22 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

22 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Niçin evlenmiyorlar Dr. Ibrahim Zati kızların evlenmeye hazır olduklarını söylüyor ve kabahati erkeklerde buluyor Erkekler evi geçindirememekten korkuyorlar, birçoğu zengin kadın arıyorlar, kızlarımız sa kanaatkârdırlar Dr. İbrahim Zati Öğet bu hafta i de «Tip ve terbiye bahisleri» isimli kü- çük bir kitap çıkardı. Tıp ve içtimai mevzular üzerinde birçok eserleri bu- anan doktorun bu kitabı çocukların geçirdiği büyük tekâmül safahatile, i mi etrafında çok şayanı dikkat bir etüddür. aa ndan teması olan, on- imsi ve ruhi inkişaflarını n Dr. İbrahim Zati Öget'i muayenehanesinde ziyaret ede- ilerdeki gençlerin niçin evlen- medikleri mevzuu üzerinde kendisile görüştüm. Mevcut kâdisenin bütün memleke- te değil bir iki büyük şehrimize inik sar ettiğini memnuniğetle kaydeden doktor diyor ki: Ben izdivaç meselesinde er- , kekleri biraz kabahalı görüyorum. Kızlarımız zannedildiği kadar iddialı yüksek mektep ederek «bizi yüksek atıp tutuyor zannediy erkekler böyle konuşan bir ka, sl tatmin edebiliriz diye yorlar. Halbuk men yuva kı i odali bir âyariımana l raz; da bulunmuşlardır. Kızlarımızın bu sözleri çok doğ dur. Zaten bir genç kız dosta düşma- na karşı bir koca sahibi olmayı iste- yen ve tabiaten muayyen bir yaştan sonra evlenerek baba evinden uzaklaş- mayı, bir aile kurarak çocuklarını bağ- rına basmayı arzulıyan bir şahsiyet. tir Bu, işin fiziyolojik ve biyolojik tarafi- Gr. Esasen evlenme çağına gelen ve bu'çağı geçmek ü#ere oldukları halde evlenemiyen kızların hereâilikleri, asa- sonra en itaatlı ve en sakin 1 olduklarını çok gördüm. rin evlenmek hususunda tereddüdü nasıl izah - Erkekli gösterdikleri ediyorsunuz? — Bunun birinci sebebi maddi va- z r. Gençlerin çoğu «ayda elime (70 lira geçmiyor, ben bununla bir nevi nasıl idare edebilirim?» diyorlar ve ge- ne hemen hepsi mektepten çikar çık- maz mutlak surette refaha kavuşmak istiyorlar. İşte bu zihniyeti değiştir. | mek lâzımdır. Hakka müstenid refah | inciraltı plâjında tesisat İzmir (Akşam) — Mevsim müne sebetile İzmir ve civarında ki plâj ve deniz banyoları halkın büyük rağbe- tini karşılamaktadır. Karşıyaka ve Güzelyalı semtlerindeki Belediye de- niz banyolarına bu yıl bazı ilâveler yapılmış, bariyolara tonlarca beyaz kum getirilmiştir. İnciraltı plâjında yilâyet tarafından 12,000 Ilraya inşa ettirilen plâj güzinosu ve tasisatı İn- ciraltı mevkiini en güzel bir istirahat ve eğlence yeri haline getirmiştir. Yüzlerce soyunma odası, bilhassa cu- | namuskâr, yuvasına merbut, zeki, di- | dan gelir. Dr. İbrahim Zati mutlaka zamanla, sebatla ve sâyle elde edilir, Başka türlüsü, miras, piyango gibi gökten gelen refahtır. Binaen. | aleyh hayata &lilan gençlerin ilk za- manlarda mutavassıt bir hayat yaşa“ maları gayet tabildir ve dünyanın her ziyet böyledir. Onun 1 hayat pahalılığı, maaş azlığı, evi edememek korkusu evlenmemek bir sebep sayılmamalıdır. Yeter ki, insan bu vaziyeti kavrıyan bir eşe malik olsun. Terakki ondan sonra ai- leyi adım adım yükseltecektir. Kadınlara gelince itiraf etmek iâ- | | zımdır ki bazı kadınlarda sonsuz bir ihtiras hastalığı hüküm sürüyor. Ge- ne kendi müşahedelerimder bir misal alıyorum: Kadınlarımızın bazılarında «fazla sarfetmeliyim ki kocâm fazla | Kazanmaya mecbur olsun» fikri var. Bu yanlıştır. Her şahsın bir kabili. | yeti ve her kabiliyetin de bir randı- man derecesi vardır. Ondan daha faz- lasıni istemek erkeğin vaktinden ev- vel çökmesine sebep olur. Meşhur İngiliz muharriri Gasson (Talih sensin) isimli kitabında win. sanların mukadderatı kendi hataları | ve yahud âkılâne hareketlerine bağlı. dır» diyor. Bunu mutlak olarak kabul etmesek bile büsbütün reddetmek | mümkün değildir. Muntazam çalışan, | siplinli bir kafaya malik olan bir in- sanın hayatta muvaffak olamaması- na imkân yoktur, Hayatta muvaffak olunca da refah ve saadet arkasın- Şehirlerde gençlerin evlenmeyi te hir etmelerinin bir sebebi de zengin martesi ve pazar günleri dalma dol makta, kadın, erkek, çocuk yüzlerce halk, denizden ve güneş banyosundan istifade etmektedir. Bu yıl İzmirde sıcaklar erken ve birdenbire başlamıştır. Onun için halk, iş saati haricindeki zamanları- nı deniz banyolarında göçirmekle, banyolar çok kalabalık . olmaktadır. İnciraltı plâjları ile İzmir arasında muntazam otobüs servisi vardır. Yu- kandaki resim, vilâyetin plâjda yap- tırdığı binayı gösteriyor. kadın bulm. , Bir insan zengin bir kıza raslarsa onu alması ayıp değildir, Fakat mutlaka zengin kadın bulacağım diye evlenmekten kaçınan erkek nefsine itimâdı olm. yan, kabiliyet ve kudretine gi i yen bir tipten başka Bence hayatı u gibi kabul etmek evlenmenin önüne geç n bazı tedbirler alma- sma taraftar mısı ve bu tedbirler sizce iyi neticeler verebilir yat? — Taraftarım ve muhakkak faydası görülür kanaatindeyim. Evlenmeleri arttırmak, dolüyısile nüfusu çoğalt- mak, işte devletin muhakkak meşgul olması lâzım “gelen bir messlel Hiç şüphe yok ki, istikbal kalabalık millet- lerindir. İzdivaç meselesini şahsi dü- şüncelerden ziyade milli bir iş telâkki etmek zaruridir. Geçen sene İtalyada iken bu hüsus- ta tedkikler yaptım. Orâda yüksek mektebi biliren her genç devlet memu- riyetine girince mutlak sur meye mecburdur, Aradan bir tikten sonra da âmirl «daha haber yok mü? Ne zama cuğun oluyor?» gibi sözlerle iki sıkıştırır, onu zimneh çocuk sahibi ol. maya davet ederler. Bizde de bu ümetin ele alma 8 artık bir zarurettir. Çok iyi çalışıyo- ruz. muvaffak oluyoruz, yepyeni bir memleket yarattık. Şimdi bütün gay relimiz nüfusumuzu arttırmak yolun- dü sarfedilmelidir. Devamlı propagan- da, çok çocuklu ailelerden vergi alma. | mak, amele çocuklari için müesseseler kurmak hayat pahalılığını azaltmak, nai sigortalar tesis etmek bu ta çok müessir olacaktır. İstikbal için endişeyi mucip nokta budur, Çünkü bugün mütekâsif şehir. lerde miktarı gayet'cüzi olan izdivaç | aleyhtarlarının gittikçe çoğalması ih- timali vardır, bu da üzerinde ciddiyet. le durulması lâzım gelen bir mesele. | dir.» B. İbrahim Zatiye: — Siz doktorsunuz, dedim, normal olarak gençlerin hangi yâşlarda evlen, meleri lâzımdır. —30 a, hattâ 25 yaşına kadar her. şey bitmiş olmalıdır. Bugün yüksek tahsil ancak 25 yaşında bitiyor. Bu yaştan itibaren gençler İzdivac mesele- i halletmek çaresine bakmalıdır. Şunu da söyliyeyim ki fizyoloji ve te. nâsül kanunları noktai mazârından 40 yaşından sonra evlenenlerin çocuk, ları hemen ekserya normal olmuyor, muhakkak bir noksanlık görülüyor. Atalarımızın dediği gibi «evlenmek de genç yaşta, çoluk çocuk da genç yaş. ta». Çünkü 30 dan sonra evlenme te- reddüdü başlar, 33, 35 de tereddüd faz. lalaşır, 40 da İse evlenmek ihtimalleri büsbütün yok olur. i için 30 yâş azamidir.» Doktor İbrahlın Zati ile bundan son. ra çocuk doğum ve ölümleri Üzerinde konuştuk, doktor doğumların sıhhi şartlar içinde yapılması ve çocuk ölüm. lerinin önüne geçerek sağlam neSiler yetiştirmenin de üzerinde ehemmiyet. le durulacak bir memieket meselesi olduğunu söyledi, ' Şevket Rado İş bulmek için Uzun, uzun düşünmeğe hacet yok! «Akşamsa bir KÜÇÜK İLÂN vermek kâfidir. Izmir mir mektupları Izmir elektrik santralı tevsi ediliyor Su tarifesi indirildi, ekmek meselesile meşgul olunuyor İzmir (Akşam) — İzmir cnter Fuarının açılmasına pek » Muhtelif pavi; atalamın inşaa tamamlanmış olaca dam, bir nutukla Belediye ve Fuat komitesi Dr. Behçet Uz da bir nutuk irad ede- yek İzmir Fuarının tarihçesini yapa- tak, Milli Şefimiz ve Başvekilimizin Yaptıkları büyük yardımlara »şekkürlerini bildirecek, dokuzuncu İzmir enretnasyohal Füarma iştirak edecek ecnebi devletlere ve ekspozan- lara da teşekkür ktir. Fuarın en büyük ve güzci eseri «Dünkü; bugünkü, yarınki İzmir pa- viyonus olacaktır. İzmir Belediye reis- ği, bu paviyonun çok zengin ve mü- kemmel surette tarizimine * bü mmiyet vermektedir. Bu pav; imli bir broşör bastırıla tır. Bunda İzmir tarihine aid kıy- metli malâmat bulunacaktır Belediye, Alsancaktaki havagazi fabrikası için satın aldığı 220,000 Vi. ralık makine ve modern tesisleri, mütehassıslara monte ettirmeğe baş- lanmıştır. Yeni otomatik hâvagazi ocak ve makineleri kurulduktan son- Ta, İzmir havagazı fabrikası Türkiye- nin en modern ve mükemmel fabri- kası halini alacak, yüksek kalorili havagazı temin edecek ve şimdi met- remikâbı yedi buçuk kuruşa satılan havagazı, beş kuruşa indirilecei Elektrik santralı tevsi ediliyor Nafia Vekâletinin müsaadesile İz- mir tramvay ve elektrik Türk Ano- tir. | nim şirketi santral ve elektrik fabri. kasını tevsi için Belçikadan mühim ne başlar mikdarda mal; nıstır, Şirket, 2500 kilo lık bir müvellid grupu ve 10 fabrikayı tevsi edevektir. i Fuar için elektrik ke- İzmir ihti rik cereyan tonl cı mikda- istenn senesinde İzm bol ve parlak ele câklır, Nafia Vekâleti, İzmir suları Türk Anonim şirketinin yeni su tarifesini ton başına on kuruş olarak tesbit et- miştir, Halk, bu tenzilâttan fevk de memnundur. Vilâyet ve Belediyenin teşebbüsü üzerine toprak mahsulleri ofisi, İs- tanbulda olduğu gibi İzmirdede pi- yasaya her gün şehir halkının ek ihtiyacını temin edecek mü buğday arzedip satmağa başlamış- tır. Bu sayede yeni buğd lü Piyasaya gelinci lerinde İstanbul bo a nazaran 12,5 santim fazlalık vardır. Telefon tesisatı genişliyor İzmir otomatik telefon müdürlüğü, şehir dahilindeki telefon tesisatın tevsi etmektedir, İlk olurak Karşıya ka ve Güzelyalı semtleri tesisatına yeni abonmanların ihtiyacını karşı- Nyacak nisbette tesisat ilâve olun- maktadır, İzmir - Aydın - Nazilli oto- matik telefon tesisatı bu yıl içinde al ve hat, görüşmeğe açılacakt edilecek Gaz maskesi tevziatı İzmirdeki resmi daireler, şirket ve müesseseler memurlarına halk tipi gaz maskeleri tevzi edilmiştir. Kandıranın iki derdi /Halk su ve elektrik işinin bir an evvel hallini istiyor Kandıranın umumi görünüş Kandıra (Akşam) — Kasabamızda bir kaç senedenberi imar faaliyeti göze çarpmaktadır. Dört yıl evvel ah- şap olan binaların bugün tamamen kâgire çevrildiğini görüyoruz. Bugün- ! halile Kandıra gerek modem binaları | ve gerek temiz havasile küçük ve se- İ çok ehemmiyetli olduğunu zikretmek vimli bir kasabadır. Fakat Kandıranın su derdi beş se- nedenberi halledilememiştir. Bir sene evvel Kandıranın şimalinde 3,5 kilo- metre mesafede Göncüllü ismindeki suyun kasabaya isalesine karar veril- mişti. Bu karar üzerine Avusturyalı su mühendisi B. Pol mahallinde keşif icra ederek bu suyun kasabayı bol bol idare edeceğini ve projelerini bir aya kadar Ikmal edeceğini söylemiştir. Bu şekilde su isali bu yaz mevsiminede geri kalmıştır. | Zaten Kandıranın hölleğilmiyen | iki derdi yardır. Birisi içme suyu, di- geri elektrik meselesidir. İki senedir sarfedilen bütün gayretler ne su ve ne de elektrik işini halletmiştir. Kandıra bu yüzde çok sıkıntı dedir. Evvelâ pek lüzumlu olan me suyunun kasabaya getirilmesi is- teniliyor, Elekirik de kasabanın imâr iç- edilmesi göz önünde tutulmak şartile önemli ihtiyaçlarından — sayılmakta dır. İktisadi bakımdan üstün bir va- ziyet ârzederek kasabamızın elektrik işinde de acele etmesi lâzımdır. Kandıra, Kocacinin en geniş. kaza- larından birisidir. Ziraat bakımından için köylünün hububat, keten Zzira- atlerile iştiğal etiğini söylemek kâfi- dir. Odun katiyalının yeni örman ka» nunu ile men'i dolayısile halkın * 90 nı rençberdir. Bilhassa kâzanın vâst arazisi dolayısile hububat ziraati çok ileridedir. Köylümüzün hane başına vasati olarak elde ettiği hububat mik- tarları: Buğday 1600, arpa 500, mısır 600 - 800, yulaf 300, kapluca ve çav- dar 250 kilodur. Altı sene evvel kasabamızın heme miyetine binaen bir Halkevi taleb edilmiş, bu talebleri ni gölünden gelen bir istekle di turz,