8 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

8 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

çok güzel bulduğunu söylüyor Mısır kralı, Reisicümhurumuza, üzerinde daimi dostlak hatırası yazılı bir fotoğrafını gönderdi Yeni Mısır elçisi B. Relsicümhur İsmet İnönüne iti- Mmadnamesini takdim eden yeni Mı- #r elçisi bay Abdürrahman Azzâm, Ankaradan şehrimize gelmiştir. Yeni Mısır elçisi, dün, bir muharririmizi kabul ederek şu beyanstta bulun- | muştur: 4«— Ankarayı güzel ve modem bir şehir buldum. Ankara, cümburiyet hükümetinin, muhakkak ki, iftiharla | göstereceği umran ve medeniyet eser- lerinden biridir. Mili Şefiniz İsmet İnönü ile ilk defa olarak Yalovada tanışmıştım. | Hariciye Nazırımız Abdülfettah Yah- ya paşa İle birlikte Yalovada kendisi. ne mülâki olduğumuz zaman Reisi- cümhurunuz, bizi yeknazarda mes- hur etti, İsmet İnönünü, her şeyden evvel, büyük bir adam ve sempatik bir aile reisi olarak tanıdık. İnsan, Onun yanında kendi sile muhitinde imiş gibi bir tesir altında kalıyor, peder veya birader huzurunda bu- lunuyormuş gibi ihtiram hisleri du- yuyor. Bunları birer siyasi nezaket cümlesi olarak sarletewyurum. Sa- mimi düşüncelerimdir. Sade ben | değil, diğer bütün arkadaslarım da Aâyni hisle mütehassis'irler.» Mısır askeri heyeti ne zaman geliyor? 4— Askeri heyet eylülde gelecek, bir ay kadar memleketinizde kala- taktır, Askeri heyet 8 Mwr zabitin- den ibaret ve bir genere'in rıyasetin- de olacaktır, Bir askeri heyetimizin de yakmda ia- dei ziyarette bulunacağını zannedi- yorum. — Kral Faruk'un, memleketimizi teşrif edeceği söylenmekte id!. Yeni bir şey var mıdır? Müthiş fırtına Polonyada 688 bina yıkıldı, şimşekten yangın çıktı | Varşova 7 (A.A) — Vilno vilâye- nde Braslav mıntakasında şiddetli | bir fırtına büyük tahribata rebep ol- muştur, Takriben 12 bin hektarlık ekilmiş arazi dolu ile karışık gelen siklonla omahvolmuştur. 688 bina, ahır ve samanlık yıkılmış ve iki kişi ölmüştür. Keza Krakovi mülâkatında da fırtınaların tahribat. yaptığı bildiri- yor. İki kişi yıldırımdan ölmüştür, Raclavice köyünde yıldırım düşen bir evde yangın çıkmış ve on beş ya- şında bir kızla kundakta bir çocuk yanarak ölmüştür. Yeni mahsul fındık satışına başlandı Giresun 7 (A.A.) — Bugün borsa- da yeni fındık mahsulü satışlarına bâşlanmıştır. İlk parti olarak ağus- tosta teslim edilmek üzere 12 ton iç fındık fob 45 - 48'den 5 ton da eylüde teslim edilmek #izere fob 4 kuruştan satılmıştır, Mısır askeri heyeti eylülde | Mısırlı seyyah geliyordu. | miz lâzımdır. Propaganda ve kolay- i malıdır. Almanya, Mısırlı seyyahlara | hususi gelecek 3k Abdürrahman Azzâm «— Şiindilik yeni bir şey yoktur. Eral Hazretleri, Mili Şefinize karşı büyük bir sempati duymaktadır. Bu günlerde, kendi el yazıları ile (Daf- mi dostluk hatirası) ibaresi yazılmış bir fotoğrafilerini, Reisicümhura tak» dim edeceğim. Fotoğraf, Kahireden bugün gelmiştir.» — Mısır - Türk tica:st münaseba- ti ne haldedir? «— Şimdilik normal seyrini takip ediyor, Fakat daha fazla inkişaf et- mesini İstiyoruz.» — Eskiden memleketimize sik sik Şimdi he- men hiç gelmiyor. Sebebi nedir? «— Mısırlı zenginler her sene, 8€- yahata çıkarlar. Ve gi'tikleri yerde hayli para bırakırlar. Meselâ geçen sene yetmiş binden fazla Mısırlı, se- yahate çıkmıştır, Bunların yarısının olsun, memleketinize gelmesini ben, eski bir Türk müuhibbi sıfatile çok temenni ederim, Fakat, merele, si- yaset meselesi değidir. Seyyah deni- len nazlı mahlüku, memlekete çeke. cek başka vasıtalara müracaat etme- lik nerede? Meselâ, ben kendim, hâ. lâ ucuz ve rahat bir ikametgâh bula. madım. Otellerinizden, bizzat siz ga- zeteciler şikâyet etmektesiniz. Güm- rük ve döviz müâmelâtı can sikma. kolaylıklar göstermektedir. Bir misal söyliyeyim: Bir Mısr Hra- sı, 12 Rayşmark kadardır, Almanya, Mısırlı seyyaha, bu parayı 22,23 marka kadar bozmaktadır. Buna, Rejistermak diyorlar. Acaba, bu gi- bi kolaylıkları gösterebilseniz. Mı. sır seyyahlar Türkiyeye gelmez mi? Emin olunuz ki, Mısırlar, Türkiyeyi ve Türkleri çok sevmektedirler.» Çinde feyezan Birçok yerler su altında kaldı Londra 7 — Şimali Çinde ve bilhas- sa Hopei, Honan ve Chansi'de vahim tuğyanlar olmuştur. Birçok eşhas bo- Zulmuş ve binlerce hektar erazi de sel- ler altında kalmıştır. Taşralarda bir sığınak arıyan Çinliler, müthiş bir 8€- falet içinde bulunuyorlar. Birçokları malaryadan hastadır. Yiyecek mef- kuddur, Kral Zogu Brüksele gidiyor Anvers 7 (AA) Eral Zogu, ailesi ve yirmi kişilik maiyetile, «Brâbanos vapurile Olovdan bu sa- bah saat 10 da buraya gelmiş ve oto- mobille Brüksele hareket etmiştir. AKŞAM i YeniMısırelçisilemülâkat| Tahtelbahirlere i B. Abdürrahmam Azzâm Ankarayı| pıçu. karşı bahriyesi gizli bir âlet icad etti İngiliz Bahriye Nazırı Lord Stan- hope geçen gün Avam Kamarasında denizaltı gemileri ve bunlara karşı alınan tedafül tertibat hakkında ya- pılan bir istihzaha verdiği cevapta İngiliz bahriyesinin malik olduğu gizli bir âlet hakkında esrarengiz imalarda bulunmuştur. Bahriye Na- zırmın ifadesine nazaran bu âlet yalnış İngiliz bahriyesinde mevcut- tur ve ona benzer bir âletin diğer bahriyelerde bulunması muhtemel değildir, Bu gizli âlet sayesinde düşman tahtelbahirlerinin bulunduğu yerleri keşfetmek ve onları o yerlerde imha etmek mümkündür. Böyle bir âletin mevcudiyeti tahtelbahir tehlikesini İngiliz donanması için yüzde otuza indirmektedir, Lord Stanhope İngiliz bahriyesi- nin malik olduğu mühim keşif hak- kında tabli fazla izahat veremiyece- ğini ilâve etmiştir. Hollandada Veliahdın küçük kızına ad kondu Lâ Haye 1 (A.A) — İkinci küçük prensesin dünyaya gelmiş olduğunun ilânı merasimi Soestdiken sarayında yapılmıştır. Prensese, İrene Emma Elizabeth isimleri verilmiştir. Birinci isim, Yunan lisanında sulh demek olup halihazırda hususi bir mana ve kiymeti haizdiri. İkinci isira, kraliçe Vilhelmin bundan birkaç se- ne evvel vefat etmiş olan annesinin mahlasıdır. oÜçüncüsüde (küçük prensesin teyzesinin mahlasıdır. Baarn Belediye reisi, nüfus me- murluğu vazifesini ifa etmiştir. Şa- hitler, B. Colijn ile B. Jonkheer'dir. Doğum şehadetnamesi iki şahit ile Baarn Belediye reisi tarafından im- za edilmiştir. 7 Ağustos 939 Esham ve Tahvilât "Türk borcu İl vadeli 19425 1688 & 5 ikramiyeli 1910 Ergani 1932 Bıvas - Erzurum 3 m— Sivas « Erzurum V ”— PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 5s. New-York 100 Dolar 126.075 Paris 100 Prank 3355 Milâno 100 Liret, 6.6612 Cenevre 100 İsviçre Pr. 28.5025 Amsterdam (100 Florin 614320 Berlin 100 Rayşmark 50.825 Brüksel 100 Belga 21.5175 Atina 100 Drahmi 1.0825 Botya 100 Leva 186 Prag 100 Çokoslovak Kr 43375 Madrid 100 Pezeta 14095 Varşova 100 Zioti 23.423 Budapeşte 100 Pengo 244525 Bükreş 100 Ley 0.903 Belgrad 100 Dinar 2.8925 Yökolumin 100 Yen m2 Btokholm 100 İsveç Fr. 30.555 Moskova 100 Ruble 7.00 Kızılay balosu Büyükada Anadolu klü- bü bahçesinde verilecektir Her sene verilmesi inutad olan Kızılay balonun bu sene de Istanbul valisi sayın B. Lütfi Kırdarın himayelerinde 19/8/089 cumartesi günü akşamı Ana- dolu Klöbü Büyükada şubesinde verii- mesi tekarrür etmiştir. Balonun mükemmeliyetine heyeti ter- biyere son derece çalışılmaktadır. Da- vetlilerin hoş bir gece geçirmeleri için Behir tyatrosu o komedi kısmı tara- fından (Bir Muhasebeci Aranıyor) ko- medisi temsil edilecektir. Pelâketzedelere, yoksullara dalma şef- kat kollarını açan Kızılayın bu balosu- na iştirak etmek suretile hem bu hayır müessesesine yardım edilmiş ve hem de pek güzel ve zevkli bir gece geçirilmiş olacaktır. TİYATROLAR: Havada 434 saat 46 dakika | eerUöRUL SADİ TEK VE ARKADAŞLARI kaldılar Spring Field - İllinöis .T (AA) — Hunter ve Hummphrey Moody bira. derler havada 434 saat 46 dakika kal. dıktan sonra çıkan bir bora yüzünden saat 448 da . Greenwich - yere inmiş- lerdir Çarşamba günü akşamı Tüksim Altıntepe Alle bahçesinde HAMLET * EGE TİYATROSU Nuri Gençdur ve arkadaşları bu gtce Üsküdar Fıstıkağacı Beyleroğlu bahçesinde 7. ONTAKT yes 4 porda tos 1939 — — Yeni tiyatro ve Beyoğlu Halkevi binası Mimar Valter bir avanproje hazır- Mecidiyeköyü arkasındaki bin kişi- lik hastanenin plânımı yapan PFran- Taksimde jandarma karakolu arsa- sında yapılacak büyük tiyatro ile bunun karşısında yapılacak Beyoğlu Halkevi binalarının plânlarınında âvanprojesini hazırlıyarak Belediye- ye göndermiştir. Taksim meydanından “itibaren şimdiki jandarma karakolu binasının bulunduğu mevkie kadar uzanan ve 85 metre genişliğinde olacak cadde üzerindeki binaların ayni üslüpta ya- pılmasına bilhassa dikkat edilecek- tir, Mimar caddenin ortasını boydan boy& uzanan bahçelerle süslemiş . ve bu bahçeleri birer havuzla ayırmıştır. Ayni zamanda şimdiki İstanbul klü- bünün bulunduğu sahayı da bir ta- Tas haline getirmiştir. Bu tarasın de- nize doğru olan kısmı bir yeşillik ha- dinde uzanacaktır. Klübün bulunduğu yerin taras hâ- line getirilmesi ve tarastan sonra ye- "Taksim bahçe- sinde yapılan bin kişilik (O gazino- nun İnşaatı hay- 1 ilerlemiştir. Ga- zinonun en mü- kemmel bir tarz-' da tefrişi için Güzel sanatlar ; muallimlerinden B. Gevdete yap. ŞAR tırılan bir plân dün Vali tarar Mimar B. Rükned. fından tasvib din Güney edilmiş ve bina- nın mefruşatı Daimi encümen tarafından 31,500 liraya münâakasaya konmuştur. girmesi yasak edildi Gönen (Akşam) — Sıcakların art- ması yüzünden Gönen çayına her gün muhtelif yaşta birçok insanlar girmektedirler, Bunların içinde kü- çükler de olduğundan bunların çaya birmeleri tehlikeli görülmüş, 15 ya- şından aşağı olanların çaya girmele- ri zabıtaca menedilmiştir. Bu emri dinlemiyen çucukların ve- lilerinden para cezası alınacaktır. Kıymetli Sanatkâr Ayrıca: lıyarak Belediyeye verdi I | sz mimarı B. Valter ayni zamanda | İ HAZIM ve ARKADAŞLARI BEŞiKTAŞ BAHÇESiNDE SEKİZİNCİ Komedi 4 Perde Biletler gündüzden satılmaktadır. Yarın akşam, Sinemada: Şikago Yanıyor Bu akşam; Saat 21,30 da Cağaloğlu Çifte Saraylar Sinema Bahçesinde SUAD GÜN Mısır Yıldızı, Rakkase KİKİ ve SEMIRA MUHAMMED ve kendi saz arkadaşları, Arapça şarkılar, Rakıslar ve numaralar. şil bir saha bırakılması, caddeden de- nizin görülmesini temin edecektir, Bu tarasın önünde de ayrıca büyük bir havuz bulunacaktır. Tiyatro bina- sının ve Beyoğlu Halkevinin cepheleri mermer sütunlarla süslenecektir. Caddenin şimdi Taksim meyda- nından sapılınca sol tarafına isabet eden ve bu gün garaj, benzin deposu İ vesair binaları ihtiva eden kısmında da şehir matbuat klübü vesaire bu- lunacaktır. Diğer taraftan Pariste bulunan şe hirellik mütehassısı B. Prost da ş€ hir tiyatrosu, Halkevi için Pariste Şanzelizede son zamanlarda bir tiyate ro yapan Fransız mimarı August Peret'i tavsiye ettiğinden Vali doktor Lütfi Kırdar dün Fransız mimarına bir mektup yazarak böyle birplân yapmasını istemiştir. Bu mimarın da bir avanproje yâ- Pip göndermesi bekleniyor. İki proje mukayese edildikten sonra biri tercih edilecektir. Taksim bahçesinde gazino kısmı r Gazinonun alacağı şekil Gâzino o Cümhuriyet bayramında Açılacağından mefruşatın ikmali için 15 teşrinlevvele kadar müddet ve rilmiştir. Afyonlularla Uşaklılar ara- sında tren tenezzühleri Uşak 7 (A.A) — Dün Afyondan ilk olarak kalkan bir tenezzüh treni fle buraya 264 yolcu gelmiş ve istas- yonda Uşaklılar tarafından samimi bir surette karşılanmışlardır. Afyonlu misafirler burada kaldıkları müddet- çe şehrin görülecek yerlerini ve bu arada fabrikaları gezmişler ve saat 19 da tekrar Afyona dönmüşlerdir. Önümüzdeki halta Uşaklılar da Afyona gideceklerdir, Gönen çayına çocukların | İngiltere bir harbe girerse Avustralya yanında yer alacak Melboume 7 (AA) — Harp vw kuunda Avustralyanın bitaraf kak mağa çalışacağını iddia etmiş olan National Zeitung'a cevap veren Baş vekil Menzies, demiştir ki: «— Hali hazırda takip ettiği siye set itibarile İngiltere bir harbe sü- güklenecek olursa Avustralya onun yanında yer alacaktır.» ve arkadaşları Âj