28 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

“ip OS Sahiteş AKŞAM 28 Mayıs 1939 Parti wzamnamesinde yapılacak tadilât “(Baş tarafı 1 inei sahifede) (Büyük kurultay dört yılda bir de- ğişmez genel başkanın göstereceği yer ve bildireceği tarihte toplanır. Değiş- mez genel başkan lüzum görürse bü- yük kurultayı daha evvel toplıyabile- ceği gibi fevkalâde olarak da toplıya- bilir.) 3 — Kurultay mesaisi hakkında da taâmül öyle olmakla beraber yeni bir benii olarak şü madde ilâve edilmiş. “ biyel kurultayda memleket ve partiye ait her iş görüşülebilir. Prog- ram ve nizamnamenin-kabulü ve de- giştirilmesi büyük kurultaya aittir). Parti mebuslarının yapamı- yacakları işler 4 — Parti inebuslarının yapabile- Çekleri işler hakkında nizamnamede esasen mevcut olan hüküm daha zi- yade tevsi tdilerek bü'riâdde aşaği- daki şekli almıştır. N (Parti mebusları devlet veya parti- çye ait, yahut sermayesinde devletin veya partinin iştiraki olan bütün mü- esseselerle amme hizmetlerine mah- &us ve hususi mukaveleye bağlı veya imtiyazlı şirketlerde idare meclisi reisi ve âzası, murakip ve mümessil olamı- yacaklar, ücretli veya ücretsiz başka bir vazife alamıyacakları gibi bu mü- esseselerle alâkalı işlerde ücretli ha- kemlik de kabul edemezler. Devlet ve- ya parti işlerinde doğrudan doğruya © veya vilvasıta müteahhitlik ve her ne nam ile olursa olsun mutavassıtlık ede- mezler ve devlet bütçelerinden * pdfa ödemeyi icap ettirecek herhangi bir ticaret müâmelesini dahi yapımaz- Jar. Parti mebusu olan avukatlar dey- let ve partiyi alâkalandıran bir dava- da aleyhte vekâlet deruhte edemiye. Gökleri gibi ücret mukabili olarak leh- de de vekâlet alamazlar. Ve bu gibi da. vAları deruhte etmiş olanlarla şerik olâmaylar. Parti genel başkahlık diva- ni zarutet gördüğü hailerde parti mebusları “bu. gibi vazifelerle tavzif edebilir. Hususi idareler belediyeler, bunlara bağlı müesseseler bu madde bükümlerine tâbidir. Parti mebusları Kızılay, Çocuk Esirgeme ve Hava kurumları gibi menafü umuma ait cemiyetlerle sair hayır cemiyetlerinde Ücretli iş alamazlar.) 5 — Nizamnamenin ceza işleri kıs- mını ihtiva eden maddeye cürüm ola- Tak şu fıkra ilâve edilmiştir: (Parti işlerinde şahsi maksat gü- denler ve bu uğurda parti nüfuzunu istismara teşebbüs edenler ve şahsiyat ile uğraşmayı âdet edinenler). 6 — Gene nizamnamenin on ikin- ci kısmını teşkil partili gazetecilerin riayet edecekleri noktalar hakkındaki 154 üncü madde de şu şekli almıştır. (Sahibi partili olan gazete ve mec- muaâların yazıları ile parti âzalarının neşriyatı 'parti.prensipleri bakımın- dah gözönünde tutulur. Partili gaze- teciler, mecmua sahipleri ve muharrir. lerle.bu yolda görüş birliğine yarıya- cak temas ve toplantılar yapılır, Par- tililer sermayesi ile alâkalı ve idaresin- de müessir bulundukları gazete, mec- mua ve matbaalarda program ve ni- zamnameye iç ve dış siyasetin ana hat- ları ile yüksek devlet menfaatlerine aykırı düşeni yazılar neşredemezler). Müstakil grup 7 — Nizamname tadil teklifleri âra- gında tamamen yeni bir teşkilât ola- rak giren bir hüküm de parti müstakil grupu teşkili meselesidir. Partinin Kendi içinde daha geniş şekilde tenkit ve-miürakabe yapabilmek için düşün- düğü bu hususa dair ilâve edilen hü- küm ve maddeler aşağıdadır: (Partili mebuslardan kurultay umu- mi heyetince seçilen 21 arkadaş mec- lis içinde müstakil bir hüviyet taşır. lar, Bunlar gurup müzakerelerine işti- Tak etmekle beraber mütalâa beyan ve reye iştirak edemezler. Buna karşı meclisin umumi heyetinde mütalânla- rını beyari ederler ve reylerini kulla- nırlar, Müstakil grup kendi âzaları ile umumi toplantı yapar kararlar verir, müzakere usulü meclis grupunun hü- kümlerine tabidir. Müstakil grup he- yeti umümiyesi partiye mensup olimı- yan möbusları müzakerelerine mu- vakkat veya daimi olarak davet ede- bilirler. Müstakil grup kendi” âzası | arasından üç kişilik bir idare heyeti teşkil eder, Partiye'mensüp mebüs- “ Yarın'en Goğünun teşkil ettiği umumi “heyete parti grupu, pahtiye mensup mebuslardan bu suretle kurultay tata. fından seçilen 21 âzanın teşkil ettiği heyete de parti müstakil grupu denir. Parti müstakil grupunun reisi par tinin değişmez genel başkamdır. Rels vekili müstakil mebuslar - arasından onun tayin ettiği zattır. Partili müstakil mebuslardan vuku- bulacak münhallere münasibini genel başkanlık divanı seçer . Parti müstakil grupu parti teşkilâ- tına dahil olduğu gibi müstakil grup reisi vekili parti riyaset divanına da- hildir, Türk parası kıymetini koruma Kaçakçılık yaptıkları ihbar edilen yolcuların üzerleri aranacak Ankara 27 (Telefonla) Türk parası kıymetini koruma hakkındaki kâramameye ek olatak yeni bir ka- ramame hazırlanmış ve bugünden itibaren meriyete konulmuştur. Ka- rarname synen şöyledir: 1 — Sikke ve külçe halinde olduğu gibi ve masnu çıkarılması memnudur. (Kiymetli madenlerden mak- sad plâtin, altın ve gümüştür) 2 — Yolcuların şahsi ziynet olarak da- ima taşıdıkları kiymetli maddölerden ma- mül eşya bu hükümden müstesnadır. Çahsi ziynet olarak dalma taşınması mümkün olan kıymetli madenlerden ma- mak suretile kiymelli maden kaçakçılığı yaptıkları alâkadar makam ve memurlara madenlerden mamül xiynet eşyası içtimai mevkilerine nazaran fazla bulunduğu takdirde fazlası- min ihracina müsaade edilmediği gibi ya- pılan tâhkikat neticesinde. kaçakçılık kasdiarı tahakkuk ederse haklarında e kibat icra edilecektir. Yine Türk parası kıymetini koru- ma hakkındaki 12 numaralı karar- nameye ek olarak hazırlanan aşağı- daki karamamenin de bugünden iti- baren meriyete konulması Vekiller Hapse kararlaşmışlır. Bu karar- nie & şöyledir: «8/8 1058 tarihli ve 2/8079 sayın karar- ee birini maddesine diki fık- Bugün gündüz ve gece Nöbetçi eczaneler Beyoğlu mmtakası: Galata TTopçu- Jar caddesinde * Merkez, Fındıklıda Mustafa Nâtl, Posta sakağında Garih, Dairede Güneş, Galatasarayda Gala- tasaray, Taksimde Taksim: Kürkcü- yan, Şişlide Asım, Sarıyer; Asaf. İstanbul tarafı: Fatih: Vezneciler. de Üniversite, Karagümrük; Suad, Eminönü: Bahçekapıda Agop Minas- yen, Bakırköy: “Terziyan, Aksaray; Etem Pertev, Fener; Emilyadi, Kum- : Belkis, Küçükpasir; Necati, Samatya: Kocâmustafapaşıda Rıd- van, Alemdar: Ali Riza, Şehremini: Topkapıda Nazım. Kadıköy: Moda caddesinde Alâad- Gin, Pazaryolunda - Rifat, Üsküdar: Ahmed, Heybeliada: Atanaş, Büyük- ada: Halk. Ortaköy, Arnavutköy, Bebek, gi koz, Paşabahçe, iç Anadoluhisarı, rabya, Yeniköy, Bmirgân ve Rumeji- hisarındaki eczaneler ker gece açıktır. i Meşhur piyanist Paderevski hasta | Nevyork 27 (A.A.) — Paderevskinin sıhhi vaziyeti gece oldukça iyileşmiş- tir. Dün akşam geçirdiği hafif kalb. krizini süratle atlatacağı tahmin edil- mektedir. Paderevski” dün aksam Madison Sguar Gardende 1500 kişinin huzu- rTunda bir resital, verecekti, Mumaileyh, İsviçreye #vdet etmek üzere 30 mfyısta Normandi vapuru Bur, ? — Merkür karamamenin ikinci mad- desine aşağıdaki fıkra ilâve edilmiştir: Amerika Birleşik devletlerine satılan mal ariza 3 mütehassıl dövizler de bankasına satılır ve Fenerbahçenin 3linci i yıldönümü İngiliz takımile y yapılacak maçlar için hususi davetiyeler kaldırıldı Fenerbahçe Spor klübü başkanlığından: 1 — Fenerbahçe Spor klübü otuz birinci ymidönümünü 11/6/1999 tarihine müsadif pazar günü Kadıköyündeki stadında tesid edecektir, 2 — Fenerbahçe Spor xlübü bu seneyi devriye töreninde İngillereden «Middlesex Wandererse takımını maç yapmak için davet etmiş ve şehrimize gelmelerini te- min etmiştir. $ — Dünya futbol. üstâdlarından mü- yekkep olan bu. İngiliz takımının büyük fedakârlıklar ile iik defa memleketimize getirilmesini ve spor sever halkımız tara- fından göreceği fevkalâde rağbeti nazarı dikkate alan klübümüz lâzım gelen terti- batı alarak Atideki hosusatı halkımızın nazarı ıulâma arza lüzum görmüştür. , A — Bu takımın memleketimize getiril mesi için pek büyük mali teşhhüdler âl- tına giren klübümüz yalnız bu maç, için bususi davetiyeleri kaldırmıştır. B — Halkımızın bu güzel futbol maçı rahat seyredebilmesi ve inlizamın bemini »e izdihamın men'i için kapalı twibünler kâmilen Mumârtlarimiştr! Biletlör 30 ma- yıs 1939 salı gününden itibaren dşsiğidi yazın mahallerde satişa arzedilmiştir. - İstanbulda Yenipostane caddesinde Mill spor mağazasında. 2 — Beyoğlunda Tuksimde Tüksim ec- annesinde. 3 — Kadıköyünde İskele caddesinde Sahibinin sesi mağazasinda. 4 — Karaköyde Karaköy ecsanesinde. C — Biletler stadin istiabı derecesinde satılacağından ve maç günü gizeler açıl- mıyacağından maç gününden evvel bilet- lerin tedarik edilmesini spor sever hal- kımızdan Bugünkü spor hareketleri TAKSİM STADI : Şişi - Pera Saat 10 Galatagençler-Demirspor » 15.30 Galatasaray-Beşiktaş > 17.30 ŞEREF STADI : Bozkurd. Kadıköyspor Saat 15.30 AAnadoluhisar - Beylerbeyi » 17.30 KOLLEJ SAHASI BEBEK : İstanbul iletimi bayramı: 3 14 'Şişli klübü” reisi tediyk edilmedi Bazı refiklerimiz tarafından Şişli Klübü reisi Gevrekyana klüp tarafın- dan altı ay boykot cezası verildiği bildirilmiş ise de kendisile görüştü- gümüz klüp refsi ve idare heyeti ar. kadeşları böyle bir karardan haber- dar olmadıklarını söylemişlerdir. Beden terbiyesi eğitmen kursu Beden terbiyesi genel direktölüğü, İs- tanbulda altı ay tahsi) müddetli bir beden terbiyesi ve spor eğitmen kursu açacaktır. Kurs leylidir. İaşe, ibate, spor elbise ve malzemesi, kırtasiye ve kitap kurs tara- fından temin edilecektir. İstanbul - Berlin tayyare postaları Bir hazirandan itibaren işle- meğe başlıyacaklar Hükümetle Alman Lufthansa mü- “essesesi arasında İmzalanan muka- vele mucibince İstanbul ile Berlin arasında tayyare seferlerine 1 he zirandan itibaren başlanacaktır. Bu seferlerde kullanılacak olân tayyare ler, bugünlerde Yeşilköy hava mey- danına geleceklerdir, İstanbul - Berlin arasındaki hava seferleri Sofya, Belgrad, Budapeşte ve Viyanaya uğralılmak suretile pa- zar günleri hariç olmak üzere her gün muntazaman yapılacaktır, Tay- yareler, sabahları saat 7,55 de Yeşil köyden Berline hareket. edecekler, Berlinden kalkan tayyareler, öğleden sonra saat 17,45 de Yeşilköye gele- ceklerdir. İstanbul - Berlin hava bhatlının açılmasile Atina ile İstanbul arasın- da da hava yollle irtibat temin edil. miş olacaktır. Teyyare ile hareket eden bir yolcu Sofyada aktarma ederek ayni günün akşamı saat 18,30 da Selânik yolile Atinaya varacaktır. Pencereden düştü Büyükderede oturun iki yaşlarında Arşak, pencereden o sokağa , bakar- ken muvazenesini kaybederek ye- re yuvarlanmış, muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. , çocuğu tedavi Kadıköy ve civarını soyan Son !ki ay zarfında Kadıköy ve ci- vannda birçok! hırsızlıklar olmakta ve failleri ele geçirilememekte idi. En- niyet direktörlüğü ikinci şubesi hır- Sızık masası memurları bir aydan- beri yaptıkları mütemadi araştırma ve takibat neticesinde nihayet Kadı- köy ve civarını soyan şebekeyi ele Eeçirmeğe muvaffak (olmuşlardır. Bunlar altı kişilik bir kumpanyadır. İ Çaldıkları eşyanın kiymeti binlerce Hrayı bulmaktadır. | Kıpti Hasan isminde bir sabıkalı i mın idaresindeki bu kumpanya efra- dı, Hasan Makas, Ali, İrfan, İbrahim ve Mustafadır, Dün ele geçirilmiş bu- lunan. bir Şeböke efradının dünü ka- dar itiraf etmiş: oldukları hırsızlık” Jar şunlardır: Kadıköy Rasimpaşa mahallesi B. Alinin ev eşyası, Göztepede Dr. B. Vasıfın kıymetli eşya ve mücevhers- tı, Feneryolunda B. Eşrefin eşya ve halıları, Kızıltoprakta B. Mustafanın eşyası, Göztepede bayan Meleğin bir Sorguya çekilen hırsızlar şimdiki halde buralardan çalmış oldukları eşyayı kısmen evlerinde sakladıkla- Soyguncu boksör deli mi, değil mi ? Tıbbı adli, Müllerin deli olmadığını tesbit etti ine çıkan * İsviçreli boksör Müller adında bir gerç İstanbulda aç #ala- rak bir akşam Beyoğlunda Firuzağa mı'bayıltarak soymağa teşebbüs ets imiş ve yakalanıp ağır ceza mâhke- mesine verilmişti. Buhdan etyelki celsede maznunun vekili delilik iddia- sında bulunduğundan Müller müşa- hede altına alınmıştı. Dün ağır ceza mahkemesinde bu davaya devam edilmiş, tıbbı adlinin müşahede raporu okunmuştur. Ra- porda Müllerin akli vaziyetinde bo- züklük olmadığı, cezai ehliyetinin tam olduğu bildiriliyordu. Rapor muhteviyatı tercüman vasıtasile ken- disine anlatılan Müller de: — Ben geçen celsede de deli olma- dığımı söylemiştim. Vekilimin iddia- sı üzerine mahkeme beni müşahede- ye gönderdi ve işte, benim sözüm tıb- bı adli raporile de sabit oldu. Diye memnuniyet izhar etti. Bun- dan sonra maznunun vekili müda- İaasını yaparak Müllerin İstanbulda âç kalmak suretile elinde olmıyan Sebeplerle-bu cürmü işlediğini söyli- yerek tıbbı adli raporuna rağmen mückkilinin deli oldüğu İddiasında israr etti ve: — Müllerin cürmünü itiraf etmesi de cezasını hafifletici sebep olarak kabul edilmelidir. Meselâ, kendisi ifa- desinde; «Markoviç bana tecavüz et- ti, ben de mükâbelede bülunduni. Pa- rasını almak maksadile bu işi yap- madım.; diyebilirdi. Onun, Suçunu itiraf etmesi de İsviçre hapishianele- rinin boş olduğu hakikatini bir daha ortaya koymuştur. Bunların suç İş lemeğe mütemayil kimseler olmadık- larını daha açık göstermektedir, Dedi ve bu suçun bir soygunculuk Geçenlerde yürüyerek Gin seyaha- | civarında Markoviç adında bir-ada- . | i hırsızlar yakalandılar Kumpanya, Kıptı Hasanın idaresinde altı kişiden ibaret bahanuyor Yukarda soldan sağa doğru: İbrahim, Ah, İrfan, Mustafa, Hasan ve Ali Tini, kismen 'd€ Sattıklatımı'söylemiş- ” derse de evlerinde yapılan araştırma” değli, bir yankesicilik veya hırsızlık | mahiyetinde olduğunu ileri sürdü. Mahkeme evrakı tedkik ederek ka- | rarını vermek üzere muhakemeyi baş- ka güne bıraktı, Otobüs direğe çarptı Kurtuluş - Beyazıl hattında işli- yen şoför Abdullahin otobüs, dün öğle üzeri İngiliz sarayı arkasından süratle ilerlemekte iken bir elektrik direğine çarparak yık. | mış, otobüs de hasara uğramıştır. Hadisede insanca zayiat Heme hr Batöe vakayı, mltenki. kaçtığı | idaresindeki | larda çalınmış eşyadan bir kısmı Bu- Junmuştur. Ayrıca, bu eşyanın satıl- muş oldukları yerlerde de araştırma» lar yapılmış ve kısmaâzamı bulun- muştur. Polis, şebeke hakkında ehemmiyet- Je tahkikata devam etmektedir. İş ledikleri diğer hırsızlıklar varsa bun- lar da birer birer meydana çıkecak- tır. urzuruma giden yolcu otobüsü Harfit ırmağına düşerek parçalandı, bir kadın öldü diğer yolcular da yaralandı ” Gümüşhane 27 YAA) & Dün EK zur'uma gitmekte olan devlet yolcu otobüsü şehiin “Bağlarbaşı mahalles sindeki virajı dönerken Erzurum ci- “netnden gölmekte olan binek maz kinesihe çatpınasından otobüs Hars fit ıvmuğına yuvarlanarak parçâlan» miştir. Yolculardan bir bayan ölmüş diğerleri ağır surette yaralanmışlar- dır, Vali vekili, sorgu hâkimi ve dok- torlar derhal vaka mahalline gitmiş- lerdir, ilk sıhhi tedbirler alınmış yâ Talılar dispansere kaldırılmıştır. Ad- )i tahkikat yapılmaktadır. Trakyada mahsul bereketli Edirne 71 — Bu sene Trakyarın kışlığı kadar yazlık mahsülleri de bol verimlidir. İstanbuldan Bursaya giden hirsiz yakalandı Bursa (Akşam) — Zabıtamız İs tanbuldan gelen Kosli oğlu Yani is- mindeki hırsızı yakalamıştır, Yani nin vaziyetinden şüphelenen zabıta- muz, yaptığı bir arama melicesinde bu delikanlının üzerinde yüz kırk lira İle bir altın yarım beşibirlik, bir altın kordan, iki elmas yüzük ve bir kele» bek iğne bulmuştur. Bunun üzerine vaziyet Istanbuldan sorulmuş, diğer cihetten Yani de su- çunu itiraf etmiştir, Yaninin, İstan- bul Balıkpazarında Mihalin bakkal dükkânına, damı delmek suretile gi- Tİp dört yüz lira para ile diğez bazı atın eşyayı ve mücevherleri çaldığı ve izini kaybelmek üzere. Bursaya geldiği anlaşılmıştır. Mevlüdu şerif kıraatı 20/4/9389 tarihinde ecelile ölen Ga- Tata Kızılay başkanı deniz emekli bin. başılarından İsmail Hakkı Koturun ruhuna ithaf edilmek üzere 30,/5,/939 #81 günü öğleden sonra Kasımpaşada Bahriye caddesinde kâin Cami kebir. de mevlüdu şerif kiraat edileceğinden. kendini seveni ve tanıyan arkadaşlari» Je arzu eden ihvanın teşriflerini say- gılarımla rica ederim. Manevi evlâdı: Mahmure Şenses Şehzadebaşı (TURAN) Tiyatrosunda Gündüz: Heryer 20, pa- Yadi 10, localar 100. BUHRAN Gece: KIRIK KALP) Yeni eser, okuyucu Ayse “oya Sugvy uyurg geşuok OT OPLOROL ank sağı” apEafNZ UAAdiN zone Gy geni ORAK) EL >