14 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

14 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AKŞAM — Türk- İngiliz dostluğu Cümhurreisimizin mühim beyanatı ve Ingiliz milletine mesajı Daily Telegraph muhabiri İsmet İnönü'nün yük- sek meziyetlerinden büyük hayranlıkla bahsediyor Dünkü posta İle gelen Daily Tele- graph gazetesinde, hususi muhabir. lerinden Mister Mertonun Ankarada Riyaseti Cümhur sarayında Mili Şe- fimiz İsmet İnönü ile yaptığı mü- him mülâkatı okuduk. Mili Şef ga- yete muhabirine verdiği mülâkatta Türkiyenin hakiki bir demokrat ida- olmaları her iki devletin menfaatle- Tİ iktizasından bulunduğunu, İngil- terenin mecburi askerlik hizmetini kabul etmesini 'Türkiyenin memnü- niyetle karşıladığını, çünkü sulh cephesinin idamesi için kuvvetli bir İngiliz ordusunun mevcudiyeti Jâzım olduğunu beyan ettikten sonra, İn- giliz milletine hitaben şu mesajı vermişlerdir: «İngiliz milletine Türk milletinin muhabbetli selâmını tebliğ etmenizi Ticaret sarayı derinliklerinde muhafaza etmiştir. «Memleketimizin her sahadaki kar- fılıklı menfaatleri namına ve cihan sulhünün muhafazası için bizim elele vererek ilerlememizi mümkün kıla- tak olan bu dostluğun yeniden can- lanmasına itimatla intizar etmekte- Kadeş vapuru Balıkhane binasının arkasın- | 10 kişilik bir heyet teslim al- Bunu nazarı dikkate alan Evkaf müdürlüğü yeni “Ticaret sarayı bina- m inşaatını üzerine almıştır. Beledi- ye ile Evkaf arasında yapılan anlaş- maya göre Belediyenin istimlâk ede- ceği sahadaki arsa Prost plânında tatbik edilen yerde olacak ve bu ar- sa Belediyeden Evkafa satılacaktır. Evkaf idaresi Ticaret sarayına biran ewvel başlamak istediğinden plânım şimdiden hazırlamış ve tasdik edil- mek üzere Belediyeye vermiştir. Ya- pılacak Ticaret sarayı şimdiki Balık- hane binasının arkasında inşa edi. lecektir. Kendisile evlenmiyen kızı öldüren adamın muhakeme- sine başlanıyor Bir müddet evvel evlenmek teklifini reddeden 18 yaşında Evgenya adın- daki kızı Yüksekkaldırımda tabanca 4le öldüren kırk dört yaşında Angelos hakkında adliyece yapılmakta olan hazırlık tahkikatı Ikmal edilmiştir. Maznun verdiği ifadede Evgenyanın gokakta kendisine küfrettiğini, ken. disi de korkutmak için havaya taban- en attığını, Evgenyayı vurmak isteme- diğini israrla iddia etmiştir. Hazırlık tahkikatı neticesinde ise Angelosun sökakta Evgenyayı taban- ca ile ve taammüden öldürdüğü sabit görülmüş, müddelumumilik, o Ange- losun taammüden ve tabanca İle adam öldürmek suçundan dolayı Türk ceza kanununun 450 nci maddesinin 4 üncü bendine göre idam cezasına çarptırılması talebile muhakemesi ya- pılmak üzere ağır ceza mahkemesine vermiştir. Yakında Angelosun muha- kemesine başlanacaktır. Heybeliadada bir miktar fundalık yandı Heybeliadada Yetim mektebi arka- sındaki fundalıkta dün öğleden sonra ış, bir kısım saha yandık- sani çin Berline hareket etti Mülga Deniz- bank tarafın- VERE dan Almanya 5 ya ısmarlanan © # vapurlardan Ka- “© deş de yakım- da memleketi. mize o getirile cektir. Kadeş. Ak manyada Ros tok O tezgâhla- rnda Mersin tipi ve Etrüsk eşi olarak inşa edilmiştir. 2500 Nişancı tonluk olan Kadeşin süvariliğine, ge- neral doktor Rifat oğlu Hüsameddin Nişancı tayin edilmiştir. Vapurv te- sellüm edecek olan 10 kişilik heyet, bay Hüsameddinin başkanlığında dün akşamki konvansiyonelle Alman- yaya hareket etmiştir, Vapurun mü- rettebatı ayrıca Almanyaya gidecek- tir. Geminin ağustos içinde limanı- mıza getirilmesi mukarrerdir. Kadeş, Etrüskte görülen teknik mahzurlar nazarı dikkate almarak inşa edildi- dinden geminin her cihetçe matlü- ba muvafık olacağı temin eJitmekte- dir. B. Hüsameddin Bir polis komiser muavini 9 ay hapse mahküm oldu Un&apanında 35 numaralı han sa- hibi Hasana, hanının pis olduğunu ve hanı kapatacağını söyliyerek rüşvet almaktan maznun Cibali polis kara- kolu komiser muavini Ulvinin muha- kemesi dün asliye ikinci ceza mah- kemesinde yapılmıştır. Muhakeme sonunda sıfatını ve vazifesini sujisti- mal ettiği sabit olduğundan altı ay hapsine karar verilmiştir. — Ağaçtan düşerek yaralandı Eyüpte oturan Hüseyin isminde biri, evinin bahçesinde bir ağaca çık- mış, mövazenesini temin edemiyerek düşmüş, tehlikeli surette yaralan- mıştır. Polis, Hüseyini tedavi altına aldırmıştır. Patlican çalarken yakalandı Bayram adında biri Kartalda bos- tandan patlıcan çalarak çarşıda bir zerzevatçıya "satarken yakalanmış, Üs küdar müddelumumiliğine (teslim edilmiştir. Şişhane gazinosunun plânı Şişhanede karakol binasında ya- pılacak yeni gazinonun plânı Bele- diye imar müdürlüğü mimarların. teyiz.> İngiliz muhabiri mülâkatı neşret- tikten sonra AHNİ Şefimiz İsmet İnö- nünün meziyetlerinden bahsediyor, müşarünileyhin dikkate değer bir kiyaset ve fetanete, (beynelmilel meselelerde büyük bir ihata kuvve- tine malik bulunduğunu, İsmet İnö- nünün yüksek meziyetleri hakkında birçok şeyler işittiğini, faka: işittiği şeylerin gördüğü ve bulduğu mezi- yetlerin yarısını bile ifade etmedi. gini, kendilerinin karakterlerindeki teshir edici sadeliği, keskin zekâsını ve fetanetli muhakemelerini anlaya- bilmek için karşılarında oturup uzun müddet kendilerile konuşmak lâzım geldiğini anlatıyor. Muhabir böyle bir şahsiyetin - bü- tün millet üzerinde büyük tir nü: fuz ve tesire malik olmasına hayret edilmemesi lâzım geleceğini yazıyor. Piyasa vaziyeti Tiftik satışları : arttı Dün, İngiliz piyasası için elli bin kilo miktarında tiftik mübayaa edil. miştir. Satılan Bolvadin cinsi tiftik- lerin kilosu 109-112,5, Karahisar ima- lı tiftiklerin kilosu 115, “yağlı tiftik kilosu 85 ve Maden tiftiği kilosu 108 kuruşa kadar muamele görmüştür. Sovyetlerin, klering hesaplarında bir buçuk milyon lira kadar alacak- Nu vaziyette oldukları malümdür. Şehrimizde bulunan Sovye. Rusya ticaret mümessiilerinin alâkadar ih- racaat tacirleri ile temaslara başla- ması, piyasadan külliyetli miktarda tiftik, yapağı mübayan edileceği zan- wni uyandırmaktadır. Kuşyemi stoku Geçen seneden bu seneye müdev- ver takriben 3,5 milyon kilo yani 35 bin çuval kuşyemi stok mevcudu vardı. Yeni mahsul yaklaşmakta ol- duğundan fiyatlar bir miktar gevşe- miştir. Dün, İki ay zartında İstan. bulda vapura yüklemek üzere yüz ton yeni mahsul kuşyemi kilosu 5,5 kuruştan olmak Üzere satılmıştır, Ayrıca son üç gün içinde 150 bin kilo keten tohumu kilosu 9,5-10 ku- ruş arasında muamele görmüştür. Almanyaya ihracat Dün Almanyaya bir vagon elma ihraç edilmistir. Bundan baska yine Almanyaya 27,000 kilo yapağı, 1,000 | £ kırpıntısı, İtalyaya 5,000 kilo küşyet emi gözilerilmiştir. Aeüiiralşaki bir talebenin müracaati - Avustralyada üniversile talebesin. den Hakibel isminde bir genç, Coğ- rafya dersine çalışrken (oTürkiye hakkında malümat almak istemiştir. Bu itibarla İstanbul Belediyesine müracaatla Türkiye coğrafyası etra- #mda malümat istemiştir. Bu malü- mat Belediye turizm şubesince PRa- zirlanarak Avustralyalı gencin adre- sine gönderilecektir. VEFAT Tüccardan Merhum İpekçi İsmailin zevcesi, Cevdet, Fahir, İhsan İpekçi- nin annesi, Hamarat zade Nedim ve Vahid İpekçinin kain valdesi ADİLE İPEKÇİ vefat etmiştir. Cenazesi bugün 14.7,939 cuma günü saat 12de Kızıltoprak Depo istasyonundaki (Bağdad cadde- si) 139 No, lu evinden kaldırılarak nâr mazı Kızıltoprak Zühtüpaşa camisin- de klılındıktan sonra aile makberi- ne defnedilecektir. Allah rahmet ey- leye. Bulgar Başvekilinin Berlin seyahati Bulgar gazeteleri bu seyahatten Almanyaya bağlanmak manası çıkamıyacağını söylüyorlar Sofyada çıkan «Mir» gazetesi «Kö- selvanofun seyahati> başlıklı yazı- sında «Bu seyahatin manasını, biz, bu endişeli zamanlarda Bulgarista- nın vaziyetini hariçte yabancı dev- Jet ricaline bilâvamta anlatmak ve salâhiyettar kimselerle görüşmekle İfade edebiliriz.» dedikten sonra Aul. garistanın bugünkü bitaraflığı ve istekleri hasebile komşuları arasında şüpheler uyandırdığını ve halbuki bunların yersiz olduğunu ve hakika- te tevafuk etmediklerini; bazı ya- banci gazetlerde müstakbel bir harp vukuunda Bulgaristanın işgai edece- gi mevkiin daha şimdiden tesbit ve tayin edilmiş bulunduğuna dair mu- sıwrane haberler intişar eylediğini ve bunların Bulgar umumi efkârında karışıklık hasıl etmek kasdile yapıl dığını; bazı hükümetlerin de bu en- trikalara kapıldıklarını anlatmakta ve bütün bu karışık ve karıştıncı isnadları bertaraf etmek ve vaziye- ti, hakiki veçhesile, olduğu gibi an- latmak mecburiyetinde kalan hükü- metin böyle bir seyahat tertip etti- ğinden dolayı isabetli bir harekette bulunduğunu kaydetmektedir. Gazeteye göre, Bulgar İstekle- rinde barışçılığı ihlâl edecek gayri mantıki hiçbir cihet yoktur ve barp- ten sonra gelip giden bütün hükü- metler bunları bilâ tereddüt tekrar- layıp durmuştur. Bulgaristan her türlü sergüzeştlerden sakınmakta ve barışçılıktan kati surette ayrılma- mağa azmetmiş bulunmaktadır. Pa- ris muahedelerinin tadili mevzubahs olduğu ve birçok tadiller yapıldığı bu zamanlarda kendisine reva görü- len haksızlıklara karşı sesini yük- seltmiş ve fakat bunu anlaşmak suretile tahakkuk ettir. mek siyasetini tercih eylemistir. Kö- seivanotun seyahati, Bulgaristanın bu harici siyasetini bütün açıklığile tasrih etmek gayesine maluftur. Berlin seyahati hiç kimseyi hayrete düşürmemelidir. Politik menfaatler hasebile Bulgaristanın «Bu büyük kuvvetles dostane münasebetler te- sis etmesi lâzımdır. Fakat, bundan maada Bulgaristenia Almanya ara- sında mütekabil iktisadi rabıtalar ve menfaatler mevcuttur. Bununla beraber bu seyahat ayni zamanda bir protokol icabıdır ve Alman Hari- ciye Nazırı von Nöyratın Bulgarista- ni ziyaretine bir karşılıktır. Muhar- rir diyor ki: «Gospodin Kösciyanofun Berlini veya başka memleketleri ziyareti, 'Bulgaristanı şu veya bu muazzam ———— mmm İm Nİ amm m my menim cepheye bağlamak gayesine matuf olmadığı gibi bugünkü vaziyette Bulgaristandan böyle bir şey istene- Ceğine de ihtimal verilemez Bu s6 yahalin biricik gayesi, Bulgaristarın bugünkü vaziyetini loyal ve samimi bir surette izah etmek ve takip et- tiği sulhperver siyasete herkesi inan. dırmaktır.> 5 temmuz 939 tarihli «Slovo da Gospodin profesör Staynoi, bugün diplomatik seyahatler yapılmaksızın harici siyasetin tedvir edilemiyeceği. ni anlattıktan sonra bu ssyahatler- den müsbet neticeler elde etmek için salâhiyettar kimselerin takip ettik- leri siyasette samimi ve dürüst ok maları ve bu siyaseti bütün bir sü rahat ve vuzuhia ileri sürmeleri lâ- am geleceğini tebarüz ettirmekte ve sözü Yugoslav kral naibi prens Pau- Tün son zamanlarda yaptığı ziyaret- lere intikal ettirerek: «Herkes prens Paul'ün Berlinde yeni bir muahede akdettiğini ve oYugoslavyayı omihveve bağ- Jadığımı zarmetmişti. Halbuki haki- kat bu merkezde değildi ve böyle bir şey olmadı. Buna mukabil Arnavut- luğun işgâlile Yugoslavyada vücuda gelen endişe, bu ziyaretten sonra, tamamen bertaraf edilmiş oldu. Bu ziyarette İki memleket arasındaki iktisadi görüşmeler de yapılmış, ay- ni zamanda Almanya - Yugoslavya hududunun her türlü tesavüzden masun kalacağı Alman devlet ricali tarafından temin edilmişti, demek. tedir. Muharrire göre, bir devletin takip ettiği siyaseti, yaptığı seyahatlerden istidiğl etmek doğru olamaz, Çünkü; bağlanmak istiyen bir devlet, bu ka- bil seyahatleri yapmamakla da şu we ya buraya bağlanabilir. Nitekim, Türkiye hükümeti, Hariciye Vekiti- lunmaktadır. Binaenleyh bir devle- tin harici siyasetini o devletin kendi menfaatlerini koruması için nasıl olan imkânlara ve başka memleket- lerle kendi arasında mevcut rabıta» lara, münasebetlere ve İsteklere gö- re tayin etmek ve diğer devletlerin kendisine olan durumlarını, arzu ve temayüllerini tetkik eylemek lâzım- dır. Bu karşılıklı vaziyetler iyice tes- bit edilmedikçe ve bu bususta tam bir sarahat hasıl olmadıkça diple- matik seyahallerden kati kararlar beklenemez. Bilâkis bu seyuhatleri tevali ettirmek icap eder. il Brüksel 100 Belga 214225 Alina 100 Drahmi 1.0828 Boya 100 Leva 156 Prag 100 Çokoslovak Kr 4 Madrid 100 Pezeta 14035 Varşova 100 Zioti 23045 Budapeş'e 100 Pengo 240425 Bükreş 100 Ley 0905 Belgrad 100 Dinar 28025 Yokohama (—|( 100 Yen Me Stokholm 100 İsveç Fr. 303475 Moskova 100 Ruble 339025 Bugün 1 200 Yunanlı s seyyah geliyor ile bugün limanımıza 200 Yunanlı seyyah gelecektir. Bu seyyahlar, Yu- nanistanda muhtelif iş merkezlerin- de çalışan amelelerdir, Seyyahlar, bir müddet evvel transit olarak Ilmanı- mızdan geçmiş ve Köstenceye git- mişlerdi. Aynca 110 Yugoslav izcisi de b gelecektir. Mevlüd Geçen sene İnönünde şehid düşen zevcim mühendis tayyareci Salâhad- din Alanın ruhuna ithaf edilmek üze- re 16/7/9349 pazar günü Teşvikiye en- miinde öğle namazını müteakib mev- )dd okunacağından akraba ve arka- daşlarile arzu eden zevalın teşrifleri ni rica ederim. O Eşi: Naşide 8. Alam TİYATROLAR: HALK TİYATROSU ZÜPPELER 3 perde Cumartesi akşamı Ortaköy Emek TÜRK REYÜ OPERETİ Bu gece Bağlarbaşı Hile bahçesinde BİR GÖNÜL OYUNU 3 perde SEHZADEBAŞI - TURAN Gündüz ve gece 2 filim birden AŞKTAN DAHA MASKELİ HAYDUDLARA KARŞI - Pazartesi, salı, çarşamba bayanlara 5 kuruğ Telefon: 23177 Naşid - Ertuğral Sadi Tek birlikte Bu Gesi Azak'da MÜRLİK HAÇİK