24 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Singapourda bir çok meseleler halledildi Mütehassıslar arasında yakında tam bir itilâf olması bekleniyor Singapour 23 (A.A) — Salâhiyet- tar bir membadan öğrenildiğine görö Fransız İngiliz müdafaa komisyonu tarafından müzakere edilmiş olan me- selelerin ekseriyeti hakkında karar. lar ittihaz niştir. Pek yakında tam bir itilâf aktedileceği söylenmektedir. Paris 23 (A.A.) — Gazeteler, dün İngiliz ve Fransız kara, deniz ve hava kuvvetleri zabitlerinden birçoğunun iştirakile açılmış olan Singapour kon- feransı hakkında itimadla meşbu mü- talâcalar serdetmektedirler, Petit Parisien gazetesinin Londra. daki muhabirinden; «İngiliz - Fransız konferansı Singa- pourdaki Tanglin kışlasında açılmış- tır, İlk celseden itibaren Uzak Şark- taki Fransız ve İngiliz sevkülceyşleri- nin mesai birliğine aid umumi prog- rTam hakkında mütâbakat hasıl olmuş, bahri, berri ve havai olmak üzere üç komite ihdasına karar verilmiştir. Bu komitelerden her biri kendi ihtisas dairesine dahil olan meseleleri mü- zakere edecek ve elde edeceği netice. Mançuri üzerinde ler, konferansın sik sik aktedeceği ce selerde diğer iki komitenin elde etmiş oldukları neticelere raptolunacaktır. Müzakereleri son derece mektum tutulacak olan konferans, bilhassa Sarawak ve Prune hava üsleri ve Borneonun İngiliz mıntakasında harp zuhuru halinde benzin stokları vücu- de getirilmesi meselesile meşgul Ola- caktır. Konferansın müzakereleri hak- kında herhangi bir tebliğ de meşre- dilmiyecektir.» Figaro gazetesi, en mühim mesele- nin Siyam meselesi olduğunu ve bu meselenin Uzak Şarktaki İngiliz « Fransız müdafaası için hayati bir &hemmiyeti haiz bulunduğunu yaz- maktadır. Bingapourdaki müşahidler, İngiliz- Fransız garantisinin Siyama teşmili hususunun ihtimal haricinde olmadığı mütalâasındadırlar. o Murahhasların 'Tientsin, Kulangsu ve Stwatowdaki vaziyet dolayısile hissetmekte olduk- ları endişeleri, daha ilk günden itiba. ren Çinden gelen haberleri ehemmi. yetle tedkik etmeleri göstermektedir, Amerikada geniş Sovyet tayyareleri bir nafia programı 100 tayyare hududu geçerek Mançuri üzerinde uçmuş Londra 23 (A.A.) — Reuter ajansı. nın Takyodan istihbarına göre, Man- çukodaki Japon ordusu umumi karar gâhının bir tebliğinde dün saat 16 da 100 Sovyet tayyasinin Bulrnor gölü üzerinden Mançuri hududunu geçtiği bildirilmektedir. "Tebliğde Japon tayyarelerinin Sov- yet tayyarelerini durdurduğu ve bun- Jardan bir çoğunu düşürdüğü ilâve ediliyor. Danimarka Hariciye Nazırı Berlinde Berlin 23 (A.A.) — Danimarka Ha. riciye Nazırı Munch, bir kaç günlük hususi bir ziyarette bulunmak üzere bu sabah buraya gelmiştir, Yeşilırmak taştı Tokat (Akşam) — Pazar günü ya gan şiddetli yağmurlar yüzünden şeh- rin içinden geçen Yeşilırmak taşmış, sokak ve caddeler su altında kalmış. tır. Derhal alınan tertibat ve belediye amelesinin çamurla dolân yerleri aç» mas sayesinde bir zarara imkân bi. Takılmamıştır. Su basması esnasında elektrik bendleri yıkılmışsa da nüfusça zayiat | yoktur. Hayvanlar ürktü, arabacı da düşerek yaralandı Sürücü Alinin idaresindeki araba, Kasımpaşada Tabakhane sokağından geçerken hayvanlar ürkmüş, Ali ara- badan düşerek tehlikeli surette S0 lanmıştır. Bir kolile bir ayağı asansör arasında sıkıştı, yaralandı Galatada kahveci Mehmedin yanın« da çalışanı Ramazan asansör İle yuka- rı kata çıkmakta iken bir kolile bir ayağı asansör arasında kalmış, bu $€- kilde yaralandığından polis tarafın. dan Beyoğlu hastanesine kaldırılmış- tır. Erzincana bir trahom ve sıt- ma mücadele heyeti gönderiliyor Erzincan (Aksâm) Sıhhat ve İçtimai muavenet Vekâleti tarafın- dan Kızincan ve civarında çalışmak | üzere bir trahom ve sıtma mücadele heyeti gönderilen: ber alınmıştır. Vilâyetimizde trahom fazladır ve ye- yılmak istidadını gösteriyor, sıtma da oldukca mühm tahribat yapmaktadır. Sılıhat Vekâletinin bu kararı mem- peer «sevinç ln ca Üç buçuk milyar dolarlık tahsisat verilecek Vaşington 23 (A.A.) — Reisicüm- bur Roosevelt, parlâmentoya geniş bir 'nafla işleri programi tevdi etmiştir. Bu program üç milyar dolarlık bir masrafı intaç edeceği gibi harici tica- rete de 500 milyon dolarlık bir mali yardımı tazammun etmektedir. Bu tahsisat doğrudan doğruya bütçeye konulacak ve işler görüldükçe tedri- cen tediyat yapılacaktır. Rooseveltin kanaatine göre, Ameri- ka 1940 senesi içinde nafia işleri 870 milyon dolar ve harici ticarete de 250 milyon dolar sarfedebilecektir. “Diğer taraftan Relsicümhur işsizler tahsisatının 125 milyon dolara indiril. mesine muarız olduğ'unu, çünkü 165 bin kişinin bu yüzden aç kalacağını beyan etmiştir. Hitler yarın bir nutuk söyliyecek Berlin 23 (A.A.) — Birkaç yüz İtal. yan eski muharibinin Münihe gelme #i vesilesile B. Hitler, 25 haziranda öğleden sonra bir nutuk söyliyecek. tir. | İngiltere kralı Londrada Londra 23 (A.A.) — Hükümdarlar, Belediye reisi ve Cite cemiyetleri ta» rafından şereflerine verilen ziyafete işlirak için Buckingham sarayından Guildhall'a gitmişler ve güzergâhta binlerce kişi tarafından alkışlanmış- lardır. Dökmeciler Süleymaniye civarından kaldırılıyor Büleymaniye civarındaki Dökmeci. lerin buradan kaldırılması Beledi yece kararlaştırılmış, bu dükkânların tahliyesi için kendilerine üç aylık mühlet verilmişti. Bu müddet bittiği halde hiç bir dükkân boşaltılmadığın- dan Belediye kendilerine üç gün daha son bir mühlet vermiştir. Bu mühlet te bu akşam bitecek ve dükkânlar tahliye edilmediği takdirde polis ma- rifetile tahliye yapılacaktır. Diğer taraftan dökmeciler, Partiye müracaatla kendilerine dükkânlarınm tahliyesi için tebilgat yapıldığı halde münasib bir yer gösterilmemesinden | şikâyet etmişlerdir. Kaçak etler Belediye hududu haricinden şehri. mize birçok kaçak et geldiği görül. müştür. Bu kaçak etlerin şehrimize sokulmaması ve bunların sıkı surette takib edilmesi alâkadarlara bildirii- Miştin, ii: Muhterom misafirimiz * Mısır Hariciye Naziri Bursadan geldi Dün sabah Bursaya giden Mısır Ha riciye Nazırı Abdülfettah Yahya paşa, dün akşam geç vakit şehrimize dön- müştür. Hariciye Nazırmın geretine bugün saat 17 de Bebekteki Mısır kon- soloshanesinde bir çay ziyafeti verile- cektir, Misafir. Nazır, bu gece saat 9,5 ile 10 arasında şehrimizden ayrılacaktır. Türkkuşu Filo Çivril'de büyük sevinçle karşılandı Ankara 23 (A.A.) — Türkkuşu filo- sunun Çivrili ziyaret etmesi, kazada şimdiye kadar eşi görülmemiş heye- canlı, coşkun bir bayram havasına vesile olmuştur. Mini havacılığımızın canlı eserlerini yakından görmeğe mu vaffak olan kaza halkı, hava kurumu şubesine nesi var, nesi yoksa teberrü etmek için birbirlerile âdeta yarışa girmişlerdir. Yapılan teberrüler şunlardır: 46 dönüm tarla, 6 altın, 2 gümüş kuşak, 1 seccade, 2 kilim, 1 öküz arabası, 13 koyun, 1 kısrak, Ii manda, 2Zdana,3 inek, 3 düğe, 'Türk milletinin, göklerin korunma» sı davasına beslediği candan alâkanın bu yeni tezahürünü Türk hava kuru- mu bütün yurttaşlara bildirmekle zevk ve gurur duyar, muhterem Çivrillilere şükranların TM Kayıtları silinecek talebeler Ankara 23 (A.A.) — Haber aldığı- mıza göre, özürsüz olarak bir ve daha fazla yıl okula devam etmiyen talebe- nin kayıtlarının silinmesi, Maarif Ve- kâletince uygun görülmüştür. İstanbul ticaret müdürlüğü İstanbul mıntakası ticaret müdürü B, Cemal Ziyanın Ankara dış ticaret umum müdürlüğüne ve İstanbul ti- caret müdürlüğüne de İzmir ticaret odası umumi kâtibi B, Mehmed Ali- nin tayini emri vilâyete bildirilmiş. tri, Bozuk ekmekler Son günlerde şehrimizdeki fırınlar. da yapılan ekmeklerden çoğunun bo- zuk olduğu görülmüştür. Belediye, bunun önüne geçmeğe karar vermiş- tir, Taksim kışlası ve müştemilâtı Belediyeye geçiyor Taksim emlâk şirketi hissedarları yaptıkları toplantıda Taksim kışlası, ile müştemilâtının Maliye Vekâletine devrine ve hisse senetlerinin karşılığı. nı alarak şirketin tasfiyesine karar vermişlerdir. Bü karara göre Taksim kışlası İle müştemilâtı tamamile ma- Üyeye geçtiğinden şimği Maliye Vekâ- leti de bu bina ile müştemilâtını Be- Jediyeye devretmek üzere keyfiyeti Heyeti Vekileye bildirmiştir, Heyeti Vekile, yakında Belediye namina dev- rine karar verince bu binalar ile müş- temilâtinn tapu senedleri Be- Jediye namına çıkarılacaktır. Belediye, bunun üzerine Taksim kışlası İle müş- temilâtını derhai yıktırmağa başlıya- caktır, Çocuğunu divar dibine bı- rakan ana mahküm oldu İzmir (Akşam) —- Uşakta bir bos- tanda geceleyin tanımadığı bir adam- dan hamile kalarak İzmire gelen ve doğurduğu gayri meşru çocuğu Hal kapınarda bir duvar dibine biraka- rak ölümüne sebebiyet veren Şerife ie komşularından kendisine yardım eden Hadice ve Şükrünün İzmir ağır- ceza mahkemesinde cereyan etmek- te olanı muhakemeleri sona ermiş, Şe- rife ve Haticenin namuslarını kur- tarmak için bu suçu işledikleri, fakat çocuğu duvar dibine bırakırken onun ümünü düşünmediklerini, belki baş- ka biri tarafından bulunup büy leceğini düşündükleri anlaşılmış, bu sebeble Şerife ve Hatice sekizer ay müddetle hapse mahküm edilmiş, suçu sabit olmıyan Şükrü beraet et- Rumen Âyan Meclisinde ühim nutuklar Romanyadaki Alman ve Bulgar ekalliyetleri mümessillerinin sözleri Bükreş 23 (A.A) — Rador ajansı tebliğ ediyor: Âyan meclisinde kra- hn nutkuna verilecek cevabın mü- zakeresi sırasında Almtan senatör Hans Bedrich söylediği nutukta de- miştir ki: «Romanyadaki Alman camiası, kralın nutkunda işaret edilen yeni töşkilât Tüzumunu ve devlet hayatı. nın düzeltilmesi için kralın eşebbü- sü üzerine elde edilen mesut netice- leri tam bir manevi birlikle tamami- le kabul ve tasvip eder. Romanyadaki Alman milleti, ken- dine düşen medeni vazifeyi hiç aksa madan yaparak Rumen milletinin yanında memleketin kalkınmasına bütün kuvvetile teşriki mesaiye âmâ- dedir, Kudretli müstakil ve tabii hu- dutları içinde resanet bulmuş memile- ketimiz Romanya ile menşe vatanı- mız olan Almanya arâsında daha iyi siyasi münasebetlerin ele başısı olma. ğı, biz Romanyadaki Alman: milleti kendimiz için en büyük vazife biliriz, Röomanyadaki Alman milleti disiplin- li mesajsile bütün memleketin refahı- na hizmet etmektedir. Binâenaleyh müsavi muamele görmek talebini ileri sürmekte kendini haklı görür.» Rumen hükümetinin ekalliyetler meselesinde hakiki Devlet adamları tarafından ilham olunan mülâhaza- larla hareket ettiğini ehemmiyetle kaydeden hatip, sözlerine şöyle devam etmiştir: «Kalinesko “Kabinesinin Romanya» daki Alman camiasını tanıması Ro- manya Almanlarının kendi ırki vazi- yetlerine tamamile uygun bir hayata Rumen devleti çerçevesi İçinde ve Devlet. zaruretlerine katiyen riayet etmek şartile kavuşmaları yolunda İeri bir adım teşkil eder. Milletimizin Rumen - devleti içinde dürüst #areket etmesi için her şeyi yapmak istiyoruz, Daha iyi bir istik. bal hazırlamak için Rumen milletile teşriki mesniyi kati ve samimi olarak istiyoruz. Kral Karol bize nasıl hede- fe varacağımızı gösterdi, Müşterek Alman - Sovyet ticaret münasebatı Almanlar Moskovaya bir ti- caret heyeti gönderecekler Berlin 23 (A.A.) — Alman sanayi- cilerinden mürekkeb bir heyet, Al- man « Sovyet iktisadi münasebetleri» hi ıslah emek üzere Moskovaya 7 iş adamı göndermeğe karar vermiştir. Söylendiğine göre heyet, Sovyetlere 10 sene vade ile 750 milyon marlık bir kredi açmağı teklif edecektir. Bu kredi ile Sovyetler, Almanlardan mal alacaklar ve Almanlar da Sovyetler Birliğinden mühim miktarda iptidai maddeler tedarik edeceklerdir. Heyet âzasından bazıları şimdiden yola çıkmıştır. Diğerleri yakında ha- reket edeceklerdir. Sovyet Rusya lokomotif 1smarlıyor Prağ 23 (A.A.) — Sovyet teknikçi. lerinden mürekkeb bir heyet, Skoda fabrikalarına lokomotif ısmarlamak üzere Pilsen'e gelmiştir. Diğer cihetten Skoda f&brikası mü- dürlerinden birkaçı Moskovaya hare- ket etmişlerdi Memlekette keten zeriyati arttırılacak İzmir (Akşam) — Ziraat Vekâleti, memleket dahilinde keten zeriyatını artırmak kararını vermiştir. Keten ekilen sahalardaki müstahsillere yar- dım edilmek üzere Ziraat Vekâleti, bütün Türkiyede hangi kaza, nahiye ve köyde, ne miktar keten İstihsal edildiği ve müstahsil miktarını alâka- | i i | vatanımızın ve aziz milletimizin hay- rı uğrunda Rumen milletile Yanya yürümeğe hazırız.» Bulgar senatörü Tankof da, Rum en , vatandaşı olan Bulgarların kral Kö rola mesajında ekalliyetlere ekonom içtimai ve harsl inkişaf imkânları (© min etmenin en mühim meselelerde biri olduğunu kaydetmesinden dolayi minnettarlık duygularını beyan eti ten sonra Bulgar ekalliyetinin umü” mi mahiyetteki diğer meselelere karş! da kayıtsız kalamıyacağıni beyan et miş ve demiştir ki; «Bu meselelerin haili yolunda diki* lecek olan zorlukları yenmek için kuv« vetlerimizi bülün kuvvetlerile birle$*, tirmeğe azmetmiş bulunuyoruz. Bizl! hattı hareketimizi ilham eden düşün ce müşterek samimi ve dürüst bir ha yatın samimi ve dürüst bir teşriki me saiyi zaruri kıldığı keyfiyetidir.» Hatip, Devlet hayatının bütün sö” halarında tahakkuk eden mesut d& Gişiklikler üzerinde israr ederek d€ miştir ki; «Bu değişiklikler siyasi sahada mulX telif ırklar arasında düşmanlık ve nis. fakı ortadan kaldırmış ve bütün sınıf“ lar ve ırklar arasında tesanüt hissini inkişaf ettirmiştir. İdari sahada nizami ve adalet kusylmuştur, İktisadi sahâr da müstahsil kuvvetlere büyük bif ehemmiyet verilmiş ve ekalliyetler€ kendi ırki hususiyetlerine göre kendi hayatlarını tanzim için kanuni imkâ lar bahşedilmiştir. Bu suretle bütü memleket vatandaşları arasında 5& mimi ve âhenkli birteşriki mesai ter min edilmiştir. Bulgar ekalliyeti memlekette tesis olunan yeni nizamın lüzum ve fayda larını tamamile takdir ederek kendi muhik “taleblerinin ve ihtiyaçlarımı tamamile tatmin edileceğine kani bu” Yunuyor, Çünkü Bulgar ekalliyeti dev let içinde bu yeni nizamın kuvvetler mesine ve inkişaf bulmasına meml& kete ve krala sümimi bir surette sâ““ dakat göstererek maddi ve manevi” yardımda bulunacaktır. Harb olursa İngiltere şimdiden pamuk; Amerika lâstik stoku yapıyof Londra 23 (A.A.) — Oliver Stanley» Avam kamarasında beyanatta bulun rak harb vukuunda İngiliz toprakla” rında hufzedilecek olan bir pamük st0* kuna mukabil Amerika topraklarınd& hufyedilecek olan ayni miktarda bif lâstik stoku verilmesine dair İngilter? ile Amerika arasinda yapılan müz kerelerin bitmek Üzere bulunduğunu ve pek yakında bu hususta bir itiâf imza edileceğini söylemiştir. Almanyanın Hollanda ve Belçikaya bir tebliği Londra 23 (A.A.) — Dally Expref gazetesine göre Almanya, Hollanda v6 Belçika hükümetlerine Rotterdam v€ Anvers limanlarının dühuliye resimle rinin arttırılması için bir itilâş yapıl dığı takdirde kendisinin reyine müra“ caat edilmesi arzusunda bulunduğu" nu bildirmiştir. Bu gazeteye güre Almanlar, Hollan- da ve Belçikaya İngiliz, Amerikan ite halât kontenjanları tenzli ve bunlari. yerine Alman ithalâtı ikame edilme dikçe tarifelerin tezyidine muvafakat , etmiyeceklerini bildirmişlerdir. Almanyaya giden İtalyan fi- losu uçuşlar yaptı Berlin 23 (A.A.) —— Geçenlerde bw Tâya gelen bir İtalyan avcı tayyare fir Josu Staaken askeri hava meydanın da akrobasi uçuşları yapmıştır. Bü tezahüratta Alman hava müsteşar Nilch, İtalya sefiri ve Alman, İtalya» İspanyol hava ordularına mensup £© neraller ve zabitler hazır bulunmu$” ip /