22 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

AK ŞAM en gi olan rak 20,45, yüksek sanatkâr Şirketi Hayriyeden: Sazlı Tenerzüh Seferi Bay ve Bayanlardan mürekkep 8 kişilik üzide bir saz heyetini lokantacılıkta memleketimizde maruf Pandeli tarafından ihzar edilen nefis büfeyi hâmll 74 No. lı vapurumuz bugünkü Cumartesi günü Köprüden 1430 da kalka- musyyen İskelelerimize (ouğradıktan sonra Boğaziçi ve açığında cevelân yapacak, te Köprüye gelecektir. Böüe 21 — No. 7453 — F'lati her yerde 8 kuruş “Harb olacak mı?,, değil, harb oluyor! Vukuatı yakından takibeder vazi. "yette görünenlere ilk sorulan sual şudur: «Ne dersiniz, harb olacak mı?» Yalnız bizde değil, her memlekette «merhaba» yerine bu sual söz başlan» gıcı oldu. Avrupa, sürekli bir endişe içinde yaşıyor. Bunu haklı görmek tâzımdır. Bir tarafta, sonu gelmiyen iddia larla ortaya atılmış, hakkı kuvvetle öl- çen, dev iştihalı, acayip iki devlet... | Karşılarında, tâhammüllerinin hudu- du kalmamış, yeryüzünde hak, ada- let, insaniyet namına ne kalabildise bunları korumaya, icabında kuvvete kuvvetle karşı koymaya azmetmiş bir zümre... Her iki taraf gücü yettiği kadar silâhlanıyor. — Ateşli nutuklar, ağız dolusu küfürler, gazete yaygara- ları efkârı zehirleyip duruyor. Bu hâl günün birinde harbe varmaz da ns olur? Herkes böyle muhakeme ediyor, ve bu düşünüş tarzi tamamen mantıki. dir. Harb, daima, karşılıklı hazırlıkla. rın, meydan okumaların zaruri neti- cesi değildir. Bilâkis harb, ekseriya | beklenilimeyen zamanlarda (o çıkar, | umulmadık sebeplerin neticesidir. Harb tehlikesi, bütün hastalıklar gibi, müzmin şekili aldığı zaman şiddetli akıbetlerden daha az korkulur. Bu- gün ayni vaziyetteyiz. Politikada ke. hanet lüzumsuz, İaydasız bir mari. fettir, Dünyanın bu karmakarışık ha. disatı içinde, bilhassa, milletlerin mus kadderatına bir iki ferdin keyfi veya asabiyeti hâkim iken yarını keşfet. meye kalkışmak (safdilliktir. Fakat, ahvalin yürüyşüne bakarak bir dere- ceye kadar hüküm vermek doğru olur- sa, denebilir ki son aylardaki ciddi harb hazırlığı, harb tehlikesini uzağa götürmüştür. Almanya - İtalya politikasının te- meli, harb edecekmiş gibi hazırlana- rak, karşı tarafın harb edemiyeceği bir anda, hedefi harbsiz elde etmek- tir. Her iki devlet de böyle muvaffak olmuşlardır. Bu siyasete «blöf» adı vermek doğru değildir. Zira, onlar biöfle değil, karşı tarafın kendilerile hârb edemiyeceğini hesaba katarak hareket etmişlerdir. Almanya, işgal | etmek İstediği memleketin hududu. | Da, yirmi dört saât evvel dalma ordu. larını yığmıştır. İtalya, Arnavutluğu | 4z çok harb ile işgal etti. Bu politika, daha ziyade, bir «kor. kutma» politikasıdır, esaslı kuvvete dayanan bir korkutma. Bu politika. nın muvaffak olması için harbi göze Almak zaruri değildir. Çünkü karşı. | daki kuvvetler, kendilerine bir gün dahi karşı koyamıyacak kadar zayıf- tır. Diğer taraftan, İngilterenin ha- | rekete geçmiyeceğinden, ve İngilte- re olmadıkça Fransanın harbe girmi. yeceğinden emindiler. Almanya ve İtalyanın fikrinde, geçen eylüldeki Münih anlaşmasının gayesi, dört bü. yük devlet arasında bir nevi dünya paylaşması idi. Almanya Ye İtalya, ingiliz ve fransız menfaatlerine asla | dokunmıyacaklarını temin ediyorlar, bunr mukabil. Avrupanın şarkında #erbesti istiyorlardı. İngiltere ile Fran. Sa İşe karışmadıkça, Mihver devletle. rinin, «hayati sahalarını» tekrar tek, rar küçük devletlerden harbsiz elde edecekleri tabii idi. Fakat işler değişti. Hududu olma. yan, «hayati saha» adı verilen «Avru. paya tâğallüp» politikasi karşısında, devletlerin mevcudiyetini, milletlerin hürriyet ve istiklâlini korumak için muazzam bir birlik kitlesi kuruldu. İngiltere ve Fransa, her hangi bir taarruz karşısında derhal harbe giri. #eceklerini, hiç şüphe götürmiyen bir katiyetle ilân ettiler, Bu kararla be. raber, her iki devlet, tarihin şimdiye kadar görmediği bir şekilde silâhlan. maya başladılar. Daha fazia dikkate değer nokta, hükümetlerin verdiği bu kararın, hiç İstisnasız bütün efkâ; Necmeddin © — — — CUMARTESİ 22 Temmuz 1939 Polo Danzigde vaziyet değiştirilmek iste- nirse harbe hazırız. Bunu herkes bilme- | lidir, bizim siyasetimizde blöf yoktur General Ironside Polonyada tedkik- lerini bitirdi. Varşova 21 — Polonya radyoları dün gece Polonya, Alman ve İtalyan lisanlarile mühim neşriyat yapmıştır, Bu neşriyat Danzig'e dairdir, Hülâ- sası şudur: «Danzigin vaziyeti değiştirilmeğe Polonya harb edecektir, Bunu herkes bilmelidir. Bizim siya- setimizde blöf yoktur ve Polonya, or- dusunun Başkumandanının ağızı ile son sözünü söylemiştir.» Uydurma haberler Pariş 21 — Journal gazetesinin Berlin muhabiri bildiriyor: Bozgun- Culuk propagandası, Berlin ile Var- $ova arasında müzakereys başları- mak üzere bulunduğunu İşae et- mekle bizi gafil avlamağa çalışıyor. Bunlar, Almanların “tecrübe balon- lârıdır, Alman Propaganda Nazırı tara- fından ortaya çıkarılan şayiaları te- yid edecek hiçbir şey yoktur. Bilâkis (Devamı 13 nci sahifede) Başvekil dün Büyükadaya geldi Öğle yemeğini Anadolu klü- bünde yedikten sonra tekrar Yalovaya döndü Bir müddettenberi Yalovada bulu- nan Başvekil doktor Refik Saydam dün sabah saat 115 da motörle Bü- yükâdaya gelmiş, Anadolu klübünde yemek yemiş, Büyükadada biraz ge- zerek klüpte bulunan bazı mebus- larla görüştükten sonra tekrar Ya- lovaya dönmüştür. Vali doktor Lütfi Kırdar da Büyük adaya giderek Başvekil ile görüşmüş ve akşam üzeri İstanbula dönmüş- tür, | nyanın ih Tayyare ile hareket etti. Kop dağında seller bir kaç köprüyü götürdü Bu yüzden Erzurum ile Gümüşha- ne arasında münakalât durdu Erzurum 21 (A.A) — 16 da Kop dağında yağ: yağmurlardan müteveli 1 nâkâban köyü civarındaki üç köprü- Dün yü götürmüş bu sütetle Erzurum - | Gümüşhane. ârasında münakelât münkati olmuştur. Pırnakabarı köyünde on evi ve bir oteli sel götürmüştür. Bu-köp! Fedakârlık 1.. saat | ve harap olan yolların yeniden yapıl- İcyer yer tahribat tarı: masına başlanmıştır. Münakalât çok kışa bir zamanda temin edilecektir, Erzurum 21 (A.A) — ön beş gün- | denberi yağan şiddetli yağmurlar ve dolular Erzurum ve mülhakatında | yapmıştır. İspir, Dımıs, Oltu ve Tortum muntakala- (Devamı 13 ncü sahifede) Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Demiryolu Erzuruma çok yaklaştı Trenin varması münasebetile Erzurumda yapılacak mera» sim hazırlıkları ilerliyor Erzurum 21 (AA) — Erzuruma varacak tren yolu ferşiyatı Aşkale kazasının Pırnakabün mıntakasinda Kaptıran köyüne varmıştır. Ayın 25 inci günü Aşkale istasyonuna var- mış bulunacaktır. Ferşiyatta çalı- şan amelenin hahişle mili şarkılar ı Söyliyerek ray döşemeleri görülecek manzaralardan biridir. Trenin vâr- dığı Köyler kurbanlar kesmek sureti- le meserretlerini göstermektedirler. Erzurüm, trenin varması münâse- betile yapılacak merasim hazırlıklar rını İkmalle meşguldür. Vilâyetin gi- riştiği imar işleri trenin vürüdünda ikmal eğilmiş bulunacaktır. Bu arada büyük iki hastane, bin kişilik bir $i- nema, bin kişilik Halkevi, büyük bir tayyare şube binası, bütün oyun sahalarını ihtiva eden modem bir spor yeri ile Tlıcada iki modern ban- yo ve vilâyetin muhtelif yerlerinde 31 büyük mektep bulunmaktadır. Cümhuriyet caddesinin İstanbul kapısına imtidadı tesviye edilmiş ve yeni kestirilen parkelerin döşenme- sine başlanmıştır, Vilâyetin muhtelif kazalarında da “ayni hummalı faali- yet mevcuddur. Her kazada yeni hü- kümet konakları ve mektepler yük- selmekte ve köy yollari yağmur ve sellerin tahribatına rağmen ıslah ve tanzim edilmektedir. Erzurumdaki elektrik tesisatının da ikmali yaklaş- mıştır. Şehrin bu ay sonunda nurs kavuşacağı alâkadarlatca temin edii- miştir, Bolzanoda hâdiseler olmuş Milânodaki Almanlarla İtal. yanlar geçinemiyorlar Paris 21 — Nicedeki Oeuvre gazete- sinin muhabiri bildiriyor: «Nice'e gelen ve sözlerin: inanıla- bilecek Italyanlar, bir kaç gün evvel Avusturya hududu civarında kâin Bolzanoda İtalyanlarla Almanlar ara- sında hakiki bir kıyam mahiyetini alan şiddetli arbedelere şahit olduk. larını beyan etmişlerdir. Ayni yolcuların teminatına göre, Milanoda devamlı bir kargaşalık hü, küm sürmektedir, Milanoda Alman- ların mevcudiyeti, sık sık hadiselere sebebiyet veriyor. Her sabah aşist polisleri «Düşman, Alpların ötesinde değil, aramızdadır» diye afişleri yırtı- | yorlar, İzmir tramvay tarifelerinde tenzilât yapıldı j İzmir 21 (Telefonla) — Nafia Ve- kâleti İzmir elektrik kilovat ve tram- vay tarifelerinde yüzde 19 nisbetinde tenzilât yapmıştır. Yeni tarife vilâ« yete gelmiştir. »Dikkatler: ———————- 428 ceza az mı, çok mu? Şikâyet ediliyoğ: — Çat ceza, pat ceza... Belediye ne çok ceza yazıyor, Sahiden de bir bakıma baklı gibi görü. nüyor: Son günler içinde 428 teosiye vari Bir de, bu yokünu teşkil eden müfre- data bakalım: Kapaksız çöp kabı bulunduran 4, bileli süt satan 9, caddeye nazır pencerelere çomaşz asan 5, pencereden halı silken 1, ih... Münsif olalım! Bu son günletde hileli süt satan yalnız 9 kişi midir? Pencereden halı silken yalnız 1 kişi midir? Demek Balediye az bile cera yazıyor v& halkımız maalesef nizamlara kâfi derece- de riayet etmiyor,