26 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

26 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

| oaşyucağı vu e pim FE v0 Bahife 3 ER e m va 486 Temmux 1939 Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Son dakika Moskovada İngiliz - Fransız ve Sovyet erkânıharbiye müzakereleri başlıyor Siyasi pakt müzakereleri bitmek üzeredir Fransa Moskovaya general Dumegi gönderiyor Paris 26 (Radyo) — Londradan gelen haberlere göre Sovyet Başvekil ve Haririye komiseri B. Molotof ile yapılan son mülâkat hakkında Mos kova İngiliz sefiri ile B. Strang'dan İngiliz Hariciye Nezaretine gelen ra- por, çok nikbinanedir. Moskova Fran» $z sefirinden gelen rapor dâ bu in- Kbaı teyid ediyor. Bu rapora göre B. Molotof son mülâkatta, siyasi pakt müzakerelerinin pek ziyade İlerlemiş ket arasında erkânı harbiye müzake- relerinin başlayacağını ümid ettiği- ni beyan etmiştir. Dün Paris ile Londra arasında Moskova müzakereleri hakkında te- mas ve muhaberelere devam edil miştir. Londra ile Paris hükümetleri, Sov- yet hükümeti ile askeri itilâfar ak- dine hâzırdir. Şimdi müzakere edil- mekte olan nokta; direki bir teca- sında yapılacak karşılıklı yardımın eşkâl ve teferrüatıdır. Moskovada on güne kadar İngi- liz « Fransız ve Sovyet erkân: harbi- yeleri arasında müzakerelere başla- nacdktır. Bu askeri müşaverelerde İngiltereyi hangi generalin temsil edeceği 'belli değildir. Moskova aske- Tİ müzakerelerinde Fransayı, askeri bir heyetin başında Lil kolordusu kumandanı ve yüksek şürayı askeri Azasındafı general Dümeg temsil olduğunu ve pek yakında üç memle- | vüz vukuunda üç âkld devlet ara- | edecektir. Maltepe atış Mısıra Hint Başvekil mektebinde yangın; askerleri geliyor | Dün Yalovadan geldi, Pera Mektebin yemekhane ve Bu Mi ihtiyati bir tedbir palas oteline indi gazinosu yandı Dün öğleden sonra saat 15,30 da Maltepedeki piyade atış mektebinin gazino ve yemekhanesinden yangın çikmıştır. Yangmdan Kartal itfai- yesi haberdar edilmiş ve evvelâ Kartal, sonra Kadıköy ve Pendik it- İaiye grupları yangın mahalline ye- tişmişlerse de suyun azlığı yüzün. den gazinc ve yemekhane yandıktan sonra ateşin önüne geçilmiştir. Kartal kaymakamı ve jandarma kumandanı yangının sebebi etrafın- da lahkikat yapmışlar, neticede yan- gının yemekhane bacasının tutuş- ması yüzünden çıktığı anlaşılmıştır. Evin kaplamaları tutuştu Geçen bir şimendiferin lokomoti- finden sıçrayan kıvılcımla Samatya- da 12 numaralı Sinana âit evin kap- Jamaları tutuşmuş ve İtfaiyenin gay- retile hemen söndürülmüştür. Bundan başka dün birkaç yerde baca tutuşmuş ise de söndürülmüş- tör, Beynelmilel vaziyet sonba- hardan evvel düzelecekmiş Londra 25 (A.A.) — Daily Sketch gazetesi yazıyor: Beynelmilel vaziyetin son bahar- dan evvel düzeleceğini oümid eden İngiliz hükümeti muhtemel umumi seçim tarihini 25 teşrinievvel olarak tesbit eylemiştir. Toros ekspresi İrak hükümeti, hattı Bağdada kadar uzatacak i Bağdad 25 — Hükümet Bağdad hattının tamamlanmasına karar ver- miştir, Hattın otomobille geçilen kıs- di inşa edilecektir. Bu kısım da ya- pıldıktan sonra Londradan Bağdad ve Basraya kadar trenle aktarmasız gitmek kabil olacak ve Hind yolu kı- #alacaktır. Beynelmilel şimendiferler i konferansı 26 eylülde İstanbulda toplanacak Ankara, 25 (Akşam) — Devlet de- pm idaresi, 26 eylülde İstan- toplanacak olan beynelmilel gimendiferler konferansı hazırlıkla #na başlamıştır. Konferans için Yıl Öz sarayının Şale köşkü tahsis edil. Konferansa iştirk edecek delege- Yerin döviz işlerile uğraşmak üzere Yıldızda bir şanj gişesi açılacaktır. Konferans birinciteşrinin 7 sine ka- dar devam edecektir. Elçilik ve konsoloslukları- mızın muameleleri Ankara, 25 (Akşam) — Hariciye Vekâleti başmüfettişi B, Saffet Mürie elçilik ve konsolosluklarımızın mua melelerini teftiş etmek ye Pe © derde Avrupay a hareket ed ni * söylemiştir. Nazırın beyanatina göre Le- eseri olarak yapılıyor Londra 26 Ktadyo) — İngiltere hü- kümeti Mısıra, Hind âskerleri gön dermeğe karar vermiştir. Bu sevkiyat, beynelmilel vaziyetteki herhangi ve- hamet neticesi olmayıp, ibtiyati bir tedbir neticesidir. Lehistana İngiliz kredisi Varşova hükümetine 8 milyon! zİngiliz liralık bir kredi açılıyor Londra 26 (Radyo) — İngiliz Maliye | Nanrı sir John Simons, Lehistana kredi | Açmak için Londrada Leh murahhaslarile | İ | İngiliz hükümeti arasında cereyan etmek- | te olan müzakereler hakkında Avam Ka- marasinda izahat vermiş, İngilterenin, | Lehistana İngütereden milli müdafaa ih- tiyasatı için mübayaatta bulunmak Üze- ye sekiz milyon sterline kadar bir kredi açşmağa karar verdiğini, bu kredinin te- ferrüatı tesbit edilmekte bulunduğunu histana nakden para ikraz elanek mesele- sinin mevzuu bahis olduğunu, fakat bu husustaki lâyihanın parlâmentoya, tatli- Gen ervel yetiştirilemiyeceğini ilâve et- miştir. Siğil ili Leh hudud muhafızının katilleri kaçtılar Varşova 26 (A-A.) — Leh kaynak- larından verilen malümata göre, Po- Jonya - Danzig hududunda Hitlerci- Jer tarafından katledilen Leh hudut muhafızı Budziewlez'in katilleri do- ğu Prusyasına kaçmışlardır. Almanyaya 22 usta gönderilecek Ankara, 25 (Akşam) — Askeri fab- rTikalar umum müdürlüğü askeri fab- rikalarda çalışan ustalardan yirmi ikisini staj için Almanyaya gönder- meğe karar vermiştir. Abdürrezzakın sabık birinci muavini tevkif edildi Amman 25 (A.A.) — Abdürrezakın sabık birinci muavini asi şeflerinden Yusuf Ebudura Maverayüşşeria'da Gâvur mevkinde tevkif edilmiştir. Yusufun üzerinde müteaddit silâh ve bin kadar da İngiliz lirası bulun- muştur, İzmir rıhtımının Belediyeye devri İzmir 24 (Telefonla) — Münakalât Vekili B. Ali Çetinkaya İzmirdeki tetkikleri sırasında bilhassa İzmir nhtımının İzmir Belediyesine devri mevşuunu tetkik eylemiş, Belediye- yi bu dileğinde haklı bulmuştur. Fa- kat rıhtımın, İzmir Belediyesine dey- Tİ için bazı formalitelerin ikmali ile beraber ayni zamanda Büyük Millet Meclisine bir de ill teklif etmek Başvekil doktor Refik Saydam dün saat 3,30 da Sakarya motörile Yalovâ- dan Modada Deniz klübüne gelmiş- tir, Başvekil burada Vali ve polis müdürü tarafından karşılanmıştır. Doktor Refik Saydam klüpte bir saat kadar oturduktan sonra motör- Je Tophane rıhtımına çıkmış ve ora dan Perapalas oteline gitmiştir. Münakalât Vekili Balıksir- den ayrıldı Balıkesir 25 (A.A) — Münakalât Vekili B, Ali Çetinkaya dün sabah saat dokuza on kala şehrimize gel- miş, istasyonda hararetle karşılan- mıştır. Vekil, istirahati esnasında şebre getirilecek su işlle diğer muhtelif iş- Jer üzerinde alâkadar olmuş, Ata türk parkına tren hattı üzerin den yapılmakta olan beton geçid köprüsünün inşaatını tedkik etmiştir. B. Ali Çetinkaya, Balıkesirlilerin ayni hararetli teşyileri arasında saat ona doğru Ankaraya mütevedcihen hereket etmiştir. Gümrük ve İnhisarlar Veki- linin İzmirdeki tedkikleri İzmir 25 (Telefonla) — Şehrimizde bulunan Gümrük ve İnhisarlar Ve. kili B. Raif Karadeniz, bugün öğleden evvel motörle Çamaltı tuzlasına gide , rek tuz istihsalât ve ihracatını, işçi vaziyetini, safra tuzu fabrikasını, öğ- eden sonra da İzmire dönerek güm- Tük teşkilâtını tedkik etti, Vekil yarın (bugün) İstanbula hareket edecektir. Elçilerimiz arasında ya- pılan nakil ve becayişler Ankara 25 — Pariş sefiri B. Sund Davaz'ın Tahran büyük elçiliğine, 'Tahran büyük elçisi B. Enis Akay. gen'in Atina büyük elçiliğine, Peşte orta elçisi B. Behiç Ergin'in Paris bü- yük elçiliğine, Belgrad elçisi Ali Hay- dar Aktay'ın Moskova büyük elçili- ğine, Brüksel orta elçisi B. Cemal Hüsnü'nün Varşova büyük elçiliğine, eski Madrid sefiri B. Tevfik Kâmil'in Belgrad elçiliğine, Hariciye Vekâleti müsteşari B. Agâh'ın Stokholm eiçi- Miğine tayinleri yüksek tasdike iktiran Dünkü zelzeleler Ankara 25 (A.A.) — Bugün sabah saat beşi kırk ile elli arasında İzmir. de, Bilecikte, Bursada, Şilede hafif yer sarsıntısı olmuştur. Bu sarsıntı Ankarada da ayni zamanda hissedil. miştir. Karamürsel 25 (A-A.) — Karamür- gelini Ereyli köyünden bügün saat 5 buçukta fki saniye süren bir yer dep- renmesi olduğu bildirilmiştir. Zarar Ispanyada vaziyet mühim ve karışık görünüyor Bir general ile Maliye Nazırı azledildi Ispanyol Fasında iki kolordu bulunacak Paris 26 — Paris Soir güzelesinin | | Burgostan vukubulan istihbaratına göre general Yaguenin Madridde tev- kifi teeyyüd etmemekle beraber ken. disi nezaret altında bulanmaktadır. Hükümet, çok şiddetli tedbirler sk mış, general Solşakay, Galis umumi kaptanlığından azletmiştir. Öğrenil- diğine göre Maliye Nazırı Amado da mevkiini Falankist Erosa bırakmağa icbar edilmiştir. Paris 26 — General Guiepo de Liano buraya gelerek Hariciye Nazırı general Jordana ile yirmi dakika süren bir mülâ- kat yapmıştır. Bu mülâkafın mevzuu hak- kmda hiç bir tebliğ neşredilmemiştir. Genersl de Liiano ecnebi muhabirleri- ni kabul ederek son günlerdeki kendisi hakkında ecnebi gazetelerde görülen şa- yiaların gülünç olduğunu ve Burgosa ge- Mei Pranconun hariçte kendisine tevdi mühim bir memuriyet bakkında mk için geldiğini beyan etmiştir. İspanya ordusunu yeni baştan tensik ediyor Burgos 25 (A.A.) — İspanyol ordü- sunu yeni baştan tensik eden karar- namenin başlıca yeniliği, Fas'ta iki | kolordu ihdasıdır. Şimdiki halde Fas'ta bir sefer heyeti bulunmaktadır. Karamame, Franco'nun noklai nazarına göre askeri kuvvetleri yeni- den tevzi etmektedir. Kararname, mecburi askerlik hizmetinin müdde- tini tasrih etmemektedir. İyi malü- mat alan mahafile göre bu müddet, Üç sene olacaktır. Kararname, harp malzemesinin ne suretle tevzi edile- ceğini de göstermemektedir. Franco'nun son beyanatına göre, İspanyol otdusunun mevcudu sulh zamanında az, yalnız teslihatı fev- kalâde olacaktır. Dahili harp esna- sında Pranco, mühim miktarda ufak rütbeli zabit yetiştirmiş olup memle- ketin ali menfaatlerini muhafaza edecek olan «İmparatorluk ordusu; nun armatörünü vücude getirmek üezere bunları muhafaza etmek niye- tindedir. İspanyol ordusunun teşkilâtına âid olarak almacak yeni malümat Fran- co'nun maksadlarını gösterecektir. Çinliler iki Japon taburunu imha ettiler Şanghayın şimalinde muzafferane ileri hareketleri devâm ediyor Hong - Kony 25 (A.A.) — Kiangsu | eyaletinde kâin Kaon'daki Çin kıtaa- tı, şimal istikametinde Japon mevzi- | lerine karşi mukabili taarruza geçe- rek iki taburu ihataya muvaffak ol- müşlar ve bunları derhal imha et- mişlerdir. Düşman, perişan bir halde şimale doğru çekilmektedir, Fonghsien'e ka- dar firarileri takip eden Çinliler, orada kati ve kanlı bir muharebe yap- mışlar ve neticede Fonghsien'in ct- rafındaki bütün küçük kasabaları ele geçirmişlerdir. Çinlilerin ileri hareketi devam ediyor Chunking 25 (A.A.) — Şanghay'ın şimalindeki Çin kuvvetleri, muzaffe- Tane İleri hareketlerine devam ederek iki mühim şehir olan Hwa - Yen ve Ba « Yang'ı zaptetmişlerdir. Düşman, 700 maktül ve mühim mikdarda mü- himmat bırakarak ricate başlamıştır. Çinliler. Cheking eyaletinin mer- | kezi olan Hangehow'un garbinde ye- | | ve ni ve mühim muvaffakiyetler elde et- mişlerdir. Japonlar, bu defa 500 insan, birkaç sahra topu ve mühim mikdarda harp malzemesi kaybetmişlerdir. Japonların Han nehrinin şarkında Hupeh eyaleti dahilinde kâin Anlou yakınında feci bir hezimete uğramış olduklari haber verilmekte- dir. Düşman ordusunun şark islika- metinde 5 kilometre geri çekilmiş ol- duğu söylenmektedir. Muzafferane iler! hareketlerine de- vam eden Çin kuvvetleri, Kiangsi eyaleti oOdahilinde kâm Thoei Tehang'da üç düşman alayın ihata etmiştir. Sağ kalan yoktur. Cenubi Çinde Kwangtunz eyaletin- deki Çin kuvvetleri, üç kola ayni- muş olup ayni zamanda Canton'un şimaline doğru İlerlemektedirler, Piş- darların daha şimdiden Canton'un pek yakırında köâin Kiang . Shan'a varmış oldukları haber veriliyor, şid- detli muha-»beler devam etmektedir. Mogol hududunda! yeni bir harp Japon - Mançu kuvvetleri mukabil taarruza geçtiler Hsingking 25 (A.A.) — Kvantung or- dusu genelkurmayı tebliğ ediyor: Ja- pon - Mançu kuvvetleri, Kala nehrini olan Mogol - Sovyet kıtalarına karşı mukabil taarruza geçmiştir. Vukuza gelen bir hava muharebe- sinde 44 Sovyet tayyaresi düşürülmüş, 4 Japon tayyaresi de üssüne dönme- miştir. Hsingking 25 (AA) — Domei ajansı tarafından neşredilen bir cep- he telgrafında evvelisi gün Hacka nehrini tekrer geçen Sovyet - Moğol kıtaatının perişan bir halde püskür- tüldüğü bildirilmektedir. Nehrin sol sahiline yerleştirilen düşman topçusu Japon topçusu tara- fından şusturulmuştur. Nomonhan bölgesinde Japon tay- yareleri 23 ü avcı ve 16 sı bombardı- man olmak üzere 39 Sovyet tayyaresi düşürmüştür. Mahkemede davacıyı boğmak istemiş İzmirde bir sabıkalı, deli olduğunu iddia diyor İzmir 25 (Telefonla) — Bugün as liye ceza mahkemesinde heyecanh bir vaka oldu. Esrar tekkesi açmak ba hânesile Şadiye adında bir kadına 100 lirasını dolandırmak suçundan mevkufen asliye cezaya verilen sâbi- kalı silâhçı Mustafa ve kardeşi Refik muhakeme edilirlerken, Mustafa; — Bende akıl hastalığı var. Diyerek vaktile doktorlar tarafın- dan verilen raporu göstermiş ve Şar diyenin üzerine atılarak kadını boğ- mak istemiş ve yumruklamıştır. Ka- dın bayılarak yeze düşmüştür. Müd- detumumi muavini B, Sebri suçluyu | kollarından yakalıyarak polise teslim etti. Polis tabancasını çekerek suçluyâ yerine oturmasını söyledi. Musta yerine oturdu. Zabıt varakası tetui- du ve suçlunun müşahede ukXına alınmasına lüzum olup olmadığının tesbiti için muhakeme başka güne