26 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

26 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ama z PENCEREMDEN Sığ Yine Yine O Sıcak; Yalnız Ad Değişiyor? eğişiyor? Yazan: M. Turhan TAN T emmuz ayı, bizim çocukluğu. muzda ve gençliğimizde on paradan kırk paraya kadar değişen mütevazi fiyatlar taşır takvimlerde —mutlaka— şöyle tarif olunurdu: “Sıcaklar pek müessirdir. Günler bir saat kısalır, kışlık sebzeler diki- lir. Yemişlerin çoğu olgunlaşır. Ka- vun, karpuz çoğalır. Bağlarda üçün cü çapalama yapılır. yda sıcaklar insana dokunur. Yüzde lekeler hâsal olur. mamlarının tam mevsimidir, Çok meyva yemek mide fesadını doğu) rur.,, zn Yine bu takvimlerde Temmuzun —müthiş sıcaklara gebe olmasına roğmen— hayli fırtınalara da gün. leri arasında yer verdiğini dük: Yaprak fırtınası ve kızıl erik fırtınasi gibil,, Fakat Temmurun Badi Semum tie) —eski takvimlerde o aya tesadil e- den— Bâhur günlerinden korkardık. Arapçada delik mânasına gelen Sem #ehir mefhumunu da taşır ve bizim dilimize o mâna ile, yani Türkçe a- fu karşılığı olarak geçmiştir. Sü. mum kelimesi (zehirler) demek ola. rak Semmin cemidir. Eski takvim. lerdeki Badi Semum'da bu asıldan gelmekte ve “hayvanları, otları telef eden zehirli rüzgür,, mânasını ifade| #tmektedir. Köylülerimiz dahi bü insarrufu kabul etmişler ve'zarar ici sicak rüzgârlara sam yeli de. meyi itiyat edinmişlerdir. Bâhur, karanlığı yırttığından de. verilmiş bir isimdir. Tem- muz ayındaki müthiş sıcaklara da alem olmuştur. Bu müna-ile o ayın yedi gününe rtlak olunur. Bugünler içinde —Kamus mütercimi Asrmın tâbirlerini kullanıyorum— havanın begayet isisiliği olur. Güya ki âlemi #sisilikle yarıp yırtar, İşte biz o sam yelleriyle bu Bâ- hur günlerinden korkardik. Yel es. miye başlayınca veya Bâhur günleri yaklaşınca korunmıya çalışırdık. O, nun için ben yıllarca ve yıllarca gün çarpmış adama rastlamamış, sam yel lerinin bozup soldurduğu veya öldü. rüp bıraktığı otlarla, hayvanlarla karşılaşmamıştım. o İki gün önce —gökte yakıp kavuracak bir şey bü. Iamamak yüzünden olacak — gücünü bir kısım insanların ensesinde tecrü- beye kalkışan güneşin İnsafsız ale. şiyle beynimden tutuşmuşa dönerek yatağa düşünce vaktiyle Badi Se. mum'a ve Eyyamı Bâhur'a karşı aldı. Âmiz korunma tedbirlerinin he ka. dar yerinde olduğunu anladım, plâj- ların halâvetine kapılarak güneşle Mübalice muameleye giriştiğime piş. man oldum. Fakat nasil gaflete kapılmıyalım ki bu devrin takvimlerinde ne Badi Semum, ne de Eyyamı Bâhur var. Rasathanenin tebliğleri veya yapı- lan suallere oradan verilen cevaplar Deniz ba, görür. | NŞR | Limanlarımızın İnşası 'İşi İngiliz Mühendisleri Vekille Görüşecekler Iskenderun limanını tesellüme gi. den heyet azasının bir kısmı avdet etmiştir. Orada kalan o2â, Iskende- run limani muvakkat idere heyetini teşkil etmektedir. Iskenderun Jimanınm yeni kadro- su hazırlanmaktadır. Kadro ağustos bidayetlerinde tebliğ eğilecek ve 15 ağustostan itibaren liman bilfil Li- manlar Umum Müdürlüğü emrinde çalışacaktır. İngiliz mühendisleri Limanlarımızda tetkikatta bulun- mak üzere Londradan gelen İngiliz | Gibs müessesesi mühendisleri Trab- zondaki tetkiklerini bitirerek şehri. mize dönmüşlerdir. İngiliz mühen- disler heyetinin reisi M. Biver, dün Devlet Liman işletmeleri umum mü. dürü Raufi Manyas ile görüşmüştür. M. Biver, bugün Ankaraya gidecek ve İzmirden dönecek olan Münaka- lât Vekili Ali Çetinkaya ile görüşe. cektir. Ingiliz mühendisleri bir müddet sonra Ankaradan şehrimize dönerek Istanbul limanında tetkikata başl yacaklardır. Istanbul limanınm alacağı şekil bu telkikler neticesinde hükümetin ve. receği karara göre belli olacaktır. ———0 deilumumi Romanyaya Gidiyor Müddeiumumi Hikmet Onat, me- zuniyetinden istifade ederek Roman. yaya gidecek ve Romanya adiiyesin- de tetkikat yapacaktır. ın b Orobüsler Temiz Tutulacak Şehirde işliyen otobüslerdeki döşe-| relerin kırık, dökük ve ayni zamsn. | dn pis oldukları, oturanların elbisele- rini Kirletmekte bulundukları beledi- yeye şikâyet edilmiştir. Bu şikâyet ürerine zabifai belediye teşkilâtına bir,tamim gönderilerek otobüslerin sıki bir muayeneden geçirilmesi, te- mizlenmiyen otobüslerin çalıştırılma. TAN 26.7. 939 HABERLER Yerli Mallar Sergisi bu in açılıyor. Yukarıki resimde, sergide kurulan pavyonların son hazırlıklarını görüyoruz. Yapılacak Yollar Eminönü, Fatih, Üsküdar, Beyoğlu, Beşiktaş Kazalarında Yapılacak Belediye, 1.050.000 lira sarfile üç senede yapılmak üzere bugünlerde i- hale edilecek olan yollara ait listeyi bazırlamıştır. Bu listeye göre, Emin- önü kazası dahilinde Eminönü mey- danı, Sultanahmet meydanı, Beyazıt meydanı, Eminönü - Sirkeci, Sirke. ci - Araba vapuru yolları asfalt ola. rak yaptırılacak /ve buralardan çiks. cak olan taşlarla da Koca Rayıppaşa, Ağaçeşmesi, Gençtürk ve Şsir Fit net sokakları pakeye tahvil edile. cektir. Fatih kazasında: Fatih - meydanı, Darüşşafaka, caddesi, Yedikule — Kağlıçeğme, (o Aksaray » Cerrahpaşa ve Koca Mustafapaşa ciddeleri ©. falt olarak yaptırılacaktır. Bu cad- delerden çıkacak taşlarla da Fatihte Akdeniz câddesi parkeye tahvil gi. | wecektir, Veküder kazasında! Büyük Lea - Tepeyolu, Beyoğlu kazasında: Hasköy - Kâ- sımpaşa, Taksim - Sıraselviler, Yük. sekkaldırım ve Cihangir yolları kıs. men asfalt, kismen de mozayık par- ke olarak inşa edilecektir. Buralar. dan çıkarılacak taşlarla Zincirlika- yudan Ayasağa köşküne katar de. Gava vam etmek üzere Şişli - Büyükdere | yoluna muvazi ikinci bir yol yapıla. taktır. Beşiktaşta: Ihlamur yolu, Akaret- ler . Maçka yolundaki meyilli ki- sımlar mozayik parke, düz olan ki sımlar da asfat olarak inşa odilecek- tir. Büyükadada Nizam caddesi, Hey- belide Ayyıldız caddesi, Burgazda İ Rıhtım enddesi, Kınalıda sahil yolla. tı kısmen asfalttır. Bu yol programi. le bu yollar tamir görecekler, meyilli olan kısımlarda da mozayık parke inşa edilecektir. Şartnameye göre bu Şollarin inşa- #mı üzerine alacak olan müteahhit günde 120 metre murabbaı yol yap- mak şartile 500 günde ikmal edecek» tir. Bundan başka yapılan yolların bir Yollar Tesbit Edildi Nafja müdürlüğünün ihale etmiş olduğu yolların da mühim“bir kısmı ikmal edilmiştir. Yalnız Kurbağah- dere ile Erenköy verem istasyonu yo- jlu üzerinde 200 metrelik-bir kısım kalmıştır, Gerek bu yol, gerekse, bu civarda yapilan diğvr yollar katranlı gose olarak yapılmaktadır. Katranlı göselerin fena inşa edilmekte olduğu hakkında itirazlar vaki olmuşsa da yapılan tetkikatta bu itirazların yer. siz olduğu ve katranlı ş0se İnşaatının tam kemale gelebilmesi için senede birer defa olmak üzere üç sene kat. rânlarması lâzım ni geldiği anlaşılmış- tar. . Şehir mütehassıs Prost, şehrin i- mar plânını yaparken Yenikapı İle Yedikule sarasında ve tren yolunun | gi ik! tarafında bulunan teneke mahal. beterin ensiyesine Was atama semte etmemiştir. Düşünüldüğüne göre, ye Bİ plânın, tatbikile, buradaki teneke evler kaldırılacak ve tren yolunun üst tarafmda 15 metrelik derinlik i- le tren yoluyla deniz arasındakl sa- balarda inşaata müsasde edilmiye. cektir. Bufalar munhasıran yeşillik suhalar olacaktır. . Taksim bahçesinde yapılmakta © İlan belediye guzinosunun * elektrik; kalotifer, mutfak, hava gazı ve yan. gın tesisatı 35 bin lira bedeller eksilt- meye çıkarılmıştır. Taksimdeki su hazinesine konulacak fıskiyelerle e. lektrikli tenvirat tertibatı için de 19 bin lira tahmin edilmiştir. . Taksim kışlasile arsasının beledi- eye devri hakkındaki Heyeti Veki. (le kararı, düm beledi; tebliğ edil | I miştir, Karara göre, kışla bir komis. yon tarafından takdir edilecek bir kıymet mukabilinde, arsa ise bedelsiz İolarak belediyeye devredilecektir. | Kışlanın Taksim - Harbiye ve Tak. İsim - Ayaspaşa yollari üzerindeki İ cephelerinde yapılacak ( teraslı tek ise muhiti külhana, havayı aleve çe.| sına müsaade edilmemesi bildirilmiş: | kısmı beton asfalt, bir kısmı ise kat. | katlı inşaat Emlâk Bankası tarafın. viren sıcakları “dalga,, olarak güste. riyor. Gerçi bu dalgalara bir sıcak kelimesi ilâve olunuyorsa da insan dalga sözündeki oynak serinliğe ka. pılıyor, daha doğrusu dalga geçiyor, kendini güneşin amansız ağına atı. yor ve. yatağa düşüy. Sıcakların adımı dej mâna var, bilmem ki irmekte ne İktisat Vekili Şehrimizde Evvelki gün, İzmirden şehrimize gelen Ziraat Vekili Muhlis Erkmen, Gün Erenköyünden Istanbul tarafına geçerek, şehrimizdeki ziral müesse- selerin bazılarında tetkiklerde bulun. muş, bu arada vilâyet ziraat müdü- ründen işler üzerinde izahat almıştır. Iktısat Vekili Hüsmü Çakır da şeh. rimize gelmiştir. e İngiliz Seyyahları Geliyor Halyan bandıralı Markopolo vap. ru 300 Ingiliz seyahile bugün Ilma- nımıza gelecektir. Ingiliz seyyahları, şehrimizi gezdikten sonra Rodosa ha. teket edeceklerdir. tir, $ — Lisenin onuncu sınıfında beden terbiyesi dersinden ikmale kaldım, ikmal ömtihanında bu dersten dönebilirim. Fakat doğru ve âdilâne olur mu? C — Beden terbiyesi dersi de müfredat programına dahil ders. ler meyanındadır ve tıpkı diğer dersler hükmündedir. Binaensleyh diğer dersler gibi beden terbiyesi dersinden de imtihan vermek ve muvaffak olmuk zarureti vardir. . $ — Mektep talebesiyim, tatil esnasında gümrük komisyonculuğu yapabilir miyim?. C — Gümrük komisyonculuğu hususi bir meslektir ve icrası bir takım kayıtlara ve şartlara bağlı- ranlı âslalt olarak inşa edilecektir. İdan temin edilecektir. SORUNUZ, CEVAP VERELİM şa dır. Gümrük komisyonculuğu ya. pabilmek için imtihan vermek, gümrükler idaresinden vesika al. mak vesaire gibi bir takim icapla- ra riayet etmek lâzımdır. Gümrük komisyonculuğu yapamazsınız, fa- kat bir komisyoncu yanmda yi dımcı, kâtip, muamele takipçisi gis bi çalışırsınız. Tıpkı avukatlık ya- pamıyacağınız, fakat bir avukat yanında çalışabileceğiniz gibi. * S — Bölge Sanat Okuluna gir- me şartları nelerdir?. C — Bölge Sanat Okullarına pa. ralı ve parasız talebe alınır. Pan. siyon ücreti 150 liradır. Paralı ve yatsız talebe imtihana tâbi değil. dir. Mektebe girmek için 13 ten küçük 17 den yukarı olmamı sıhhi durum raporla tesbit edil. miş bulunmak lâzimdir. Yatılı kıs. ma girmek için ilkmektep mezunu olmak ve imtihanı kazanmak icap eder. İstanbuldan başka, Ankara, Aydın, Bursa, Diyarbakır, Edirne, İzmir, Kastamonu ve Konyada da Sanat Okulları vardır, Trahomlu talebe mektebe kabul edilmez. * S5 — Bu sene Darüşşafakayı ik- mal ettim, Ankara Hukuk Fakül tesine leyli olarak girebilir miyim? C — Ankara Hukuk Fakültesine yatılı olarak girmek için liseyi pek $#yi derecede bitirmek İâzımdır. E. ger Darüşşafakayı pek iyi derece Yerli Mallar Sergisi —— Bugün Saat 17 de Halka Açılıyor Onbirinci yerli mallar” Serisi bugün saat 17 de âiğilağaktır. Şehri- mizde bulunan hükümet erkânı, me. buslar ve gazeteciler açılma merasi- mine davet edilmişlerdir” Dün “Vali ve Belediye reisi Lütfi Kırdar, saat li de sergiye giderek hazırlıkları baştanbaşa teftiş etmiş ve yeni bazı Jemirler veferek ihzaratin bugün öğ- | leyo kadar ikmalini söylemiştir. Ak- şam saat 17 de sergi komitesi, mın. taka Iktsat Müdürü Halük İve Belediye Iktısat müdürü-Sufletin iştirakile toplanarak hazırlıklar tet- kik ve bütün pavyonlar birer biror! gezilerek icap eden tavsiyelerde bu. lunulmuştur. Evvelce sergiye İştirak lunulmuştur. Açılma merasiminden sonra halkın gezmesine müsaade &- dilecektir. Dün Hataylan, Antakya Ticaret | Mİ ile, diğer bir azadan mürek- kep bir Heyet sergiye iştirak etmek için şehrimize gelmişler ve beraber. lerinde Hatay malların da getirmiş- lerdir. Hatay pavyonuna yerleştiri. len malların hepsi de nazari dikkati celbeden kıymettar nümünelezdir. Bu mallar Hatayın sanayi ve ekono- mi kalkınmasında iklim” ve toprak- larinın müssadekârlığı nisbetinde e- kemmiyetli bir rol oynıyabilecek va. ziyette olduğunu göstermiye kâfi ge- | lecektir. Sergide satış için ayr: pavyonlar uyrılmıştır. Bu pavyonlardan birinde Şilenin yerli bezlerinden de satılâ. caktır. Bu seneki serginin geçen di- ğer seryilere nazaran daha ziyade I muvaffakıyet kazanacağı şimdiden töhmin edilebilir. Sergi geceleri sa. lat on buçuğa kadar açık kalacaktır. Mili Sanayi Bi Şehrimizde bulunan sayın mebuslarımı- zın hepsinin adresleri sergi komitemizre malüm olmadığı için XI inci Yerli Mallar Sergisinin bugün saat 17 de yâpılıcak açı- ış törenine mebuslarımızın buzurlarile $0- ref vermelerini saygılarımın rica ederim. Xi inci Yerli Matlar Sergisi Komite Reisi Vali De, Lütfi Kirdar ile bitirmiş iseniz girebilirsiniz. DI. ğer şarilar, Türk olmak, yaşı 18 den aşağı 30 dan yukarı olmamak, lise veya yüksek okul veyahut ye. di senelik idadi mezunu olmak, hsstalıktap sâlim bulunmak (eyli girmek istiyenlerin aynca Fakül. te doktoru tarafından muayene e. dilerek sıhhatinin tam olduğunun anlaşılması lâzımdır) iyi ahlâk sa. hibi olmak, Fakülteyi bitirdikten sonra Adliye Vekâletinin göstere. ceği yerde sekiz sene hizmet ede. ceğine dair noterlikten musaddak ve kefili bir taahhütname ver- mek, askerlikten tecil edilmiş oldu- ğuna veya askerlikle ilişiği olma. dığına da'r vesika ibraz etmek. Torununa Zehir Veren Kadın Frengili İmiş Morğ, Çocuk İçin Raporunu Hazırlıyor Morg, anne annesi Bmorfiya tara. fndân öldürülen beş aylık Seyhan hakkıdaki raporunu henüz verme- miştir, Suçlu Emorfiyanın frengili bulur- duğu için dispansere devam ettiği anlaşılmıştır. Salâhiyetli doktorların söylediklerine göre, frengi hastalığı ekseriya böyle yaşlı kadınlarda len. İantsit denilen çocuk öldürme ve boğ ma hastalıklarının doğmasına sebep olmaktadır. Pariste bir kadın, çocukların! elbi- selerile beraber küreğe bağlıyarak e- vindeki fırının içinde nefeslerini kes. mek suretile öldürmüştür. Fen bu şekilde öldürülen çocuklar. da cebri ve tazyiki gösteren bir eser tesbit edemediği için kadının smücri- miyetine bir türlü Karar yetilememiş- tr. Çocukları böyle Boğarak öldür. mekten fevkalâde zevk alen kadın, kendi çoğuklarını bitirdikten sonra, bu yenilmezz arzusunu komşu ço. cuklurma da tatbik etmiş ve bundan sonra yakalanarak mahkemeye ve- rilmiştir. Paris tıbbı adli müessesesi, bu kadının Lenfantsit olduğuna ka. rar vermiş ve cezaya “ehliyeti mese. lesi ortaya çıkmıştır. Madam Emorfiyada böyle bir has. tahığın olamıyacağı kanaati kâkim- öir. Çünkü” Lenfantsit havtalarda hiçbir mücbir kuvvet - yoktur. Hal- buki Madam Emorfiya, Müslüman. dan olan kızımın piç çocuğunu orta. dan kaldırmak İçin bu karari ver- miş ye tatli, gtmiştir. e mi Okulunda Yangın Dün saat 15.15 te Maltepe Atış o- kulunun yemekane ve" bulaşıkhans- yi ihtiva eden pavyonunda yangın çıkmış ve flk iki katı kâgir olan pav- yonun ahşap olan üçüncü kalının yanmasile neticelenmiştir. Kadıköy, Kartal, Pendik ve Uskü- dar itfaiye grupları yangın yerine gelerek beraber çalışmıya başlamış- lar ve iki saat içide yangın söndü. rülmüştür. Ateşin bulaşıkhane bacasından S1ç- rıyan bir kıyılcımdan çıktığı tahmin olunmaktadır. .— Haris Tren Kıvılcımından Ev Tutuştu Samatyada Arspkuyu hat boyun- daki 12 numlârada Şan'a sit evin bağ- dadileri, bir trenin lokomotif baca. sından sıçrayan bir kıvılcımdan ateş almış ve ev kismen yanmıştır. Silivri Hükümet Konağı Silivri hükümet konağının 36 bin liralık ilâvei inşaatı dün müteahhide ihale edilmiştir. ——— TAKVİM ve HAVA 26 Temmuz 1939 ÇARŞAMBA nel ay Gün: si Hınr: 62 Arabi 1358 Rui: 1388 Cem. akar: 9 Temmuz: 13 Güneş: 4.50 — Öğle: 1220 İzindi; 16.17 — Akşam: 1050 Yatsı; 21.20 — İmsâk: 242 Hava Vaziyeti — Yeşilköy meteoroloji istasyonundan ah- nan malâmata göre hava yurtia Karade- nizin şark kisımlarile Doğu Ansdelu böl- gelerinde bulutlu, diğer bölgelerde umü- miyetle açık geçmiş, rüzgürles Doğu ve Şimal bölgelerinde şimeli, diğer yerlerde ekseriyetle cenubi istikametten orta kuv- vette esmiştir. Dün İstanbulda hava açık geçmiş, rüz- gür cenulü gerbiden saniyede 3 - 5 metre hazla esmiştir. Sant 14 te bavn taryiki 1007,4 milibar idi. Sübunet en yüksek 33,0 ve en düşük 19,3 santişrat kaydedilmişti