22 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

22 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

| | p 22 Temmuz 1999 Avam kamarasında Filis- tin hakkında müzakereler Muhalifler ve bazı muhafazakârlar “© Bu ayın sonunda D hükümete şiddetle hücum ettiler Yendra 21 (A.A) — Muhalifler ve kât Nezaretinin tahsisat hakkındaki müzakereler esnasında İngilterenin Üzere müstemlekât Nezareti tahsisa- tmdan 10 lira tenzilât yapılmasını teklif eden takririn 119 reye karşı 188 rey ile reddedilmesi suretile neti- denmiştir. Amele fırkasından Willlamis, man- dalar daimi komisyonunun Beyaz kitap siyasetini tasvip etmekten im- tina etmiş olduğuna, İngiliz siyase- tinin Filistindeki muvaffakıyetsizlik- lerine ve kanuni muhaceretin mülte- ciler meselesi tam hâd safhasına gir- miş olduğu bir sırada tatil edilmiş olmâsına işaret etmiştir. Mumaileyh, mândalar komisyonu raporunun neş- rinde vukua getirilen teahhurdan dolayı hayret izhar etmiştir. Hatip, | hükümeti müfrit Arap elemanları les) bine hareket ederek mutedil Arap unsurlarını nazarı itibara almamış olmakla muahaze etmiştir. Mümaileyh, Araplaria Yahudilerin bir federasyon şekli alında mesai bir- ÜİĞİ yapmalarını Milletler Cemiyeti könseyinin mandalar komisyonu ra- Porunun İngiliz parlâmentosu tara- fidan müzakere edilmesi anına kâ-” dat Beyaz kitabın tedkikini tehir etmesini istemiştir. B. Duff Cooper, İngilterenin Filis- tindeki siyasetini de tenkid etmiş ve $öyle demiştir: «İngilterenin Araplar ve Yahudiler arasındaki - ve halk bey- nindeki şöhretinin her zamandan dâ- ha ziyade düşkün olmasından kor- kuyorum.» Hatip, gayri kanuni mühaceret se bebile kanuni muhacerete nihayet verilmesinin muvaffakıyeteizliğin bir delili olduğunu söylemiştir. Yahudi- ler, Araplardan daha feci bir mevkide bulunmaktadırlar. Hatip, Filistinde Yahudilere kala- cak ve muhtariyeti haiz bir devlet teşkil edecek hakikt bir mint Yahudi yurdu ihdas edilmesi lâzım olduğu- nu beyan etmiştir. Bu tenkidlere cevap veren Müs- temlekât Nazırı B. Macdonald, parlâ- menlonun Beyaz kitabı bir kaç haf- ta evvel tasvip etmiş olduğunu ha- tırlatmış ve Milletler Cemiyeti kon- geyinin İngiltere hükümeti nazarın- da Filistindeki mandasında tadilât yapması zaruretini istilzam eden mâ- hiyette telâkki edilecek bir karar ittihaz etmesi takdirinde hükümetin parlâmentoya vaziyet hakkındaki mütaldasmı izhar etmek ve kararını vermek fırsatını bahşedeceğini beyan etmiştir. Müstemlekât Nazırı, Filistinin Ya- hudi mülteciler meselesini kendi ba- şına halledemiyeceğini ilâve etmiştir. Mumaileyh, gizli olarak gelen mu- hacirlerin ekseriyetinin Almanyadan değil, Polonya ve Romanyadan gel- mekte olduğunu söylemiş ve demiş- tir ki: «Beyaz kitap siyaselini muvaffakı- yetsizliğe uğratmak için tertip edil miş bir hareket karşısında bulundu- gumuz âşikârdıra Polonyanın ihtarı: (Baştarafı 1 inci sahifede) | Geçen eylüldekinden daha büyük as- keri hazırlıklar yapıldığını teyld eden haberler vardır. Almanya işi sulhan halletmek istiyormuş Berlin 21 (A-4.) — <DNB. bildi. Tiyor: İngiliz gazeteleri, Alman menabi- İnden aldıklarını söyliyerek Alman. Yanın Danzig için bir harp yapmak İstemediğini fakat daha ziyade bu Meseleyi sulhperverane bir surette hailetmek arzusunda bulunduğunu bildiriyorlar. Bu hususta Berlin mahfilleri şu düşüncededirler: İngiliz gazetlerinin bu tezahürü burada büyük bir hayret uyandır... miştir. Almanya birçok defa Danzig meselesini harp yolu ile halletmeği düşünmediğini bildirmiştir. Ezcümle B. Hitler daba 28 nisanda sulhper- «Yer bir hal sureti teklif etmişti. Son heşriyatlarile İngiliz (gazetelerinin niyetleri * herhalde - Almanya - Po- Jonya gerginliğini artırmak olsa ge- rektir. Fransız gazeteleri ne diyor? Paris 21 (A.A) — Bivm, Danzig meselesi hakkında Berlinden Journal gazetesine şunları yazıyor: #Askeri hazırlıkların geçen eylül- dekinden çok daha fazla olduğunu bildiren birçok haberler verilmekte- dir. wmzigde bile, şehir bazısı Dan- zigli, fakat diğerleri o Almanyadan gelmis askerle doludur, Danzigde 4 bin resmi polis memuru vardır, Bu- İ na Helmwehre mensup binlerce ki- $inin ilâvesi lâzımdır. Bunlar için | kışlalar yapılmakta ve mekteplere el konmaktadır. Şehir askeri işgal al- tında addedilebilir.> , Berlinden Figaro gazetesine bildi- riliyor: «Dün Berlinde Führerin Berch- tesgaden'de Danzig nazi şefi Förs- ter İle yaptığı mülâkat esnasında mühim kararlar verdiği bildirilmiş- ! | | fir. Bugünlerde hiçbir kuvvet hare. -! keti mutasavver olmadığı anlaşılı- yor, toplanacakları öğrenilmiştir. Toplan- tı Hersalberg'de yapılacaktır.» Danzigden Excelsior gazetesine bil- diriliyor: «Serbes şehir hakkında İs- ter barış müzakerelerinden ister si- lâhlı bir ihtilâftan bahsedilsin, Dan- zig)lilerin hal ve tavrında hiçbir de- Eişiklik yoktur. Ekseriyet, bilhassa tüccar ve memurların ve hatta nazi partisine mensup Hıtaatın ekserisi her şeyden evvel Danzig,ii kalmak arzusundadır. Hulâsa, anşlustan git- tikçe daha ziyade korkulmaktadır. Zira umumiyetle anşlusun tevlit edeceği ekonomik neticeler düşünül- mektedir, Serbes şehrin Almanyaya ilhakı halinde, Polnoya ticaretini Gdyniaya çevirerek: Danzigi bu tica- retten mahrum etmiyecek midir, de- biliyor. İşte birçok kimseleri Si düren tehlike budur.» © © General İronside döndü Varşova 21 (A.A.) — İngiliz gene- rali İronside, bugün Polonyadaki zi- yaretini itmam ederek tayyare İle İngiltereye hareket etmiştir, Hareketinden evvel mavi üniforma giymiş olan bir Polonya müfrezesine Polonya lisanile bir hitabe irad et- miştir. Bu müfreze efradı, vaktile büyük harpte kendisinin kumandası altında muharebe etmiş kimselerdir. Varşova 21 (A.A:) — Gerek Polon- ya, gerek Danzig makamları, Peste- lau hâdisesini ehemmiyetsiz göster- mektedirler. Salâhiyettar mahafil, Polonya hü- kümetinin ancak şimdiki tahkikattan sonra harekete geçeceğini ve icap ! eden tedbirleri ittihazda tereddüt et- miyeceğini beyan etmektedirler, Dünkü gazetelerde hâdise hakkın- da hiçbir mütalâa yoktur. — İngiltere - Polonya mali görüşmeleri " Londra ye (AA) — İngiltere - Polonya mali görüşmelerine yarn hazine dairesinde devam olünâcak- tır. Alâkadar mahafiller, yarınki gö- rüşmede, bugüne kadar bir anlaşma- ya varılmasına mani olan güçlükle AKŞAM “Harb olacak mı?,, değil, harb oluyor! (Baştarafı 1 inci sahifede) umümiyece tasvib edilmesi, milletlere bu yüzden hergün daha fazla yükle- nen külfetletin itirazsız benimsenme- sidir. Gerek İngilterede, gerek Fransada görülen manzara, yarın harb olacak- miş gibi, büyük tehlikeye göğüs geren maddi hazırlık, manevi birlik man- zarasıdır. 'Bu vaziyet karşısında, şimdiye ka- dar bütün emellerini, hattâ umduk- larından fazlasını harbsiz elde etmiş olar devletler, daha fazla menfaat- ler için bir harb macerasını göze alır- lar mı? Kuvvet hesabında, harbin ne- tlcesi malümdur. . Böyle olmasa da, mağlübiyet ihtimali onlar için az olsa bile, bir mağlübiyetin neye mal ola- cağı meydanda iken, -bütün bir mille- tin elde ettiği kazançları mevhum ümidler uğrunda tehlikeye atmak için mecnun olmak lâzımdır. Fakat yeryüzünde hak, adâlet, ah- Jâk telâkkilerile beraber mantık Şş6- killeri de o derece altüst olmuştur ki bize tabii gelen bir muhakeme tarzı- nım, mütemadi harb heyecanı içinde İ yaşamaya alışmış başka muhitlerde, bir takım sabit fikirlerin yer ettiği dimağlarda da revaç bulacağına inan- mamâk icab eder, Eğer harbe (eliddi hazırlık, ya- nn harb olacakmış gibi davran- mâk harb tehlikesini azalttı ise, bu tehlikeyi Obüsbütün ortadan kaldırmak için daha fazla ha- arlanmak, daha ziyade o kuvvetlen- mek icab ediyor. Nihayet harb deni- len şey, bugün için herhangi bir ha- disenin keyfine kalmıştır. Bir yerdeki bir vaka, ansızın, barut fıçısını ateş- leyen kıvılcım vazifesini görebilir. Av. rupa o haldedir ki harbi mutlaka bü- yük sebeblerden . beklememek lâzım- dir. Onun için: «Harb olacak mı?» sualine verilebilecek en doğru cevab şudur; Harb olmaktadır, Sinir harbi, kuvvet ve metanet harbi, yıpratma harbi... Zafer, bu harbe dayanan ta- rafındır. Sulh, hakiki sulh, bu zafer | yolunun, bu çok uzun yolun ucunda» dır. iii Necmeddin Sadak Fransa Hariciye Nazır işe Nos İspan- ya sefirile uzun müddet görüştü Paris 21 (A.A.) — Hariciye Nazırı B. Bonnet, dün İspanya sefiri B. Le- güerica ile uzun müddet görüşmüş- tür. Bu gece Nöbetçi eczaneler Beyoğlu elheti: Posta sokağında Garih, İstiklâl caddesinde Limonci- yan, Pangalıda Halâskir Gazi cad- desinde ( Nargileciyan, Okçu Musa caddesinde Doğruyol, Necatibey cad- Sporldis, Sariyer: Osman. kapı: Cemli, Küçükpazar: Necati, Samatya: Erofilos Çula, Alemdar: 'AN Rıza, Şehremini: Ahmed Hamdi. Kadıköy: Moda caddesinde Alâad- din, Pazaryolunda Rifat Muhtar, Üs- küdar: DR Heybeliada: Atanaş, Büyükada, Halk. Ortaköy, Amarat, Bebek, Bey- Paşabahçe, Anadoluhisarı, Tas e , Bmirgân ve Rumeli Hatayın ânavatana iltihakı ve Lo- zan günü münasebetile 23/V11/939 pazar günl ve akşamı Halkevi önün- de ve MK yapılacak tören 1 23/V11/930 pazar günü radyo 2030 - 21 arasında Halkevi bandosu Parti ve Halkevi kurağı önünde muh- telif parçalar çalacaktır. 3 — Gece programı: Saat 21,30 da Başlıyacaktır. A — İstiklâl marşı, bando tarafın- B — Dil, tarih ve edebiyat kolu taralından bu günün ehemmiyetini canlandıracak bir söylev. C — Gençler tarafından muhtelif şiirler. D — Halkevi gösterit kolu tarafın- dan Hatay'ın kurtuluşile alâkadar bir piyes ve tablo. E — Parti ve Halkevi kurağı gün- Sahife 13 Maarif Şürası Bugün umumi heyet halinde topla- nılarak komisyonlarda tedkiki biten meseleler üzerinde görüşülecek Ankara 21 (A.A) — Maarif şürası 22 temmuz cumartesi günü saat 10 da Türkiyede tahsilin bugünkü du- rumu ve ana meseleleri hakkındaki tetkiklerine devam etmiştir. 2 — İlk öğretim komisyonu: A — İlkokul programı üzerindeki çalışmalarına devam etmiştir. B — Maarif müdürleri talimatna- mesinin tetkiklerini bitirmiş ve râ- porunu şüra reisliğine vermiştir. 3 — Orta öğretim komisyonu: A — Liseler, ortaokullar inzibat talimatnamesi hakkındaki tetkika- tanı bitirmiştir. 'B — Liseler, öğretmen okulları ve Ortaokullir sınav talimatnameleri üzerinde müzakerelere devam etmiş- tir, C — Su komisyonlarda metama- tik, tabiiye, Türkçe - Edebiyat, ya- bancı diller, a ye gp nizamnamesi, kasket etmiştir. 5 — Yüksek öğretim komisyonu: Ruznamesindeki meselelerin te kikini .tamiamlamıştır. 6 — Neşriyat komisyonu: Okul kitaplarının Maarif Vekilliği tarafından basılmasına ve yayılmar Sina dair talimatnamenin tetkikleri- ni tamamlamış ve umumi heyete âr- zedilecek raporunu hazırlamıştır. OX 7 — Beğen terbiyesi komisyonu: Lise ve orisokul müfredat program- ları üzerindeki çalışmalarına devam etmiştir. $ — Dilekler komisyonu: i Reislik makamında kendisine hâ- vale edilen dilekleri ve raporları tet- kik ederek aid oldukları komisyon lara tevdi etmiştir. Kop dağında sel “Baş tarafı 1 inci sahifede) rında yağan yağmurlar ve dolular insan ve hayvan zaylatını mucib ol- muştur. İspirde 8 insan, 150 hayvan zayiatı vardır. Yağmurlardan husu- le gelen seller aylarca çalışma sure- tile yapılan yolları ve köprüleri tah- rip etmiştir. Samsunda son seylâbın : zararları Samsun 21 (AA) — Samsundaki | son seylâp hakkında alinan mütem- mim malümat aşağıdadır: | Su merkez kazasının 10 köyünde 3000 hektar araside tütün ve musi- rın bir kısmı ile 60 bin kilo arpa, buğ- day ve çavdar, tamamen mahvetti- ği gibi iki ahşap su değirmenini de götürmüştür. Çarşamba kazasında 18 köy ara- zisini su basmış Ve mezruata zarar verdiği tesbit olunmuştur. Bu mın- takada, sular henüz çekiilmediğinden Eminönü Halkevinden: 1 — Hatayın anâyurda kavuşma 51 şerefine 23 Temmuz 939 Pazar ak- şamı saat (21) de Evimizin Cağaloğ- lundaki salonunda yapılacak kutla- ma toplantısında Dr. Salim Ahmed Çalışkan tarafından (Tarihi ve içti- mai Hatay ve Hatay hakkındaki gö- rTüşlerim) mevzulu bir konferans ve- rilecek ve konferansı takiben göste- rit şubemiz (Dekbazlık) piyesini tem- sil edecektir. 2 — Yurdumuzu eğemenilğe ulaş- tıran Lozan gününün yıldönümü şe- refine 24 Temmuz 930 pazartesi ak- şamı sant (21) de yine Cağaloğlun-” daki salonumuzda Evimiz Dil, Tarih ve Edebiyat şubesi başkanı Halit Bayrı larafından o(Lozan zaferinin tahlili) - mevzulu bir konferans ve konferansı müteakib orkestramız ta- rafından bir konser verilecektir. Her iki toplantı için davetiye yok- tur. ç ... Fatih Halkevinden: Evimizin açtığı ve İki senedir de- vam eden Biçki; Dikiş dersleri tale- beleri bugünden itibaren dikişlerine başlamışlardır. Bir hafta devam ede- cek bugünlerde talebeler kumaşları- nı Evimiz salonlarındaki atelyelerde biçecek ve dikecekler ve bu elbiseler imtihan heyetine arzedildikten sonra yapılacak sergide teşhir edilecektir, .Arzu eden bayanlar hergün saat 9 dan 17 ye kadar bu çalışmalarını yakından görüp tetkik edebilir ve hasarat mikdarının tetkikine devam olunmaktadır. Bafranın Alaçam nahiye merkezi- nin Gicik köprüsü ile karşı mahalle sine geçen köprüyü su götürmüş ve çayın o etrafındaki harmanları sel basmıştır. Gelek ve Yenice çayından gelen seylâp Hebili köyü arazisini basarak hayvanatı ve arabaları Sü- rüklemiştir. Samsun, merkez kazası ile Çarşam ba ve Bülra kazalarında seylâptan ölenlerin yekünu beş nüfustur. Tâ biatın bu acı darbesine uğrıyan min- takalarda icab eden tedbirler alınmış | tır. Çarşamba ve Bafra kaymakam- ları seylâp mıntakalarında çalışmak» tadırlar, Vali de Çarşambaya gitmiş tir. Köylüler hükümetin gösterdiği büyük âlâka ve yardımdan dolayı müteşekkir ve müteselli olmaktadır. Jar, Bugüne kadar Samsun vilâyeti çevresinde bu kadar büyük bir sey lâp görülmediği söylenmektedir. Askerlik ilânları Beşiktaş askerlik şubesinden: 938 - #91 ders yılında lise veya muadili okullari rulacak olan askerlik meclisine müracamt ia yoklamalarını yaptırmaları ilân olunu * Beykoz As. Ş. bşk. dan 1 — Beykoz şubesinde kayıdlı. kat subay; sakat erat ve şehid lerine ald 939 senesi tülün ikramiye leri pazartesi - çarşamba - cuma gür İeri dağıtılacaktır. 2 —, Alâkadarlı rın inezkür gü öğleden sonr saat 13 7 rekl nes fm nüfus, maaş cüzdanları ve 4 tane ve sikm, fotografı ile müracaatları. Wiz bronz karyolalar, biblolar, maden çi tal, tepsi ve Şekerlikler, büfeler, yaldı? fantezi sandalye ve ayna konsollar, ya dırlı aymalı Jardinyerler, aynalı dolapla tuvalet masalar, Tonet portmantola #eğlonk ve koltuklar, yemek masala sandalyeler; şezloüklar, hasır bahçe Ko tukları, eleklrik avizeler, çini ve ema; meye sabalar vesair bir çok lüzun lu eşyalar, e tuvalet ve nadide © takımı, Trans. piyahose, ie palsi