11 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

my PARA İngiliz hava kuvvetlerinin muvaffakıyetlifaaliyetleri “ İngiliz tayyareleri düşman tayyarelerini takib ettik-| leri gibi, nakliyat kafilelerine de refakat ediyorlar Yendra li — İngiliz hava nazını B. Kingsley Wood İngiliz hava kuvvetlerinin faali- yeli hakkında dün Avam kamarasında uzun İzahat vermiş ve ezcümle demiştir ki: — 3 eylülde harbin başladığını tayyare kuvvetlerine ve hava üslerine bildirdiğim /a- man, bütün hava kuvvetlerimi: harekete hazır bir vaziyette bulunuyordu. tibet ve hazırlıklar, süratle ikmal edilmişti. Hava ordumuzun kuvvel maneviyesi mü- kemmeldir. Bütün subaylar ve ciler, memlekete yapacakları hizmetten dolayı müftehir ve mağrur bulunuyorlar, Bütün tayyarecilerimiz, biran evvel harekâta ve mücadeleye İş- tirak etmek için büyük bir sabırsızlık gösteriyorlar. Düşmanın meziyetlerini istisgar et- mmemek'e, cebir ve kuvvet siyasetine biran evvel nihayet vermek için yorlar. Tayyare müeseselerinde ve #ahillerdki hava müdafaa Üslerinde ayni şevk ve fa- aliyet hüküm sürüyor. Tayyarelerimiz, düşman tahtelbahirlerini aramak için 1000 mil- den fazla sahaları mükerrerem taramışlar, 100 nakliye kafilesine refakat etmişlerdir. Hava kuvvetlerimiz, birçok düşman tabtelbahirlerini keşfederek muvaftakıyetli hücum- larda bulunmuşlar, uzak yerlerde düşman tahtelbahirleri ile harp gemilerinin mevcudi- Şimal memleketleri asker topluyorlar Stokhelm 11 — İsveç hükümeti 100 bin kişilik bir kuvveti seferber etmiş- Son dakika yetini ihbara muvaffak cimuşlardır Tayyarelerimizin düşman tahtelbahirlerin! takip ve nakliye kafilelerine refakat hu- sunda birçek hizmetler ifa etmişler ve ediyorlar. Yalnız bir tayyarenin görünmesi düş- man tahtelbahirlerin. muna mâni oluyorlar. tir. Kopenhag 11 — Danimarka hükümeti 1940 kura efradını silâh altına ça- ğumağa karar vermiştir, Londra 11 — Şimal memleketlerinin aralarında akdetmeleri mukarrer olan yen bir zamana tehir edilmiştir. Moskova ve Ankarada cereyan eden siyasi görüşmeler Başvekil dün Parti grupunda Türk - Rus müzakeresinin vasıl olduğu safha hakkında izahat verdi konferans gayri W Ankara 10 (AA) — Parti grupu umumi heyeti bugün (10/10/939) sa- at 15 de haftalık içtimaımı reis vekili Hasan Sakanın reisliğinde akdetti. İlk defa Başvekil doktor Refik Say- dam söz alarak Hariciye Vekili Şük- rü Saracoğlunun Moskovaya muva- salatındanberi orada ve ona müvazi olarak Ankarada yapılmakta olan siyasi müzakere ve temasların sureti çereyanına ve vasıl oldukları safhaya dair izahat verdi. Bu izahat Üzerine söz alan birkaç hatip noktal nazarını beyan ettikten ve sorulan suallere Başvekil tarafın- dan icap eden cevaplar verildikten sonra, hükümetin bu mesai! hakkın- da takip etmekle olduğu nokisi na- Garp cephesinde topçu harbi devam ediyor Son yağmurlar üzerine Siegfried hat- Paris 10 (A.A.) — 10 ilkteşrin sa- bah tebliği: Düşman keşif müfrezele- Tİ, Sarre'in şarkında ve garbında bü- yük bir faaliyet göstermekte devam ediyor. ç Ayni mıntakada karşılıklı topçu hareketleri de devamı etmektedir. Paris 10 (A.A) — 10 teşrinlevvel tarihli Fransız akşam tebliği resmisi: Moselle ile Sarre arasında düşman keşif kolları çok büyük bir faaliyet göstermişlerdir. Bu mınlakada, bazı- ları oldukça ehemmiyetli kuvvetlerle yapılan mütenddid hücumlar tara- fımızdan püskürtülmüştür. Paris 10 CA.A.) — Havas ajansının asko- ri vaziyet hakkındaki telgrafı: © Cephede faaliyet biraz duha fazladı£ Almanların büyük bir taarruz hazırladık- Jarı henüz söylenememekle beraber, düş- man başkumandanlığının seyyar unsurla- i Birkaç İstikşaf tayyaresi Fransız hatları üzerine baskın yapmıştır. Hava çok fena idi. Hava daf! topları ve ağır mitralyüzler- Je ateş açılmış, düşman tayyareleri hiçbit noktada hatların gerisine girememiştir. | Karada, pazar ve pazartesi günlerile xn öce Alman fanliyeti yeni bir humma la Wesahür etıniş, gece devriyeleri o biribirini erhal denizs dalmâsına kâfidir. Bunlar tahtelbahirlerin bücu- tının bazı kısımlarını yeniden su bastı zar ve hareket tarzı umumi heyetçe Bütün tsr- can 2ti- tasvip olunarak ruznameye geçildi. Ruznamede Niğde mebusu Cavid Uran müteaddit zirai meseleler hakkında bazı sualleri ihtiva eden bir takriri vardı. Ziraat Vekili bu takdirde mevzmubahs olan suallere âit cevaplarla birlikte memleketin umu. mi istihsal vaziyeti ve ziraat durumu hakkında malümat verdikten sonra, gerek susl sahibi Cavid Ural, gerek diğer hatipler tarafından zirai mesa- ile ve bu senenin istihsal edilmiş mahsullerinin sürüm ve satışına dair İleri sürülen fikirler ve sualler üzeri- ne aynca mütemmim izahat verdi ve müzakere saat 18,15 de nihayet bul- du. takip eylemiştir. Sarrebruck bölgesi öncü lerle dolmuştur. Bazı temaslar olmuş ve muhtelif noktalarda el bombalarile muha- rebeler vuku bulmuştur. Bu devriyelerin faaliyet tarzına bakılırsa, Almanların yal- nız müdafaamızı yoklamak deği, bilhassı, bazı ileri müdafaa hatlarının müdafaa ka- biliyetini anlamak istedikleri anlaşılmakta. dır. Pariş 10 — Petit Parisien gazetesi askeri muharriri Almanların tahliye ettikleri Sarrbrük şehrini kurtarmak istediklerini ve son faaliyetin hedefi bu olduğunu yazıyor. Fakat şehrin (Devamı 10 uncu sahijede) ——&—— m İzmire dolu yağdı, yollar bo- zuldu, lâğımlar patladı İzmir 10 (Telefonla) — Dün gece saat birden sonra İzmire dolü yağdı. Dolu parklardn zararlar yapmış, bahçelerde ve bağlardaki mahsulü hasara uğratmıştır, Bazı yerlerde do- lu fıtıdık iriliğinde, bazı yerlerde de büyük buz parçaları şeklinde düş- müştür. Yukarı mahallelerde birçok evlerin camları kırılmıştır. İkiçeşme- lik mevkiinde Mumcu kahvesi civa- nnda sel suları, yolları bozmuştur. Şehirde müruru ubur ink'taa uğ- ramışlır. İ | - hükümet istifa etmiş, mütareke olmuş! Londra 10 — Londra radyosu bu gün şu haberi neşretmiştir: «Bügün İ saat 1230da Berlinden Amerika asılsız haberler İngiltere Kralı çekilmiş, ajansı vasıtasile bir telgraf gelmiş- tir. Bu telgrafr nazaran Berlinde deve- ran eden bir şaylaya göre güya İngi- Hiz kralı tahtını terketmiş, hükümet istila ekmiş ve Almanya, İngiltere ve Fransa ile mütareke akdetmiş... Bu haber İngilterede büyük bir infial uyandırmıştır, Bir müddet sonra Al- man Tadyosu bu haberi İngilizlerin çıkardıklarını iddia etmiştir. Halbu- ki bu sözler Londrada değil Berlinde çıkmıştır ve halki avutmak içindir. Böyle asılsız haberler İngiliz politika. 41 üzerinde hiçbir tesir yapamaz.» Romanyadaki Polonya askerleri Bükreş 10 (A.A) — Emniyet Neza- reti eski Polonya askerlerinin Roman- yadan ayrılmamalarına ve bulunduk- Jari temerküz kamplarını terketmeme- lerine karar vermiştir. Aksi takdirde Fagaros kalesine hapsedileceklerdir. Asker olmıyan Polonyalılar Roman- yayı terkedebileceklerdir. Bunlar Ro- manyada ikametleri esnasında hü- kümetten adam başıma günde yüz ley ve çocukları varsa bunların her biri için de 50 ley alacaklardır. Amerika donanması 23 torpito mubhribi yeniden silâhlandırılıyor Vaşington 10 (A.A) Büyük harbdenberi silâhlardan tecrid edil miş olan eski 23 deströyerin tekrar Nezareti silâhlandınlacağı Bahriye tarafından bildirilmektedir. Amerika bitaraflık kanunu Vaşington 10 (A.A.) — Hükümet yeni bitaraflık kanunu projesinin ilk rTeye vazında âyanda itminan verici bir zafer kazanmıştır. Âyan Toby ta- rafından verilen ve silâh ihracatına mevzu ambargonun Kaldırılması ka. rarını tehir maksadile bitarafık kanununun hariciye (oehcümenine havalesini istiyen teklifi 26 reye kar- şı 63 reyle reddetmiştir. Alman tayyareleri İngiliz gemilerine taarruz etmek istiyen 4 tayyare geri dönmedi Oslo 10 (A.A.) — Arızaya uğrıyan bir Alman tayyaresi, Norveç'in ce. nubu garbi sahilinde . karaya inmiş- tir. Tayyarenin dört kişiden ibaret olan mürettebatı sağ ve salimdir, Kopenhag 10 — Şimal denizinden dönerken benzini biten bir Alman tayyaresi Danimarkada Nymidegab civarmda karaya inmiştir. İçinde 4 kişi vardı. Bunlar tayyareyi yakmış- lardır. Tayyareciler tevkir edilmişler. dir. Iondra 10 — Danimarkaya bir Al- man tayyaresi daha inmiş, bir tayya- re de suya düşmüştür. Bu suretle Şimal denizinde İngiliz gemilerine taaruz etmek istiyen Alman tayya- Teleririden dördü geriye dönmemiştir. Bu sabah Avrupa trenile gelenler Bu sabah saat sekizi otuz beş geçe gelen Konvansiyonel trenile Londra ve Pariste tahsilde bulunan talebemizden beş kişilik bir grup daha gelmiştir. Bundan başka, Londrada tahsilde bulu- nan Hindili bir talebe de memleketine dön- mek üzere şehrimize gelmiştir. Ayni tren» de şehrimizdeki dişçi mektebinde tahsil et- mek üzere altı Bulgar genel de memleke- timize gelmiştir. Valiye ziyafet Ayasofyadaki mozaikleri meydana çıkaran Amerika profesörü B. Whittemore dün Yeniköyde vali B. Lütfi Kırdarın şerefine bir ziyafet vermiş ve bu ziyafette B. Hüse- yin Cahid Yalçın, Müzeler umum müdü- rü B. Aziz ve muavini B. Arif Müfit is Amerika konsolosu ve ikinci konsolos ve ataşekomersiyali buunmuşlardır. Berlinden çıkan | Dün Geceki ve Sahahki Haberler İmgiltere Yugoslavyadaki fazla gıda maddelerini satın almak İstiyor Yugoslavya mali ve sınai mahafili bu satışa taraftar bulunuyor Belgrad 10 (A.A.) — İngiltere sefi- ri Ronald Compbell, bugün Ticaret Nazırı İvan Andres'e İngilterenin Yu- goslaryadan fazla mikdarda gıda maddeleri bulunduğu takdirde bu maddeleri satın almak şartile Yugos- Javyaya iptidai maddeler verebilece- ğini beyan etmiştir. Resimi mahfillerde Yagoslavyanın iktisadi bakımdan olduğu kadar siya- #i bakımdan da bilhassa bitaraflığını muhafaza etmesi lâzım geldiği söy- lenmekte ise de mali ve sınai mahfii- lerde İngiltere ile iktisadi sahada ya- pılacak bir işbirliğinin Almanya ile Geniş bir ahali nakli usülü başlıyor Almanya, Romanya, Yugoslavya, slavya, Macaristandaki iki milyon Almanı da nakledecek Volga havzasındaki Almanların Galiçyadaki Ukraynalı" - larla mübadelesi için görüşmeler yapılacak Berlin 10 — Baltık memleketlerin- deki Almanlar süratle Almanyaya nakledileceklerdir. Bunlar, Alman nüfusunu attırmak üzere zâptedilen yeni topraklara sevkedileceklerdir. Baltık memleketlerindeki Almanlar 200 bin kadardır. İptida Estonyada- kiler nakledileceklerdir. Amesterdam 10 (AA) — Alman- ya'nın, Avrupa'nın şark ve cnuburn- daki Alman ahalisini mübadele et- mesi için başlıca üç sebep bulundü- ğu kaydediliyor: 1 — Almanya, Baltık devletleri arazisindeki hemcinslerini ve birçok asırlar evvel cedleri orada yerleşmiş Alman ıwkından olan aristokratları geri çekmekle bu Baltık devletlerinin süratle ve kâmilen bolşevik olacağını göstermektedir. Bundan dolayıdır ki, Almanya oradaki Almanları bir an evvel göri çekmek hususunda İsti- cal etmektedir ve bu maksadla şimdi- den vapurlar göndermiştir, Diğer taraftan Almanya, bugün İş- gal altında bulunan Polonya Galiç- yasındaki Ukraynalılara mukabil Vol« ga havzasındaki Almanları mübadele etmek için Sovyetlerie müzakereye girmiştir, 2 — Almanya, Almanlarla meskün olmadığı halde Polonya'nın büyük bir kısmını ilhak etmek niyetindedir. Na- zi şefleri, Balkanlarla Baltıktaki Al- man köylülerini Polonyaya getirerek o araziyi bunlar vasıtasle işletmeği, diğer taraftan da Polonyalı köylüyü ve ameleyi Almanya içerisine gönde- rerek fabrika ve atölyelerde çalıştır. mağı ümid etmektedirler. Bu suretle Almanya bir taraftan Polonyalıları " ayni sahada yapılacak bir işbirliği müreccah olduğu, çünkü İngiltere” Yugoslavyadan Almanyanın istiy& bileceği bütün malları satn alabile” ceği ve bunların bedelini nakden öd yeceği ileri sürülmektedir. Bundan maada İngiltere Yugoslavyaya A manyada mevcud olmıyan pamuk, yö” pağı gibi iptidai maddeler verebil€ cektir. 3 Diğer cihetten Alman heye s Eylüldenberi Belgradda b in rağmen henüz bir itilâf akdedilem&” miştir, ( yerinden oynatarak, diğer taraftan dâ | Baltık ve Balkan Almanlarını Polor- “ .yada yerleştirerek ileride bir gün Po- © Jonyarun fethini muhik ve meşru gös“ termek niyetindedir. Correspondance Politigue et Dip- © lomatigue gazetesi, bugün yazdığı " bir makalede diyor ki: «Almanya, şarkta Işgal ettiği arazi üzerinde 1€- fah ve nizamı tesis edecek elemanla- ra muhtaçtır.» 3 — Almanya, geçen ilkbaharda Ti- rol'daki Almanları geri çekmek su retile İtalya'ya karşı yaptığı gibi bü defa da Balkan komşularını kendi ni yetleri hakkında tatmin etmek ve onların da emniyetlerini kazanmak mecburiyetini hissetmektedir. Yugosalvya, Romanya ve Macaris- tanda'ki kuvvetli ve faal Alman aka'- Jiyetlerinin mecmıuu, 2 milyon kişi- dir. Bunlardan bir kısmı asırlarern evvel oralarda yerleşmişler ve bilhas- #& Almanya ile Macaristan arasında devamlı surette ihtilâf mevzuu ol- muşlardır. Letonyadaki Almanların nakli Kopenhag 10 (A.A) — Berlinske Titende gazetesinin bildirdiğine gö- re, Letonyada mukim altı bin Alman en geç bir sonteşrine kadar bu mem- Jeketi terkedeceklerdir, Bunları nak- Jetmek için altı Alman vapuru Riga- ya gelmiştir. Bu limana iki hastam” gemisinin gelmesi beklenmektedir. Çünkü hastane veya kliniklerde te- davi edilmekte olan Almanlar bile sıhhi vaziyetleri nazarı itibare alın- madan Almanyaya nakledilecekler. dir. Kazaan hemşiresini öldürdü |Reuter ajansının bir direktörü İzmir 10 (Telefonla) — Bayındır. da Cami mahallesinde İbrahim adın- da bir genç, çifte tüfeğini kurcalar- ken ateş aldırmış, yanında duran hemşiresi 1$ yaşında Fatmayı sol memesi üzerinden yaralayarak öl. Ankaraya geldi Ankara 10 (A.A.) — Reuter ajan- sının direktörlerinden B. John Tur- ner, Anadolu ajansı ile temasta bu- lunmak üzere Ankaraya gelmiştir, dürmüştür. Kaza tahkikatına devam | Almanyada 4 kişi idam edildi ediliyor. Polonyanın Misiktiva büyük elçisi Moskovadan ayrıldı Moskova 10 (A.A) (Havas): Polonya büyük elçisi yanında elçilik ve! muhtelif konsolosluklar memurlar olduğu halde Moskovadan ayrılmıştır. | İstasyonda Fransa maslahalgüzarı ile İngiltere, Amerika, İran ve Japon | büyük elçileri ve bir çok diplomatlar | tarafından selâmlanmıştır. İ Berlin 10 (A.A) — Casusluk cürmü ile hususi mahkeme tarafından mah- küm -edilen Butklewicz, Ruchalski, Samerski ve Nisterburg idam edilmiş- lerdir. Bunların ilk ikisi Polonya şi- mendiferlerinde memur idiler. Üçün- cüsü de bir Alman memuru idi. 37 Fransız komünist mebusu tevkif edildi Pariş 10 — Şimdiye kadar 37 ko- / münişi mebus tevkif edilmiştir, ğ