22 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Temmuz 1959 a Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Son dakika Berlinde endişeli haberler Halk, ağustos başında beynelmilel vaziyetin fenalaşacağına kani Dolaşan rivayetlere göre 6 ağustosta hususi otomobil ve kamyonlara vazıyed edilecek, askeri izinler kaldırılacak Paris 22 — Birkaç gündenberi Ber- Yinde ve diğer Alman şehirlerinde halk arasında endişeli haberler dolaşmak- tadır. Halk, ağustosun başında, bey- nelmilel vaziyetin daha ziyade fenala- şacağına kani bulunuyor. Temmuz sonunda, tayyare hücumlarına kaşı müdafaa talimleri yapılacağı ilân edilmesi, kın bu endişelerini kuv. vetlendirmiştir. Zira 1938 senesi eylü- lünde, Çekoslovak buhranına, böyle hava müdafaası manevraları tekad- düm etmişti. Kontrolu kabil olmıyan rivayetlere göre 6 ağustosta binlerce otomobil ve kamyona vazıyed odile- cek ve o tarihten itibaren zabıtan ve İ efrada mezuniyet verilmiyecektir. Halkın elinden hurda demir ve çelikler alınıyor Berlin 22 — Alman hükümeti çelik ve demir stoku için halkın ellerinde bu- Yunan demir ve çelik âletlerini hükü- mete teslim etmeğe davet edecektir. Bükümet bu tedbir sayesinde 250 mil- yon ton hurda demir ve o miktarda çelik toplıyacağını ümid ediyor. Danzigden vazgeçmiyorlar Alman Propaganda Nezareti “Şehir kayıtsız ve şartsız Almanyaya ilhak edilmelidir. diyor Pari 22 (Radyo) — Almanya Propa- ganda Nezaretine mensup bir zat, Danzg mesele: hakkında ecnebi muhabirlerine şu bey: ta bulunmuştur: Berbes Danzig şehri kaydaız ve şart- dönmelidir. Almanya bu 4 görmek Almanyanın tecavüzi hiç bir niyeti yoktur. Bir buhranı ve harbe sebebiyet vermek niyetide de değildir. nuhabirlerin Dan- edileceği bir cevap ver- ye geciktiri- y sonra hallo- Ingiliz Japon müzakeresi çok iyi bir safhada Müzakereye bu sabah Tok- yoda devam edilecek Tokyo 22 — Japon Hariciye Nazırı ile İngiliz sefiri aarsında dün vukubu- lan mülâkatta Tiyençin ihtilâfını hal- letmek üzere resmi müzakerelere bâş- lanmak için zemin hazırlanmıştır. Bu mülâkatın "sonunda neşredilen resmi Japon tebliğinde «müzakerelerin mem- nuniyete şayan bir şekilde cereyan et- tiği ve bu sabah müzakerelere devam edileceği» beyan edilmektedir, Tokyo borsasında esham ve tahvilât flatleri fırlamıştar. Londra 22 — İngiliz . Japon müza- keresi hakkında Takyodan gelen ha. berler pek nikbinanedir. Bu hâ- berlere göre iki taraf arasında bir pren- sip itilâfına varılmıştır. Bü prensip itilâfına göre İngiltere Çindeki Japon harekâtının zaruretini kabul etmekle beraber, Uzak Şarkta yeni bir nizamın tesisi için Japonya ile teşriki mesai. de bulunmıyacaktır. Sovyet Rusyanın ticaret mü- messili Moskovaya gidiyor Sovyet Rusyanın şehrimizdeki ti- caret mümessil B. Strazum, Mosko- vaya davet edilmiştir. Yerine başka birisi gönderilecektir. Piyasada şim- diye kadar bir kaç firmaya inhisar eden Sovyet alışlarının inkişaf ede- ceği ümid ediliy Alman postaları b bir kısım mektupları açıyor Londra 21 — Alman postaları, İn- giliz ve Fransız pullarile gelecek olar mektuplar için sıkı bir kontrol tat. bikine başlamış ve şüphelendiği mek» tüpları açmağı ıştır. Alman. yadan Fransa ve İngiltereye gönderile- esk mektuplar da kontrol ve muaye- ye tabi tutulacaktır. | bildiriyor: Almanyanın Danzig meselesi hakkında noktal nazarı hiç değişmemiş- tir. Almanya Danzigin kayıdsız ve gari“ sz kendisine iadesini istiyor, Lehistanın Danzigdeki hayati haklarını ve mesele- nin beynelmilel mahiyetini nazarı itibara almyıor. Alman mabafilinin beyanına göre Al manyanın aldığı bezi üskeri tedbirler, konışu memleketlerde alınan gün mahsusa yapılan tezahüraia atfetmek doğru değildir. i tezahürat, beş ay evvel kararlaştırılmıştı. Havas muhabiri ilâve ediyor, Almanya- nın plânı, Lehistanm en nihayet zaaf tahtelbabir filosu Sovyetlerde Londra 22 (Radyo) — Moskovadan bildiriliyor: Sovyet Bahri İnşaat Na- zır Tevoşan son on sene zarfında ya- pılan inşaat sayesinde Sovyet Rusya- rin bugün dünyanın en kuvvetli tah- telbahir filosuna malik bulunduğu ve bugün bütün Sovyet sahillerini mü- dafaaya kadir olduğunu ve birkaç sene içinde Sovyetlerin dünyanın en seri kruvazörlerden mürekkep bir filoya sahip olacağını beyan etmiştir. Romanya kralının seyahati sularında dolaşacak Bükreş 21 (AA) — Dün akşam Bükreşten hareket eden kral Karol, bu sabah Köstenceden Luceafarul yatile bir gezintiye çıkmışlır. Kral Karol, Şarki Akdenizde ve ezcümle Yunanistan sularında dolaşacak ve bu gezintisi on , gün sürecektir, Üniversitenin. tevsi Kimya enstitüsü, Miskfürebe salonu, talebe spor sahası ve evi inşa edilecek Üniversite binasının tevsi için tedkizl yapılmakta, üniversite bahçesinde bir Bu enst mal olacaklar. nün inşası bir milyon Gene Üniversite bahçesin- Gaktır. Üç bin kişi slacsk bir konferans salonu inşası da vekâlete teklif edümiş- tir. Üniversite talebesi için bir talebe yur- du inşası da mutasavverdir. | | Kral Şarki Akdenizde, Yunan | kimya ensiltüsü inşası düşünülmektedir. | Uraya | de bir talebe spor yurdu sahası yapıla | göstereceği ve garp demokrasilerinin gafil avlanacakları zannına dayanıyor. Varşova mahafili ne diyor? Varşova 22 (Radyo) — Alman Propa- ganda Nezaretinin Denzig hakkındaki be- yanatı, burada sükünetle ve soğukkanlı- lıkla karşılanmıştır. Varşova mahafilinde deniliyor ki: «Lehistan Danzig hakkında- ki kati nokia nazarı şal Smigiy'- nin İn rle vukub Lehistan, bu me bütün çarelere başvurmakta hali mıyacaktır, Fakat Almanyâ, Danzigi iha ka teşebbüs ederse Lehistan yalnız zig için deği, fakat kendi İsuiklâli için döğüşecektir.» in sulhen halli için Cihanın on kuvvetli | Moskova Ingiliz sefirine dün talimat gönderildi Söylendiğine göre bu talimat, Sovyet taleplerini kabul hu- susunda mühim bir adım teşkil ediyor Londra 22 — İngiltere Hariciye Ne- zareti, Moskovadaki sefiri Sir Seedse B. Molotof ile müzakereye devam için dün akşam talimat göndermiştir. Londra siyasi mahafilinde, bu tali. mat, müzakereyi kolaylaştıracak bir mahiyette telâkki edilmektedir. Söy- lendiğine göre Moskova İngiliz sefirine gönderilen bu talimat, Moskoyanın ta. | Jeplerini isaf yolunda mühim bir adım teşkil ediyor ve İngiltere Sovyetlerle | siyasi itilâf ile beraber, askeri bir iti. lâf da akdetmeği kabul ediyor. Yugoslavya sulh istiyor Samuprova gazetesi «hiç bir 'maceradan korkmadan sükün içinde çalışabiliriz» diyor Belgrad 21 (A.A.) — Yugoslavya. nın umumi siyaseti hakkında müta- Mââlar #erdeden Samuprava gazetesi İ diyorki: «Bizim dahili ve harici siyasetimi- zin esas prensipi, dahili ve harici sulhtur, Tzvetkoviteh hükümeti, en vahim ihtilâtların mevcud olduğu bir zamanda büyük bir kiyasetle beynel- milel prestiji muhafazaya muvaffak olmuştur. Yugoslavya, her türlü nifaklardan âzadedir. Yugoslav vatandaşlarının kendi nefislerine ve devletlerinin kuv- vetine itimadları vardır. Hiç bir ma- geradan pervaları yoktur ve sükün içinde gündelik işlerile meşgul ola- kal- | Münakalât Vekili dün de Turgutlu istasyonunu açtı B. Ali Çetinkaya, Uşakta bir çok işler hakkında direktifler vererek İzmire geçti İzmir 21 (Telefonla) — Münaka- lAt Vekili B. Ali Çetinkaya Cümhu- riyetin iki mühim eseri olan Afyon ve Turgutlu yeni istasyon binalarını açtıktan sonra bu akşam (trenle İz- mire gelmiş ve Alsancak istasyonun- da merasimle karşılanmıştır. Vekilin refakatinde Afyon mebusları Vekâlet ve Devlet Demiryolları şefleri bulun- maktadır. İzmirde bir kaç gün kalarak Ve- kâlet teşkilâtına aid müeşseselerin vaziyet ve ihtiyaçlarını, İzmir rıhtı- mının Belediyeye devredilmesi hak- kında İzmir vilâyet ve Belediyesinin dileğini tedkik edecek, Hilâl mev- kiinde inşa edilmesi evvelce karar- laştırılmış olan merkezi gar mesele- sile meşgul olacaktır. servislerinin arttırılmasını istemişler- dir, Uşak 21 — "Turgutlu istasyonunu açmak Üzere Turgutluya gitmekte olan Münakalât Vekili B. Ali Çetin- kaya bu sabah 8 de Uşağa gelmiştir. Münâkalât Vekilimiz istasyonda yeni inşaatı ve tesisatı tetkik ederek izâ- hat almışlar, gördükleri intizam ve vaziyetten memnun kalmışlardır Münakalât Vekili aynı zamandâ | gayri müsalid olan postane binasının yeniden ve tevsian inşasım, şimendi- fer atelyesinin daha ziyade genişle tilmesini ve yapılacak olan mahalli telefon santralının şehirler arası te- | lefon hattına bağlanmasını, yekdiğe- B. Ali Çetinkaya Turgutludan dö- | nüşte Manisada Parti binasında is- tirahat etmişler ve buarada halk mümessillerini kabul ederek ihtiyaç ve dileklerini dinlemişlerdir. Manisa- lar, İzmir - Manisa arasında Çinliler rine her bakımdan bağlı olan Uşak - Afyon şehirleri arasında tren hatla- ri İhdasını, Uşağın Hamam boğazı kaplıcasına istasyon yapılmasını ve bu kaplıcanın çok müsait ve güze olan yerini modern bir tenezzüh ma halli haline getirmek için çalışmak- ta olan Uşak Belediyesine yardım : edilmesini terviç etmişlerdir. ç Japon taburunu iz ettiler Siyamdaki Çinliler üç milyon dolar iane gönderdiler Chung - King 21 (AA.) Kıtsatı, Canton'un şimalinde Tsung hue ile Huahsien arasında düşmanın mevzilerini muhasara etmişler ve 3 Jâpon taburunu imha ederek fazla mikdarda mühimmat ele geçirmiş lerdir, Siyamdaki Çinlilerin teberrüü Chung - King 21 (AA) — Siam'- daki Çin ticaret odası reisi B. Yi - Kwang - Yen, tayyare ile Kong - Kong'dan Chung'e gelmiştir. Mumaileyh, 3 milyon dolar getir- e eri ve hükümetin akilâne yardımı sayesinde dahili Çin'e nakle- dilmiş olduğunu ve hali hazırda ora- da memnuniyete şayan bir surette çalışmakta olduklarını meydana karmıştır. çi (Japonlar bir şehri zabtetmişler miştir. Bu parayı Siam'daki Çinliler, | Çin davasına müzaheretlerinin bir ni- şanesi olarak göndermişlerdir. Dahile nakledilen Çin irfan müesseseleri Chung - King 21 (A.A.) — Harp es- nasında Çin'e kültür meselesine mü- teallik olarak yapılan bir anket, 95 Üniversite, yüksek kollej ve teknik enstitünün, idare adamlarinın sebat Montrö zaferinin yıldönümü Bu mesud gün dün Çanakka»- lede sevinçle kutlandı Çanakkale 21 (Akşam) — Montrö zaferinin yıldönümü münasebetile şehir baştan başa bayraklarla dona- tılmıştar. B. Tevfik İleri tarafından | Halkevinde (Montrö zaferi) mevzu- Ju bir konferans verildi, Gece gene Halkevinde bir suvare verildi. Bu kutsal günü halk büyük sevinç için- de geçirdi. İngiliz amiral gemisinin İstanbulu ziyareti Londra 21 (A.A) — Revterin dip- Jomatik muhabiri, Akdeniz filosu baş- kumandanı amiral Andrew Cunning- ham'ın âğuslosüun ilk haftasında amiral gemisile resmen İstanbulu zi- yaret edeceğini teyld eylemektedir, Kral Zoguya refakat eden 10 Arnavud beyi tevkif edildi Postumla 21 (A.A) — Kral Zogu- yâ Yunanistan hududuna kadar ka- çışi esnasında refakat eden 10 Arna- vud beyi burada tevkif edilmiştir. > i Tokyo 21 (A.A.) — Çinin cenubu şarkisinde çok mühim bir sevkül)- ceyş noktası olan Kooping müstah- kem şehri, pazartesi günü Japon kı- taatı tarafından işgal edilmiştir Japonlar, bu ana kadar kuvvetli başıbozuk Çinliler tarufından işgal edilmekte olan ve Cahnsı'nin cenü- bu şarkisinde bulunan Tehow şehri ni salı günü zaptetmişlerdir. Londra 21 (A.A.) — Revuter ajen- İ sının Şuting'den aldığı haberlere gö- İ | re, şiddetli bir bombardımanı müte- akip, Japon kıtaları, Hong - Kongun yüz kilometre kadar şimali şarkisin- de kâin Suabzu Çin Ilmanına çıkmış» lardır, Yeni vapurlar Tırhan dün havuza girdi, ya- kında tecrübesi yapılacak Etrüsk tipi vapurlardan 3500 ton- Tuk Tırhan vapuru, dün Halice götü- rülerek bavuzlanmıştır. Almanyaya ısmarlanan ovapurlardan Kadeşin Ağustos içinde lilmanmıza geti- rimlesi için, süvariliğine tayin edi. len bay Hüsameddinin riyasetinde bir heyetin Almanyaya gittiğini yaz- mıştık. Akdeniz tipi gemilerin dör- düncüsü olan Şalom da Eylül içinde teslim alınacaktır. Diğer taraftan Karâdeniz tipi va purlardan Doğunun da Almanyada sürat (otecrübeleri ( yapılmaktadır. Doğunun eşi olan Savaş ve Egemen de bir iki aya kadar teslim alınacaktır, Ziraat Vekili bugün İzmirde olacak İzmir 21 (Telefonla) — Ziraat Ve. kili yarın (bugün) deniz yolile An- talyadan buraya gelerek akşama ka- dar burada kalacaktır. Vekilin ak- şam üzeri İzmirden ayrılacağı tab- min ediliyor,