22 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

22 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

KES EEBA,. SEE za AEP ATA A AE, BER ŞEN ipe Dökülen torpiller yüzünden 3 gün içinde 10 vapur hattı Müthiş silâh bu imiş Paris 21 — Hitler geçenletde Al manyanın yeni ve müthiş bir silâhın- dan bahsetmişti, Bunun denizlere bi- rakılan sabih torpliler olduğu anla- şılmıştır. Bu torpiller tahtelbahirler tarafmdan posta vapurlarının takip ettikleri yollara (o bırakilmaktadır. Torpiller deniz sathından 3 metre aşağıda bulunuyor ve vapur yakla- şınca patlıyor. Bütün mliletler tarafından kabul edilen esaslar mucibince torpili tar. Talarının mevkilerini bildirmek lâ- zımdır. Almanya böyle bir haber ver- memiştir. Torpiller de beynelmilel evsafa muvafık değildir, Almanya deniz harbini siddetlendirmeğe çalışıyor Kopenhag 21 (A.A.) — (Havas): Almanya deniz harbini şiddetlendir- meğe çalışmaktadır. Denizlerin İn- giltereye doğru geçitlerini bitaraf vapurlar için mühim felâkelleri mu- tip olacak derecede tehlikeli hale koymak istiyor. Tirtzaau ajansının Reykjavik'den bildirdiğine göre, Höfn açıklarında bir harp gemisi takip ve İhtardan sonra bir ticaret vapuru fizerine İZ mermi atmış ve ticaret vapuru yan. mıştır. Bir Japon vapuru battı Londra 21 (AA) — Japonyadan İngiltereye gelmesi beklenen 11980 tonluk Terukuni Maru yolcu vapuru bir mayna çarparak, İngilterenin şark sahili açıklarında batmıştır. Gemide 180 tayfa ve birisi İngiliz olmak üze- re 26 yolcu bulunuyordu. Geminin battığı, sahilden görülmüştür. De- nizden bir su sütunu fışkırmış, bir | tahlisiye gemisi ve daha bir çok tek- ne vaka mahalline gitmiştir. Kurtu- lanlar karaya çıkârılmıştır. Japon sefareti, kaza mahalline der. hal mümessiilerini göndermiştir. Londra 21 (A A.) — Amirallık ma- kamı bildiriyor: «Masif, isminde bir mayn tarayıcı gemi, İngilterenin | şark sahili açığında bir Alman may. nin8 çarparak batmıştır, Bir gemici ölmüş, beş kişi kaybol- muştur, Geminin diğer müretteba- tından 9 kişi kurtarılmıştır. 936 senesinde inşa edilen «Mastif» 4 pusluk bir top ve daha aşağı çapta 4 topla mücehhez idi. 520 tonluk olan bu geminin sürati 13 mil idi> Bir İngiliz gemisi daha battı Londra 21 (AA.) — İsmi halen gizli tutulan bir İngiliz gemisi bat mıştır. Geminin 33 kişilik mürette- batından 17 si kurlarılmış ve bir Danimarkalı balıkçı gemisi tarafın. dan Şimal denizi limanlarından bi risine çıkarılmıştır. Mürettebattan diğer birkaç kişi ve geminin kaptanı başka bir gemi tarafından kurtar. mıştır, Gemi o derece çabük batmış- tır ki, tahlisiye sandallarını denize İndirmek için vakit kalmamıştır. açıklarında batan Arlington İngiliz vapurundan 22 kişi kurtarılmıştır. 11 kişi kaybolmuştur. 'Torehe Bearer İngiliz kömür gemisinin batması ne ! ticesinde 4 kişi ağır surette yaralan- mıştır, Simon Bolivar Hollanda va- | purunda boğulanlar 89 yolcu 24 tay- fa olmak üzere 113 kişidir. Belgrad 21 — İngiliz sularında bir mayne çarparak batan Zeria Miliza Yugoslav vapuru Yugoslav filosunun en büyük gemilerinden biri idi. 928 de yapılan bu vapur 11 bin ton hae- | minde idi, Roma 21 (A.A.) — İtalyan gazete- leri, Şimal denizinde bir torpille çar- parak batan Grazia vaputunun zıyat hakkında İngiltereden gelen (tafsi- lâtlı haberleri ve ölen 6 Kişinin ve İn- giliz gemicileri tarafından kurtarı- lan 28 kişinin listelerini neşrediyor- lar. Zavallı balina Brüksel 21 (A.A) — Bir mayne çarparak ölen 18 metre uzunluğunda bir balina balığı Coxyda sahiline düşmüştür. Parti erupu toplandı (Buştarajı 1 nci sahifede) Birinci ve ikinci meseleler hakkın- da izahat vermek üzere İlk defa söz | alan Başvekil Dr, Refik Saydam bu meseleler hakkında şu izahatı verdi: Birinci Büyük Millet Meclisi aza- sından olup da bugünkü vaziyetleri muayenete muhtaç olan zevat için mevzuata istinaden bir şey yapılmak imkânı olmadığına, fakat bunlara herhangi bir şekilde yardım edilmesi | partice karar altına alınırsa bu ka. | rarın hükümetçe tatbik edilmesi ta- bii bulunduğunu beyan ettikten son- ra Atatürk için yaptınlacak anıt kabrin muamelesini mümkün olan süratle ikmale çalıştığını, evvelce umumi heyetin verdiği karar veçhile anıt kabrin yapılacağı mahaldeki bir çok eşhasa ait 287,212 metrelik ara- zinin istimlâkine dair ekserisi intaç edilmiş ol nüz istimlâk muamele: bitmiyen bazı arazi sahiplerinin bedeli istim- lâk hakkındaki itirazları sit olduğu mahkemece tetkik edilmekte bulun- duğunu ve sahaya dahil olup da ne- rede oldukları malüm olmayan arazi sahiplerine de mevzuat dairesinde Jcap eden tebligatın yapılmış oldu- ğunu umumi heyete bildirdi, Bu meselelerin oikmalinden sonra Atatürk için yapılacak anıt kabrin şekline ve mimarisine aid hususları beynelmilel bir müsabaka ilânı ile halletmek mukarrer olduğunu ve bu müsabakanın milli sanatkâr ve mi- marlarımıza da açık bulundurulaca- ğını ilâve etti. Yaptırılacak anıt kabrin sırf Ebedi Şel Atatürke mahsus bir âbide ve yahut Türk milleti ulularına dahi ebedi istirahatgâh olabilecek bir milf panteor olması mi lâzım geleceğinin ayrıca Partiye müracaatla karar ak | lana aldırlacağını da beyan ettiler. Bu iki mevzu üzerine &öz alan bir çok hatipler fikir ve mütalâalarını bildirdikten sonra birinci Büyük Mi. let Meclisi azasından muavenete muhtaç olanlara münasip şekilde yardım edilmesi hakkındaki teklif esas itibarile umum! heyetçe tasvip olunarak icab eden hazırlığın yapıl- ması hükümete tevdi olundu. Anıt kabir hakkında Başvekilin ver- miş olduğu izahat ve bilhâssa bu Aâbi- denin bütün muamelâtını ikmal ile inşaata geçilebilmek için bir büçük senelik bir müddete lüzum olacağına dair beyanatı umumi heyetçe mem- nuniyetle tasvib olundu. Bundan sonra Hariciye Vekilimiz Şükrü Saraçoğlu geçen hâftadanberi cereyan eden siyasi ahval hakkında izahat verdi. Umumi heyetçe memnuniyete şa. yan görülen bu beyanattan sonra da- hili nizamnamenin 35 inel maddesi. ne aid müzakere usulünün gelecek celseye tehiri kâbul olunarak saat 17,15 de içtimaa nihayet verildi. Acı bir ölüm Esbak Tahran büyük elçisi B. Sadreddin Sayman dün gece saat 23 ye 10 kala Kadı- köyünde Moda caddesinde, Yenifikir soka- gında 15 numaralı apartımanda hayata veda etmiştir. 71 yaşında olan merhum, Babrâli Harteiyesinin kiymetli bir rüknü, sarif bir insan ve müşfik bir ile reisi idi. Bu ecı haberi verirken merhumun ço- cuklarına ve yakınlarına taziyelerimizi bil- dirir, büyük oğlu gazeteci arkadaşımız Mecdi Sadreddin Sayman'ın kederini pay- laşırız. Cenaze yarınki perşembe & evinden kaldınlacaktır. Li KARAKÖYDE GENYO LOKANTA ve BIRAHANESİ zi , Meşhur sanatkârlarımızdan Bülbülü Ali ve Kemençeci Anastas idaresinde Bayan ve Baylardan mürekkep SAZ HEYETİ Bu akşamdan ilibaren seanslara başladığını sayın müşterilerime arzeder, Fiatlarda fevkalâde ucuzluk, ! (Haftalık posta kutusu), 21,10 Müzik (Ri- | at), 22,20 Serbes saat, 2230 Müzik (Opera Maçaristan bitaraf bir | blok teşkiline hazır (Baştarafı 1 inci sahifede) Nazır, Yugoslavyadan bahsederek, kuvvetli bir Yugoslavyanın mevcudi- yeti elbette Macaristanın menfaati Iktizasından olduğunu veher İkt memleketin arasındaki münasebatın şayanı memnuniyet bir şekilde dü- zeldiğini izah etmiştir. Macar - Romanya münasebatından bahsederken, Nazır, Romanya ile olan anlaşmanın şartlarını izah etmekte. dir; «Romanya ile memleketimiz arâ- sındaki havayı tasfiye maksadile bazı teşebbüslerde bulunduk. Bundan son- rasını Romanyaya bırakıyoruz. Ma car - Rumen münasebatının salâh bulması bugün yine Romanyaya va- bestedir. Romanya bunu Arzu eder mi ve buna muktedir mi? Bu sualin cevabı müsbet olduğu takdirde, Ro- manya, realitelere istinat ederek ve bu devrin fikirlerinden ilhâm alarak, modem bir Tuna havzası teşkil et. mek üzere hangi şartlar dahilinde elbirliği yapmaya hazırdır? Yoksa ta- rihin tazyikini mi bekliyor?» Hariciye Nazırı «Hayati menfaatle- rimiz emretmedikçe samimi sulha sadık kâlacağız» cümlesile sözlerine nihayet vermiştir. odifözyon Postaları Dalga uzunluğu Türkiye Radyosu 1048 m. 187 Ke./5. 120 Kw, Ankara Radyosu T.A.P.3LI m. 9455 Ke/s 10 K.W, Hergün yalnız kısa dalga 31.7 m. 9465 Ke/s. poslamızla neşredilmekte olan ya- bancı dillerde haberler saatleri aşağıda gösterilmiştir: Iranca saat 13,00 ve 13,45 de Arapça saat 13,15 ve 1945 de Fransızca saa 13,45 ve 20,15 de TÜRKİYE SAATİLK ÇARŞAMBA 22/11/939 1230 Program ve memleket saat ayarı, 123$ Ajans ve metsoroloji haberleri, 1250 Türk müziği (PL), 1339-14 Müzik (Küçük orkestra - Şef: Neclp Aşkın), 1- Humphrles: Piyoro'nun vedaı, 2- Amadel: İnvano Sere- nad, 3- Moszkowski: İspanyol dansı, 4- Sehmalstich: Ormanda 18 Program, 18,06 Memleket saat ayarı, Ajans ve meteoroloji haberleri, 18,25 Türk müziği (Fasıl heyeti), 10,25 Konuvma (Dış pollüka hüdiseleri), 19.40 Türk müziği: Ka- rışık program, 20,20 Temeli, 20.59 Konuşma yasetleümhür bandosu - Şef: İhsan Kün- çer), 1- Carl Teke: Marş, 2- B. Godard: Ikinci vals, 3- Weston-Nicholl: Eglogus (Aşk şarkısı), 4- Cösar Franek: Senfonik parça, 5- Louis Grossman: Çardaş, 22 Mera- leket saat ayarı, ajans haberleri, ziraat, es- ham-tahvilât, kambiyo-nukut borsası (f- aryaları - PL), 2255 Müzik (Cazband - PL), | $3,28-2930 Yarınki program ve kapanış. © | BULMACAMIZ 1.8 1 — Hak yeri, 3 — Müteharirk Alet - Tersi bacaktır. 3 — Tersi merasimdir - Tersi klor sod- 4 — Bir ot - Fıyaka. 5 — Başına «<G> gelirse dahil olan de- mektir - Dem, 6 — Tanzim, 7 — Kusur bağışlama - Büyük sandal, 8 — Bir kadın ismi - Kuyu. 9 — Her tarafı diken dolu. 10 — Memuriyetten ihraç - Etmek maş. larından emir, Yukarıdan aşağı: 1 — Hiç bir iş göremez. 2 — Vücudümüzdeki kan LOrumu - Ser. geliri, 3 — Encam - Dördün yarısı, 4— Di - Arm, $ — Mermi - Genişlik. 6 — Tersi kızlıktır - Nota, 7 — Arapça. 8 — Züppe. 9 — Bir erkek ismi - Bir birdaha, 10 — Haber alınan havadisler. Geçen bulmacamızın ball Soldan sağa: 1 — Sal, Atalet, 2 — Ekspres, NÜ, 3 — Katelmek, 4 — İşar, İtale, 5 — Nmazisen, 8 — İibay, Lak, 7 — Uneleyen, 8 — Cllâ, An, Li, 9 — İç, Nam, Lid, 10 — İstlans, Yukarıdan aşağı: 1 — Bekizinei, 2 — Akaş, İçi, 3 — İstan- bul, 4 — Permanant, 5 — Art, Aye, Al,6 — Temiz, Lâma, 7 — Asetilen, 8 — Kasay, Le, 9 — Rit, Hekall, 10 — yem, vee Almanlar taarruzdan niçin vazgeçtiler taralı 1 inci sahilede) maneviyatından şüphe ediliyor, Bu sebeple 80 milyonluk nüfusu olduğu halde Almanya ancak 130 fırkaden müteşekkil bir ordu vücuda getire- bilmiştir. Alman topçu kadrosuda bugün pek noksandır, Almanya küçük devletlerin hâmisi Amsterdam 21 (A.A.) — (Havas) ajansı bildiriyor: Almanyanın, kü- çük devletlerin hamisi tavrını takın- ma temayülü, bitaraflar için endişe verici bir şekilde yeniden ve bariz bir şekilde tezahür etmektedir, İngil- terenin sözde keyfi muamelesine karşı mukavemetten âciz farzettiği bitarafları himaye etmek için Al manyanın müdahalede bulunmak iddiası, Fransiz - İngiliz iktisadi an- laşmasında, kendisine yeni bir zemin bulmuştur, Correspondanz Adiplomatik gaze- tesi, ezcümle diyor ki; «İngiltere ile Fransanın, küçük devletler üzerinde, daha kuvvetli bir tazyik yapmasına intizar etmeliyiz Bu tazyik, bu devletlerin yalnız bi- tarafığını değil (hâkimiyetini de tehdit edecektir.» Almanya, bittabi, İngilterenin key- fi idaresine kurban olanlara yardıma âmade olduğunu söylüyor. Hatta bazı Alman gazeteleri, İn- gilterenin güya Hollandaya bir ulti- matom verdiğini, ve bu şüpheli faali- yetin bitaraf memleketler efkârıumu- miyesini endişeye sevkettiğini bile yazdılar. Almanyada, halkın maneviyatını kuvvetlendirmek üzere, Noel ve yıl- başı yortularından evvel, iaşe tayin- lerinin arttırılmasına karar verilmiş- | tir. O zamana kadar, katlanacağımız fedakârlık ne kâdar büyük olursa ol sun, İngiltereye büyük bir darbe in. dirmek lâzımdır, deniliyor. Hava ve bahriye erkânı harbiyeleri, evvelâ Hollanda ve Belçikanın deniz ve hava üslerini işgal bahsinde israr etmek- tedirler. Diğer taraftan, emin bir Alman kaynağından teyid edildiğine göre, 11 teşrinisanide yapılması tasavvur edi- len taarruz, Sovyetlerin kararsız vazi- yetlerinden dolayı tehir edilmiştir. | Almanlar zabit noksanını tamamlamağa çalışıyorlar Berlin 21 (A.A.) (D.N.B) ajansı bildiriyor: Gazeteler harp za- | Selesini, Balkanların, manında zabit kadrosunu tamamla- mağa matuf yeni kararnameler neğ- rediyorlar, Bu karamamelere göre, icap eden evsafı haiz her nefer zabitliğe teri edebilecektir. Muvazzaf zahitlerle ih- tiyat zabitleri arasındaki fark kaldı. rılmıştır. Zabitliğe terfi için esas şart düşman karşısında kahraman- lik göstermektir. Fransız gazetelerinin mütalâaları Paris 21 — Petit Parislen gazele- si askeri vaziyet hakkında diyor ki: «Hollanda hududuna gönderilen Al- man fırkaları elân orada bulunuyor. Bunun sebebi nedir? Hitler hazırladığı plândan güç vazgeçer. Şu halde Al manya ya Hollandaya tanrruz emeli ni muhafaza ediyor, yahut tehditle iktisadi müsaadeler elde etmek ve tayyarelerinin Hollanda “üzerinden uçmasını temin eylemek istiyecek- tir» Populaire (Ogazeteside diyor ki; «Almanyanın taarruz plânı akim kalmıştır, Bu plân şu idi: Sovyetlerle anlaşmak, Polonyayı istilâ etmek, şaşkınlıktan istifade ederek emri va- kit kabul ettirmek ve sulh taarruzu yapmak... Plân ümid edilen neticeyi verme- miştir. Bunun üzerine yeni bir plân hazırlanmıştır: İngiltereyi imha et- mek... Bu plânı tatbik için Alman- yanın Sovyet Rusyaya çok ihtiyacı vardır. Almanya iptidai madde me- İtalyanın va- ziyetini iyice öğrenmeden esaslı ha- rekete geçmek istemiyor.» Fransız tebliği Paris 21 (A.A.) — Umumi karar. gâhm tebliği: Gece kayde değer bir hâdise cereyan etmemiştir. Almanlara göre vaziyet Berlin 21 (A.A.) — Askeri vaziyet hakkındaki yarı resmi bir makaleye göre dün garp cephesinde şiddetli fırtınalar çıkmıştır. Fakat fırtına Alman keşif tayyarelerinin Fransa üzerinde faydalı uçuşlar yapmaları- na mani olamamıştır, Alman tayya- relerinin kâffesi, birgüna hasara uğ. ramaksızın üssülharekelerine dön- müşlerdir. ŞEHREMİNİ HALKEVİNDEN: Evimizde 19 yaşından yukarı türkçe oku- yup yazma bilmiyen kadın erkek yurttaş- Jar için halk kursları açılmıştır. Fanfar için de talebe yazılmasına başlanmıştır. Kayıt muamelesi için ev idare memurluğuna mü- racaat edilmesi, Türkiye Oümhuriyeti ZIRAAT BANKASI Kurulüş tarihi: 1888 Sermayesi: 100.000.000 Türk Lirası Şube ve ajans adedi: 265 Ziral ve ticari her nevi 3 banka muameleleri Para biriktirenlere 28,800 lira ikramiye veriyor Ziraat Bankasında kumbaralı ve ihbarsız tasarruf hesaplarında en az 50 lirası bulunanlara senede 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna göre ikramiye dağıtılacaktır: 4 Adet 1,000 Liralık 4,000 Lira 500 4» 4 40 250 100 100 50 120 40 160 20 DİKKAT: Hesaplarındaki paralar bir sene içinde 50 » 2,000 » 1,000 4,000 5,000 4,800 » 3,200 » liradan aşağı düşmiyenlere ikramiye çıktığı takdirde 9 20 fazlasile verilecektir, Kur'alar senede 4 defa, 1 Eylâl, 1 Birincikânun, 1 Mart ve 1 Haziran tarihlerinde çekilecektir.