8 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 8 Teşrinisani 1039 Dün Geceki ve Bu Sabahki Eaberler Son dakıka Yeni sulh teşebbüsünün hariçte ilk akisleri Roma memnun, Vaşington hayrette Chamberlain yarın nutuk söyliyecek Paris 3 — Romadan bildirildiğine göre Belçika ile Hollandanın sulh te- şebbüsleri, İtalyan mahafilinde derin bir tesir uyandırmıştır. Romada iki bis taraf hükümetinin bu insani teşebbüsü takdir edilmekte ve iki muhasım ordu arasmda henüz şiddetli bir çarpışma vuku bulmadığı cihetle, Alman ile Fran- $iz ve İngiliz noklai nazarının uzlaştırılması imkânı bulunduğu ümid edil mektedir Vaşington mahafilinde ise, bu teşebbüs hayretle karşılanmıştır, Zira Ame- öyle bir teşebbüse intizar edilmiyordu. Amerika mabafili mütalâa be- yanı ekingen davranmakta ve bu yeni sulh teşebbüsünün de evvelkilerden farklı bir vermiyeceği ileri sürülmektedir. Londra 8 — Başvekil B, Chamberlain yarın Kidbolde yeni Londra beledi- ye reisinin vereceği ziyafette bir nutuk irad edecek ve bunda Belçika ve Hol- landa hükümdarlarının sulh teşebbüslerine de temas edecektir. Manmafih İn- giliz Başvekili, bugün Avam kamarasında muhalefet liderleri tarafından 50- rTulacak suallerde Hollanda kraliçesile Belçika kralının sulh teşebbüslerine ce- vap vermesi kuvvetle muhtemeldir, , Almanya Berlinde iktisadi bir konferans toplamak niyetinde Bu konferansa Romanya, Bulgaristan ve Yugoslavya hükümetleri iştirake davet edilecektir rika Londru 8 — Bâle şehrind intişar eden Basler Nahrihten guzetesinin Ber- Binden vukubulan istihbaratına göre Alman Hariciye Nezareti, Almanyanın ik- tisadi sahada uğradığı müşkülâtı bertaraf etmek için Romanya, Bulgaristan ve Yugoslavyanın iştirakile Berlinde iktisadi bir konferansı içtimaan davet et- mek niyetindedir. Geçen hafta Berline dönmüş olan Alman ticaret heyetine memur dört murahhas, Belgrada alelâcele dönmüşlerdir, Almanya, Yugoslav mahsulleri- ne mukabil, teslim edeceği eşyayı vermeği geciktirdiği cihetle, müzakere müş- külâta uğramıştı. Alman murahhası, bu meseleyi halletmeğe çalışacaktır. Ayni zamanda Tunada işleyen Yugoslav vapurlarının seferlerini Bratislavaya kadar uzatmak için Belgrad Kabinesini iknaa uğraşacaklardır. İtalyan ve Bulgar gazetelerinin hararetli makaleleri Roma 8 — Bulgar ve Italysn gazeteleri İtalyanın Bulgaristandan buğ- day, mısır ve tütün almak için ahiren aktedilen itilâfı şiddetle alkışlamakta ve iki hükümetin Balkanlarda ayni siyaseti takip ettiklerini' tebarüz ettirmek- tedir. Sovyetler -Finlândiya Pravda gazetesi Finlândiyaya hücum ediyor Paris 7 — Moskovada çıkan Pravda | ler. Unsi Anomi ismindeki Finlandiya gazetesi neşrettiği makalede burjuva- | gazetesi, Finlandiyanın müdafaa ted- zilere şiddetle hücum ediyor. Ame- | birlerinin hakikatte bir harb hazırlığı rikaya, Japonyaya, İtalyaya, hattâ | olduğuna dair Pravda gâzetesi tara- Almanyaya bile hücum etmektedir. | fından ortaya sürülen iddiayı gülünç Bu gazete Finlandiyanın harbe ha- | bulmakta ve «O halde Belçika, Holk zırlandığından bahisle bu hükümete | Janda ve İsviçre de harp hazırlıkları de hücumlarda bulunuyor. yapıyor» demektedir. Bugün Helsinkide eyvelki günler. Helsinki 7 (A.A) — Sovyet gazete. | den daha fazla nikbinlik gösteriliyor leri, Pravda'nın kullandığı lisanı kul- ve Moskova görüşmelerinin dostane lanmak şöyle dursun, bilâkis Finlans bir sureti tesviyeye müncer olacağı diyaya karşi dostluk göstermektedir- B. Voroşilofun orduya hitabı «Harbe girmek istememekle beraber harbe hazır olmalı- , Dominyonların İngiltereye yardımı Kanadada büyük bir gız konferans toplandı > Ottova T (A.A) — İngiltereye yar- Londra i — Moskovadan gelen ha- berlere göre Sovyet ihtilâlinin yıldö- nümü münasebetile B, Voroşilof or- duya hitabesinde Sovyet Rusyanın harbe girmek istemediğini söylemiş ve demiştir ki: «Sulh halindeyiz. Fakat beynelmi- Jel vekayii yakından takip etmeliyiz. Harbe girmek istememekie beraber harbe hazır olmalıyız. > dım vasıtalarını tetkik edecek olan konferans o açılmıştır. Konferansa, Kanada, Avustralya, Yeni Zelanda ve İngiltere iştirak etmektedir. Kanada Amerikaya 1500 tayyare siparişine karar vermiştir. Wull Street Journal, şimdiye ka- dar İngiltereye birkaç yüz tayyare satmış olan North Amerikan Aviati- on korparasyonunun bugünlerde bir İngiliz heyetinden 1600 tayyare sipa- Tişi alacağını yazıyor. Jandarma teşkilât ve vazife nizamnamesi Ankara 7 (Telefonla) — Jandarma teşkilât ve vazife nizamnamesinin bazı maddelerinin değiştirilmesi hak- kındaki nizamname Vekiller Heyeti- nin tasvibine iktiran etmiştir. Bu. Defterdar tayinleri Ankara 7 (Telefonla) — Samsun Waridat müdürü B. Suad Elâzığ, Mili emlâk müdürlüğü kontrolörü B. İz- günkü Resmi gazetede neşredilen bu | 2eddin Niğde, Samsun Tahsilât gefi nizamname yarından (bügünden) / B. Süreyya Bingöl defterdarlıklarına itibaren meriyet mevkiine girecektir. | tayin edilmişlerdir. | | münasebetlerin devamına mani teşkil Ankara muahedesi Muahede metni ve merbutla: rinin tasdiki hakkındaki Ti yiha bugün Mecliste müzakere edilecek Ankara 7 TTelefonla) - — Fransa ve İngiltere ile akdettiğimiz yardım mu- ahedesi ve merbutlarının tasdiki hak- kındaki kanun projesi Meclisin yarın ki (bugünkü) içtimaında müzakere edilecektir. Kanun lâyihasını muahe- de metni ve merbutları ile birlikte müttefikan tasvip eden Hariciye Mili Müdafaa encümenlerin; rekkep muhtelit encümen, hazırladı- | ğı esbabı mücibe mazbatasında, müs- hede ve merbutlarının, âkidlerin mili emniyetlerinin temini gayesini istih- iğini kaydettikten sonra şöyle demektedir; «Avrupanın bugün barp dışında kalan sahalarında sulh ve emniyeti muhafaza ve istikrarını İstihdaf eden şimdiye kadar imzaladığımız muhte. lif beynelmilel muahede ve mukavele- lerle âbenktar bulunan bu muahede- nin, üzerinde büyük bir hassasiyetle durduğumuz sulh ve emniyet dâvamı- zı takviye edecek mahiyette olmakla beraber, hiçbir devletin aleyhine mü- teveccih olmadığı ve mevcud dostane etmediği görülmüştür.» Dahiliye Vekilinin tedkikleri Malatya 7 — Dahiliye Vekili B, Faik Öztrak buraya gelmiş, vilâyet işlerini tedkik ettikten sonra Elâizığa hare- ket etmiştir. Elâzığ 8 (Akşam) — Dahiliye Ve- kili buraya gelmiş ve merasimle kar- şılanmıştır. Halifaxın nutku «Kararımız, ” Almanyanın kendisinden zayıf komşu- larına yaptığı zararların da telâfisi olmalıdır» Londra 7 (A.A.) — Hariciye Nazırı Ha- lifax bu akşam radyoda bir nutuk söyliye- rek müttefiklerin dâvasını müdafaa eyle- miştir. Harbin umumi hedeflerini tasrih eden B. Halifax demiştir ki: «Kararımız yalnız Alman taarruzunun son senelerde Avrupaya yaptığı hareketlerin ileride tekerrürüne mani olmak deği, ay- ni zamanda Almanyanın Kendisinden da- ha zayıf komşularına yaptığı zararların d& tesdlisi olmalıdır. «Zaferden sonra no yapacağız?» sualine de cevap veren B. Halifax, bundan bir müddet evvel Chamboriain'in söylediği aşağıdaki sözleri tekrar etmiştir: «İngiltere intikamcı bir sulh aramiyor. İngilterenin kendisi için toprak talepleri yoktur. İngütere şu kanaattedir ki, eğer ye- nl muahede de müzakere ve anlaşma usul- leri haricinde akdolunursa İstikbalden bir şey beklenemez.» Hajifax, sözlerine şöyle devam etmiştir: «Münhasıran maddi kuvvetle başarılan bu işin hadüdu vardır. Fakat bu hakikat bizi körletmemelidir. Eğer facia korkusu kar- şında fenalığın bir tezahürü olarak te- likki ettiğimiz hareketlere müsmaha edersek, bütün beşeriyetin törakkisine reh- ber olan fikir kıymetlerinin mahivolması- na göz yümmuş Oluruz. Memurlar, resmi dairelerde ailelerile oturamazlar Ankara 7 (Telefonla) — Resmi da- irelere ayrılan hazineye âit binalarda memurların ailelerile birlikte ikamet ettikleri görülmektedir. Bu münase- betle Başvekâletten Vekâletlere gön- derilen bir yazıda, bundan sonra ne sebeple olursa olsun, memurların mensup oldukları Vekâletten müsaa- de verilmedikçe resmi binalarda gerek şahsan ve gerek âilelerile iksmetleri- nin men'i ve verilecek müsaadelerde münhasıran vazile icabının nazara alınması bildirilmiştir. Ankara kız meslek muallim mektebine kabul edilenler Ankara 8 (Telefonla) — Maarif Vekâleti, Ankara kız meslek muallim mektebine pa- ralı ve parasız yatılı veya ni bul edilenleri İstanbulda pau lenler şunk Kadıköy nden Tomris Teser, Selçuk kız enstiti n Mükerrem Yucay, Yumniye Belgün, Üsküdar kiz enstitösün- den Muazgez Kapıcıoğlu. Gene İstanbuldan paralı yatılı ve nihöri olacuk kabul edilen- ler de şunlardır! Kadiköy kız enstitüsünden Fethiye Er- tuneay, Selçuk kız enstitüsündan Sünd Ay- bar, Üsküdar kız enstitüsünden Semiha Uzel, JAlmanlar Baltık denizindeki vaziyetten endişe etmeğe başladılar Sovyet talepleri İsveç ve Norveçe de sirayet ederse lâkayid kalmıyacaklarmış Stokholm 'T (AA) — (Havas); Svenska Dagbladet gazetesinin Ber- lin muhabirine göre Alman mahafili, Sovyet Rusyanın Finlindiya mesele sindeki hattı hareketinden dolayı memnuniyetsizlik göstermektedir. Ayni muhabir, ilâve ediyor: Sovyet Rusya - Finlândiya müze kerelerinin başlangıcında Almanya nın gösterdiği alâkasızlığın sebebi, o esnada Rusyanın taleplerinde daha mutedil davranması idi ve Alman mahafli, meselenin buhransız halle dileceği Ümidini besliyordu. Şimdiki ahval ve şerait dahilinde Alman ma- hafili, Sovyetlerin beslemekte olduk- ları ihtiraslarm PFinlândiyadan son- ra İsveç ve Norveçe sirayet elmesi takdirinde Almanyanın lâkayıt kala- mayacağını beyan etmektedirler, Muhabir netice olarak, Almanya- nın da harekete geçmesi muhtemel olup olmadığının henüz meçhul bu. Tunduğunu beyan etmektedir. B. Molotofun nutkunun akisleri Almanlar bu nutuktan memnun olmadılar Stokholm 7 — Svetska Tagbeladet gazetesi yazıyor: #Molotofun beyana- tı Berlinde hoşmudsuzluk uyandırmış- tır. Almanlar, Rus dostlarının vazi- yeti başka şekilde tedkik etmelerini istiyorlardı.» Londra 7 — İngiliz gazeteleri B. Molotofun nutku hakkında yazdık- | ları makalelerde bu beyanatın da- hilde propaganda maksadına matuf olduğunu söylüyor. Daily Express di- diyor ki: «B, Molotofun beyanatı açıktır. Sovyet Rusyanın harbe gir. mek istemediğini bildiriyor. Bu söz ler Almanyanm hoşuna gitmiyecek- tir. Fakat Finlandiyayı memnun edecektir.» | Daily Mail, B. Molotofun beyanatı- nın Hitler için yeni bir hayal sukutu olduğun usöylüyor. Dally Express di- yor ki: #B. Molotof sulh arzusundan bahsediyor. Herkes sulh istiyor. Fa- kat bu sulh hakiki bir sulh olmalı, herkese emniyet vermelidir. Hitlerin küçük memleketleri İstilâ etmesine meydan verirsek bu emniyeti temin edemeyiz.» Hariciye Vekilimizin beyanatı Atina 7 — Türkiye Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu bir Yunan güze tecisine şu beyanatta bulunmuştur: «Türkiye ve Yunanistan sulhü arzu etmekle beraber, menfaatleri tehdid edilirse silâha sarılmağa hazıdırlar.» Alman hücum kıtaları Hollanda hududunda Paris 7 (A.A) — Brükselden buraya gelen haberlere göre Polonya harbini yâpmış olan Alman hücum kıtaları Hollanda hududu boyunda bulunuyorlar, Almanlar bunu izah için, mezkür kıtaatı Siegiried hattı istihkâmlarına yer- leştirmek imkânının bulunmadığını ileri sürmektedir. Bu kıtaat arasında mühim miktarda tank fırkaları da bulunmaktadır. Londra 7 (A.A) Şimal denizinde çarpışma — Bahriye Nezaretinin bir tebliğine göre, bu sabahı aralarında iki Polonya torpitosunun da bulunduğu hafif İngiliz harp gemi leri Şimal denizinin cenubunda Alman tayyarelerile çarpışmıştır. İngiliz gemilerine (hiçbir hasar olmamıştır. Düşmanın zayiatı malüm değildir. Uzak Şarkta Baltık denizi muharebeler kapandı. Çinliler bir şehri zaptettik- lerini bildiriyorlar Hong - Kong T (AA, ) — Çin ajan- sı bildiriyor: Çinliler Hupeh vilâyeti- nin cenubunda ve Çeng - Çung şeh- rinin yakınında bulunan Pei - Kangı saptetmişlerdir. Japonlardan 600 ölü kaydedilmiştir. Çungking 7 (A.A) — Çekimi ajan» sı bildiriyor: Şansi, Klangsu ve Ku- angtung vilâyetleri cephelerinde Çin kıtaatının yeni muvaffakiyetler elde ettiği bildirilmektedir. Rumen sefiri tekrar Bükreşe gitti Cuma günü, Bükreşlen dönen Ro- manya sefiri B. Stayko, Ankarada Hariciye Vekilimizle görüştükten son- ra dün sabah şehrimize gelmiş ve öğ- leden sonra Romanya vapurile Bük- Teşe hareket elmiştir. B. Stayko, An- karadaki temasları hakkında hükü- metine izahat verecek ve talimat al- dıktan sonra Ankaraya geleöektir. Çorap fabbrikasında yangın Dün gece, Yeşildirekte B. Moizö ald çorap fabrikasının ülü dairesinde yangın çıkmış ve bir daire kısmen yandığı halde I(faiye tarafından söndürülmüştür. İsveç vapurlarının seferleri duruyor Stokholm 7 (A.A.) — Reuter ajan- sından; Alman mâynleri sahasının Falstörbo açıklarma kadar tevessü etmesi dolayısile “Baltık denizinin medhali bilkuvve kapanmıştır. Kopenhag T (AA) — Almanlar İsveçle Danimarka arasında yüzen torpiller koymağa devam ediyorlar. Şimdiye kadar konulan torpillerin adedi 300 e yükselmiştir. Bugün bu bavaliden pek az vapur geçmek ce- saretini göstermiştir, Birkaç torpil İsveç Sahillerinde karaya çarparak patlamıştır. 30 tor- pil de Danimarkanın şark sahilinde kâraya çarparak patlamıştır, Rumen milli takımı memle- ketimizde üç maç yapacak Ankara 8 (Telefonla) — Romanya futbol federasyonu, federasyonumuza müracaat ederek 15 ilkkânun ile 25 ikincikânun ara- sında Üç maç yapmak üzere memleketimize gelmek teklifinde bulunmuştur. Bu teklif, esas itibarile kabul edilmiştir. Teneke mahallesi kalkıyor Ankara 8 (Telefonla) — Ahırkapı ile Yeni. Kapı arasındaki şimendifer yolu üzerinde bulunan teneke evler İle sair gayri men- kullerin istimiğki icin menfaati umumiye kararı verilmiştir.