11 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

11 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

sahi Garp cephesinde topç harbi devam ediyor (Baştarafı 1 inci sahifede) kurtarılması güç görülmektedir. Siegfried hattını yine su basıyor Londra 10 (A.A) — Emin bir men- badan bildirildiğine göre, Siegiried hattı, yeniden suların istilâsına ma- ruz kalmak tehlikesindedir. Bir haf- ta durmadan yağan yağmurlar ne- ticesinde Rhin nehri sularının yük- selmesi Alman umumi karargâhını düşündürmektedir. Suların seviyesi 63 santimetre kadar yükselmiştir. Sular, yükselmeğe devam etmekte- dir. Siegfried hattının bazı kısımla- rı, şimdiden Suların istilâsına uğra- dığı için buralarının yakında tahli- ye edilmesi beklenebilir, İki ay evvel ayni sebeplerden dola- yı Almanlar tarafından daha yüksek mahallerde yeni istihkâmlar inşa edilmiş olduğu, bu münasebetle ha- tırlatılmaktadır. Lüksemburgta endişe © Lüksemburg 10 (A.A) — Gazete- ler, Lüksomburgun Alman taarru- zundan korkmasına mahal olmadığı- ni yazarak halkı teskin etmeğe çalış- maktadır. Edirne (Akşam) İnakta ve tahsillerine devam etmektedir. ikiye aymılmakizdır. Yurd gelecek sene - Trakya Talebe yurdu bu * genç parasız. 120 genç de vayiyetlerine göte ayda Belçikanın müdafa tertibatı Brüksel 10 (A.A) — Havas ajansı- nın muhabiri Belçikanın şimali şâr- ki hududunu dolaşmış ve bitaraflığı- nı şiddetle muhafazaya azmetmiş olan Belçikanın müdafaa tertibatının mükemmel olduğunu görmüştür. Huduttaki oOAlmanlar Belçikayı Fransız taarruzuldan Okorumağa âmade olduklarını iddia ediyorlar. Fakat Belçikalılar 914 harbini hatır- İayarak Fransanın sözüne tam ili- mad ediyorlar. Alman kıtaatı ve harp levazımı ce- nuba doğru sevkolunmaktadır. Bun- lar Lüksemburg karşısındaki Slegiried hattına yerleştiriliyor. Alman tebliği Berlin 10 (A.A.) — Tebliğ: Doğuda, Alman - Rus hattına doğru bugün | için tespit edilmiş olan hedeflere va» rılmıştır. Bug'un şimal bölgesinde ve Suvalki'de kıtaatımızın harekâtı ta- mamlanmıştır. Batı cephesinde, ehemmiyetsiz top- çu ve öncü faaliyetleri kaydedilmiş- tir. 200 mevcudla açıldı Burada 80 10 lira arasında masrafla yaşa- Talebe yurdu, erkek ve kız kısımları olarak Türk Maarif cemiyetine teslim edilecektir. Yukarıda Yurddaki kız ve erkek talebeden iki grup görünüyor. İzmirdeki tren kazası tahki- katı ve yaralıların isimleri İzmir 10 (Telefonla) — Cumoova- Develiköy istasyonları o arasında tahkikatına Lu vukubulan tren kazası müddetumumilikçe tedir. Hâdise yerinde yapılan keşifte Nazilliden İzmire gelen 1356 sayılı mâarşandiz katarındaki son 17 7agö- nun nasıl kopluğu tesbit olunmuş- tur İlk yazdıklarımızdan başka tesbit edilen yaralılar şunlardır: Ödemişten trene binmiş olan Ah- med aömda bir genç, Bayındırın Kurt mahallesinden Murtaza oğlu 15 yaşında Turgut, gardöfren Cemal, Ödemiş yolcu treni makinisti Meh- med Cemal... Mehmed Cemalin ya- rası hafiftir. Makinistin, Develi istas- yon memurunun, yolun açık olduğu işareti üzerine bu istasyondan katarı tahrik ettiği ve yolda'kırmızı tehlike işaretini görünce süratle fren yap- tığı, fakat arada 15 metre kadar me- safe bulunduğundan müsademenin önüne geçemediği tesbit edilmiştir. Kazada ölen gencin hüviyeti he- nüz tesbit edilememiştir. # Bir müddettenberi Ankarada bulu- nan Limanlar umum müdürü B. Raufi Manyas, buğün şehrimize gelecektir, Haber aldığımıza göre, umum müdürlüğe bağlı bütün iskelelerin süratle tamirine karar ve- rilmiş ve bunun için bir program hazırlan- mıştır. İlk olarak Tekirdağ iskelesinin ta- mirine başlanacaktır. # Kasmapaşadaki akrabasının evine misafir olarak Gölcük medin beş yaşındaki oğlu Nebi, dün çarşı- dan aldığı bir çikolatayı yedikten sonra hastalanmıştır. Çocuk derhal Kifal basta- nesine kaldırılmış, çikolatadan »ehirlendi- ği anlaşılarak zorlukla ölümden kurtarıl- ruştar. Müddelumumilik bu çikolatayı ya- pon fabrika hakkında tahkikala girişmiş- tir. en gtlen &mele Meh- | / devam edilmek- | i kas primi) İhracata aid primler İzmir 10 (A.A) — Hükümetimizle arasında ticaret mukavelesi bulun- mayan memleketlere takas suretile yapılan ihracata ait primlerin ihra- catçılara verilmesi Ticaret Vekâleti ve Takas limited şirketince muvafik görülmüştür, Bu haber İzmir piyasa- sında iyi bir tesir husule getirmişse de hükümetimizle ticaret muahedesi akdetmiş bulunan memleketlere ta- kas suretile yapılan ihracatla ait ta- rinin de derhal ihracaiçı- lara verilmesi hususunda o mıntaka ticaret müdürlüğü turafından Vekâ- let nezdinde teşebbüste bulunulmuş- tur. Ayrıca mahsullerin harp si- gortasında kolaylık da rica edilmiş- tir. Bir İsveç gazetesinin mütalâası Stokholm 10 (A.A) — Dagens Nyheter gazetesinin başmuharriri, Sovyetler Birli- Binin tekrar Baltıkta bir deniz devleti ha- line geldiğini ve bunun Almanya için «loğ- rudan doğruya ciddi bir tehdid teşkil et- tiğini yazmaktadır. Bu gazete diyor ki! «Almanlar, Sovyet- lerle başa çıkamıyacaklardır. Almanların bulunduğu vaziyeti İstismar eden Sovyet- ler, Baltık denizinde Finlândiya körfezin- den Alman sahillerine kadar deniz ve ha- va üsleri küçük devletlerin arazisinde bu- lunmalarına rağmen bilfiil hükmetmekte- dirler. Bu vaziyet, Almanları müşkülâta duçar etmektedir ve iki memleket arasında bir ihtilâfın zuhuruna sebep olabilecektir. İtalyada ırk mahkemeleri Roma 10 (A.A) — Son zamanlarda ihdas edilen ırk mahkemesi Dahiliye Nezareli binasında faaliyete başla. mıştır. Dahiliye müsteşarı mahkeme- nin ilk celsesinde hazır bulunmuştur. Hitlerin nutku Londra 10 (A.A.) — Alman radyo- suna göre, Hitler bugün kış yardımı hakkında bir nutuk söyliyecektir u Almanyada Ya. hudi aleyhtarlığı Hiç bir yahudinin ticaret yapmağa ve malını satmağa hakkı yok Cernauti 10 (A.A.) — Alman ma- kamatı, Almanyada meri bulunan bütün kanunları yukarı Silezyaya teşmil etmektedirler, Hiçbir yahudi- nin ticaret yapmaya hatta kendi ma- ını satmaya hakkı yoktur. Yahudi- lerin otomobilleri ve radyoları müsa- dere edilmiştir. Bütün Polonya ya- hudileri toprak ve tanzifat İşleri yapmaya icbar edilmekte, aksi tak- dirde şiddetli “cezaya : çarpılmaya mecburiyetleri tebliğ olunmaktadır. | Sansür gözünden kaçan bir mektup- tan öğrenildiğine göre Almanlar, 17 yaşından 65 yaşına kadar bütün sağlam erkekleri Almanya dahiline doğru nakletmektedir. Fransız Başvekili dün akşam Hitlere ilk cevabını verdi (Baştarafı 1 nci sahifede) sulh, herköse yuvasında yaşamak zevki verecek odevamlı bir sulh istenilseydi, iplida isyan cden vic- danları yatıştırmak için ber milletin hakkını ve menfaatini telif etmek için çalışılırdı. Polonyanın oâkibetinin yalnız iki memleketi alâkadar ettiğinden bah- sediliyor. Polonyanın âtisi herkesten evvel Polonyalıları alâkadar eder, De- vamlı bir sulh isteniliyorsa, millet lerin emniyeti karşılıkı teminat ile garanti edilir, Biz Fransızlar esaret- ten korkarız. Şulhtin, taarruz tehdi- dinden masun olmasını İsteriz. Sizin namınıza söylüyorum ki, harp edece- ğiz, harbetmekte devam edeceğiz. Kati bir emniyet garantisi elde edin- ceye kadar... Diğer milletlerin de Alman milleti kadar yaşamak hakkı vardır, Mem- Ieketim sulh için herşeyi yaptı. Ar- tık tehdidlere nihayet vermek isteriz. Müdafaa ettiğimiz esas âdil esastır. Bizi zafere götürecektir.» Kral Aleksandrın ölümünün yıldünümü Belgrad 10 (A.A.) — Kral - Şövalye birinci Aleksandr'ın ölümünün yıl- dönümü münasebetile dün memleke- tin bütün kiliselerinde dini merasim yapılmıştır. Sabah ve akşam gazeteleri ilk sahifelerini büyük ölüye tahsis et- mekte ve müessir bir lisanla Kralın meziyetlerinden bahsederek hatırası- nın Sırpların, Hırvatların ve Sloven- lerin kalbinde ebediyyen menküuş ka- lacağını yazmaktadırlar. Fransa ve İtalya sefirleri Kralın Oplenatz'daki mezarına birer çelenk koymuşlardır. Belçikada bin amele maden kuyusunda kaldı Brüksel 10 (A.A.) — Elektrik kab- losunun Kıtılması üzerine bin kadar amele dündenberi Limbourg - Neuse kömür kuyularında mahpus bulun- maktadırlar. Aeskerlik işleri Beşiktaş askerlik şubesinden: Deni? sınıfına ayrılmış ve her hangi bir sebeple heniz askere sevk edilmemiş deniz oratı 141'Teş./939 günü sevk edileseklo- rinden bu günde şube merkezinde bulun- maları ve bedel verecek olanların 14/£Teç. cuma günü akşamına kadar bedellerini vermiş olmaları ve bu günden sonra bedel alınmayacağı ilân olunur. Beyoğlu yerli askerlik şubesinden: 1 — Şubemizden bu güne kadar askere sevk edilmemiş deniz etatından $14 - 334 dahil doğumluların hemen şubeye müra- caatları ? — Bunların toplatıma günleri iWLTeş/ #39 ve normal olanlardan 13/1.Teş/999 akşamına kadar bedel verebilecekleri ilân olunur Beşiktaş Tapu sicili muhafelığından” İstanbul belediyesi hesap işleri müdürlü- günün 5/7/939 tarihli ve 5119 No, lu yazı- sille Kemâl Görürç satılan Beşiktaş Sinan paşai atik mahallesinin Köyiçi Orta Bah- çe sokağında 8 - 12/1 kapı sayılı arsa önündeki 7,85 metre murabbamdaki bele- diyeye nit yol fazl sadüf edilmediği ciheti fata kıyasen teşrinicvvel ayının 23 cü pazartesi günü siat 15 de tasarruf s8- beplerinin tahkik ve tesbiti için mahal linde tahkikat yapılacağından bu gayr menkul üzerinde bir hakkı tasarruf iddia edenler varsa bu müddet zarfında muha- fızlığa ve yahut ta o gün mahallinde bu- lunacak olan memurumuza evrakı müsbi teleri ile birlikte müracaatları bildirilir, M.277 Fi (Baştarafı 1 inci sahifede) Helsinki 10 (A.A.) — Finlândiya efkârı umumiyesi, Moskovadaki mu- rahhâsı Pasiviki'nin bu seyahatini ve ayni zamanda seferberlik tedbirlerini büyük bir alâka İle takib etmekledir. Memleket, Finlândiya hükümetinin takib ettiği metin hattı hareketi memnuniyetle karşılamaktadır. Me- sul mahfillerde beyan edildiğine göre, Finlândiyanın mutlak hakimiyeti ile telif edilemiyecek bir anlaşmanın Sov- yetlerle akdine imkân yoktur. Finlândiya hududunda 250 bin Sovyet aske Londra 10 — Sovyetler Finlândiya hududunda 250 bin asker tahşid et- mişlerdir. Sovyetlerin Aaland adalas rını tahkim ederek üs yapmak iste- dikleri bildiriliyor. Sovyet Rusyanın evvelce Finlândiyanın bu âdayı tah- kim etmek istemesine itiraz ederken şimdi kendisinin tahkim etmek iste- mesi garib görülmektedir. Sovyetlerin Skandinavya memleketlerinden arazi talebi yokmuş Oslo 10 (AA.) — Oslonun iyi ha- ber alan mahaflli, Sovyet Rusyanın İskandinavya memleketlerinden hiç birisinden arazi talebinde bulunma- yacağı mütalâasını ileri sürmekte- dirler Brüksel 10 (A.A.) — (Havas): Oslo grupu devletleri mümessillerinin ya- kında tekrar toplanmaları ihtimali vardır. Skandinavya memleketleri filhakika bundan bir kaç hafta evvel Brükselde ittihaz edilen prönsip kö- rarı mucibince Oslo grupu devletleri- nin cümlesine mensup hukukşinasla rın bilhassa bahri hukuk sahasındaki müşterek menafli tedkik etmek üze re, vakıt kaybetmeden toplanmaları arzusunu izhar etmişlerdir. Gelecek hafta ortalarına doğru yapılacağı çikanın da iştirak edeceği söylenmek- tedir, Bir İsveç gazetesi: «Finlân- diyayı tehdid, şimal memle- ketlerini tehdiddir» diyor Helsinki 10 (A.A) — (Reuter): Bü- tün Finlândiya matbuatı, bir İsveç gazetesinde intişar eden aşağıdaki beyanatı neşretmektedir: o«Finlândi- yayı tehdid edecek her tehlike bütün şimal memleketlerini de tehdid etmiş olacaktır.» Gazeteler, Finlândiyanın bitaraflı- ğını muhafaza hususundâki azim ve kararmı mevzuu bahsederek küçük hükümetlerin ancak bu suretle mey- cudiyetlerini muhafaza edebilecekle- rini yazmaktadırlar. İsveçin tedbirleri Stokholm 10 (A.A) — 8 İlkteşrinde terhis edilecek olan efradın siyasi va- ziyet dolayısile orduda alıkonulduk- ları hükümet tarafından bildirilmek- tedir. 1 Adet 2000 liralık 5 » 1000 ” 8 ” 500 ” 16 <5 250 , 60 , 100 , 95 ” 50 ” 25 tahmin olunan bu müzakerelere Bel- / lândiya heyeti Moskovaya gitti İ | | T.IŞ. BANKASI 1939 Küçük Cari Hesablar İkramiye Plânı 32.000 Lira Mükğfat Kura keşide tarihleri : 1 Şubat, 1 Mayıs, 26 Ağustos, 1 Eylül, 1 İkinciteşrin İKRAMİYELER Bankasına para yatırmakla, yalnız para biriktirmiş olmaz, ayni zamanda talihinizi de denemiş olursunuz. mani amman dün Vaziyet müsaid olur olmaz terhis edileceklerdir. Sovyet kıtalarının Fin lândiyaya yaklaşmaları (o dolayısile böyle bir tedbirin alınmasına lüzum görüldüğü tahmin edilmektedir. Sovyet kıtaları Estonya sahillerini işgal edecek Tallin 10 (A.A.) — Sovyet kıtaları, Paldiski'den Hapsal'a kadar bütün Estonya sahillerini Işgal ederek ora- lara bataryalar yerleştireceklerdir. Bundan bâşka Sovyet kıtaları imza- lanan mukavelede yazılı körfezleri de işgal edeceklerdir. Bu kıtalar, Sovyet arazisinden k& ra tarikile Eslonyaya onakledilecek- lerdir, Letonya Hariciye. Nazırının beyanatı Riga 10 — Letonya Hariciye Nazırı gazetecilere şu beoyanatta bulunmuş- tur: «Sovyetlerle o yaptığımız anlaşma Baltıkta statükoyu muhafaza içindir. Balıkta bugünkü vaziyette endişe edecek birşey yoktur. Fakat harp za- manında vâkalar birbirini pek çabuk takib ettiğinden ileride ne olacağını şimdiden tahmin etmeğe imkân yok- tur.» Litvanya Sovyetlerin taleb- lerini kabul etti Londra 10 (AA) Kaunastan emin bir menbadan verilen haberlere göre Lituanya hükümeti Sovyetlerin taleblerini kabul etmiştir. Sovyetler Birliği bu memleketten de Estonya ve Letonyadan taleb ettiği şeyleri İste miştir. Söylendiğine göre Lituanya kendi topraklarında Sovyetlerin de- niz ve hava üsleri tesis etmelerini ka- bul etmiştir. Diğer cihetten söylenâiğine göre, Vilna, Lituanyaya terkedilmiş ise de bu şehirde Sovyet kıtaları bulunacak» tır. Pek yakında belki de bu akşam iki devlet arasında bir müstakbel yar- dim paktı imza edilecektir. Baltık memleketlerindeki Skandinavyalılar memleket- lerine dönüyorlar Kaunas 10 (A.A.) — Baltık memle- ketlerinde ikamet eden İskandinay- yalılar vekayiin süratle birbirini takib etmesi (karşısında memleketlerine dönmeğe karar vermişlerdir. , Letonyada bulunan 135 İskandi. i navyalı dün derhal harekete karar vermiştir. Rigada arzu edenleri nak- letmek üzere bir Danimarka vapuru» nun gelmesi beklenmektedir. Leton- yada kalacak olanlar mühim işleri dolayısiyle ayrılamuyacak olanlardır. Dr. IRFAN KAYRA Röntgen mütehassısı “Türbe, Bözkurd Kıraathanesi karşı- sında eski Klod Farer sokak No.8 - 10. Öğleden sonra 3ten Tye kadar dei 5,000 ” — 4,000 ,, Tee 4,000 ” iy 6,000 " 2 4,750 ”