18 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

18 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Milli küme karşılaşmaları Fenerbahçe - Doğanspor maçının tafsilâtı Doğanspor maçına iştirak eden Fenerli oyuncular İzmir (Akşam) — Milli küme mü- tabakaları için buraya gelen İstan- bülün Fenerbahçe takımı, Ateşspor takımına (1-0) golle galib gelmiş, İa- kat Doğanspor takımına da (1-0) gok le mağlüb olmuştur, İstanbuldan tay- Yare ile ilâ kıymetli oyuncusunu ge- İirtmiş olan Fener takımının, Doğan- Spora karşı mühim bir netice alması beklenirken penaltıdan yapılan bir Bolle mağlüb olması, İzmir sporcula- rını ve heveskârlarını hayrete düşür- müştür. Demek oluyor ki, yıllarca €vvel İzmirde gördüğümüz meşhur Fener takımının maruf oyunu artık kalmamıştır, Buna sebeb de belki es- ki oyuncuların takımdan âyrılmış ol- Malarıdır, fakat belki de Doğanspo- Tun çok güzel oyunu, yahud İzmirde futbolün ilerlemiş olması Fönerlilerin böyle bir netice ile İzmirden ayrılma- larında o âmli olmuştür. Fener - Doğanspor takımları, ha- kem B, Mustafanın idaresinde karşı- hk durdukları vakit şu kadrolarını muhafaz ediyorlardı; Fener: Hüsameddin - Lebip, Muzaf- fer - M. Reşad, Esad, Ali Rıza - Fikret, Rebii, Naci, Basri, Semih, Doğanspor: Mahmud - Reşad, Fet- hi - Abdullah, Halid, İrfan - Sabri, Yusuf, Fuad, Macid, Mehmed. Oyuna misafirler başladı. 2 ve3 Üncü dakikalarda her iki takım birer tehlikeli akın yaptılar. Fakat her İki akın da ayutla neticelendi. Tara- feynin semere vermiyen bu iki akını, Oyuna alâka uyandıran bir neşe ver- diğe top âzami süratle ayaktan ayağa dolaşmağa ve her an için heyecan Uyandıran Maslcamlı hareketler ahp Yürümeğe başlamıştı. 5 inci dakikada İzmir takımı istifa- de edemediği bir korner kazandı. Her İki takım enerjiden fazla tekniğe isti- Bad ederek öynüyor ve bu suretle seri ve güzel bir oyun çıkarıyorlardı. Maamafih İzmir takımı misafirlere Tazaran oyun üzerinde daha müessir oluyor, Ferter nısıf sah dan ayrıi- Mıyor, oyunun müsavatını bozmak İçin âzami gayret sarfediyordu. Bu #rada Fenerlilerin seyrek inkişa! eden akınları İzmir müdafaası ününde ko- lâyca kesiliyordu. 18 inci dakikada Macid, Esadın ayağından kurtardığı topu biraz sür- dükten sonra Fuada çevirdi, Fuad Şüt çegeceği bir anda Muzaffer mü- Gahale etti ve dikkatsizlik yüzünden havalanmış olan top eline çarptı. Penaltıyı Fuad çekti. Ve Doğanspora EBülibiyet kazandıran yegâne golünü hediye etti, Müsavatı bozan bu gol Penertileri dahu fazla o çalışmağa sevkettiği gibi İzmir oyuncularını da manen takviye etmiş oldu, Ve bu su- retle İzmir takımı Fenerlilere gol fır- Satı vermediği gibi devrenin 30 uncu dakikasına kadar süren semeresiz bir hâkimiyet tesis etti Bu dakikadan sonra devre sonuna kadar misafir Fenerliler oyun üzerin- de mülessir olmağa başladılar. Fakat Mağlübiyelten kurtulm muvaflak “lamadılar. Ve bu suretle 1-0 mağlüb olârak devre arası istirahatine çekik diler, ii... İkinci devre misafirler Basriyi sol- içe, Naciyi sağaçığa, Rebliyi solaçığa, Fikreti de orta muhacim mevkiine âlarak oyüna girdiler ve uzunca sü- ren bir hâkimiyet tesis ettiler. Müteaddid kornerler kazandılar, İkt birbirine rekabet edercesine fe- na oynıyan muhacimler, boşkalan İz- mir kalesine iki üç metre mesafeğen bile topu sokamadılar, 31 inci dakika- da Doğansporlular sağdan bir korner kazandılar, Mehmed topu Fener ka- lesi önüne düşürdü. Fakat İzmir mu- hacimleri kümeli bir vaziyette topu beklediklerinden Fenerliler tehlikeyi kolayca atlattılar. Ve oyun nihayeti- ne kadar imtidad eden ve fakat İzmir müdafaasının güzel oyunu karşısında semere vermiyen bir hâkimiyetle, oyunu 1-0 mağlüb olarak bitirdiler, Fener maçından evvel Beden terbi- yesi kupası için Üçok . Demirspor ta- kımları karşılaştılar. Bu oyunuda büşlan nihayete kadar hâkim oyni- yan Üçoklular 6-0 gibi büyük bir farkin kazandılar, Istanbul- Edirne - İstanbul bisiklet müsabakası Muhtelif spor bölgelerinden 40 Bu haftaki maçla- rın programı Beden Terbiyesi * İstahbul © bölgesi | futbol ajanlığından: 21/5/1939 tarihinde yapılacık maç- lar. Taksim satadı: Topkapı, Arnavut» Köy - Beykoz, Kurtuluş saat 14,30 ha- kem Feridun Kılıç yan hakemleri Sıt- kı ve Bekir Erkanlı, İst, Spor, Beyoğ- luspor - Kasımpaşa, Galataspor saat 16,30 hakem Ahmed Adem Göğdün yan hakemleri Rıfkı Aksay ve Ziya Kuyumlu. Fenerbahçe stadı: Anadol Galatagençler sast 14,30 hak det Geyen yan hakemleri Bakaesddin Uluöz ve Halid Özbaykal, Gâlatasa- ray . Fenerbahçe saat 16,30 hakem Tarık Özerengin yan hakem Tezcan ve Adnan Akın. 23/5/1939 Salı günü yapılacak maç. Fenerbahçe satadı: Süleymaniye - Fenerbahçe (Şild maçı) sat 17 hakem | İzzet Muhiddin. Apak yan hakemleri | Necdet Gezen ve Nuri Bosut. Motosiklet müsabakası Bisiklet federasyonu tarafından | Türkiyede ilk defa olmak üzere uzun bir mesafe üzerinde motosiklet yarış- ları tertib edilmiştir. Önümüzdeki pazar sabahı yapıla- cak olan bu yarış için şehrimizin en tanınmış motosikletçilerinden Süley- man, Taceddin, Cevdet, Arman, Visen bisiklet federasyonuna müracaat ede- rek kayıdlarını yaptırmışlardır, Çek- mece yolu üzerinde yapılacak olan bu müsabaka için daha bir çok heves- liler kayıdlarını yaplırmak istemiş- lerse de ellerinde yatış motosikleti oi- madığı için girememişlerdir. pa Matbuat takımının yarınki maçı Matbuat takımı kaptanlığından: 19 Mayıs Cuma günü Şeref stadın- da saat 13 de Beşik mütekaidleri | ile maç yapılacaktır. Arkadaşların | futbol levazımlarile birlikte saat 12 de stadda bulunmaları rica olunur, koşucu iştirak edecek Son zamanlarda bisiklet sporuna fazla ehemmiyet veren Beden terbi- ! yesi umum müdürlüğü bu sporun taammümü için lâzım gelen yardım- larda bulunmaktadır. Geçenlerde bütün spor bülgeleri bi- sikleişilerinin iştirakile Ankarada ya- pılan 145 kilometrelik yarıştan sonra 19 Mayıs Spor ve Gençlik bayramında da İstanbul - Edirne - Istanbul ara- sında gidip gelme olmak üzere büyük bir müsabaka hazırlanmışlır, Bisiklet federasyonunun mezare- tinde yapılacak olan bu büyük koşu- ya, muhlelii - bülgelerden 40 koşucu iştirak elmek üzere dün şehrimize gelmiştir. 19 Mayıs Cuma sabahı 730da 'Topkapıdan hareket edecek olan ko- Şucular sekiz, sekiz buçuk saatlik bir koşudan sonra Edirneye müvaâsa- lat edeceklerdir. Bir gece istirahat edecek olan koşucular, ertesi sabah gene ayni yoldan şehrimize dönecek- lerdir, Edirneye gidip gelmede en kı- sa zamanı elde eden koşucuya bir motosiklet, ikinciye bir bisiklet, üçün- cüye bir kronometre, dördüncüye bir çift bisiklet lâstiği verilecektir. Aynca yarışın muhtelif etaplarını birinci olarak geçenlere bisiklet acen- | teleri tarafından muhtelif hediyeler dağıtılacaklır, Müsabakaya iştirak kayıdlarını yaptıran mun lardır, Ankaradan 6, Eskişehirden 6, İstanbuldan 5, İzmütten 4, Bursadan 4, Kunyadan 4, İzmirden 4, Edirneden 2, Denizliden 2, Balıkesir, Çanakkale ve Manisadan 1. Koşucular bugün saat 15 de spor bölgesi merkezinde Ankarada yapılan #on müsabakanm Birincisi İzmitten İbrahim toplanarak sıhhi muayeneye tabi tu- tulacaklar ve yarışlarda taşıyacakla- ri numarairı alacaklardır, Bu müsabakada en fazla üzerinde durulan takım Eskişehir takımıdır. | Geçenlerde Ankaradaki yarıştada takım itibarile birinciliği alan bu sporcuların bu sefer de birinciliği ka- zanacakları tahmin edilmektedir, Ferd itibarile Ankaradan Orhan, İzmitten İbrahim, Konyadan Ahmed, Bursadan Hikmet, Eskişehirden Ze- keriya ve Osman, İstanbuldan Lâmbo iyi vaziyettedirler, İ Fakat Perşembe müsahabeleri Otomobil kazaları Fransada 5,000 kişi ölüyor Yazan: Selim Sırrı Tarcan Gün geçmiyor ki gazelelerde elem verici, gönül üzücü bir kara haber okumıyalım. Kâh bir ananın nazla büyüttüğü biricik evlâdı, kfih bir ai- lenin günlük gıdasını temin için sa- bahtaân ukşama kadar didinen bir babası, kâh bir genç kız, kâh yaşlı bir bayanın tekerlekler altında can verdiğine şahid oluyoruz. Bizde böy- le görünmez veya görünür kazaya kurban gidenlerin senede kaça baliğ olduğunu bilmiyorum, istatistiklerde buna dair bir kayde tesadüf etmedim. geçen gün elime geçen bir Fransız gazetesinde Fransa huduğ- ları dahilinde otomobil altında can verenlerin senede 5,000 kişi olduğunu okudum, Muharrir şöyle diyor; «1900 yılımda Fransada kullanılan otomobillerin mikdarı 3,000 idi. 1937 yılında yani 37 sene zarfında bu aded akıllara hayret verecek surette art- mıştır. Yani 3 milyon olmuştur. Bu- nun 500,000i ağır siklet denilen kamyon, kamyonet ve otobüs nevin- dendir. Fransa Belediyelerine araba kul lanmak ruhsatiyesi almak için bir sene zarfında imtihana talib olanla» rın adedi 500,000 dir, Kaza kurban- larının ise adedi bir sene zarfında 4,500 ile 5,000 arasındadır, Halbuki Belediyeler biraz basiret- kâr davransalar bu kazalar hiç deği se yarı yarıya azalabilir. Bakınız nasıl? Malümdur ki otomobil kullanmak rTuhsatiyesi almak için ameli ve na- zari bir imtihan vermek lâzımdır. Şoför makinesinin aksamını bilecek, bir ârızaya uğrarsa tamirini becere- cek, dolambaçlı ve kalabalık yollar- da frenin ve gidonun idaresini bile- cek bir anda sürati kesecek, yol işa- retlerini tanıyacak, beynelmilel kai- Geleri belliyecek ve daha buna benzer bir takım şeyler. Bütün bu imtihan yarım saat içinde olur biter ve nam- zed de ruhsatiyesini alır. Acuba üç ay sonra veya bir sene sonra bu adam aynı kudreti halz midir? Bunu ne soran ne arıyan YArdır, Dahası var, Ruhsatiye taleb eden miyop mudur? Ağır mı işitiyor? Dal gın mıdır? Sersem midir? Asabi mi- i ! dir? İçkiye müptelâ midir? Bunları hiç biri mevzuubahs değildir. İşte eğer şoförler bu maharet im- tihanından başka bir de tabbi ve psi- kolojik yoklamadan geçirilseler mu- hakkuk bir çok görünür kazaların önü &linabilirdi. Bakınız demiryollarında makinist- lik, aleşçilik gibi hizmetlere talib olanlarda devlet yalnız bu işlerde ka biliyet, bilgi aramakla iktifa etmi. yor, unları bir de psikolojik kontrol dan geçiriyor. Belçikalılar kamyon ve otobüs şo- förlerinde bir senedir bu psikolojik konttolü tatbike başlıyalı kazalar yüzde 25 nisbetinde azaldığını söylü- yorlar. Şimdi taksilerin şoförlerini de aymı kontrole tâbi tutmağa başlamış- lar. Binaenaleyh şoförlerin araba kullanmak hususunda hem madde ten hem manen kadir olduklarını is. bat etmeleri bir zarürettir. Bu imtihan yalnız ruhsaliye almak için değil, bir yu içinde birkaç kere bir yoklamadan geçmelidirler. Çünkü herkesin hayatına bir takım tahav- vüller arız olabilir, Mukadderatımıza eline verdiğimiz adamın ruban ma- 101 olması bizim hayatımıza ma) olur da buna da «kaza» adını verirsek ga- rib olmaz mı? Süarl arasında olduğumuzu takdir ediyoruz, bu sürat mesafe mefhumu nu kaldırdığını da biliyoruz, yalnız basiretsizlik ve ihmal yüzünden se Dede 5,000 kişinin hayata veda etme- sini anlamıyoruz. Her halde hastala- rı ölüm pençesinden kurtarmak için bin vyasıtaya müracaat eden Fransa hekimlerinin, hayatla dolu ve yaşa- mağa namzed insanların göre, göre öldüklerine veya öldürüldüklerine se- yirci kalacaklarını veya göz yumacak- larını zannetmiyoruz. Herkesten çok bu tıbbi ve psikolojik muayene ön- ları alâkadar eder.» Bizde otomobil kullanmak için ruh- satiyelerin ne şeklide verildiğini bi- miyorum. Yalnız ara sıra vuku bulan kazalar herkes gibi benim de içimi sızlattığı için bu tibbi ve psikolojik muayenenin ekemmiyetini hatırlat- mak istedim. Selim Sir: Tarcan EE Spor bayramı hazırlığı Yarın yapılacak spor Şenlikleri münasebetile dün Kadıköyde Fenerbahçe stadında son prova yapılmışlır. Yukarıdaki resimde bu provadan iki enstan- tane görünüyor.