11 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

11 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Onuncu Balkan oyunlar oyunları kapandı Atletlerimiz 34 puanla üçüncü oldu Müsabakaların umumi cedveli Balkan oyunlarında bağzak merasimi Eylülün birinden itibaren Atinada yapılmakta olan onuncu Balkan oyunları Pazar günü nihayetlenmiş- tir. Balkan oyunlarna Yunanistan, Yugoslavya, Romanya ve Türkiye ol. .mak üzere'dört millet iştirak etmiş ve nizamname mucibince atletlere birden dördüncüya kadar puan ve- rilmiştir, Yapılan puan tasnifinde takımımız Romanya ile 34 müsavi puan almış İse de Rumenlerin birinciliği bizden az olduğu cihetle takımımız 3 üncü, enler dördüncü addedilmiştir. Ehil ellerde çalışan atletlerimiz bu eki müsabakalarda büyük bir var- göstererek üç birincilik almağa Ye bayrağımızı şeref direğine üç defa çektirmeğe muvaffak olmuşlardır. Önümüzdeki sene Ankarada yapıl ması tekarrür eden ll inci Balkan Oyunlarında atletlerimize muvaffakı- yetler dilerken kazandıkları üçüncü- lük derecesinden dolayı hararetle tebrik ederiz. Atinada yapılan bütün müsabakaların neticelerini sırasile Ky 00 METRE: 1 — Muzaffer (Türk) 11$ 2 — Perinç (Yugoslav) 3 — Stefonoviç (Yugoslav) 4 — Melih (Türk) 209 METRE: 1 — Muzaffer (Türk) 23 2 — Kling (Yugoslar) 3 — Gören (Türk) 4 — Lâmbrakis (Yunan) 409 METRE: 1 — Gören (Türk) 508 2 — Siratokos (Yunan) 3 — Yorgas (Yunan) 4 — Koklık (Rumen) 110 MANİALI: 1 — Mandikas (Yunan) 156 2 — Bikındas (Yunan) 3 — Halkapoviş (Yugoslav) 4 — Müiko (Rumen) 400 MANTALI: 1 — Sıkındas (Yunan) 549 2 — Mandikas (Yunan) 3 — Maiko (Rumen) 4 — Giş (Rumen) 4X104 BAYRAK; 1 — Yunan takımı 3.276 3 — Yügoslav takımı 3 — Türk takımı 4 — Rumen takım 4X400 BAYRAK: 4 — Yunan takımı 4308 2 — 'Türk takımı 3 — Yugoalav takımı 4 — Rumen takımı MARATON YARIŞI; 1 — Kiryakidiz (Yunan) 2627 2 — Rozazoz (Yunan) 3 — Gal (Rumen) 4 — Ali (Türk) YÜKSEK: 1 — Detükas (Yunan) 180 2 — Polad CTürk) 3 — Pantozis (Yunan) 4 — Maiko (Rumen) UZUN: * 1 — Istorlsko (Rumen) 883 2 — Elefteryadis (Yunan) 3 — Kalçor (Yugoslav) 4 — Maratopulos (Yunan) GÜLLE: 1 — Kovaçviç (Yugoalar) 1488 : — Karaliç Rumen) — Miropolos (Yunan) : — < İbrahim. (Türk) DİSK ı— ” Biter (Yunan) 5110 2 — Floron (Yunan) 3 — Haraliç (Rumen) Mikov çimen) 1 — Palamyotis (Yunan) 1424 2 — Kalister (Rumen) 3 — Mayrakis (Yunan) 4 — Abdurrahman (Türk) SIRIK: 1 — Tatos (Yunan! 392 2 — 'Trovlos (Yunan) 3 — Muhiddin (Türk) 4 pm (Yuzodlar) ı— - Markoviç (Yusoslar) 6330 2 — Papos (Yunan) 3 — Mavzer OYugaslav) 4 — Moneelas (Yunan) DEKATLON: 1 — Kiimer (Yugoslav) 5620 2 — Mikiç (Yugoslay) İzmir 9 — Lig maçlarma pazar günü de- vam edildi. Öğleden sonra lik müsabaka Ateş ve Yamanlar birinci takımları ara” sında idi. Her iki takımda müsavi bir oyun- dan sonra ikinci devrede de karşılıklı ola- rak yaptıkları birer golle berabere kaldi- lar. Bu müsabakadan sonra Üçok - Doğan- apor karşılaşması yapıldı. Geçen hafta taya karşı muvaffakıyetli bir oyun çikan ran Doğanspor, bugünkü maçta, Üçokun karşısında alacağı netler merakla bekle- »iyordu. Maamafih tahminler Doğanspor Jehins idi. Maç başladığı zaman Üçok bu tahminleri al4 üst eden bir oyunla Doğun- #por kalesini tazyika başladı ve bu aradö bir iki fırsat ta cide etti. Oyun seri ve heye- canlı cereyan ediyordu. Her iki tarafın da gol çıkarmak için sarfettikleri enerji or- taya zevkli bir oyun doğuruyordu. Devre- nin sonlarına doğru Üçak Mazharın vasıta gile yaptığı gölle bizinei partiyi 1-0 lehine İkinci devrede Doğansporlular vaziyeti telâfi için oyuna çok siki bir şekilde haş- indılar ve bir müddet Üçok Kalesini sıkış- tırdılar, fakat muhacimlerin kale önünde anlaşmamaları yüzünden sayı çıkarmağa muvaffak olamadılar, buna mukabil arada, sırada yaptığı hücumlaria dalma gol vazi- yetileri ihdas eden Üçoklular otuzuncu da- kikada Faruğun ayağile ikinci sayılarını da 'D. $. kalesine sokkular. Bundan sonra oyun biraz sert cerâyan etmeğe başladı ve hakem Doğansporlu bir oyuncuyu kasten tekme attığından sahadan çıkardı ve maç ta 2-0 Üçokun galibiyetile neticelendi. AKŞAM iktisadi meseleler | meseleler Yeni tiçaret la Ticaret Vekâleti, yeni ticaret anlaşmala- fı yapmak içinshazırlıklara başlamıştır. Bunlardan biri İspanya, diğeri Amerika, bir üçüncüsü de Romanya iledir. Şimdiye kadar Franko İspanyasle bir caret anlaşması yapılamamıştı. Vaktile İspanya ile aramızdaki ticaret anlaşması, en İyi işliyen ve tatbik edilen bir alanş- ma idi. İspanyadaki malüm olan dahili mu- harebelerden sonra bu anlaşmayı tatbik etmeğe imkân kalmamıştı. Hattâ o zaman Barselonada teşekkül eden bir hükümet, tacirlerimizin gönderdiği yumurtaları bile zaptetmişti. i Bu hadiselerden evvel, İspanya, yumur- talarımız için birinci derecede #30 - 931 senelerinde İspanyaya yapılan yumurta ihracatı birkaç milyonu bulmuş- tu. O zaman Iki memleket arasındaki ti- cari münasebetleri arttırmak için, bir Türk armatörü, İstanbul - Barselona arasında vapur seferlerine başlamıştı. Diğer taraf- ten İspanyol vapur “idareleri, Karadeiz anlarına uğramak çartile sularımızda erler yamyordu. Bu suretle Karadeniz kelelerinden bol mikdarda yumurta sevk nek imkânları da hasıl olmuştu, spanyadan da bize yünlü ve pamukla mensucat gelmekte idi. Katalonyanın pa- muklu bezlerini satmak için, İspanyol tab- Tikaları şehrimizde teşkilât yapmıştı. İs- panya İle yeni yapılacak anlaşmadan sonra, bütün bu münasebetlerin tekrar başlıya- cağını ümld ediyoruz. Geçen Amerika ile aramızda bir ticaret anlaşması yapılmıştı. Bu anlaşma- hin tatbikinden alınan tecrübelerden isti- fade etmek zamanı gelmiştir, Anlaşmada tatbiki güç olan bazı hükümler vardır ki, bunları tekrar görüşmek ve daha pratik bir hale getirmek lâzımdır. Meselâ Anlaşma- da mevcud olan serbes döviz esasını daha ziyade genişletmek ihtiyacı vardır. Romanya İle yeni bir anlaşma yapmak zamanı gelmiştir. Geçenlerde de yazdığı- miz gibi, Romanya hükümeti, anlaşma müzakerelerini bu ayın on beşine tehir st- mişti. Halbuki bu ayın on beşinde de mü- zakerelere başlamak için hazırlık mevcud değildir. Diğer taraftan ihracat tacirlerimiz, Ro- manyadaki alacaklarını alamadıkları için, İhracat yapmağa imkân göremiyorlar. Bu nlünasebetleri tekrar canlandırmak için, bir an evvel anlaşma müzakerelerine baş- lamak lisimdır. — Hüseyin Avni Gece maçı Galatasaray 2-0 Şişliye galip geldi Klüpler arasmda hususi olarak tertip edilen gece maçlarına dün akşam Taksim stadında devam edilmiş, Şişli - Galatasa- ray karşılaşmışlardır. Saat 11 de başlıyan müsabaka çok zerkli olmuş, birinci devre- yi Gündüzün yaptığı bir golle Galatasaray galip bitirmiştir. İkinci devrenin ortaların- da Eşfak vasıtasile bir göl daha yapan 35- rı kırmızılılar bu maçta 2 - O galip çık- mişlardır. Galatasaray bu maça şu kadro İle çik- mıştı: Osman, Tarık, Salim, Celâl, Enver, Eşfak, Rebii, Salâhaddin, Gündüz, Bodur, Sarafim. Küçük haberler: Dünkü Koransiyonel trenile şehrimize bir otelcilik mütehassısı gelmiştir, Söylen- diğine göre bu mütehassıs, sn gnlerde kapanan ve kapanmak telilikesi geçiren otellerin Yaziyetini tedkik edecektir. # Birkaç gündenberi Tıbbi adilde wü- şahede altında bulundurulan Müyeser adinda genç bir kadın dün bir buhran es- nasında kendisini pencereden sokağa at- miş ve vöcudünün muhislif yerlerinden yaralanmıştır. Kadın todavi için Haseki hastanesine kaldı! rılmıştır. Erkaf, Sultanahmed, Süleymaniye, Azapkapı, Kadırpa ve Haseki camileile Ha- seki imaretinin tamiratını ikmal etmek | üzeredir. Evkafın, postahane karşısında yeni yapıl» makta olan valide hanı inşaatı da beşinci kata gelmiştir. 4 Küçükpararda Hüseyin isminde biri arkadaşı Tahsini, Kasımpaşada Mehmed isminde biri de komşusu İsmaili yarala- mışlardır. Pblis yaralananları haslanöyo kaldırmış, yaralıyanları yakulıyarak mah- kemeye vermiştir. & Küçükpazar caddesinden &#çmekte olan Mehmed isminde bir nerafet memuru- nun çöp arabası Necati adımda bir gence çarparak yaralanmasına sebep olmuşlur. Polis, çöpçüyü yakalıyarak hakkında ka- nuni takibata girişmiştir. X Şoför Salihin idaresindeki bir taksi Eminönünde dört yaşlarında Ragib ismin- de bir çocuğa çarparak yaralamıştır. Po- lis Raıbı hastaneye kaldırmış, şoförü mah- kemeye vermiştir. Cümhuriyet bayramı hazirlıkları için vilâyet idare heyeti ün Parti merkas zinde taplanacaklır, İdare heyeti Cümhu- riyet bayramı programını hazırlıyacak ko- misyonu teşkil edecektir. * Belediye Muhasebe müdürü B. Muh- tar dün Ankaraya gitmiştir. X Pangallıda oturan Şefik isminde biri, dün akşam üzeri, evinin penceresine porda takmakta iken camın üzerine düşerek kır- muş, kırılan çam parçalarile boğazından tehlikeli surcite yaralanmıştır. Polis, Şefiği hastaneye kaldırmıştır. Bugün Belediye müdürünün neslinde şinemaçıların iştirakile bir top- Jantı yapılacaktır. Bu toplaniya #inema- lar hakkında tedkik yaparak Maliye Vekâ- letine rapor veren Maliye mürakibi de ig- tirak edecektir. Toplaniıda flatler hakkın- da, görüşülecektir. X Münhal bulunan İstanbul Gümrükler Heyeti teftişiye relsliğine Maliye müfettiş- lerinden B. Osman Cemil tayin edilmiştir. A... 11 Teşrinlervel 1939. MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIÂLI Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. | | Tetrika No. 108 j Konferansta mukabi! teklifler ve hararetli munakaşalar Demesile Bâlkan murahhasları: — Öyleyse gelecek celsede bunu bize kâti ve sarih şekilde izah eder- siniz. Cevabını verdiler. Bu defa Osmanlı murahhas heyeti yalnız gün geçir- me, vakit kazanma usulünden istifa de etmiş değildi; Yunanlılar ile Bul- garlar arasında itimadsızlık uyandır- mak yolunu da aramış, hattâ belki biraz da bulmuştu. Yunanlılar Bulgarların Türklerle başbaşa kalmayı gizlice teklif eyle- dikleri zehabıma düştüler. Bulgar başmurahhası Danef bu- günlerde müttefikler murahhaslarile konferans haricinde buluşmaktan ih- tiraz eylediği halde Osmanlı murah- hâslarile birkaç defa görüşmüştü; bu.da Yunan murahhası Venizelosun şüphesini celbeylemişti. 1913 kânunusanisinin birinci günü murahhaslar Venizelosun riyasetinde toplandılar. Reşid paşa şu beyanatta bulundu: — Müttefik devletler murahhasla- rının tekliflerinde bazıları vardır ki ancak büyük devletlerin riza ve mü- sâadetlerile tanzim edilebilir. Bütün Avrupa, harbin hitamını sa- bırsızlıkla beklediği, uzun münaKaşa- Tara vakit olmadığı için Babiâli bu meseleleri büyük devletlerin kararına tevdi etmeğe müheyyadır. Babiâliden aldığımız yeni talimat üzerine teklif- lerimizi hülâsaten arzediyorum: 1 — Edirne vilâyetinin garbinde iş- gal edilmiş yerler terkedilmiştir. Yal- nız müstakil Arnavutluğun hududu ve statüsü büyük devletlerin kararına arzolunacaktır. ,, 2 — Edirne vilâyeti kemafissabık doğrudan doğruy& Osmanlı devleti- nin tahtı tasarrufunda (kalacaktır. Yalnız Babıâli yapılacak hudud tas- hihi hakkında Bulgar hükümetile an- laşacaktır, 3 — Osmanlı devleti Ege adaları- nın hiçbirisini terkedemez. Yalnız in- delhâce buna müteferri meseleleri büyük devletlerle birlikte nazarı iti- bara alacaktır. 4 — Girid hakkında hâmi devletle. rin müttehiden itthaz edecekleri ka- rTarlara Babıâli muvafakat eyliyecek- tir. 5 — Bu dört nokta biribirine mer- but olup bir kül teşkil eder. Müttefik murahhaslar bu teklifleri itirazlarla karşıladılar. Danef — Biz yalnız meşgul erazi- nin değil, meşgul olmıyanların da ter. Kini istiyoruz, Reşid paşa — Babıâlinin ne kadar itilâf ruhile hareket ettiğine bir delil olmak üzere meşgul tabiri yerine (vaki) kelimesini kabul ediyorum. Venizelos — Babıâli Arnavutlukla artık hemhudut olmıyacağına na- zaran bu memleketin hududile alâ- kadar olmamak lâzımdır. Reşid paşa — Arnavutluk padişa- hın bükümranlık hakları altında bu- Tunacağına göre, Babiâlinin bu mem- leketin hudutlarını tayin meselesin- İ de müdahalesi icab eder. Venizelos — Muharebe Osmanlı devletile müttefik Balkan devletleri arasında cereyan etmiştir. Bugün de mükâleme ve müzakereler Osmanlı dey- Jetile bu müttefikler arasında cereyan ediyor. Türkler münferiden bir mil- İetle değil, bir lig ile karşı karşıya bu- Tunuyorlar. Bu lig ile dövüştüler; mü- salâhayı da o lig İle yapacaklardır. Reşid paşa — Biz işlerin tesrii ga- yesini takip ediyoruz. Vaki olan telki. nimizde başka bir niyet mündemiç değildir. İki murahhas arasında mü. zakere birçok murahhaslar arasında. kinden ziyade süratle ilerler. Husul bir mükâleme birçok müşkülâtın önü- ne geçer. Bir seri iti n çaresini ni- çin reddetmeli? Türk - Bulgar hudü- du meselesini Bulgar murahhasların- dan iyi kim bilir? Bununla beraber siz başka fikirde iseniz biz de rar etmeyiz. Danet — Hususi müzakerelerin fay- dası hakkında Reşid paşanın söyle- dikleri haklıdır, Ancak biz şunu de- li İzi Seki mke | imi İlmi mek istiyoruz: Murahhaslar hususi surette noktai nazar teatisinde bw Munsunlar; fakat resmen Bulgar, Sırp Yunanlı, Karadağlı yoktur; ancak pit ittifak vardır; Osmanlı devletine kaf” $i bir ittifak! Biz ayrı pazarlıklardâ bulunamayız. Bu kati beyanatım hef vakit hatırda tutulmalıdır. Venizelos — Bir hudud tashihi IKİ devlet arasında sulh vaktinde yapıla” | bilecek bir ameliyedir. Bizim istediği" miz ise askeri muvaffakıyetlerimizl8 erazice hakkettiğimiz yayılmadır. iss sini biribirine karıştırmamalı, Bunun üzerine Venizelosla Osmanli / murahbasları arasında Girit hakkın” da bir münakaşa açıldı; sonra Osmap” nu murahhaslarının Babıâliden tali / mat almasına karar verildi. Reşid paşa — Tekrar ederim, O8* manlı devleti Ege adâlarının hiçbirini bırakmıyacaktır. Venizelos — Bu halde efkârımızdâ mutabakat olamaz, Müttefikler bü . şartta ısrar ediyorlar. Reşid paşa — Adaları vermek, Ang dolu sahillerini tehlikeye koymaktır. Bu adaların Çanakkale boğazının medhalini de müdafaa ettiği unutul mamalı, O günkü mükâleme burada kesildi. Kânunusaninin üçüncü günü cels9 açılınea Reşid paşa Babiâlinin tekli” fini irad etti: 1 — Osmanlı devleti Edirne vilâye- tinde'hudud tashihi suretile yeni bir miktar erazi terkine razı oluyor. (R& şid paşa burada Arda nehrinde Gö- mülcüneyi şarkta bırakmak üzere bif hat tarif etti.) 2 — Başka hiçbir adanın terki ta» lep edilmemek şartile Osmanlı dev- Jeti büyük devletlere karşı Girit ada sındaki haklarından feragat ediyor. Bu teklif üzerine celse bir müddet tatil edildi. Yeni celseye riyaset eden Karadağ murahhası Miyoşkoviç, müt“ tefikler namına ültimatom mahiye- tinde şu kararı okudu: (Müttefiklerin murahhasları Os manlı murahhaslarının harp nelice- lerini nazarı itibara almadıklarını te“ essüfle müşahede etmektedirler. Bun dan dolayı müzükereyi kesmekte hak ları derkârdır, Ancak yeni bir itilâf delili göstermek üzere Osmanlı mu- rTahhaslarından 6 kânunusani içtima” ında şu noktalar hakkında cevapları» na intizar edeceğiz: 1 — Girit adası üzerindeki haklar- dan feragat; 2 — Ege adalarının terki; 3 — Edirne şehri müttefiklere-bi- rTakılmak üzere huduğ tashihi! Bunlar kabul olunmadığı halde mü“ zakerat inkıtaa uğramış addedilecek- tir.) Reşid pâşa — İçtimam 6 kânunu- sani pazartesi günü değil, yarın saat dörtte olmasını teklif ederim, Bize ve» | rilen cevabı tedkik ve mütalâaya ve mukabil tekliflerde bulunmağa kâfi vaktimiz olacaktır. Daha fazla zama na ihtiyacımız yoktur, Reşld paşanın bu isticaline sebep görülmedi; amma teklifi kabul olun- du, Fakat ertesi günü Reşid paşa fik- rini değiştirdi ve içtima kânunusa- ninin altısına talikini istedi. Mütte- fikler buna itiraz etmediler. Yalnız Osmanlı murahhaslarına şu mealde bir nota verdiler: (Pazartesi günü Osmanlı murah- haslarının teklifleri ne olursa olsun Oşmanlı hükümeti 3 kânunusani ül timatomunda zikredilen noktaları ka bul etmediği takdirde müttefikler müzakeratı keseceklerdir. Mütareke şartlarına göre dört gün sonra da muhasamata yeniden başlıyacaktır. Müttefikler Osmanlı hükümetinden evet veya hayır cevabından başka bik şey beklemiyorlar.) İngiltere müzakerelın inkıtandan korktu. Buna meydan bırakmamak üzere devletlerin müdahalesi lüzumu nu gördü. Sir Fâvard Grey devletlerce Babıâli nezdinde müşterek bir teşebbüs yapi larak sulhün çabuk Imza edilmesini temin eylemek fikrinde bulundu. "(Arkası var) ,