22 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMD, AKŞAMDAN AKŞAMA ei pirleri ev vermek lâzım Ere bütce müvazenesinin bozular kik söylemiştir. Nelicede evrak ted» eki üzere makama izde olun- Asıl mesele: Bazı bahtiyar meslek- Yardır, Siyasilik, askerlik, ediblik, lik, artistlik... Bunlarda sivrilen- bütün milletçe tenmiyor, takdir #liliyorlar, içlerinden en kodaman- İara «Bir ev verelim!» denince, karşı durmak kimsenin aklından geçme Mektedir. Zira, gazetelerde resimleri, gatli, yüksek ihtisaslar yok mu? Yed bunlar en kıymetli mümessil- İerini bütün millete tanıtamıyorlarsa, Meseb, bir yandan kendilerinin teva- Zuu, öte yandan da o mesleğin husu- Siyetidir. Bana kalırsa, hattâ daha ileri bile Yarmalı, İçtimai iş bölümünde, şeref- *İz, faydasız olan hangi sanat, zenaat Var? Tesviyecilik mi, bahçıvanlık mı? Ömrünü edebiyatın terakkisi uğrun- da heder etmiş bir Abdülhak Hâmldin hatırasını tebeil maksadile gösterilen tehalük, niçin elli yıl müddetle or- Manlarımızı ihyaya emek vermiş, bunda muvaffak olmuş ağaç âşığına Ye niçin Zonguldak kömürünü çıkar. Makta yeni usuller bulmuş, yarım Asir yerin dibini eşelemiş, sanayimize &da tedarik etmiş bir ustabaşıya * velev küçültülmüş bir nisbette - olmasın? Bir şairimiz, vaktile çok adaletli ol- Mak hevesine kapılarak: — Şu nefis ekmeği pişiren fırıncı Somunun üstüne İsmini yazmamış, Ben de şiirlerime imza koymamalı- Yım! - demek fantezisini dımağında *iddiyetle yaşatmıştı. (Hoş, o zaman. dan sonra, fırıncılar da ekmeklere İoza atmağa başladılar ya.. Keşke Atmasalardı; zira dalgınlıkla kâğıd- ları ağzımıza koyduğumuz oluyor.) Eskiden her mesleğin pirleri var- Muş. Hürmet görürler, hattâ takdis edilirler, âdetâ evliyalaştırılırlar; ze- Daattaki gençler de onlara benzemeğe Şabalarlarmış. Bu da bir terakki mani. Velâşı imiş. Meslek kahramanları ek- 8ik değildir. Mahviyetleri kıyıda kö- - Meğer ressamların harpteki rok eri Pek büyükmüş bay Amca... Heybeliada iskelesinin çatısı uçtu şimal istikamette fırtına şeklinde kuvetli rüsgürlar esmesi ihtimali m e kelesine bağlı bulunan Nevtser vapuru &z9- rine, fırtına yüzünden İskele çatısı uçmuş, başka sara uğramıştır. İnsanca zaylat yoktur, Dün akşam 18 e kadar gerek Karadeniz. den, gerek Marmara ve Eye denizlerinden başka hiçbir kaza haberi gelmemiştir. Dün heva, yurdun cenup ve cenubu şar- ki muntakalarında bulutlu, diğer mıntaka- larda umumiyetle kapalı ve yağışı gep- miştir. Dün İstanbulda en yüksek sıcaklık 13,3, en düşük 7,2 santigrad idi. Otellerde düğün #imek düğün o halde, yeni projede bu memnulyet . Ancak otellerde verilecek düğün yityafetlerinin davetlisi elliden faz- la olmıyacaktır. Düğün davetlilerinin mik- tarı, köylerde daha az Bünnet için düğün yapmak menedilecek- tir. Eski nizamnamedeki geline ait cihaz. ların nakli memnuiyeti muhafaza edilmiş- tir, Gelini takip eden otomobiller beşten fazla olmıyacak, bu suretile düğün alay- ları da tahdid edilecektir. Evkaf yeni bir ticaret sarayı yaptıracak Eminönünde yeni istimlâk edilecek a- diyo ile bir anlaşma yapacaktır. Bvkafm yaptıracağı bu ticaret sarayı, bu havalinin en mühteşem binasını teşkil edecektir. Ti caret sarayının zemin kalı bir hâl haline konacaktır. Bu hâlde, Mısır çarşısında ol- duğu gibi, pekkaliye mevaddı, kasap, s0v- zeci, mezaci dükkânları bulunacaktır. Bi- nanın projesi için ei bir müsabaka açı- caktır. Ekmek fiatı Fırıncılar 20 para zam yapıl- masını istiyorlar Fırıncılar, unların kepeklerini ihraca Im- kân bulamadıkları için ellerinde kepek kal dığından bahisle ekmek fiatlerine on DAra sam 7aj mecburiyetinde olduklarını Belodiyeye bildirmişlerdir. Diğer taraftan çuval bulamamak ve Belediyenin ekmek imalinde yeni bir maya kullanılmak husu- sundaki arzusundan dolayı, bunun için de on para daha zam yapılması zaruri oldu- gunu ileri sürmüşlerdir. Belediye, bu iddiaları gayrı vard ör mekte ve ekmek fliatlerine bir sum yapıl- mak için mücbir ve makul bir sbep olma- dığını ileri sürmektedir Bursanın imar projesi mu - kavelesi imzalanıyor Bursanın imarı için Bursa Belediye- si ile şehir mütehassısı B. Prost arasın» da bir mükavele akti tekarrür etmiş- ti, Mukavelenin şartnamelerini tanzim ve müzakere etmek üzere, İstanbul Belediyesi İmar müdürlüğünden B. Cihad, Trak vapurlle Bursaya hareket etmiştir. Orada dün tanzim edilen bu şarinameyi imza etmek üzere de B. Prost Bursaya davet edilmiştir. B. Prost da çarşamba günü buradan ha- reket edecektir. şede kalmalarına sebeb oluyorsa bu- na meydan vermemeliyiz. Hele ölüm- lerinden sonra olsun takdir edilenle- rin arkalarında kalanlara bir evceğizi teli, (Vâ - Nü) Güz aldatan boyalarla bir istih- | kalu gelmek Karilerimizin mektupları Talebe tramvayları için teşekkür Üsküdar ve Kadıköy tramvay Ida- resi mekteplere derami &den çocukla- yalnız talebeye mahsus tramvay ara- baları tahsis ime Bibi büyük bir 10- âlenen teşekküre tarassutunuzu ricâ ederiz. Mühendis: Daniş, muallim; Ma- hir, yorgancı: Ramiz, tüccardan: Tev- fik, Mümeyyiz: Ekrem, bayan: Nigâr, muallim: Salih Zeki, # Mete caddesinin çamuru Taksim meydanında yıkılan binala- rın enkazı ve tapraklar kamyonlarla başka yere naklediliyor. Bunlar Metş enddesinden geçiyorlar. Yakat her ge- gişte bir miktar toprak dökülüyor. Son günlerin yağmuru yüzünden bu toprak- Jar çamur halini aldı, caddede çamur- dan geçilemiyor. Buna karşı bir çare bulmak lazımdır. A.B. KÜÇÜK HABERLER: A İngiltereye sevkedilecek mallar menşe şohadelnamelerinin noterlikçe İngilizceye tereüme ettirilmesi muvafık olacağı Tica- ret odasınca alâkadar taciriore bildiriimiş- tir. 4 Iracat hareketi devam etmektedir. Dün de Fransaya külliyetii miktarda sivri fındık; Yunanistan, Bulgaristan ve İtal- yaya balık iliraç edilmiştir. k Elekirik idaresi, şehrin bazı yerlerin- deki kabloları değiştireceğinden, bugün saat 12 ile 15 arasında ş9hrin bazı yerlerlm- de elektrik cereyanı kesilecektir. Belediye Sular idaresi, kesilen Kırk- çeşme suyu yerine camilerin avlusuna ka- dar Terkos suyu tesisatını yapmıştır. Avla içinde ve şadırvanlardaki tesisat, Evkaf tarafından yapılacaktır. Belediye ile Evkaf arasındaki anlaşma üzerine Sular idaresi camilere verdiği su için Evkaflan ücret als mıyacaktır. # Cağaloğlunda oturan Dr. B, Orhan dün Xendi idare ettiği hususi otomobille Fatih caddesinden geçerken bir kadına çarpmıştır. Tekerlekler altında ezilerek ka- fasi parçianan kadın derhal ölmüştür. Aditye doktoru B. Enver Köran tarafın- dan yapılan muayens neicesinde cesedin gömülmesine izin verilmiştir. Ölen kadı- Dın hüviyeti ve kaza e'rafınia zabıta tah- kikata başlamıştır. # Mehmed adında bir amele dün sabah büfesi Salihle kavga etmiş. keserle Salihi başından yaralamıştır. Salin hastaneye kaldırılmış, Mehmed yakalanarak tahkika- ta başlanmıştır. . Bir kasabayı | işe yarıyorlarmışl.. maskelemekte çok | Istimlâk borçları ödeniyor Gelecek sene sonunda barç kalmıyacak Belediyenin senelerdenberi birikmiş Is- tlmlâk borçlarının ödenmesi için Belediya Reisiik makamının Umumi meclise yeniden yüz bin liralık bir münakale teklif ettiği yazmıştık. Bu suretle 38 bin liralık mev- cud tahsisat 198 bin lira oluyor. Bununla derhal tediyeye başlanacaktır. Belediyenla birikmiş eski istimlâk borçları 400 bin lira olarak tahakkuk etmiştir. Hazirana kadan 138 bin Ilra ödendikten sönra 940 bütçesi- ne de mütebaki 202 bin lira konacak ve senelerdenberi haklarını alamamak sure- tile birçok mahrumiyetlere katlanan alâ- kadarlar tatınin edilecektir. Bu istimlâk borçları, eski İstimlâk kanu bundan mütevelliddir. Yeni kanun istim- lâk edilecek bir «gayrı menkul, için derhal parasının şart ittihaz ettiğine göre, bundan sonra bu gibi teshhurlere im- kân verilmiyecektir. Bu istimlâk borçları birçok acıklı ve elem verici hikâyelerle doludur. Meselâ an- Besinin, babasının zamanında evi İstimlâk edilen bir adam, ancak yirmi alı yaşına girdiği sene, kendisine miras kalan İstim- lâk parasını almıştır! Buna benzer daha birçok misaller vardır. Belediye, senelerce bu borcu ödememekle birçok hemşehriler'a #ararına hareket etmiştir, Vali ve Belediy» Relsi Dr. Lâlfi Kırdarın bu mütedahll borç- ları ödemek hususunda gösterdiği hassa- siyet, birçok zavallı hak sahiplerini sevin- direcektir. Kahve ticareti 20 tacir, kahve ticareti yapacağını bildirdi Hükümet, Brezilya Kahve şirketinin mu- kavelasini temdid etmediğinden şehrimis- deki Lab kadar kahve taciri, kendi he» saplarına kahve ticaretine başlamağa ka- rar vermiştir, "Keytiyetten 'Ticnret odam da haberdar edilmiştir. Kahve tacirlerinden bir kısmı şimdiden, kahve İhraç eden mem- leketlere külliyetli miktarda sipariş ver- miştir. Kahve ticaretinde serbes rekabet usulünün kabulü, perakende kahve flatleri- nin düşeceği kanaatini (uyandırmıştır. Şimdiki halde şehirde iki aylık kahve ât0- ku vardır. Serbes kahve Lacirlerinin sipa- rişleri, yılbaşından evvel karşılanamıya» KaradenizdeveEsede fırtınavar caktır. —-— İnkılâplarımıza âid bir resim kolleksiyonu vücuda getirilecek 25 ressamdan müteşekkil Müstakil Res- samlar Birliği, inkılâplarımızın safhalarını gösteren tahiolardan mürekkep bir kollek- siyon vücude getirmeğe karar vermiştir. Bu kolleksiyon İstanbulda dalmi mahi- yetie olmak üzere bir galeride teşhir edile- cektir. Ressamlar bu maksadla Belediyöye müracaat ederek bu tabloları vücude ge- tirmek üzere kendilerine biz salon temin etmesini rica elaniğler ve galeri için de mü- nasip bir yere ihtiyaçlarından bahseyic- mişlerdir, Belediye, restamlara Azami surette ko- laylık göstermeği vadetmiş, Parti de ayrıca yardım edeceğini bildirmiştir. Dün gelen vapurlar Dün limanımıza OYuzosiavr bandıralı Lovçen, Bulgar bandıralı Vama, Sovyei bandıralı Zvanetya, Yunan Ar kadi vapurları gelmiştir. Bu vapurlarla Ji- manımıza yeniden mühim #uktarda şeker, biber, kına, çuval bezi, deri, kimyevi ecza, sargı bezi, otomobil aksamı getiriimiştir. Fakat yeryüzündeki bunca ka- istihkâma ressam mu yetişir?.. Jar çırpıda | Cephede var, şehirde yok! Bir arkadaşım geçen cumartesi günü: — Biliyor musuu? dedi, kaç hafta- danberi hiç bir yere gittiğim yok. Ne bir eğlence yerine, ne tiyatroya, ne sinemaya... Yarın pazar, inşallah bi. Taz eğlenelim, Malüm ya, meşhur söz- dür. Çalışmak için dinlenmek ve eğ- lenmek İâzumdır. Halbuki ne zaman- danberi ben eğlenceyi adamakıllı ğımal ettim... Hele bir yarın olsun... Ertesi günü pazardı. Ben yine otur- muş çalışıyordum. Baktım, eğlenmek için pazarı dört gözle bekliyen arka- daşım oduya girdi. Sordum: — Hayrola... Hani bugün adam akıllı eğlenecektin?... İçini çekti: — Evet, dedi, niyetim öyleydi. Bu sabah kalkar kalkmaz, her pazar gü- nü bir çok vatandaşlarımızın düşün- düğü gibi bende kendi kendime: «Nereye gitsem?... Acaba nereye git- sem?..» diye sordum. Ne dersin eğ- lenmek için bir tek yer aklıma gek medi. Nihayet sinemaya gilmeğe ka- Far verdim. Evden de bu niyetle çık- muştım. Hakikaten de gürel filimler vardı, Fakat sinemaların önleri © kadar kalabalıktı ki içeriye gireme- dim. Hattâ bazılarının önlerinde polisler inzibatı idare ediyordu. Ca- nım sikildi, Yine en eğlenceli, en s- kıntısız olarak aklıma İşimin başı geldi. Buraya koştum. Eğlenmek için günleri İple çeken arkadaşımın pazar günü dönüp dola- şıp tekrar çalışma masası başına dön- — Yarın olsun da bir eğleneyim... dediği zaman ben içimden gülümse miş, nasil eğleneceğini pek merak deki eğlence hayatına ald yazılar ve resimler vardı. En büyük artistler cep- helerdeki hayatın eğlenceli geçmesi için Paristen kalkıp Maginet hattına gidiyorlarmış. Hattâ bu arada Moris Şövniye de gitmiş... O zaman düşündüm. Eğlence cep- heye top, tüfek, gülle, kurşun, mermi yollarlariğen bunların arasında eğ- İence unsurlarını da göndermeği ih- mal etmiyorlar, Cephede ihmal edilmiyen eğlenceyi şehirde bulamamak oldukça garip bir şeydir. Eğlencenin ruh ve maneviyak üzerindeki tesirini tekrarlamak bile abestir değil mi? Hikmet Feridun Es ...1am0n1 arasan EEE EEE EEE EE # Beyoğlu Halkevinden: 1 — 23/11/9395 Perşembe günü saat 1830 da Evimizin Te- pebaşındaki merkez binasında hâkim B. Ekrem Korkot baralından «Velâyet hakkın mevzuunda mühlın bir konferans verilecek tir. 2 — Herkes gelebilir. x Eminönü Halkevinden: Evimizce İngi- Wee kursları açılacaktır. Yazılmık arzı edenlerin ber gün Cağaloğlundaki büromu- za müracaatları ve kursun açılacağı 39 İkinciteşrin 09 Perşembe günü saat 17 de dershanede bulunmaları ilân olunur. * Bakırköy Halkevinden: (o Evimizde açılasağı evveline .Nân edilen bilmeyenle- ye türkçe okuyup yazmayı öğretecek kur- sa kayıt müddeti uzatılmış, ders saatleri müdavimlerin iş ve güçlerine mani olma» yacak şekilde tesbiş edildiği gibi kursun nihayetinde okuyup yazmayı Öğrenmiş olanlara vesika verilmesi de kararlaştı- rumıştır. İsteklilerin ikişer vesika fotoğ- rafile birlikte hergün saat 9 dan 18 e ka- dar Halkevi idare memurluğuna müra- caatle kayıt olunmaları ilân olunür, B. A. — Merak etme, bu işte kadın- iz mehâretinden de istifade dile