24 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Teşrinisani 1649 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Erzincan zelzelesinde 28 ölü 25 yaralı var Şimdiye kadar 366 ev yıkıldığı tesbit edildi, vali zelzele yerine gitti Erzincan 24 (Akşam) — Şimdiye kadar vukubulan tesbite göre Bâş- köy, Karsa, Mans, Karakulak, nw hiyelerinde 386 ev yıkılmış, 28 kişi ölmüş, 25 kişi de yaralanmıştır. Vali, selzele yerine gitmiştir. Erzincan 23 (AA) — Satı günü vaku bulan zelzele neticesi olarak Tercan kazasının 135 hancden İbaret ol#n Karakulak nahiye merkezinde. Ki evlerin bir kısinı kâmilen yikilmiş ve mütebakisi içinde oturulmaz ha- le gelmiştir. Bu köyde 14 hafif yaralı vardır ve bugüne kadar muhtelif fa- gılalaria dokuz zelzele köydedilmiş- tir, Karakulak nahiyesinin 65 haneli Hinstu, 27 haneli Mıskı, 45 haneli Karadoğan, 27 haneli Mırzaoğlu, 12 haneli Tabu, 12 haneli Hacıbektaş, 10 haneli Keleş, 30 haneli Otlukbeli, 45 haneli Ergeme köyleri kâmilen ve 40 haneli Ardanı köyünün mühim bir Kısmi ve 8 haneli Başçavuş ko- mununun 5 hanesi yıkılmıştır. Bu köylerde nüfus zayiatı yoktur. Yal Biz 15 yarali vardır. Hant Nahiyesi evleri kâmilen yıkıl- mıştır, İ ölü ve 4 yaralı vardır. Yine bu nahiyenin 40 haneden ibaret Bo- zaga komununun 30 hanesi kâmilen yıkılmıştır. Bu nahiyede 13 ölü 10 ağır yaralı vardır, Yine bu nahiye nin diğer köylerinde 165 ev hasara uğramıştır, Başköy nahiyesinin Keleşe köyün- de 3 çocuk, 2 kadın, Gelence köyün- de 2 çocuk, Hıranı köyünde 1 kadın, Tolos köyünde 6 çocuk ki 15 kişi yı. kılan binalar altında kalarak ölmüş» tür, Evleri yıkılan balk sokaklarda kalmıştır. Erzincan valisi iki günden beri refakatinde sıhhiye memurları e Ey felâket mntakasında emmi şiddetli fırtına devam ediyor Hava soğudu, Trakya ve Orta Anadoluya kar yağıyor Karadenizde, üç gün evvel başlar yan yıldız karayel fırtınası, dün de, bütün şiddetile devam etmiştir. 48 #aattenberi Büyükderede yatan iki gilep ile Bartın postasını yapan Mer- sin vapuru, dün de Karadenize çika- mamışlardır, Dün limanımızdan Karadenize hiç bir gemi hareket etmemiştir. Dün, saat 15 de Köstenceden lima- nımıza Ardial vapuru gelmiştir. Ar. dialdan başka bir de Macar bandıra- h Tuna vapuru gelmiştir. Diğer ta- raftan dün 12 de gelmesi beklenen Ege vapuru da, Karadenizdeki fırtı- na yüzünden -24 saat teahhurla bu gün 12 de limanımıza gelecektir, Ka- radeniz vapurunun da yarınki cü martesi günü Ilmanımıza gelebilece- Hi ümid eğilmiktedir. Marmara ve Ege denizlerinde kuvvetli rüzgârlar €smekte ise de hiçbir kaza kaydedil. memiştir. İzmirdeki fırtınanın zararlari İzmir 23 (Telefonla) — Dün gece saat birde İzmirde çıkan şiddetli fırtına bazı Amerikanın Avrupadaki sefirleri Bir kısmı rapor vermek üzere Amerikaya çağrıldı Nevyork 3—1 — Kevyork 'Taymis gr zetesinin yazdığına göre Amerika hü- kümeti, Londra ve Brüksel sefirlerini rapor vermek üzere Vaşingtona da- vet etmiştir. Polonya sefirı de Ameri- kaya gelecektir. Amerika, Paris sefi- rini de Vaşingtona davet edecektir. Yapılacak görüşmelere büyük ebem- miyet veriliyor. B. Roosevel: bu görüş- Mmelerden sonra kongreye gönderece- ği senelik harici politikaya aid mesa- Jimi hazırlıyacaktır, Fransız firmaları İzmirde anlaşmalar yapıyorlar İzmir 23 Telefonla) — Fransa konten- Türkiye kuru mpyralarına ayri- 40 milyon franklık hisse üzerine birçok Fransiz firmaları İzmirdeki ihracatçılara müracaat etmişlerdir. Mühim anlaşmalar yapılmak üzeredir... Güzel “sanatlar müdür muavinliği Ankara 23 (Telefonla) — Muhar- rir ve muallim Sabahaddin Ali güzel sanatlar şübe müdür muavinliğine tayin edilmiştir. Letonyadan 3000 Alman hareket etti ga 23 (A.A) — Memleketlerine n 3,000 Almanı hamil üç ınfen'e hareket etmiştir, Farları, sebebiyet varmiştir. Çeşme kaza- Binde şiddetli yağmur esnasında B. Ahmed ve Alinin evlerine yıldırımlaz düşmüş, du- var ve camları tahrip etmiş, ahırlarda bü- lunan Iki hayvan telef olmuştur. Bügün saat 0,15 te Bergama kaza mer- kerinde hafif bir gezel olmuştur. Hasar yoktur. Hava soğudu İki gündenberi memleketin her ta- rafında hava soğumuştur. Dün İs. tanbulda eni fazla sıcaklık 77 derece idi, Akşam üzeri termometre 4 dere- ceye kadar inmiştir, Ankarada en fazla sıcaklık 9 derece idi. Rrzurum- da sıfırın altında 1, Karsta 5 derece- dir. Trakyada ve orta Anadolunun birçok yerlerinde termometre sıfir- dan aşağıdır. Dün İstanbulda Sert bir şimal rüz- gâri esmiş, âkşama kadar yağmur yağmıştır. Trakyanın birçok yerleri- ne, orta ve doğu Anadoluya kar'yağ- maktadır. Uludağda karın kalınlığı 44 santimetreyi bulmuştur. Era. rumda 40, Trakyada Kırklarelinde 2 santimetredir. İngiltere kralı parlâmentoya yeni bir mesaj gönderdi Londra 33 — Parlâmenlonun içtimala- rının temdidi dolayızle kral, Lordlar ve Aram kamaralarına bir mesaj göndermiş- tir. Bunda Almanyanın yeni taarruzu Ye fena niyeti karşısında İngilterenin şere- fini, insanlığın hürriyet ve terakkisi da» yasını korumak için harbe girdiği, maddi istifadeler peşinde koşmadığını bildirdik- ten #onra yapılan fedakârlikleardan bah- setmekis ve «davamızın muzaffer olacağı- na şüphe e yorez> demektedir. İzmir tütüncüleri toplandılar İzmir 23 (Telefonla) — Ticaret Vekili- miz B. Nazmi Topçuoğlunun ötüm piya- sari hakkındaki beyanatı, Ege mintakası tütün müstehsilleri arasında fevkalâde memnuniyetle karşılamıştır. Bugün İzmire deri Amerikan tütün kumpanyaları direk- törleri ve diğer tütün tacirleri Miıntaka Ticaret müdürlüğünde bir toplantı yapmış- Jardır. Ticaret odası umum! kâtibi B. Tur- gud Türkoğlu, aldığı direktif üzerine Tica- ret Vekilimizin beyanatı hakkında kendi- lerine izahat vermiş ve tülün piyasasının 1 birinelkânundan evvel açılmamasının münasip görüldüğünü söylemiştir. Tüctarlar, Vekilin bu arzusunu yerine getireceklerine söz vermişlerdir. İzmir Doyçe Oryant Bank binasında yangın çıktı İzmir 23 (Telefonla) — Bugün Birinci- kordonda Döyçe Oryant Bank binasında kalorifer bacasından duvar içinç sirayet eden kivılcuzlardan yangın çıkmış, yetişen itfaiye tarafından söndürülmüşlür, Zarar 200 Hra kadardır. Nevyork sergisi mümessilleri Ankarada şerefleri şereflerine e ziyafette Başvekilimiz bulundu Ankara 23 (Telefonla) — Bu sabali İstanbuldan buraya gelen Nevyork &ergisi Komite relsile rels Muavini €ski Nevyork polis müdürü şerefleris De bugün Amerikan elçiliğinde bir öğle ziyafeti verilmiş, ziyalette Baş- yekil ve bâzı Vekiller de hazır bulun. muşlardır. Tiğaret Vekilinin temasları Ankara 23 (Telefonla) — Ticaret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu Sovyet ticaret ataşesini kabul etmiş ve ken- disile iki memleketi alâkadar eden ticaret meseleleri hakkında görüş- müştür. Lâleli cinayeti Henüz ipucu bulmak kabil olamadı 'Evvelk! gece Lâleli yangın Yerinde Bay- Fam izminde bir gencin muhtelif yerlerin. den ölüm halinde yaralı olarak bulundu- Bunu dün yazmıştık. Emniyet müdürlüğü elnayet masası memurları dün bu işin tah- Kikatına el köymuştur. Bayramı, kendisini yuranın kim olduğu» mu bir türlü söyliyemediği ve bilhassa ta- nimadığı Için zabıta muhtelif tpuçları Üze- rinde yürümektedir. Esşarengiz bir eşkilde yaralanmış olan.bu adağıın, Tophancde di- kimevi işçilerinden olması, bundan biz müddet eryei, Galatada gene esrarlı bir şe- kilde öldürülen ve gene dikimevi işçilerin. den olan Alinin vakasını hatırlatmıştır. Bayarama, dün geç vakit hastanede ikin- ci bir ameliyat yapılmış ve karında seyrs- den kurşun aranmışsa da bulunup çıkarı. Jamamıştır. Kurşunun diğer bir üsra sap- Yanmış olduğu tahmin edilmektedir. dayısının çocuğu Ali ile aralarının açık öl. duğunu söylemiş, burun üzerine zabıta me- murları bu nokludan du tahkikata > miyet vermişlerdir. Yaralirin Kendisini vı Tanı tamamlle görmemiş olmasi ortaya bir bayli müşkülât çıkarmaktadır. Hatay mebusları Atatürk kabrini ziyaret ettiler Ankara 23 (Telefonla) — Yeni Ha- tay mebusları bugün Atatürkün anıt kabrini ziyaret etinişler ve ebedi Şe- fin manevi huzurunda huşula eğil- mişlerdir. pe e Gemilerimiz Akdenizdeki ecnebi (o limanlara gidebilecekler Ankara 23 (Telefonla) — Ticaret gemilerimizin -Cebelüttarık boğazın. dan çıkmamak ve Kızıl denize inme mek şartile Akdeniz havzasındaki ecnebi limanlara Sefer yapmalarına izin verilmesi Vekiller Heyetince tas- vip edilmiştir. Rize ve Urfa Belediye reislikleri Ankara 23 (Telefonla) Rize merkez belediye Treisliğine Hüsnü Fehmi Biberin, Urfa belediye reisli. gine Ömer Alayın intihapları hak. kında belediye meclislerince verilen kararlar yüksek tasdike iktiran et. miştir. Türk - Rumen ticaret anlaşması Ankara 23 (Telefonla) — Rumen- lerle akdettiğimiz yeni ticaret ve kli. ring anlaşmaları tasdik edilmek üze. re Vekillâr Heyetine verilmiştir, Yeni Zelandalılar İlk kıtaat Avrupaya hareket etti Londra 23 — Yeni Zelândalı ilk kı. taat Avrupaya hareket etmiştir. Bu askerler general Bermard Preibergin kumandası altındadır, General, İngil- terenin en büyük askeri nişanı olan Viktorya Krosu ham hamildir, Sovyet t elçisi Ankarada Ankara 23 (Telefonla) — Sovyet büyük elçisi B. Tereniiyef bugün İs- tanbuldan şehrimize gelmiştir, Almanyanın Tahran elçiliği Roma 23 (A.A,) — Havas ajansı bil diriyor: İtalyadaki Onazilerin şefi Erwin Ette, Almanyanın Tahran elçiliğine tayin edilmiştir. Münih suikastı Yakalananların muhakemelerine yakında başlanacak Berlin 23 — Münih suikastı faili «Olarak yakalananların muhakemeleri- Te Yakında başlanacaktır. Muhakere- nin Münih, Leipzig, yahud Berlinde cereyan etmesi muhtemeldir. Alman istihbarat ajansının tebliği. ne göre Entelllcens Servis, Almanyada Mhtilâl çıkarmak için gizli bir telsiz | yasıtasile güya gayrimemnun kimse- lerle muhabere etmiştir. Halbuki ha- kikatte bunlar Gestaponun adamları ! idi. Muhabere.21 gün sürmüştür. Ga- zeteler telsizin fotoğrafilerini neşrei- yorlar. 'Telsiz İngiliz mamulâtıdır. İki İngilizin Hollandadan kaşırılışı Londra 23 (A.A) — İki eski İngi- liz. zabiti, Başhcs Best ve Stevens, Münih sülkâsdına İngiliz tebaasını karışlırmak hususundaki nazi kom- plosuna kurban gitmiştir. Daily Express'in Amsterdam mu- habiri, 9 Teşrinisanide Alman hududu yakınında Hollanda topraklarında iken bunların dramatik bir şekilde nasıl Almanyaya kaldırıldıklarını an | Jatıyor. Yüzbaşı Best ve yüzbaşı Stevens “bir Hamlede etleri bağlanmış ve si- Jâhla tehdit edilerek hududu geçmes ge metbür edilmişlerdir. Kahvede oturan iki Almanın da elleri bağlanmış ve Alman toprağma sevkedilmişlerdir. Müteakiben Ges- tapo ajanları mitralyözleri kahvenin sahibine ve garsonuna ve gümrük memurlarına tevcih edilmiş Olduğu halde Hollanda olomobilinin basa- mağına çıkmışlardır, Bunlardan biri yaralı şoförü otomobilden diğarı at- mış, motörü çalıştırmış Ye otomobili Alhen toprağına sevketiiştir. Kahve sahibi İle gümrük memur- ları o zaman Hollanda mâkamatına telefönla . meseleyi o anlatmışlardır. Hoilanda polisi Venle şehrine geldik- leri zaman hudut sükünet içinde idi. Elser idam edildi mi? Amsterdam 23 (AA.) — Münih Suikasdinin faili olarak ittibam edi- len Elserin idam edildiği hakkında şaylalar dolaşmaktadır. Amerikaile Japonya arasında gerginlik Amerika azimkârane harekete devam etmek niyetinde Vaşington 23 — Hariciye müste- şarı, Amerika ile Japonya arasında yeni bir tcaret muühedesi akdi için hiç bir müzakere cereyan etmdiğini söylemiştir. Bu beyanat, Amerikanın Japonyaya karşı azimkâr hareket et- mek niyetinde olduğunun yeni bir ni- şanesidir. “Amerika, Japonya ile arasındaki ticaret muahedesini feshettiğini 20 temmuzda bildirmişti. Bu karar teb- Uğinden 6 ay sonra, yahi 20 ikincikf- nundan itibaren meri olacaktır. Amerika, bu müddet zarfında Jw ponyanın hâtti hareketini değiştire. ceğini ve bu suretle yeni bir anlaş maya imkân birakacağını ümid etmişti. Bu ümid tahakkuk etmemiş- tir, Japonyanın Çinde Amerika tebe- asınâ ve Amerika menafiine karşı ta- kib ettiği usuller Amerikada büyük memnuniyetsizlik uyandırmıştır. Almanya bitaraf Balkan blokuna muhalif Bükreş 23 (AA) — (Reuter): Alman elçiliği ile münasebeti olan mahflilerde söylendiğine göre, mezkür elçilik bitaraf bir Balkan bloku- bun teşekkülüne almıştır. mani olmak üzere elinden geleni yapması için talimat Rumen kabinesi değişti (Baş tarafı 1 nci sahifede) rın çekilmesi ise Almanya tarafından teklif edilen ihracat ve ithalAt siste- mini kabul etmemesinden ileri gel miştir. Alman Obeyeli üç ay içinde 4000 vagon petrol verilmesini, markla, tediyat yapılmasını, Romanya Ssâr- nıçıı vapurlarile sevkiyat icrasını İs- temiştir. Romanyslılar buna razı ol mamışlardır. Romanyalılar, ya dövizle, yahut mukabilinde silâh ve mühimmat ve- rilmek suretile benzin ve petrol ver- meği kabul ediyorlar. Her halde ken- di şimendifer maizemelerile sevkiyata Yanaşmıyorlar. Çünkü mevcut vagon- Jarı ancak kendi-ihtiyaçlarına kâfi dir ve Almanyada müteaddid vagon- ları kalmışlar. Diğer taraftan bir anlaşma olsa bi- İe nakliyat ii çok güç görünmekte- dir. Kış başladığından Tuna nehri ve” mtasile nakliyat durmak üzeredir. Sovyetler Bükreş - Çernoli - Lem- berg - Breslav hattını kesmişlerdir. Bü yol ile de sevkiyat yapılamamak- tadır. Yalnız Yugoslavya - Macaris- tan yolu kalmıştır ki bununla da nak« Uyat yapılması çok güçtür. Dr. Claudius müstesna olmak üzere iktisadi müzakerelere memur Alman murahhas heyeti tayyare ile Berline hareket etmiştir. B. Tatareskonun beyanatı Bükreş 23 (A.A.) — Rador ajansı tebliğ ediyor: Tataresko, saat 18,45 te kral tarafından kabul edildikten son“ ra matbuata aşağıdaki beyanatta bu- Tunmuştur: «Argetolanunun istifasından son- ra Kral milli kalkınma cephesi çerçe- vesi içinde yeni kabineyi teşkile beni memur etmiştir. Bu yüksek vazifeyi muvaffakıyetle o neticelendireceğimi Ümid ediyorum.» “ Hariciye Vekilimizin bir Fransız gazetesine beyanati Paris 23 — Türkiye Hariciye Veki- li Şükrü Saracoğlu Paris - Solr gaze. tesinin Ankara muhabirine beyanat- ta bulunarak «Sizinle teşriki mesaf- miz uzun Zzamandanberi hazırlan mıştı. Bunu her sahada genişletece- Biz» demiştir. İngiliz Başvekili radyoda bir nutuk söliyecek Londra 23 (A.A.) B. Chamberlain, pazar akşamı «Biz ve harp» mevzuu hakkmda radyoda bir nutuk söyliye- cektir, Dahiliye Vekili Hatayda Adana 24 (Akşam) -— Dahiliye Ves kili B. Faik Öztrak bugün buradan Dörtyola gitmiş, orada Halay valisi tarafından karşılanmışlır. Vekil, bin müddet Dörtyolda dinlendikten son- ra İskenderuna gitmiştir. Bugün Am takyayı ziyaret edecektir. İnhisarlar Vekili Mardine gitti Diyarbakır 24 — (Akşam) — İnhi sarlar Vekili B, Ralf Karadeniz dün sabah maiyeti ile beraber, burkdan Mardine gitmiştir.