24 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA İçinde yaşadığımız mübarek bolluk Bir arkadaşım: — Saadetimizin derecesini matbu- Atımız aksettiremiyor! - dedi, - Oku Bruyor musunuz? Değil Almanyada, baltâ bitaraf bazı memleketlerde bi le, şeker, yağ gibi maddelerin müza- Yakası çeklliyormuş. Biz burada, göl gesinin gölgesi suretinde olsun Zzer- Fece sıkıntı duymadık. 1914 harbinin İlk aylarında şeker - gümüş para - Üç kuruşken, kısa zamanda üç altına sıçradı. Bugün yeril yerinde, kıpırda- maksızın duruyor, Kımıldanacağı da yok. “ürkiye, bir çok bakımlardan «kendi kendine kifayet etmek», hattâ «elverip urtmak» iktisadi bahtiyarlı Ema ulaşmıştır. Paramız, Avrupanın her yerinde en aranılan paralardan- dır. Uzat; hürmetle, tehalükle boz- sunlar; güle güle harca... Akşamları biraz zeytinle ekmek yer, çay içerim. LÂf uzuyordu. Acikmıştım. Sıkıla- rak: — Affedersin, ikram edecek birşey değil amma... - dedim. - Buna bu kahvaltıda arkadaşlık eder misin? Dostum Orta Avrupa seyahatinden yeni avdet etmişti. « — Heygidi dünyadan bihaber!» der gibi yüzüme baktı. Masanın üzerinde duran somun parçasını aldı. — Taze taze, misk gibi. Ne nk Elhamdülillâh... - kokladı, öptü, «skilerin yaptıkları gibi hür- metle başına koydu. Zeytinlere muhabbetle baktı. — Şunlar on kuruşluk mu? — Beş. — Ve istediğin kadar, doyabildiğin kadar alabiliyorsun... Bana, başkası- na, ötekine, hattâ lâalettayin birine, sigara ikram edercesine verebiliyor- sun. Bundan servetçe sarsılmıyor- Sun... Ne bühtan: «Sigara ikram eder gibi...» dedim. Bir çok yerlerde sigara içen adamın yanma, koku almak için yaklaşan tiryakiler var... Umumi harp senelerini hatırlayalım... O feci gün- lerin müzayakasını çoluk çocuk yaşı. yan bedbaht milletler bugün de var... Bizde en ihtisassız işlerde bir kaç sa- at çalışmağu mukabil, bir çift toriği al iki eline, götür.. İstersen yanına bir kaç demet salatada kat.. «Bir ailenin bir haftalık nafakasını nere ye götürüyorsun, kaçakçı?» diye ya- kana yapışan olmaz... Safayı hatırla yersin... Yersiniz... Kedinize, köpeği- nize de ikram edersiniz... Kahveleri. nizi . vatani hiyanet işlemiş olma. dan - höpürdete höpürdete içersiniz... Ne âlâ memlökette yaşıyoruz... Bu sa- adeti, şuurumuzla da tadalım.. ... Yeni şairlerden Oktay Rifat (ki meşbur Samih Rifatın oğludur) yeni usul üzere bir şiir yazmış, Mısraları tam aklımda değil amma, şu mealde: «Hitler amca! — Yarın akşam bize ou. yur. — Kâhkülünle bıyıklarını anneme gös- tereyim. — Buna karşılık sana. — Dolaptan töreyağı alıp getiririm. — Askerlerine gös- termeden yersin!» bir mizah olarak hoşuma Siyasi giti Bizim için umuru âdiyeden olan okka okka yağlar, baba baba torikler, hevenk hevenk soğanlar, cezve cezve kahveler bir çök devlet reislerine bile nasib değil... (Hakikaten de geçen- lerde Hitlere aid kahveler müsadere olunmamış mıydı?...) Bir yiyelim, bin şükür edelim... Ve Vali ve Belediye Reisi dün geldi Bükreşte gördüklerinden büyük memnuniyetle bahsediyor Bir müddettenberi Bükreşte bulunan Vali ve Belediye Reisi Dr. Lâtfi Kırdaz, dün saat 15,15 te Ardiai Rumen vapurile sonra vilâyete, rek meşgul olmuştur. B. Vali, dün bir mu- hat Romanya ti intibaları- olmuştur. Bu şehir iman ve çalışma aşkı- rın en canlı bir misalidir. Bükreşte Ankarayı ve Ankaranın yara- dalışını hatırladım. Çorak bir toprak Üs tünde ve Anadolu yaylasının ortasında biz meşale gibi yanan bu şehir her yerden ge- len zairler karşısında Türk milletinin is- Gkbâlini aydınlatan bir âbide gibi nami yükselmekte ise Bükreş te gün geçtikçe İleri hamlelerile Balkanların en güzel biş şehri manzarasını almıştır. Bir kaç sene- denberi gittikçe artan faaliyet eski ma- balleleri bulvarlara, parkları Melezi. — DUDYARMAF, BAZMNIN , peni yemi | WEÜŞMMee Şe Ke leim en yek, İNİ | baran)... eme yeni Şişli santralı yarın açılıyor Harbiye, Maçka, Maçka, Şişlide telefon numaraları değişiyor Telefon idaresinin yaptı Yaptırdığı yeni Şişti santralı yarınki cumartesi günü &aat 1$ de merasimle açılacaktır. Şişli santralının tesisi münasebetile Beyoğlu santralına bağ- Mı olan Harbiye, Maçka, Şişli semti abbne- leri yarın saat 15 den İtibaren Şişli san- tralına bağlı olarak işliyeceklerdir. Son z8- manlarda ihdas edilen 35 numara ile büş- ayan 280 abone İle Beyoğlu suntralına bağ» Mh olan 1450 abone Şişli santralin bağla- nacaktır. Bu abonelerin telefon numaraları gimdiye kadar (4) rakamile başlamakta İdi, Bundan sonra bu abonelerin numaraları değişecek ve (8) rakamile başlıyacaktır, Telefon idaresinin yeni bastırdığı 1039- 1940 telefon rehberinde «4» rakamile başlı- yan bu abonelerin «8» ile başlıyan ye- ni numaraları bulunuyor. Yeniden telefon in müracant edenlere n aonra sıraya konan mürsonatlar ted- riçi b4 sureti is'af edilecektir. Adliye sarayının inşasına ilkbaharda başlanacak İstanbul adilye sarayı plânında yapıla cak tadilâr etrafında Adiiye Vekâletile görüşmek üzere Ankaraya giden mimar B. Asım Kömürcüoğlu İstanbula gelmiş- tir, Vekâletle yapılan temaslar neticesin- de plânda yapılması icab eden tadilât ta- mamlanmıştar, Hapishane binasının yıkılma işi de bit- mek üzeredir. Fakat kış bastırdığı cihetle şimdi adliye sarayının inşaatına başla mağa imkân görülmemektedir. Saray in- gaatına önümüzdeki ilkbaharda başlana- caktır. O zamana kadar İstimlâk ve top- rak tesviyesi işleri de tamamlanacaktır. Bir talebe pansiyonu yapılacak Yatmız Avrupanın değil, Balkan memle- ketlerinin de birçok şehirlerinde talebe pansiyonları vardır. Halbuki şehrimizde henüz böyle bir müessese yoktur. Belediyenin Sultanahmedde © tramvay caddesinde yaptırmağı karar verdiği ye» ni Beleğiye sarayı ikmal edildiktön sonra Vali ve Belediye Reisi Dr, LÜİN Kırdar, şim- diki Belediyes merkez binasile Belediye Fen heyeti tarafından işgal edilen eski Maarif Nezareti binasını bir talebe pansiyonu ha- Hne koymada karar vermiştir. Bu suretle şehrimizdeki birçok yoksul va yersiz tale- MR ALA KA muz, iktisadi siyasetimiz, milli vahde- timiz sayesinde olduğunu da bilelim, (Vâ - Nü) o Fay gazino, barlar, parklar, bahçeler, hâller, Köstencede mezbaha, peynir fabrikam, aygır deposu, plâj ve gazinosu, modem otel, Sinaya, Baraşuva gibi sayfiye ve eğlen- 68 yerleri tedkikatıma mevzu olmuştur, Kanmatimce gerek Yakınlık ve nüfus gerek benreriik noktasından Karilerimizin mektupları Bazı eczaneler ihtiyaca kâfi değildir 19/11/939 pazar günü Tiforal almak icap etti, Feneryolunda otururum, Ika- metgihıma yakın olan iki eczandye baş vurdum. Bulundurmadıklarını söy- ein 10 ami gripin Süçleri Gznli. cm satıldıklarını, hal- baki adedi yedi buçuk kuruşa antalan tek kaşelik paketlerden daha fazla kâş ettikleri cihetle bu sonurculardan #nt- taklarını ilâve ettiler. Dün ben evde yokken beş aylık ço- cuğum hastalanmış, her vakit kendisi Me meşgul olan doktora zevcem evdaa telefon etmiş, doktor da (Siz eczaneden bana telefon ediniz. Verilrcek ilâç ha- sırdır. Kozacıya ismini ben söyleyim de bir yanlışlık olmasın demiş), Zevcem #sösaneye gidince oradaki telefonun kesilmiş olduğunu hayretle görmüş. Tekrar eve giderek döklora telefon et- miş. Doktor çocuğa Otalgan verilmesini söylemiş. İlâcı almak Üzere ccznneye gi- den zevcem yeni bir sürprizle karşılağ- mış. Telefonun kesilmesine mümasil bir sebepten dolayı elektrik de kesilmiş olduğundan eczas! Kibrit ve mum iane- sile uzun bir taharride bulunmuş ve ni- hayet (Bu ilâç ta bizde yoktur) ceva bı verilmiş, Zeveem tekrar Kırıltopra- &n adam gönderterek ici oradan al- dırtmış. Sıhhiye Vekâleti bir kaç sene evvel eczaneleri tahdid ederken sermaye hak- kında bazı kayıtlar koymuştu zannedi- yorum. Herhalde telefon ve elektrik bulundurmayan bir tezaneye koca bir semtin ânl ilâç ihtiyaçlarının temini gibi mühim bir iş birakılmamalıdır. Ait olduğu makamın dikkatini çekme» nizi saygılarımla dilerim, Ankara caddesinde Adalet hanında M4 numarada Rüytü Diktürk Tiftik ve yapağı ihracatçıla- rının toplantısı Şehrimizdeki tifzik ve Yapağı ihracatçi- ları dün öğleden sonra Ticaret odas salon- larında bir toplantı yapmışlardır. İçtimaı, saat 15 ta, yeni Mintaka Ticaret müdürü B. Avni Sakman açmıştır. Bundan sonra söz nlan Ticaret Vekâleti Teşkilâtlandırma müdürü B. Servet, içtimilun sebebini anlat- miş ve bir (Titik ihracat birliği) teşküinin muvafık olacağını söylemiş'ir. Içtiman İş- firak eden taçirler, €sM$ İlibarile teklifi kabul etmişlerdir. Tiftik tacirlerinin ara- larından peçecekleri bir komite Brlik ni- Zamnamesini hazırtıyacaklır. Amca ve hastane!... edeceğime kanlim. Bükreş Belediye Reisi general Dombrovs- cesur teşebbüslerinden dolayı hara- tebrik etmek isterim. Avrupanin ge- girmekte olduğu büyük buhran, bu değer- H icraastçının enerjisine hiç tesir etmemiş” tir. Sayın generali programının tatbikinde önüne çıkan bütün engelleri bertaraf ede- rek azm ve katiyetle çalışmakladır. Bükreş Pilosti, Sinaya, Baraşuva ve Kös- tenoede yaptığım ziyaretlerde hakkımda gösterilen hümmü kabul ve mişafirperver- Hkten dolayı bilhassa Propaganda Nasin 'B. Radyan'a. İntizamı Amme Nazirı general Marinesen”'e, Dahiliye Nazırı Otescu'ya ve bizle meşgul olan ve bize mihmandartık eden müdürü umumilerie ve çok kiymetli ve müteşebbis meslektaşım Bükreş Bele- diye Relsl general Dombrovsky'ye ve bu vesile ile hakkında büyük nezaket ve slâ- Ka göstermek suretile Türkiyeye karşı bes- ledikleri dostluk hislerini lafde eden Ru- men matbuatına teşekkür etmeği bir va- zife bilirim, Ve yine bizimie orada kaldığımız müd- detçe dalma meşgul olan Bükreşte çok sempati kazanmış ve muvaffak olmuş muhterem sefirimiz çok eski dostum B. Hamdullah Suphi Tanrıöverle arkadaşla rına eg da çok müteşekkir ve minnet- Kurbağalıdere cinayeti muhakemssi Cinayetin genç bir çocuk yü- zünden işlendiği öyleniyor Bir müddet ervel Kadıköyünde Kur- bağalıderede Feridun adında biri Tevfik adında bir berberi, ustura ile boğazını keserek öldürmüştü. Ağır cesa mahkeme- sinde şimdiye kadar cereyan eden muha- kemede Feridunun berber 'Tevfiklie bir araba meselesinden kavga ederek cinaye- W işlediği söyleniyor; berber Tevfik de o gün sarhoş olduğu için ne yaptığını bil. mediğini iddia ediyordu. Dün ağır ceza mahkemesinde bu muha- kemeye devam edilmiş. şabid olarak din- lenen polis memuru Muammer ifade- sinde: «Vakayı mütenkib mahalle bekçi- sinden malümat alırken bekçi Ali bana, oruda genç bir çocuğun çıraklık yaptığını ve Feridunla berber Tevfiğin araları bu çocuk yüzünden açık olduğunu, cinayetin w bu yüzden işlendiğini söyledi. demiş- Sanbteme, cinayete sebep olduğu söyle- nen ve henüz hüviyeti meçhul olan bu çocuğun hüviyeti tesbit edilerek şahid sı- fatile mahkemeye çağrılıp dinlenmesine, evvelce dinlenen ve mahkemede bu şekil- de ifade vermiyen bekçi Alinin de tekrar mahkemeye çağrılıp ifadesinin almasına karar vererek muhzkemeyi başka güne bırakmıştır. KUÇUK HABERLER: 4 İki seneye yakın bir zamandanberi Haliçte yatan İspanyol bandıralı Magelâ- nos vapuru, ya Yarın, yahut öbür gün mu- hakkak surette limanımızdan aynlacaklir. Geminin mürettebu! şimdiye kadar imodern bir taşkilâta bağlı- Yamamıştır, Val Dr. Lütfi Kırdar, bilhaş- sa Bükreş temizlik teşkilâlile yakından alâkadar olmuş, birçok notlar almıştır. Kendisine Bükreşte kullanılan vesait gös- terlimiştir. Vali, bu teşkilâttan İstanbul için kabili istifade olan kı: * Dün, Güm kimyagerler imtihanı Da 4 talipten üçü işür sualleri kapalı zarf , zarf, namzed We ni açılmıştır, Imtihan ev urada tedkik edildikten sonra Ankaray; nderilecektir. Biri İzmir, diğeri İstanbul zümrüklerinde Çalışmak Üzere iki kimyager alınacağından imtihanda kazananların #dedi ihtiyaca kâfi gelmezse imtihan tokrarlanacaktır. k Üsküdarda oturan altı yaşlarında Mü- yeser isminde bir kız, manşalın yanmda olururken etekleri tutuşarak vücudünün muhtelif yerleri yanmıştır. Müyesser nü- mane hastanesine kaldızılmışlır. Husus HASTANE Kahraman bir kadın Avrupa ajansları mütbiş muharebe haberleri, batan gemilere, boğulan in- sanlara, top düellosu altındaki cephe- lere dalr malâmat verirken Amerika. dan gelen havadisler arasında da Şu var: «Nevyotrkta bir operatör, güzelliği- ne herkesin hayran olduğu karısının yüzünü ameliyatla çirkinleştirmiştir. Çünkü bu adam herkesin karısına göz dikmesinden ıztirap duyuyormuş..» Havadisin burasma gelince kendi kendinize belki şöyle mırıldanacaksı- miz: — Vay alçak adam! Lâkin okumağa devam ederseniz operatöre karşı duyduğunuz hiddet biraz hafifliyecektir. Çünkü ayni ha- ber şu satırlarla bitmektedir. «Genç ve güzel bir kadın da herkesin kendisile alâkadar olmasından kocasının üzük düğünü gördüğü için yüzünün hamız- la yakılmasına razı olmuştur.» Bu müthiş havadis emsalsiz bir er- kek egoizmi ile şaheser bir kadın fe dakârlığını gösteriyor. Şimdiye kadar kadınların süslen- meğe ve güzelleşmeğe karşı gösterdik. leri büyük zaaf birçoklarının aklına Şunları getiriyordu: Aacaba kadınlar kimler için süslenk- yor?” Kimler için güzelleşiyor? Böyle düşünenlerin aklına dört ihtimal ge- liyordu; 1 — Bir kadın sırf kendi zev- ki için süslenir, güzelleşir, 2 — Bir ka- dın kocası için süslenir ve güzelleşir, 3 — Bir kadın hariçleki erkeklere ken. dini beğendirmek için süslenir, 4 — Bir kadın, kendisinin hemeinsleri, ya- Ni diğer kadınlar arasında sönük kal- mamak için süslenir ve güzelleşir, Bu ihtimallerden yalnız birini ka- bul edip, bunu bütün kadınlara teşmil etmenin imkânı yoktur. Muhakkak ki, yukarıdaki gayeleri güdüp ayrı ayrı düşüncelerle süslenen, güzelleşen dört çeşid kadın vardır. Lâkin bu Nevyork- lu operatörün karısı her halde bütün süsünü, bütün güzelliğini kocasına hasreden bir insan olduğunu, bu müt- hiş ve faciaengiz hareketi ile isbat et- miştir, ötekine giderken bu kadının şu hare- | keti az şey midir”... Kocasını en küçük bir üzüntü kar. şısında bırakmamak için güzel yüzü- nü hamızla yakan kadına bu asırda big kahraman gözlle bakılacağı gibi, sırf kendi kıslcançlığı yüzünden karısını ameliyat masasına yatıran erkeğe bil mem ne demeli?,.. Belki de bu opera» tör, Amerikada pek çok ras gelinen ve Feridun Es iy Bir sabıkalı on suçtan dolayı muhakeme ediliyor Bultanahmed birinci sulh ceza mahke- mesinde Murad adında bir yenkesleinin muhakemaesins başlanmıştır. İddiaya naza» ran Murad, Sirkeside dolaşmakta olan 70 yaşında Tevfik adında bir adamcağımn yanıma sokularak: »- Babanı seni Şahinpaşa Kraathanesin- de görmek istiyor, Diy» elini yakasına satmış ve ihtiyarım €ebinden 1500 Irasını çalmıştır. Ayni ge- küde Bokor adında bir tacirin 30 Tirasile cüzdanını ve Mustafa adında bir ihtiyarın paito ve ceketinin altından yeleğinin içlrş- deki esbinden parasını çaldığı gibi, diğer yedi kişiyi de soymuştur. Dün yapılan muhakemede Murad suçü- nu İnkâr etmiş, dinlenen dâvacılardan big kısmı: «Bizim yanımıza sokulan bu adama benziyordu amma, bu olup olmadığını katf surette bilemiyoruz. demişlerdir. Mahkeme, diğer dâvcların âa dinlenme- sine karar vermiş ve başka suçlardan mü- teaddid sabıkaları olan ve mevkuf bulunan Murad Tevkifhaneye “önderilmiştir. — Bir Şehir meclisi Azası hastane- lerin halkın sıhhatinden ziyade maa- rifin işine yaradığını söyledi bay Amca... .. Yani enteresan bir hastalık gö- rülürse hastaya itibar edilir... Görillmezse tez elden taburcu edilirmis!.. ye İce amma hastalığı enteresan olmıyan bir bahtsız gidip kendin! pa- ra ile de tedavi ettiremezse,.. w. O Zaman ne olacak? B. A, — Gelsin bükalım kocakanı Mâçlarıi,.