8 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Bein 1000 AKŞAMDAN AKŞAMA Sayın bay cenabları teşrif buyurmuşlar... «Filânca vilâyetin sayın bay valisi kaymakamlıkları teftiş buyurmuşlar, oradaki memurları irşad etmişler- dir...» ilk... Yeni bir edebiyat... Daha doğrusu yeni bir inşa... Ter- kettiğimiz, terketmek için mücadele açtığımız kötü huylardan biri ağam akıllı hortladı... Dilimiz alışmış diye eskilerini o kökünden söküp attıktı... Meğer alışan dil değil, dimağmış. Milletin Şefini ayırd için ona hu- susi bir tazim olsun diye «gittin ye rine «gittiler. diyoruz; fakat misal. leri çoğaltmakta, bir valinin, hattâ belki kaymakamın dahi memurları. na tenbihini, ihtarı «irşad buyur. muşlardır» haline getirmekte mâna, lüzum var mı? Yu demokratız, ya değiliz... Tereddüde mahal var mı? Demok- ratız! Halkçı olduğumuz anayasamızda da yazılı; altı okun birile de koskocaman gösteriliyor; Devlet kanun çıkarıp tür- tü türlü unvanları da lâğvetti, Gene biz hâlâ Cemal Nadire karikatür mev» zuu verecek tarzda iki büklüm eğile- rek: — Allaaah ömürler versin... Ve yazarken: «Sayın bay vilâyet merkezine şeref vermişlerdir.» Eskilerin tertiplediği rütbeler bile bu şimdiki vaziyetten daha makul, münasipti; ve o zamanki Devletin üs- — Peder kulunuz bana mecbüren selâma çıkıyor, evde yüz yüze gelemi- yoruz, Mahcup oluyorum, hünkârım!. diyerek meydan muharebesi kazanma neticesi elde edilmesi icab eden mare- şallığı sırf bu sözle babasına verdirt- miş, Ve düveli muazzamadan birinin hü- kümdarı İstanbulu ziyaret ettiği za- man, bıyık altından gülerek padişaha: pe ? « demiş. - Bizde müşir bir tanecik!... Sizde ne bol... İşte geçen nesilde rütbe, elkap bu haldeydi. Yeni rejim bunu kökünden silip kaldırmak için bütün nazari ted. birleri aldı, Fakat biz yere batası alış- kanlığımızla kelimeyi değiştirip mef- humu muhafaza ettik! İstasyonları da o eski elli müşirin aşındırdığı Bâbı seraskeri haline sokmakta berdeva- mız... Nizam çıkarıyoruz, dinlenmiyer, Gene istikbal merasimi, gene teşyi fa- $ılları... «Bay» kâfi gelmedi, «Sayın bay»... Bunun «Beyefendi» den farkı ne?... Yakmda «hazretleri» nin mua- dilini de icad ederiz... Koskoca ve ş6- tefli vilâyet merkezini «teşrif etmek» yetişmiyor; üstelik eteşrif buyurdu. lar»! Allah ömürler versin, eksik ol- masınlar... Hayat verdiler... Bırakalım ©lendim şu eski kafa. ları... (Wâ - Nü) i..nes0s010....2..20000EEEAEEE EEE rae Gazi köprüsüne parke döşeniyor Gazi köprüsünde tahta parkelerin döşenmesine başlanmıştır. Yaya kal- dırımların Asfalt oinşaatıda bir kaç güne kadar tamamlanacaktır. Unkapanı meydanının toprak tes- Viyesine başlanmıştır. Azapkapı mey- danındaki inşaat malzemesinin kal dırılması için müteahhide tebligat ya- Pılmıştır. Burada da toprak tesviyesi tamamlandıktan sonra meydanların Prost plânma göre tanzimine başla. hacaktır, Yağa > fabrikalari ürli İktisad İlim in müfettişle- akal Man ha m Mi poe mi ak di al, Adliye binası Adliye sarayı eski plâna göre yapılacak Sultanahmedde yıktırılmağa baş- lanan eski hapisane binası sahasın- da yapılacak Adliye sarayı mimar B. Asım Kömürcüoğlunun plânına göre inşa edilecektir. Nafia Vekâleti, bu plânı Belediye. ye göndererek Prost plânına göre Adliye sarayı plânınm mutabakat derecesini sormuş ve B. Asım Kö- mürcünün yapacağı tatbikat plânın- da Belediyenin kendisine yardım ct- mesini istemiştir. Yollar mümkün olduğu kadar Belediye vesaitile yaptırılacak Mahalle içlerinde yapılan ve tamir edilen sokakların bir kısmı müteah- hide ihale edilmekte, bir kısmı da doğrudan doğruya Belediyenin kendi daimi amelesi tarafından inşa edil- mektedir. Belediye amele vesaitüe yapılan yollar daha ucuza mal oldu- gundan bundan sonra, mümkün ol- duğu kadar bu gibi yolların doğru- dan doğruya Belediye vesaitile yap- tırılması doğru görülmüştür, Satye tahkikatı Suçluların hepsi iddinnameye Satye binası işiyle alâkadar bu- lundukları cihetle müddetumumilikçe muhakeme altına alınmaları istenen on iki kişi, dördüncü sorgu hâkimliği tarafından kendilerine tebliğ edilen iddianameye karşı bazı itirazlar ser- e şe Sorgu hâkimliği, önümüzdeki haf- ta içinde, kararını verecektir. Mevkut B. Yusuf Ziya, B. Tahir Kevkep B. Neşet Kasım dün tekrar kefaletle tahliye talebinde bulunmuş- |- lardır. Bu talebleri bir karar verilecektir. Asfalt yollar Ayaspaşada Japon sefaretinden Taksim jandarma karakolunun önü- ne kadar uzanan yolun asfalt kısmı ikmal edilmiştir. Karakolun önü de bugünlerde as- fal, olarak yapılacaktır. Caddenin ikmali üzerine buradaki vesait bu günden itibaren Tozkoparan caddö- sine nakledilecektir. Belediye, Beyoğlu münakalâtı ba- kımından Tozkoparan caddesinin de biran evvel tamamlanmasını istiyor, tedkik edilerek Trenleri taşlamışlar Devlet demiryolları dokuzuncu iş- letmesi banliyö hattına işliyen tren. lerin bir kaçı evvelki gün Kumkapı - Sirkeci arasında bazı kimseler tara- fından taşlanmıştır. Çocuklar tara- fından yapıldığı sanılan bu faşlan- ma yüzünden trenlerin bazı camları kırılmış, işletme idaresi zabıtaya baş- vurmak mecburiyetinde kalmıştır. Polis, bu meçhul tren taşlayıcıları- ra tesbite uğraşmaktadır. Haricen kullandığı ilâcı inizi lıkla içmiş, bu suretle zehirlendiğin- den polis tarafından hastaneye kal- dırılmıştar. Dün 700 ton yulaf satıldı Dün, zahire piyasasında 700 ton yu- Taf satılmıştır. Yulefın Kilosu, dün, 3,13 ile 3,14 para arasında verilmiş. tir, Yerli Mallar sergisi kapanıyor 11 inci Yerli Maliar sergisi, önümüz- Aldığımız mektuplar Kaynarcalara gelişi güzel girmemeli Su şehirlerimizde halkın 1 — 30 Temmuz 999 pazar günü Kükürtlü kaplırasının umumi bama- mında tahminen yetmiş yaşlarında Yani isminde bir vatandaş yıkanırken İücceten öldüğü haberi üzerine mua- yenesi yapılarak #ektel kalbden vefat etiiği anlaşılmış ve defnine ruhsat ve- rilmiştir. Bu sekte, banyo içinde gelebileceği Bibi tramvayda, otomobilde, yolda gi- derken ve yahut dururken, Konuşur- ken dahi gelebilir. Hadise böyle oi- makla beraber bu vatandaş Bursada bulunduğu müddetçe banyolu otelde kalmayıp otel civarında bayan Refia- nın hususi ikametgâhında yatıp kalk- mış ve arzu ettikçe Kükürtülü kap- lıcasma giderek kaplıcanın umumi hamamında serbesçe yıkanmıştar. 2 — Banyo tedavisine gelenlerin muayenelerine gelince: Sönelerden- beri ittihaz ve her senenin 15 mayı- sından 15 teşrine kadar talbik edilen sıbhi tedbirlere müstenid encümen kararına göre tedavi için banyolara gelenlere oc ve kaplıca müdürleri, alacakları banyoların derecei hararet ve banyo içinde kalacakları müddeti tayin ve yevmiye kaç bânyo lâzım ge- leçeğini her gün muntazaman ban- yolara devam eden doktorun taysiye- lerinden istifade etmelerinin lâzım de de kalanlar ise banyolu otel ve kap- Ucaların nezaretinden hariç olmakia beraber şehir halkı gibi sirf yıkan- mak maksadile bu hamamlara de- wam eylemektedirler. $ — Görülüyor ki Belediye icap otellerine gelenleri muayene ve ihti- yaçları dairesinde sıhhi tavsiyelerde bulunmak üvere fki doktoru mütema- diyen faal bir halde bulunmaktadır. Bura Belediyesinin slâkasına te- gekkür ederiz. Bütün sü şehri Beledi- yelerinin ve bilhasaa hastaların bu mevzula daba ziyade alâkadar olma- ları lüzumu bu izahattan da anla- şiliyor, Dünkü otomobil kazaları Dört kaza oldu, dört yaralı var Dün şehirde muhtelif otomobil ka- zalafı olmuştur: Hirant isminde birinin idaresinde- ki Maltepe plâkası taşıyan bir oto” mobil, Kadıköyde yetmiş yaşlarında Muzaffer isminde bir kadına çarpar rak yaralanmasına sebeb olmuştur. Evvelki gece saat üçe doğru Beya- zıttan Kurtuluşa sefer yapan şoför Hâyrinin idaresindeki otobüs Sirke- cide seyrüsefer noklası önünde Celâl isminde birine çarparak muhtelif yer- lerinden yaralamış, Celâl hastaneye Şoför Şükrünün idaresindeki oto- mobil Boğazkesen yokuşundan aşağı inerken Nimet isminde bir kız çocu- ğuna çarparak yaralanmasına sebeb olmuştur, Polis, Nimeti tedavi altına aldırmış, şoför hakkında kanuni tar kibata girişilmiştir. Hasan isminde bir şoförün idare- sindeki otomobil, Samatyada birden- bire önüne çıkan sekiz yaşlarında İs- mall adında bir çocuğa çarparak ya- ralamıştır. Atla gezerken çocuğa çarpti Hikmet isminde on yedi yaşlarında bir genç atla Şişli Hürriyetiebediye caddesinden geçerken on üç yâşlar ında Aydın isminde bir çocuğa çarp- mış, Aydın ehemmiyetli surette yâ- ralanmıştır. Yeni hastane Kânunuevvelde temelatma resmi yapılacak Şişlide oMecidiyeköyü arkasında yapılacak bin yataklı hastanenin Fransız mimarı B, Vater tarafından yapılan avanprojesinin Belediyeye gönderildiğini yazmıştık. Bu projeye göre, hastanenin cüm- le kapısından girildikten sonra geniş bir hol vardır. Bu holden her iki ta- rafa ayrılan her hastalığa ait kısım- lar mevcuttur. Avanprojede şimdilik yalnız altı yüz yatağı ihtiva edecek kısımlar bulunmaktadır. Bunun arkasında diğer dört yüz yataklık kısımlar için yer boş bıra- kılmıştır. Plân Belediye tarafından tetkik ve tasvip edildikten sonra bu ayınon beşinde tekrar mimara gönderilecek ve mimar da tafsilât plânını hazırla. yarak teşrinievvel başına kadar Bele- diyeye iade edecektir. Belediye bun- dan sonra münakasayı ilân edöcektir. Yeni hastanenin ancak kânunu€v- vel başında temelatma merasimi ya- placağı tahmin tahmin ediliyor... Sanayi birlikleri Lâğvedilip edilmi ği ticaret odaları kongresinde kararlaştırılacak Ankarada toplanacak olan ticaret odaları umumi kongresine ait ihzari müzakerelere iştirak etmek üzere Ve- kâletin, her mmtakadan olduğu gi- bi, İstanbuldan da birer murahhas istediğini, murahhas olarak şehri- mizden. ticaret odası umumi kâtibi bay Cevad Nizami ile borsa komiseri bay Mahmudun Ankaraya gittiğini yazmıştak. Ticaret odaları umum! kongresi için hazırlıklara devam olunmakta” dır. 23 teşrinievvelde açılacak olan kongrenin bir hafta kadar devam edeceği tahmin edilmektedir, Bu seneki umumi kongrede bilhas- sa sanayi odaları teşkili meselesi gö- rüşülecektir. Sanayi odaları şimdiye kadar sanayi birliklerinin gördüğü işleri göreceğine göre bu gibi birlik- lere pek lüzum kalmayacaktır. Ma- lüm olduğu üzere, sanayi birlikleri- nin ihdas sebeplerinden biri memle- kete makine levazımatı ithal, veya yeniden bir fabrika kurmak yasağı idi. Hükümet, ahiren bu yasağı kal- dırmıştır. Bundan bilistifade, ilk ola- rak, bir İngiliz firması tarafından şehrimizde, büyük mikyasta bir ka- dife fabrikası kurulmakta olduğu öğ- renilmiştir. Binaenaleyh, sânayi birliklerinin, teşviki sanayi kanununun bazı tak- yidatı da refedildikten sonra ibka- Jarında bir fayda olup olmadığını Ticaret Vekâleti tetkik ettirmekte. dir. 23 teşrinievvelde açılacak olan ti. caret odaları umumi kongresinde, sanayi odaları teşkili ile sanayi bir- liklerinin lâğvı hususunda bir karar verilecektir. o bille tr. - Şoför Hasanın idaresindeki otomo- bil ile vatman Remzinin kullandığı tramvay arabası Harbiyede birbirle- Tile çarpışmışlar, her ikisi de hasara uğramıştır. Kasımpaşada yapılan büyük sünnet düğünü Çocuk Esirgeme Kurumu Kasımpa- şa nahiye kolu 5 ağustos 939 cumarte- si günü akşami bir şünnet gecesi ter- tib ederek çevrenin yoksul ve muh. tacı muavenet olan 175 çocuğu sün. net ettirmiştir. Bu sünnet esnasında yavruların iyi bir vakit geçirmelerini teminen muhtelif eğlenceler ihzar edii- miş ve giyim ile iaşe hususları varlıklı am İSTANBUL HAYATI Koşu meraklıları Veliefendi koşu yerinde iğne atılsa yere düşmüyor. Tribünlerde seyirci» ler omuz omuza o sıkışmışlar. Geniş meydanda, hele bahsi müşterek bi- İetlerinin satıldığı gişeler arasında adım atmak kabil değil, Gömlekleri sırsıklam olmuş, çenelerinden terler sızan kadın, erkek, genç, ihtiyar bin- lerce yarış meraklısı, yumuk avuçla. rm uzatarak biribirlerini itip kakı. yorlar, Her kafadan bir ses çıkıyor: — Parista için bir ganyan, Şipka O at için bana bir bilet kesiniz. Ellerinde sarı, kırmızı, mavi bilet desenlerile gişeden ayrılanlar koşu sahasının kenarındaki beton parmak lıkların önüne sıralanıyorlar, Saha- da alaca elbiseli, mavi kasketli cokey- lerin dolaştıkları koşu beygirleri hak- kında herkes bir fikir yürütüyor. “Sıkıcı bir intizardan sonra çan s6 sile acı bir çığlık kopuyor: yığılıyor, Telâşlı sualler biribirini ta» kib ediyor: — Hangisi önde?... veyim, dayan biraz daha... kame e in Herkes ortadaki lâvhn direğinin etra- fa toplanıyor. Bütün gözler kara — Eyvaaah... Gene kaybettik, Ben sana, dört numaraya bir ganyan al dedim. Öyle yapsaydın şimdi kazanır. dık ya... — Oovoh... Zararın bir parçası çıktı, Şimdiye kadar sekiz lira verdim, bu defa yüz on kuruş kazandım. Heyecandan mosmor kesilen, şişman bir madam; «ls leri telâffuz ederken — Bütün kabahatler bizim Antra- niktedir. Ben ona, plâse al demişsem İnsan bir tefa da karısı. nın sözüne kulak asar, İşte, çantam- daki son kirayı da kaybetmişiz. Cemal Refik Kedi ısırdı İki çocuk kuduz hastanesine sevkedildi Kumkapıda oturan marangoz On- niğin oğlu Leon ile Çarşıkapıda kah- veci Hakkının oğlu Sabahaddin po- lise müracaat ederek, ölüsile birlikte Kuduz hastanesinş sevkedilmiştir. Bir tıp talebesi bir çocuğu re denize giren Vahram isminde on beş yaşlarında bir çocuk, sahilden hayli açılmış, fakat bir müddet sonrâ kuvveti kesilerek su yulmağa başlar muştar, O sırada tesadüfen orada bulunan bir up talebesi boğulmak üzere olan çocuğun vaziyetini hissetmiş, derhal imdadına yetişerek sahile çekmiş ve