22 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

na 22 Temmuz 1939 AKŞAMDAN AKŞAMA Ispinoz ve İspinoza « de benjoim ile oğunuz. Bu da ne? Lügala bakıyorsunuz: Aselbend! Gene anlamadınız. Zira ne deseniz bizim hayatımıza yaban» <1... Bu maddeyi tanımıyoruz. Fakat bütün diğer milletlerin aile lar. (Sadece ev hizmetlerinde istimal etmek üzere.) Bizimse bunlara tekabül edecek maddelerimiz hangileridir? En bi- rinci ev kadınımız kezzap kullanır, ketentohumu lâpası kullanır, haydi diyelim, ararot, vim, kâfiru bilir... — Şu tarlalardan hangisi arpa, hangisi yulaf, hangisi buğday, han- gisi çavdar? Mektepte aklınızda kalmışsa cevap verirsiniz: — Tebeşir nereden İstihsal edilir?... Bir usta çalışırken diklat etmiş seniz bilirsiniz: — Takoz nasıl çakılır? Bir de eski zaman kocakanlarile alay ederdik: OMısırçarşısının türlü türlü ilâçlarını, - kâfurularımı zerde çallarını, sarı halilelerini, kara hali lerini, devedikenlerini, sarı sabırlarıs nı, ak ânberlerini - biliyorlardı da sanki ayıp bir şeydi. Onlar, bunları bilmekle kendileri ne göre bir medeniyet seviyesine te- kabül ediyorlardı. Biz? rin de nüktelerine) vakıf olandır. Ba- husus şimdiki medeniyet madde me- Otobüsler Bir kısmı mazotla bir kısmı benzinle . yı işliyecek Belediyenin getirteceği otobüsler için evvelce hazırlanan şartnamede mazot İle müteharrik otobüsler alı- nacağına dair kayıt vardı. Fakat Be- lediyeye yapılan bazi müracaatlar üzerine benzin ile işliyen otobüslerin de mübayaasına elverişli hükümler konulmak üzere şartnamenin tadili Vali doktor Lütfi Kırdar tarafından emredilmişti, Tramvay idaresi bu emre göre Let- kikatta bulunmaktadır. Benzin mazota nisbeten Üç misli daha pahalıdır. Fakat mayotun şe- hir içinde fena koku neşrederek şehrin sıhhatini bozması ve tamir masrafının fazlalığı gibi mabzurlar mevcuttur. Bu takdirde Belediye hem mazotlu, hem de benzinli oto- büs alacaktır. Mazotlu otobüslerin şehir haricinde, benzinli otobüslerin şehir dahilinde işletilmesi düşünülü- yor. Belediye artık bu otobüs işini ka- ti bir neticeye bağlamağa karar ver- miştir. Bir milyon liranın Belediyeler ban- kasından istikrazı için karşılık gös- terilecek yüzde on gümrük Belediye hissesi hakkında Belediyeye verile- cek salâhiyet tamamlandıktan sonra şarlnameye göre münakâsa açılacak- tır, Kız kardeş katili Müddeiumumi, Hasanın cazalandırılmasını istedi Bir müddet evvel Galatasarayda bir evde Cafer adinda bir adamla beraber yaşayan kız kardeşi Esmanın bu hareketinden hiddetlenerek bi- çakla Esmayı öldüren Hasanın mu- hakemesine dün ağır ceza mahkeme- sinin işine bakan asliye ikinci ceza | mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü celsede müddelumumi id- dianamesini okuyarak kardeş katili Hasanın Türk ceza kanununun 449 uncu maddesine göre cezalandırıl-. masını, ancak, maktul Esmanın baş- ka bir adamla nikâhlı olduğu halde İstanbulda kahveci Cafer ile nikâh- sız-olarak yaşamasının vs Hasanla aralarmda çıkan kavgada sövmesi- nin Hüseyin hakkında cezayı hafif- letici sebep olarak göz önünde tutul- masını istedi. Maznun Hüseyin de asıl eniştesi Alinin müdafaa şahidi olarak mahke- meye çağrılmasını istedi. Mahkeme bu talebi kabul etti ve muhakeme başka güne bırakıldı. Elindeki kavanozla düştü, ağır yaralandı Ortaköyde bir şekerci dükkânında çıraklık yapan Tahir dün dükkânı temizlerken elindeki kavanozla bera- ber yere yuvarlanmıştır. Bu düşme neticesinde kırılan kavanoz parçaları Tahirin oyluk kısmına saplanarak ağır yaralamıştır. Yarasından fazla kan zayi eden Tahir ifade veremiye- cek bir halde Beyoğlu hastanesine kal- dırılmıştar. AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin mektupları Kapatılan bir sokak Dört beş hane halki, gelmek için öle taraftan dulaş- dan, maalesef bazz münasebet sizler tarafından umumi helâ gi- bi kullanılmaktadır. Çöpcü uğra. mayor ve kimse geçmiyor. Şayat Halkevi binası biran, c»- vel yapılıp bilecek vaziycite ol. sa, yine tahammül ederdik. Fa- kat lahsisat yok diye inşaat dur. durulunca halimiz büsbütün feci- leşti. Bu sokağın eski haline sini rica ederiz. İsmi geçen sokağın sakinleri, Gümrük ve Inhisarlar iade. Dün de tedkiklerde bulundu, yarın İzmire gidiyor Bir haftadanberi şehrimizde bulu- nan Gümrük ve İnbisarlar Vekili B. Raif Karadeniz, Vekâlete bağlı mü- esseselerdeki tetkiklerine dün de de- vam etmiştir. Vekil, dün sabah Ga- latadaki gümrük muhafaza genel komutanlığına (ogiderek kalemleri gezmiş, muamelâtı tetkik etmiştir. Öğleden sonra da refakatinde güm- rük muhafaza kumandanı bay Ha- san olduğu halde Hasköydeki mu- hafaza motörlerinin tamiri işleri fle uğraşan atölyeyi teftiş etmiş, çalış. maları gözden Buradaki teftişlerini bititen bay Raif Karadeniz, saat 16 ya doğru motörle ve refakatindeki ayni zevat- la birlikte Galataya dönmüş, güm- rükler umum müdürlüğüne gelerek tetkikatına devam etmiştir. Gümrük ve İnhisarlar Vekili, ev- velki gün de, refakatinde gümrükler umum müdürü B. Methi olduğu hal- de Sirkecideki gümrük yolcu salonu- nu, Paket postanesini, gümrük de- polarını gezmiştir. Bay Raif Karade- niz, yarın saat 11 de hareket edecek Ege vapuru ile İzmire gidecektir. Almanya bizden gıda mad- deleri alıyor Almanya, memleketimizden gıda maddeleri satın almağa karar vermiş ve bu maksadla iki tüccar komisyon. mak için pazarlıklar yapmaktadırlar, Dün, kuru bakla ve haşhaş tohumu üzerinde iyi satışlar olmuştur, Vali Darülâcezeyi gezdi Vali ve Belediye Resi B. Lütfi Kırdar, Darülacezeye giderek tedki- katta, bulunmuştur. Vali, yapılmak- ta olan tesisat İle alâkadar olmuş- Tarihi binalar Etraflarında on metrelik boş saha yapılacak inşaat etrafında müze ida. resinin mütalâasını sormakta ve ge len cevaba göre ruhsetiye vermekte. dir. Ancak şimdiye kadar bu gibi bina- larm önünden sokak geçtiği zaman bu kayda riayete lüzum görülmiye- rek inşant ruhsatiyesi verilmekte, fakat önünde sokak bulunmadığı tak- dirde on metrelik mesafey riayet edilmektedir. Türbede Köprülü kütüphanesi ile medresesi arasında ve tramvay cad- desinde yıktırılan eski bir kahveha- nenin arsasına yeni bir bina yapıl- masi İçin yapılan müracaat üzerine -aradan sokak geçtiği için- Belediye inşaat ruhsatiyesi vermiş fakat mü- zeler İdaresinin mürncaatil: Maarif Vekâleti tarafından gelen emir Üüze- rine bu inşaat tatil edilmiştir. Bunun üzerine inşaat sahibi Be- Jediyeye müracaat etmiş, Belediye, de Maarif Vekâletinin işarile inşaa- tın tatil edildiğini bildirmiştir. İstanbul gibi tarihi binaları muh- tevi bir şehirde bu gibi bina etrafla. rının hususundaki kanuni hükümler ehemmiyetle tat- bik edilecektir. IKamyonda uyku Bir sarsıntıda düştü, başın- dan yaralandı Bir yük kamyonu dün Ortaköy. İ den Armavutköyünd giderken kam- yonun içinde bulunan amele Musla- fa kenara yaslanarak uykuya: dal muştur. Kamyon yolun çukur bir yerinden geçerken fazia sarsılmış, bu sarsın- dan arka kapakları açılmıştır. Ka- | pağa yaslanıp uyuyan Mustafa da bu sırada yere düşerek başından ağır yaralanmıştır, Mustafa hastaneye gölürülerek tahkikata başlanmıştır. Yaş meyva ve sebze koopera- tifinin bir müracaati İstanbul meyva ve sebze hâlinde merkezi bulunan yaş meyva ve seb- z& kooperatifi Belediyeye müracaaf İki doçent Ankaraya çağırıldı Maarif Vekâletinden yapılan da- vet üzerine Üniversite doçentlerin- den yeni zaman tarihi doçenti B, Enver Ziya Karal, Bizans tarihi do. çenti B. Cavid Ankaraya gitmişler- dir. TA Ki | ,. Hepsini gözü dinlendiren, elnir. | BA. — Keşke Bay Kırdar kulak | —?.. Sihife 8 İSTANBUL HAYATI Deniz banyosunda ihtiyat tedbirleri sabaha karşı denize girmek o kadaş lâtif oluyor ki... Bu akşam bize gide Bm, yarın sabah ta beraberce denize gireriz. Akşam vakit yahya gittik Yalının sahil kapısı önüne bir hayli ucunu kocaman göbeğinin altına sardı. Bir cankurtaran lâstiğini de kollarının altından geçirdikten sonra çocuklarına direktif verdi: — Her zaman olduğu gibi üçünüz de ortada durup İki ellerinizle iki halatı iyice tutunuz. Ben bağırmca derhal halatları çekersiniz. Kulağı- nız bende olsun ha... vaziyeti bana da izah etti; — Ne olur, ne olmaz. Buraları de- rindir. Denizle şaka olmaz malüm ya... İhtiyatlı davranmalı. Halatlar sağlam amma, ne de olsa vücudüm ağır. Belki kapınm tokmağı sıklete dayanamaz da sökülüverirse merdi- cankurtaran simidi takılı olduğu hal de koca göbeğini sallaya sallaya ke- narda dolaşıyor, denize girmiyordu. Nihayet, güneş doğarken dostum