26 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

26 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Barem kanunu Maliye Vekâletinin hazır- ladığı umumi tebliğ Tebliğde, banka ve müesseselerin memur ve müstahdemlerinden kesilecek vergilere dair etraflı izahat mevcuttur Ankara 25 (Telefonla) — Devlet teşkilâtında çalışan ücretli memur ve müstahdemler gibi vergiye tabi olan banka ve müesseseler memurlarından kesilecek vergiler hakkında Maliye Vekâletince umumi bir tebliğ hazır- landığını dün bildirmiştim. Alâkadar- lara gönderilmek üzere bulunan bu tebliğde etraflı izahat mevcuddur. Bildiriyorum: Mevzuubahis banka ve müessesele- rin memur ve müstahdemlerinin ay- lıklarından şimdiye kadar 2395 sayılı Kazanç vergisi kanununun otuz se kizinci maddesinin ikinci fıkrasında yazılı yüzde yedi ve dokuz nisbetle- rinde Kazanç vergisi kesilmekte ve aylığı 20 liraya kadar olan daimi müstahdemler Kazanç vergisi kanu- nundaki muafiyet hükmünden isti- fade ettirilmemekte idiler. Yeni Barem kanununa (3695 sayı- hh) göre, banka ve müesseselerin memür ve müstahdemlerinin ücret- derinden 2395 numaralı kanunun 38 inci maddesinin birinci fıkrası hükmünce, yüzde beşten başlıyan pis- beller dairesinde Kazanç vergisi ke- silmesi ve aylık istinkakı yirmi lirayı geçmiyen daimi müstahdemlerin Ka- zanç vergisinden İstisna edilmesi lâ- zim gelmektedir. Banka ve müesseselerde ça- bşan işçilerin vergileri 2395 numaralı kazanç vergisi ka nunu, gündelikle çalışan işçilerin al- makta oldukları gündeliğin 80 ku- ruşa kadar olan kısmını vergiden maaf tutmaktadır. Bu müafiyetin tatbiki bakımından Devlet müessese. lerile diğer müesseselerde çalışanlar arasında bir fark mevcut değildir. Binaenaleyh mevzuubahis banka ve müesseselerde gündelikle çalışan ve yevmiyesi 120 kuruşu geçmiyen işçi- ler eskisi gibi 80 kuruşluk muafiyet- ten istifade ettirileceklerdir. Günde- likleri yüz yirmi kuruşa kadar olan- Yerli mallar sergisi Bugün saat 17 de Vali tara- fından açılıyor 11 inci yerli mallar sergisi bugün 17 de açılacaktır. Dün, sergi komite- si, Vali ve Belediye Reisi B. Lütfi Kırdarın riyasetinde toplanarak ha- zırlıkları son defa gözden geçirmiş- tir. Henüz ikmal edilmemiş kısımlar, düm gece sabaha kadar çalışılarak tamamlanmıştır. Resmi küşadı, Vali B. Lülfi Kırdar yapacaktır. Açılış törenine şehrimizdeki * Ve- killerle mebuslar, şehrin ticaret, sa- nayi, ve matbünt mümessilleri de ay- nca davet edilmişlerdir. Diğer taraftan, anavatana iltihak eden Hatay vilâyeti paviyonunu ter- tip etmek üzere dün, şehrimize bir Hatay heyeti gelmiştir Heyet Antakya ticaret odası kâtibi umumisi bay Puadın riyasetinde müşavir Celâl ve diğer zevattan mü- rekkeptir. Dün gelen Hatay malları da hususi paviyona yerleştirilmiştir. Bu sene sergi, Valinin müsaadesile 10,30 a kadar açık kalacaktır. Ser. ginin 15 gün devam edeceği anlaşıl- maktadır. . Türk revü operetinin ilk * A müsameresi Sanatkâr Muhlis Sabahaddinin çoktanberi bir çok emekler sarfede- rek vücude getirmeğe muvaffak oldu- ğu «Türk revü opereliş nin kurulu- şu şerefine bu akşam Tepebaşı bele- diye bahçesinde büyük bir süvare ve- rilecektir. Yeni teşekkül eden heyet bu akşam Muhlis Sabahâddinin yazıp besteledi- ği «Bfenin aşkı; isimli üç perde bir lardan ise 80 ile 120 kuruş arasındaki miktar üzerinden yüzde beş nisbe- tinde kazanç vergisi kesilecektir. Muvakkat tazminattan kesilecek vergiler 3659 numaralı Barem kanununun 18 inci maddesinde bu kanunun mev- ruuna giren banka ve müesseselerin memur ve müstahdemlerine aid mu- vakkat tazminatın vergi bakımından Devlet ücretlilerinin muvakkat taz- minalı gibi muamele göreceği zikre- dilmiştir. 15 inci maddesinde de: «Ücretillerden Ankarada bulunanlar almakta oldukları ücret derecesinin bir derece dunundaki maaşlı memur- ların muvakkat tazminatı maaşhlar hakkındaki umumi hükümler daire- sinde verilir» denilmektedir. Ayni kanunun 10 uncu maddesinde maaşlılara ald muvakat tazminatın kazanç ve iktisadi buhran vergilerine tâbi olmıyacakları tasrih edilmekte- dir. Binaenaleyh Barem kanununun şumulüne giren banka ve müessese- leree Ankaradaki memur ve müstah- demlerine verilen muvakakt tazmi. nattan (muvakkat tazminat mesken bedelinden ibarettir, esasen Ankara- dan başka yerlerdeki memur ve müs- tahdemler bu nam altında para verik memektedir) kazanç ve Iktisadi buh- ran vergisi keslimiyecektir. Yalnız bu tazminatın aslından dün de bildirdi- gim gibi yüzde sekiz muvâzene ve yüzde iki hava kuvvetlerine yardım vergileri kesilecektir, Barem kanunundan evvelki tediyeler 2659 sayılı kanun, neşir tarihi olan 11 temmuz 1939 dan muteber oldu- Bundan bu tarihten itibaren ödenen aylıklarla muvakkat tazminat hak- kinda yeni kanun hükümleri tatbik olunacak, bu tarihten evvel ödenmiş olan istihkaklar tediye tarihindeki mevzuata tâbi tutulacaktır. Kaçırılan çocuk Mahallebici Ali, bu sefer ço- cuğun kendisinde olmadığını söylüyor Fatma İlhan admdaki kadın, ço- cuğu Nerminin mahallebici Ali ta- rafından kaçırıldığını iddia ederek dava açmış, senelerce süren muha- keme neticesinde Nermin Aliden alınıp annesine teslim edilmişti. Bu tarihten birkaç gün sonra Fatma İlhan tekrar icra dairesine müracaat ederek çocuğu Nerminin yine Ali tarafından. kaçırıldığım bildirmiştir. Bu müracaat üzerine dün icra me- muru, çocuğun annesi Fatma İlhan- la beraber mahallebici Alinin evine giderek çocuğu istemiş, Ali çocuğun kendisinde olmadığını ve nerede bu- hunduğunu da bilmediğini iddia et- miştir. Ali bugün de çocuğu teslim etme- diği takdirde icra dairesi, çocuğun Aliden alınması için zabıtanın yar. dımını İstiyecektir. Bu suretle kü- çük Nermin polis marifetile annesine teslim edilecektir. Satye binası tahkikatı Müddelumumilik Satye binası tah- kikatına ait iddianameyi hazırlamak üzere evrakın tetkikine devam edi- yor. Tetkikler esnasında bazi nokta- ların aydınlanması için tahkikatın genişletilmesine lüzum görülmüş ve bu hususta sorgu hâkimine talimat yazılmıştı, Dördüncü sorgu hâkimi mat dairesinde tahkikatını tamam- lamak üzeredir. Bu hususta bazı yerlere yazılan müzekkerelerin ce. vapları da gelmiştir. Bunlar tetkik edildikten sonra müddejumumiliğe bildirilecek ve iddianame tamamla. narak evrak ağır ceza mahkemesine bu tali- Lozan zaferi Memleketin her tarafında büyük tezahüratla kutlandı Ankara 25 (A.A) — Memleketin her tarafından gelen telgraflar, İnö DÜ'nün İstiklâl harbi zaferlerini tet- viç eden Lozan büyük sulh zaferinin 16 ncı yıldönümünün büyük, küçük her şehirde, her kasabada, hattâ he- men her köyde, içten gelen bir heye- canla kullanmış olduğunu bildirmek» tedir. Her yerde binlerce kişinin işti- rak ettiği toplantılarda halk mümes- silleri tarafından söylenen ve şiddet- li alkışlaria karşılanan nutuklarda, Türkiye Cümhuriyetinin bugün her sahada feyizli neticeleri görülen kal- kınmasında temel taşı olan Lozanın hem milli, hem beynelmilel bakım- dan büyük ehemmiyeti tebarüz etti- rilmiş ve bugün de milletin mukad- deratını Mili Şef olarak idare eden Lozan fatihi İsmet İnönü'ye karşı bü- tün milletin derin minnet ve şükran hislerile sarsılmaz bağlılığına tercü- man olmuştur, Hatayın sulh ve anlaşma yolundan anavatana küvuşması şenlikleri ile hemen birlikte kutlanan Lozan gü- nü, bütün Türklüğün Mili Şef etra- fındaki bağtılığının parlak bir teza- hürü olduğu kadar, gerek kendisi ve gerek bütün dünya için sulh aşkının da samimi bir ifadesini teşkil etmiş- tir 30 tömmiğidn 300 İngiliz Seyyahı gelecek Temmuzun 30 unda Markopolo va- purile şehrimize 300 İngiliz seyyahı gelecektir. İpini koparan kotra Samatya civarmda Narlıkapı sahi- linde kale duvarlarının önündeki kayalar arasında evvelki akşam üzeri tenteli bir kotra bulunmuştur. Kotra derhal sahile çıkarılmış ve içinde hâki renkte bir ceket, bir pantalon, bir yelek, bir çift tozluk ve bir kasket görülmüştür. Tahkikat neticesinde elbiselerin Bakırkönünde o Bezezyan lisesi son sınıf talebesinden Adapüzarlı Zeki adında birine aid olduğu anlaşılmış- tar, Zeki bu kotrayı Bakırköyünde çu- val ticareti yapan bir adamdan kira İle tutmuştur. Kendisi kampta giy- diği elbiseleri kotranın içinde çıkara- rak kotrayı demirleyip banyo yapmak Üzere denize girmistir. O sırada kot- ranın ipi kopmuş ve kendi kendine sürüklenerek Bakırköyünden Samat- ya sahiline kadar p kayalar sra sına girmiştir. Zabıta elbisenin sahi- bi Zeki ile kotranın sahibini aramak- tadır. Taksim bahçesinde yapıla- cak yeni tesisat İnşa edilen Taksim bâhçesi gazino- sunun elektrik, kalorifer okısımları- nın sıcak ve soğuk su tertibatile havagazı, yangın tesisatı otuz üç bin liraya münakasaya konulmuştur. Bundan başka yine Taksim bahçe- sinde havuzun fıskıyesile elektrikli tenvirat tertibatı ve Taksimde su ha- ginesine âid havuzlar da 19 bin liraya münakasaya konmuştur. Bunların da inşasına nihayet bir ay içinde baş- lanacaktır. Tren on beş mandayı ezdi Adana 24 (Hususi) — Dün Fevzi. paşa istasyonundan Adanaya hareket eden katar saat 19,30 da İncirlik ile Kürkçüler arasında on beş kadâr man- dayı çiğnemiştir. Hâdiseye sebep, ço- banların dikkatsizliğidir. İki çoban trenin geldiğini gördükleri halde, sı- gir sürüsünü hattın diğer tarafına ge- çirmek teşebbüsüne (o giriştiklerin. den hayvanların bir kısmının çiğnen- mesine sebep olmuşlardır. İşe vaziyet eden Adliye, tahkikat yapmaktadır, Açık teşekkür (Toksikos) dan çok ağır hasta bulunan dört buçuk aylık oğlum Tan Beostepeyi, koğuşuna derhal kabul ve yüksek haza- kat, gefkat, nezaket, devamlı, ve ciddi fti- na ve gayretlerile mutlak bir ölümden kurtaran çök değerli ve üstün vicdanlı, Haseki kadınlar hastanesi çocük hasta- akları mütehassıs hay Dr. Al Şükrü gav- hya ve güzide asistanı bay Dr. Mehmed Ali ve hemşire bayan Zeynep, Nimet, Se- Kadriye, Zikriye, Huriye ve hasta- bay Dr. Nazmi Ariz'e yürekten gelen tegek- kür ve minnetlarlarımın ulaştınlmasına sayın gezetenizin aracılığını saygılarımla yalvarırım. Genel Kurmay başkanı, orgeneral Hutzinger maiyeti şerefine 52 kişilik bir ziyafet verdi © ve BAL Ankara 25 (A.A.) — Genel Kurmay Başkanı mareşal Fevzi Çakmak bu- gün şehrimizde bulunmakta olan orgeneral Hulgiger ve maiyeti şerefi- ne Şehir lokantasında 52 kişilik bir Nafia müdürlüğü şehirde bazi yolları katranla kaplıyacak İstanbul Nafia müdürlüğü Belediyeye bir yardım olmak üzere şehir içinde- ki bazı yolları katran kaplamağa karar vermiştir. Bu katranlar her sene tedrici siirette kaplatılmak su- retile üç senede ikmal edilecektir. Katranlı yolların kilometresi (1500 raya mal olacaktır. Bu cümleden olarak Kurbağalıde- rede verem sanatoryomu yolunun geçen seneden noksan kalan 200 metrelik bir kısmı tamamlanacak, Yakacık - Kartal yolu 23 bin, Bos. tanı - İçerenköy yolu da 18 bin lira- ya eksiltmeye konulacaktır. Esrar kaçakçısı yakalandı Arap Cemal isminde birisinin es- rar kaçakçılığı yaptığını haber alan muhafaza memurları, esrarkeşin bu- lunduğu Beyoğlunda Tarlabaşında- ki bir evde cürmü meşhut yaparak 1,55 kilo esrar bulmuşlardır. Bir işçi elini makineye kaptırdı Eyüpte Bahariye caddesinde daku- ma fabrikasında çalışan Ekrem adın- da bir işçi dün dokuma makinesinde iş yaparken süğ elini makineye kap- tırmış, parçalanmıştır. Ekrem baygın bir halde hastaneye kaldırılarak ka- sa etrafında tahkikata girişilmiştir. 25 Temmuz 39 Esham ve Tahvilât Istanbul Tramvay şirketi 535 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Lamdra 1 Sterlin 5 New-York. 100 Dolar Paris 100 Prank 100 Liret 100 İsviçre Fr. 109 Florin 100 Raygmark 100 Belga 100 Drahmi 100 Leva 100 Çokoslovak Kr 100 Pezeta 100 Zleti 100 Pengo 100 Ley 100 Dinar 100 Yen 100 İsveç Pr. 100 Ruble Milâno Cenevre Amsterdam Berlin Brüksel Atina öğle yemeği vermiş ve bu ziyafette Genel Kurmay ve Milli Müdafar ve Hariciye Vekâleti erkânı ile Fransız büyük elçiliği ileri gelenleri har bulunmuşlardır. Kanada takası kaldırıldı Hükümetin gördüğü lüzum üzeri- ne Kanada takası temmuzun 17 sin- den itibaren kaldırılmıştır, Bu tarih- ten evvel Amerikaya Kanada yolile mal gönderip de henüz alacaklarını almayan tacirlerin istisnai olarak son bir defa Kanada takasından isti- fadelerine müsaade edilecektir. Boğulurken kurtarıldı Florya talebe kâmpında bulunan Süleymaniyede oturan Raşid kızı Sa- bahat, yüzme bilmediği halde denize girmiş, boğulma tehlikesi geçirir. ken kurtarılarak tedavi altına alın mıştır, a. İki çocuk oyun oynarken düşen kepenkle ağır yaralandı Tavukpazarında Kürkçüler soka- gında 13 numarada oturan Sıdkı kızı üç yaşında Kadriye Ne 10 numarada Oturan berber Kâmil oğlu yedi yaşla- rında Münir kapıları önünde oynar- larken marangoz Ömerin dükkânının kepenkleri düşerek her iki çocuğu da surette yaralamıştır. Yar Haseki hastanesine kaldırılmıştır. TİYATROLAR: HALK TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları Bu gece Yedikule Pinar sinemasında PAKİDAMEN 7 perde, Mişel varyetesi. EGE TİYATROSU Nureddin Gerçdur ve arkadaşları Bu gece Narlıkapı Şafak Bahçesinde SONEMİK — YERE BAT CEMAL SAHİR OPERETİ Bu gece Beşiktaş Büyük Aile Bahçesinde MEÇHUL SERSERİ Operet. TÜRK REVÜ OPERETİ Bu gece 2130 dn büyük operet EFENİN AŞKI 3 perde 1 tablo, büyük bale ŞENZADEBA$Ş - TUKAN 2 filim birden MALMİHANLILARIN SONU MEŞUM KADIN Pazartesi, salı, çarşamba bayanlara 5 kuruş Naşid Özcan - Ertuğrul Sadi Tek birlikte ce Benydl Çinerdibi Aile Bahçesinde SÜRPİK - Sabırsızlıkla beklenen BEŞİKTAŞ BAHÇESİ ve Sineması 28 Temmuz, Cuma günü Umuma açılıyor. İlk im B ÜYÜK VAL Sorünsi ingilizce kopyası 1 Ağustos Sah günü akşam Şehir Tiyatrosundan HAZIM ve arkadaşları N BİR MUHASİP ARANIYOR MASMMMENENMMMMENRE. lü