31 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

> Karl Frank namında bir Alman, Almanyadan Parise birçok propaganda mektupları gönderdi bölgelerinde yapılan çekirge mücade- Dün Geceki ve Bu Sahahki IZaberler Son dakika İngiliz amiralı Maltadan İstanbula hareket etti Londra 31 (Radyo) — İngiliz Akdeniz filosu başkumandanı amiral sir Kaninghan İstanbulu ziyaret etmek için amiral gemisine rakiben Maltadan İstanbula hareket etmiştir. İzvestiya'nın sulh cephe- sine dair mühim makalesi 170 milyon Sovyet, Avrupada harp çıkarmak istiyecek faşistler üzerine atılmağa hazır Paris 31 — Moskovadan bildiritiyor: İzvestiya gazetesi, neşrettiği mühim bir makalede Sovyet Rusyanın sulh ©ephesine büyük bir hüsnüniyet ve ar- su le iltihak ettiğinden bahsederek diyor ki: «Sovyet Rusya şu kanaattedir ki, sulh organizasyonu, mütekabiliyete ve müsavata müstenid olmak lâzım- dir. Sovyet Rusyanın 170 milyon nü- Fransaya gönderilen propaganda Paris 31 — Matin gazetesinin yaz- dığına göre İngiliz King Halli taklid eden Kari Frank namında bir Alman, İ Kolonyadan Paris halkına birçok mek- tuplar göndermiştir. Danzig matbuat Sovyet Rusyada bir tayyare kazası Bir general, üç zabit öldü Meskova 30 (A.A.) — Dün feci bir tayyare kazası olmuştur. Hakkında tafsilât elde edilmemiş olan bu kâza neticesinde general Victor Kholzulov binbaşı serge Teherkaisey, askeri mü- hendislerden Alexandre Titov ve İvan Kuyehev ölmüş! B. Hitlerin istibkâmları teftişi Berlin 30 (A.A.) — Führer, berabe- rinde B. Ribbentrop olduğu halde Saar ve Polatinat'ın tahkim edilmiş olan muntakalarını ziyaret etmiş ve bura larda yapılmış ölan teşkilâtin mük&m- meliyetini takdir eylemiştir. Hitler, dün akşam tayyare ile Bay- reuth'e hareket etmiştir. Türk Rumen ticareti İzmir (Akşam) Türkiye - Ro- manya arasında yeni bir ticaret an- laşması akdedilecektir. Bunun için Ticaret Vekâleti, şimdiden hazırlıkla- ga başlamıştır. İzmir mıntaka Ticaret müdürlüğü, İzmirde bulunan ve Ro- manya ile iş yapan tüccarların yeni anlaşmada nazarı dikkate alınacak dileklerini tesbit etmektedir. aka Akdenizden dönen talyan filosu Tarentede Roma 30 (A.A.) — Şarki Akdeniz. de bir antrenman cevelânından dön- müş olan İkinci İtalyan filosuna men- süp gemilerin ekserisi, Tarenteye gel- miştir. Timana giren gemiler arüsında bah- riye müsteşarı amiral Cavagnarinin bandırasını taşıyan Pdla kruvazörü de vardır Egede çekirge mücadelesi İzmir 30 (A.A.) — Egenin muhtelif lesi son safhaya girmiştir. İzmir, Ay. fusu, Avrupada harp yangını çıkar- mağa teşebbüs edecek her faşist mü- tecavizin üzerine atılmağa hazırız.» Sovyet - İngiliz ticaret müzakereleri Londra 3l — Burada söylendiğine göre Sovyet - İngiliz ticaret muahede- si müzakerelerine üç taraflı paktın ak- di akabında derhal başlanacaktır. mektupları şefi namına bu mektupları imzalıyan Kari Frank, Danzig hakkında Alman- yanın malâm olân noktai nazarını izah etmekte ve Gdynianın Danzig için dai- mi bir tehlike teşkil ettiğini beyan et- | mektedir, Italyan fayyarelerinin Akdenizde manevraları Bu manevralara 408 tayyare iştirak etmiş Paris 31 — İtalyan gazetelerinin if- şaatına göre 27 ve 28 temmuzda İtal- yan jayyareleri, Orta Akdenizde İn- giliz tayyarelerinin Fransa üzerinde- ki uçuşlarına bir mukabele olmak üze re hava manevraları yapmışlardır. Bu manevraların mevzuu, icabında İngi- Hz - Fransız tayyarelerinin Akdenizin şimalinden cenubuna ve garbinden şarkına gitmeleri mümanaat edilip edi! lemiyeecğini anlamağa matuf idi, | Roma 31 — Orta Akdenizdeki İtal- yan hava manevralarına Sardenya, Sicilya, Poy, Libya hava üslerine men- sup 408 muharebe ve bombardıman tayyaresi iştirak etmiştir, ispanya - Portekiz Hudutta bir Lizbon 29 — Portekiz - İspanya hu- | dudunda Braz vilüyetinde bir hâdise olmuştur. Burada bir balo verilirken İspanyol ve Portekiz hudut muhafız. ları arasında 'kavga çıkmış, iki taraf ateş etmeğe başlamıştır. Portekizlerden 1 ölü, 3 yaralı var- dır. Bir İspanyol hudut muhafızı öl müştür. Halici temizlemek Limanlar umum müdürlüğü, Ha. licin gittikçe dolmağa başladığı et- rafındaki ihbarları nazarı dikkate alarak bu hususta tetkikat yaptırt- mağa karar vermiştir. İstanbul palasta yangın Taksimde OAyaspaşada (İstanbulpalas apartımanı Zemin katındaki çamaşırha- nede, ocaktan sıçrayan kıvılcımlarla ça- maşırlar tutuşmuş ve derhal haberdar | retmekle beraber İ itimadı olduğunu - söylemekte ve şu Başvekil Ankarada Ankara 30 (A.A.) — Başvekil Dr. | Refik Saydam beraberinde Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu olduğu halde bu sabah Ankaraya gelmişler. dir. Başvekil Saydam istasyonda B. M. M. Reisi B. Abdülhalik Renda ile Ve- killer ve şehrimizde bulunan mebus- lar ile Ankara Vali ve Belediye reisi, emniyet direktörü Vekâletler ileri gelenleri tarafından karşılanmıştır. Meclis reisi ile Hariciye umumi kâtibi şehrimizde Millet Meclisi reisi B. Abdülhalik Renda ile Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemencioğlu bu sabah Ankaradan şehrimize gelmiş- lerdir. Yeni Paris baş konsolosumuz bugün hareket ediyor Hariciye Vekâleti kalemi mahsus müdürü olup bu defa Paris Başkon- solosluğuna tayin ldilen kıymetli Ha- riciye memurlarımızdan B. Cevdet bugün 'Thöophile Geutler vapurile yeni vazifesi mahalline hareket ede- cektir, İstanbul - Edirne asfalt yolu Burgaz - Babaeski kısmı da yakında açılacak Üç yıldanberi yapılan ( İstanbulu Manş denizine bağlıyacak olan asfalt yolun Lüleburgaz - Kuleliköy kısmın- dan sonra Kulöliköy . Edirne arasın- daki kısmınm da inşaatı müteahhidi- ne ihale edilerek faaliyete geçilmiştir. Hâlen seyrüsefere açılmış bulunan İstanbul - Lüleburgaz arasındaki as- falt yolu takiben pek yakında Bur- gaz - Babaeski kısmı da ikmal edile. yek seyrüsefere açılacaktır. En kısa zamanda da Babaeski - Kuleliköy ara- sındaki kısmın inşaatı Sona erdirile- cektir, Esasen bu kısımda da hum- malı bir faaliyet vardır. Kuleliköy - Edime arasındaki in- şaata ald malzeme ve vesâitin de gü- zergâha getirilmesine ve yolun geçe- ceği yerlerin tayin ve tesbiti işine başlanmak üzeredir. İlk önce köprü- ler inşaatı ve bunu müteakip toprak tesviyesi ameliyesi başlıyacaktır. Bil. hassa Kuleliköy deresi üzerinde be- tondan büyük bir köprü kurulacaktır, İ spanyanın bitaraflığı General Aranda beyanatını tekzibe mecbur oldu Lizbon 30 — Geçende Almanyaya gitmiş olan İspanya generallerinden Aranda İspanyaya dönerken Lizbon. da çıkan Diario de Lusboa gazetesine beyanatta bulunmuş ve şu sözleri söy« lemişti «İspanya bitaraftır ve bitaraf kala- caktır. Çünkü memleketi maddeten manen yeniden yapmak gibi mühim bir işle karşılaşmaktadır. General Franco, Berline hareket etmezden ev- vel bana Alman ricaline bunu anlat- maklığımı söylemiştir.» General gönderdiği bir mektupla bu beyanatı tekzib etmektedir. Dia- rio de Lisbon tekzib mektubunu neş- muharririne tam satırları ilâve etmektedir: «Bazı zamanlarda bazı beyanat, yakayiin aldığı şekil yüzünden beya- natta bulunanı müşkül mevkie ko. yar, O zaman yapılan tekziplere ne derece ehemmiyet yermek lâzım gel. diğini pek iyi biliriz. İspanyanın iktisadi vaziyeti Berlinden Temps gazetesine bildi- riliyor: Yakın Zamana kadar Fran- co hükümeti demokrat devletlerden kredi almamağa teşvik eden Alman gazeteleri lisanı değiştirmişler, İspan- yanın hariçten mali yardım olmadık- ça kendini toplyamıyacağını itiraf etmeğe mecbur olmuşlardır. Alman gazeteleri, Almanya ile ticaretin İs. panyanın inkişafını temin edemiye- Uzak Şarkta vaziyet İngiliz - Japon müzakeresi müşkülâtla karşılaşmış Japonlar Çin harbinden usanç getirmeğe başladılar Paris 30 — İngiliz - Japon müza- keresinde bazı müşkülât * çıkmışlar. Japonya umumi meselelerin bir kis sım alâkadar devletler, bilhassa Fransa olmadıkça halledilemiyeceği- ni söylemiştir. Japon askeri mabafili buna hid- det etmiş: «İngiltere samimiyet gös- termezse müzakereyi kesmeliyiz» de- miştir. İngiliz sefiri hükümetine Ta- por göndermiş ve talimat istemiştir. Fransız gazetelerinin mütalâası Pariş 30 — Gazeteler Amerikanın kararını memnüniyetle karşılamak- ta devam ediyorlar. Joumal diyor ki: «Amerikanın kararı oJaponyaya karşı ciddi bir ihtardır. Japonya bu- nu anlamış, bu sebeple bir parça şa- şırmıştır. Feshedilen muaheğe Ame- rika için çok kârlı idi. Amerika Ja- ponyaya, satın aldığının iki misli mal satıyordu, Bu kadar büyük men- faati feda etmek için mühim siyasi sebepler olması lâzımdır. Japonya Almanyadan iptidai mad. de alamaz. Bunun için Amerika me- nafiine riayet edileceğine dair kuv- velli teminat vererek Amerika ile yeni bir ticaret anlaşması yapmağa mecbur olacaktır. Japonlar harpten usanç getirmeğe başladılar Hong - Kong 30 Amerika gazetecilerinden Sanghai Evening post, gazetesi müdürü, B. Randall Gould, geçenlerde Tokyo ve Chun- kingi ziyaret etmişti, .Mumaileyh, Chunking - Tokyo unvanı altında yazdığı bir makalede bu iki payitah- tan dahili vaziyeti hakkında dikkate şayan mütalealar serdetmektedir. Gazeteciye, Chunking'de güzel ve nefis bir yemek ikram edilmiş ve ye- mek esnasında Çinli ve ecnebi dost- Yarı İle açık ve samimi görüşmelerde bulunmuştur. Halbuki 'Tokyoda birçok gida mâd- delerinin yerine kimyevi terkip mah- İ sulü olan mevadın ikame edildiğine İ şahit olmuş ve sözlerini güya bir ta- Macaristanın harici siyaseti Hariciye Nazırı mihver devletlerine bağlı kalacağını bildirdi Budapeşte 30 (A.A) — Hariciye Nazırı Kont Csaky, Sepon üniversi- rlarının açılışında bir nutuk yerek Macar harici siyasetinin »ahatlarını çizmiştir. Kont Csakuy ezcümle demiştir ki «Macaristan, mihver devlellerine samimi surette bağlı kalmaktadır. Dostlarımıza karşı gösterdiğimiz bu samimiyetin, bir milletin $ musu her şeyin üstünde olduğu için, dostlarımızın da bize güvenebilecek- leri hakkında verdiğimiz teminatın semereler vereceğini ümid ediyoruz. Dostlarımızı muhafaza için üzerimize her tehlikeyi almaya hazınz. Biz, Macarlar, sülhsever sakin bir 8 tiz, bizi rahat birakmalıdırlar. Fakat bunun için haklarımızın herhangi birinden vazgeçmiyoruz. Macaristan bütün komşularile iti- mad sahası içinde yaşamayı arzu et- mektedir ve bunun için, hiç kimse. | den, tamamlle ve kati hakkımız olmı- yan hiç bir şeyi istemiyoruz. Maca- ristan, sekinetli ve azimkâr bir hari- ci siyasetle ve dahili sükünü ve mem- kım ecnebiler dinliyormuş gibi ko nuşmalarında ihtiyatlı davranmıştır. Japon milleti, harpten ve tamami- le intizamsız bir hayat yaşamaktan usanç getirmeğe başlamıştır. Halbu- ki Chünking'de hal böyle değildir. Orada Çin milleti, Japon taarruzuna kurban olduğunu müdrik bulun. maktadır. Çinliler Jki sene muharebe etlik. ten sonra zengin hinterlande yerleş- mişlerdir ve uzun . müddet devam edebilecek herhangi bir harbe mu- kavemet elmeğe âmade bulunmak- tadırlar. Çinliler bu mıntakalardaki tabif menabi ve vesalti işletmeğe başla- mışlardır ve enerjileri, nikbinlikleri ve hayatiyetleri bütün ecnepilerin kendi lehlerine olarak nazarı dikka- tini celbedebilecek derecededir. Çin milleti, nihai zaferi elde ede- ceğine kati surette kani bulunmak- tadır. B. Gold, beyanatında şöyle de- miştir; 4Japon milletinin Japon matbun- İ tonın «Çin hâdisesis hakkındaki ha- | berlerini münakaşasız ve İtirazsız kabul etmekte olduğunu söylemek mümkün değildir. Maamafih Ja- pon gazetecileri ile Japonyadaki cc- nebi gazetecileri, resmi Japon me- nabii tarafından neşredilen tebliğle- rin sıhhatini tetkik için hakiki bir arzu izhar etmektedirler. Japonlar bir Amerikan mü- essesesini yaktılar Loyang 30 (A-A.y — Kvaiking gar- nizonuna mensup piyade kıtasından 600 Japon neferi, Kanada kiliseleri birliği müessesesi şubesini ateşe ver- mişlerdir. Misslo'un birçok azası Japon as kerleri tarafından öldürülmüştür. Vaşington 30 (A.A.) — Şanghaydak? Amerikan konsolosu tarafından Hari. ciye Nezaretine gönderilmiş olan ra” pora nazaran Çin - Japon harbi esna- sında vukua gelen hidiselerde mu'a- sarnır olan Amerikan tebaasının m'k- tarı 600 e baliğ bulunmaktadır. izmirde ekmek buhranı yok Bazı fırınlar narhı yükselt- mek için az ekmek çıkarmışlar İzmir 30 (A.A.) — Şehirde bir ek- mek buhranı olduğu hakkındaki ha- berler üzerine Belediye reisi gazete- cilere şu beyanatta bulunmuştur: İzmirde ekmek buhranı diye bir mesele yoktur. Bu bazı mahdudâ kim- selerin narhı yükselimek için fhdas etmek istedikleri bir vaziyettir. Ba. zı semtlerde bir iki fırıncının az ek- mek çıkararak narbı yükseltmek is- tedikleri işitilmiştir. Belediye böyle vaziyetler ihdas eden fırıncıları dik- katle takip etmektedir. Şimdiki şart- lar altında ekmek fiatlerini yükselt. meğe makul bir sebep yoktur; Hariciyede yeni tayinler Madrid ve Lizbon elçiliklerine Tiran elçimiz B. Hulüsi Fuad, Kopenhag elçiliğine hariciye protokol dâiresi umum müdürü B, Şevket Fuad, Be- rut baş konsolosluğuna Berlin elçili- ği müsteşarı B. Rıfkı tayin edilmiş. lerdir. Berlin baş konsolosu B. Feridun Cemal Hariciye Vekâleti birinci daire İ müdürlüğüne, Berut baş konsolosu B, leketin inkişafını yükseltmek için hiç Faik Zihni de üçüncü daire müdür.