21 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

21 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife Maarif Şürasının çalışmaları Haarif müdürleri ve ilk tedrisat müfettişleri talimatnamesi hakkındaki raporlar hazırlandı "Ankara 20 (A.A.) — Maarif şürası komisyonlarının bugünkü çalışmalar n şu suretle hülâsa edilebilir; 1 — Plân komisyonu: Türkiyede tahsilin ana meseleleri Hakkındaki tedkiklerine devam etmiş- tür, 2 — İlk öğretim komisyonu: A) — Maarif müdürleri ve ilk ted- risat müfettişleri talimatnamesi Üze- rindeki incelemelerini tamamlamış ve raporlarını hüzerlamıştır. B — İlk okul tabiat bilgisi dalı hakkımda teğkiklerine devam et- miştir. C — Orta öğretim komisyonundan ayrılan üza ile birlikte köy ve şehir öğretmen okullarınm teşkilât ve ça- lışma metodları meselesini müzake- reye başlamıştır. 3 — Orta öğretim komsiynou: A — Liseler ve ortaokullar inzibat talimatnamesinin o incelenmesi tar mamlanmıştır. B — Öğretmen okulları meslek dersleri su komisyonu ve ecnebi dü müfredat programı su komisyonu ça- lışmalarına başlamıştır. C — Başka başka yabancı dil oku- yan talebenin okullarını değiştirme- 4 — Teknik öğretim komisyonu A — Ticaret liseleri fizik ve kimya programları üzerindeki incelemeleri- ne devam etmiştir. B — İnşaat usta okulu ve 'bölge sanat okullarına almacak talebe hakkındaki talimatnameyi tedkik işi- nİ tamamlamıştır. 5 — Yüksek öğretim komisyonu: A — Yabancı dil ve beden terbiyesi B — Ticaret liseleri mezunlarının hangi yüksek okullara ve fakültele- Te girebilecekleri tetkik edilmiştir. C — İstanbul üniversitesi talimat- namesi, talebe kayıt ve kabulü ve talebe talimatnamesi, Ankara dil ve tarih - coğrafya fakültesi csas tall- matnamesi incelenmiştir. © — Neşriyat komisyonu: okul Kitaplarının Maarif Vekilliği tarafından basılmasına dair olan ka- nunla talimatnâmenin teğkikine do- vam etmiştir. 7 — Beden terbiyesi Komisyonu Orta okul beden terbiyesi prog- ramları üzerinde çalışarak bu okul- larda beden terbiyesi imtihanları ta- lmatnamesi için esas prensiplerini tesbit etmiştir. 8 — Dilekler komisyonu: Riyaset makamından kendisine ha- D — Türkçe - Edebiyat müfredat | vale olunan evrak üzerinde tetkikler programı Komisyonu çalışmalarını | yaparak bunları ait oldukları komis- tamamlamıştır. yonlara sevketmiştir. nr Ea Ala e ra Alman toprağı, leri halinde tâbi olacakları muamele- ye nit talimatnamenin teğkiki biti- dilmiştir. Londra 20 (A.A) — B. Chamber. | Alman kara ordulari başku- Isin, bu sibah Başvekâlet öniresinde : . Amerika sefirini kabul etmiş ve mu. | mandanı bir nutuk irad etti maileyh ile bir sast süren bir görüş. e egale. mektepleri talebesinin geçit Tesmi, Moskovaya bir Alman askeri) bugün “Tanenberg'de “indenburg heyeti gideceği doğru değil | âbidesinin önünde yapılmıştır. von Brauchitch, ezcümile öemiştir ki: Bu toprak, eski tarihi bir toprak- hiçbir malümat mevcud değildir. Al tır, Ve kuvvetle tebarüz ettirmek is- manya büyük elçiliğinde bu haberin | terim, eski bir Alman toprağıdır. hayali olduğu temin edilmektedir. «Prusya, Alman toprağı». Bu, 939 da San Fransisko melıri taşti || fek için bir Abir te eriği Breksiko 20 (A.A) — San Fran. ayni binlerce senelik ana- nacaktır. tarafından seferden menedilmiştir. EZ KY Göri in teltin sayakızi İtalyada döviz ticareti yapan Berlin 20 (AA) — Rende teftiş a a seyahatine devam eden Göring hu- susi yatile dün âkşam Dulsburga | (Romz 20 (A-A;) — Döviz ticareti gelmiştir. yapan dokuz kişi 25 milyon Tiret pa- Mareşal bugün Rur havzasındaki ra cezasına ve memleketten çikaril- nehir ve kanallar üzerinde seyahati. |: Mağa mahkâm edilmiştir. ME Meram. elledi. Emniyet umum müdürü şere- Amerikanın silâh ve mühim- | fine Adanada ziyafet verildi Adana 20 (AA) — Şehrimizde 20 YAA) — Mühimmat | bulunan, emniyet umum direktörü kontrolü ofisine nazaran 'haziten RE da İngiltereye 18;589,013 “dolar | şam Adana gençleri tarafından | Bğmnelinde edliha ve mühimmat, | Zyafet werilmiş, ve ziyafet geç vakte Pransaya 2.548.962 dolar kıymetinde | kadar devam etmiştir. e Samsun 20 (A.A) — Parti mület Avustralya - Brezilya ticaret | tişi Erzurum mebusu B. Salim Altuğ muahedesi şehrimize gelmiş ve vazifeyo başla- Londra 20 (A.A.) — Avustralya ile | mıştır. Vilâyet parti idare heyeti in- Brezilya arasında akdedilmiş olan ti. | tihabı yapılmış ve reisliğe nzadan caret itilâfnamesi dün Avustralya âit | Mustafa Aldikaçtı seçilmiştir, komiseri B. Bruce ile Brezilyanın Lon- * ... dra sefiri arasında imza edilmiştir. m Bir otomobil bir kadına Eminönünde Lütfiye adında bir kar çarparak yaraladı dının mantosunun cebinden beş İra Şoför Mehmedin idaresindeki oto- | çalarken yakalanan Müammer adın. mobil, Pangaltıda madam Şazik is | da sabıkalı bir yenikesici dün Sultan- minde bir kadına çarparak muhtelif | ahmed üçüncü sulh ceza dahkemesin- yerlerinden yaralanmasına sebeb gi. | de dokuz ay hapse mahküm olmuş muşlur, ye derhal tevkif edilmiştir, AKŞAM Piyasa vaziyeti Alman permi dairesi fiat kır- ma teşebbüsünden vazgeçti Alman Permi dairesinin memleke- timizdeki mübayaatı için fiat kırma- ğa teşebbüs ettiğini, buna mukabil de Türk ihracatçılarının ihtiyati ted- birler almağa başladıklarını yazmış- tik. Haber aldığımıza Alman Permi dairesi fiat kırma teşebbüsüne şimdi- lik son vermiştir. Almanyaya, eski fiatler üzerinden 150 bin kilo tiftik satılmıştır. Bugün yüklenecektir. Dün 500 bin kilo yapağı satıldı Dün 500 bin kilo yapağı satır miştır. Kilosu 57, 58 kuruştan verilen bu yapağıların mühim “bir kısmını Sümerbank satın almıştır. Bu hafta içinde Sovyetler de piyasadan 150 bin kilo yapağı yükliyeceklerdir, Eğlence yerleri Yeni tarifeler yüzde 30 ucuzluk temin ediyor Plâj, gazino, bahçe, otel, lokanta, birahane, bar gibi halkın eğlence ve istirahatine tahsis edilen yerlerin tarifelerine esas teşkil eden noktalar daimi encümence tasdik edilmiştir. Encümence verilen karara göre, biri fevkalâde olmak üzere bütün bu yer- ler, birinci, ikinci ve üçüncü sınıfla. Ta ayrılarak tarifeye tabi tululacak- lardır, Ancak Beyoğlu kazasi dahi. lindeki müesseseler bu dört sınıf esa- sına göre taksim edilmekle beraber Çalgılı, çalgısız, yemekli, yemeksiz, içkili, içkisiz olmak üzere daha geniş bir tasfiyeye tabi tutulmuşlardır. Daimi encümence kabu! edilen esaslara göre, kaza kaymakamları her yerin tarifesini tasdik edecekler. ucuzluk temin ettiğinden halk bu gibi yerlerden daha ucuz şerait dahi- linde istifade edecektir. Bundan başka bazı yerlerde pazar günleri ayrı, diğer günlerde ayrı tari- feye tabi edilir. Daimi encümenden verilen bir karara göre bu fark ia- mamile kaldırılmış, ve hez gün için ayni “tarifenin tatbiki esas Itibarile kabul edilmiştir. hiplerinden bazıları İnşaat için be- lediyeye müracaat etmişler, fakat be- lediye buralarının istimlâk edileceği- ni ileri sürerek inşaat ruhsatiyesi ver- memiştir, Yeni istimlâk kanununda. ki tadilâta göre bir sene içinde istim- lâk sedilmiyen yerlerde belediyenin in- şaata müsaade etmesi Tâzım geldiğin- den bu zevat Dahiliye Vekâletine mü- racant ederek inşaat “İçin müsaade istemişlerdir. Belediye ile İdarei hususiye #asebeleri birleştirilecek İstarbulda vilâyet idarei hususiye- sile Belediye, Belediye kanununa gö- re “birleştirildiği halde Vilâyet ve Belediye o bütçeleri ayrı olduğu gibi her iki dairenin müş terek işlerine dair bir omüşte- rek 'biltçe yapılmakta, belediye ve ida- rel hususiye muhasebeleri de ayrı ay- ri usülere tâbi olarak idare edilmek- tedir. Bunun kırtaşi muamelelere yol açtığını gören belediye, belediye ve vilâyet varidat membalarını bir kül telâkki ederek tek bir bütçe tanzim et- mek ve belediye ile idarei hususiye mu- hasebeterini de birleştirmek “faydalı olduğu neticesine varmıştır. Bu hu- susta hazırlanacak bir rapor İle mev- cud kanuni mevzuatın tadil hükü- metten istenecektir, Galatasaray kongresi Galatasnruy Spor klübünden: 15/7/9830 tarihinde ekseriyet olmadığın- dan toplanamayan köneremiz, 22/1/5890 cumartesi günü saat 10 te Bebek Denizci lik şubemizde fevkalâde olarak içtima ede- pektin, Bu kere ekseriyete bakılmıyacağın- dan, sayın Azanın behemehal saşrifleri ion olunur, TBaş tarafı 1 inci sahifede) gördüm, İçeriye dikkatle baktım, alev vardı. Derhal nokta polisi Neşete koş- tum ve Halef Albükrek'in mağazası» da yangın olduğunu söyledim. Neşet te bemen itfaiyeye telefon etti. “Biraz sonra itfaiye gelerek işe başladı. Diğer şahidler yangını Ani bir infi- lâktan sonra gördüklerini söylemiş- lerdir, “ Müddelumumi muavinlerinden B. Avni, yangın yerinde keşif ve tedkik- lerde bulunmuştur. Elde edilen neti- vatçı dükkânı, Kantariye şirketi, Danyerin tuhafiye, Halilin manlfaturacı mağa- zalarile Haydarın kavaf dükkânı, Fa- manifatura mağazaları İle Veyselin ingiliz amiral gemisi | 3 ağustosta geliyor (Baştarajı 1 inci sahijede) Diğer taraftan ayni tarihlerde Ma- laya hattı harp gemisi de İzmir lima- nını ziyaret edecektir. Warspite ve Malaya 31,100 tonluk eş Iki dritnotlur. Warspite 513 de, Malaya 915 te denize “indirilmiştir. Bu iki dritnot 937 senesinde hemen İki dritnotun sürati -25 mileir, Sİ- Yâhları 8 aded 38,1 lik, 12 aded 15,2lik, 4 aded 10,2 lik ve 22 hafif toplan mü. rekkeptir. İki gemide de tayyare uçur- mak için tertibat vardır, “Çeşme limani , Bazı İngiliz ve Fransız gazeteleri, getirile- ceğini yazmıktadır. Bu gazeteler, esa- sen İzmirden Antalyaya kadar bütün Bıçakla yaralanan Yaşar öldü Bir üy kadar evvel Şehremininde Yaşar ve Muslefa adlarında iki kişi alacak meselesinden kavga etmişler, bu suretle birüenbire vukua gelen İş- tialle el ve yüzünün muhtelif yerle- Ankaradaki yangın | gortatı 'kavaf, İbrahimin kasap dükkânları ve .Nazımın manifatura mağazası da yan gının sirayetini önlemek üzere itfaiye tarafından yıkılmıştır. Bü şuretle 16 dükkân yanmış, 5 dükkân yıkılmış ol. makla 21 mağaza zayi olmuştur. Za- rarın 200,000 lira derecesinde olduğu tahmin ediliyor, Bunlardan Osmanın çorapçı dük. kânı 2000, Faiğin tuhafiye mağaza- sı 12,000 Kalefin dükkân 5000, Kan- tariye şirketi 10,000, Danyerin tuha- fiye mağazası 6000, Halilin ymanifatu- ra mağazası 19,000, Haydarın kavaf .dükküni 5000, Niyazinin mânifatura mağazası 15,000, Niyazi Akçının tuha- fiye mağazası 15,000, Sabrinin mani. fatura mağazası 10,000, Nâzımın ma- nifatura mağazası da 5,000 liraya si- “bulunmaktadır, betile Ankaraya celbolunmuş ve ifa. desi alınmıştır. Kalefin dükkânında çalışan Mişon ve Seyid adlarında iki tezgâhtarın da ifadelerine müracaat Sıcaklar devam ediyor (Baştarafı 1 inci sahifede) İzmirde bir amele sıcaktan bayıldı İzmir 20 (A.A) — İki gündenberi İzmir yine boğucu bir sıcak dalgası altındadır. Dün saat 1$ de iermomet- re gölgede 37 gösteriyordu. Halk, kırlara ve plâjlara koşmaktadır. Sa- at 1730 da bir amele hükümet ko- nağı önünde sıcak tesirile bayılmış ve hastaneye kaldırılarak tedavi ai- tına alınmıştır. de hararet 41, Tatoi tayyar karar. bir kedinin ayak darbesile büyük bir taş yuvarlanmış, "Nazminin başıma Bu kuponu kesip «Akşam matbar ası kitap servisine> getirir veyâ gönderirseniz fatleri üzerinden size yüzde 20 iskonto yapılacaktır.