3 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

3 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

eminem Sahife 4 : Amerika gazeteleri paviyonumuz hak. kında sitayişkârane makaleler yazıyor Amerika matbuat cemiyeti reisi diyor ki: Türkiyeyi ancak garip ve esrarlı bir yer diye başkaların- dan ayırıyorduk. Halbuki aramızdaki temas, bizde hakiki Türkiyeye karşı derin bir hayranlık duygusu uyandırdı. Nevyork 2 (A.A) — Aradolu ajansının | Nevyorktaki hususi muhabiri bildiriyor. Nevyork matbuat cemiyetinin Üç yüz Azasına sergideki paviyonumuzda yapılan | kabul resmi fevkalâde olmuş ve memle- ketimizi tanıtlırmak bakımından bütün malbuat, mahafilinde güzel akisler yarat- mıştır. | Nevyork bükümeti dahilindeki gazetelerin sahib ve baş muharrirleri tarafından ku- rulmuş olan bu cemiyet âzalarının dev paviyanumuzdaki bu toplanışları müna- Bebetile sergi komisyonu reisi Vedad Ne- | dim 'Tör söylediği bir nutukta, Türkiyenin #ulh ve demokrasi ideallerini geniş bir | ette izah etmiştir. Bundan sonra, her | güzetret memleketimiz hakkında ayrı ayrı sualer sormuş ve bu sualler samimi bir münakaşaya vesile olmuştur. Devlet pari- yonumuzu ziyaretlen sonra Nevyork mat- buat cemiyeti âzaları diğer paviyonumuzu da gezmişler ve burada şereflelne bir 2i- yafet verilmiştir. Paviyonlarımızdaki bu kabul resmine iştırak etmiş olan bütün gazeteciler men- #up bulundukları gazetelerde paviyonları- muzı ziyaretlerine ald intibalarını en gü- zel bir şekilde kaydettikleri gibi memleke- tlmiz hakkında da anlayışlı ve sitayişkâ- Tane yazılar yazmışlardır. Bu münasebetle şunu da kaydetmek is- terim Ki, Nevyork matbuat cemiyetinin sergi içinde ziyaret İçin intihap ettikleri paviyonlar Türk - İngiliz ve Sovyet Rusya paviyonlarıdır. Adanada 6 apar- tıman yapılacak Vakıflar Siya bunlardan başka daha bazı binalar da inşa ettirecek Adana, ? (Telefonla) — Ankara Vakıflar müdürü Ankaradan döndü. Vakıflar idaresinin girişeceği büyük işler hakında müdür şu izahatı ver- di: — Ankaraya umum müdürlüğün daveti üzerine gitmiştim. Memleke- tin imarına hizmet edecek birçok işler üzerinde umum müdürlükle mutabık kaldık, Ön plânda 900,000 Hira sarfile vücuda gelecek iki apar- tıman vardır. İnşa edilecek ikinci halin plânları henüz İstanbuldan gelmedi. Gelir gelmez inşaata baş- layacaktır. Hükümet binası. yanında ayrıca dört apartımanla bir de Vakıflar idaresi büro binası inşa edeceğiz. Orozdibak meydanına da aynca bü- yük bir ticarethaneler binası inşa edilecektir. Bu binaların inşaatı bugünlerde eksiltmeye konacaklır. Kıskançlık yüzünden karısını yaraladı Adana, 2 (Telefonla) — Şehrimiz de hamal Hüseyin oğlu: Ömer adın- da birisi kıskançlık yüzünden karısı Fitnatı arkasından ve bacaklarından olmak üzere dört yerinden bıçakla ağır surette yaralamıştır, Zabıta Ömeri yakalayarak tevkif etmiş ve Fıtnatı da tedavi altına al mıştır, Rumen denizcileri şerefine suare f Romanyalı denizcilerin şehrimizi tiyareti münasebetile, Rumen denizci- ler şerefine dün akşam Romanya sefareli tarafından Ayaspaşadaki sefaret vil- lâsında bir suare tertip olunmuştur. B. Hamdullah Nevyork'lu meslekdaşların paviyonları- mızı bu ziyaretlerini müteakip matbuat cemiyeti reisi Matherri, Vedad Nedim Tör'e gönderdiği bir mektupta intibalarını V tahassüslerini şöyle ifade eylemektedir: «Bu ziyaretten evvel bizim Türkiye diğer bir çok yabancı memleket- hakiki Türkiyeye karşı bir yakınlık duy- gusu uyandırdı. Orada bir çok yeni şeyler öğrendik ve ilhamlar topladık. Türkiyeye nize mensup gazetecilerle tanışmaktan ve kendileriyle meslek meseleleri üzerinde görüşmekten ayrıca bir zevk aldık. Ara- mızdaki gaye ve menfaat birliği bu sayede daha yakından öğrendik. Ayni gayelere doğra elbirliği ile çalışmakta devam ede- ceğimizi ümid ediyoruz.» Cemiyetin umumi kâtibi Röbert Nerser de mektubunda şöyle demektedir: Ziyaretimiz ber şeyden evvel Türkiye hakkındaki (omalâmatımınm ne kadar yanlış olduğunu bize öğretti. Memleketi- nizin terakki yolunda daima ilerliyen ta- mamiyle modern bir memleket olduğunu ziyaretimiz neticesinde kavramış bulunu- yoruz. Benim ve bir çoklarımızın emeli ba memleketi kendi gözümle görmektir. Ser- ginizi görmekle ve sizlerle temasta bulun- makla elde ettiğimiz kanaatleri gazetele- rimizde Hadeye sahşacafız. At hırsızının oğlu Çaldığı Baralarla bol bol tren seyahati yaparmış.. Adana, 2 (Telefonla) — Ceyhanda yedi ve Osmaniyede dokuz ev soyan Durmuş All adındaki hırsız ikinci defa olarak suç üstü yakalanmıştır. Bu hırsız ancak on iki yaşlarında- dır. Müddelumumiye şöyle demiştir: — Bu sanat bana babamdan kal- dı. Babam meşhur at hırsızlarından- dı. Ve hatta dedemiri atinı çalarken dedem tarafından tabanca ile öldü- rüldüğünü annem söylüyor. Trende gezmeği çok severim. Çaldığını para- larla bol bol trenle dolaşıyorum. Adana Pamuk ve Zahire bor- sası idare heyeti Adana, 2 (Telefonla) — Müddeti- ni ikmal eden şehrimiz pamuk ve zahire borsası idare heyeti intihabı yapılmıştır. Yapılan tasnif netice- sinde Sabri Gül, Feyzi Dural, İsa Şa- ki; Mustafa Şengül, Rifat Çalıkoğlu, Calip Serter ve Abdullah Durdunun idare heyetine seçildiği o anlaşılmış- tır. Reis seçimi yarın yapılacaktır. Osmaniye - Adana yolunda trende iki çocuk doğdu Adana, 2 (Telefonla) — Osmani- ye - Adana arasında işliyen trende iki çocuk dünyaya gelmiştir, İyi bir | tesadüf ki o dakikada trende Ülfet | adında bir ebe bulunmuştur. Birisi, Osmaniyede manifaturacı bay Hakkı Kılıca, diğeri de Misis na- hiyesinde bir köylüye ait olan ço- cuklar hareket esnasında dünyaya gelmişlerdir. AKŞAM 8 Ağustos 1939 EAA e Yeni elçilerimiz Hariciye memurları arasın- da yeni tayinler yapıldı Yeni Stokholm elçimiz B. Agâh Aksel Ankara 2 (Akşam) — Yeni Stok- holm elçimiz B. Agâh Aksel yakında İstanbula hareket edecektir. B. Agâh İstanbulda birkaç gün kaldıktan sonra yeni vazifesine başlamak üze. Te Stokholme gidecektir. Brüksel ve Kopenhag elçiliklerine tayinleri takarrür eden Hariciye umu- mİ kâtip muavini B. Nebil Batı ile protokol umum müdürü B. Şevket Puad Keçeciye alt “kararname de yüksek tasdika arzedilmiş bulun- maktadır. Yeni Stokholm elçimiz. B. Agâh Aksel mülkiye mektebi mezunların. dan olup 336 da Hariciye Vekâletine intisap etmiş Vekâlet şube müdür- lüklerinde, Roma mümessilliği baş- kitabetinde, Köstence konsolosluğun- da, Moskova büyük elçiliği müste- şarlığında ve zat işleri umum mü- dürlüğünde bulunduktan sonra son vazifesi olan Hariciye müsteşarlığına tayin olunmuştu. 337 senesinde Hariciyeye intisap eden yeni Brüksel elçimiz B. Nebil Batı #ırasile Tiflis mümessilliği baş- kitabetinde, Atina sefareti başkita- bet ve maslahatgüzarlığında, Kâbil elçiliğinde, mubtelit mübadele ko- misyonu ikinci delegeliğinde, Tokyo daimi maslahatgüzarlığında ve uzun müddet de Hariciye umumi kâtip müuavinliğinde bulunmuştur. Lozan hukuk fakültesinden me- zun olan yeni Kopenhag elçimiz B. Şevket Fuad Keçeci 331 senesinde Hariciyeye intisap etmiş Lâ Hey se- fareli kitabetinde; Roma, Peşte ve Cenevre konsolosluklarında obulun- duktan sonra protokol umum mü. dürlüğüne getirilmişti. Şimdiye kadar bulundukları Yazi- felerde daima temeyyüz etmiş olan güzide hariciyecilerimiz B. Agâh Ak- sel, B. Nebil Batı ve B.'Fuad Şevket Keçeciye yeni vazifelerinde muvaffa- kiyetler dileriz. Diğer tayinler Ankara 2 (Telefonla; — Merkezden ba- #i zevatın orta elçiliklere tayinleri dola yısile Hariciye Vekâleti umum müdür ve müdürleri arasında mühim değişiklikler yapılmıştır. Bu husustaki liste bugün Ve- kâletin tasdikine ikliran etmiştir. Listeyi aynen bildiriyorum: Umumi kâtiplik birinci kâtip muavin)i. | ğine Cevad Açıkalın, birinci daire umüm müdürlüğüne Berlin baş konsolosu Feri- dun Cemal Erkin, muavinliğine şube mü- dürlerinden Nedim Veysel İlkin, ikinci da- ire umum müdürlüğüne Konsolosluk ve muhtelit hukuk dairesi umum müdürü Numan Tahir, muavinliğine Faik Hasan Ozar, üçüncü daire umum müdürlüğüne Beyrut baş konsölosu Falk Zibni Aktur, muavinliğine şube müdürlerinden Kâmil Numan Akay, matbuat ve istihbarat dal- resi umum müdürlüğüne umum müdür- lerden Celâl Osman Abacıoğlu, muavinli- ğine şube müdürlerinden Salb Kıran, pro- tokol dairesi umum müdürlüğüne B. Salâ- haddin Arbel, muavinliğine Belgrad elçi- Wiği müsteşarı Şefkati Nuri İstinyeli, kon- solosluk ve muhfajt hukuk dairesi umum müdürlüğüne İskenderiye baş konsolosu Basri Lostar, muaviniiğine Talât Rauf 'Takçınar, iktisad ve ticaret dairesi umum müdürlüğüne Atina elçiliği müsteşarı Bed- ri Tahir Şaman, muavinliğine Sofya sefa- reti müsteşarı Kemal Necati Kavnur, idare ileri umum müdürlüğüne zat işleri umum müdürü B. Abdülkdir Evrenel, mu- avinliğine B. Firuz Kisin tayin edilmişler- Evimiz fanfar heyeti ne yeniden talebe kaydına başlanmıştır. Muktedir bir koca- Dan gear bu grupta yer almak İs- Şiyenlerin ber saat 9 dan 21 e kadar Dün kaymakamlar bir toplantı yaptılar Her plâjda sıhhi imdad ter- tibatı tamam olacak Şehrimizdeki kaymakamlar, . Bele- diyede reis muavini B. Rifatın reisli- gi altında bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda tahakkuk ve tahsil iş- lerinde yanlışlıklara meydan verme- mek üzere kaymakamların da bizzat bu işlere nezaret etmeleri lâzım gel- diği B. Rifat tarafından izah edil miştir, Bundan sonra Belediyede açılan muhasebe kurslarına devam edecek memurların mezun addedilmesi de kaymakamlara tebliğ edilmiştir. Diğer taraftan son günlerde gerek | plâjlarda, gerek plâj dışlarında deni- ze girenler arasında boğulma vaka- larının çoğalması etrafında alınacak tedbirler görüşülmüştür. Bu itibarla plâjlarda can kurtaran tertibatının tamamlanması, bu tertibatın bulun- madığı plâjların faaliyetine müsaa- de edilmedmesi kararlaştırılmış ve her plâjda sıhhi imdat tertibatından başka bir de hekim bulunması mu- | vafık görülmüştür. Piyasa vaziyeti Almanyaya tiftik ihracına başlanıyor Haber aldığımıza göre, dün, Alman permi dairesinden piyâsamıza 500 bin kiloya yakın tiftik ihracatı için permi gelmiştir. Bu perminin, şehrimizdeki alâkadar birkaç firmaya geldiği, bu firmaların piyasadaki faaliyetleri his sedilir derecede arttırdıkları söylen- mektedir. Bundan başka Almanya, piyasadan | 200 bin kilo kepek satın almıştır. Ke- | peklerin çüvalı 180, 181 kuruş arasın- da satılmıştır. | Sovyetler yapağı aldılar Sovyet Rusya, dün, ihracat piyasa- mızdan bir milyor kiloya yakın yapağı | satın'almıştır. Şimdiye “kadar, bir iki | firmaya inhisar eden Sovyet Ru: I ticaretimizin yeni £ şehrimizde faaliy ra hararetli alış verişlereyol açacağı tahmin*edilmekte idi, İhracatçılar” bü | vaziyetten memnuniyet beyan etmek- | tedirler, | Dün zahire piyasasında 300 bin kilo dökme bakla satılmıştır. Marmara se- vahili menşeli olan bu baklaların kilo- su 3,25 kuruş üzerinden müşteri bul- muştur. | 2 Ağuştas 009 Esbam ve Tahvilât Ergani 1936 | PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) | Londra 1 Sterlin 543 New-York 100 Dolar 126.675 Paris 160 Frank 3355 Milâno 100 Liret 86625 Cenevre 100 İsviçre Pr. 28575 Amsterdam 100 Florin 67435 Berlin 100 Rayşmark 508335 Brüksel 100 Belgem 215175 Atina 100 Drahmi yem | Botya 100 Leva | Prag 100 Çokoslovak Kr Aser Madrid 100 Pezeta 14(05 | Varşova 100 Zioti 288425 Budapeşte 100 Pengo 24.425 | Bükreş 100 Ley 0605 Belgrad 100 Dinar 2.8925 Yokohama 100 Yen 3462 Stokholm 100 İsveç Fr. 305525 Moskova 100 Ruble 290 HAMİYET YÜCESES VE MÂZIM'IN İŞTİRAKİLE SARAYBURNUNDA MUHTEŞEM MÜSAMERE Kınlay Alemdar nahiyesi 8 Ağustos 1580 cumartesi akşamı saat 200 da Saray- burnu gazinosunda Hamiyetin güzel bir Konseri, Şehir tiyatrosunun kiymetli sa- natkârı Hüzm ve arkadaşlarının «Ma- dam Haygonuşun misafir odam. isimli fevkalâde bir komedisi, Kavuklu AN ve İrfan trupunun kârı kadim büyük orta oyunu, Karagöz, kukla ve milli Karade- niz oyunlarını ihtiva.eden ve sabaha ka- dar devam edecek olan gayet parlâk ve eğlenceli muazzam bir müsamere ve sün- net düğünü tertip etmiştir. FEVKALÂDE MÜSAMERE ŞİŞLİ BOMONTİ BAHÇESİNDE Çocuk Esirgeme kurumu Taksim nahiyesi tarafından 5 ağustos 939 cumartesi akşamı fevkalâde bir mü- samere tertip edilmiştir. Bu müsa- merede varyete, müzik ve sürprizler. den maada şehrimizde bulunan Elen artisilerinden 8 yıldızın da iştiraki suretile pek neşeli bir gece geçirile- Sporcular arasında teessüs odan dostluk Rumen kafilesi reisi, Beden Terbiyesi umum müdürlüğü. ne bir mektup gönderdi — Geçenlerde İstan. Ankara 2 (Akşa bulda yapılan be; bukaları münasebetle Rumen Kafilesi re- isi B. Virgii Joan Beden 'r. si Gene direktörlüğüne aşağıda suretini yazdığım mektubu göndermiştir: sRumen atletlerinin İstanbul müsaba- kalarına iştiraki bize, bilhassa Türk atlet lerinin bariz terakkisini ve o umumiyetle Balkan atletizminin yükselmesini müşa- hede fırsatını verdi, Müsabakalardan alınan neticeler spord. ilerlemiş milletlerle mukayeseye lâyıktır. Bugün elde edilen derecelerle bundan 4-5 yil evelkiler arasında ne büyük fark var- dır. Çok eminim ki önümüzdeki senenin Balkan oyunları bize b: racak ve bu harikaları Türk at recektir, 16 Temmuz müsabakaları m hetten şayanı takdir. Teşkilâtı resmi ve hususi anasırı en büyük organizasyonları dabi muvaffakiyetie idare edecek liyakat te. ve sonra İmik'n kadar sporcu ve öyle merd ki. hangi millete mensub olursa olsun, dikkati çeken bir derece yapan atleti öyle candan bir alkışlaması var ki. Biz, Rumen atletler, bizi fevkalâde mü- tehassis eden bir şekilde karşılandık. Spor cu Nüsnü kabulünden çok daha samimi, hakiki bir kardeş alâkası gördük. Bu tarrda organizasyonlarla sporun te- rakki ve inkişafına ve İki millet sporcuları arasında teessüs etmiş olan dostluk ve kardeşliğin kuvvetlenmesine büyük mik- yasta hizmet edilecektir. Türkiye spor teşkilâtının resmi alika- darlarına en samimi teşekkürlerimizi ve bir an evvel Bükreyte tekrar buluşmak âş- teklerimizi bildiririz.» Mer ci- Bir işçi kolunu makineye kaptırarak yaralandı Çırçırda İbadethane sokağırda 30 numarada oturan Unkapanında Abdi. nin çini fabrikasında çalışan Said oğlu Fethullah sağ kolunu makineye kaptı- rarak y tedavi paşa h ne kaldırı) için Cerrah- Mesut bir evlenme Bir numaralı dikimevi müdürü yarbay Hamdi İskit'in Kizı İlhan İs kit ile genç've kiymetli askeri hâ lerimizdön bay Rıza Erdoğmuş'un düğünleri dün gece Harbiyede Ordu- evi salonlarında güzide davetliler huzurunda yapılmıştır. Genç evlilere ebedi saadetler dileriz, Buhu LALE'de 1- YAKAN BUSELER TiNO ROSSİ VİYİANE OMANCE ve MİCHEL SİMON 2- KARA ALAY HUMPHERRY BOGGART - ANN SHERİDAN 3- Yeni Metro- Jurnal Yaz fiatları: 20 - 25 - 30 kuruş TİYATROLAR: İ ERTUĞRUL SADİ TEK - HALİDE PİŞKİN iştirakile bu gece Büyükdere Aile Bahçesinde FATOŞ 3 perde NALK TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları Ankarada TAN SİNEMASI Bahçesinde Her akşam temsil vermektedir. ASKERLİK İŞLERİ Fatih askerlik şubesinden: 938- 939 ders yılında lise veya muadili okullarla daha yüksek okullardan mezun olup ia tam: ehiliyetnameli olanlardan tahsillerine devam etmiyeceklerin 1 Ey- lül $59 da hazırlık kıtasına sevkleri mü- karrtrüir. Bu şeraiti halz şubemize men: tani ehliyetnamelilerin 1 hazırlık kıtasında o bulunabilmeleri İçin 1 Ağustos 539 da (15 Ağustos 989 gününe kadar Beşiktaş askerlik şubesinde teşek- kül edecek askerlik meclisinde muayene- leri yaptırılmak üzere nüfus cüdanları, ehliyethame ve mektep vesiklarile bir- likte şubeye müracaatları ilân olunur, *. b Sarıyer askerlik şubesinden; 939 - 939 ders yılında lise veya muari okullarla daha yüksek okullardan mez olup ta tam ehliyetnameli olanlard.a tahsillerine deram etmiyeceklerin 1 E lül 999 da hazırlık kıtasına sevkleri m '- karrerdir. Bu şeraiti haiz şubemize me- sup tam ehliyetaamelilerin 1 Eylül 939 € « hazılrık kıtasında bulunabilmeleri iç 1 Eylül 939 dan 15 Eyldi 939 gününe ke dar Beşiktaş askerlik şubesinde teşek! edecek askerlik meclisinde muayen yaptırılmak üzere nüfus cüzdanları, ehli yetname ve mektep vesikalarile birlikte Mün olunur.