26 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

26 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

IDEAL BÜRO Bu kitap Bürolarının İş çıkarma kudretini arttırmak İsteyenler içli kısa, fakat arel! bir kitaptır. O size sz masraflarla çok İş nasil çıkarılabileceğini gösterir. Fena ve yanlış büro © usulleri yüzü eri kalan, hattâ zarar eden veya batan müesseseler sayılmıyacak kadar çoktur. Bu kitap, bu gibileri kurtarmak İçin yazılmıştır, Fiyatı 80 Kr, BEŞİNCİ YIL 5 KURUŞ TEMMUZ yg GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Çinliler, 3 Japon Alayını Ihata ve Imha Ettiler Hülmü anavatana filen kavuştuğu 23 Temmuz gününde bayrak çekme merasimi yapılırken I(Şenliğe ait diğer resimler yedinci sayfamızdadır) Böyle Sulh Daima Mümkündür —— İngiliz Başvekili, İngilte- renin kendisine şart dikte edilmesine müsaade etmi- yeceğineve şimdiden son- ra kuvvete kuvvetle mu- kabele edeceğine dair vaki kati beyanatına rağ- men hâlâ fırma si- N yasetini — İeleieisüneliğ: den de içirlebdnli bu sis! yasetidir. Yazan: M. Zekeriya SERTEL vrupanın büyük felâketi Münih konferansı başlar. Hitler kuvvete dayana- rak Münihte demokrasilere an- laşma şartlarını dikte etmiş ve bu imtihan sayesinde İngiltere- | nin ve Fransanın Zaafını anla- mıya muvaffak olmuştu. ««. | Ondan sonra hâdiseler biribirini takip etti, Almanya Çekoslovakyayı ve Memel'i, İtalya Arnavutluğu iş. gal etti, İngiliz Başvekili Münihte sulh siyasetine kurban gittiğini ka. bul etti ve ondan sonra İngiliz siya. setinde: esaslı değişiklik başladı Chamberlain'in yatıştırma siyaseti iflâs etmiş bulunuyordu. Artık kuv. vete kuvvetle mukabele etmek zaru- reti kabul edilmişti. Bu yeni siyase. / tin neticesi olarak İngiltere silâh. İ lanmasını hızlandırdı, Avrupada yı ni iitifaklar âkdine mecbur oldu, ba.|* zı'devletlerin istiklâlini garanti etti. Ve İngiliz devlet adamları o günden. beri her vesileden istifade ederek ar- tık kuvvete dayanarak hiç bir mese- lenin haline müsaade etmiyecekle- rini, kuvvete mutlaka kuvvetle mü- kabele edeceklerini tekrar edip.dur- dular, Artık bütün dünya, bu arada Almanya, Münih zihniyetinin öldü. ğüne, artik bir daha Münih konfe- yansın tekerrür etmiyeceğine kö- Maarif Şürasının ile| DünküToplantısı Münakaşalı Oldu Beş Sınıfa Çıkarılan Köy Okullarına Bir Muallimin Kifayet Etmiyeceği Yolunda İtirazlar Yapıldı “Ankara, 26 (A.A) — Maarif Şürası umumi heyeti bugün saat 10 da Maarif Vekili Hasan Âli Yücel'in. reisliğinde top- lanmış ve — celsesinde okul kitaplarının Maarif Vekilliği ta- alyan MAS; 51 haklandabi. dalimatnamanin. ali resine devam ali müsabakada kazanan eserlere verilecek telif hakları maddesinin muhtelit bir komisyonda tekrar göz- den geçirilmesine ve diğer maddelerin kabulüne karar vermiştir. Bundan sonra maarif müdürleri ve memurları talimatnamesi hakkın. daki rapor üzerinde müzakerelerde bulunmuş ve komisyonun raporunu bazı tâdillerle kabul eteiştir, Saat 12 de açılan ikinci celsede bir | öğretmen tarafindan idare olunan üç sınıflı köy okullarının beş sınıfa iblâğı hakkındaki rapor ile ilk okul | ların varidat membaları hakkındaki rapor müzakere edilmiş ve kararlar alınmıştır. Ko onların o çalışmalarına im- kün vermek üzere saat 17 de yine| Vekilin riyasetinde toplanan Şi umumi heyeti önce muhtelit komis. | yonun müsabakada kazanan okul ih | , hakları hakkındaki raporunu aynen kabul etmiş ve sonra orta okul ve liselerle öğretmen okulları meslek ve teknik okullar inzibat talimatna- mesini müzakereye başlamış ve bu talimatnamenin meslek (okullarını da teşmilini kabul etmiştir. Yarın saat 10 da tekrar toplanmak üzere saat 20 de celse tatil edilmiş- tir, Köy okulları meselesi Maarif Şürası umumi heyeti bu- gün öğleden önce akdettiği celse- de bilhassa üç sınıflı ve bir öğret menli köy okullarının beş sinıflı ha- le getirilmesi meselesile meşgul ol- muştur. Alâkalı komisyonun bu hu- sustaki raporu şu esasları ihtiva © diyordu: Tahran Sefiri Suat Davaz Elçiler Arasında Tayinler Ankara, 25 (Tan Muhabirinden)— Etçilerimiz arasında yapılan nakil ve tayinlerden bir kismi yüksek tasdike naat getirir gibi olmuşlardı. B u sirada Uzak Şarkta İngiliz haysiyet Ove menfaatlerini rencide eden bir hâdise oldu. Japon- ya, Almanyanın teşvikiyle, ufak bir hâdiseyi vesile ittihaz ederek Ti- en - Sin şehrinde İngiliz ve Fransız mıntakasını abloka etti, İngiliz te- baasına hakaretler ve tazyikler vuku buldu. Chamberlain, Avam Kama. rasında Uzak Şark hüdiselerinin va- hamet kesbettiğini itirafa mecbur oldu. Bir ara Japonyayı tehdit sdeiğiği gibi göründü, elinde kuvvetli silâh: Jar da vardı. Japonyaya ihi e. mek, dominyonlerın kapılı Ja. 8 — Üç sınıflı köy okulları, Parti programında tesbit edilmiş olan beş yil- (Sonu: Sa, 10, sü, 2) iktiran etmiştir. N Paris sefiri Suat Davaz Tahran büyükelçiliğine, Tahran büyük el | « çisi Enis Akaygen Atina büyük elçi- liğine, Peşte orta elçisi Bekiç Erg Paris büyük elçiliğine, Belgrat elçisi Ali Haydar Aktay Moskova büyük elçiliğine, Brüksel orta elçisi Cemal Hüsnü Varşova büyükelçiliğine, eski Madrit sefiri Tevfik Kâmil Bel. grat “elçiliğine, Hariciye Vekâleti üsteşdeğ Agâh Stokholm elçiliğine seyin edilmişlerdir. “Diğer elçiliklerimizdeki tayin ye nakiller bu hafta içinde yüksek tas. Kaleci Necdet Tevkif Edildi Lemirspor - Galatasaray maçında hakem Tarığa tecavüz eden ve bâdi- seden sonra ortadan kaybolan Demir spor kalecisi Necdet, dün zabıtaya teslim olmuştur. Polis, hazırlık tahkikatını bitirerek kendisini sulh mahkemesine sevket. miştir. Mahkeme, Necdetin tevkifine (Sonu: Sa 10, sü. 1) dike iktiran edecektir. karar vermiştir, kitaplarını yazanlara verilecek telif |» Çok Şiddetli Bir Muharebe Devam Ediyor Japonlar, Cenubi Çinde de Ricat Ediyorlar Londra, 25 (Hususi) — Uzak Şarktan alınanen son ha- berlere göre, Çinliler, bir çok cephelerde Japon kuvvetlerini ağır hezimetlere uğratmışlar, üç Japon alayını ihata ederek tamamen imha etmişler ve bir çok şehirleri istirdada muvat- fak olmuşlardır. Çin membalarından verilen bu haberler, Ja- ponlar tarafından da tekzip edilmemiştir. > ie) “Şanghsy'in Şimalindeki Çin kuv- Milli Şef vetleri, muzafferane ileri hareketle. gile Şehrimize rine devam.ederek iki mühim şehir Geliyor olan Huwa - yen ve Sa. Yang'ı zap- tetmişlerdir. Düşman, 700 maktul ve mühim miktarda mühimmat bıraka. rak ricate başlamıştır. Çinliler Che- | 25 (TAN Muha- | | si9g eyaletinin merkzi olan Hang. birinden) — Cümhurreisi- miz-İnönünün bu afra ”so- nunda İstanbulu şereflen- dirmeleri ma pall chow'un © garbinde yöni ve mühim İmuvaffakıyetler elde etmişlerdir. Ja ponlar, bu defa 500 insan, bir kaç sahra topu ve mühim miktarda harp malzemesi kaybetmişlerdir. Üç alay imha edildi Japonların Han nehrinin şarkında ve Hupek eyaleti dahilinde kâin An. lou yakininde feci bir hezimete uğ- ramış oldukları haber verilmekte. dir. Düşman ordusunun Şark istika. mitinde 5 kilometre geri çekilir duğu söylenmektedir. M devam eden Çin kuvvetleri, Kiang si eyaleti dahilinde kâin Thoci Tchang'da üç düşman alayını iha. ta etmiştir. Sağ kalan yoktur. Cenubi Çinde Kwantung eyaletin. deki Çin kuvvetleri, üç kola ayrıl. miş olup ayni zamanda Canton'un şi. maâline doğru ilerlemektedirler. Pis. darların daha şimdiden Canton'un (Sonu, Sa: 10; Sü: 4) Şefin Valideleri Mille Şefin valideleri ile çocukları dün sabahki eks- presle şehrimize gelmişler ve Heybeliadadaki köşkle- rine gitmişlerdir, * Başvekil Geldi Bir müddettenberi Yalo- vada bulunan Başvekil Dr. Refik Saydam dün öğleden sonra Sakarya motörü ile şehrimize gelmiş, Perapalas oteline inmiştir. Türkiye Akdenizde Bir Harbe Girerse Iran Yardımda Bulunacak Mısırdan Bir Askeri Heyet Geliyor Londra, (Deyli Heraldin siyasi muharriri yazıyor) — İngil- tere hükümeti, İranda 20 milyon sermaye ile 'işliyen “petrol kuyularını taarruzdan korumak için İrana harp tayyareleri verecektir. İngiliz donanması tarafından kullanılan petrolün çoğu İrandan geliyor ve İngiltere, İngiliz — İran petrol kum- panyasında 11 milyon sterlin değerinde hisselere sahip bulu- nuyor. Bu petrol kumpanyasının şefi o. lan Lord Cadman geçenlerde Tah. rana gidip Londraya dönmüştür. İngiltere Hava Nazırı Sir Wood da İngilterede tayyare inşaatının döst devletlere tayyare verebilecek vsziyete geldiğini söylemiştir. İran de bu doşt devletler arasındadır. İngiltere - Türkiye arasındaki kar- şılıklı yardım paktını, Türkiye ile İran arasında konuşmular takip etmiştir, Türkiye Akdenizde ko pacak bir harbe iştirak ettiği tak. (Sonu Sa: 10, Sü: $) ARABİSTAN MEKKE iş ol- i uzafterane ileri hareketlerine | (iha, Hacı erameseeesesea, ! ; Mogol Hududunda Muharebelerin cereyan ettij Japonlar Taarruza Geçtiler Londra, 25 (Husus) — Bu gün de Mançu - Mogolistan hu. dudu üzerinde Japonlarla Rüs- lar arasında son derece şiddetli çarpışmalar vuku bulduğu Tok- yodan bildiriliyor. Neşredilen Japon tebliğinde deniliyor ki “Japon » Mançu kuvvetleri, Kala nehrini geçmiş olan Mo. gol - Sovyet kıtalarına karşı mukabil taarruza geçmiştir. Vu kua gelen bir hava muharebe. sinde 44 Sovyet lavyaresi düşü, rülmüş, 4 Japon £ aeseaasenanasakasaneseseeeeeeeeeeeeemeseme : üssüne dönmemiştir. “ema senaaaaaaeaasasi Bir Esrar ve Eroin Tekkesi Kapatıldı, 18 Kişi Tutuldu Bir esrar ve eroin tekkesi haline gelen Tahtakaledeki Cinci hanında zabita tarafından âni bir arsma ya- pılmış, bu metrük binanın kuytu köşelerinde esrar, eroin ve afyon çektikleri anlaşılan 18 kişi suç Üs- tünde yakalanmışlardır. Zabıta, tahkikatı salim bir şekilde yürütmek için, şimdiye kadar bu iş. le meşgul olmuyor görünmüş, fakat ikinci şubenin sivil memurlarından bazılarını uzun zamandanberi hanı sikı bir tarassut altında bulundur. mağa memut etmiştir Nihayet evvelki akşam meşhur e. roin satıcılarının hana toplandıkları « ni tarassuttaki memurları tarafından haber alan ikinci şube, hana 30 ka - dar memur göndermiş, yapılan âni 8. rama neticesinde tamam 19 kişi suç üstünde yakalanmıştır, Bunların içinde Dökmecilerde o « turan Battal, ortağı Kefalo, Zincirli namı ile maruf Ali, Arap Zehra, Sa- Hüseyin ve Cahit gibi meşhur esrar, eroin ve afyon kaçak- çıları vardır. Zabıta, bunların üzerinde muhte. Uf miktarda esrar, eroin ve afyon i. le yedi biçak bulmuştur. Suçlular müdiriyetin kapalı kamyonuna dol. durularak doğruca Emniyet müdür. lüğüne getirilmişlerdir. Dün hanın mahut delikleri kapatılmıştır.