3 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

3 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

mühim beyan fBaş tarafı 1 inci sahifede) Amiralın gazetemize beyanatı Dün bir muharririmizle görüşen "Amiral Sir A. B. Cunningham, gâze- temize şu mühim beyanatı lütfetmiş- tir: «Memleketinize ayak bastığım an- dan itibaren gördüğüm herşeyi, ta- savvurun fevkinde buldum. İstanbul çok sevimli ve güzel bir beldedir. Muh- terem İstanbullulardan gördüğümüz nazik hüsnü kabul, beni mütehassis min mahiyeti hakkında fazla birşey söyliyecek değilim. Biliyor sunuz ki öbürgün Ankaraya gideceğim, Anka- rayı bir an evvel görmek, benim için hakiki bir sevinç vesilesi olacaktır.» — Asker gözile yakında bir harp olacağını tahmin ediyor musunuz? «— Hayır, bunu hiç zannetmiyo- rum, Genç Türkiye Cümhuriyeti, İn- gilterenin yanı başında sulh namına harekete hazır bulundukça yakın va- kitte büyük bir harp olacağına ihti- mal vermiyorum. Her halde Türkle- rin sulh cephesine itihakları ile dün- ya sulhüne yaptıkları hizmet, çok büyüktür. Merd Türk milletine, se- lâm ve muhabbetlerimi iblâğ edebi- lirsiniz.» Bugünkü merasim Amiral Sir A, B. Cunningham, bu sabah onda, refakatinde mihmandar- ları olduğu halde Taksim Cümhuri- yet âbidesine giderek çelenk koyacak- tır. Buradaki merasime, İngiliz, Türk bahriyelileri iştirak edecektir. Saat 13 de, donanma kumandanı Amiral Şükür Okan tarafından, Yavuzda bir öğle yemeği verilerek, bunu, hu- susi motörle Boğazda yapılacak te- nezzüh takib edecektir. Gece 22 de, İngiliz sefarethanesinde bir resmi Kabu! yapılacaktır. İngiliz zabit ve mürettebatı şehri geziyorlar Limanımıızda bulunan İngiliz filo- tlllâsı zabitan ve mürettebatı, dün öğleden sonra, şehre çıkarak posta posta dolaşmağa başlamışlardır. Kendiletine;, mihmâandarlar tahsis siş olunmuştur, İngiliz askerleri, İs- tanbulun tarihi müesseselerini, mü- ze ve camilerini gezmişlerdir. Amiral yarın Ankaraya gidiyor Amiral Sir A, B, Cunnigham, ya- nr sabah 8,30 da, Yeşilköy hava meydanından hareket edecek hüsu- $i bir tayyare ile Ankaraya gidecek- tir, 4 motörlü olan bu tayyarenin bir sâat kırk beş dakika sonra Ankara hava meydanına muvasalat edeceği tahmin ediliyor, Muhterem misafiri- miz, akşam üzeri şehrimize dönecek- tir. Amiral, gerek Yeşilköyde, gerekse hava meydanında “askeri merasimle teşyi ve istikbal edilecektir. i Malaya İzmirde İzmir 2 (Telefonla) — İngiltere- hin Akdeniz filosuna mensup saffı harp gemilerinden 31,100 tonluk Ma- lâya dritnotu bu sabah İzmir lima- hıı resmen ziyaret etmiş, İzmirin İstirdadından sonra İzmir limanını Ziyaret edenilkdost ve müttefik devlet donanması olması itibarile halkın tezahüratı ve büyük alâkası İle karşılanmıştır. İzmirin muhtelif Meydaniarından havalanan, avcı, ve ağır bombardıman tayyare- lerinden mürekkep müteaddit filo- lar körfez ağzından itibaren, Nüsret Mayın gemisi de Uzunada önünde eliz donanmasını istikbal etmiş. ir, Malaya gemisinde bulunan fırka- kaplanı albay Towerin mih- Mandarları Nüsret mayın gemisin- den dritnota geçmişlerdir, Gemi saat 10 da Yenikâleden geçerken. kaleden Sekilen Türk bayrağını selâmladı. at 10,30 da limana bir buçuk mil Mesateye yaklaşan Malaya gemisi Bahribaba açıklarında, kışla önünde fifep seyrederken 21 atım topla feri Sselâmlamış ve sahil betaryala- Se 7 yine 21 sn bob mukabelede atta bulundu men ilk defa İzmiri ziyaret den dost ve müttefik İngilterenin donanması- nım kumandanı 11,20 de kumandan- motörile bersberlerinde maliyetleri erkânı ve mihmaridarları olduğu haj- de kışla önünde Konak iskelesine çıkmıştır. O sırada rıhtım ve civardaki bina- ların üzerleri binlerce halkla dol muştu. Halk, misafir deniz kuman- danını sürekli şekilde (alkışlayarak samimi tezahürat göslermişlir. Konak vapur iskelesinde bekliyen ve büyük üniformayı lâbis bulunan İngliterenin general konsolosu, misa- fir kumandanı karşılayarak (Hoş geldiniz) demiştir. Ziyaretler Kumandan, vilâyette Vali Etem Aykutu kışlada müstahkem mevki kumandanı Tümgeneral Rasimi ve Belediyede doktor Behçet Uzu ziya- ret etmiştir. Bu ziyaretler esnasında askeri bando muzika, asker, polis müfrezeleri selâm resinini ifa etmiş, meydan ve yollarda toplanan halk misafir komutanı şiddetle alkışla- mıştır. Komutan kendisini alkışlayan halkı selâmlamıştır, a Öğle yemeğini mihmandarları ve İzmirin İngiliz konsolosu ile yemiş ola misafir komutan bilâhare gemi- ye dönmüştür, Saat 15 de Vall, biraz sonra müs- tahkem mevki komutanı ve Belediye reisi ayrı ayrı gemiye giderek iadeli ziyarette bulunmuşlar ve mutad ol duğu üzere top atılarak selâmlanmış. lardır, Şehirde gezintiler Malaya gemisi zabitan ve müret- tebatı saat 16 dan itibaren gruplar halinde motörlerle karaya çıkarak şehri gezmeğe başlamışlardır. Misa- fir deniz komutanıda sivil olarak karaya çıkmış ve kendilerine tahsis edilen otömobil ile şhirde bir gezinti yapmış ve İngiliz konsolösunu 2ziya- ret etmiştir. Yarın İzmir halkının İngiliz harp gemisini (ziyaretlerine (o müsaade edilmiştir. Cümhuriyet Merkez ban- kası memurları sureti mahsusada gemiye gönderilmiş ve ellerinde bu- lunanların paralarını Türk parası ile değiştirmişlerdir. a Belediye, misafir İngiliz gemicilerine üzüm, karpuz ve diğer taze meyvalar göndererek ikramda bulunmuştur. Ziyafetler Bu gece (dün) saat 20 de vilâyet tarafından şehir güzinosunda misa- fir denizciler şerefine 120 Kişilik bir ziyafet verilmiştir. Ziyâfette, misafir komutan ve malyetleri erkânı, İzmir valisi ve müstahkem mevki komuta- nı, mebuslarımız, Belediye ve parti | başkanları, İngiliz konsolosu ve ma- iyeti ve protokola dahil zevat İle ge- zeteciler bulunmuşlardır; Ziyaletin sonuna doğru Vali B. Etem Aykut ayağa kalkarak dost İn. giliz harp gemisinin İzmiri resmen ziyaretinden mütevellid memnuniyeti- ni bildirmiş, » asil İngiliz milleti ile İngiltere kralının şerefine kadehini kaldırmıştır. Biraz sonra misafir ko- mutan albay Tower de ayağa kalka- Tak İngiliz denizcilerinin İzmirde gördükleri yüksek hüsnü kabulden çok mütehâssis ve müteşekkir oldu- gunu bildirmiş, iki memleket arasın- daki hakiki dostluk ve Türkiye Cüm- hurreisi şerefine kadehini kaldırmış- tır, Geç vakte kadar dansedilmiş, muhtelif numaralar o seyredilmiştir. İzmirdeki Türk deniz erbaşları tara- fından yarın akşam Fuar gazinosun- da misafir İngiliz deniz erbaşları şe- refine bir ziyafet verilecektir. Yarn (bugün) öğle üzeri İzmir müstahkem mevki komutanlığı tara- fından İngiliz zabitanı şerefine Or- duevinde ziyafet verilecektir. Ak- şamleyin - de. - şehir gazinosun- da İzmirdeki İngiliz kolonisi ve İngi- İz konsolosluğunun ziyafeti vardır. Geminin başhekimi yarn sabah İzmir sıhhiye müdürü ile İzmirdeki sıhhat müesseselerini gezecektir. .z. Moskova müzakereleri (Baştarafı 1 inci sahifcde) almakta olduğunu bildirmiştir. Bu meseleler arasında Baltık memleköt- lerinin istiklâline zarar verip vermiye- ceğimiz meselesi mevcuttur. Butler: «Bu istiklâle zarar verme- mekliğimiz lâzımdır ve görüşmelerde ki gecikmenin başlıca sebebi de bu ih- itilâftırı demişti, 'Tass ajansı bu münasebetle şu teb- iğde bulunmaktadır: Eğer Butler ha- kikaten böyle söylemişse, Sovyet hü kümetinin hattı hareketini tahrif ey- lemiştir. Hakikatte ihtilâflar Baltık memleketlerinin istiklâline zarar veri. lip verilmiyeceği meselesinde değil, > zira iki taraf ta bu İstiklâlin garanti edilmesi lehindedirler, - «doğrudan doğruya olmıyan» taarruz hakkındaki formülde Baltık memleketlerinin is. tiklâline zarar verecek mutaarriz için hiçbir kaçamak (yeri birakılmaması meselesidir. Müzakerelerin gecikmesi sebpirinden biri İngiliz formülünün mutaarrıza böyle bit kaçamak im- kânı bırakmasıdır. Prens Paul Yugoslavyaya dönüyor Iondra 2 di — Yugoslavya naibi prens Paul'ün yarın Yugoslav. yaya hareket edeceği bildirilmekte. dir, Adana Kadastro müdürü Ankaradan çağırıldı Adana, 2 (Telefonla) — Kadastro işlerini umumi yaziyette tetkik için şehrimiz kadastro müdürü bay Cev- det Benker Ankaraya Kadastro müdürü bugün Ankara- ya hareket etmiştir. Hayvan ser; sergileri Her sene olduğu gibi bu sene de tertip edilen hdyvan sergisi yarın açılacaktır. Serginin açılma merasi- minde Belediye reis muavini B. Rifat İle daimi encümen azaları hazır bu- Tunacaktır, i Bundan sonra İl ağustosta Bey- kozun Ömerli nâkiyesinde, 18 ağus- tosta Kartal, Üsküdar ve Penikdte 25 , ağustosta Kemerburgazda, -1 eylülde ve Veliciendide, 8 ey- İülde Yalovada, 15 eylülde Çatalcanın Yunusabad köyünde, 1 teşrinlevvel- de Silivride, 4 teşrinlevvelde de Ça- talcada hayvan sergileri açılacaktır. tutuşturan, vilâyetimiz. ç yenin arkada bıraktığı nişan - Mefhumu yok. — Hesap ve hendese gibi ilimler « Uzak nidası, $ — Muvafakat eder - Kansızlık, 6 — Tevzi etmemek. "7 — Arka değil - Bir iâhana yemeği, » 83 — Katet - Heri ve efrenci tarih deği. 9 — Akılılık taslıyanlar. 10 — Noksan » Alaturka musikide bir makam. Yukardan aşağı: 1 — Çok yalvarma, 2 — Kamçı. 3 — Bir âzamız - Sütten de çıkar zey- tinden de - Süküt et. 4 — Yüzbulmuş - Beyan edatı. ,$ — Uyandırma -.Saçları düzelten âlet, — Kullanılmamış elektrik lAmbası. Geçen bulmacamızın hani Boldnn sağa: 1 — İşiten, Ati, 2 — Barışıklık, $ — Adikesir, 4 — Dişarıkapı, 5 — Eyer, Taz, $ — Ten, Ra, 7 — Lelm, Tas, 8 — Ateş- yalazı, 9 — Neredesiniz, 10 — El, İsabet. Yukardan aşağı; 1 — İbadethane, 2 — Şadiye, Tel, 3 — İrişenler, 4 — 'Tıkar, Eşdi, 5 — Eşer, Piyes, 6 — Nısıf, Masa, 7 — Kik, Lb, , 9 — m, Parazit, 10 — . alaka Alsancak stadyormunda başlanacak- tır. Beynelmilel hakem Mustafa 3 Ağustos 1939 AKŞAM Bahife 13 i Amiral Cunningham gazetemize Polonyadaki Ukraynalılar arasında büyük tahrikât yapılıyor Ukraynalı nasyonalistler Alman ajanlarının yardımile yeniden faaliyete ' geçmişler Varşova 2 — İyi membadan alınan, ! sak edilmiş, bazı gazeteler toplattınI. fakat henüz tahkikine imkân bulun- mıyan haberlere göre, Şarki Galiçya- da Ukraynalı nâsyonalistler, Alman ajanlarının yardımile yeniden faali- yete geçmişlerdir. Eski Ukrayna teş- kilâtına mensup 40 lider Lwow'da tev- kif edilmiştir. Mevkufların o miktarı dört yüzü geçmektedir. Ukraynadaki terdrist (harekâtın uyanması, şu hâdisenin neticesidir: 16 martta Karpatlaraltı Ukraynası, Almanyanın muvafakatile Macaristan tarafından ilhak edildiği zaman, Po- Jonyadaki Ukrayna mahafili büyük bir sukutu hayale uğramış, Almanyaya karşı bir husumet beslemeğe başla- mıştı, Polonya o zaman bu hissiyatı körüklememişti. Yalnız harici tehlike karşısında milli birliği kuvvetlendire. cek tedbirler almıştı. Bu cümleden olarak, Ukraynalıların toplantısı ya- fedakârlık | miş, ortodoks kilisesi inşası müsaade- | si geri alınmıştı. Almanya ile alâknler nni kesmiyen müfrit nasyonalistler bu tedbirleri, Polonya aleyhinde cere- yan uyandırmak için kullanmışlardır. Galiçyada 150 bin Alman, birçok Alman protestan papazı bulunması, bunların mesâisine yardım etmiştir. Bu suretle Polonyaliların emlâk ve erazisine ve hükümet memurlarına karşı taarruzlar yapılmasına başlan- mıştır. Hudud polis kuvvti derhal icab eden tedbirleri almıştır. Bunun üzeri» ne tahrikât yapanlar ormanlara Dye mışlardır. Viyana, Graç, Breslâv Alman rad- yoları Ukrayna lisanile neşriyat yap- maktadır. Polonya âleyhinde bir ta- kım risaleler baslırılarak dağıtılmak. tadır, Buna karşı Polonya müteyakkız bulunmakta ve tedbir almaktadır. Çin, istiklâlinden etmiyecek Mareşal Şang - Kay - Şek mühim bir nutuk söyledi Chung - King 2 (A.A) — Chekiai ajansından: Başkumandan Şan - Kay - Şek, dün İngiliz - Japon ipti- dal anlaşması hakkında irad ettiği mühim bir mutukta, Japonyanın büyük devletlerle anlaşmak veya Çin ekonomisini devirmek için hainleri ileri sürmek suretile Çini boyun eğ- meğ mecbur edeceğini ümid ettiği takdirde iflâsa mahküm olduğunu söylemiştir. a : Beynelmilel vaziyetten bahseden mareşal Uzak Şarkta bir Münih hâ- disesi olmasına imkân olmadığını ve Asyanın bugünkü vaziyetile Av- rTupanın Münih hâdisesinden evvelki vaziyeti arasında hiçbir müşabehet bulunmadığını ve Çin metin ve ken- dinden emin oldukça, dostlarından hiçbirinin kendisini terketmiyeceğine kani bulunduğunu söylemiştir, Sözü bundan sonra Çindeki para meselesine nakleden mareşal, son günlerde Çin kambiyosundaki dü- şüklüğe rağmen milli ekonomi esas- larının askeri sahadaki kadar kuvvet- Berlin 2 (A.A) — İngiliz tayyare lerinin kütle halinde Fransiz toprak» Jarı üzerinde tecrübe uçuşları yapma» $ı Alman efkârı umumiyesini işgâlde berdevamdır. Bu tezahüratın hiçbir ehemmiyeli olmadığı hakkında Alman matbuatı tarafından sarfedilen gay- retler de halkın bu husustaki endi- şesini göstermektedir. “Bugün bir general imzası ile inti- şar eden bir makalede, bu uçuşların aslâ fevkalâde bir şey olmadığı ve Al manyanın hava hücumlarından kor. kusu olmadığı temin edilmekte . ve Messer Şmit avcı tayyarelerile Yun- kers bombardıman tayyareleri sürat "lerinin 108 İngiliz tayyaresi tarafın- dan elde edilen süratin mühim bir şey olmadığını isbata kâfi olduğu bil- dirilmektedir. Makale «Alman kava kuvvetleri İs. panya havalisinde dahi birçok işlere de kabiliyeti olduğunu göstermiştir» diyor ve şu suretle bitiyor; «Avuslurya ve Çekoslovakyanın Al- manyaya ilhakı, Almanyanın vaziye- tini ehemnüyetli surette düzeltmiştir. Diğer taraftan Almanyanın garpte H olduğunu kaydederek Çin hükü- metinin para kiymetini muhafaza edeceğini ve-meşru muameleler için muktezi ecnebi parası vereceğini tö min etmiştir. Çin başkumandanı, müteakiben âskeri harekâttan ve dahili siyaset- ten bahsederek Wang - Ching - We- inin müfarakatindenberi vaziyetin daha ziyade istikrar bulduğunu ve Çin mukavemet harbinin milli mev- cudiyet içiri bir mücadele olduğunu harici hiçbir'hâdisenin Çin milleti. nin tuttuğu yol üzerinde müessir ol- mayacağını; bu itibarla Japonyanın hainleri kullanmak ve dost milletleri Çinden uzaklaştırmak için yaptığı teşebbüslerden katiyen telâş etmedi- ğini bildirmiş ve sözlerini şöyle bitir. miştir; — Dünya; maksadlarımızdan ha- berdar olmalıdir. Ne mikyasta olursa olsun hiçbir hüsümet ve hiçbir müş- kül, bizi, tam istiklâlimiz için yap- makta olduğumuz mücadele şeklin. deki mukaddes vazifemizi terketme- ge icbar edemiyecektir. İngiliz tayyarelerinin uçuşları Berlinde endişe uyandırıyor Dün intişar eden bir makale ile, Almanyanın hava taarruzlarından korkmadığı bildiriliyor de Schlesviğ'den Dollart'a kadar yal- nız 200 kilometrelik bir deniz hududu mevcuttur.» i Askeri Tıbbiyede yangın Dün saat 19,7 de Beyazıtta Askeri Tıbbiyeden yangın çıkmıştır. Yangın Beyazıt kulesi tarafından itfaiyeye hâ- ber verilmiştir. İtfaye vaktinde yeti. La ateşi büyümeden mese a müştemilâtından kâgir ve çatısı ahşap çamaşırhane, mutfak v6 istim dairesi yanmıştır. Yangının bâ- calardan birinde toplanan kurumların tutuşmasından çıktığı tahmin - eğil. yapılacaktır. v Dr. FETHİ LABORATUVARI Cerrahpaşa hastanesi bakteriyoloğu Kan, idrar, balgam, mevadı gai- ta tahlilleri ve (İDRAR VASITA- SİLE GEBELİĞİN İLK GÜNLE- RİNDE KATİ ire yapılır. i Mi Taksime mekte ise de bugün mahallinde keşif |