8 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika > Lehliler bir Alman tayyaresini topa tuttular görüşmek için tayyare ile gitti Danzig nazi reisi Forster B. Hitlerle Berlinde hususi kamyon ve otomobillere vazıyed edildi, Lehistana hücumlar devam ediyor Pnirs 8 (Radyo) — Fourier ajansı bildiriyor: Dün bir Alman askeri tay- 5,000 metre yüksekten Lehis- Zobot muntakası üzerinde uç- muştur. Leh hava bataryaları, tay- yareye ateş açmışlar, fakat isabet et- Kirememişlerdir. Forster, B. Hitler ile görüş- ğ meğe gitti Londra 8 — Danzig şefi Forster, B. Bitlerle görüşmeğe gitmiştir. Forster, yanına Jarskiyide almıştır. Buse tayyare He yapılmıştır. İususi otomobil ve kamyon- ların müsaderesi Berlin 8 — Berlinde hususi otomo- biller ve kamyonlara şoförlerile be- Faber vazıyed edilmiştir. Vazıyed edi- len otomobil ve kamyonlar Tiyer- garden parkında cemedilmiştir. Lehistana karşı hücumlar devam ediyor Berlin 8 — Alman gazeteleri, .mâ- reşal Smigiy'nin nutku münasebeti- le Lehistana karşı şiddetli hücumla- rına devam ediyorlar. Leh safsatala- rının ilânihaye devam edemiyeceğini ve Almanların sabrı tükeneceğini yazı- yoralr, Volkiseher Boobahter gâzetesi, Danzig- de bir emri vaki yapılırsa serbes şehrin kaleleri önünde Leh toplarının gürliyes ceğini yazan Czas Leh gazetesine cevap vererek diyor ki: «Bu tahammül edilmez bir tehdiddir. Lehlilere reâliteye avdet etmelerini süratle tavsiye etmek lâzımdır. Lehliler bilmelidirler ki, gürliyecek başka toplar da vardır. Lehistan, bugünkü vasiyette &stün kuv- vetlerie karşı karpya kalırsa kendisi için Bahoş bir vasiyet hasıl olacaktır. İngiliz ve Fransiz garantisine güvenmek beyhu- dedir. Lehistan, mevcudiyetini tehilkeye Güşürecek bir oyuna atılmamalıdır. Deutsche Algemeine Zeitung da diyor ki: «Bir Alman şehrinin kapılarında Leh toplarının gürlemesi ın ilk ve son teşebüsü olac: vehliler bilmelidirler ki, ateşle oynuyorlar ve parmaklarını ya- kacaklardır.» İ Fransiz gazeteleri ne diyorlar Paris 7 (A.A) — Akşam gazeteleri mareşal Smigiy - Rydz'in nutkutıdan ve Polonyanın azimkârane hattı hare- kelinden sitayişle bahsetmektedirler. İntransigeant gazetesi diyor ki: «Polonya son haftalar zarfında tak. dire şayan bir sabır göstermiş, fakat Pilsudski'nin hajefi olan ordusunun başkumandanının lisanile bilâ müca- sat aşılamıyacak olan hadler olduğu- nu, bugün Avrupaya ilân etmiştir. Mareşal Smigiy-Rydz'in kuvvetli sözleri filiyat mahiyetindedir. Polon- B. Strang bugün -Londraya varıyor Londra 8 — Moskova müzakereleri hakkında izahat vermek için Londrâ- ya gelmekte olan B. Strang dün öğ- leden sonra tayyare ile Stokholma varmıştır. B. Strang, bu sabah Stok- holmdan hareketle öğleden sonra Xondraya varacaktır. 25 Bulgar mebusu moskovada Londra 8 — Moskovadan bildirili- r mebusu, dün Mosko- yet Hariciye komise; erkânı tarafın- dan karşılanmışlardır. Bu ziyaret memleketin dost münasebetler idame etmek sundaki arzulanma bir delil edilmektedir. * ane husus lie air ural üge)e. ya boyun eğmiyecektir. Almanya te- rafından yapılacak herhangi bir taar- ruz, Varşovanın derhal askeri bir mukabelesini intaç edecektir. Danzigin Almanyaya terkedilmesile neticelenecek bir müzakereye girişile. mez.» Paris-Soir yazıyor: «Mareşal Smigiy- Rydz, askerce konuşmuştur, Sözlerini tefsir etmeğe ihtiyaç yoktur. Bu 8ö3- ler gerek Jehce, söylenmiş, gerekse tercüme edilmiş olsun, iki manaya almamaz.» İngiliz mahafilinin mütalâası Londra 7 (A.A.) — Siyasi mahfiller. de mareşal Smigiy-Rydz'in nutkundan ve nutukta kullanılan mutedilâne 1- sandan sitayişle bahsedilmektedir. Bu mahfillerde nutkun meydan okuyucu mahiyette olmadığı söylen. mekte ve Polonyanin tarzı hareketini bir kere daha tasrih ettiği ilâve edil. mektedir. Bu tarzı hareket, Fransız - İnglilz diplomasisinin ittihaz ettiği tarzı harekete tetabuk etmektedir, Alman ajansı Polonya güm- rükçüleri hakkındaki notayı dahilde tebliğ etmedi Berlin 7 (A.A.) — D.N. B. Alman ajansı, Varşova ile Danzig arasında Polonya gümrükçüleri hakkında te- ati edilen notaları yalnız harici ser- vislerinde vermiş, dahili? servislerine koymamıştır. Varşova 7 (A.A.) — Geçen pazar günü Polonya tarafından Danzig Ayanına verilen notaya cevab olarak bu sabah Danzigin Polonya komise. İ rine tevdi ettiği nota hakkında Po. lonya mabafilinden şu tafsi'ât alın. | mıştır: Ne Danzig âyanının, ne de gümrük | idaresinin müfettişlerinin vazifelerin- den meneden talimat vermedikleri no-| tada tasrih edilerek bu gibi İddiaların her türlü hakikat olan uzak riv&yet- ten başka bir şey olmadığı beyan edil. mekte ve Polonya notasının yâzılış tarzı protesto olunmaktadır. Danzig 7 — Gâzeteler, Darizir güm- rük memurlarının Polonyalı gümrük müfettişlerinin emirlerine itaat et- miyeceklerini bildiriyorlar, Tevkifler Kattoviç 7 (A.A.) — Polonya polis idaresince bildirildiğine göre, tem. muz ayı içinde Polonya - Almanya hududunu geçmeğe teşebbüs eden | 1025 kişi tevkif olunmuştur. İngiliz hava manevraları Bu akşamdan cuma akşa-| mına kadar sürecek ve | 60,000 kişi iştirak edecek! e ame | Londra 8 — İngilterede bügün saat yirmide biyük hava manevralarına başlanacak ve cuma günü akşamı saat yirmiye kadar sürecektir. İngiliz bmobardıman tayyareleri, İ Fransız toprakları Üzerinde uçacak- | lar ve Bore'ye kadar geldikten sonra geri dönerek İngiltereye bir hücum İ taklidi yapacaktır. Manevralara İngilteredeki hava hücumlarına karşı müdafaa tesisatı ve tayyare kuvvetleri iştirak edecek- lerdir. Bu manevralara kuvvetler 60,000 kişidir. irak edecek İ da kalarak tedkiklerde bulunmuştur. | Jerile bügün Edirne mebusu B. Faiğin | | mev | rada 50 kişilik bir arıcılık kursunun Türk - Rumen ticaret anlaşması Müzakerelere ayın 15 inde Tophane köşkünde başlanacak Ankura 7 (Telefonla) — Dost Ro- manya hükümeti ile hükümetimiz arasında yeni bir ticaret ve klüring anlaşması akdedileceğini (obildirmiş- tim. Öğrendiğime göre bu husustaki müzakerelere bu ayın 15 inde İstan- bulda Tophane köşkünde başlana- caktır. Müzakerelerde hükümetimizi tem- sil edecek heyetimize Ticaret Vekâleti dış ticaret umum müdürü B. Bürhan Zihni riyaset edecektir. Kok kömürü Gümrük resmi ton başına 2 liraya indirildi Ankara 7 (Telefonla) — Hariçten #dhal edilen kok kömürünün beher tonundan alınmakta olan 7,5 lira gümrük resminin iki liraya indiri. mesi Vekiller Heyetince kararlaştırıl- mış ve bu husustaki kararname bu- günkü Resmi Gazete ile neşrolun- muştur. Şimdiye kadar yalnız Ankara me- murin kooperatifi terizilâtlı tarife ile kok kömürü idhal edebilmekte idi. Bu kârarnâme ile tenzilâtlı tarife ile hariçten kok kömürü ithali umuma teşmil olunuyor. Münakale Vekili şehrimizde Ankara 7 (Telefonla) — Münakale Vekili B. Ali Çetinkaya bu akşamki ekspresle İstanbula hareket etti, Maarif Vekili Trakyadaki tedkiklerin bir hafta kadar süreceği tahmin ediliyor Edirne 7 (Telefonla) — Maarif Ve- kili B. Hasan - Âli Yücel Lüleburgaz- | Vekil yarın (bugün) buraya gelecek tir. Tedkikatının bir hafta kadar de- vam edeceği tahmin ediliyor. Bükreş büyük elçimiz Ankarada Ankara 7 (Telefonla) Bükrtş | büyük elçimiz B., Hamdullah Suphi Tannörer bu sabahki ekspresle İs- tanbuldan şehrimize gelmiştir. l Bira inhisarı resmi i Ankara 7 (Telefonla) — Bira İn- | hisar resminin 16 ağustos tarihinden itibaren litre başına vasati 4 - 10 ku- | ruşa indirilmesi hakkındaki kar name bugünkü Resmi Gazete ile neş- rolunmuştur. Arıcılık kongresi Dünkü içtimada bazı kararlar verildi Edirne 7 (Telefonla) — arıcılık Kongresi dört rahhasları ve mebuslarımızın iştirak» | riyasetinde toplandı. Arıların gidala. | rm alam anlaşılan fena | imler için arıcılara resimsiz şe- ker verilmesi bir gentin arıcılık tab. sili için İsviçreye gönderilmesi ve bu- açılmasına karar verildi Balkan bisiklet yarışlarına iştirak edeceğiz Ankara 7 (Telefonla) — Romanya bisiklet federasyollu 24 ağustosta Bükreşte yapılması mukarrer Bal. kan bisiklet şampiyonasının 8-14 eylül arasında yapılacağını Beden terbiyesi genel direktörlüğüne bildir. miş ve Türk bisikletçilerinin bu mü- sabakulara İştirak edip etmiyeceğini genel direktörlüğümüzden sormuştur. Öğrendiğime göre, Beden terbiyesi genel direktörl bü müsabakalara | iştirak ey bul etmiştir. Kral Zogu Parise vardı Paris 8 — Kral Zogu kraliçe ile be- raber Oslodan buraya gelmiş ve Versay civarında Lame şâtoduna yer- leşmiştir. o * 8 Ağustes 1939 a Japonyanın mihver ile ittifakı müzakeresi ne safhada ? Harbiye Nazırı dün Japon Başvekiline mühim tavsiyelerde bulundu. Başlıca Nazırlar bu sabah toplanacaklar Paris 8 (Radyo) — Japon Harbiye Nazırı İnagaki, dün gece Hiranuyayı ziyaret ederek Avrupa nın siyasi vaziyeti hakkında ordunun noktal nazarını bildirmiş ve çok mü- | him tavsiyelerde bulunduktan sonra donanma kumandanını da ziyaret ederek bahriyenin müzaheretini ta- leb etmiştir. Başvekli, Harbiye, Hari- ciye, Maliye, Bahriye Nazırlarından mürekkep Nazırlar komitesi bu sa- bah Harbiye Nazırının talebi üzerine toplanarak müzaketelerde buluna- caktır. Tokyodan gelen haberlere göre as- keri mahafi), Japonyanın, Almanya ve İtalya ile geniş ve şümullü bir itti- fak akdetmesi için Başvekili tazyik eylemekte ve mutedillerin galip gek memesi için sürlale hareket etmek istemektedirler, Japonya geçen haziranda Alman- yaya şu tekliflerde bulunmuştu: 1 — Sovyet Rusyaya karşı bir ittifak Akdetmek, 2 — Avrupa meselelerinde Ispanyada Başvekil | Berlin - Roma - Tokyo mihverine prensip itibarile yardımını vadetmek, 3 — İngiliz ve Amerikan efkârı umu- miyesini kuşkulandırmamak için bu ittifakı gizli tutmak. Almanya, o z8- man Japonyanın bu tekliflerini ka- bul etmemişti. Fakat son iki ay zar- tında vaziyetin aldığı inkişaftan ve Sovyet Rusyanın bitaraf kalmıyaca- ğı anlaşıldıktan sonra Japonyanın noktai nazarına yanaşmağa başlar mıştır. İşte vaziyet bu safhadadır. İ Japonların İngiltere aleyhin- deki nümayişleri genişliyor Toklo 7 (A.A) Dome ajansı tebliğ ediyor: İngiltere aleyhindeki o nümayişler genişlemektedir. Kobede yüz bin kişi bir alay teşkil ederek sokaklarda do- laşmıştır ve İngilterenin samimiyet- sizliğini isbat eden hattı hareketini takbih eyliyen bir karar sureti xabul eylemiştir, Nagoyada diğer bir nü mayiş daha olmuştur. kralcılarla Franco anlaşamadılar On üçüncü Alfons krallık huku- kundan hiçbirisini feda etmiyor Paris 'I — Londradaki Exclsior mü- habiri bildiriyor: Geçen hafta Duc de Maura Burgo- sa gitmiş ve general Franco İle görüş- müştür, Bu mülâkatta Dahiliye ve Hariciye Nazırlarile Alman sefaret- hanesinin yüksek bir memuru hanr bulunmuşlardır. General Franco, kral on üçüncü Alfonsun en yüksek ma- kam olarak Falanjın milli meclisini tanımak şartile, İspanyada krallığı iade etmeğe hazır bulunduğunu be- yan etmiştir. Dük, fendisinin, krallık imtiyazla- rından ve bilhassa meclisi içtimaa davet ve feshetmek hakkından mah- | rum bırakılmasını kabul edemiyece Çekoslovakyanın kurtuluşu Eski Reisicümhur B. Benes bir konferans verdi Londra 7 (A.A) — Eski Çekoslo- vakya Reisicümhuru Beneş, Cam- bridge'de bir liberal toplantısında demokrasilerin ve bu zaferin Çekos- in kurtuluşunu tazammun i, şiddetle tenkit etmiş ve biz. zat büyük demokrasileri kendi pren- siplerine imanları olmamakla itti. ham eylemiştir. Sahalin hakkında Sovyet »- Japon anlaşması Tokyo 7 — Japon gazetelerinin neş- rettikleri bir Moskova telgrafına gö- re, sekiz ay süren müzakerlerden son- ya Sahalindeki petrol madenlerinde çalışan amele için Sovyetlerle Japon- lar arasında bir anlaşma hasıl ol muştur. İngiliz - Japon konferansı yortu münasebetile toplanmadı Tokio 7 (A.A.) — Bugün İngiliz - Japon konferansı, İngilterede Yortu günü olduğu için, toplanmamıştır. Deniz kenarına istirahate gitmiş olan 'B. Craigie, ancak bu akşam Tokioya dönecektir, balk, bir plebisit ile avdeti lehine rey verdiği takdirde İspanyaya döneceği- ni ilâve etmiştir. İki noktainazanı telife çalışmış olan general Jordana, sonunda Alfonsun oğlu lehinde taç ve tahttan feragat etmesini teklif etmiştir. Bunun üzerine dük, veliaht Don Juan'ın, babası gibi taç ve tahtın im- tiyazlarını muhafaza etmek azminde bulunduğunu söylemiştir. İşte bu mülâkatın ferdasında idi ki, general Franco, neşrettiği bir emir- name ile, Allah ve tarih huzurunda kendisini mesul en yüksek şef olarak | ği cevabını vermiş ve kral Alfensun | İngiliz Başvekili tatil yapıyor Refikasile birlikte İskoçyaya gitti Londra ' (AA) — Chamberlain ile refikası, İskoçyaya < gitmişlerdir. Başvekil, burada sik sik balık avına çıkmak tasavvurundadır, Mumaileyh, bu müddet zatfında heg | gün Londra ile temas halinde bulu- İ nacak ve Başvekâlet dairesine ağlebi ihtimal ay sonundan biraz evvel dö- necektir, B. Chamberlain, bundan sonra Bak moral'a giderek birkaç gün hüküm. darlara misafir olacaktır. Başvekil, Kabine içtimalanna başladığı zaman yani eylül ortalarında Londraya ay- «det edecektir, İtalyan manevrâları bitti Roma 7 — Büyük manevralar bi$ miştir. Kral yanında velishd, Musso Mini, mareşal Debono, Balbo ve Orw ziani ile general Pariani olduğu hak de Torinoda manevraların son safe hasında hazır bulunmuştur. Kıtaata Torino civarmda toplam mak emri verilmiştir. Erel orduyu 9 ağustosta teftiş edecektir, Siam antikomintren paktına iltihak ediyor : Londra 7 (A.A.) — Siamın antiko mintem paktına iltihak niyetinde bulunduğuna dair buraya haberler J gelmektedir.