11 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

11 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Mi ee | Trakya ni manevrası ayın on beşinde başlıyor k- (Baştarafı 1 inci sahifede) N iştirak edecek komutan» iler, öğleden evvel Harbiyede ordu erindöğ orgeneral Fahreddin Altayın ye bir toplantı yapmışlardır. İçtimada komutanlara manevra stralında lâzım gelen talimat verilmiş- ir. Komutanlar bugün manevra min takasına hareket edeceklerdir, Orge- İl alimi Fahreddin Altay, genel kurmay #kinci başkanı orgeneral Asım Gündüz birinci ordu erkânı harbiye reisi ge- Zeki Erokay'da cumartesi günü areket edeceklerdir. Orgeneral Fahreddin Altayın izahatı Manevra komutanı orgeneral Fah- (feidin Altay dün saat 12 de İstanbul 4“ mafbuat mümessillerini ordu evinde "kabül ederek orgeneral Asım Gündüz «ye birinci ordu erkânı harbiye reisi go- “eral Zeki Erokayın yanında, ayın on ibeşinde Trakyada yapılacak büyük mühevralar hakkında şu izahatı ver- miştir: £ ge Bu sene yapacağımız manevrâ- #nin"esatı, geçen seneden hazırlanmış. #1. Uçordudan ibaret olan Türkiye or- dı her sene bir ordu mıntaka- yük manevra yapmak mutat- adar; sene sıra birinci orduda oldu- gundan manevra, bu ordu muıntaks- sırda yapılıyor. Gelecek sene ikinci or- du, öbür sene de üçüncü ordu mınta- kasıflda manevralar yapılacaktır.» f(Malüm olduğu öezer, binrici ordu * miilakası Trakya ve Ankara mıntaka. sıdır; İkinci ordu mıntakası, İzmir, İkonya ve Adana, üçüncü ordu mınta. Kası da Erzincan, Erzurum ve Diyarı- Mmıntakalarıdır.) Manevranm siyasi vazıyetle < alâkası yoktur İN Orgeneral Fahreddin Altay izahatı- Tia şöyle devam etmiştir: «— Bu sene Trakyada yapacağımız * rbânevranın umumi siyasi vaziyetle biğalAkası yoktur. Bu, sadece mutad olğh bir manevradan ibarettir. Birin. "ei'ördünun en çok kuvvetleri Trakya mıntakasında bulunduğundan manev- ##Taları bu mıntakada yapıyoruz. : timdur ki, Edirne şehri yakın ta- Kadar büyük bir askri şehir idi © Burası sonra askerden tecrid edildi. Ve “gnihayet komşularımızla iyi dostluk ne- "Ücesi olarak bu şehir tekrar orduya © kavuştu. Bu seneki manevraları Edir. ##DBeye biraz yakın olarak yapmamız, * Dura halkı için bir cemile de olacaktır. Manevranın esası #Manevramızın esası, orduda talim i terbiyeyi tekemmül ettirmek, komu. i tamları, ihtiyat subayları yetiştirmek olduğu gibi Trakyaya taarruz eden şi- ©mal ve garp müttefik ordularına kar- şı kırmızı ordunun harekâtıdır. Bu su- 5 «e manevra, Kırklareli ve Edime mintakalarında cereyan edecektir. Tertip olunan mesele, bahsettiğim gi bi, şimal ve garp ordularına karşı bir cenup ordusunun harekâtını ihtiva et- mektedir. Geçid resmi «Manevralardan sonra mutad oldu- ğu üzere bir geçid resmi yapılır. Bu sene bu geçid resmi iki yerde, öğleden evvel Edirnede, öğleden sonra da Kırk- larelinde yapılacaktır. Kırklareli müstahkem mevki olmak itlbarile oraya ecnebilerin girmesi ka- nunen memnudur, Ecnebi ataşemili. terler yalnız Edirnede yapılacak geçid resmine davet edilmişlerdir ve Edirne civarında icra edilecek manevranın son gününde de bulunacaklardır. Âli Askeri Şüranm içtimai «Bizim kanunlarımızla 30 ağustos Zafer bayramında komutan tayinleri ve subay terflleri yapılır. Büyük ko- mutanların tayinleri Âl Askeri Şüra- ca kararlaştırılır. Manevrada Al As- keri Şüra komutanları da bulunurlar ve komutan namzedlerinin harekâtını takip ederler. Manevradan sonra Âll Askeri Şüra içtima eder, komutanla- rn intihap ve tayinlerini ikmal ile lis- teyi Reisicümhurun tasdikine arzeder, AM Askeri Şüra 25 - 30 Ağustos arasin- da toplandığından, bu toplantı ma nevra sahasında yapılacaktır.» Program Birinci ordu erkânıharbiye relsi ge- neral Zeki Erokay da münevra pro- gramı hakkında gazetecilere şu ma lümatı vermiştir: «15 ağustos, manevranın birinci günüdür. Fakat henüz muharebe baş- lamamıştar. 16 ağustosta manevra muharebesi başlıyacak ve Kırklareli mıntakasında bulunan kıtaların karşılıklı muhare- beleri görülecektir. 18 ve 19 ağustos: Edirne sarkındaki kıtalar karşılıklı muharebeye girişe. ceklerdir. 20 ve 21 ağustos: Edirne şimali şar- kisi ile Kırklareli muntakasında tak. viyeli iki kolordunun karşılıklı hare- du müfettişi orgnerâl Fahreddin Al tay tarafından manevranın tenkidi yapılacaktır. 25 ağustos: Öğleden evvel Eğirme. de, öğleden sonra da Kırklarelinde ol. mak üzere iki büyük geçid resmi ya. pılacaktır. Ayni gün, Edirne Zirmat bahçesinde manevra komutanı tara- fından komutanlar, ecnebi ataşemili- terler ve matbuat mümessillerine bir ziyafet verilecektir. Merihte nebat varmış İometre uzakta bulunuyordu. Dünya rasadhanleri bu hâdiset cevviyeyi ve Merihte hayat mevcut olup #ölmadığını tesbit için lâkayıd kalma» Merihte nebatların mevcut olduğunu gösteriyormuş. ves Danzig Almanyaya ilekmkağı iin etmeğe hazırlanıyor (Baştarafı 1 inci sahifede) Bütün milletler ve bilhassa Fran- sırlar ve İngilizler ve bittabi Polon- yalılar Danzig ile meşgul olmakta. dır. Fakat bu meselede söz söylemiye cidden haklı birisi varsa o da bizzat Danzig halkıdır: Bizim hayatımız ve istikbalimiz mevzuubahis oluyor. Polonyanın 20 senedenberi ittihas ettiği tedbirlerle Danzig Almanlar nın uğradığı hakaretler sayısızdır. Hayatın bütün sahasında yapılan entrikalara Danzigin, halkile istişa- rede bulunmaksızın Almanyadan ko- parılması bize yirmi senelik parola- mızda hak verir: Almanyaya dön mek istiyoruz. Danzig halkı kurtuluş saatinin ça- Jacağını, yani Almanyaya döneceğini katiyen biliyor. Aralarında çözülmez bir surette bağlı bulunan Danszigiller gözlerini aşk ve tazimle Hitlere çevirmiş bü- Tunuyorlar. Hitler hiç şüphe yok ki, onların Almanyaya dönmek arzula- rını yerine getirecek ve bu suretle milletlerin kendi mukadderatına sa- hip olmaları prensibini, onlardan 1919 da esirgenen bu prensipli mu. zaffer kılacaktır. Förster sözlerini şöyle bitirmiştir: Bu vahim anda yemin ederiz ki, her ne olursa olsun müttehit kala- cağız, mili mirasın bü muknd'les parçasına karşı yapılacak her “türü taarruzu bütün kuvvetimizle tarde- deceğiz ve şefimizin her emrini ifa eyliyeceğiz. Önümüzdeki sefer burada bugün- kü gibi protesto için değil Almanys- ya dönüşümüzü kutlamak için top- e ve o gün yakında doğü Südni 10 (A.A) — Bu akşamki nümayişler Hitler hakkında bir iman ve bağlılık tezahüratı mahiyetini al mıştır. Försterin nutku esnasında halk Po- lonya aleyhinde hasmane nümayişler» de bulunmuş ve bütün şehir «Yaşa Hitler» Âvazelerile çınlamıştar. Paris 10 (A.A.) — Hariciye Nazırı Bonnet, Polonya maslâhatgüzarını kabul etmiştir. Mülâkatın Danzig me- selesi etrafında cereyan ettiği zanno- Yunuyor. Londra 10 (A.A.) — Hariciye Na- zırı lord Halifax bugün Polonya bü- yük elçisini kabul etmiştir. Bu mülâ- katta enternasyonal vaziyet ve Polon- yanın niyetleri görüşülmüştür. B. Försterin B. Hitlerle Sudi Pariş 10 — Exceislor, dün B. Hit er ile mülâkattan dönen Danzig Na- — Bize B. Hitler ile yaptığınız mü- lâkatın neticelerini söyler misiniz? — B, Hitler ile yaptığım müki- lemelerin neticesini ifşa etmek iş temiyorum. Yarın akşam Langorma- rekta irad edeceğim nutuk esnasında size bir sürpriz hazırlıyorum. Alman. yaya iltihakımız, en kısa bir zaman zarfında muhakkak surette vuku bul. malıdır. Harbi istemiyoruz. Fakat Fransa ile İngilterenin, Lehistana gösterdikleri müzaharet ile harbi teş- vik etmeleri kabul edilemez. — Fikrinizce, Danzig Almanyaya ns zaman ilhak edilecek? — Yakında, pek yakında, Yalnış bir şey vardır. Danzig, Alman mül- küdür ve anavatana avdet etmelidir. Yarın (bugün) irad edeceğim nutuk- ta, bütün dünyaya taleplerimizin hak- bugünkü Avrupa buhranını, ancak bir mucize harpsiz geçirebilir. Lehistandan yeni dönen kont Po- tocki Avrupa buhranı önümüzdeki 1 teşrinlevvele kadar harpsiz atlata- bilirse harbin, önümüzdeki fikbahan «— B. Hitler için - niyeti varsa « bu dakika hareket zamanıdır. Zira önümüzdeki ilkbaharda karşısında bulacağı koalisyon © kadar kuvvetli olacaktır ki, kendisinin elinden her nevi teşebbüsü alacaktır, Avrupada gerginliğin ilânihaye devam edece- ğini zannetmiyorum.» Sefir, Danzig âyanının ansızın serbes şehrin Almanyaya ilhakını ilân etmesi muhtemel bulunduğunu, fakat bunun Lehistanın harekete geçmesi için bir işaret olacağını ve bugünkü İngilterenin Münih zama- nmdaki İngiltereden pek farklı oldu- ğuna kâni bulunduğunu ilâve etmiş- tir. Kont Potocki, son söz olarak Al manyanın Lehistana mesuliyeti at- fetmek için Lehistandan bir şiddet hareketi beklediğini zannettiğini söy- lemiş ve demiştir ki: — Fakat buna imkân yoktur. Şim- diye kadar pek saburlu davrandık. Saburlu davranmakta devam edece- diz» Asılsız bir haber Varşova 10 (A.A) — Salâhiyettar mahfiller mareşal Smigiy Rydz'in 1931 de Polonya lejyonu kongresinde söylediği bir nutka ait olarak Völki- seher Beobachter'de çıkan haberleri tekzip etmektedir. Völkiseher Beobachter gazetesine göre, mareşal Smigiy Rydu 1931 Kom gresinde sanki şöyle demiştir; «Pek yakında Almanyaya yürüyecek ğiz. İlk hedef, Danzig ve Şarki Prus yadır. Küstah cermanizm ile hesap görmeğe hazır olunuz.» Selâhiyettar Polonya mahfilleri, mareşalın böyle bir sö söylemediğini ve esasen 1931 kongresine iştirak da» hi etmemiş olduğunu tasrih eylemek tedir, B. Ribbentropun Fransiz Ha riciye Nazırına bir mektubu Paris 10 (A.A) — «Havas» tebliğ ediyor: Ecnebi kaynaktan çıkan bir haber. de, Alman Hariciye Nazın von Rib. bentropun Fransız Hariciye Nasın Bonnet'ye bir mektup göndererek Danzig meselesinde Almanyanın va- ziyetini tasrih eylediği münhasıran Almanyayı alâkadar eden Şarki Av- rupa işlerine Fransanın karışmama. sını istediğini bildirmektedir. Salâhiyettar Fransız Oomahaflli, mezkür haberin yanlış aksettirilmiş olduğunu beyan eylemektedirler. Bir temmuzda Bonnet Alman büyük ci- çisine şifahi bir tebliğde bulunarak Danzig deselesinde Fransanın hattı hareketini izah etmiştir. Biraz son- ra Alman büyük elçisi de von Rib- bentrop tarafından Danzig hakkın. daki Alman noktai nazarını izah eden şifahi bir notayı Bonnet'ye tev- di etmiştir. Binaenaleyh Ribbentropun yeni ve şahsi bir teşebbüsü mevzuubahis ol. mayıp keyfiyet bir ay evveline ait nota teatisinden ibarettir. İzmirde nüfus O sayımı İzmir (Akşam) — Vilâyet, 1940 yılında yapılacak genel nüfus sayımı için hazırlıklarını tamalamıştır. Bun dan evvelki genel nüfus sayımında yapılan numaraj ameliyesini tazele- meğe lüzum görülmemiştir. Vilâyetçe hazırlanarak Başvekfâlet istatistik umum müdürlüğüne gönderilen mü- talânda sayımda çalışacak memur- lara, sayımdan bir müddet evvel bir tecrübe sayımı yaptırılması ve bu suretle vazifelerinin önceden belletil- mesi muvafık olacağı bildirilmiştir. Almanyanın Londra sefiri tatil için memleketine dönüyor Londra 10 (A.A) — Alman sefiri von Dirksen, bugün yaz tatilini geçir. mek Üzere memleketine gideceğinden dün öğleden sonra Hariciye Nezaretine giderek Lord Halifaksı ziyaret ve mü- maileyhe veda etmiştir. Sanatkâr bir mahkümun hayırseverliği Edirne 9 (Telefonla) — Edirne Ce- zaevindeki mahkümlardan Nazmi oğ- Tu İzmirli Sami Doğan tarafından Ko- catepe muhribimizin eldden güzel ve mahirane bir modeli Yapılmıştır. Sami Doğan, uzun bir çalışmadan sonra meydana getirdiği eserini Ço- cuk Esirgeme Kurumuna hediye et- miştir. Sanatkâr, modelini mubrjbi- mizin gazetelerde çıkan resmine bâ- Sıhhiye Vekületinin 9/10/9385 tarih ve 4/9$ numaralı ruhsatını haizdir. İngiliz - Japon müzakeresi Toklo 10 (A.A.) — İngiltere büyük elçisi, müzakerelere tekrar başlamak imkânını veren talimatı Londradan aldığını bildirmiştir. Bü müzakerelere ne zaman başlanacağı yarın kar irldğ. tırılacaktır, İspanyada altın madeni bulundu Carceres 10 (A.A) — Robleğille köyü civarmda mühim bir aitim Ma. deni bulunmuştur. General Franc, madenin İşletilmesi için derhal tah- sisat vermiştir. Vefat Menteşe mutasamıfığından Müt» kait merhum Kemal paşa zevcesi ve prevantoryom, sanatoryom dahiliye mütehassısı doktor bay Zeki Sitkinın kayın validesi bayan Nadide düçar olduğu hastalıktan kurtulanuyarak dün gece vefat etmiştir. Cenazesi bugün Çemberlitaş Kârğı sndâki Güzel apartımandan kaldır» Up Beyant camisinde cuma nAmazı- nı müteakip namazı kılındıktan Son. ra Edirnekapıda Şehidiiğe defnedile. cektir, Mevlâ rahmet eyliye. İş bulmak için