24 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

24 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 Finlândiyada dün ço Ranlı muharebeler oldu (Baş tarafı 1 inci sahifede) Finlândiyalılar, bir çok esir ve mü- him mıktarda harp malzemesi almış- lardır, Ruslar, şimzle doğru çekilmiş- lerdir, Finlândiya Reisicümhuru- nun bir mesajı Helsinki 23 (A.A.) Reisicümhur B. Kallio, mareşal Mannerheim'a bir me- saj göndererek Finlândiya ordusunun muvaffakiyetlerinden dolayı tebrikte bulunmuştur. Reisleümhur, bu mesa- jana şu sözleri ilâve etmiştir; s»Suomosalmi muzafföriyeti, tarihi- mizde parlak bir ziya ölarak kalacak- tır.» Fin tayyarelerinin faaliyeti Helsinki 23 (A.A.) — Cronstadt'ı bombardıman etmiş olan Finlindiya tayyarelerinin 30 tane olduğu öğrenii. miştir. Finlândiya tayyarelerinden mü- teşekkil diğer bir grup, Estonyadaki Rus. üssülharekelerini bombardıman etmiştir. Cronstadtdaki Rus harp gemileri, buzlardan dolayı oldukları yerde kal- maşlardır. Bu gemilerden bir çoğunun ciddi surette hasara uğradı zannedil- mektedir. i Finlândiya tebliği Helsinki 23 (A.A.) — 23 künunu- sani Finlândiya akşam tebliği: Kareli borzahında mühim bir şey ol- mamıştır. Ladoğa gölünün şimali şarkisinde düşman ağır zayiat vermiştir. Rus kıta- atının uğradığı zayinta bir misal olmak zere şunu kaydetmek gerektir ki, yalnız Rollanjalki muharebelerinde Ruslar iki gün içinde bin asker kaybetmişlerdir. Aittojokide Rusların müteaddit. ta- arrozları kırılmıştır. Diğer mıntakalarda yeni bir şey olmamıştır. Finlândiya sahillerinde buz üzerinde devriye faaliyetleri vukubulmuştur. Sovyet tayyareleri müteaddit şehir ve mevkileri bombardıman etmiştir. Fakat şimdiye kadar ancak iki kişinin ağır ya- yalandığı haber alınmıştır. Altı Sovyet tayyaresi muhakkak olarık düşürülmüş- tir. Diğer üç Sovyet tayyaresinin de düşürülmüş olması muh ir, Sovyet tebliği Moskova 23 (A.A) — Leningrad as keri mıntakası erkânı harbiyesinin tebliği: 22 kânunusanide her nokta- da keşli Kolları arasında müsademe- ler olmuştur. Bir çok mıntakalarda topçu ateşi teati edilmiştir. Sovyet İm iki keşif uçuşları yapmışlar» ir, İngiltere 30 tayyare gönderdi Roma 23 (A.A.) — Torino'da mün- twir Stampa gazetesinin Helsinki mvuabiri, İngiltereden Finlândiyaya otuz layyare gelmiş olduğunu bildir. mektedir, Helsinki 23 — Son günler zarfında Helsinkiye bir çok gönüllü tayyareci- ler gelmiştir. Bunların arasında, İtal. yanlar da dahil olmak üzere, her mili. lete mensup insanlar vardır. İtalyan tayyarecinin cevabı Helsinki 23 (A A.) — Reuter bildi- riyor: Dün Helsinkiye İtalyan tayyare Harp vaziyeti Cenubi Afrika parlâmento- sunda cereyan eden müzekere Kapetown - Cenubi Afrika- 23 (AA) — Reuter bildiriyor: Conubi Afrlka parlimen- tosu bugün ağzına kadar dolu idi. Parlâ. mento harp vaziyetini müzakere etmiştir. Hertzog da tekriri vermiştir. Bu takrirda ezcümle deniyor ki; «Almanya ile harp heline nihayeğ ver mek ve sulhü tesfs eylemek zamanı gel- miştir.» Hertaog, vu ilk fırsatlan İstifade ederek yeniden ihtarda bulunmak ve sulh yapıl- ması hususunda israr etmezse vazifesinde büyük bir ihmal yapmış olacağı kanaatln- de bulunduğunu söylemiş ve demiştir ki: «Mesuller anlamalıdırlar ki, bu şerefsiş enternasyonal vaziyet artik nihayet bul- maldır.» Capetown 23 (A.A.) — Parlâmentoda ge- heral Hertzoga cevap veren Başvekli Snuta demiştir ki: «Hertzogus nutku bugüne kadar işltiiğim. Rutuklürın en hayret veriçisidir. > Conubi Afrika harp halinde bulunduğu bir sırada muhalefet İder eski Başvekil, memleketi lehine söyliyecek tek bir söz bü- Ikmamıştır. Fakat düşmanın davasını mü- dafsa etmeyi tercih eylemiştir. Bu, emsali görülmedik bir şeydir. Kendimizi Hitlerin Kitabı «Mein Kampf in bir faslını dinliyor zannettik. (Gülüşmeler)». Dük dö Vindsor | Roma 23 — Londradan bildirildiği, ne göre, Dük dö Vindeor bugün general side ile bir mülükat yapmıştır. İ . cileri ve bazı gönüllüler gelmiştir. İtal yan tayyarecilerinden biri bir gazeteci ye: . «Finlândiyanın nihal zaferine kanas- tim var? iştir, Pilot, Finlândiyaya Almanya tarikile gelmiş ve Alman makamları tarafından soyuahat maksadı hakkında sorulan su- allere gülerek (o <Kış sporu yapacağım» cevabını vermiştir, Finlândiyaya teberrüler Londra 23 — İsveç halkı şimdiye kadar Finlândiyaya 600 bin İngiliz H- rası teberrü etmiştir. Amele tatil gün- lerinde Finlândiyaya yardım hesabına çalışmaktadır, Norveçte 3 gün taksi- ler Finlândiyaya yardım için çalışa- caklardır. Kanada 25 bin ingiliz liralık malze- me teberrü etmiş, 100 bin dolarlık kre- di açmıştır, Amerikanın teberrüü 250 bin İngiliz lirasını bulmuştur. Gazete- ler bunu kâfi görmemekte, daha geniş yardım istemektedirler. Vaşington Post gazetesi diyor ki: «Finlândiyaya yardım yalnız insani bir iş değil, ayni zamanda menfaatimiz Icabıdır. Fin- Jândiyaya yardım ettikçe kendi mas- ralımızı azallmış olacağız. Demok- rTasinin zaferi askeri bütçelerin indi- rilmesini temin edecektir.» Uruguvay hükümeti 100 bin penzu yardım için meclise bir lâyiha vermiş- tir. Harleiye Nazırı B. Guani bu mü- nasebetle bir nutuk söyliyerek küçük bir demokrat devlet olan Finlândiya- dan takdirle bahsetmiştir. Lâyiha ka- bul edilmiştir. Finlândiya geniş yardım istiyor Roma 23 (A.A.) — Messageronun Helsinki muhabiri, yazıyor: Finlândi. ya davasına karşı bütün dünyanın göstermekte olduğu tesanüd, şimdiye kadar ameli bakımdan büyük ve ehem- miyetli neticler vermemiştir. Finlândiyanın büyük düşmanına karşı mukavemet, edebilmesi için bu küçük memlekete ikrazatta bulunmak ve sihhi mevad göndermek kâfi değil. dir, Harbin ikinel aynının sonunda bulunuyoruz. Buna rağmen doğrudan doğruya alâkadar devletler, yani İs- veç İle Norveç, henüz müsbet mesal sarfına karar vermiş değildirler, İsveç ile Norveçin Finlândiyaya ia şe maddeleri ve sair malzeme gönder. mekte oldukları, Finlândiyaya iane ta» rikile mali yardımda bulundukları doğrudur. Bu iki memleket Finlândi- yaya bir kaç bin gönüllünün gitmele- rine de müsaade etmiştir. Fakat bu, kâfi değidir. Finlândiya zimamdarla- rı Skandinay memleketlerinin şimdi- ye kadar sarfetmiş oldukları mesaiden fazla mesai sarfetmeleri lüzumunu id- dia etmektedirler, Hem de Finlândi- ya milletinin kurtarılması matlüp ise vakit kaybetmemek icap eder. Finlândiyaya karşı Sovyet Rusya ta- rafından yapılan taarruz doğrudan doğruya Skandinavyayı da alâkadar eder, zira Moskovanın ihtirasları Fin- lândiyaya münhasır değlidir. Arazio yangını Alman propagandası, Fransız bahriyesine iftiralı imalarda bulunuyor Paris 3 Vi : Alman pros pagandası, Italyan yolcu vapuru Arazlo'nun maruz kaldığı feci hâdiseden istifada eda- yapılan muayeneyi müteakip zubur ettiği- ni bildiriyor. Bu imalar Pariste nefret uyandırmıştır, Hakikatte vapur yangından 24 saat evvel İsen Yar ve Imdada ola nsz tayyare ve gemileri Esasen İtalyan gazetecilerinin yazıları bu husustaki İtalyan resmi tebliği Freni bahriyesinin insani hareketini olduğu gibi batına İtalyan vapur ve sigorta kumpan- yaları 200,000 İlret müküfat dağıtmışlardır, Çin - Japon sulhu Çingtao 23 (A.A.) — Vang Şing Vei ile muvakkat Pekin, Nankin ve Mogo- listan hükümetleri arasında müzakere- ler bugün başlamıştır. Vang Sing Vei dün gelmiş ve beya- ! natında hedefinin Çin ile Japonya ara sında muvakkat bir mütareke değil, de- vamlı bir sulh akdetmek olduğunu söy- AEŞAM Almanya tekrar Balkanlara ma .... dönüyor? (Baş tarafı 1 inci sahifede) hakikattir. Netekim Belçika ve Hollanda, telâş içinde fevkalâde ted- birler almaya mecbur kaldılar. Fakat telâş boşa çıktı. Bunun bir aldatma hareketi olduğu söylendi. Hollanda ve Belçikaya taarruzun, Almanyanın istediği büyük zaferi te- min elmiyeceği kanaati var. Alman- yanın, İngiliz sahilleri karşısına tay- yare merkezleri tesis etmesi İngüte- reyi korkutmuyor, çünkü bir hava ta arruzuna, İngtitere ve Fransa derhal, fazlasile mukabele edeceklerdir. Hal- kının Tuhi ahvali zaten pek yerinde olmayan Almanyanın, bir de müthiş bir tayyare hücumuna uğramak, pek işine gelmiyor. Şu halde bir Balkan cephesi mi ka- yor? Böyle bir tecavüz hareketinin Sov- yetlerle birlikte yapılması, hem işin kolaylığı, hem de harbin daha fazla dal budak salması bakımından Ak manyanın ekmeğine yağ sürerdi. Ak manya, bu itibarla, Sovyetleri epeyce zorlamıştır. Ne çare ki Finlândiya 80- feri çetin çıktı, Uzunca zaman için Sovyetlerin başka bir maceraya atıl maları güç olacaklır. Esasen, Alman- yanın Sovyetlerle birlikte Balkanlara taarruzu, Sovyet kelimesinden sinirle. şen İtalyayı tamamen gücendirecek, sabık Roma - Berlin mihyerini bağlı- yan pamuk ipliği de kopacaktır, Niha- yet, İtalya Rumanyanın İstiklâl ve tamamiyetine âşık değil, sadece Sov. yetlerin gelmesine muarızdır. İtalya- nin ne beklediği, ne istediği, Almanya İle ne tarzda ve ne zaman için anlaş- tığı da hâlâ malüm değildir. Bu düşüncelerle Almanyanın Sov- yet yardımından vazgeçerek, ve bilâkiş Sovyetlere ederek, bu fiyatla Rumanya hududuna yerleşmek iste- mesi, ve Balkanlara doğru, İtalyanın mahmisi Macaristanm tamamiyetini bozmadan, akın etmeye hazırlanması da ükla gelebilir... Her halde mart ayına kadar harb bir yerden patlak verecektir. Nereden olacağını kimse kestiremiyor. Belki her taraftan olacaktır, Necmeddin Sadak a Gayri menkul satış Yâni 940/483 Biga lera memurluğundan: Ka- rabigada Huriye Orman'a 190 Jira için bi- rinci derecede ipotekli olup paraya çevril- mesine karar verilen Karabiga'da Mediha Orman'a ait Biga tapusunun ağustos 1335 'T. ve i8 No. sında kayıtlı Karabiga nahiyesi İskele mevkiinde tarafları sağı Mehmed Müfrex arsası, solu Biahmed Müf- rez hanesi, arka elheti Mehmed ve İsmali arsaları, göphesi yol ile çevrili ve tapu kay- dına göre 400 ziri mesahada bulunan maa müştemllât bir hane. Muhammen kıy- meti: 1500 lira, Evsafı; Üst katı tamire muhtaç olup ahşap imal edilmiştir. Çift kanatlı tahta bir kapıdan eve girilince bin #aşlık bir kiler ve mutfak mevcut olup ikinci katta Iki sofa, iki oda ve iki helâsı ve üst katta bir salon ve Üç odası vardır. Ayrca yarım dönüm kadar bahçesi bulu» nan ev üzeri kiremil le örtülüdür. Satış peşin para ile yapılacaktır. Açık arttırma» ya iştirik edeceklerin muhammen kıyme- $in $$ T buçuğu nisbetinde poy akçesi veya milli bir bankadan teminat mektubu ge- tirmeleri cap eder. Gayri menkule ati mü- *erakim vergilerle vakıf borçları ve tanzi- tat - tenviriye borçluyu alt olup satış be- delinden ödenir, Birinci arttırma: 10/2940 tarihine rostlayan pazurtesi günü saa$ 9danile kadar Biga icra dairesinde 'ora Xıımacak açık arttırma sonunda şüvzi menkul muhemmen kıymetin “ 75 in) bulduğu takdirde üstie bırakılacak ukl kalde dalış Ikinci arttırmaya falkan 15 tehir sedilecektir. İkinei arttırma: 5/3/940 tarihine rastlayan salı günü yine Biga lers dairesinde yapılacak ikinci art- tırma sonunda gayri menkul en farla art- tıran üzerine birakılacaktır. 2004 savıh icra ve iflâs kanununun 126 nât Madda- sine tevfikan hakları tapu sicillile sabit ol- mayan (| kli alacaklılaria diğer alâka» daranın “e irtitak hakkı sahiplerinin bu haklarını, niz veya masrafa dair itiraz ve iddialarının İlân sarihinden itibaren 20 gün zarfında evrakı müsbitelerile Biga icra dairesine müracaat etmeleri Jâzımdır. Aksi takdirde satış bedeli paylaşmasından ha- riç bırakılır. Daha Tarla izahat almak is- tsyenlerin 10/1/M0 tarihinden itibaren Biğa icra dairesinde asılı bulunacak açık arttırma şürtnamesile 940/483 suyılı dos- yadaki sale evrakı görüp anlayacakları ilân olunur. Zayi — 1321 - 322 yılında Salıpazarında- Ki Mektebi rüştiyeden aldığım şehadetna- mem Cihangir yansınında yanmış oldu- undan yenisini çıkaracağımdan eskisinin. hükmü olmadığını ilân ederim. lp Dr. Suphi Şenses İârar yolları hastalıkları mütehassısı Beyoğlu Yıldız #ineması karşısı tram- wav durağı Lekler Apk Tel: 43004 24 Kânunusani 1940 Sovyetler Romanya hu- dudundan çekilmiyorlar (Baş tarafı 1 #nci sahifede) Cenubu şarki Avrupası ile Alman &- çaretinin inkişafına memur olan Viyana bürosu şefi Neubacher, Bükreşe gelmiş- tir, Bu ziyaret, doktor Clodiusun birkaç gün evvel Bükreşe muvasalat etmiş ol- masile alâkadardır. n Gafenko - Markoviç mülâkatı Bükreş 23 (A.A.) — B. Gafenko, B. Markoviç ile görüştükten sonra dün pa- yitahta dönmüştür, Resmi hiçbir tebliğ neşredilmemiştir. Diğer taraftan Bükreşteki pasif mü- dafna işleri süratle ilerlemektedir. Ha- yayici zaruriyeden olan iaşe maddeleri tevziinin bir takım tahdidata tabi tutul- muş olduğu ve gıda maddeleri satış ve tevziinin kontrola tabi tutulacağı haber verilmektedir. Balkan antantı konseyi Bükreş 23 (A A.) — Journalul'un diplomasi yazıyor: Belgradda inikâd edecek olan Balkan antantı kon- feransı, büyük bir ehemmiyeti haiz ola- caktır, Zira bu antantı teşkil eden dev- letlerin muslihane ve bitarafane bir hattı hareket takibi arzusunda oldukları bir kere daha teyid edilmiş olacaktır. TicaretVekilinin beyanatı (Baştarafı 1 nri sahifede) «1938 senesinde münhasıran mal kredisi olarak alınan 16 milyon İngiliz Hiralık kredi de dahil olduğu halde son akdedilmiş olan 43,5 milyon İngi- liz liralık kredilerin faiz ve amortis- manları burada Türk lirası olarak te- diye edilecek ve bunlar Türk malı mü- bayaa edilmek sureti ile transfer edi- lecektir, Bu kredilerden 15 milyon İn- giliz liralık altın kredisi ile 3,5 milyon İngiliz liralık döviz kredisinin faiz ve âmörtismalarının münhasıran tütün mübayaası ile transferi temin oluna- cak, mütebaki istikrazın faiz ve amortismaları hükümetimizle muta- bik kalınacak Türk malı ile transfer | edilecektir. Almanya ile muvakkat anlaşma Almanya ile muvakkat bir ticaret anlaşması yapılmak üzeredir. Anlaş- ma 71,5 milyon Türk liralık olacaktır. Ankarada imza edilecek muahede gayri muayyen bir zaman içindir. An- laşma mucibince biz mailarımızı Al mânyaya fob ölarak teslim edeco- ğimizden, Almanlar da bize sif olarak teslim edeceklerinden nakliye mese. / esi tamamen Almanlara aiddir, İtlalyadaki müzakerelere (o gelince ! bu, yeni bir ticaret anlaşması müzake- resi değildir. Eski anlaşmadan müte- vellid bazı tediye şekillerinin halini görüşmek için toplanılmaktadır. Esa- sen İtalyanın memleketmizdeki bloke | parası gittikçe erimektedir. Bir mü- vazene tesis edildiği takdirde vaziyet- ten ithalât piyasamız da istifade ede cektir, Takas takdiri kıymet komis- yonları lâğvedildi Takas takdiri kıymet komisyonları i lağvedilmiştir, Ayni teşkilât, ellerin- deki işleri bir sene zarfında tasfiye €- edecektir, Bu husustaki kararname bayram ertesi intişar edecektir.» Irak Maliye Nazırının cenaze merasimi Bağdad 23 (A A.) — Suikasd neti- cesinde ölen Irak Maliye Nazırı Rüstem darın cenaze merasimi hükümet er- kâninin ve müteellim bir halk kütlesinin iştirakile bugün yapılmıştır. İngiltere İsviçre ile bir tica- ret anlaşması imza ediyor Londra 23 — Reuter ajansının ha- ber aldığına göre, İngiltere ile İsviç- re harp zamanma mahsus olmak Üze- re 15 güne kadar bir ticaret anlaş- ması imza edeceklerdir. İsviçreye yapılan İngiliz kömür ih- racatının Obu anlaşma mucibince ehemmiyetli surette artacağı zanne dilmektedir. Amerike komünist partisi Ji- deri iki sene hapse mahküm edildi Nevyork 23 (A.A. — Amerika komünist partisi lideri Karl Bro'wder, sahte pasaport kullanmak suçundan Iki sene hapis ve 1000 dolar para cezasına mahküm edilmiştir. Göz Mütehassısı Dr. Şükrü Ertan (Cağaloğlu Nuruosmaniye cad, No, 5 ğ dokter Osmun Şerafeddin apartımanı) Telefon: 22568 Devlet limanları işletme Atelyelerimiz ihtiyacı için muktezi «28» ekslltheye konulmuştur. Gayri menkal satış dünü © 0407544 Biga icra memurluğundan: İstanbulda Eulüsiye borçlu Karabiga nahiyesinde No- cati ve Tahireye alt gayri menkulleria bi- rinci açık arilırmasının 22/1/940 ve ikinci. Arttırımısının Ga 6/2/M0 tarihlerinde Biga lera dairesinde icra kılınacağı 15 kâ- nünuevvel 1939 tarihli Akşam gazetesinin #on sahifesinin 3ecü sütununda ilân edü- miş İse de birinci arttırmanın icra edile- ceği günün bayrama rastlaması dolayıslle birinci artırmanın tatilin ertesi gün olan 24/1/040 tarihine rastlayan çarşamba gü- nü saat 9 dan 12 ye kadar ve İkinci arttır. ananın da 8/2/940 perşembe günü yine sat 9 dun 12 ye kadar yapılacağı tavzihen ilân | olunur, İ 940/167 Biga icra memurluğundan: Biga İ İnbisarlar idaresine borcundan dolayı bo- tekli olup paraya çevrilmesine karar ve. İ rilen gayri menkullerin birinci arttırılma- & 22/1/0 ve ikindi arttıriman da İ 6/2/940 tarihlerinde yapılacağı 11 KAnu- nwevvel 939 tarihli Akşam gazetesinin son sahifeğinin 3.cü sütununda İlân edilımiş- se de birinci arttırmanın icra kılınacağı günün bayrama rastlaması dolayıslle satış #asilin ertesi gün olan 24/1/9040 tarihine rasllayan çarşamba günü aaat 10 dan I2ye kadar birinci ve 8/2/940 tarihine rastiayan perşembe günü saat 10 dan 11 ye kadar yapılacaktır. Tavzihen ilân olunur, İ Zayi — Seyrüseferden aldığım arabacılık ehiiyetnamem We nüfus cüzdanımı zayi ete | tim yenilerini alacağımdan eskilerin'a | hükmü. yoktur. Tahir Arabacı Keriseli umum müdürlüğünden: ton #if, müteahhidi nam ve hesabına açık Muhammen öedeli «12374 lira ve müvakkal teminat «52, lira «40» kürüğlür. İhâlesi 28/1/9409 tarihine raslayan cuma günü sast on beşde Galata rıhtımındaki umum müdürlük binasında toplanacak olan satın alma komisyonunda yapılacaktır, Şartnamesi her gün sözü geçen komisyonda görülebilir. (251) Inhisarlar müfettiş muavinliği müsabaka imtihanı İnhisarlar idaresinde münhal 10) lira 940 cuma günü saat onda Sirkecideki Leftiş şubesi binasında Hukuk, Mülkiye, Geretli müfettiş muavinlikleri için 15/Mart/ 'Yüksak Ticaret ve İktisad mekteplerinden morun tajipler arasında bir müsabaka İmtihanı ya- pılacak ve muvaffak olanlardan lüzumu kadarı derece siraslle münhallere tayin edile cektir. Taliplerin iki Mart/)40 cumartesi saat müracaat etmeleri lâşımdır. Aranılan şartlar, ve müracaat Istldasına tafaliâtı mürscnat müddeti zarfında umum istenebilir. 13 $ kadar bir istida İle umum müdürlüğe bağlanacak vesikalarla İmtihan programı müdürlükten şifahen ve posla İle tahriren (580) Beden terbiyesi Genel Genel Direktörlük Türk gençliğinin isti Direktörlüğünden: fadesine arzedilmek üzere beden terbiyesi ve sporun muhtelif şubelerine ait öğretisi filimler satın almak kararındadır. Bu filimleri topht olarak tomin ve genel direktörlüğe satmak İsteyenlerin bu bususta hazırlayacak» Tari tekli! mektuplarını verecekleri, Filimler hakkında mufassal melümatı 5 tarihine kadar Ankarada Neşriyat ve propa, olunur. Maarif matbaası Cinsi Miktarı Renkli cilt bezi 3000 mete3 Matbaamız için şartnamesinin esasları renkli cilt bezinin açık eksiltmesi 1/3/040 pı tr. İsteklilerin pey akçalariyle birlikte o gün matbaamıza müracaatları, tedarik Şartaama parasız olarak m) htiva eden kotalokinrile birlikte 1 Mart 940 ganda müdürlüğümüze tevdi etmeleri ilân (499) 4400) müdürlüğünden: Tahmin tutarı 75 Muvakkat pay akçesi 1500 Vira 112,50 L. dairesinde salan alınacak olan 3000 metre crğetabe öanl 15 te matbaamızda yapılacak»