14 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

14 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Yazın stüdyolarda filim çevirmek dünyanın en güç işlerinden biridir Erzincan mektupları Erzincanda büyük inkişaf ve çalışma var Erzincanda hayatı ucuzlatmak için alınan tedbirler - Parklar ve sinemalar Berlinde bir filim stüdyosunu gezen bir muharrir gördüklerini anlatıyor En talihliler: “Yarı çıplak a iki sahne arasmda bunlara soğuk su dökülüyor Sessiz filim zamanında stüdyola- nn dört tarafı açıktı. Burada filim ,y çevirmek o kadar zahmetli bir iş değildi. Sözlü filim çıktıktan sonra | vaziyet değişti. Stüdyolar kalın dü- varlar içinde yapılmağa başlandı. Dışarinm gürültüsü duyulmaması | İçin duvarlara kumaşlar, pamuklar kâplandı, İçerisi karanlık olduğundan Işik meselesini halletmek üzere sessiz © filim zamanındakine nisbetle çok kuvvetli projektörler, limbalar kondu. Hiç bir taraftan hava almıyan bu #tüdyolarda, binlerce mumluk lâm- baların ve projektörlerin de neşret- tikleri hararetin tesirile, sıcaklık tâ- hammül edilemiyecek bir hal alıyor, Bu yüzden filim çevirmek en güç ve en yorucu iş haline geliyor. Hele yazın, sıcak havalarda burâ- par sı cehennem gibi oluyor. Beş on da- kika çalışan bir artist iki sahne ura- © sında kendisini dışanya atıyor, bir parça serinlemeğe çalışıyor. i Bir.Alman mecmuasının. muhar- riri Berlinde bir filim atelyesini gez- ©“ miş, buradaki vaziyeti tetkik ederek | bazı resimler çekmiştir. Muharrir ar. © tistlerin pek acınacak vaziyette ol duklarını görmüştür. Hele stüdyo- daki müthiş hararet içinde kış sıh- neleri çeviren ve ağir kürkler giyme- ge mecbur olan artistler âdeta bay- gınlıklar geçirmekte idi. Muharririn anlattığına göre 100 bin mumluk ziyanın neşrettiği ha- raret altında çalışan artistler hem içlerinden gelen hararetlerini teskin etmek, hem de yüzlerindeki makya- | İl erimekten korumak için türlü tür- lü tedbirler alıyorlar. Makyajı koru- mak için filim çevrilmeden evvel ar- tistlerin yüzüne buzlu maskeler ge- çiriliyor. Bu maske yalnız burun dı- şarıda kalmak üzere, bütün başı kap- iyor. Artistler sıcak günlerde böyle bir maskenin içinde bulundukları zaman büyük bir inşirah duyuyor- larmış, Bir taraftan bu maske işe yarar. ken diğer taraftan «Cihan konfe- Tansi> adlı filimde rol oynayan Ak man artisti Hannelore Şrot yüzün- deki makyajı elinde tuttuğu bir van. tlâtörle kurutmağa çalışıyor. Hara- retin defi için üçüncü bir çare olmak | Üzere muhtelif sahneler arasındaki fasılalarda çayırlarda yatan artistle. rin vi kovalar soğuk su dökü- Alaa ll Mi İki sahne arasında Gamilla Hom ayaklarını soğuk Suya sokuyor Yaz sıcaklarında, filim çevrilirken en ziyade rahat edenler balet kızla- ndır. Çünkü bunların üzerindeki el- biseler sıcaklara karşı en ideal bir kos- tümdür. Bu kızların rolleri sık sik tekerrür etmediği için onlar uzun süren oyun fasılalarından istifade ederek civardaki göle koşuyorlar, su- ya dalıyorlar ve orada türlü türlü su oyunlarile hararetlerini teskin ediyor lar. Bu esnada üzerlerindeki kostüm- ler'mayo vazifesini görüyor, Artistlerden Hannelore Şrot erkek partneri Paul Horbigerin başma bir güneş şapkası geçirmek suretile gü- neşten korumağa çalışırken ötel ka- pıcıhğı rolü yapan ve güneşin yakı- cı harareti altında kalın elbiseleri nin içinde yanıp eriyen diğer bir ar- tist de otel kapıcılarına mahsus bir tavırla mendili çıkararak terini sili. yor. Bu esnada rejisör Geza von Bol vary ile prodoksiyon şefi Eraur ha- zırladıkları filmin zahmetlerinden kurtulur kurtulmaz hemen sigaraya | sarılıyorlar. Görülen resimler arasında meşhur yıldız Camilla Horm'un da büsbütün suya sokarak yorgunluğunu gidermeğe çalıştığını da görüyorsunuz. Onun büsbütün soyunmağa vakti yoktur. Suya girmesile tekrar filim başına çağırılması arasında ancak bir kaç dakika geçtiği için Camilla Hom Ayaklarını ve bacaklarını kuruttuk- tan sonra iskarpinlerini giyip hemen değilse bile hic olmazsa “ayaklarını | ©. © Xüze bun Erzincan (Ak- şam) Yeni valimiz B. Os- man Nuri Tekeli işe başladı. Ken- disini Ziyaret €derek (yapılan ve yapılması dü- şünülen işler hakkında malü- mat rica ettim. Bana şu b natta bulundu: «Yurdumuzun > ln her köşesinde“ Oeman Nuri Tekeli olduğu gibi bu- rada da her sahada çalışmalar de- vam ediyor. Şu günlerde köylerin bir. birine ve nahiye merkelerine geniş yollarla bağlanması için her köyde yol faaliyeti obaşlamıştır. Bu yollar. dan en mühimmi Baş köyle Erzin- can arasındaki yoldur, Bu yol Sipi- kör dağı tepesindeki kışla karakulile nahiye merkezi arasında bir patika- dan ibaretti, Her kış uzun müddet kapanır ve merkezle bu nahiye köy- leri münakale imkânını bulamazdı, İşte bu mahzurlar şimdi ottadan kalkmış bulunuyor. Çünkü bu yol Başköyden Erzincana kadar her tür- lü vesaitin gidip gelmesine müsait bir tarzda yapılmıştır. Pazartesi gü- nü otomobilimle bu yoldan Başköy nahiyesine gideceğim. Diğer köyler. de de yolların ıslahına çalışmakta. dır. Vilâyetimizde bu yıl mezruat ve mahsulât her yıldan daha verimli. dir. Mevsiminde yağan yağmurlar ve hükümetimizin çifçiye tohumluk için verdiği paralar köylünün yüzünü güldürmüştür. Bu böyle olmakla be- raber ziraatçıların tahminine göre geçen yıla nisbeten bu seneki hasılat bir buçuk misli fazladır, Bundan başka hükümetimizin köy, lere dağıttığı taraktörlerin ve diğer ziraat vasıtalarının da verim husu- #undaki yardımları çok büyüktür. Köy kanunlarmı tatbik ediyoruz. Köylünün her derdini yakından ve kendi ağızlarından dinlemek fırsatı- nı kaçırmıyoruz. Köylerimizin kültür bakımından da ilerlemesi günden güne adedi ço- galan okulların yapılmasile biz al- maktadır. Bu mekteplerin bir çoğu bitmiş ve bir kısmı da bitmek üzere- dir. Şehrin imar plânı yapılıyor. Yapı ve yollar kanununu tatbik ediyoruz. Plânın tatkibinde şehrin çehresi çok değişecektir. Elektrikle şehrini tenviri için Bele- diyeler bankasından istikraz yapılı- yor. 150 bin liralık istikraz masbata, sı Belediye meclisi tarafından tanzim eöilerek Vekâlete sunulmuştur. Ya. kında istikraz muamelesi bitecektir. Balkevinin noksan kalan kalörifer, su, elektrik tesisatı için on bin lira gelmiştir. Bu İşi de bugün münaka. saya koyacağız» Hayati ucuzlatmak için tedbirler Memlekette hayatı ucuzlatmak için büyük bir gayret sarfedilmekte- dir. Bu mfinasebetle toplanan ikti- sad komisyonu et ve ekmek fiatleri Üzerinde bir çok İncelemeler yapmış ve neticede un flatlerinin yüksekliği dolayısile yeni mahsul çıkıncıya ka- dar ekmek narhmı hali hazırile ka- bul etmiştir. Et meselesine gelince otuz beş ku- ruşa satılan koyun etinin kilosunu 25 kuruş ve sığır etinin kilosunu da 20 kuruşa indirmiştir. Evvelce yet- miş beş kuruş olan tereyağının kilo. sunu 55 kuruşa indirmiş ve bâmam- lar ücretinde de iyi bir değişiklik yapmıştır. Bu narha göre erkekler hizmetli olarak 40, sade su dökmek 20, kadınlar için 12,55 ve yedi buçuk. tur. Çocuklar yüz para, asker için beş kuruş hamam ücreti tesbit cdik mişlir. Bü sürelle karar altını alı- nan narh Belediye riyasetine sunul muş encümencde kesbi katiyet öden narh listesi alâkadarlara ve halka ilân edilmiştir, Bu işte de va! B, O$- man Nuri 'Tekelinin çok büyük yar. dımları olmuştur. Hayatı ucuzlatmak için Bslediye- nin alacağı tedbirlerde kolaylık ol mak maksadile Sivas Belediyesinden et, ekmek, un, fiatlerini resmen ve telle sormuş #lınan cevabı Belediye- ye vermek suretile Belediyeyi tenvir etmiştir. Bilhassa gıdal maddeler Üzerinde çok titiz davranılmaktadır. Yeni parklar ve sinemalar Bundan evvel memlekette bir eğ- lence yeri bulmak zor bir iş iken bu- gün bu mübrem ihtiyacın tatmin edilmekte olduğu memnuniyetle gö- rülmektedir. Orgeneral Kâzım Or- bayın sayın bayanlarının himaye ve teşebbüsile şehrin şimalinde vücude getirilen bahçe halkın hava almak ihtiyacını önlemiş ve bu parkta bir de saz heyeti işe başlıyarak yazın sıcaklarında bunalan halkı eğlendir. meğe vesile olmuştur. Belediye tarafından idare ve icare verilmekte olan bu parkın bir kıs- mında çocukların eğlenmeleri içinde salıncaklar ve bazı oyun âletleri ku- Tulmüuştur. Bu bahçeden başka ikin- ci bir bahçe de İstasyon yolu üzerin- de Bezirciler tarafından açılmıştır. Burada hem radyo ve hemi de &in& ma vardır, Halkın sinemaya olan ihtiyac: da karşılanmıştır. Bugün memlekette iki sinema mevcuttur. Birisi Orduevi. nindir, diğeri de halktan Eyyuba aittir. Gerek Çocuk bahçesinde ve gerekse bütün gazino ve kahvelerde radyo vardır. Erzincanda radyo ade- di yüz elliyi bulmuştur. Geçenlerde spor klübü tarafından ve valinin hi- mayelerinde de Serumhane bahçe sinde üç yüz davetli iştirakile bir gar. denparti verilmiş, çok eğlenceli bir gece geçirilmiştir.