16 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

16 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

— Geli i ra İle Taksim stadında bir ekzersiz maçı yapmışlardır. Hakem Şâzi Tez. İk canın idaresinde oynanan bu oyuna lardır. Galatasaray: Osman - Adnan, Fa- ruk - Yusuf, Rıza, Musa - Sarafim, | i i i Atletizm federasyonu tarafından tertib edilen Türkiye maraton birin. — diliği dün Fenerbahçe stadı ile Pendik arasında gidip gelme 42 kilometre üzerinde yapılmıştır. İstanbuldan Reşad, Ankaradan Şev. ki, Selim, Ali, Eskişehirden Sırrı, Ali, min, Kayseriden Talha, Hayri, Sü- leymanın iştiraktle yapılan bu uzun koşu 2,48 dakikada Ankaralı Şevki ta- cafından kazanılmıştır. Şevkinin 2,48 lik derecesi yeni 'Tür- iye rekoru ve aynı zamanda beynel. milel bir derecedir. 3,22,12 saatte An- “, 3,33,58 saatte Kayserili Süleyman üçüncü 3,56,30 saatte Eskişehirli Sır- cı Çetin dördüncü, 4,03,36 saatte Kay- serili Talha beşinci, 4,07,40 saatte Es. kişehirli Emin Balta altıncı, 4.1124 saatte Kayserili Hayri 7 nci olarak ya- © — aşı ikmal etmişlerdir. ; 18 inci kilometrede tecrübesiz ve aenfiz genç bir koşucu olan Kayserili i Saver, 25 inci kilometrede çok iyi ya- p ışırken ayağına kramp girdiği için EŞ yarışı terke mecbur olan İstanbullu Reşmd, 35 inci kilometrede de vazifesi cabı muntazam antrenman yâapama- dığı için ayağına kramp giren geçen seneki Türkiye maratön şampiyonu Selim sıhhiye otomobiline alınmışılar- Yarışı ikmal eden 7 atlet de bu me- safe için konulan 4,20 saatten daha iyi koşarak muvaffakıyet göstermiş ve © — alkışlanmışlardır. © — Galiplerin mükâfatı bugünkü bey. aelmilel atletizm müsabakaları sonun. da verilecektir. Macar takımının maçlarına müsaade edilmedi Dört maç yapmak üzere şehrimize davet edilen ve ilk defa Türkiyede geceleyin maç yapacak olan Muıcar Seget takımınm Galatasaray, Fe. © merbahçe, Pera ve muhtelif takımla © yapacağı müsabakalara futbol fede. rasyonu tarafından futbol sezonunun tatil edildiği ileri sürülerek müsaade sdilmemiştir. Keyfiyet alâkadar öğ Dünkü hususi maç Galatasaray, Pera ile 2.2 berabere kaldı «ara eski 5,000, 10,000 birincisi Ali ikin. tir, dar. klüp. İğ vermek kâfidir. Vi Beynelmilel atletizm müsabakaları Yunan ve Rumen atletleri dün şehrimize geldiler Dün gelen Yunanlı atletler Galata rıhtımında karşılayıcılar arasında lar ve devrenin mütebaki kısmı daha ziyade Peranın hücumile oynanmış ve birinci devre 1 - 0 Galatasarayın ie- hins bitmiştir. İkinci devrede Galatasaray daha fazla hücum yapmağa muvaffak ol- muş ve yine 15 inci dakikada Salâ- haddin güzel bir şütle ikinci golü de yapmıştır. Oyun bundan sonra daha çok Peranın baskısı altında oynan. mağa başlanmış ve devrenin gonla- rma doğru Mesinezinin birbirini ta- kib eden iki güzel golu ile oyun bera- berliğe yükselmiş ve Galatasarayın son gayreti de netice almasına imkân bırakmadan oyun 2-2 beraberlikle bit- miştir, Bu maçtan evvel yapılan EMA, Kur- tuluş - Galataspor Kasımpaşa mü- sabakası Kasımpaşa - Galataspor muh- Yunan, Mısır, Rumen, İngiliz ve Türk atletlerinin iştirakile tertip edi- len beynelmilel atletizm müsabakala- rı bugün Fenerbahçe stadında yapı- lacaktır, 2 Geçen sene yalnız Mısır atletlerinin iştirak ettiği bu müsabakalar bu s6- ne ehil ellerde mükemmel bir şekilde organize edildiği cihelle stletizmde mühim rolü olan Yunan ve Rumen alletlerinin atletlerimizle müsabaka yapması temin edilmiş bulunmak- tadır, Bu müsabakalar için Yunanistan atletizm federasyonu şehrimize dört kıymetli atlet göndermektedir, Bu at- letlerin hepsi Balkan ve Yunanistan j 15 inci dakikasında Galatasaraylılar | telitinin 2-1 galebesile nihayetlenmiş- şampiyonu bulunmakladırlar. Sürat t Cemilin ayağiyle ilk gollerini yapmış. İ tir. ve uzun atlamalara Balkan şampiyo- nu Lâmbrakis, atlamalara Yuhaniston j Maraton Türkiye rekoru Kuleli lisesinin su sporları | şampiyonu Floros, uzun süratlere f kırıldı bayramı Balkan şampiyonu Stratakos, muka- , vemetlere Balkan maratoo birincisi Ragazoz gireceklerdir ki başlı başıma mühim bir kuvvet olan bu atletleri Rumen, Mısır ve bizim atletlerle yan yana görmek her halde bulunmaz bir fırsat olacaktır. Mısır federasyonu bu müsabakala- ra iki eleman göndermiştir. Geçen sene yapılan karşılaşmalarda aldık- ları derecelerle nazarı dikkati celbe- den çikolata renkli Übeyd sürat, Mus- kuris uzun süratlere iştirak edecek- lerdir. Rumen federasyonu bu müsabaka. lara 6 atlet, 1 idareci olmak üzere 7 kişilik bir kadro göndermiştir. Sürat- lere Jordaki, uzun süratlere meşhur Nemeş, mukavemetlere evvelki sene- nin maraton birincisi Kristea, ciride Vamamu, yüksek atlamaya Storo- - kitsku, gülleye Gurau gireceklerdir. Kulenin küşad resmini dün şehri- | Son zamanlarda atlatizmde mühim bir mize gelen beden terbiyesi umum | varlık gösteren Rumenlerin bu kar. Şılaşmalarda da iyi dereceler almağa çalışacakları tabiidir. Saydığımız Yunan, Mısıc ve Rumen âtletlerinden başka Bebek Amerikan kollejinde misafir bulunan İngiliz atletlerinden Alderson da 5000 metre müsabakada Rümen ve Yunan atiet- leri arasında koşacaktır. Fenerbahçe stadında yapılacak bu atletizm hareketlerinde bizim atlet- lerin çok formda oldukların. göz önün- Askeri liseler arasında tertib edi- len şpor müsabakalarında büyük bir varlık gösteren ve senelerdenberi bu müsabakaların şampiyonluğunu muhafaza eden Kuleli lisesi, kara sporlarına olduğu gibi su sporlarına da lâzım gelen ehemmiyeti vermek- tedir, Bu cümleden olarak her sene ay- nı tarihte mektebin bulunduğu Çen- gelköy sahillerinde muhtelif su spor- ları müsabakaları yapılmakta ve bu hareketler büyük bir alâka ile kar. bulunan bütün büyüklerimiz ve spor. cular Kuleli lisesi tarafından davet edilmişlerdir. Demirsporlular şehrimizde Gelecek hafta milli küme şampi yonluğu için Galatasarayla ilk mü. sabakasını yapacak olan Ankara De- mirspor takımı dün şehrimize gel miştir. Demirsporlular (OKalamışta Belvü otelinde bir hafta istirahat edecekler ve Fenerbahçe stadında antrenman yapacaklardır. ” Bu müsabakalar için Ankaranın en kuvvetli atletleri de şehrimize gelmiş bulunmaktadırlar, Müsabakalara sa- at 16 da bütün atletlerin iştirakile yapılacak geçid resminden sonra baş- lanacaktır, İş bulmak için e Bir sporcumuzun çocuğu oldu Beykoz klübü oyuncularından pen- Uzun, uzun dü ünmeğ altasile iştihar eden Mustafanın bir se yokt ? > çocuğu dünyaya geldiğini haber al. e bir KÜÇÜK İLAN İl) dk ORYAL ismini olan yavruya usun ömürler dilerken ailesine sih- hat temenni ederiz. ala dani yil da inse Oil MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIÂLİ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tefrika No. 66 Meşrutiyetten sonra yatışır gibi görüne! anasır ihtilâfları birden tekrar parladı Göz görmeyince kaza gelir! Meşhur hoca Tahsin efendi Arapla- rın (kaza gelince göz görmez) mea- dindeki sözünü (göz görmeyince kaza gelir!) şekline ifrağ eylemişti! Meşrutiyet devrinin mebdei ümidler uyandırmıştı. Jün Türk inkılâbı istib. dad yerine hürriyeti, zulüm yerine adaleti ikame ederek bütün müşkül. leri hal, bütün kinleri teskin eyliye. cekti! Yeni rejim bir tecezsi kabul etmez vâtanın cins ve mezhep farkına bakılmıyacak evlâdına müsavat ilân ediyordu? Her Osmanlı bu rejimde bahtiyar olacaktı! Bu rüya birkaç gün sürdü! Vatandaşlar arasında hukukan mü- savat olunca gayri müslim cemaatlere verilmiş ve sonradan tevsi olunmuş im- tiyazlar ne olacaktı? Gayri müslimler müşterek vatanın müdafaasına nasıl iştirak edecekler. di? Makedanyanın en mühim derdi olan mektep ve kilise nizaları nasıl halledi. lecekti? İade edilen Mithat paşa ka- nunu esasisi bir Osmanlılık camiası teşkili gayesini takip ediyordu. Bu camia içinde hıristiyan cemaatlerin vaziyeti ne olacaktı? Milliyet fikirle. rile Osmanlılık fikri nasıl ve ne şart- larla telif edilecekti? Modern olması istenilen devlet teş- kilâtında ayrı, ayrı ırk ve mezhep im- tiyazlarının İpkası camianın vahde- tine ne tesir icra edecekti? Bu sualler bir defa ortaya konulur, konulmaz ilk neşeler sönmüş, fikirlere düşen tereddüdlerden sonra eski ihti- Iâflar gene canlanmış idi. Aylar geçtikçe değil Osmanlı hıris- tiyan cemaatler, hattâ islâm unsurlar arasında da vahdet bozuluyordu. İtti- had ve Terakki cemiyetinin 1326 - 1910 senesinde «Kardeşlere» hitaben ve mer- kezlerle klüpte izah ve şerhedilmek üzere neşrettiği bir beyanname bü va- ziyetin acılığını meydana köymakta. dır; (Keyif ve zülüm Üzerine müessese ölüp yıkan idarenin şeklen tağyiri mahiyet ve mânayı tağyir edemedi. İstibdad duvarının enkazı ifna edil miyen âmillerin elinde tekrar kadim şeklini almağa müsald bırakılmıştı. Cemiyeti kati bir tasfiye hesaptan meneden sebepler düşünülürse bunun başka türlü olamıyacağını kabul et- mek zaruri idi, Cemiyeti müselsel hamlelerden men. eden sebep kuvvetli bir hükümet teş. kil ederek millet ve memleketin mu- kadderatıni ona tevdi etmek fikir ve hissi idi, Bizde 10 Temmuzdan sonra ifıki. Jâp fikrini durduran ruhi haletin 48- bebi bununla tezahür eder. meşruti idareyi bunun hasımlarına karşı müdafaa etmek vazifesini bir dakika bile olsun ihmal etmemek ş6- refini hiç birşey ile mübadele edemez, İstibdad âmilleri gayri meşru mâk»- sadlarını evvelâ açıktan açığa müda- faa etmezler. Kendilerini memlekette daha geniş haklar ve serbesti istihsa- ine muktedir göstererek bir taraftan tekarrür etmiş şekli &lenen tahrif ile halkı ürkütmeğe, diğer taraftan da fasid menvilerini telkih ve telkine pek müsaid gördükleri cehil, taassup, an- ane, taglt, safsata gibi bazı zelil sa- ikler üzerine melânet bina etmeğe ça- ışırlar. Bazı yerlerde muhtelif namlar al tında teşekkül eden cemiyetlerin bu- na birer misal olduğu görülüyor, Ce- miyetimizin milli ittihad esasını ifna edebilecek olan bu gibi tefrikacuların mazarratlarını tevsi eylemelerine mey- dan vermemesi elzemdir. Bugünkü miktarı sekiz yüz bini ge. çen cemiyet efradının (1) Osmanlılık ve Meşrutiyet maksadını muhafazada düşen vatani vazifeyi ifa ye etmeleri memleket dahilini her türlü düşman ve tehlikeden korumağı ko laylaştırır. Osmanlı vahdet ve uhuv. vetini parçalamak, buna vusul içir hasseten islâm kavimler arasına ınil liyet dava ve gururlarını bir takın avampesendane isnadlar üzerine bine ederek unsurlar arasında suiitefehhü, husulüne yardım etmek vatan ve mil lete düşman olan Osmanlılığın itilâ sını çekemiyen bazı kimselerin baş vi racakları yegâne melânet çaresidir. Cemiyet efradının böyle bir inhilâ, in önüne geçmek için tarihi Osman. hilik rabıtasını takviye eylemeğe çalış» maları, müslüman Osmanlı kavimlere yüksek hilâfet makamının nigehban olmalarile aralarında ufak bir teşct. “tütün o makam üzerinde yapacağı te sirleri tefekküre herkesi sevkeyleme. leri lâzımdır, Mebusan meclisinde azasının mik- tarı yüz elliye baliğ olan İttihad ve Terakki ekseriyet fırkası da bu yolda yekvücud imiş gibi hareket elmeli. Müntehibisaniler fırka müzakerele. rinde ekseriyetle kararlaşan maddele. rin mecliste red ve cerhine kalkışıl. maması için mebuslarına arada, sıra. da tavsiyede bulunmalı.) Bu telkin ve tasviyelerin teşettütü men hususunda hiç bir faidesi, tesiri görülmedi. Değil Rumlar ve Bulgar. lar, Araplarla Arnavutlar dahi «tarihi Osmanlılık bağlarını» takviyeye çalı. şacak yerde tahfif ile uğraşıyorlardı. Hiç bir grup kendi milliyet emellerin- den Osmanlılık esasına zerre kadar fedakârlık yapmağa razı olmuyordu. Kanunu esasinin gösterdiği tarzd: yalnız idari bir ademi merkeziyef bu cemaatlere hiç kâfi görünmüyordu. Hükümet bu kanunun icaplarını tatbike çalıştıkça umumi tatsızlık art yordu. Hele Makedonyada vağiyet gittikç çetinleşiyordu. Hürriyet devrinin te. min ettiği serbesti ile eski gizli komi. tecilik teşkilâtı şimdi açık siyasi te şekküller halini alıyordu. Bulgar komiteciler dağlardan in mişlerdi, amma silâhlarını bırakmı yorlardı. Makedonyada Bulgarlarır açtıkları milli klüpler eski ihtilâl teş kilâtı makamına kâim oluyordu. Bulgar kralı Ferdinand kendi adan larından binbaşı Savofu Selâniğe gön- dermiş, bu da akrabasından Petkoni. çef ile birleşerek Bulgar Meşrutiyeti klâbünü tesis etmişti. Sonra Mans tırda, Ohride dahi açılan bu klüpl Bulgaristan lehinde propagandalar yapıyorlardı. Makodonyada bir arazi meselesi vardı. Bulgarlar pek eski zamandan. beri Türk beylerin çifliklerinde yarı cılık ederlerdi. Bulgar komitesi yarı cıların çifliklerde bu sıfatle çi rına müşkülât ika eylemeğe başlayın. ca yarıcılar Amerikaya hicret yolun! tutmuşlardı. Bu hicretin Meşruti; ten sonra da arkası gelmemişti, Jön Türkler Makedonyada Türk v islâm faikiyetini temin edecek olan b harekete evvelâ ses çıkarmağı müuvai görmüyorlardı. Ancak madalyanın diğer tarafı en dişe verecek bir mahiyet arzediyordu: ve islâm ashabı alâkasının iyi işlete medikleri çifliklerden birçoğunu satın alıyorlardı. Türk unsurunu Makedonyada ar: xzİye tasarruftan uzaklaştıracak olan bu gibi teşebbüslerin önüne geçmekİ Türk dirijanlar için mühim bir mese. le idi, Nazım bu Boşnak muhacirlerini Ma kedonya çifliklerine yerleştirmek ta savvuruns düştü. Ve fikrini arkadaş larına kabul ettirdi. (Arkası var (1) Bu mikdar içinde Ideal uğrund fodakârans hareket edebilecok olanlari; cemiyete hulüş ve samimiyoğ hi n merbut bulunanlan iki bini geçmezdi, di n ediyorum. imi