28 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika İngilizler ile Japonlar müzakereye başlıyorlar Bir müzakere formülü bulundu, Japon askerleri eenebilere mazikâne muameleye başladılar Lenâra 28 — Tokyoda İngiliz sefiri dün Japonya Hariciye Nazırı B. Arita ile gö- rüşmüş Tienisin meselesinin hali için bir uzlaşma formülü vermiştir. Alınan ha- berlere göre ihtilâlin halli için müzakere başlıyacak, evvelâ dört mücrim Çinlinin teslimi, sonra da İngiliz mıntakasının ab- Yakası meselesi müzakere edilecektir. Deyli Telgraf diplomasi muhabirinin is» hbaratına göre Japonya müzakereye gi- Tişmek için iki şart İleri sürecektir. Bun- lardan biri, Tlenisin İngiliz mıntakası- Bin bundan sonra Çinliler için bir iaşe ye entrika üssülharekesi tesis etmemesidir. İkinti şartın muhteviyatı belli değildir. İngiliğ hükümeti Tokyodaki sefirine Ja- ponya ile müzaketeye girişmek için emir vermiştir. Tientsin 28 — Burada Japon gürnizo- Bu kumandanınin beyanatı üzerine dün vaziyete bir salah hasıl olmuştur. İngiliz mıntakası etrafında kurulan ba- rikadlarda nöbet bekliyen Japon askerleri, ©enebilere nazikâne müamcle etmek ii lardır. Filhakika di İ a girip çıkan ecnebi leri dikkatle aranmış, fakat kendilerinin © elbiseleri çıkarılmamıştır. Ecnebi gemilerin vaziyeti Londra 27 (A.A) — Ecnebi gemi- lerine perşembe gününden evvel Fuçeu ve Wangehev'yü terketmeleri #çin Japonlar tarafından emir veril diğine dair dolaşan haberler hakkın. da resmi mahfillerde malümat mev- cut değildir. Salâhiyettar mahfiller, bu haber- lerin mübalağalı olduğunu zannet- mekte, fakat İngiltere'nin hiç bir za- man Çin limanlerile ticaret yapmak Danzig'in ilhakı tehir edilmiş Ecnebi memleketlerin ener- jik vaziyeti buna sebep oldu Varşova 21 a YE “Bazı gazetele- rin bildirdiğine göre, bü ayın sonun- da Denzig'in Almanyaya ilhkına ka- rar verilmiş ise de «ecnebi memleket- lerde ve Polonyada ittihaz edilen enerjik tarzı harekets neticesinde bu kararın tatbiki sonraya bırakılmıştır. Berlin 71 (A.A) — Nasyonal - Sos- yalist partisinin resmi gazetesi olan 4Danziger Varposten» Danzig halkı- Da hitaben neşretliği bir beyanname- de bilhassa şöyle demektedir: «Yakında büyük bir soğukkanlılık- Ja hareket etmek mecburiyetinde kâ- Yacağız» Afyonda iki katil idam edildi “ Afyon 7i — Birkaç yıl evvel Sinanpağa nahiyesinde keçeci Mehmedi parasına ta- Mmaen boğarak öldüren Said oğlu İlyas ile Bajm oğlu Bayram bürada salben idam edilmişi; ” Devlet şürasında Bir reislik ve üç âzalık için gösterilen namzedler Ankara 21 (Telefonla) Devlet şürasmda açık bulunan birinci daire reisliği ile 3 azalık için gösterilecek namzedler tesbit edilmiştir. Birinci reislik için göslerilen namzedler şun- tardır: Devlet sürası azasından Hür nü Berker, temyiz mahkemesi aza- «ndan Şemseddin Temizer, Devlet şürası azasından Şefik Yürekli Üç azalık için de şu zevat namzed göste- rilmiştir: Dahiliye Vekâleti memurları ve sicil umum müdürü Fazıl, Vakıf- Yar idare meclisi azasından Hakkı Haydar, Afyon valisi Durmuş, Sıhhat ve İçtimai muavenet Vekâleti hukuk müşaviri İhsarı Pehlivanlı, mülkiye başmüfettişi Hilmi, Antalya ağırceza reisi Necati, jandarma umum kuman- danlık müşavere heyeti reisi general Osman Özenrip, Maliye Vekâleti hu- kuk müşaviri Kâzım, Çankın ağırce- xa reisi 'Tahsin, hakkından vazgeçmiyeceğini mektedirler. Bir harp çıkarsa... Londra 77 (A.A.) — Bahriye İn- telligence Service'inin eski şefi vis Amiral C. V. Usborne, büyük Okya- nus'un müdafaasına aid bir nutuk söylemiş ve bu nutuk, radyo ile neş- redilmiştir. Mumaileyh, bu nutkunda ezcümle demiştir ki: sİnglitere ile Japonya arasında bir harp zuhuru takdirinde Çin muka- vemetinin artacağına ve Japonyanın takati tükenip inhizama uğrıyacağı- na kanlim.» Hatib, İngiltere, Fransa ve Ame rika murahhaslarından mürekkeb ok mak üzere Uzak Şarkla bir üçler mec- lisi ihdası teklifinde bulunmuştur, Bu meclis, Japonyaya notalar vere- cektir, Japonya, bu notalara ehemmi- yet vermemek cesaretini gösteremi- yecektir. Zira Japonyanın böyle bir koalisyona meydan okumasına imkân yoktur. Hatib, Japonya ile harb vukuu har linde Çin'in otomatik surette İngilte- renin müttefiki olacağını beyan et- miştir. Çinlilere demiryolu ile, hava yolu ile yardım etmek pek kolaydır. Fakat Japonya ile İngütere aralarındaki ihtilâfı dostane bir surette halletmek arzusundadırlar, Türk - Fransız ticaret anlaşması Hükümetimizi temsil edecek heyet cumartesi günü buradan hareket edecek Ankara 77 (Telefonla) — Türkiye ile Fransa arasında iki memleket ti- caret münasebetlerini daha ziyade inkişaf ettirecek yeni bir ticaret an- laşması akdi takarrur etmiştir, Pek yakında Pariste müzakerelere baş- Janacaktır. Öğrendiğime göre bu müzakereler- de hükümetimizi temsil edecek olan heyetimiz perşembe günü buradan İstanbula hareket edecek ve İstan- bulda bir gün kaldıktan sonra cumar- tesi günü Parise gidecektir, Heyetimiz, Ticaret Vekâleti müste- şarı B. Halit Nazminin riyaseti ak tında dış ticaret umum müdür mu- avini B. Celâl, müşavirlerden Zeki Zeybekoğlu, Merkez bankası müfet- tişlerinden B. Adnan, Hariciye Vekâ- Jeti şube müdürlerinden B. Fikret Özdoğancıdan mürekkeptir. Kıbrıs sularında büyük manevralar Bir İngiliz filosu bunun için hazırlanıyor Alina 77 (AA) — Öğrenildiğine göre bir İngiliz donanması, Kıbns sularında büyük manevralar icra edecektir, (| Umumi kütüphaneler için talimatname yapılıyor Ankara Yi (Akşam) — Maarif Ve- küâleti umumi kütüphaneler için yeni bir talimatname hazırlamaktadır. 'Ta- limatnamede (kütüphaneler “adına alınacak kitapirın ne suretle ve kim- ler tarafından mübayaa edileceğine dair hükümler bulunacaktır, söyles Vali bugün şehrimize geliyor Yalovada bulunan Vali ve Belediye relsi doktor Lütfi Kırdar bugün şeh- rimize dönecektir, Reisicümhurumuzla Fransa reisicümhuru arasında telgraflar Ankara 27 (A.A) — Feniks (Ph& mix) denizaltı felâketi münasebetile tşağıdaki telgraflar teati edilmiştir: Ekselâns B, Lebrun Fransa Reisicümhuru Paris Birçok Fransız deniz subay ve efra- dının hayatına mal olan kaza habe. rinden pek müteessir olarak, Türk milletinin Fransız milletinin maruz kaldığı bu müellim mateme samimi bir surette iştirak ettiğini arz ve ha- raretli taziyetlerimi kabul etmelerini ekselânslarından rica ederim. İSMET İNÖNÜ Ekselâns İsmet İnönü Türkiye Reisicümhüru Ankara Ekselânslarının Feniks felâketi mü- nesebetile gerek kendi ve gerek 'Türk milleti adına izhar buyurdukları sem- pati bütün Fransada derin bir tesir bırakacaktır. Kendilerine hararetle teşekkür ederim. ALBERT LEBRUN Mareşal Fevzi Çakmak Ganakkalede Misafirler şerefine dün akşam bir ziyafet verildi Çanakkale 27 (Akşam) — Genel Kurmay başkanı mareşal Fevzi Çak- mak, reafkatindeki generallerle bu- gün Geliboludan Çanakkaleyi şeref- lendirdiler ve hararetle istikbal edi) diler. Mareşalımıza muhtelif buketler takdim edildi, Bir askeri kıta ve tale- | beler.selâm resmini ifa ettiler. Ordu- evinde misafirlerimiz'şerefine bu ak- şam bir ziyafet verildi. Cuma günü de Belediye tarafından 400 kişilik bir ziyafet verilecektir. Misafirlerimişe Parti binasında ve Vali konağında daireler tahsis eğil | miştir. Şehir baştan başa bayraklarla donatılmıştır. Başvekilin teşekkürleri Ankara 27 (A.A.) — Başvekil Dr. Refik Saydam, Hatayın ana vatana kavuşması münasebetile valandaş- lardan aldığı tebriklere teşekkürleri. nin ve mukabili tebriklerinin iblâğına Anadolu ajansını memur eylemişler. dir. 90 memurun vazifesine nihayet verilmiş Şeker fabrikaları anonim şirketinin muamelâtı teftiş ediliyor Ankara 27 (Telefonla) — İktisad Vekâleti şeker fabrikaları anonim şir. ketinin muâmelâtinı teftişe devam etmektedir. Haber aldığıma göre Ve- kâlet şirketin bünyesinde bazı tasar- ruflar yapılmasmı Tüzumlu bularak 90 memurun vazifesine nihayet ver- dirmiştir. Vazifelerine nihayet veri- len memurlar bazi yüksek makamla- ra müracaat ederek, eğer şirketin bünyesinde tasarruf yapılmak isteni- yorsa, bunun kendi cüz'i maâşların- dan değil de, şirketin meşgul bulun- duğu diğer muamelâttan temini mu- vafık olacağını söylemişler ve bu hu- susta müfettişlerin işlerine yarıyabi- lecek bazı malümat vermişlerdir. Bunun üzerine İktisad Vekâleti şir- ketin vaziyeti ile daha yakından alâkadar olmuş ve bir komisyon ma- rifetile muamelâtın teftişine lüzum görmüştür. "Teftiş muamelesinin sühuletle yü- rüyebilmesine yardım etmiş olmak için umunu müdür B. Kâzım bir ay müddetle mezuniyet almıştı. B. Kâzı- mın yarın İstanbuldan buraya dön- mesi beklenmektedir. Azgın bir öküz sahibini yaraladı Yeşilköye bağlı, Avcılar köyünde rençber Mustafa oğlu Şerif, geçe abirindaki hay- yanlara bakarken azgın bir bele gelmiş öküzlerden biri kendisini ultna alarak boynüuzlarile nı delik deşik etmiş ve Ağır sureli yaralamıştır. Yarslı gece Cer- rahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. Fransız Başvekili mühim bir nutuk söyledi “Fransa, dünya üzerinde hüküm sürmek teşebbüslerine karşı koymağa azmetmiştir,, Paris 27 — Mebusan Meclisinn bü- günkü içtimanda bir nutuk irad eden Başvekil B. Deladler, yirmi a6- | | | | nedenberi hiç bir zaman vaziyetin bugünkü kadar vahim olmadığına, hududlarda her zamankinden da- ha ziyade asker tahsidati yapıldı- ğına dair verilen haberlere işaret et- tikten sonra Fransız - İngiliz tesanü- dünü yıkmağı istihdaf eden bir pro- paganda mevcud olduğunu kaydede- rek ezcümle demiştir ki: Halbüki Fransız - İngiliz tesa- nüdü sulhun temin edilmesine en esaslı şarttır. Fransa, dünyayı tahrib etmnek değil, fakat süküna vardırmak isteyen bütün milletlerle dürüst bir tarzda iş birliği yapmağa hazırdır. Fransa ayni zamanda, dünya üzerinde hüküm sürmek teşebbüse. rine karşı koymağa da azmetmiş bu- lunmaktadır. Bir kere daha söylüyo. rum, bu sebeplerden dolayı hüküme- tir en başta gelen” düşüncesi mini müdafaayı takviyedir, B. Daladier, şiddetle alkışlanan bu nutuktan sonra, içima devresinin ta- til karamamesini okumuştur. İ ve komünist mebuslar, muhalefette bulunmuşlar ise de nihayet toplantı proseverbalı 231 reye karşı 350 rey ile tasvib edil- mişti T taraflan, tatil kararnamesi, âyan metlisindede saat 1940da okunmuş ve pârlâmentonun aği içti- ma devresi bu suretle nihayete ermiş» ir. Moskova müzakerelerin- de büyük bir adım atıldı Moskovadaki delegelere verilen talimat Sovyet hükümetini tatmin edecek Paris Yi (A.A.) — Bütün gazeteler, Sovyet tekliflerinin İngiltere tarafın- dan kabulü ile Moskova müzakerele- rinin ileriye doğru büyük bir adım attığını yazmaktadır. | Jour gazetesi, bu hususta aşağıda- | ki izahalı vermektedir: «Temin olunduğuna göre, düri ak- şam İngiltere târafından Strang ve Seeds'e gönderilen talimat şu nokta- lemektedir: | lardan Sovyet hükümetini tatmin €y- | 1 — İngiliz hükümeti, Baltık dev- | letleri garantisinin Polonya, Roman- ya ve Yunanistan garantileri daire- #inde tam ve otomatik olmasına mu- vafdkat etmiştir. Baltık Cümhuriyet- lerine karşı doğrudan doğruya veya dolayısile teveccüh edilecek tehdid takdirinde karşılıklı yardım sistemi- ni harekete getirmek kararını ver- mekte Sovyetler Birliği serbes bira- kılmaktadır. 2 — Hattâ, üç Baltık devletinin Gi- hakikatına İnanmıyorlarsa, yalnız İngilterenin siyasi, mali ve bahri kud- retiile tahakkuk edebilecek hatta ânı harpsiz ekonomik ablukadan korkuyorlar. İşte Rus işinin iç yüzü: Berlinin Moskovaya yaptığı avanslar, Romanın Moskovaya gösterdiği saya- nı hayret nezaket hep ekonomik ab- luka dairesinin Şarktan kapanmasına mâni olmak içindir. Diğer taraftan Moskova hükümeti de, garanti edilen Polonya ve Romanya sayesinde ken- disinin mahfuz olduğunu gördüğün- den mihver devletlerinin teklifle- rini tartarak kendini ağır satmak ve azami istifadeli işi temin etmek isti- İ yor. Fakat bu istifadeli iş, basit bir ekonomik abluka veya bir umumi i harp takdirinde hep bir değildir.» İ rilsin. Fakat Polonyayı da ger beş devletle birlikte, Üçler mua- | | ler hazırladığı hakkında hiçbir şüphe hedesine raplolunacak protokol veya - mektuplarda zikredilmesi bile mev- zuubahistir.> Figaro gazetesi şöyle yazıyor: | Epogue gazetesi de diyor ki: «An- kara ile olduğu gibi Moskova ilede biran evvel müzakereler neticelendi- unutma- mak lâzımdır. Göbbelsin nutukları ne- bırakmıyor. Polonyaya silâh, leva- zım, para ve mukadderatını onunla birleştirmiş olan bütün devletlerin «Berlin ve Roma, ihatanın askeri ' yardımı lâzımdır; Samsun piyade alayı Altıncı yıldönümü dün fev- kalâde tezahüratla kutlandı Samsun 27 7 (AA) — Samsundaki piyade alayının teşekkülünün 6 ncı yıldönümü bugün tümkomutanı ve birçok güzide davetlilerin huzurile parlak bir surette tesld edilmiştir. Bu tören münasebetle alayın Büyük harpte ve İstiklâl savaşındaki parlak menakibi hakkında alay ve tümen komutanları tarafından söylevler ve. rilmiş ve kazandığı büyük muvaffa- kiyetler canlı bir surette tebarüz etti- rilmiştir, Bundan sonra Ebedi Şef Atatürkün anıtına merasimle çelenk korimuştur. Bir resmigeçid ile törenin birinci saf- hasına nihayet verildikten sonra kah. raman ve yiğit askerlerimiz tarafın. dan muhtelif eğlenceler ve müsaba- kalar tertip edilmek suretile bu mesud gün neşe ve heyecan içerisinde geçi- rilmiştir. Tayyare piyangosu işlerinin Merkez bankasına devri Ankara 21 (Telefonla) — Teyyare piyangosu işlerinin Merkez barkası- na devri hakkındaki kanun lâyihası bugün Meclise verildi, Lâyihanın Maarif Şürası Maarif Şürasına 90 kişi davet edildi Ankara 7i (Telefonla) — Temmu- zun 17 sinde burada toplanacak olan Maarif şürasına maarif müntesiple- rinden 90 kişi davet edilmişlir. Üni- versiye rektörü ile fakülteler dekan- ları, Maarif Vekâleti umumi müfet- tişleri ve umum müdürleri, Ankara, İzmir, İstanbul Maarif müdürleri ve bazı mektep direktörleri davetliler arasında bulunmaktadırlar Ruzname şu esasları Ihtiya etmektedir: 1 — Cumhuriyet maarifinin pilin ve esasları, 2 — Mühtelif öğretim derecelerindeki Müeseselere alt talimatnamelerin tetkiki, 3 — Bütün müfredat programlarının tete kiki, 4 — Şüra üyelerinin teklif ve dilekleri, İstanbul, İzmir ve İzmitte kırtasiye depoları yapılacak Ankara 27 (Telefonla) — Maliye Vekâleti kırtasiye mütedayil serma- yesinin iki milyon liraya çıkarılması hakkında bir kanun lâyihası hazırla- varak Meclise verilmiştir. Diğer taraftan Maliye Vekâleti İz- mitte büyük bir kırtasiye deposu ya pılmasını ararlaştırmıştır. İstanbul ve İzmirde de iki kırtasiye deposu in- Meclisin yaz tatilinden evvel kanun- | şa edilecektir, Bu husustaki kanun Jaştınlacağı anlaşılmaktadır. A Yâylhası Meclise gelmiştir,