16 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

hava Ji 16 Temmuz 1939 Dün Geceki ve Bu Sabahki Eaberler Son dakika Prens Pol Londraya hareket etti Ingiliz riçalile mühim görüşmeler yapacak Belgrad 16 — Kral naibi prens Pol dün Londraya hareket etmiştir. Se yahat hususi mahiyettedir. Fakat prens, İngiliz hükümet riealile mühim e ray vik sn İZİ yapılacak değişiklik prensin avdetine bırakılmıştır. İngiliz - Japon müzakeresi kesilecek mi ? Japonlar Ingilterenin bütün Çin politikasını değiştirmesini istiyorlar Tokyo 16 — Siyasi mahafii İngiliz - Japon müzakeresi hakkında nikbin değildir. Japon Hariciye Nazım, ilk mülâkatta İngiliz sefirinden, İngilte- renin Çindeki vaziyetini tamamen değiştirmesini istemiştir. Bu suretle konferansın açılmasını omüteakip esaslı ihtilâf çıkmıştır. Tiyençin 16 — Japon ordusu na muna söz söylemeğe salâhiyettar bir ———— zat gazetelere beyanatta bulunarak demiştir ki: «İngiltere Japonyaya karşı hasım vaziyetini odeğişlirmezse Japonya, İngütereyi de Şang - Kay - Şek gibi baş- hca düşman addedecektir. İngiltere müzakereyi yalnız Tiyençin mesele- sine hasretmek isterse müzakere derhal duracaktır. Japonya, konfe- ransın neticesiz kalması ihtinısline karşı her türlü tedbirleri almıştır. Almanya Varnada serbes mıntaka istememiş Bu husustaki şayia tekzip edildi Berlin 16 — Salâhiyettar mahafil na limanında serbes mıntaka istediği bildirmektedir. Almanyanın Karadeniz sahilinde Var- hakkmdaki haberin doğru olmadığını Bulgaristan da bu haberi tekzip etmiştir. Fransada Alman casusları yakalanıyor Iki Fransız gazeteci ile iki Alman tevkif edildi Paris 16 — Hükümet Fransada ya- bancı propagandasına karşı şiddetli faaliyete geçmiştir. Yabancı parasile çıkan bir kaç gazete kapatılmış, bir gelesinde muharrirdi. Temps gaze- tesi bu münasebetle yazdığı bir fık- rada, tevkif edilenin gazetenin da hili istihbarat servisinde çalıştığını, kendisinin vaziyetinde şüpheli bir şey görülmediğini, gazetenin böyle Ingiliz - Polonez müzakeresi İngiliz ordusu müfettişi Varşovaya gidiyor Varşova 16 — İngiliz ordusu mü- fettişi general İronside bugün tayya- re İle buraya gelecektir. Kendisine Polonyanın Londra sefareti ataşemi» iteri refakat etmektedir. General Varşovada 4 gün kalacak, İngiliz - Polonez erkânı harbiyeleri arasında başlayan temaslara devam edecektir. İskenderiye civarında askeri hava limanı Kahire 15 (A.A.) — Misir hükümeti İskenderiye civarında kâin Marlut gö- Yünün sahillerinde büyük bir askeri Eg bir hadiseden çok müteessir olduğu- nu ve muharririn kabahati varsa ce- zasını görmesini istediğini bildir mektedir. Başvekâlet bir tebliğ neşrederek yabancı propagandalara karşı çid- detli mücadeleye başlandığını, bu hu- susta iflşaat yapılmıyacağını bildir- miştir. İngiltere de tedbirler alıyor Londra 15 — İngiltere de Alman casusluğuna ve propagandasına karşı şiddetli tedbirler almıştır. Almar- yanın bir çok kimselere para verdiği anlaşılmıştır. İngiliz - Bebeği anlaşması Roma mahfilleri 1938 anlaş- masının feshini düşünüyor Roma 15 (A.A.) — Bazı Roma mah. fillerinde 1938 İngiliz - İtalyan anlaş- malarının feshi derpiş dilmektedir, Gayda'nın Giorâle d'İtalia gazete. sinde intişar eden bir makalesi bu şaylayı teyid edecek mahiyettedir. Bir kadın çocuk düşürme- sinden öldü Kumkapıda oturan Ayşe adında bir kadin dün çocuk düşürme neticesinde fazla kan zayi etmiş ve tedavi edilmök üzere kaldırıldığı Cerrahpaşa hasta- mesinde vefat etmiştir. Ayşe üç çocuk y 4 Sadik, Iktisad Vekili Ineboluda B. Hüsnü Çakır, Üzülmez mıntakasındaki maden ocak» larını t tedkik etti Zonguldak 15 (A.A.) — Dün Ereğli limanı hakkında tedkikatta bulun. mak üzere Ereğliye gitmiş olan Nafia Vekili general Ali Fuat Cebesoy, ak- şam üzeri buraya gelmiş ve buradan Eğe vapuruna binerek İneboluya git- miştir, Zonguldak 15 (A.A.) — İktisad Ve- kill Hüsnü Çakir dün Üzülmez mmta- kasındaki maden ocaklarını ve sana- yi tesisatını, amele evlerini tedkik et- miş ve şereflerine dün akşam bir zi- yafet verilmiştir. İktisad Veklilmiz bugün de tedkik- lerine devam etmişlerdir. Nafia Vekili Ankaraya dönüyor Çankırı 15 (A.A.) — Nafia oVekili- miz Zonguldak ve İneboluda tetkik. lerini bitirerek bugün öğle üzeri şeh- rimizi şereflendirmiş ve memurlarla halk tarafından hararetle karşılan. mişlardır. Vekil öğle yemeğini Parti, de yedikten sonra Ankaraya doğru yollarına devam etmiş ve memurlar ve kalabalık halk kütlesi tarafından teşyi edilmiştir. Hava hücumlarınâ karşı müdafaa İzmir 15 (A.A.) — Hava taarruzla- rına karşı pasif korunma komisyonu toplantılarına devam ederek şebrin hava hücumlarına karşı müdafaasın- da tatbik edilecek plânları hazırla mıştır. Bu plân, şehir halkının hemen hepsine hava taarruzlarına karşı mü- dafna vazifesi tahmil etmektedir. Von Ribbentrop “Balkanlara gelecek. Sonbaharda Belgrad ve Sofyayı ziyaret edecek Roma 15 — Berlinden bildirildiğine göre Almanya Hariciye Nazırı von Rib- bentrop sonbaharda Belgradı ve Sof- yayı ziyaret edecektir. Jeoloji talebemiz Cenevrede ve gittikleri yer- lerde çok iyi bir kabul gördüler Cenevre 14 (AA) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Profesörleri d seyahatine çıkmış bulunan İstanbul üniversitesi jeo- loji fakültesi talebelerinden mürekkep bir talebe grupu birkaç gündenberi burada bulunmakta idiler. Talebelerimiz buraya gelişlerinde pro- fesör Pittard ve jeoloji profesörü Jinsen tarafından karşılanarak ine ay- müddetçe Yunfrav dağına çıkmışlar ve Lalev dağı ile Samonik dağında tatbikat ve tedkikatta bulunmuşlardır. İsviçreden İtalyaya geçmiş bulunan talebelerimiz Cenevredeki iksmetleri esnasında pek samimi bir kabul görmüşlerdir. Ve pro- fesör Pittard tarafından şereflerine, Ce- nevre Üniversitesi profesörlerinden bir çoklarıman da hazır bulunmuş oldukları güzel bir çay ziyafeti ve bir akşam yemeği verilmiştir. Bundan başka Cenevre kan. tonu tarafından da talebelerimiz şerefine Enar sarayında parlak bir resmi Kabul tertib edilmiştir. Buraya kadar olan seyahatleri hakkın- dn verdikleri izahata nazaran talebeleri- miz geçtikleri her yerde İyi bir kabul ve müzaheret görmüşlerdir. Bulgaristanda bulundukları esnada iki Bulgar Jeoloji profesörü tarafından ken- dilerine Bulgaristanın İeolojisine nji de- gerli malümat verilmiş ve talebelerimiz Şipka ve Tumadan geçerek Romanyaya girmişlerdir. Üniversitelilerimiz, oRomanyada çek samimi bir kabul görmüşler ve buranın tarihi bir kısım eserlerini gördükten sonra bir Rumen profesörünün o refakatinde Kampina petrol madenleri ile diğer ma- den havınlarını gezmişler ve tedkiklerde bulunmuşlardır. Yeni Paris İngiliz sefiri Londra 15 (A.A.) —Hariciye Neza- retinden tebliğ edilmiştir, Kral, Belgrad'daki fevkalâde murah- has ve elçi Ronald Hugh Cambel'in sonbaharda tekaüd edilecek olan Eriç Phipps'in yerine Paris'e büyük elçi ola- ini tasdik etmişti tayinini t etmişti B. Daladier'nin 14 temmuz bayramında mühim nutku Tahakküm teşebbüslerine karşı istiklâllerini korumağa karar veren milletlerle beraber hareket edeceğiz Pariş 15 (AA) sonra Fransız ihtilâlinin 15 inci yi dönümü münasebetile bir nutuk öy: leyen Daladier, demiştir ki: — Biz, hiç kimseyi tehdid etmiyo- rus ve istilâ hülyaları peşinde koşmu- yoruz. Sadece milletler arasında sul- hün hüküm sürmesini istiyoruz. Me- deniyetin selâmetini temin edecek yegâne çare olan bir doğruluk ve teşriki mesai zihniyeti ile sulhü mu- hafaza etmek için bütün gayretimizi sarfetmeğe azmetmiş bulunuyoruz. Fakat her tehdid ve her tahakküm teşebbüsü karşısında Fransız hürri- yetlerini müdafaa edeceğiz ve istik- âllerini korumağa karar veren bütün milletlerle beraber hareket edeceğiz. Dün öğleden | (Paris 15 (A.A) — Lebrun.dün İn giltere Kralına hitaben çektiği grafa şü cevabı almıştır: «Bu büyük milli bayramı Fransiz arkadaşlarile birlikte tesld eden ka- ra, deniz ve hava ordularına mensup müfrezelerin hükümet merkezinde bulunmaları dolayısile memnuniyeti. mizi pek nazikâne bir lisanla bildiren telgrafınızdan dolayı size hararetle teşekkür ederim, ( İngiliz kuvvetleri “mümessiilerinin bü bayrama iştirak ettiklerini düşünmekle bahltiyarım. tek rimizin kuvvetleri arasındaki sıkı teş- riki mesainin bir delili olduğu gibi i Onların bu ziyareti mmemleketle- rette karşılanmaları da izi birleşti- | Pari$ halkı tarafından parlak bir su- ren derin dostluğun sembolüdür.» Çin Başkumandanı mareşal Çang - Kay - Şekin millete mesajı Iki senede bir milyon zayiat veren Japonya müthiş müşküller içinde çırpınıyor .. Chung » King 15 (AA) —Çinis- tikiâl harbinin ikinci yıldönümü mü- nasebetile başkumandan Çang - Kay « Şek, millete hitaben bir mesaj gönder- miştir. Çang - Kay - Şek, bu mesajın- da, geçen sene içinde Çinin kendisine nihal zaferi temin edecek olan şart- ların büyük bir kısmını tahakkuk et- tirmeğe muvaffak olduğunu gururla kâydettikten sonra şöyle demektedir. «Silâhlı müdafaa ve mili kalkınma eserini tahakkuk ettirmek için mem- leketin içinde ve dışmda bulunan bü- tün Çinliler büyük bir gayretle * malıdırlar.» Ğ Başkumandanın mesajında, harbin ilk senesinde Japon kuvvetleri Çinde 800 kilometre kadar ilerledikleri hal. de ikinci sene içinde muharib Japon kıtaları adedinin arttırılmasına rağ- men ancak 310 kilometre ilerliyebil- dikleri hatırlatılmaktadır. Japonlar, kendileri de itiraf ettik- leri veçhile bu ikinci senenin mart ayına kadar bir milyon kişi zayiat ver- mişlerdir. Japonların karşilaştıkları muvaffa» kıyetsizlikleri gözden geçiren başku- mandan siyasi sahada Japonyanın prens Konoyenin harb Kabinesinin dağılışının o sarsıntısimı — hissettiğini, iktisadi suhada Japonyanın gittikçe artan işsizlikle, hububat- flatlerinin yükselmesile ve zirai vaziyeti vahim: leştiren ihtiyat altınlarının azalmasi» le mücadele ettiğini kaydeylemekite- dir. Ruhi sahada Japonya hakiki bir muamma karşısında bulunmaktadır. Zira memleket dahilinde olduğu ka dar, ordu içinde de harb aleyhdarlığı gittikçe artmaktadır. Diplomasi sahasında Japonya git» tikçe yalnız kalmakta ve Roma - Ber- lin mihverine iitihaka bir türlü karar verememektedir. Bütün bu mülâhazalardan sonra başkumandan 100 mil uzunluğunda olan yolun 90 milinin katedildiğini ve Çine nihal zaferi temin için her za- mandan ziyade gayretleri birleştir. mek lâzımgeldiğini millete hatırlat- maktadır, Abdülfettah paşa Dün akşam Pireden memle- ketine hareket etti Atina 15 — Bir kaç gündenberi şehrimizde bulunan Mısır Hariciye Nazırı Abdülfettah Yahya paşa, dün şehrin tarihi âbidelerini gezmiş ve Besli otelinde şerefine verilen ziyafet- te bulunmuştur. Yunan Başvekili B. Metaksas, Mısır Hariciye Nazırma Atinan'n temaşaya değer yerlerinin fotoğrafilerini muh. tevi bir albüm hediye etmiştir. Yu- nan - Mısır cemiyeti bugün Mısırlı Nazırın şerefine bir öğle ziyafeti ver- miştir, Abdülfettah Yahya paşa maiyeli ile berâber bu akşam Romanya vopu- Tuyla memleketine müteveccihen ha- reket etmiştir. Bir römorkör bir motöre çarparak parçaladı, nüfusca zayiat yok iman idaresinin otuz numaralı rTömorkörü, köprü gözünden geçmek- te iken Bilâl kaptanın idaresindeki Ördek isminde bir motöre orta yerin- den çarparak parçalamış, motördeki- ler denize dökülmüşlerse ds etraftan yetişenler tarafından kurtarılmışlar- dır. Kazayı yapan römorkör kaptanı tahkikat dere hakkınd dilmektedir. Esrarengiz bir gemi Japonlar, evsafını gizli tut- tukları büyük bir gemiyi dönize idirdiler Londra 15 — Daily Telegraph ga- zetesinin bahri müşaviri, Japonyada Yokohama tersanesinde (o Skokaku namile büyük bir geminin denize in- dirildiğini haber veriyor. kı ketumiyet hasebile bu gemi hak- kında tafsilât almak mümkün değil dir. Maamafih bu gemi, bahriye erkânı harbiye reisinin, Bahriye Nazınnın ve imparatorluk hanedanına men sup iki zatın huzurunda denize indi- rildiği cihetle, mütadın fevkinde bir şey olduğuna şüphe bırakmıyor. Ağ- lebi ihtimal bu gemi, 1938 senesin- denberi inşasına başlanan 40,000 ton« luk üç büyük zırhlıdan biri veyahut büyük bir tayyare gemisi olacaktır. Tapu ve kadastro umum İ müdürlüğü | Ankara 15 — Tapu ve kadastro | umum müdürü B. Cemal tekaüde | sevkedilmiştir. Umum müdürlüğe, jJ uzun müddet tapu ve kadastroda müşavirlik etmiş olan Dahiliye Ve- kâleti Belediyeler imar müdürü B. Halld Ziya Türkkan