8 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Teşrinisani 1039 AKŞAMDAN AKŞAMA ———— ——— — Nakil vasıtaları meselesi Tiyatro ve sinemadan çıkan halk eziyet çekiyor Vali ve Belediye Reisimiz B. doktor Lütfi Kırdarın söylenen her sözü din- ler ve makul olanı da derhal yerine getirir diye şöhreti vardır. Bundan dolayıdır ki sinema ve tiyatrolara Kiden halkı çok alâkadar eden $u müşküle her halde bir çare düşünüp bulacağına emin olabiliriz: Kışın fena havalarında, bilhassa geceleri tiyatro ve sinemalara giden- ler evlerine dönmek için çok büyük müşkülâta maruz kalıyorlar. Tram- Yayla dönenler, duraklarda bazan Uzun zaman yağmur altında bekle- mek mecburiyetindedirler. Acaba si- nema ve tiyatroların bittiği saatlerde $imdikinden daha fazla araba tahriki Mümkün değil midir? Hem de muh- telif istikametlere... Bir Jusım hali da ya kendi hususi “tomobili veya taksi ile evine gider, Tiyatrodan çıkınca arabasını kapının önünde bulamıyan ve şoförünü ça- ırmak için yağmur altında tâ Melek Veya tiyatro veyahut bilmem bangi Yan sokağa kadar gitmek mecburiye- inde kalan otomobil sa! in Yere çektiği bu eziyetten şikâyete hakkı yok mudur? Taksiye binecek aileler neden hemen oracıkta araba bulamasınlar? Haydi akşamları Be- Yoğlu caddesi çok kalabalıktır diye- lim, fakat geceleri saat on birden Sonra pek tenhadır. Bizim aklımıza gelen çare: Gece sinema ve tiyatrolardan hal kın sant kaçta çıktığı malâmdur. Bu Saatten on, on beş dakika evvel hu- Susi otomobillerin yaya kaldırımı ke- harına gelip durmalarına, hattâ bun- ların arkasında münavebe ile müay- yen miktarda taksilerin de müşteri | almalarına müsaade edilmelidir. Gece yarısına doğru İstiklâl caddesi buna tamamile. müsaiddir, Muhterem V limiz bir gece bizzat bunu konlrol edebilir, Bazan küçük memurların fazla Eaytetkeşliği Tüzumsuz yere halkı €zİyete sokar. Bunun sık sık misalle. Pine rasgeliriz. İşte bu fuzüli otomobil | düşmanlığı da onlardan birisidir. Akşamcı Küçük Memleket haberleri # Antakya 7 (A.A) — Vali Şükrü Sök mensüer yeni seçilen Hatay mebusları şe- Pefine dün akşam Turizm otelinde bir zi- Yafet vermiş ve zivafette Parti müfettişi Reşid Tankut ile Parti tarafından mebus- luğn namzed gösterilen zevat hazır bu- Yarmuşlardır. * Antakya 7 (AA) — Yeni “Belediye Meclisi ilk “toplantısını yaparak rivasete Sadık Yurkman'ı secmis ve Daimi encümen zalarını ayırmıştır Hatayın diğer şehirleri Belediye mewlir- leri de ilk toplantılarını yaparak reislerini VE encümenlerini seçmişlerdir. Antakya 7 (A.A) — Hatay vilâyeti umu- Mi möeelisi intihabatı önümüzdeki pazar günü yapılacaktır * İzmir 7 (&.A) — Cümhuriyet Halk Partisi ocak Kongreleri bitmiş ve nahiye Kongreleri toplantılarına başlamıştır # Burdur 7 — Merkeze bağlı Celteci na- | hiyeeinin Belonu köyünde yeni yapılan bü- Yük ilkokul binasi ile gene bu köyde diki- | len Atatürk büstü merasimle açılmıştır. k Göçen günkü fırtınada Büyükçekmece #ahillerinde Ambarlı mevkii civarında 12, 1 adet büyük çarı tomruğu bulunmuştur, Bunların devrilen bir kayıktan döküldüğü Zannedilmekte ve tahkikat yapılmaktadır. Gümrük muhafaza teşkilâtı çamları mu- hafaza altına almıştır. Bay Aka Gündüzün dilimize hediye ettiği kelime çarçabuk dillere tan oldu bay Amca... ŞEHİR HABERLERİ Umumi Meclis dün toplandı Muhtelif mazbatalar okunarak kabul edildi B. Ekrem Tur Elektrik ve Tramvay idaresi mürakipliğinden istifa ettiğinden bir karar ittihazına maha görülmedi Umumi meclis dün Vali ve Belediye Re- isi Dr. Lütfi Kırdarın reisliği altında top- lanmıştır. Zeynep Kümil doğum evindeki yatakların elliye iblâğı hakkındaki teklif Sıhhiye encümenine havale edildi. Yeni- den teşkil edilecek bina teğkik ve İtiraz ko- misöynuna eski maliye müfeftişlerinden B. Arif Hikmetin seçilmesi kabul edildikten sonra daha bazı: teklifler alt oldukları en- cümenlere havale edildi. Bundan sonra Kayanın encümeninin bir mazbatası okun- du. Bu mazbataya göre Elektrik, Tramvay ve Tünel idaresi Nafia Vokületi tarafın- dan idâre edilirken bu idarenin başhekim» liğine tayin edilen Umumi meclis âzasın- dan Dr. Etem Akilin âzalık sıfatının, ka- hunun 30 uncu maddesine güre sail olduğu | Yeni Amerikan hastanesi Cumartesi akşamı merasimle açıldı Nişantaşında Güzelbahçe & yapılan Amerikan hastanesi, mi cumartesi akşamı parlak suretle yapıl- mıştır. Merasimde Vali ile Belediye ve Vi- lâyet erkânı, resmi ve gayrı resmi mües- sesat müdürü umumileri, matbuat mürmes- gilleri, şehrin tanınmış aileleri ve dokler- ları ile Amerika sefiri ve sefaret erkânı ve Amerikan şirketlerinin mensupları davetli bulunmuşlardı. İstiklâl marşı İle başlıyan merasimde ba- zı nutuklar söylenmiş, hükümetin alâka- dar dairelerinçe gösterilen muavenetlerden şükranla bahsedilmiştir. Hastane müdürü operatör B. Şepert, hastanenin tarihçesini yaplıktan sonru Başvekil B. Rofik-Bayda- ma kiymetli müzaheretlerinden dolayı te- | gekkür etmiştir. Davetliler hastaneyi gezmişler ve mü- kemmeliyetini çok takdir etmişlerdir. Vali Dr, Lüsti Kırdar, bu modern ve güzel has- tanenin bütün rrunt ve teçhizatını göz- | den geçirmiş ve takdirkir sözlerile heyeti idareyi ve doktorlarını taltif etmişlerdir. Sömikok yok Kış geldiği halde hâlâ piyasada aömikok yoktur. Henüz kışlık kömürünü tedarik edemiyen birçok aileler bu kömür”fıkda- nından müşkül vaziyettedirler, Bu vaziyet karşısında Belediye oİktisad müdürlüğü tedkikata başlamıştır. Ortada bir ihtikâk olduğu tesbit edilirse Belediye hemen mü- dahale edecek ve alâkadarları terziye ede- cektir. Ayni zamanda keyfiyet hükümete de bildirilerek İstanbulun kömür ihtiyacı izah edilecektir. Bahçeler mütehassısı tedkik- rini bitirdi Nafia Vekâlöli Bahçöler mütehastısi B. Lovo, şehrimizdeki tedkiklerini bitirmiş. tir. Tozkoparan altındaki saha, Vali kona- ğı enddesindeki saha, Taksim bahçesinin alt kısmı birer yeşil saha ve Çocuk bahçesi haline ifrağ edilecektir, Bunların ne süret- le tanzim edileceğine dair bir de tafsilâç plânı hazırlanmıştır. Bu bahçelerin ve ye- $il sahaların tensimi Belediyenin birinci beş senelik imar plânına ithal çdilmiştir Buna git tahsisat ayrıldığından, önümüz- deki haziranda tatbik edilecektir. Belediye kooperatifi mahlüt | yağ yapıyor! Belediye kooperatifi günde 3400. kilo mahlüt yağ İmal etmeğe başlamıştır. Bu yağ, nebati ve hayvani yağlardan kariştı- rlarak yapılıyor. Bu miktar, İstanbulun bütün yağ ihtiyacının yarısmı "teşkil edi- yor. Belediye kooperatiti bu yağ işine 25 bin Wira sermaye le başlamıştı. Şayet rağ- bet görülürse bu miktar, bir misli arttırı- lacaktır. Bay Amc. ... Üstadın hakkı var, yan)... kadına > bildiriliyordu. Mazbâta, Azadan B. Halil Hilmi ile encümen namına B, Faruk Dereli arasında cereyan eden münakaşadan #01n- râ reye kanarak kabul edildi Bunu müteakip Mülkiye encümeninin bir mazbatası okundu. Bu mazbataya göre Taksimde cumarlesi ve çarşamba günleri ölmak üzere haftarie İki gün pazar kurul- ması muvafık görülüyordu. B. Fund Fazlı, satıcılardan halkın bizar olduğunu ve hiç olmazsa bir semtte setıcı- ların kaldırilarak her gün muayyen saat- lerde pazarların kurulmasını teklif etil. Âzadan B, Raşid pararların gayri sıhhi ve toz içinde gıda maddeleri salmalarına işaret ederek mahalle pazarlarının Kaldı- Aldığımız mektuplar On birlik sigaralara dair bir tavzih Gazetemizin 7/11/999 tarihli, 7561 sayılı nüshasının üçüncü sahifesinde (On birlik siyaralar) başlığı altında neşredilen şikâyetname tedkik olundu. İdaremiz, esasen, daha evvelden bu hususta lâzımfelen clüdleri yapmiş ve hazırlıklarını ikmâl ederek 1/11/939 dan itibaren çanta paketleri piyasadan kaldirmağa karar vermiş ve bunun talbikine İstanbulda başlanmıştır. Keyfiyesi okuşucunuza ve sayın halkımıza büdirmenizi dileriz, Küçük haberler: * Dün Yakasık yolunda taş ocağı civa- rında Mukaddes isminde birine ait bir bos- tan kulübesi ile bostarı dolabi tutusurak yanmıştır. Ateşin nasl çiklik hakkıda zabıtaca tahkikata girişiimiştir. küdarda klıda arabacı İhsanın iki yaşındaki çocuğu Yüksel, annesi çe$- meye su almak üzere gittiği bir sırada ghü- ra girerek beygirlerle oynamağa — kalkis- mış, beygirlerin bu sırada attığı bir çifte ile basından yaralandığından. zabıta ta- rafından hastaneye kaldırılmıştır. Abdüllâh isbi'nde biri, Köprüde Mal- a bindiği bir sırada vapurun kılan deliğini görmiyerek bu- radan düşmüş, bir bacağı Kırıldığından, polis tarafından hastaneye kaldırılmıştı # Vatman Ahmedin idaresindeki Şişli - Tünel tramvayı İle şoför Mehmedin idare. #indeki taksi, İstikâl caddesinde çarpışmış- lar, otomobil hasara uğrumıştur. X Galatada bağlı bir motörde çalışmak- ta olan İşmail, motörü işletmekte iken mü- vazcnesini. kaybederek âfibara düşmüş, muhtelif yerlerinden ehemmiyetli surette yaralandığından Beyoğlu hastanesine kal- dırılmıstar. k Yetmiş yaşlarında Aziz isminde biri, dün Harbiyede'yolun bir tarafından diğer tarafına geçmekle iken, ayağı kayarak bir yük arabasının üzerine düşmüş ve muhte- if yerlerinden zedelenmiştir. # Dün öğleden sonra Sultanhamamında mzhmuzcu Miçonun dükkânında bulunan küherçile mahlütundan mürekkep bir ma- mul parlamak syeetile yangın çıkmış, der. hal yetişen itfaiye tatafından söndürül- müştür. * Birkaç sene ewwel Çanakkale boğuzın- da İspanyol bandıralı Kapo Pino vapurun çarpıp batıran Magellanos vapurunun bir sy daha llmanımızda kalarak İstinye dok- larında tamir göreceği anlaşılmaktadır. * İhtikârlin mücadele komisyonu, bugün Mıntaka ticaret müdürlüğünde toplanarak bazı ithnlât eşyasında yapıldığı ihbar edi- len ihtikir yakalarını tedkik edecektir, 4 Uğur vapuru, pazar günü İzmite gide- cekti. Rıhtumdan hareket edeceği sırada makincde bir ânsa basi olmuş, gemi yola çıkamamıştır. Uğur, İstinye doklyşında ta- mire sevkedildiği için dün de İkmit seferi yapılamamıştır. ... Erkeğe (Bay) dedikten sonra... rılması lüzumunu ileri sürdü, Neticede mazbata kabul edildi. Bundan sonra Elekirik, Tramvay, Tünel idareleri mürakipliğine intihap edilen âzs- dan B Ekrem Tur hakkındaki Kavanin encümeni mazbatası okundu Bazbalada, Dahiliye Vekâleti Hukuk müşavirliğinin, bu müesseselerin Belediyeye devri hakkın- daki kanunun 6 nci maddesine güre Mec- Hs Azalığı sıfatile mürakipliğin içtima ede- miyeceği bildirildiğine ve Ekrem Tur da 31 teşrinlevvelde mürakiplikten istifa etti- gine göre bir karar iltihazına hacet kalma- dığı büdirlilyordu. Bazı münaka sonra bu mazbata da kabul edildi. Meclis perşembe günü toplanmak üzere dağıldı. Türk - Rumen ticaret müzakeresi İn: : i Bir haftaya kadar neticelen- İ mesi ümid ediliyor Tophane Kasrında devam etmekte bu- lunan Türk - Rumen ticaret müzakere- leri, bir haftaya kadar netleelenecektir. Müzakerlerde, csaslara ait bütün mai lerde mutabakat hasıl olmuştur. Müzai relerin cereyanına bakılırsa Rumenler bi- | 7e petrol ve müştakkalı, kereste göndere- | çekler, biz de onlara tuzlu b: emsali setkedeceğiz, Ancak, bizim Romanyaya bu ihracatı- muz, Ithaltımız e tevazün teşkil eime- mektedir. Murahhas heyetleri, buna bir çare bulmağa çalışmaktadırlar. Zannedil- diğine göre. Romanya, geçen sene olduğu Elbi bu sne de memlekstimizden tütün, pamuk salın alacaktır. Bir de Ley'in tutarı mevzuu üzerinde gürüşülmektedir. Gelen vapurlar İtalyan bandıralı Albana vapuru ie 1. | manımıza yeniden makine ul yevi ve tibbi mir eşya, boya, elekirik malzemesi, mu- | Kavva ve kâğıt oşya, gene İtalyan bandıralı | Trentino vapurile demir eğya, tabbi ve kim- | yevl esya, hardal, Macar bandıralı Sezet vapurile Tuna tariki ile külüiyetli miktar- | da çay, Amerikan bendiral EKsporter va- purile makine ve elektrik aksamı, madent yağlar, Amerikan Eksister vapurile de kâ- Eao yağı, otomobil ve.makine aksamı ve pamuklu mensucat gelmiştir, Yemiş cinayeti muhakemesi Bir müddet evvel Yemişte Çardaklı kah- vede motörcü Salihi tabanca ile öldürmek- ten maznun kabızmal Mustafanın muha- kemesine dün ikinci ağırceza mahkeme- sinde başlanmıştır. Mustafa, mahkemedeki ifadesinde; Sa- Mihin ötedenberi kendisini dövüp Ölümle tehdid ettiğini, vaka günü de kahvede olu- rurlarken içeriye girip gene kendisini döy- düğünü ve öldürmepe kalkıştığını, kendi- sinin nefsini müdafaa için tabancasını çektiğini ve bundan sünra ne olduğunun farkına varmadığını söylemiştir. Dinlenen şahidler ise, Salih kahveye gir- diği zaman Mustafaya bir şey yapmadığı- m ve dururken Mustafanın birdenbire tabancasını çekip Balihi vurdufunu söy- demişlerdir. Maznun bu ifadeleri reddet- wiştir. Diğer şehidlerin çağırılması için muhakeme başka güne bırakılmıştır. Devlet demiryollarında yeni terfiler Devlet demiryolları memurları atasında yeniden bazı terfiler yapılmış ve 12 memur Devlet Demiryolları Avrupa hattında istas- yon şefliğine tayin edilmişlerdir. Terfi eden memurlar şunlardır: Memduh Barlas, Ah- med Dumrol, Nihad Onal, Hüseyin Tezer, Ahmed Tolay, Abdullah Çakan, irüseyin Gökçen. Halil, Mehmed Ali, Salâhaddin, Ni- yazi, Osman, rar rar Ustadlık ! THadiseleri hafif, fakat tatlı bir mik balâğa İle anlatan bir tanıdığım var- dır. Geçen gün kendisine ras geldim. Bana şunları söyledi: evvelki gün Babiâli caddesinden geçerken elli altmış adım ileride "yürüyen bir dostumu gördüm, Arkasından seslendim: Üstad!.. Üstad. Sen misin böyle bağıran?., «Üstade sözüm üzerine herkes başını çevirip bana baktı. Hattâ bazı dükkânlardan başlar uzandı. Fırınının kapısında duran bir bö- rekçi, dükkânının camını silen piyaz cı, otomobilinin yanında müşteri bek- liyen şol alçacık iskemlesinde otu- rup müşterisinin kundurasım boya- yan boyacı hep birden: «Beni mi ça- Zırıyorsun?» gibi bir mâna İle yüzü- me bakıyorlardı. Nerede ise ben: — Üstad!... Diye seslenince hepsi birden bağ rarak cevüb vereceklerdi: — Efendim!... Ne istiyorsun? Dostum bu üstad tabirinden uzun uzun şikâyet etti, ve sözlerinin 50- nunda: — Bırakın Allah aşkına. dedi, kaldıralım şu tabiri artık... Üstad, üstad, üstad... Önüne gelen üstad. Artık şu sözü kullanmıyalım... Böyle konuştuktan sonra biribiri- mizin elini sıkarak vedağlaştık: — Alaha ısmarladık üstadım. — Gülegüle üstadım!... Medeniyet Son seneler içinde bir çok kelime- lerin mânaları âdela büsbütün de Kişti, Eskiden bir emniyet, bir sağ- lamlık ifadesi olan garanti kelimesi- nin bile ipliği pazara çıktı. Hele şa medeniyet kelimesi artık söylenildiği zaman dudaklarda bafif bir tebes- süm uyandıran bir söz haline girdi. Meselâ bugün Medeni Avrupa» denildiği zaman insanın hiç olmazsa şöyle hafif tertib güleceği geliyor, Geçen gün meşhur bir romancıya dişçiden çıkarken rastladım, Gülüm- siyerek bana: — Artık ben medeniyete dim!... dedi Sordum: — Medeniyete mi benzedin? — Öyle ya ağzımda tek dişim kaldı... Dostum: «Medeniyet dediğin tek dişi kalmış canavar rider, benze. Mısraını hatırlatıyordu. Eski ve yeni dünya Eski dünyadan telgraflar geliyor: «Dokuz Fransız tayyaresi 27 Al man aycı tayyaresine taarruz etmiş, bunlardan dokuzunu düşürmüştür.» Eski Dünyadan gelen fotoyraflar güzetelerde neşrolunuyor. Bir tahtel- bahir tarafından batınlan Magdapur İngiliz vapuru. Vapur ortasından ill parça olmuştur. Buna mukabil yeni dünyadan şu haber geliyor: «Amerikanın Mişigan üniversitesi profesörlerinden. Dr. Gustafson ni hayet çekirdeksiz domates ve çekir- deksiz hıyar yetiştirmeğe muvaffak olmuştur.» Hikmet Feridun Es anama Von Papen geldi Almanyanın iye büyük elçisi von Papen, düri 13,30 da gelen Seriplon ekspresi ile Sofyadan şehrimize muvasalat etmiş- tir, a ve Bayın !... ... Kıza neden (Bayın) dememeli?.. Fakat evlenmemiş; genç erkeğe ne diyeceğiz? sünme. liğimöüninü ... Ona da bir şey bulunsa tamaml, B. A, — Ona lüzum yok!.,. Bekâr erkek halinden belli olur!..,