2 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

istasyonda B. Hitler tarafından karşılandı, şerefine ziyafet verildi Berlin 1 — Yugoslav kral malhi prens Paul ile prenses Olga bugün Berline vasıl olmuşlar, Hitler, Göring, Ribbentrop (o tarafından i.tasyonda karalanmışlardır, Prens ve prenses, Mametlerine tahsis edilen Bellovue gatosuna gitmişlerdir. Prens, saat 17 de B. Hitleri ziyaret etmiş, bir müddet sonra EB. Hitler bu möyareti iade etmiştir. Akşam B. Hit- iler tarafından bir ziyafet verilmiştir. Marın büyük bir geçid resmi yâpıla- caktır, . Samoprova'nın bir makalesi Belgrad 1 (A.A) — Yugoslav ga- seteleri, Yugoslav kral naibi prens Paul ile prenses Olganın Eerline ya- patakları resmi ziyaret hakkında bir çok haberler neşretmektedirler. Ga- #eteler, bu tezahürün o ehemmiytine başmakale- sinde, Almanya - Yugoslavya müna- sebatının bir tarihçesini yaptıktan sonra şöyle demektedirler: o «Yugoslavlar, Alman dostluğunun bizim için ne demek olduğunu ve bu #tiberia bütün Avrupadaki bütün dost ve müttefiklerimiz için bir sulh sâmanı teşkil etmekte bulunduğunu pekâlâ biliyorlar. İtalya ile olduğu gibi Almanya ile de çok tabil ve dos- ! » dane komşuluk münasebetleri idame ediyoruz ve bunu yaparken hattı ha- Teketimizde evvelce tesis edilmiş olan direktiflerinden ve tesbit edilmiş bulur ! Dan yoldan inhiraf ettiğimiz takdir- de büyük bir mesuliyet altına girece- | #imize kani bulunuyoruz.» Bu gazete, bundan sonra kral nai- bi prens Pavl ile Almanyaya karşı yapıcı siyasetinin mutantan bir teğâ- hürü olacağını yazmaktadır. Samouprava, makalesine şöyle d€- vam ediyor: «Prens ve prensese bu seyahatlerinde bütün (milletin sem- patileri refakat edecektir. Çünkü mil- Jet, bugün hududlarında hüküm sür- mekte olan sulhten ve küçük büyük bütün komuşuları tarafından Yugos- Javyaya karşı gösterilen itimad ve hürmetter dolayı prens Paule şükran borcu olduğunu müdriktir. B. Hitlerin ve prens Polun nutukları Berlin 2 — B. Hitler dün akşam prens Pol ile prenses Olga şerefine bü- yük bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafet esnasında bir nutuk irad ederek prens Polu ve prenses Olgayı Alman milleti namma selâmladıktan sonra Alman- yanın Yugoslavyaya karşı beslediği de- rin dostluktan bahsetti ve Anşlus ne- ticesinde iki memleket arasındaki hu- .dudun ebediyen çizilmiş olduğunu kây» detti. Prens Pal verdiği cevapta, B. Hitlere mazhar olduğu #amimi hüsnü kabük den ve sarfettiği sözlerden teşekkür ettikten sonra İki memleket arasında» ki derin dostluğu kaydetti ve B, Hitle. rin Yugoslavyanın istiklâli ve hududu. hakkındaki bu resmi teminatını derin bir memnuniyetle karşıladığını ilâve etti. Sovyet kitab ve artistik fotograf sergisi açıldı Maarif vekilimizle Sovyet büyük elçisi arasında hararetli nutuklar söylendi Merasimde Başvekil de bulundu Ankara 1 — Sovyet kitab ve artis- tik fotoğraf sergisi bugün saat 18,30 da Halkevi salonlarında merasimle açıl- mıştır. Sergide 1300 kitab, 200 muh- telif fotoğraf teşhir edilmektedir. Açılma merasiminde Başvekil, Maa- rif Vekili, bir çok mebuslarla Harici- ye ve Maarif Vekâleti ileri gelenleri hazır bulunmuşlardır. Sovyetler Birliği büyük elçisi B. “Terentiev, Türk - Sovyet dostluğunun yeni bir kültürel tezahürünü teşkit ederi bü sergiyi açarken türkçe old- Tak bir nutuk irad etmiştir. B. Teren- tiev, bu serginin Sovyet Rusya - Tür- kiye arasında kültürel iş birliği zinci- rinin mütenevvi mahiyelli halkala- rından birini teşkil ettiğini söylemiş ve kıymetli yardımlarından dolayı i Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücele ve | Halkevi başkanı B. Ferid Celle te- şekkür etmiştir. B. Hasan - Âli Yücel güzel bir nu- tukla cevab vererek, bu serginin Soy- yet mi Türkiye dostluk müna- Bir Ingiliz denizaltı gemisi battı Mürettebatının kurtarılma - sına hümmalı surette çalışılıyor Yenâra 2 — Tecrübesi yeni yapılmakta cian Titus namundaki İngiliz tahtelbahiri, Berkenhed da baimiştir. Battığı yerin derinliği 40 metre kadar tahmin edilmektedir. Kaza hakkında mütemmim tutsilât yoktur, Tahtelbahirin içinde bu- İunanların mikdarı hakkındaki malümağ il yen ziddunr. Bir rivayete göre tah- ahirde 78 kişi vardır. Press Assoclatlona göre tahtelbahirin işinde bulunanlar . 100 kişidir. Tahiisiye Ameliyatına derhal başlanmıştır. Tahtel- | bahir denizin dibinde 30 wat kadar ka- | labilir, : sebellerinin yeni bir tezahürü oldu- ğunu söylemiş ve Sovyetler o Birliği- nin basım tekniğinde elde ettiği yük- sek başarıları ve fotoğrafcıhk hak- kındaki erakkiyatını tebarüz citire- Tek nutkunu şöyle bitirmiştir. Scnelerdenberi sıkı bir dostlukla komşu olduğumuz Sovyet Sosyalist Cümhuriyetleri Birliği ile aramızda mevcud ve sulhün devamına matuf olan siyasi münasebetlerimizin, bu- gün burada güzel bir örneğine şahid olduğumuz kültürel ve artistik mü- nasebetlerle kuvvetlendirilmesini memnuniyetle telâkki ediyoruz. İki komşu ve dost millet arasında böyle yeni bir dostluk tezahürüne vesile hazırlamak tütfunda bulunan Sozvet büyük elçisi sayın B. Aleksey Teren- tiev'e şamimi teşekkürlerimi sunarak sözümü bitiririm.» Maarif Vekilinin alkışlarla karşıla- ban bu nutkundan sonra sergi gezil- miş ve bilâhare davetliler zengin bir büfede izaz olunmuşlardır. Yahudi mülteciler Havanada 104 kişi karaya çıkmaları için izin istiyor Havas 1 (A.A.) — Saint Louis ge misindeki 104 Kadın Ve çocuk mülte- ci Küba Reisicümhurunun karısının gelini madam Laredo'ya müracaat ederek karaya çıkmak Müsaadesini istemişlerdir. Bununla beraber hükümet memür- Jarı, Saint - Domingne adındaki Fran- &z vüputile gelmiş olan 14 Yahudi mültecisinin karaya çıkmasına mâni olmuşlardır. Vapur, Haiti'ye doğru yoluna de- © vam etmiştir. z ml miri e ll, Gamzeli 0 b EMİ Prens Paul dün Berline ai muvasalat etti General Gamelin eneral Kâzım Orbayin 24 il siralarında Londrada bulunacak Londra 1 — Fransız büyük erkâ- pıharbiye relsi general Gamelin, İn- iz ordu şeflerile görüşmek için ya- da Londraya gelecektir, Bu ziya- şet, Türk kumandanlarından gene gal Kâzım Orbayın Eondrayı ziyareti tarihine tesadüf edecektir. Maarifte tayin ve terfiler Amerika talebe müfettişi istifa etmiş sayıldı Maarif Vekâletinde birinci sınıf müfettişlerden Râsini “Arsan, Ekrem | Saraç başmiifettişliğe, ikinci smf | <müfettişlerden Fethi İsfendiyaroğlu, Relik Günel, Osman Puzarlı birinci snf müfettişliğe, üçüncü sınıf mü- fettişlerden Halil Vedat Fıratlı, ük öğ- retim bölüm direktörü Hayrullah Örs, »*k öğretim bölüm direktörü Muh- Binal, Ankara erkek lisesi Fizik öğretmeni Arif Öget ikinci sınıf mü- fettişliğe, ertik ve teknik öğretim bö- Tümü direktörü Ferit Saner, Antalya bsesi direktörü Süleyman Demirci, İzmir kız lisesi direktörü Necmeddin Halil Onan, Gazi Terbiye enstitüsü tarih öğretmeni Cemil Bora, Samsun kültür direktörü Muhiddin Akdik kütüphaneler müfettişi olarak üçün- cü sımi müfettişliğe tayin elemi lerdir, Başmüfetliş olup Amerikada talebe müfettişi bulunan Ragıp Nureddin Ege müstafi sayılmıştır. B. Danyal Akbel Ankara, 1 (Akşam) — Türk spor kurumunun teşkil edildiği tarihten- beri futbol federasyonu reisliğini yap- makta olan Ankara bölge sanat mek- tebi müdürü Danyal Akbel federas- yon reisliğinden istifa etmiştir. Danyal Akbel, teşkilâtm yüksek hakem komitesi azalığına seçilmiştir. Sıvas sanatlar mektebi Ankara, 1 (Akşam) — Şimdiye ka- dar vilâyete bağlı olarak idare edil- mekte olan Sivas sanatlar evi Maarif Vekâletine devredilecek muntaka san- atlar mektebi hi haline ine getirilmiştir. İngilterede askeri tedbirler Umumi harp zamanındaki umumi müfettişlikler yeni- den ihdas edildi Lonüra 1 — Harbiye Nezaretinin tebliğine göre İngiliz ordusunun ta- dim ve terbiye seviyesini ârttırmak için umumi harb zamanında ihdas edilmiş olan deniz aşırı ve ana vatan kuvvetleri umumi müfettişliklerinin bazı tadilâtla ihdasına Karar verik yaiştir. Deniz aşırı kuvvetler umumi mü- fettişliğine Cebelüittarık kumandanı general İronsid'e, ana vatan küvvet- leri umumi müfettişliğine general sir Walter Kirte getirilecektir. Harbiye Nezareti, dahâ bazi gene- rallerin muhtelif kumandanlıkları tayinini haber veriyor, Ezcümle gene- ral sir Live Liadell Cebelüttarık baş kumandanlığına, general Vilson da Mısırdaki İngiliz kuvvetleri baş ku- mandanlığına tayin edilmişlerdir. Bu tayinler İngiliz asker kuvvelerinin süratle artmasından İleri gelmekte- dir. Harbiye Nezaretinin tebliğinde tas- rih edildiğine göre, deniz aşırı kuv- vetleri umumi müfettişi, «Ecnebi er- kânıharbiye heyetlerile temas etmek ve ordu meclisinin emirlerine tevfi- Kân icabında bir kuvvel seferiyenin izam ve terbiyesi vazifesile mükellef» olacaktır. Bu tayinler, 1 temmuzdan itibaren muteber olacaktır. Yeni barem projesi Ankara | — Bütçe encümeni yeni barem projesinin tedkikini bitirmiştir. Proje, bugün yarın mebuslara dağıtı- lacak ve bugünlerde mecliste müza- kere edilecektir. yy MM spanyadan 15 bin ii askeri hareket etti Almanyaya dönen lejyonerlere hususi nişanlar veriliyor Cadix 1 (A.A) — İtalyan kıtaatın- dan takriben 15,000 kişi dün akşam Piemonte, Sicilla, Ligurla, Sannla ve Calabriâ nakliye vapurlarile İtlaya- hâreket etmişlerdir. Bu kıtaaın evvel veda merasimi Sera edilmiştir. 'Umberia vapuru, daha evvel İtal-, yan kıtalarının bir kısmını hamil ol- duğu halde yola çıkmış bulunuyordu. Zira'bu vapurun sürati yukarda isim. leri zikredilen beş nâkliye vapuru- nun syratlerinden azdır. Çok süratli olan diğer iki vapur, yani Lombardia ile Sardenin bu se- bah hareket edeceklerdir. İspanya Dahiliye Nazırı B. Sarrano Büner ve İspanyadaki İtalyan kuv- vetleri kumandanı general Gambara, bu sabah hareket edecek olan Duca di Aosta vapurile gideceklerdir. Alman lejyonerlerine nişanlar Hamburg 1 (A.A.) — Mareşal Gö- ring, İspanyadan dönen 4,500 Alman lejyonerine hitaben söylediği nutuk- . Amerikada sıcak dalgası Dört gündenberi hararet 33 dereceye , çıktı Nevyork 1 (A.A.) — Dört günden- beri Amerikanın şark sahillerinde hüküm sürmekte olan sıcak dalgası, dür biraz daha artmıştır. 'Termomet- ve 33 dereceyi göstermektedir ki, bu mevsim için bir rekordur. Sıcaklar yüzünden Nevyorkta bir kişi ölmüştür. Hava şartları hakkında neşredilen tebliğlerde bugünlerde hir değişiklik olmıyacağı bildirilmektedir, Amerika yolunda buz dağları! Vaşi, 1 (A.A) — Bahriye Ne- azveti ile sahil muhafazası servisleri, dün akşam Atlas Okyanusundaki bü- tün gömülere «A» yolunu yani Avru- pa ile Amerika arasında her zaman takib edilmekte olan yolların biraz cenubundaki yolu takib etmelerini bildirmişlerdir. Sebebi, bu yollarda pek mühim miktarda Aysbergler bulunmasıdır, a Aaland adaları İsveç hükümeti anlaşmanın dikinin tehi ini istiy, 1 Stokholm 1 (A.A.) — İyi malümat alan mahafile göre, hükümetin ya- kında içtimaa davet edilecek olan par- lâmentoya Aalanâ adalarının askeri. leştirilmesi haklında Finlândiya ile İsveç arasında akdedilmiş olan itilâ- fın tasdikini tehir etmesini taleb eylemesi muhtemeldir. Birçok gazeteler, Sovyetlerin itli- haz etmiş oldukları hatlı hareketin, siyasi mahafilde kuvvetli bir tesir yaptığı mutaleasında bulunmakta» dırlar. Diğer taraftan hükümetin deniz in- şaztını tahdid eden İngiliz - İsveç de- niz itilâfının tasdikini tehir etmesi de mümkündür. Zira efkârı umumi. yenin mühim bir kismi, bu itilân şimdiki beyncimilel ahval ve şerait dahilinde mevsimsiz addetmektedir , Alâmeti farika nizamnamesi Ankara, 1 (Akşam) — İktisad Ve- kâleti yeni bir alâmeti farika nizam- namesi hazırlamaktadır. Nizamnâa- me yerli kumaşlarm Avrupa kumaşı gibi gösterilerek satılmasını önliyecek hükümleri de ihtiva edecektir, Müvazenei umumiye kanunu Ankara, 1 (Telefonla) — 1939 mali yılı müvazenei umumiye kanunu bu- günkü Resmi Gazele ile neşredilerek meriyete ek ta İspanyada Alman, İtalyan ve İs- panyol askerleri arasında İe€ssüs etmiş oln silâh arkadaşlığına işaret ettikten sonra gönülülere Hitlerin selâmlârını bildirmiş ve gönüllüler için hususi nişanlar ihdas edildiğini söylemiştir. Bu nişanların en-büyüğü pırlanta altın haç olup büyük aske- Tİ kahramanlıklar göstermiş olanlara verilecektir. Bu nişan, bizzat mareşal tarafın- dan; general Spcerle ile 32 zabite ve nefere tevdi edlimiştir. Mareşal Göring, bundan başka 6 haziranda lejvonerlerin Berlinde Füh- rerin huzurunda bir geçid resmi ya- pacaklarını söylemiştir. Bir İspanyol generali Berline gidiyor Madrid 1 (A.A.) — General Gücipo de Lino, yarın Berline gidecektir. Madridde çıkan bir gazeteye nazaran general, memleketlerine avdet etmiş olan Alman lejyonerleri şerefine ya- pılacak olan şenliklerde hazır bulu- nacaktır. Amerikada bir mektepte infilâk 42 talebe, 2 muallim ya landı Akron - Ohio - AA) — Balber- ton kasabasında bir mektepte vukua gelen bir inilâk neticesine 6 Dâ 11 yaşında 42 talebe İle 2 muallim ya. ralanmışlardır. Öğrenildiğine göre, intilâk, mekte- bin ısıtılması için kullanılmakta olan gazin terakümü yüzünden vukua 'Yeni mektep binaları inşa edilin- ceye kadar mektep : binası, İttihaz edilmiş bir ev olan mektep binası, yıkılmış ve çocuklar evin mahzenine düşmüşlerdir. Çocukların ekserisi, Üzerlerine düşen enkaz yüzünden ya- rTalanmışlardır. İnfilâkın vuku anın- da mektebde 75 talebe bulunmakla idi. Millet meclisinin çalışması Ankara 2 — Millet Meclisi, temmu- za kadar çalışacaktır. Çalışma saatleri Devairde çalışma saatleri değişmiyecek Ankara 1 — Devaile bu sene, geçen sene yaz mevsiminde olduğu gibi altı kast, yaz. çalışma usulü tatbik edilmiyecek, Gnireler şimdiki gibi mesailerine devam edeceklerdir. Von Papen dün Berlinden geldi Geçenlerde mezunen Berline gitmiş olan Almanyanın Ankara sefiri, Von Papen dün akşam EBerlinden gelen tayyare postasile İstanbula gelmiştir. Sefir, bü akşam Ankaraya gidecektir. Nafia Vekâleti hukuk müşavirlikleri Ankara, 1 (Telefonla) — Nafia Ve- kâleti birinci hukuk Müşavirliğine Başmuavin Namık Nazkioğlu, İkinci hukuk müşavirliğine B Nihad Akpı- Dar ve hukuk müşavir muavinliğine de Adliye Vekâleti hukuk işleri umum. müdür muavini B. Muhiddin tayin edilmişlerdir. Dolmabahçe sarayında antro- poloji kongresi toplanacak Ankara 1 — Eylül ayında Dolmabahçe sarayında antropoloji ve prelsorik kon- gresi toplanacaktır. Yüz ecnebi Alim kon- greye iştirak edeceklerini Bildirişler, Anadoludaki hafriyat mıntakalarında 15 günlük bir gesi MA di 2 ei med eu