26 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

26 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

26.7.939 ve haval larla gösterilmi kdenizde çarpışacak ve esas muharebeleri yapacak olan hava kuvvetlerinin hangi mllletle- re ait olacağım kestirmek, bug kü siyasi Vaziyete nazaran, pek Ko- lay oldu. İtalyanlar, bir harp zuhurunda Akdenizdeki havai üslerile sahi lerinin hava hücumlarından mu. hafazasına çalışacaklari gibi, bazı geçitleri de hasımlarına karşı kon. trol etmeğe gayret edeceklerdir. Şu yazımızla, İtalyanların ve rakiplerinin Akdenizdeki hava va- ziyetlerini meydana koymağa ça- uşacağız. H er millet gibi Jtalyanlar da harp yolları üstünde sivil hava seferlerile pilotlarını alıştır. mak, ayni zamanda sulh sefer| rinde tehlikeli mıntakaları daimi kontrol etmek üzere Akdenizde si. vil hava hatları tesis etmişlerdir. Ağnavutluğun işgalinden evvel (Tiran . Brind T Tâ), Selânik « Görice arasında İtal yanların (Ala-Sitorlo) tayyareleri işlerdi. Bu sivil tayyarelerin neş- redilen istatistiklere nazaran 937 senesinde 300.000 kilometre uçuş yaptıkları tahakkuk ediyor idi. Bu kadar uzun bir uçuş yapan tayya. relerin ancak 60 tonluk posta yü. kü taşıyabilmiş olduklarını nazarı dikkate alırsak © seferlerin daha ziyade askeri maksatlar ile devam ettirilmiş olduğunu hemen anla. riz, talya evvelce dalm! kontrolü altında bulundurmak iste. diği Arnavutluğu fiilen işgal ede- İidenberi Akdenizin diğer sevkul. ceyş noktalarinı mütemadiyen gö. zönünde bulundurmak arzusile bü denizdeki sivil tayyare postala. rini daha kuvvetli makineler ile yapmak kararını verdi. Yakın za. mana kadar Yunanistan ile adaler ve Korfu ve Brindizi arasında Caut Z 506 tayyareleri işliyordu. Geçende bu tayyareler Savoie - Marchetti tayyarelerile değiştiri!. di. Bu suretle o hatlar üzerinde hava seferleri yapan vasıtalar harp vasıtaları kadar kuvyetlendirilmiş oldu. izme şeklindeki bir kıta ü- zerinde oturan bu millet Akdeniz gibi binnisbe dar bir su- ya doğru uzanmış binlerce kilo. metrelik sahillerini muhafaza et- mek üzere giriştiği bu teşebbüs lerden maada Sicilya . Tunus ve Ceneve - Korsika aralarını emni- yete almak üzere de Pantalerya 4- dasını tahkim ederek iyi bir ha- va üssü haline koydular. Panta- lerya adası sayesinde Mesina, Bo- nifacyo ve Orsnt kanalına bir de- receye kadar hâkim olacağını Ü- mit eden İtalyan erkânıharbiyssi, harp talihi döndüğü zamanlar bu- ralarda hiç olmazsa basım seyrü- seferine engel olabileceklerini ü- muyorlar. İtalyanların bu hazir- Yıklarina ilâveten 12 adanın bir- kaçında yaptığı tahkimatlâ Akde- niz vaziyetini hayli takviye et AI ve haritada çizgiler İle gösteri- len mıntakaları kontrolü altında ontrol etmek İstediği tesirini hesap ettiği yerler hat Akdenizdeki Hava Kuvvetlerinin Bugünkü Yazan: Mlustration'un "Askeri Muharriri bulundurabileceği | zannedilebilir. Nazariyede akla müsait gelen bu kontrol tertibatını bir de hasmın taarruz silâi çersek neticenin olduğunu görürüz Tr otaliterlere karşı silâh kul. lanmağa azmetmiş ve bü. k bava kuvvetlerine malik olan Fransa ile İngilterenin ayni Akâe. nizdeki bugünkü vaziyetlerini bir gözden geçirerek netice hakkında- ki hükmümüze varalım Fransa ile İngiltere bütün Ce. nubi Fransa ve Afrika sahillerin, deki hava üssü olmağa müs yerlerden başka Malta, Kıbrıs gibi iki mühim adaya ve bütün bunlar. dan daha mühim olarak Akdenizin garp kilidi olan Cebelitarik ve sahiptle- şark kilidi olan Süvey ler, Bugün İngiltere ve Fransanın elinde bulunan ağir bombardıman ve avcı tayyarelerinin uçuş ve ta arruz sahaları akıllara hayret ve- recek kadar artmıştır. Değil Ak- denize civar ve Akdeniz içindeki üslerden, Londradan havalanacak ağır bombardıman tayyarelerinin bütün bomba yüklerile İtalya sa- Babaeskide Arteziyen Açılıyor Babaeski (TAN) — Kusaba içinde. İki 11 çeşmeden 4 ü tamamen kuru. |muştur. Ötekilerin de suyu pek az âkmakta ve önlerinde halkın söat- lerce bekleştikleri görülmektedir. Belediye, bir arte | istasyon yolu üzerinde iyen kuyusu açtırtmağa başlamıştır. 72 metre derinliğe ini. miş bulunuyor ve su hmin e. )mmetre arasında fışkıra diliyor, Eğer bu artexiyenden İyi randı an alınırsa, belediye orâda iki ar. ziyen daha açtırtağâk ve sularını borularla kasabamızın muhtelif yer- lerine akitacaktır | —&—. Orman Yangınları Çanakkale (TANp — Kü kan bir yangın İmetre murabbalık sahada 700 zeytin ağeci ve 100 çam fidanı yanmıştır. da çı. neticesinde, 1590 Tetiri ormanında Yangın Kozan (TAN) — Tetiri ormanında yangın çıkmıştır. 1200 dönüm ka- dar orman yandıktan sonra, koruma efradı ve köylü tarafından söndürü. bilmiştir. Vaziyeti un 80 — 90| İleri vüp avdet etmeleri im. faikiyetle, Tine ilâveten hava kuvvet. leri ve üsleri bakımından İtalya- nın çok fevkinde vesalte malik o. len Fransa ve İngiltere gibi iki | milletin, bundan on sene evvelki hava silâhlarına göre düşünülmüş | tertibat içinde mahsur bir hölde bulunacak İtalyanlara kolay ko. lay taarruz imkânları vermiye- cekleri pek üşikârdir. İtalyanlari Akdenizde mütearrız bir kuvvet ak vaziyetini uzun sahilleri ve erinin hava silâhları yüzün- den nazariy millet olarak şimdiden sayabili. iz. de dahi kaybetmiş bir Bu itibarla muhtemel bir har. bin iki tarafa muhtelif günlerde göstereceği müsait talihli saatlere rağmen kati neticenin Akdenizde sulh cephesi lehinde tecelli edece. bugünden, söylemek askeri plara aykırı düşmez. n ihtimalleri hesaba a- larak şöyle bir târif içine sığdır. mak en doğru bir hükümdür: İtalya Akdenizde kati bir bare. kete girişmek vaktini bulamadan sahilleri ve muhtelif şehirleri ha- va ve deniz bombardımanlarile harap olacak ve senelerce çalışa- rTak meydana getirdiği hâvai terti. battan ancak bir tâciz vasıtası gi. bi istifade edebilecektir. İngiltere ve Fransanın bugünkü kuvveti | karşısında çizme şeklindeki kita üzerinde oturan milletin Akdeniz semalarındaki mukadderatı.bun- dan ibarettir, Kürenin 6 Köyünde Mahsul Mahvoldu Küre (TAN) — Merkeze bağl Çırdak, Şalgam, Mancılık, Gölcüğez. Sinan, Selmanlı köylerine dolu yağ- mış ve bütün mahsulü mahvetmiş. İtir. Köylülerin talebiyle yerinde tet. kikst yapan komisyon, bu neticeyi tesbit etmiş, yemiş ağaçlarının dal. ları kırılmış ve devrilmiş olduğunu da görmüştür. İ Kaymakam Halâk Yergök, mah- sulleri hasara uğrıyan mükelleflere yardım edileceğini söylemiştir. Fe- lâketzedeler, yardım beklemektedir. ler, pi ER Hopadaki Eczane Hopa (TAN) — Buraya gelen sıh- hiye müfett eczahanenin bir çi yak elinde kalmış olduğunu görmüş ve zabıtaya emir vererek, eczahane- yi mühürlettirmiştir. Ötedenberi halk için bir nevi dert olan eczahane işinin kökünden hslli ve yeniden açılmasına müsaade edil- dikten sonra, belediye doktorunun kontrol vazifesini yapması bekle- nilmektedir. hiline girmiştir. ! Kışladaki Fransız bayrağı indirildikten sonra Son Fransız askerleri de Hatayı terketmek üzere ka myonlara biniyorlar