15 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sakhahki Son dakika İngiliz - Sovyet müzakereleri bu sabah Moskovada başlıyor Dün akşam Moskova İngiliz sefarethanesinde Fransız sefirinin iştirakile bir içtima yapıldı Londra 15 — Sovyet hükümeti ile müzakereye memur olan B. Strang dün Moskovaya varmıştır. B. Sirang doğrudan doğruya B. Molotofla müzakerede bulunacaktır. Moskovada müzakerelere bu sabah başlanacaktır. B. Strang, İngiliz - Sovyet müzake- relerinin tacili için Londradan getir. diği talimatı İngiliz sefiri B. Sesdse tebliğ etmiştir. Moskova Fransız sefi. Ti B. Naggiar dün akşam saat on ye- dide İngiliz sefarethanesine giderek İngiliz sefirini ve Londradan gelen B. Strangı görmüş ve bu toplantı bir sa at sürmüştür, Fransız sefiri, bu top- Mantıda B, Sirangın Londradan getir- Avam kamarasında sualler miş olduğu talimat hakkında malümat almıştır. Almanya Romanyayı tazyik ediyormuş Berlin 14 (A.A.) — Emin bir men- badan öğrenildiğine göre, Sovyetler Birliği ile İngiltere arasında bir itilâf âkdedildiği takdirde Romanyanın İn- giliz garantisini yeniden gözden ge çirmesi için Almanya, Bükreş hükü- metini tazyik etmektedir. Siyasi Alman mahfelleri, Romanya, bu suretle bilvasıta Sovyetler tarafın- dan garanti edilmiş olacağından Al- manyanın Romanyayı muhtemel bir düşman addetmek mecburiyetinde ka- lacağıniı ehemmiyetle kaydeylemek- tedir. İngiliz - Fransız kuvvetleri başkumandanlığımeselesi B. Chamberlain Avamda bu mesele hakkında müzakereler cereyan ediyor dedi. B. Strangın da Moskovaya vardığını tebliğ etti Yendra 15 — Dün amele mebusu B. Henderson bir harp vukuu takdirinde İn- giliz - Yransız kuvvetleri başkumandanlı- Bina bir Fransız generalinin tayin edile- ceği hakkındaki kararın doğru olup olma- Gığını Avam kamarasında Başvekilden sormuştur. Başvekli B. Chamberiain, cevabı vermiştir: — Bir harp vukuunda muhtelif cephe- lerde kumandanlığın tevhidi için iki hükümet arasında müzakereler cereyan etmektedir. Fakat menfasti umumiye na- ” muna bu müzakereler hakkında fazla tef- Siki veremem, Slovak - Alman gerginliği Sioxakyasıh yakinda askeri surette işgal edileceği haber veriliyor Londra 14 (A.A.) — B, Strang'ın Moskovaya götürdüğü teklifler üzerin- de Londra ve Paris hükümetlerinin tamamile mutabık olduğunu kayde- den «Times» gazetesi, Slovakya ha âkadar ölarak aşağıdaki edir: Almanya, zengin madenlere walik Silezya mımtakalarına hakim olan ve ayni zamanda biraz dahı cenupta Polonyanın endüstriyel mıntakalarını kontrolu altında tutan şimal hududu üzerinde asker tahşidatı yapmakta- dır. 23 mart tarihli muahede mucibin- ce, Almanya, Küçük Karpatlar, Be- yaz Karpatlar ve Javornik dağlar sırt- Jarında sevkulceyş yolları ve istihkâm- lar yapmak hakkını muhafaza etmiş- tir. Bu muahede mucibince Alman kıt. aları istihkâmları işgal edebilecekler. di, Fakat son zamanlarda Slovaklar Almanyadan gelen kıtaların çokluğu | karşısında endişeler duymaktadır, Dİ- ! ğer taraftan gelen yolcular, Slovak » Alman gerginliğinin Alman - Çek ger- ginliğinden daha az olmadığını bil | diriyorlar, Daily Herald ise, Slovakyanın ya- kında asker İsurette işgal edileceği ve himaye idaresine ilhak olunacağı haberini vermektedir, Berlin 14 (AA) — Salâhiyetiar mahfiler, Slovakya ( istikametinde 41-- Yalalasımın haraket sltiğind bu suale şu Başka bir mebus, B. Chamberlainden İngiliz - Sovyet müzakereleri hakında malimat istemiştir. B. Cahmberlain de- miştir ki: — Bildiğim yegâne havadis, B. Stangın bugün (dün) Moskovaya vardığıdır. B. Btrang, İngiliz - Sovyet müzakerelerinin tacili için tam talimatı hamildir. Bir mebus, Başvekilden önümüzdeki pa- zartesi günü bu müzakereler miştir, — Eer yeni bir malümat alırsam «ize bildirmekle bahtiyar olacağım. Ingiliz Kral ve kraliçesi Bugün Kanadadan hareketle 22 haziranda İngiltereye varacaklar Londra 15 — Kral ve kraliçe bugün Kanada Halifaks limanında Enıpress of Britain vapurile hareket ederek 22 haziranda İngiltere vavacaklardır, Muamele vergisine tâbi tutulacak müesseseler Ankara 14 (Telefonla) — Muame- le vergisi kanununun bazı hükümle rini tadilen yeni bir kanun lâyihası hazırlanarak Meclise verildiğini bil- dirmiştim. Yeni projenin bir maddesi- ne göre, kozadan ipek çeken müesse- seler çalıştırdıkları işçi sayısı nazarı dikkate alinmaksızın muamele vergi- sine tâbi tutulacaklardır. Divanı muhasebatın üç aylık raporları Ankara 14 (Teefonla) — Trabzon mebusu B. Sırrı Day, Divanı muhase- batın üç aylık raporları üzerine Mec» Msce ittihaz olunan kararların mahi- yet ve şümullerinin tayini hakkında Meclise bir takrir vermiştir. Taktir Teşkilâtı esasiye encümenine havale edilmiştir. “...n. sasessenaasasssasssr sere ressama dair verilen haberleri kati surette tek- gib etmektedirler. Bu mahfiller, Almanya hükümeti. nin Slovakyanın statüsünü değiştir. mek tasavvurunda bulunmadığını be. van evlemektedirler, bakkında | Meclise bir tebliğde bulunup bulunmaya- | cağını sormuş, Başvekil de şu cevabi ver- İ Fransa ile yapılan müzakere Ankara ve Pariste iki anlaş- ma imza edilecek Paris 14 (A.A) — Hariciye Nazırı Bonnet ile Suad Davaz, dün Sancak davasının başlıca ihtilâf meselelerini görüşmüşlerdir. Tam bir itilâfa varılmasını müle- akib iki ayrı vesika imza edilecektir, Bunlardan biri Ankarada Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu ile Fransanın Ankara sefiri arasında İskenderun sancağı hakkında bir itilâf, diğereci Pariste Bonnet ile Sund Davaz arasın da Şarki Akdenizde müşterek bir mütekabil yardım beyannamesidir. Sınai müesseseler Mevcud takyidleri kaldıran bir kanun lâyihası hazırlandı Ankara 14 (Telefonla) — Bugünkü mevzuatımıza göre yeniden kurula- cak sınai müesseselerin teşviki sanayi muafiyetlerinden istifade edebilme- leri, sit oldukları sanayi şubesinde fazla istihsal olmasına vabeste idi. Bundan başka yeniden kurulacak #r- nal müessesenin, memlekette yetişen ve keyfiyetce hariçten getirileceklerle | Ayni evsafta bulunan ham ve yarı mâ mül maddelerin sürüm ve İrikişafına mani olmaması şarttı. Hükümet Meclise verdiği yeni bir lâyiba ile teşviki sanayi kanunlarında bu hususta mevcut takyidleri tama- men kaldırmakta ve memlekette her nevi sınai müessese kurulmasının mutlak olarak serbest birakılmasını teklif etmektedir. Lâyiha Büyük Millet Meclisi ikti- sad encümeni ruzmmâmesine alınmış- tır. Maliye ve bütce encümenlerince de tedkik edildikten sonra umumi heyete sevkedilecektir. “Yeni lâyiha Dr, Refik Saydam hü- kümet sanayi siyasetimize vermek istediği yeni veche ve istikametin bir ifadesi şeklinde telâkki edilmektedir. Mısır Hariciye Nazırı geliyor Nazıra üç yüksek memur refakat edecek Kahire 14 (A A.) — Anadolu ajan. anın hususi muhabiri bildiriyor: Mısır Haricye Nazırı Abdülfettah Yahya paşa, Türkiyeyi resmen ziyaret etmek üzere Perşembe günü buradan hareket edecek ve ayın 18 inde Anka. rada bulunacaktır. Mısır Hariciye Nazır Abdülfettah umuru hukukiye heyeti reisi ve Ha riciye hukuk müşaviri Abdülhamid Bedevi paşa, Hariciye Nezareti kâtibi umumisi Mehmed Abdelhalek Hasou- Hüseyin Aziz bey refakat eyle na bey ile Hariciye memurlarından mektedir, Sofya 14 (A.A) — İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre Mısır Hariciye Naziri yakında Balkanlara yapacağı seyahat esnasında birkaç gün Sofyada kalacak Adliye Vekili bugün şehri- mize geliyor Ankara 14 Vekili Fethi Okyar bu akşamki eks- presle İstanbula hareket etmiştir, Von Papen geliyor Ankara 14 (Telefonla) — Alman sefiri von Papen bu akşamki ekspresle İstanbula hareket etmiştir. Maliye Vekâleti tedkik heyeti neşriyat müdürlüğü Ankara 14 (Telefonla) — Maliye Vekâleti tedkik heyeti neşriyat mü- dürlüğüne, hukuk doktorlarından B. Hamdi Özgörel tayin edilmiştir. Pencereden düşen kadın öldü Beyoğlunda Abanoz sokağında bir evde oturan Şake isminde bir kadının gece, binanın dördüncü kat pencere. sinden düştüğünü ve Beyoğlu hasta- nesine kaldırıldığını dün yazmıştık. Şeke; yapılan bütün tedavilere rağmen ölmüştür. Şekenin, pencere den nasl düştüğü zabilaca tahkik edilmektedir. (Telefonla) — Adliye | Ilaberler | Çinde vaziyet gittikçe vehamet kesbediyor Japon askerleri Tienisinde ingiliz mıntaka$ giren bir çok yolları kapadılar Londra 14 (AA) — Daily Herald gâzetesi yazıyor: Bütün Çinde vaziyet gittikçe vehamet kesbetmektedir. Ja- ponlar, Çin tedhişçilerini mi takip ediyorlar, yoksa imtiyazlı mıntakanın statüsünü mü tahrip etmeğe uğraşi- yorlar. Eğer Japonların maksadı bu statüyü tahrib etmek ise, İngilterenin Uzak Şarktaki mevkii tamamile mev- zuu bahsolacaktır, Daily Telegraph, Japonyanın Çini istilâ etmek teşebbüsünün pek bati bir surette ilerlemekte olmasına bina- en üçüncü bir devletin zararına olarak vaziyeti kurtarmak istemekte olduğu mütalâasını serdetmektedir. Tientsin'de vaziyet Tientsin 14 (A.A.) — Japon asker- lerinin işgalinde bulunan barikadlar bütün mabreçleri tıkanışardır. Bu- nunla beraber İngiliz imtiyaz mmta- kasına giden iki yol açık kalmıştır. Bu yollardan biri imtiyaz mıntakası- na yapılacak nakliyata diğeri bu mit takadan yapılacak sevkiyata “tahsis edlimiştir. Tientsin'deki askeri Japon makam- ları evvelki gece İngiliz makamlarına muhtelit bir tahkikat Komsiyonu teş- kili hakkında yapılan teklifi lâyıki veçhile takdir ettiklerini, fakat bu tek. Jifin çok geç yapılmış olduğunu ve ab- lokâ programında bir değişiklik yap- manın artik mümkün olmadığını bil- dirmişlerdir. Reuter ajansının muhabiri, bu sa- bah İngiliz imtiyaz mıntakasını gez- miş ve mıntakanın hududunda birkaç noktada araştırmalar yapıldığım yör- Alman generalleri Bazı meselelerin halli lâzım geldiğini bildirmişler Paris 14 — Madam Tabovis'nin Ocuvre gazetesinde oyazıdığına göre bir çok generaller, B. Hitlere harb yapmazdan evvel Bohemya ve Morav- yada mevcud milyonlarca düşman meselesini halletmek ve İtalyanın karşısında yalnız bir düşman bulun. mak için mihvere Yugoslavyayı tedri- ci bir surette kazandırmak ve Akde- nizdeki sevkülceyş imkânlarından istifade etmek için İspanya ile bir muahede akdetmek lâzım geldiğini söylemişlerdir. İstihlâk vergisinden muaf olacak halı iplikleri Ankara 14 (Telefonla) — Maliye Vekâleti, beş numaralı Kasgam İp- liklerinin halı imalinden başkâ bir yerde kullanılmadığını nazan dikka te alarak, bu ipliklerin hiçbir forma- Mteye tabi tutulmadan İstihlâk ver- gisinden muaf olması lâzımgeleceği- | ni alâkadarlara bildirmiştir. Numarası 5 ve daha yukarı olan Kasgam ipliklerinin istihlâk resim- leri, usulen tahakkuk ettirilecek ve | hah imalinde kullanıldığı tesbit edil- İ diği takdirde vergileri terkin edile- cektir, Maliye Vekâletinde memur imtihanları Ankara 14 (Akşam) — Maliye Ve. kâleti, Vekâlet teşkilâlına o âlinâcak maaşlı ve ücretli memurlar için her altı ayda bir yapılmakta olan imti- hanların, bundan böyle üç ayda bir yapılmasını Karar altına almıştır. Türkiye - İsviçre ticaret anlaşması müzakeresi Ankara 14 (Akşam) — İsviçre ile hükümetimiz arasında yapılacak olan yeni ticaret anlaşması müzakerele- rinde hükümetimiz adına bulunmak Üzere Ticaret Vekâleti Dış ticaret ras portörlerinden B, Süreyya Anamur ile mahsulleri ofisi ziraat müşa- viri B. Atıf bugünlerde Bern'e hare- ket edeceklerdir. müştür. Japon askerleri İtal, ve Almanlara iyi muamele etil dirler. Karâkollarda birkaç Çinlini seleri alınmıştır. Zahire flatlari #us derecede yükselmiştir. Avam Kamarasında müzakere Londra 15 — İngiliz Kabinesi döf yen Çinde İngiliz mıntakasının & si mesel n Ava Bir muhafazakâr mebus, bu abiyi rine Japon gemilerinin Singapur, Kong, Penang limanlarına o giri menedilmelerini istemiştir. Hariciye © teşarı B. Butler bu hususta demiştir Hükümet, almacak tedbirleri ediyor. İttihaz edilecek sureti tesviff dereceye kadar Japonların hattı hal me bağlıdır. Bir mebus, Tiyen Çinin ablukası “ ne İngiliz tebaasının iaşe bakımında$ kecekleri sıkıntıyı mevzuu Obahseti İ OB. Buttler buna karşı demiştir ki Görünüşe göre Japonlar, mın laşesini menetmiyecekler. Lord Bi mahallinden gönderilecek raporu b İlk fırsatta mecliste bu hususta bel ta bulunacaktır. İngiltere hükümeti #â ve Amerika ile daimi temas hsö dir. Bir Japon vapuru kül olö Hongkong 14 (A.A.) — Çne giti” olan bir Japon vapurunda ya çıkmış ve içinde bulunan 7500 tef gazolin tutuşarak vapur kül ol” tur. Tayfanın büyük bir kısmı lanmıştır. Bu gazolin Japon ord 2 gönderiliyordu. Yangın harb aleyhtarı Japon surlarının bir suikasdine atfolun tadır, Türkkuşu filosu Bursada Filo bugün İzmire hareke - edecek İstanbulda binlerce halkın. işti hava gösterileri yapan 'Türkkuşü losu dün sabah o Yeşilköyden Yal yolu ile Bursaya uçmuştur. Yeşliköyden 8.50 de hareket esi filo büyük bir intizamla uçarak 55 kika sonra Bursa halkının çoşkun zahüratı arasında yere inmiştir. Öğleden sonra saat ldde Bur balkı için uçuş ve paraşüt atlayış yapılmıştır. Filo bu sabah hava | İ said olduğu takdirde İzmire uçacif tar. Türkkuşu filosu Temmuzdf Edirneye gidecek Edirne (Akşam) — Bugün şehi | mize'gelmesi beklenen İl tayyar mürekkep Türkkuşu filosunun si dakikalarda alınan bir habere göre yahatlerinin, bazi sebepler dolay9 geri kaldığı öğreni yi filosunun bu seyahatini önümüzü” İ temmuz ayında Edirmeye yapacağı ve buradaki tayyare meydanı için mütehassısın Şehrimize © gelecei öğrendim. R Beş ilkmektep yeri tesbit edildi Koska ile Aksaray, Yusufps” Vefa, Taksimde Ayaspaşa mezar da olmak üzere beş mektebin i9şf$ kararlaştırılmıştır. Diğer mektepleii* mahalleri de henüz marif müdür ğü ile imar müdürlüğü arasında e bit edilmemiştir. Hamidiye Trabzonda Trabaon 14 (AA) — Hamid” geden limanımıza gelmiştir, Eminönü meydanına saat kondu Eminönü meydanında Şirketi ye? riyenin yaptırdığı saat sütunu bi işlemeğe başlamıştır. mektep gemisi bugün saat 12 de Le yerine konan saat dünden itibar” # —.sohEs YEFEPEİ İS: