesleklerine ait va- zifelere intisap edenler ile, bu kanu- nun 5 inci maddesinde yazılı vazifele- re ve ihtisas mevkilerine alınanlar müstesna olmak üzere, bidayeten dev» let memuriyetlerine (alınacakların müsabaka imtihanına, birden fazla talip bulunmadığı takdirde, ehliyet imtihanına girip kazanmaları şart- tar. 15 — Hususi bir kanunla aksine sa- rahat olmadıkça, maaş ve Ücretleri umumi ve mülhak bütçelerle, İdarei hususiye ve Belediyeler bütçelerinden verilen memurların uhdelerinde, bu- lundukları müesseselerin içinde ve dışında maaşlı veya ücretli asli İki memuriyet İçtima edemez. 788 sayılı kanunun 8 inci maddesi. le 1498 sayılı kanunun birinci madde- si hükümleri ücretli memurlara da şamildir, Maaşlı veya ücretli memurların uh- delerinde maaşlı veya ücretli bir da imi muallimlik bulunabilir. Şu kadar Ki, aslf vazifesi maaşlı olanların ühdesindeki maaşlı muak Wmlikten alacakları para ücret itibar olunur. Bu suretle fâveten bir mua limlik deruhte edenlere, muallimi Zin ücret veya tutarının üçte ikisi ve- Hür, ; Muallimlerden, uhdelerinde rel- | nun ve bunların ek vetadilleri hü- törlük, dekanlık, müdürlük, başmua- | vinlik, muavinlik, başmuallimlik, Jâ- boratuar, Mühendis mektebi ve sanat okulları atölye şefliği gibi, ücretli ida | Yi bir vazife bulunanların iki, muaj- | limliği cemetmeleri caizdir. Bunların | idari vazifelerine ait üctetlerin ve | muallimlik maaş veya ücretlerinden | miktarı fazla olanının tamamı ve ikincisinin de üçte ikisi verilir. (Mü- derris, profesör, doçent tabirleri mü- allimlik ifadesine dahildir.) 'Tabiplerin ve mühendislerin derulh te edebilecekleri mesleki ovazifelerin adedi ve bundan dolayı kendilerine verilecek maaş veya ücretler nisbeti, uhüelerinde idari vazife bulunduğu- na veya bulunmadığına göre, musi- limler için yukarda konulan hüküm- lere tabidir, 900 sayılı kanun ile 1702 sayılı ka- kümleri mahfuzdur, 18 — Odacı, kolcu, bekçi, evrak müs vezzii, gemi mürettebatı, ücretli tah- sildar, daktilo ve steno gibi mütefer- rik müstahdemler, bü kanun hüküm- lerine tabi' değildirler, 17 — Mülhsk bütçeli idareler, hü- suşi idareler, Belediyeler, Ticaret oda- ları ve Borsalar dahi bu kanun hü- kümlerine tabidirler. Ancak İnhisar. lar ve Devlet Demiryolları ve Liman- lari İşletme idaresi umum müdürle. rine, alacakları ücretten başka, görü- lecek lüzüm üzerine, İcra Vekiileri Heyeti kararile 100 lirayı geçmemek Üzere, münasip bir tazminat verilebi- lir. 18 — Ücretle müstahdem memur- ların harcırahları, maaşlı memurla- rın harcırah hükümlerine tevfikan ve işbu kanunun 1 inci maddesinde ya- zil derece aylıkları esas tutularak he- sap edilir. 19 — Devlet memurları, aylıkları. nın tevhid ve teadülüne dair olan 1452 sayılı kanunun 1,2,3,4,5,7,8, 9, 10 ve 16 ncı maddeleri ile, mezkür kanunun ve diğer kanunların bü ka- nuna muhalif hükümleri ve 163 ve 208 sayılı tefsirlerin hükümleri ve muh- telif dairelerin teşkilât kanunlarında mevcud mâaş ve emsali hasılının faz- la veya eksiğinin ücret olarak verile- bileceği yolundaki salâhiyetler kaldi- rilriştir, 20 — Riyaseticümhür teşkilâtı hak- kındaki 2180 sayılı kanunun 13 üncü ve mezkür kanunun 3011 sayı ka nunla değiştirilen 14 üncü ve Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsü hakkındaki 2291 şayılı kanunla, İstanbul Üniver- sitesi hakkındaki 2928 sayılı kanunun, ve bunların ek ve tadillerinin, Asis. | tan, doçent ve profesörlerin hizmete alınış ve terfileri ve Müze ve Rasad- hane teşkilâtı hakkındaki 2530 sayılı kanunun, mütehassısların hizmete alınış ve terfilerine dair hükümler, ve Posta, Telgraf ve Telefon idaresi teşkilâtı hakkımdaki 2822 sayılı kanu- nun 3080 sayılı kanunla değiştirilen 28 inci maddesi ve 3021 sayılı Emni- yet teşkilâtı kanununun 24 ve #7 nel ve Büyük Millet Meclisi teşkilâtı hak- | kındaki 3552 sayılı kanunun 5, 6 ve | "i nci maddeleri hükümleri mahfuz. dur. Bu karun, 2556 sayılı Hâkimler ka- nununda yazılı haller haricinde, hâ- kimler ve müddelumumiler hakkında da tatbik olunur. Şu kadar ki, zikri geçen kanunun 5Tnci maddesinde gösterilen terfi müddeti, hâkimlerle müddelumumiler ve muavinleri ve bu sınıftan sayılanlar hakkında üç sene. Gir. Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme umum müdürlüğü memurt ve müstahdemlerinin ücretleri hakkın. daki 2847 ve 31715 sayılı kanunların hükümleri mahfuzdur. Şu kadar ki, hizmete almışta tahsil dereceleri esâ- sına göre verilecek Ücretler, bu kanun- daki miktarları ve 1 inci dereceye verilen âzami ücret, bu kanundaki Azami haddi geçemez. Sanatkâr ve işçilerin hizmete alınışında mezkür kanunların hükümleri tatbik olunur. Muvakkt maddeler 1 — Bu kanunun ikinci maddesin- de, bağlı teşkilât kadrolarında yap» Jan değişiklik dolayısile ellerine geçe- cek para miktarı evvelkinden az olan lar, aradaki farkı, terfi suretile telâfi edinciye kadar, müktesep hak olarak almakta devam ederler, | derecesinde geçmiş sayılır. son şeklini aldı Yukarıki fıkra şümulüne giren vt ya girmiyenlerden birinci madded yazılı ceğvelde yapılan tadilât dola yısile maaş asılları değişmiş olanla Tın, gerek evvelki, gerek yeni derect lerinde geçen hizmet müddetleri, © ki manş âsıllarına en yakın üst mam Tekaüt maaşının hesabında müktesep hakl mahfuzdur, 2 — Hâlen ücretli bir vazifede mü tahdem olanların tahsil derecelerine ve bu kanuna tabi dairelerle ( yıl kanuna tabi müesseselerde ücrel ve maaşla geçmiş müddetlerinin met muuna göre, 15 yıllık hizmet müdde kaydi olmaksızın, 1132 sayılı kanu nunun esasları ve bu kanunun 10 un cu maddesindeki ölçü dahilinde üo retleri tesbit edilir. Şu kadar ki, bun lar meyanında bu kanunun neşri tâ rihinde müstahdem olanlardan, hi? met müddetleri 3 seneye kadar olan ların 1, üç seneden fazla olanların 2 yukarı dereceye geçmeleri esizdit. Ancak bu dereceler terfi ve tahvillers de müktesep hak teşkil etmez. Bu fikra mucibince ücretleri tesbit edileceklerin alacakları ücret hâlen almakta oldukları miktarı geçemez. İnhisarlar umum müdürlüğü kad- rosunda dahil olup, bu kanunun ne ri tarihinde müstahdem olanlar hak- kında bu hükümler tatbik edilmez. C) (A) fıkrası mucibince derece“ leri Otesbit oedileceklerin (dahil olacakları dereceler tutarile oOal- makta oldukları aylıkları arasındaki fark, yirmi beşte biri her ay memus run aylığından indirilmek suretile izale edilir. 3 — 1930 yılı Müvazenei umumiyö kanununa bağlı E cedvelinde dahil terliplerden alınan kadrolardan da *ml mahiyeti haiz bulundukları da ih- tiva eden ve ihtisas mevkilerini göste Ten ve bu kanunun 8 inci maddesine göre, teşkilât kanunlarına eklenmesi icab eden daimi ücretli kadrolara mü teallik lâyihalar en geç 1 teşrinisani 1939 tarihine kadar Büyük Milet Meclisine verilir, Bu lâyihslar Meclisçe kabul olunup eriyete girinciye kadar, Müvazenel umumiyeye dahil (D) ve (EB) cedvel- leri ile tayin edilen kadrolar içindeki ihtisas mevkileri İcra Vekilleri Heye- tince tayin olunur. 4 — Yüksek mektep mezunu olma yıp ta 1452 sayılı kanunun meriyete girdiği 1 eylül 1929 tarihinden evvel devlet hizmetine girmiş olan maaşlı memurların beşinci dereceye ve bu gibilerden mezkür tarihte beşinci ve daha yukarı derecelerden birinde bu lunanların da, bulundukları derece“ nin İki derece yukarısına terfileri ca» izdir. ! Bu kanunun meriyeti tarihinde ü0“ retle müstahdem olanlardan yüksek mektep mezunu olmıyanların terfi edebilecekleri dereceler yukarıki fık* ra hükümlerine ve bu kanunun 10 um cu maddesindeki ölçüye göre tayin olunur. 5 — Bu kanunun meriyete girdiği tarihle vazife başında bulunan me- murların bilfill maaşını almakta ok dukları derecedeki terfi müddetleri on beş sene kaydi olmaksızın 1452 s0 yılı kanunla kabul edilmiş olan terfi müddetlerine göre hesap olunur, 6 — Muhtelif dairelerin teşkilâp kanunlarile 1452 sayılı kanunun hü- kümleri haricinde olarak, ücretlileriN maaşa geçirilmeleri veya hariçten al nacakların muayyen derecelere ta- yinleri hakkında verilen salâhiyetler bu kanunun meriyeti tarihinden it baren hitam bulmuş sayılır. 7 — 3499 sayılı Avukatlık kanunu” nun beşinci maddesi hükmü, mezküf kanunun 8 inci muvakkat maddesim de gösterilen müddet içinde devlet, umumi ve hususi, mülhak bütçeli ide relerin avukatları hakkında tatbik edilinciye kadar, bu avukatlar, bu de ireler haricinde kalan müesseselerin &vukatlıklarını deruhte edebilirler. Bİ takdirde, bunların ücretleri tam olar Tak verildiği gibi, serbes iş almağa d& devam etebilirler, 8 — 1 eylül 1920 $arihinden evvel maaşlı devlet memüriyetinde bulan- muş olanlardan bu kanunun meriyefi tarihinden sonra yeniden memuriyet# alınacakların fiilen aldıkları maaş ve (Devamı 13 cü sahifede)