24 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

24 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

24 Haziran 1939 Ankara 23 (Telefonla) — Temyiz mah- Kemeat dördüncü ceza dairesi bugün öğle- Ün evvel B. Mecdi Beydeşin riyaseti al- Celsenin açılmasını Müteakib relsin dayetile müdafâanamesi- Mi serde başlıyan İstanbul eski Valisi ve Belediye Risi 5. Muhiddin Üstündağ vekili İyukat B. Kenan Ömer ezcümle demiştir kiye ile 750 sahifeyi bulan fezlekeye isti- Bad eden 40 sahifelik iddianamenin müek- kilime izafe edebildiği efal şunlardır: 1 — İşletilecek otobüslerle bunları işle- ler hakkmda yapılacak talimatm iye kanununun 76 inei maddesinin 5 inci fıkrası mucibince şehir meelisince i icab ederken dalmi ecümen ka- Pirile meriyete konulması ve meclisce İn- 1 temin için kâfi derecede takibatta ulmaması suretile vazifede ihmal Ye terahi edilmesi, ? — Bu talimatnamenin 52 nci mâdde- “ine istinaden otobüs lerinden ruh- #atname istirdadını muvafakatlerini ta- Tammun eden taahhüdnameler alınması ve Wobüslerin eski sahipleri zamanında ta- Sahipleri tarafından ika: halinde de te- “ üre esas olacağının kendilerine kabul 3 — Şoför ve biletçilerin otobüs sahiple- Yine taalluk etmiyen ufak tefek fillerin- dolayı daimi encümenden de karar lüzum görmeden ruhsatname- Verin istirdadı, 4 — Bam hatlarda işletilmesi tekarrür *de fazla otobüs bulunduğu halde talible- Ye müsaade edilmesi ve barılarnın müra- Saatleri intae olunmadan otobüs mua Melâlinın tatil olunması, 5 — Ruhsatname Itasında elikdem fel- İkdem kaidesine riayet olunmaması, 6 — Yapılan talimatnameye göre ruh- #at talebini ibtiva eden istidalara Yesikalarmın rabtı icab ederken bazı Müstedilerden bunun aranılmaması, bazı *obüslerin — tali mede tesbit olunan *vsafı haiz olmamalarını zağmen reis Muavini Ekremin bu müracaatleri tervie kalmıyarak işi tesri ile bilâhare mua- | ikmal olunmak üzere plikatarını Verirmesine ve bazı eşhasın kendilerini karyı zinüfas göstererek aldıkları Yuhsatnameleri sermaye illihazı ile bun- Fdan inlifama müsamaha etmesi surti- vazifesini sulistimal etmesi, B. Kenan Ömer: — İşte 700 sahifelik bir fezleke ile uzun “iddianamenin müekkilime izafe ede- diği efal bunlardan ibaret kalmıştır. Dedikten sonra Muhiddin Üstündağa had olunan fiillerin tahlilini yaparak rinci fil hakkında ercümle demiştir ki: — Makamı iddianın da İştirak ettiği Yeçhile talimatnamenin mutlaka şehir Merlisiden geçmesi muktazi ise buradan Beçinciye kadar buna bir mevcudiyet iza- Tosi kabil değildir. Bu böyle oluncada Müekkilimi bunun âhkimna riayet öt Mediğinden dolayı muateb tutmak varld Olmamak lâzım gelir. Aksi takdirde bu ta- #nameyi hâlen tatbik etmekte olan- da mesuliyet tevcih etmek icab eder. Bir filin mahiyeti hukukiye ve cezai- Yesi failinin sahşına tabi tutulunca adalet bir zulüm dersek olur. Kaldı ki 1929 numaralı kanun da Mecii- #İn toplu bulunmadığı zamanlarda ana Mevdu vazifelerin encümenler tarafından İsikik ve ituacını caiz görmemiş, beledi- Yelerin en yüksek Amiri mevkiinde bulu- Den Dahiliye Vekâleti do bu talimetna- Taeyi celbe ve tedkik ettiği halde muhte- Yiyatı hakkında hiç bir şey dememek su- Tetiio belediyenin nokta: nazarına iştirak Sümiştir. yi B. Kenan Ömer B. Muhiddin Üstündağa Mate olunan İkinef suç hakkında da de- Miştir ki: — 2571 numarali kanunun birinci mad- desi belediyelere mutlaka olobüs işlet- Mek isteyenlere ruhsat vermemesini âmir , bilâkis dilerse İnhisar tazammun #tmemek gartile ruhsatname verebilmeğe Sahib kalmıştır. | Belediyenin bül kaydü şart vermemek ma malik olduğu ruhsatı her hangi bir kayıd ve şart altında vermekte bir ka- hunsuzluk ve hattâ vazifeyi sulistimal veh- Medenler kanuna (o yanlış mâna ver- Mekle bu neticeye varmışlardır. demektir. kayıd ve şartın tayini Şürayı devlete ve tâ makamı iddiaya deği, belediye re- İine ald bir haktır. B. Kenan Ömer müekkiline isnad olu- Man diğer fülleri de birer birer reddetmiş Ve sözlerini şöyle bitirmiştir. — Miüddelumuminin iddialarından bi Soğu deliiden mahrum birer kevli mücer- en ibarettir. İstanbul vilâyet ve belediyesi gibi mil- larin oynıyan bir vilâyetin başında bulunan bir zatın bu kadar küçük Sulisti- tenezzül edebileceğini faraatmek bila Yitdanı bulandıran, memleketin ötisden kestiren bir ârmli olur. B, Kenan Ömerin bir suatlen fazla sü- .bu uüdataanamesinden sonra B. Mu- — Mlddin Üstündüğ son müdafarsını yap- — İki bin sahifeyi geçen evrakı tahki- | eye uymıyan hareketlerinin yeni 1 mağa davet edilmiştir. B. Muhiddin Üstündağın müdafaası B. Muhiddin Üstündağ müdafaasnm başında ezcümle dedi ki: — En ufuk bir kayıdazlık ve dikkatsim- ik yüzünden bile her an için her türlü #aciaların vukuuna imkân hazırlamak is- tidadında bulunan otobüs sörvlslerini tan- zim yolunda hâlâ ne devletce buna mah- sus ve bütün memlekete şamil bir usul ve nizam konmuş, ne de işe fiilen ve İlk kade- mede temas halinde bulunan mahalli ve beledi idarelerden hiç biri tarıfından mevsii olsun bir nizama bağlanmıştır. Bİ- naenaleyh bu iş başi boş ve tamamen başı bozuk bir halde kalmıştar. Bü hakikat ahiren Büyük Millet Mesli- sinde de mevzuu bahsedilerek hükümet tedbir almağa davet edilmiştir. B. Muhiddin Üstündağ bü işi daha bi- dayette nasıl zabtü rabt altına aldığını mievzuu bahsettikten sonra kendisine suç olarak izafe edilen fililere alt müdafaası- n! yapmıştır. B. Muhiddin Üstündağ Otobüs işlet- mesi için kendisi tarafından yapılan tali- mainame hükümlerinin İstabulda bâlâ cari olduğunu, otobüs ruhsatnamelerinin istirdadı keyfiyetinin bir ceşa telâkki edilemiyeceğini uzun tzadiya izah ettik- ten sonra tahkikat fezlekesine geçmiş: — Pezleke denilen şey - demiştir - bir memuru, mahkemenin değil de Devlet Şü- rast kapısına kadar getiren bir yoldan ibarettir. Delli olmak noktasından ise biç bir kanuni kıymeti yoktar, B. Muhiddin Üstündağ Maçka - Beyazıd hattının açılmasına aid muamelelerde muavininin mesuliyetine iştirak mokta- sından verilen lüzumu muhakeme kararı Bâkkında da excümle dedi ki: — Bu maddede başkaca, arab Mesnd amında kendisinden kıdemli tali varken tercihan üç araba İçin ruhsatname vermiş ve evvelce müracamt eden Said He Hakkı namında İki adama da ruhsat vermiyerek arabalarını bü yüzden arab Mesuda satmak mecburiyetinde bırakmış olmakfığım mucibi takib görülmüştür. Muhtelif vesilelerle arzettiğim gibi arab Mesuda üç değil yalnız kendine ald bir araba için işletme ruhsatı verilmiştir ve kayden sabittir ki bu müracaatten daha kıdemlisi yoktur. Böyle olduğu halde bu nokta üzerinde fikri sabit halinde wwrar edilip durulmaktadır. B, Muhiddin Üstündağ Kurtuluş - Be- yad hattmmn tercihan Sabur Samiye verilmesine müteallik muameleler hak- kında sonradan vuku bulmuş bir şahadeti mevzuu bahsederek demiştir ki: — Babur Saminin dışarda hazırlamış ol- duğu kombinezonlardan ve oynadığı rol- lerden haberdar olmadığım ve bunun da 1 — Sabur Saminin şimdiye kadat oto- büs işlerile meşgul olmadığı, 2 — Eskiden geçmiş bir muhaveteden istidiâlen otobüs sahibi olmadığını bil- 3 — İlk verdiği istidaları reddedildiği halde ikinci istldasının terviç ve kabul sdii- mesinin işte bahsedilen sullstimalin vuku- na âmll olacağını pekâlâ takdir edeceği- me muhakkak bir delil olarak güsleril- miştir. B. Muhiddin Üstündağ bunlara ayn ayrı cevap verdi, kararnamenin gerek bu maddesinde ve gerek Şişli - Falih hattın- da Araba İşletmek ruhsatın alan Refet Hakulun muameleğinden bâhis: .Bir ta- kım açıkgözlerin Aciz ve safdil bazı va- tandaşların sırtından havadan para ka- zandıkları. şeklindeki ibare hakkında da dedi ki: — Mutazarrır oldukları iddia edilen- lerin istinabe suretile alınıp burada oku- nan İfadelerinde, bu muameleyi kendi rıza ve arzularile yaptıkları beyan edilmekle. dir. B. Muhiddin Üstündağ kendisine izafe olunan diğer füller hakkında müdafaası- nı yaptı ve sözlerine şu cümlelerle nihayet ii hâkimler, mili varlığımızın başlıca mefatürinden birini teşkil eden Türk adliyesine emin olarak mukadde- ratımı sizin temiz vicdanınıza terkediyor ve kararının huzuru vicdanla bekliyo- rum. Vakit gecikmiş olduğundan öğleden #on- ra devam edilmek üzere eslseye nihayet verilmiştir. B. Ekrem Sevencanın müdafaası Öğleden sonra akdedilen ikinci celsede eski belediye rels muavini B. Ekrem Se- yeancanın müdafaası dinlenmiştir. B. Ekrem Bevencan bir saatten fazin süren müdafaa» namesinde muhtelif hatların açılmasını tekaddüm eden muameleleri ecu bis surette İzah etmiş ve bu arada demiştir İİ endeniz belediyonm umumi idate- AKŞAM | Otobüs, Sürpagop ve asri mezarlık davaları B. Muhiddin Üstündağ müdafaasını yaptı, karar 8 temmuzda verilecek B. Muhiddin Üstündağın Sürpagop mezarlığı işinden do- layı, ceza kanununun 240 ncı maddesile tecziyesi istendi Ekrem Sevecan müdafganamesinin son- larında şahidierin (o Hadelerini mevsuu bahsederek dedi ki: — Bunların hepsi ya müşteki, mağdur yahudda tarafımızdan himaye ve iltizam olundukları iddia olunan kimselerdir; bu itibarla yahit vasıf ve mevkiinde sözleri- ne kiymet ve mâna !zaf4 edilemez Bizi bir buçuk senedenberi izab ve ıztı- rab içinde süründürerek huzurunuza kadar çıkarmış olan büdisede ne kanun, ne realite bakımından vazifeyi sulistimal mahiyeti yoktur. B. Ekrem Sevencan mahkemenin kara- rna emniyetle intizar ettiğini söyliyerek sözlerini bitirmiştir. ra rels Mecdi Beydeş, muhakemenin bit- tiğini ve kararın 8 Lemmuz cumartesi gü- nüne bırakıldığını tefhim etti, | diyesinden gelen cevap okundu. Bunda, bu husustaki muameleli evrakın âynen sunulduğu, yalnız istenilen tahrirat aslı- nın Ekrem Sevencâan tarafından «liko- nulduğunun kayden sabit olduğu bildirii- mekte idi. Rels Ekrem Sevencana sordu; — Tabriratın aslını siz almışsınız. Ekrem Serencan — Hayır. Rets — İmzanızla Ekrem Sevencan — Bu iade kâmilen ya GE — Şu halde tahriratın aslı size verli- memiştir. Ekrem Sevencan — Hayır. Rels, bu hususta Muhiddin Üstünda- ğın malümatına müraccat ötü. B; Muhiddin Üstündağ: — Yeni muttali oluyorum... Müddeitumumi Arif Cankaya, Muhld- din Üstündağdan bazı noktalar hekkın- da İzahat istedi ve Sürpagop mezarlığının keşif ve tescil İşleri etrafında tesbit edil- miş olan vaziyeti rakamlara islinadön anlattıktan sonra: — 861 metre murabbalık bir yerin tes- cil haricinde birakıldığı görülmektedir. dedi, Müddeiamumi Arif Cankaya: — Müteakip resmi dairelere yapılan mesaha bir vahdet ifade etmemiş olduğu- na göre, bir netiteye varılmadığından do- mesaha haricinde kalan yer kime ait olacaktı? z istimal suçu varid görülerek ceza kanu- nunun 240 ıncı maddesi mucibince teczi- yesi istenilmekte idi. Mütenkiben, avukat Kenan Ömeğ mü- dafaasini yapta: — Ful sabit dahi olsa bunda bir kasık yoktur, Diyerek B. Muhiddin Üstündağın bera- etini istedi. Celsoye ara verildi, Üçüncü celsede B. Muhiddin Üstündağ . Profesyonel güreşle Yarın Mülâyim, Kara Ali ve Ibrahim ecnebi pehlivanlarla karşılaşacak On beş gündenberi Bursada karşi- laşmalar yapan Avrupanın namdar profesyonel pehlivanları üç günden- beri şehrimize gelmiş bulunuyorlar Yarın saat 15,30 da Taksim stadında Bizimkilerin başta gelenlerile iddialı bir şekilde tutuşacaklar. Bu sefer er meydanındaki tutuş malardan evvel bazı anlâşamamâz- uk yüzünden mahkemeye intikal eden hâdiseler dolayısile güreşle ya- kından alâkadar olanlar müsabaka- ların çok çetin ve sıkı bir şekilde ge- çeceğini söylemektedirler, Organizatörlerle para meselesi yü- zünden arasında ihtilâf çıkan meş- hur Bulgar pehlivanı Feriştanof son yapılan bir anlaşma üzerine Mülâ- yim peblivanla karşılaşmayı kabul ettiğinden müsabakaların övvelee bil- dirdiğimiz programında hiçbir deği- şiklik yapılmamıştır. Başta güreşen pehlivanlarm en iyllerinden olan Mülâyim son zaman- larda yaptıği turneden henüz avdet etmiş olduğu cihetle tam formdadır. Bu itibarla Bulgar karşısında yapa- cağı müsabaka çok sıkı ve çetin bir şekilde geçecektir. Kıymetli bir pehlivanı olduğu söy- lenen Bulgarın, karşısında Mülâyim gibi çok sıkı ve serbes güreşin bütün oyunlarını kusursuz tatbik eden bir pehlivan görünce bu müsabâkayı ka- bul ettiğine bin defa pişman olaca- ğı muhakkaktır. İkinci müsabaka Bursada Dinarir- yı bir defa yenen bir defa yenilen Po lonyalı Gezviski ile Babaeskili İbra- him arasında olacaktır. Geçen mevsim Tekirdağlı karşısın da çok muvaffakiyetli güreşler çıka» ran Babaeskil henüz genç olmasına rağmen birinci sınıf güreşçilerimiz arasına girecek derecede muvaffaki- yet göstermiş bir pehlivandır, Polon. yalı karşısında da yüzümüzü ağarta- cak bir müsabaka yapacağını tahmin ediyoruz. Günün son ve en mühim karşılaş- ması meşhur Habeş Kassem ile mü- tevazi hareketleri yüzünden halk (4- rafından en çok sevilen Kart All ara» sında yapılacaktır. Yüz yirmi kiloya yakın devâsa bir vücuda malik olan Habeşli bizim kıy- metli pehlivanımız Kara Ali karşı sında muvaffakiyetli bir derece ala- bilmek için herhalde çok fazla çalış- mak mecburiyetinde Kalacaktır. Dİ- ğer taraftan Kara Alinin kolundaki arıza tamamile zail oldu ise bu in- san devin sırtını yere getirebilecek kabiliyette olduğundan bu karşılaş- manm çok heyecanlı geçeceği ümid edilebilir. N Müsabakalara Taksim stadında sa“ at 1530 da başlanacaktır. Sön daki. kada haber aldığımıza göre Bulgar pehlivanının Mülâyim ile yaptığı mü- sabaka osnasında herhangi bir hak- sıjığa maruz kaldığını iddia ötme- mesi için hakem heyeti arasına iki Bulgar getirilmiştir. AKŞAM Tenis turnuvası Gazetemiz tarafından tertip edilen mevsimin ilk tenis turnuvası bugün Taksimde Türk Dağcılık klübü kord- larında başlıyacaktır, Saat 14 de tek erkekler müsabaka- sı ile başlıyacak olan bu karşılaşma- ların kerdömifinallerine İzmirin en meşhlir tenisçileri iştirak edecekler- dir. Mevsimin ilk karşılaşması olduğu cihetle tenisçiler bu müsabakalara fazla ehemmiyet vermektedir. Ateşspor şehrimizde Bölge istişare heyeti toplandı Beden terbiyesi kanunu muclbin- ce teşekkül eden İstanbul bölgesi is- tişare heyeti dün Parti merkezinde Dünkü toplantıda Ali, Sami, Taip Servet, Fethi Başaran, maarif mü- dürü Tevfik Kut, lise öğretmenleri namına Vahyi, Belediye namına Se lâmi Sedes bulunmuşlardır. Yarı ağır sıklet boks şampi- yonu ünvanını başkasına devredildi Nevyork 23 (A.A.) — Nevyork atle- tizm komisyonu yari ağır siklet dün- ya boks şampiyonu zenci Lewis'in tek gözlü olduğunu tasdik etmiştir. Binaenaleyh Lewis'in boksörlük hayatı sona ermiş bulunmaktadır. Ün- vanı Amerikalı Bettina'ya devredil. miştir. da müdafaasını yaparak beraelini talep ets, Asri mezarlık davası Bundan sonra Asri mezarlık davası gö- rüldü, Bu hususla gelen tezkere okundu. B. Muhiddin Üstündağ müddetumumi- nin geçen celsodö: (Böyle valiliği herkes yapar) dediğini ve kendisinin mazeretin- den dolayı bunu o gün işitmediğini, son- radan duyduğunu söyliyerek devamla; Fenerbahçe dün Ankaraya gitti Mili küme fikstürü mucibince bu gün Demirspor yarın Ankaragücü ile iki karşılaşma yapacak olan Fe- nerbahçe futbol takımı dün Ankara» ya hareket etmiştir. Kafile 18 sporcu 3 idareci olmak üzere 21 kişiden mürekkeptir. Fener- Yilerin Demirspor ile yapacakları müsabaka milli küme şampiyonluğu üzerinde büyük rol oynayacağından alâkadarlar tarafından merakla bek- lenmektedir. Yüzme teşvik müsabakasi Mevsimin ikinci yüzme teşvik mü- sabakası yarın Şeref stadındaki yüz- me havuzunda saat 13 de yapılacaktır Mekteplilerin müsabakalara ithal edilmemesi yüzünden geçen hafta çok az bir sporcunun iştirakile yapi- Jan bu müsabakalara bu hafta klüp- ler en kuvvetli yüzücüleri ile, gire- ceklerdir, Atletizm müsabakaları Gül kupası atletizm müsabakaları yarın Fenerbahçe stadında yapılar caktır. Klüp takımları arasında icra eği len bu müsabakalarda en fazla puan kazanan takıma Atletizm federasyo- nu tarafından büyük bir kupa veri- lecektir. İzmirde bir binanın temeli kazılırken bir kasa meydana çıktı İzmir (Akşam) — İzmirin Mimar kemaleddinbey caddesinde Kalfaoğlu B, Cemalin inşa ettirdiği binada te- mel kazılırken ameleler, temelde es- kiden kalma demir bir para kasasi bulmuşlardır. Kasa kapalı ve çok sağ» lamdır. Kime aid olduğu henüz anlar şılamamıştır. Kasa, bir heyet örlünde toprak altından çıkanlarak maliye dairesine nakledilmiştir. Orada açtı rılacak, içinden çıkacak para vesaire tesbit edilerek Maliye Vekâletine gön derilecektir, ı nasıl idare ettiğimi izaha tesddüp ederim. Yalnız o makamda beni 13 sene tutmaları bu hususta bir fikir vex rir, İstanbul vilâyeti makamı sandalyesi bariçten görüldüğü gib! değildir. dedi, Müddetumumi Arif Cunkaya, İfadeleri nin yanlış telikki edildiğini söyledi Bu muhakeme de 8 temmuz cumartesi günü ne bırakıldı. — 43 sene İstanbul vilâyeti umurund kalkışmaktan 4 ' 5 ) zim yari ii ie sinin öne önün ulas İnline