26 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

26 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

26.7.0939 İsis : İhracat İşlerimiz Kaldırıldı, Yeni Türk - Fransız Ticaret Anlaşmasının GAZETELERLE NN Boğulanlar! Yazan: Naci SADULLAH azinolarda, Gağan alenen, o resmen biçare vatandaşla. rın haddi hesabı yok. Plâjlarda bo. Zulanlarla, gazinolarda boğulanlar arasında ufacık bir fark var: Gazinolarda boğulanların “hesab, ıı garsonlar, plâjlarda boğulanların hesabını da gazeteler tutuyor... Her sabâh, her öğleyin, her ak- şam okuyoruz: Küçliksuda bir deli. kanlı boğulmuş. Floryada bir genç| kız, denize bir girmiş, bir daha çık- mamış. Suadiye sahillerinde iki ce-| set bulunmuş. Salacakta bir sandal devrilmiş, bir kadın ölmüş. Cadde. bostanında da, İki boğulma vakası olmuş. Eğer, bu havadislere dikkat eder. İseniz görürsünüz ki, İstanbul plâjla. rı arasında, sâbikası olmıyan kalma. dı gibi bir şey. | Ben, bu havadislere bakınca ini nıyorum ki, bizim meslek, Ameri- İkan, Fransız, İngiliz gazeteciliğini de , Zira bizim ceride. ler, artık, mevsimine göre havadis ş Sıcaklar arttı intarafillâh, havadisler so- İnanmazsanız, yangın, boğul. ma, İdam, cinayet haberlerinin bol.) luğuna bakın! Serinlemek istiyenlere tavsiye e- derim: Gazeteleri, yelpaze gibi kul. lanmıya çabalıyacaklarıma, okusun. lar! Fakat okurken, dikkat edin: Zi. ra bazı ucuz gazeteler, halka külüh giydirmiye başladılar: İnanmazsa- nız, plâjlarda, stadyomlarda, yarış yerlerinde toplananların başlarına al Hemen herkesin başı külâhlı. Ve hemen her külâh bir ucuz gaze. teden yapılmış! Bugün hazır çuvaldızı kendimize batırmışken, —bizim “TAN,, da da. hil olmak üzere, — bütün gazeteleri. miz tarafından müştereken işlenen kanuni bir cürümden de bâhsedive. | seyim: Bu gazeteleri dikkatle oku: yanlar, şu kabil serlâyhalara rastlı. | Şacaktaranm: “— Dün, 200,090 İstanbullu, plâj- lara gitti... Kanada İle Takas Muamelele İyi Şartlarla İmzalanması Bekleniyor Amerika Ticaret anlaşması üzeri. | de otuz beş nisbetinde fazla İstihsal ne, Ameriks ile ticaretimiz Kanada. | edileceği irsbit edilmiştir. Geçen se- ya takas yoluyla devam etmesine yol | neden kalan stok pek azdır. açmış olduğunu ve bu yol n | Çatalcada Hasat Bitti müamelelerin memleketimize döv getirmemekte bulunmasi hüküm Çatalca, (TAN) — Hasat işleri ik. tin nazarı dikkatini celbetmiştir. Va-; mal edilmiş, harman işlerine başla- pılan tetkikat neticesinde Kanadaya | nilmıştır. Harman işlerinde makine. ihracatın artması, bu malların ora. |ler çalışmaktadır. dan Amerikaya geçtiğini gös den 17 temmuz tarihli bir kı me İle Kanada ile takas hakkındaki müsaade kaldırtlı Bu tarihe kadar mukaveleleri pılmış, fakat heniz malları gönderit. | memiş muameleler varsa, bunların | ıntacına müsaade edilecektir * Her sene bu aylarda Fransaya â- livre olarak fındık satışları yapıl. inakta idi. Fakat yeni Fransiz - Türk ii - anlaşmasının henüz aktedilmemiş ol. | trik tesisatı projesini yapmak üzere masından fındık için yapılacak tek, | bir mühendis getirmiştir. Mühendis lifler henüz gelmemiştir. Yeni an. | işe başlamıştır. Sebze hâline, mah. laşmatım bu ayin sonunda sülün üzerine könulması için, beton beklenmektedir. Paristen gelen ma. | masalar yaptırılmıştır. lümata göre, müzakereler gayet iyi) Yakında mcabeha ve asri hell in. bir yolda devam etmektedir. Ağux. |$asına başlanılacaktır. tostan itibaren müsait şartları câ bir anlaşmanın imza edilmesi bek- 25 - 7-989 lenmektedir, ÇEKLER Ziraat müdürlüğünce verilen buğ- | day tohumlari çok verimli çıktığın. dan. kışlık ve yazlık mahsulât bere- ketlidir ve köylünün yüzü gülmek- | tedir, Köylüye oldukça mühim bir gelir temin eden kavun ve karpuzlar da kemale ermiştir. Bir haftadanberi 1s- tanbula toptan sevkedilmektedir. Tireboluda Faaliyet Tirebolu (TAN) — Belediye, elek- ya vazife başına gidiyor BİZİM DE CANIMIZ KIYMETLİ Amerika plâjlarındaki can kurtaran teşkilâtının bir nümunesi Istanbula lâzımdır Son gelen Amerikan mocmuaların. de Amerlken plüitermesks can KU taricı teşkilâtıma ait malümat ve resimler bizdeki büyük ihtiyacı tek- Amerikan plâjlarını hergün bekliyen cankurtaran taburtı sabah Muhtelif Alman firmalarının Tür. kiyeden satın almak istedikleri mad- deler şunlardır: Zeytinyağ, tilki derisi, ham deri, ham iplik, kuru meyva, tü Londra Nevyork Paris Milâno Cenevre Amsterdam Berin Brüksel paçav. ra, kuru üzüm, kuru incir, b umu, anason, balık konservesi, ham maden, zahire, bakliyat, hardal to. hümu, çiçek soğanı, krom, şarap, me- şin, kendir. Bu maddeler için Tthalât“büroları âyrı ayrı fiyatlar tesbit etmistir. Pamuk Mahsulü Çok İyi Pamuk mahsulümüzün Vaziyetine şhaş to- 1403) TME 24.585 | Budapeşte Cankurtarıcılardan biri nöbet bekliyor rar hatırlattı, Her yaz plâjlarımızda epey kazalar olur. Hepimiz teessür duyarız, Bu işin içinden nasıl çıkmak lâzim geldiğini pratik bir surette halledemedik. Ekseri kazalarda: râ yüzme hevesindekileri kay şarta tâbi tutmak ve plâjlara bazı tahdidat koymak ilk hatıra gelen ça- relerden olur Kazanın üstünden vakit geçer, e. sasen deniz heveslilerine karşı ko. nan ve haddizatında normsl olmıyan kâyıtlar da unutulur, gider. Ikinci bir kazaya kadar vaziyet ilduğu gibi unutulür. Amerikahlar muazzam plâjlarında binleree kişinin yüzlerce metre açı- larak yüzdükleri yerlerde fevkalâde pratik bir can kurtarıcı teşkilâtı vü- cude getirmişlerdir. Bu can kuhtarıcı teşkilâta mensup memurlar bir kısmı maaşlı profes. yonel, bir kısmı da hevesiilerden ya. ni maaş almıyan amatörlerden mürek keptir. ” son ve “— Bu sabuh erkenden plâjlara İkoşanların yekünu, 300 bini geçti!,, Ne oluyoruz yahu? Yoksa intihar. ların yazılmasını meneden madde İkanundan kaldırıldı mı? Eğer böyleyse, bari sayfiyelere gidenler de yazılsın * Aka Gündüz mağlâp / Ben Aka Gündüzü, hem insan ola- rak, hem yazıcı olarak, hem de say- lav olarak severim. Zira © Mille Meclisinde de, dost meclisinde de iy konuşur. Ve dimağlarda fikirleri, teleri, havasız yere tıkılmış gıda. bi, derhal bayatlatan şu yaman sıcaklara rağmen, bu mevsimde bile tatlı yazar. Onun kalemine has olan meziyet. lerden birisi de icatkârlıktır: Ve A- ka, sade üzerine göz değmemiş fi. kirler, sade ilk turfanda nükteler de- b de icat eder: | mıntakasında geçen hiç kulağa çarpmamış kelimeler dair alâkadar makamlara gelen me- lümata nazaran bu sene Adana min. takasının rekoltesinin geçen seneden farksız olduğu anlaşılmıştır. Ege seneden dahs fazla mahsul almacağı hesaplanmak- tadir. Çanakkale, Maydos havalisin- İde ise Aksla nevi gibi nefasetçe yük- sek pamukların geçen seneden yüz. : ESHAM VE TAHVİLÂT 0.906 20925 1462 30353 23.00 Bükreş Belgrad Yokohama Stokholm Moskova İ | | İstanbul Tramvay Şirketi o 535 Köyün Kalkındırılması Milli Davaların Başıdır (Başı 5 incide) Gurur ve iftih söyleriz ki karışık dünyanın pek çok devletle, ne karşı biz, Türkiye Cümhuriyet devleti, bütçesini muvazanelendir. miş bir devlettir. İnönü Lozanından- beri içten dıştan hiç bir istikraza da yanaşmamıya muvaffak olmuşüzdur. Fukat bu dava büyük dayadır. Bu dava Türkiyenin hayatiyetini sağlı- yacak bir davadır. Bu davayı yürüt. şu Kaza İle Arkadaşını | Öldürdü İ Kozan (TAN) Akçalı Uşağı İ köylülerinden bir grup çıktıkları av- İda yorularak bir gölgede dinlendik- leri “esnada, bir hâdise olmuştur. Mehmedin kucağında duran av tü. feği, birdenbire patlamış v2 karşıda. ki Musayı öldürmüştür. İkisi arasında hiç bir fenalık bu- lunmadığı ve yakın akraba oldukla- rı için, bu facianın bir kaza eseri oL. duğu sanılmaktadır. Mehmet yaka. Hususi bir maharetle | yaratılan bu kelimelerden çoğu, ko-| misyonlar tarafından derlenen öz| Amatörleri bu işe teşvik için her lanmıştır. sene müsabakklar tertip ediliyor ve mek için ne zaman kaybedebiliriz, ne de —Tanrı göstermesin— vazge. Mi, Cirit 1500, 400 mânia, sırık, 10| - bin, 4 x 200 finalleri, Cankurtarıcılar bir kazazedenin nasıl sırtlanacağını talim ediyorlar İstanbul Atletizm Birincilikleri Beden terbiyesi Istanbul “atletizra ajanlığından: 20.193$ pazar saat 10 da! Kategori 4 ve 3, 50 — 100 — 200—| 400 seçmeleri, Saat 14 te üçüncü ve dördüncü ka- tegoriler bütün finaller, Kategöri 1. 100 metre seçme fina-| bölg 58.939 cumartesi srat 16 da: her sene muayyen plâjlar civarında oturan yerlilerin denize girme saat- lerine göre bir liste tanzim edilerek nöbet merdiveninin boş kalmaması, her sâat orada bir gözcünün bulun- ması temin olunuyor. vi Ve bu muazzam iş belediyelerle, spor teşkilâtının müşterek himmetle- tile pek ucuza başarıladiliyor. Bizim plâğlarımız ne Amerikan plâjları gibi vâsi, ne de yüzücü adedi o kadar faz. ladır, Muazzam bir teşkilât orada yok pahasına işliyor. Biz de ayni esaslar İ dahilinde daha küçük bir can kurta. rıcı teşkilât vücude getirmek üzere hemen teşebbüse girişilemez mi? Bu mesele üstünde bugünden düşünmiye ve tertibat almıya başlarsak, gelecek seneler can kurtarıcı kıtalarımız iş- Cunkurlarıcı suda bir adamın nasıl yakalanacağını talim ediyor Serbest Güreş Seçme Müsabakaları Beden terbiyesi İstanbul bölgesi güreş ajanlığındıh: 30.7.939 tarihine müsadif pazar günü Veznecilerde kâin Süleymaniye spor klübü salonunda yapılacak olan serbest güreş seçme müsabakaları İ. çin: . 1 — Tartı saat 12 - 13 arasında ya- | pılacaktır. 2 — Güreşlere sast tam 1$ te baş- lanacaktır. Türkçe kelimelerin bazılarından do- ha fazla tutulur, yayılır, kullanılır, ve neticede dilimize mal olup kalır. Fakat dün, onun “TAN,, sütunların. da çıkan nefis fıkrasmdaki şu garip kelimelere bir türlü mâna vereme. dim: “— Manik shr Tumföy!,, dsulhrdulhrdhrd- Uzun uzun düşündükten sonra, işi anladım: Demek ki, bizim mürettip- ler, kelime icadında, Akayı da bas- tırdılar! Hem bu kelimeyi icat eden mi rettip, ileride, kübik şairlerin topü- nu bastıracak: Zira baksanıza? Keli- mesinin hiç mânası yok! * Tokatta futbol ! çebiliriz. Bu davanın yürümesi ve yürütülmesi bu millete; su gibi, ha va gibi, gıda gibi, kuvvet gibi, İstik- Mil gibi lâzumdır. Bu millet ilgisi, suçu olmıyan fe. na devirlerden miras aldığı milyon- larca borcu en yoksul zamanların. da ödemek civanmertliğini göst miştir. Neden kendi hayati davası, tam kalkınma davası için bir iki yüz milyon daha kendine harcamasın? Korkmuyalım, pratik ve realist 0- m. Bu davayı iyi kombine eder. İsek kesemizden vereceğimiz veya borçlanacağımız parayı çabuk öde. istihsaldir. İstihsalin karşılığı ise paradır. riz. Bu kalkınma maddi, manevi bir Babaeskide Şap Hastalığı Babaeski (TAN) — Kazanın Na. cak, Karaboyu, Yenimahalle, Kara Halil, Kuyuçardağı köylerinde şap hastalığı çıkmıştır. Hastalığın başka yerlere sirsyet etmemesi için, öküz, inek ve manda. lar, bulundukları yerden çıkarılma. maktadır, Hükümet baytarı Süreyya Ha mankaya, her gün bir köye gitmek- te, sığırları muayene etmekte ve a- şılamaktadır. Yeni Buğday Ambarı Bor (TAN) — Toprak mahsulleri olisi, İstasyonumuzda bir buğday ambarı yaptırmıya karar vermiştir. Bunun projesini tanzime memur 8. Demiryollarımızı, ; sanayi müesse- selerimizi, şehirlerimizi, enstitüleri. mizi kuracağız dediğimiz vakit nasıl | dilen Moris Metre gelmiş, işe başlâ- “. Tokatta futbol!,, bir bedbinlikle karşılaştığımız pek | miştir. i Tokat merkez kazası, |iyi hatırlarız. Fakat hepsinde mu.| >——vem————- Mezar a çok ileri; Zira) vaffak olmadık mı? En hayati olan (önünün uzun Başvekillik devrine Tokatta futbol yar. Halbuki, İstan-|bu meselede de neden muvaffak ol | borçluyuz. Onun uzun Milli Şeflik 3 — Evvelce de bildirildiği gibi Sıkletlerde iki kilo tolerans vardır. 4 — Hakemliğe Ahmet Gürkan, Vefik Gürkanlar, Salm Artkan, Yu. suf Aslan ve Reşat Beykozlu seçik mişlerdir. 5 Okuduğum spor havadislerinden birinin serlâvhası şuydu: leri başında bulunmuş olurlar, Amerikada olduğu gibi, bizde plâj- larda” çan kurtaran teşkilâtına men. sup olmak, gençlerimiz için hakiki i£. tihar vesilesi olur ve bunun hevesli- si çok olur kanaatindeyiz, Amerikah- Kategori 150, 200 ve 400 seçme. leri, 200 münla final, 4 x 100 final, 3 adım ve gülle atma final, 68930 pazar saat 16 da: s0, 200, 400, 110, 800, 5000, 4x 400, Yunan diski, disk atma, yük- şek atlama ve uzun atlama finalleri. Kayıt 28 temmuz 939 cuma akşa. Bı kapanır. ların canı can da bizimki patlıcan m? Bizim de canımız var. 3 — Yukarda adları yazılı hakem. lerin mezkür gün ve saatte müsaba- ka yerine gelmeleri rica olunur. bulda iş tam aksinedir: Ve futbolde | mıyalı “Tokat,, vardır?.. devrinde de bunları yapacağımız» bu yaptıklarımızı İsmet İn. inanmıyanlar bizden değildirler.