11 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sakhahki ğlaberler - Kont Giano ile Ribbentrop bugün Salzhurgda görüşecekler B. Hitler de Salzburgda bir operanın temsilinde hazır bulundu Londra 11 — İtalyan Hariciye Na- © sırı Kont Clano, Alman Hariciye Na- mr B. Ribbentropla görüşecektir. Mülâkat bugün Salzburg şehrinde © olacaktır. Danzig meselesi, Macaris- ten, İspanya, Yugoslavya, Japonya Me münasebat, Tirol Almanlarının “ muhacereti müzakere edilecektir. Roma 10 (A.A.) — İtalya Hariciye Namrı kont Ciano saat 19,30 da hu- susi trenle Salzburga hareket etmiştir. p Almadyanın Roma büyük elçisi von Mackenzen de Hariciye Nazırına refa» kat etmektedir. Berlin 10 (A.A.) — İtalyanın Ber. Min büyük elçisi Attolica yanında kont Magistrati olduğu halde von Ribben- #rop - Ciano mülâkatının yapılacağı Salzburg'n. hareket etmiştir. B. Hitler Salzburg'da Salsburg 10 (AA) — B. Hitler, dün akşam, ilk defa olarak Salzburg festivaline iştirak etmiş ve Mozart'ın «Don Giovanni; operasının temsilin- de hazır bulunmuştur. İnç iliz ve Fransız askeri Kyeileri Moskovada Moskova görüşmeleri Itilâfla neticelenirse ingiliz parlâmentosu toplanmağa çağrılacak Leningrad 10 — Bu sabah buraya «gelen İngiliz ve Fransız askeri he- yetleri; kendilerine (tahsis edilen Astoria oteline misafir edilmişlerdir. © Oo Sovyet mihmandarları, bheyetlere gece yarısı Moskovaya hareket etme- lerine intizaren Leningradın şayanı temâşa yerlerini gezdirmişlerdir. Londra 10 (A.A) — Star gazetesi, İngiliz - Fransız - Rus müzakereleri- Min parlâmentonun içtimaa daveti Mahküm casuslar Temyiz mahkemesi dört suçlu hakkındaki kararı o nakzetti İzmir 10 (Telefonla) — Edimede car susluğa teşebbüs suçundan ağırceza- da beşer yıl hapse mahküm edilen papaz Mariti, otel müsteciri İtalyan tebaasından Çinkoviç ve Edirne met- repolithane kâtipleri Kiri ve Lambo haklarındaki mahkümiyet kararı Tem» yiz mahkemesince nakzedilmiştir. Na- kız kararında casuslukları tesbit edil- diğine göre, yalnız tesebbüs suçun- dun değil, ona mahkümiyetleri 8 mmgeldiği zikrolunmaktadır. Çekler kaçıyorlar Varşova 10 (A.A) — Şarki Prus- yada istihkâmların yapılmasında ça- Yıştırılmağa gönderilmekte olan otuz Çek, Kemma istasyonunda trenden atlamıştır. Bunlar, Polonya makam- larına teslim olmuş ve Polonya ha- pishanelerini Nazi iş kamplarına ter- cih ediyoruz demişlerdir. — İngilterede tedhiş Mawretania vapuru sıkı kon- trol altında bulunduruluyor Londra 10 — Bir çok Londra ge selelerinin yazdıklarına göre rıhtım “ emelesi kıyafetine girmiş bir çok po- Hsler, bu gece Londrada Mauretaina © yapurunu sıkı bir tarassut altında bulundurmuşlardır. Zira iki kişi ve © puru ne suretle havaya uçurâcâkla- rn duyulmuştur. Vapura, girenler, çok gıkı bir kon- © evle tâbi tutulmaktadır. Vapur, ya- fin hareket edecektir. Milli Piyango işleri Ankara 10 (Akşam) — Yeni teşkil edilen Milli piyango idaresi teşrinisa- “© ni başından itibaren faaliyete geçecek M ve o tarihe kadar devir muameleleri İkmal edilecek ve piyango işlerine ve. Zilecek yeni şekli tesbit edilmiş ola. caktır. Varidat umum müdür muavini ve MIM piyango idaresi reisi B. Nihad SAN Üçüncü,.piyango devir ve satış İş- Terini tedkik etmek üzere bugün İs. lahbula hareket etmiştir. B. Nihad Âlf izartesi günü Ankaraya dönecektir. tarihinden evvel bir itilâfa müncer olması hâlinde B. Chamberisin'in bu bususu şahsen bildirmek üzere Avam Kamarasını içtimaa davet edeceğini yazmaktadır. Paris 11 — İngiliz ve Fransız as keri heyetleri dün gece Leningrad- dan hareket etmişlerdir. Bu sabah saat 10,30 da Moskovaya varâcak- lardır. Türk bayrağı Nizamnameye bazı maddeler — Resmi daireler (Genel Kurmay baş- Kanlığı, Vekiletler, Wiâyet, kaza hükü- met konakları, belediyeler.) — Tümen ve daha büyük karargâb- Jar, kışlalar, askeri okullar ve hastaneler, — Resmi müesseselerle faaliyetlerine derletee müsaade edilmiş olan diğer mü- esseseler ve milli teşekküller, 4) — 9887 numaralı merasim ve teşri- fatı bahriye karamamesinde yazlı olan deniz vasıtaları, Madde 3 — Relsicümhurun ikameigâh- larında zatlarına mahsus fors gündüz ve 90x30 santimetre ebadında bir fors çeki Ur. Dalgakırana çarpmış Bir İtalyan vapuru İzmir li- manında delindi, su almağa başladı İzmir 10 (Telefonla) — Bugün Ro- dosa gitmek Üzere llmanımız- dan hareket eden İtalyan bandırah 'Tiryoni vapuru dalgakırana çarptı ve vapur, su kesimi altından delindiği gibi, dalgakıranda da bir buçuk met- re genişliğinde büyük bir yara açıldı. Vapur su almağa başladı ise de alı- nan tedbirler sayesinde tehlikenin önüne geçildi, Yolcular arasında müt- hiş bir telâş başladı. Biraz sonra ta- bil hal avdet etti. Fakat vapur gide. miyerek mendirek dışında demirle- mek mecburiyetinde kaldı. Delik, çi- mento ile kapatıldı. Liman fen heyeti yarın tedkik edecek, hareketinde mah- rur görmezse, vapur hareket edecek- tir. İtalyada bir geçid resmi Torino 10 (A.A.) — Dün sabah kra- Mn huzurunda yapılan askeri geçild resmine tam yedi fırka iştirak etmiş. tir. Bu yedi fırka, 50,000 kişiden iba- ret olup 3.000 4 sabittir. Karabük ağır sanayi merkezi Pirinç tarlaları yerinde yük- selen mamure Karabükte tesis ettiğimiz demir ve çelik fabrikası hakkında bir makale yazan Daily Telegraph gazetesinin hususi muhabiri B. Merton Karabük havalisi bundan bir iki sene evvel, pirinç tarlasından ibaret iken kısa zamanda 'Türk ve İngiliz iş birliğinin mesaisi sayesinde orada mükemmel bir ağır sanayi merkezi meydana gel diğini, Karabükte senede 150 bin ton çelik ve çelik mamulâtile muhtelif «badda 25 bin ton çelik boru imal edileceğini, fabrikalarda 1400 amele çalışacağını, 4000 kişilik yeni bir ka- saba vücude geleceğini yaziyor. Mu- habire nazaran mevcud İngiliz mü- tehassıslarından maada yakında ye- ni İngiliz mütehassisarı gelecektir. Yanız bu mütehassıslar ailelerile birlikte geldikleri için çocukları tah- siden mahrum kalmaktadır. Bugün Karabükte 60 kadar İngiliz çocuğu vardır. Bunların okutulması için” Türkiye hükümetinin mahallinde bir İngiliz mektebi açmasına müse- ade etmesi hakkında teşebbüste bulu- nulacaktır. B. Merlon makalesinin sonunda Karabük tesisatının İstihsal edeceği demir ve çelik sayesinde Türk sana- yiinin ve fktisadiyatının büyük inki- şaflara kavuşacağını yazmaktadır. B. Nebil Batı Ankara 10 (Telefonla) Yeni Brüksel elçimiz B. Nebil Batı bu ak- şamki ekspresle İstanbula hareket etti. Son dakika Moskova müzake- relerinde Türk askeri müşaviri Londra mahafiline | göre hükü- metimiz bir askeri müşavir göndermeğe davet edildi Londra ll (Fransızca İstanbul) — Biyas! mahafilde söylendiğine göre "Türkiye hükümeti, İngiliz - Fransız - Bovyet askeri müzakerelerinin tartı cereyanından haberdar tutulmak için Moskovaya askeri bir müşavir gönder- meğe davet olmuştur. Bu davet, ma kul ve mantıki ve Ankarada cereyan etmiş olan Türk » İngiliz - Fransız âs- keri müşaverelerinin tabi! bir neticesi addedilmektedir. Yugoslav Başve- kili Triyestede İtalyan Korporasyon Nazirile sendikaları , gezecek Paris li — - Belgraddan bildiriliyor: Yugoslavya Başveklli B. Svetkoviç dün tayyare ile Belgraddân Dubrov- nik ve Şuşaka hareket etmiştir. Ge- eeyi Abaariya otelinde geçirmiştir. İtalyan Korporasyon Nazırının ey- yelce vaki olanı daveti üzerine bugün kendisinin refakatinde Tiryestedeki sendika birliklerini ziyaret edecektir. Bu ziyarete siyasi bir ehemmiyet atfedilmemektedir. Yugoslavyanın vaziyeti Belgrad 10 (A.A.) — Samoupraya gazetesi, dünkü beşmakalesinde Yu. goslavya devletinin halihazırda Avru- padaki vaziyetin mümeyyiz vasfını teş- kil eden beynelmilel ihtilâflara karış- mamış olması itibarile çok müsaid şe- rait içinde bulunmakta olduğunu yaz- maktadır. Ayni gazete diyor ki: «Diğer taraf. tan mesul unsurlar, milli müdafaa va- stalarını temin etmek yolunu bulmuş. lardır. Bu sahada da mutunâin olabili- riz. Bu gibi ahval ve şerait ve böyle bir siyaset sayesinde memleketimiz, bugün dahili sulhten müteneim ol. makts, ve ecnebi memleketlerin hür metine mazhar bulunmaktadır.» Bu sene lise ve ortaokullara alınacak parasız yatılı talebe Nasıl müracaat edilecek, seçme imtihanları nerede yapılacak? Ankara, 10 (Telefonla) — Maarif Vekâleti bu sene lise ve orta okulla- ra parasız yatılı olarak alınack tale- beler hakkında alâkadarlara günde- rilmek üzere bir tamim hazırlamış- tar. Bu tamime göre, talip olanlar 26 ağustos 939 cumartesi günü saat 13 e kadar vilâyet merkezlerindeki Msele- Te ve lise olmayan yerlerde orta mek- teplere, orta mektep bulunmayan vilâyetlerde de kültür direktörlükle- rine istida İle müracaat . edecekler- dir. Bir eylül cuma günü (türkçe - edebiyat) ve (matematik) derslerin- den yapılacak olan seçme imtihan- - Jarının sualleri her sinif için ayrı ay- rı olmak üzere Maarif Vekâlelince tesbit edilerek her vilâyette teşkil edilecek olan seçme komisyonlarına gönderilecektir, Maarif Vekâleti seçme müsabaka- larının yapılacağı lise ve orta okul- ları tesbit etmiştir. Şunlardır: Afyon, Ankara, Balıkesir, Rumen - Bulgar münasehatında salâh 500 bin kişilik bir Rumen ordusu şimalde manevralar yapacaktır Londra 11 — —'Times , gazetesinin Bük- reş muhabiri bildiriyor: 500,000 kişi- Mik bir Rumen ordusu, yakında Ro- manyanıh şimaligarbi hududlarında manevralara başlıyacaktır. Son gün lerde Bulgar - Rumen münasebetle- rinde bir salâh hasıl olmuştur. Bu sa- lâhın diğer bir delili de Bulgar başve- kilinin zevcesi ile çocuklarının bir müddet istirahat için Köstenceye gek meleridir, Rumen - Bulgar matbuatı- nun lisanında ön değişiklik görülüyor. İngiliz Hariciye Nazırı tatil yapıyor Londra 10 — Hariciye Nazırı Lord Halifax, bugün Çir sefirini kabul ettikten sonra tatilini geçirmek Üze- ze Yarkşayre gimişir. Belçika yeni tedbirler alıyor Bursa, Lüksemburg hududu da tahkim edilecek Brüksel 10 — Mİİ müdafaa ser- visleri, Lüksemburg ile hududu mü- dafaa etmek için yeni tedbirler al mışlardır. Bu ay sonunda yapılacak olan avcı kıtaalının manevraları, bu tedbirlerin tafbikini temin edecek ve tahkikata başlanacaktır. Evvelki geceki zelzele İstanbul 9 (A.A.) — Bu gece sa- at 1 i 45 dakika 85 saniye geçe şid. detlice bir zelzele kaydedilmiştir. Yapılan hesaplara göre, bunun da merkezi rasathaneden 125 kilometre mesafede bulunan ve iki haftadan beri faaliyette olan tezelzül mınta- kasındadır. İnegöl 10 (A.A) — Bugün burada biri kırk geçe şiddetli bir zelzele ol- muştur, Hasar yoktur. Ankara 10 (A.A.) — Bugün sehri. mizde 1,30 da hafif bir zelzele his- sedimiştir. Saat 1,40 da İnönünde ve İzmitte hafif birer selzele olmuştur. Hasar yoktur. İzmir ihracatçıları şikâyet ediyorlar İzmir 10 (Telefonla) — Takas Li. mited şirketinin burada henüz şube açmaması ve takas prim flatlerini tes- bit etmemesi yüzünden İzmir ihracat- çıları hariçten vuku bulan siparişleri kabul edememektedirler, Tüccarlar alâkadar makamlara mü- racaat ve şikâyet etmişlerdir. Denizli, Edirne, Erzurum, Eskişehir, Gaziantep, Antakya, İstanbul erkek ve kiz, İzmir erkek, Kars, Kastame. nu, Kayseri, Konya, Kütahya, Sam. İ sun, Sıvas, Trabzon, Yozgad, Zongul- dak Çelikel liseleri, Karaköse, Amasya, Merzifon, AY- din, Nazilli, Bandırma, Edremit, Ay- valık, Bilecik, Bitlis, Bolu, Düzre, Burdur, İnegöl, Gemlik, Çanukku'e, Gelibolu, Çankırı, Artvin, Hopa, Ço- rum, İskilip, Elâzığ, Erzincan, Kilis, Giresun, Gümüşhane, Şibinkarahisar, Bayburad, Hakkârı, Silifke, Mersin, Tarsus, İsparta, Yalvaç, Çalalca, Bergama, Ödemiş, Tire, Iğdır, Barr kamış, İnebolu, Develi, Kırklareli, Kırşehir, İzmit, Adapazarı, Akşehir, Karaman, Simav, Uşak, Arapkir, | Manisa, Akhisar, Turgutlu, Maraş, Elbüstan, Mardin, Muğal, Milâs, Muş, Niğde, Nevşehir, Aksara Ordu, Ünye, Bafra, Osmaniye, d, Sinop, Divrik, Tekirdağı, Çorlu, Tokat, Zile, Urfa, Van, Yozgad ortaokulları, Türk - Fransız ticaret anlaşması Müzakere bitti, metin Anka- raya gönderildi Paris 10 (A.A.) — «Havas> bildiri. diriyor: Türk - Fransız ticaret mü- zakereleri, nihayetlenmek üzeredir. Fransız ve Türk heyetlerinin üzerin. de anlaştıkları metin, tasvip için An. karaya bildirilmiştir. Pariste imza için cevap beklenmektedir. Türk - Fransız takas müzakereleri Dün, şehrimizdeki (alâkadarlara, Pariste cereyan-eden Türk - Fran takas müzakerelerinin müsbet bir ne. tice We sona erdiği ve yeni anlaşma- nm parafe edildiği hakkında beber, ler gelmiştir. Yeni takas mukavele. sinin yüzde doksan beş esasi üzeri- ne yapıldığı söylenmektedir. Maama- fih, henüz kati metin neşredilme- miştir, İngilterede hava harbinin ikinci gnü ç bin tay- iki kaza oldu Londra 10 (A.A.) — Bugün cenubi İngilterede birkaç bin tayyarenin işti. rakile yapılmakta olan «hava harbi» nin ikinci günü, «düşman» tayyarele- ri, yüzlerce muharebe tayyaresini, ba» lon barajlarımı ve müşahede grupları. ni harekete getiren müdafaa hatun geçmeğe teşebbüs etmişler ve bası tüy» yareler, fena rüyet şeraiti sebebile Manş sahillerine yakın bazi noktalar. da müdafaa şebekesini geçmeğe mu- vaffak olmuşlardır. Fakat bunlar da İngiliz erazisi üzerinde müdafaa tay- yare grupları tarafından geriye dönmeğe mecbur edilmiştir. Bu tayyarelerin bir kısmı da bu esnada «düşürülmüş» tür. Bu gece, Londrada bütün ışıkların da söndürülmesi, edüşman» ın, İngik terenin hayati merkezlerini tayyare hücumları ile imha edebilmesinin ta- mamile önüne geçecektir. «Muhasamat» yarın akşam sani 19 a kadar devam edecektir, Şimdiye kadar yalnız iki vahim ka» za vukun geldiği teyid olunmaktadır. Bir bombardıman tayyaresi York ci. varında sukut etmiş ve mürettabatı olan dört kişi ölmüştür. Başka bir «düşman» tayyaresi de beş kişilik mü, rettebatile kayıptır. Londra 10 (AA) İhtiyat filo- nun tettişinden dönen kral, bu sabah saat 9 da Perth'e gelmiş ve oradan Balmoral şatosuna hareket etmiştir.