21 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

BE TENTE gm ME EĞ SAYA EKŞAM 21 Temmuz 1959 Son dakika Ingiliz ve Fransız bombardıman tayyareleri Afrikada Büyük Sahrada bomba endaht talimleri yapacaklar Ingilterede tank dafii yeni toplar ve silâhlar, yeni havan topları tecrübe edildi ve iyi neticeler alındı Lonâra 21 (Radyo) — İngiliz bombardı- man tayyareleri pek yakında Şimali Afri- kada Sahrayıkebir üzerinde bomba endaht talimleri yapacaklır. Fransiz Hava Nasır- nın bugünlerde Londraya yapacağı seya- hat esnasında İngiliz Hava Nasır ile bu endaht talimlerinin teferrüaln tesbit edi- Elgulea, bu endahtlar için İngiliz ve Fransız buva filolarının üssülharekelerini teşkil edetektir. Londra 71 (Radyo) — Dün Salsburi ei- Moskova müzakeresi için! yeni talimat gönderiliyor Bu talimat üzerine son zorlukların kalkacağı ve yardım paktının akdedileceği ümid ediliyor Paris 21 (Radyo) — Londradan bildiriliyor: İngiliz Kabinesi çarşam- ba günkü içtimaında, B. Molotof ile yapılan son mülâkat hakkında Mos- kova İngiliz sefirinden gelen raporu tedkik etmiş ve Sovyetlerle müzakere- ye devam etmek için İngiliz ve Fran- sz sefirlerine gönderilecek yeni tali- matı müzakere etmiştir. Lord Halifaks, dün Londra Fransız sefiri ile bu tali- mat hakkında müdavelei efkâr etmiş- Kral Karol Adalar denizine geliyor Seyahat, on gün kadar devam edecek Berlin 21 — Köstenceden bildirili- yor: Romanya kralı Karol, dün ken- di yatile, Adalar denizinde seyahate çıkmıştır. Bu seyahat, on gün kadar sürecektir. Macaristan Almanları İdari muhtariyet istemeğe başladılar Budapeşte 20 (A.A) — Macaristan Almanlarının vaziyetlerinin Alman teskilâtlarına Dahiliye Nazırı tarafın- dan verjlen müsaadeler üzerine kati surette hâlledileceği zannolunmakta idi, fakat bugün bu müsaadekârlıkla- rin Almanları tatmine kâfi olmadığı anlaşılmaktadır. Filvaki «Magyarorszag» gazetesine göre, Balatouszoutod'da yapılan bir toplantı esnasında Almanlar, 13 hok- tada yeniden bir takım mutalebat dermayan etmişlerdir. i Bu mutalebat, idari muhtariyete, Alman muallim mekteplerinin açıl. mâsma ve parlâmentoğa kendilerinin daha geniş mikyasta temsil edilmele- rine yani parlâmentoya 15 mebus göndermelerine müteallik bulunmak- tadır, - Sicilyada büyük arazi İstimlâk edilerek çifçilere tevzi edilecek Roma 21 — İtalyan gazeteleri büyük Manşetlerle B. Mussolininin Sicilya. dâki büyük araziyi istimlâke ve köy- Yülere tevzi etmeğe karar verdiğini ya- yor, Hükümet, bu arazinin işletilme- si içi köylüye icap eden diğer yar. umlarda da bulunacaktır. j tir. Yeni talimatın Moskovadaki İngiliz ve Fransız sefirlerine bugün gönderil- mesi bekleniyor. Yeni talimat sayesin- de son zorlukların kalkacağı ve kar- şııklı yardım paktının aktedileceği salâhiyettar mahafilde ümid edilmek» tedir, İngiliz ve Franmz sefirlerinin. bu talimatı aldıktari sonra B, Molotof- Ja yapacakları yeni mülâkat netice- | sinde müzakerelerde mühim terakki- | ler kaydedilmesi bekleniyor. Fransa 8 yeni harp gemisi yaptırıyor İkisi sekizbin tonluk seri | kruvazör ve altısı da deniz- | altı gemisi olacak Paris 21 — Fransız Bahriye Nazırı sekizer bin tonluk iki kruvazör ile 6 denizaltı gemisinin tezgâha konul. masına karar vermiştir. Kruvazörler üçer tarette 152 milimetrelik dokuz topla mücehhez olacak, zırhları kalın ve süratleri saatte 32 mii olacaktır. Altı tahtelbahir İse sekizer yüz ton- Iuk olacaktır. Ingiliz - Japon müzakereleri ilerlemiyor Japonya, noktai nazarında israr edecek imiş Tokyo 21 — Japon Hariciye Nazırı 'B. Arina, İngiliz sefiri ile müzakereye verilecek şekil hakkında Başvekille gö- rüşmüştür. İngiliz - Japon müzakere- lerinde hiç bir terakki kaydedilmemiş- tir. İyi malümatlı mahafile göre Ja- ponya, noktal nazarında israr etmek- te ve İngilterenin Çindeki Japon a5. keri harekâtının müvaffakıyetini te- min edecek bütün Japon tedbirlerini re, bu talebi kabul etmezse müzakere- ler kesilecektir. Londra 21 — İngiltere hükümeti, Tokyodaki sefirine Tiyençin ihtilâfı- nın halli için 1 talimat göndermiştir, Amerikadan harice gönderi- len tayayre ve harp malzemesi! Nevyork 20 (A.A.) — Tayyare Tica» | ret odası reisi John Jouett, 1938 yılı zarfında muhtelif memleketlerin ih- raç ettiği tayyare ve havd malezemesi hakkında bir rapor neşretmiştir. 1938 yılı zarfında Amerika 68,209,500, Al- mariya 27,183,501, İngiltere 26,501,340, İtalya 8,121,439 ve Fransa 5,725,208 dolar kiymetinde tayyare ve hava 'Tayyarelerin (İngillereye yaklaştığını daha pek uzaktalar iken haber verecek derhal keşfedilecek ve tayyare batarya- ları üzerlerine teksif edilecektir. Bu İse- rübeler de muvaifakıyetle i Amerikanın Fransa ve İngil- tereye ihracat permileri Milli Şefle Fransız Gümhurreisi arasında teati olunan telgraflar Ankara 20 (A A.) — 14 Temmuz bayramı münasebetile Reisiçümhur İsmet İnönü ile Fransız Reisicümhüru B, Lebrun arasın- da aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur: Ekselâns B, Albert Lebrun Fransız Reisicümhuru PARİS Milli bayram yıldönümü münasebetile ekselânsınıza bararetli ve samimi tebrik- lerimi yollamâkla hassatan bahtiyarım. Türk ve Fransız #illetleri arasında te- “müs etmiş olan ve tam bir menfaat tesa- nüdü yolumda inkişaf eylemesi mukadder bulunan en sıkı uk bağları, bugün | yaptığım bu vazifeyi benim için pek çok memnuniyet verici bir hale getirmiştir. Şahsi anâdetleri Me asil dest Fransız milletinin refahı hakkındaki samimi te- mennilerimi kabul buyurmanızı rica ede- rim, bay reis İSMET İNÖNÜ Ekselâns İsmet İnönü Türkiye Relsiğümhuru ANKARA Mili bayramımız münasebetiyle bana bil- dirdikleri hissiyaftan dolayısile ekselâns- larma hararetle teşekkür ederim. Bü his- syatta memleketlerimizi hergün daha akı bir surette birbirine; yaklaştıran tesanüd ve dostluk zihniyetinin bir ifadesini bül- makla bahtiyar olan Fransiz milleti nez- dinde, bu hiseriniz harareti bir akis bulacaktır. Ekselânsınıza bütün minnettar hiğımla, beraber, şahsi saüdetleri ve 'Türki- yenin taalisi hakkında en samimi temen- pilerimi arrederim. ALBERT LEBRUN Nafıa Vekili Erzincanda Erinenn 20 (Hususi) — Nafia Vekili ge- neral Ali Puad Cebesoy, Erzurum hattını teftiş için buraya gelmiş, istasyonda ka- Jabalık bir halk kitledi tarafından tezahü- patla karşılanmış, yarım #aat Belediyede kaldıktan sonra hareket etmiştir. Alman Başkumandanının bir nutku Berlin 21 — Alman bâşkumandanı general von Brauşiç dün Tanenbergde Lehistanın Almanyayâ karşı itham. Tarım reddetmek için söylediği bir nu- tukta demiştir ki: — «Bir askerin muddeiyatı yalmz sözle tekzip etmesi, istemediği bir şey- dir. Almanya harp İstemiyor, fakat harpten de korkmuyor.» Taraklıda bir kuduz köpek iki çocuğu daladı 'Tarakh (Akşam )— Taraklının Ha» cımurat mahallesinden Hüsnü Tan- doğanın oğlu yedi yaşlarında Naci ile âslen bözüklü olup Taraklıda yeme- hici kalfalığı yapan Fuadın 7 - 8 yaş- larındaki oğlu Hamzayı kuduz köpek ısırmış, çocuklar kuduz hastanesine sevkolunmuşlardır. Taraklı bir nahiyç olmakla kaza merkezine müşabih kn Jabalığı vardır. Böyle başıboş serseri köpeklerin çoğalması yüzünden baş- 'ka vakalardan da korkulmaktadır. B. Roosevelt propaganda seyahatine çıkacak BitaraflıR kanununun tadili için halk arasında nutuklar söyliyecek Vaşington 20 (A.A.) — B. Roosevelt, bitaraflık kanunun âyan meclisi ta- hi temine muvaffak olamadığından şimdi Amerikan efkârı umumiyesini, kongrenin tatilini mütetkip Amerika dahilinde yapacağı seyahat esnasında irad edeceği nutuklarla, kendisine cel- betmeğe çalışacaktır. Riyaseticümhur dairesi namına söz söylemeğe salâhiyettar olan bir zat, B. Roosevelt'in parlâmentonun 1940 se- nesi ikincikânunda işe başlamasından evvel bitaraflık kanununda tadilât ya- pılmasını harici vaziyetin zaruri kıl. makta olduğu mütalâasında bulundu- ğunu ve harici ahval ve şeraitin par- lâmentonun davetine lüzum gösterir- se parlâmentoyu fevkalâde bir içtimaa davet eylemek hakkını muhafaza et- mekte olduğunu söylemiştir. 'Bu hak, reisicümhura kanunu esasi tarafından bahşedilmiştir. Kongrenin tatil için henöz hiçbir tarih tesbit edilmiş değildir. Siyasi mahafil; kongrenin iki hafta sonra tatil edileceğini beyan etmek. tedirler, Nev-York Times'in bir makalesi Nevyork 20 — Bitaraflık kanununu müteallik müzakerelerin tehiri kara- nnı Nevyork Times gazetesi «Harbe davet» addediyor. Bu gazete diyor ki: «Bü, mutaamz milletleri fütuhat- ların tahakktık ettirmeleri içir açık” tan açığa harbe veyahud harp tehdi- dine davet ötmek demektir. Mutaarmız milletler zimamdarlan, ne tamamile sadık olduğunu ve hiç- bir «bitaraflık kanunusnun Amerikan milletinin tabii menfaatlerine lehtarlık etmesine mâni olamıyacağını da anlâ- maldırlar, Danziy hükümeti ile Polonya arasında yeni bir hâdise Bir Alman gümrük memuru bir Polonyalı memuru öldürdü Berlin 20 (A.A) — Yarı resmi bir membadan bildirildiğine göre Polon- yalı bir memur, Pestelau istasyonun- i da bir gümrük memuruna taarruz etmiştir. Gümrük memuru, ateş ede rek mutaarmızı öldürmüştür. Tahki- kafa başlanılmıştır. » Danzigde tevkif edilenler Varşeva 20 — Danzig mahkemesi, yanlışlıkla Danzig hududunu geçtik ğinden dolâyı bir Leh mühendisini 14 | ay, ve B. Hitler hakkında tahkirâmiz kelimeler kullânân bir Leh amelesini de 9 ay hapse mahküm etmiştir. Yir- mi Danzig'li komünistlik töhmetile tevkif edilmişlerdir. Fakat Lehliler, bu tevkifatı yüz kadar tahmin ediyor. Danzig'deki Leh komiserliği, serbes şehir âyan meclisine bir mektup gön- | dererek bahriye tezgâhlarında çalr şan bir çok Leh amelesine haksız ir şekilde yol verilmesini ve Lehistanın Şarki Prusyadaki gümrük Könül hakkına yapılan tecavüzleri protesto etmiştir. ap Polonya ataşemiliterini tevkif ettiler Varşova 20 (A.A) — Polonyanın Danzig'deki umumi komiseri, Polon- ya ataşemiliteri albay Solesinseki'ye' karşı yapılan muameleyi serbes şehir senatosu nezdinde protesto etmistir. Silosinseki İle karısı motörlü bir #af- dalla sahil boyunca gezerlerk'h bir polis motörü tarafından tevkif edile rek yedi saat mevkuf tutulmuşiardıh Serbes bırakılan ataşemiliter ve kâri' sı Danzig'e dönünce polis tarafindan tekrar tevkif edilerek sorguya çekil- mişlerdir. 400 bin asker 'Temps gazetesi Fransada yerleşmiş ecnebilerin (silâh altına çağrılmasını istiyor Paris 20 (A.A.) — Le Temps gaze- tesi, Fransada ikamet eden ecnebile- rin askeri hizmetleri meselesi hak. kındaki hir makalesinde Fransa ha- ricinde doğmuş olan 20 yaş ile 30 yaş arasındaki ecnebilerin anavatan kı- talarından birinde askeri hizmetleri ni yapmalarını teklifte ve bu sayede derhal 350 ilâ 400 bin asker celbedi- Buhlar, terhis edilirlerken Fransız tabiiyetine kabul edileceklerdir. Bu vezaife tabi olmak istemiyen ec- nebiler, hudud haricine çıkarılacak- dardır. Filistinde suikasdlar ve tevkifler Kudüs 20 (A.A.) — Telâviv civa- rında vukua gelen hâdised: üç Ara- bın ölmüş ve iki Arabın da yaralan- mış olduğu öğrenilmiştir. Kudüs 20 (A.A) — Polis bir ten- kil hareketi sırasında bir şakiyi öl- dürmüş ve 20 kişiyi tevkif etmiştir. Bundan büşka Tiberlad'ın doğu- sunda altı şaki yakalanmıştır. 4 minin AM RE MİMİK İp 2 Fransa için 350-| Sovyetlerin Sofya sefiri Döğhln Yafa göçü sefir Kanun harici addedildi Moskova 20 (A.A.) — «Tass» ajan- 81 bildiriyor: Vazifesin! terkederek düşman safı- na geçmiş ve Sovyetler Birliğine dön- mekten imtina etmiş olan Sovyetler Birliğinin Bulgaristandaki orta elçi- si Raskolhikofun vaziyeti 17 vem- muzda temyiz mahkemesi tarafın. dan tetkik ve Raskolnikofun ceza ka- nununün 319 ve 320 inci maddelerile 21 teşrinisani 929 tarihli kanun bük- müne tevfikan «kanun harici» ad- dedilmesine hükmedilmiştir — Diyarbakırda şarkı garbe bağlıyan bir köprünün temeli atıldı Diyarbakır 20 (A.A.) — Diyarba- kir - Cizre hatlı üzerinde 126n€ kilometrede tek kemerli Aviski köp- rüsünün temelatma merasimi dün büyük bir tezahüratla yapılmıştır. Şarkı garbe bağlayan bu mühim ese- rin temelatma töreninde Diyarbakır ve Siird valilerinin başkanlığındaki heyetlerle $lird ve Beşiri civarındın gelen binlerce halk hazır bulunmuş ve her iki vali birer nutuk söylemiş” lerdir,