24 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Kânunusani 1940 ' AKŞAMDAN AKŞAMA Evlerinin Türk Rususi- yetine güvenenlere bir hemşerilik vazifesi düşüyor t A, Bayan Bourke © White , 0 Üç dört gün « denberi (o şehri- © mizde Amerikalı iki meslekdaş bu- lunuyor. Bun lar, birkaç mik © yon satan «Life > ile «Time» isimli iki büyük mec muanın muhar- riri bay Walter Grnebner'le fo toğrafçısı bayan Margaret Pour- ke - White, Dünyanın muh- telif yerlerini dolaşmışlar, insanların nasıl yaşadıklarını tedkik ediyorlar. Meselâ Lif&in bir nüshasında Hud- son nehri etrafındaki tetebbülerini gördüm. Genç bayan bu büyük akar Suda bir ay müddetle gezmiş. Bera- berinde bir bugaj balinde gezdirdiği muhtelif beş apareyle çıkardığı re simler, fotoğrafçılığın bizde henüz mechul şaheserlsridir, Kimini tayya- reyle tepeden, kimini pek detaylı ola- rak yakından almış. 'Tarifle olmaz; göstermek de kabil değil, Çünkü ne şir hakkı şimdilik yalnız © gazete lerin. t Kuş bakışı olarık umumi manzara- yı, teferrüat halinde de milli tipi tem- sil eden simaları gösterdikten sonra, iki meslekdaş, memleketteki yaşayış .Şeklini tasvir ediyorlar: Evler nasıl- dır? İçlerinde nasıl oturuluyor, ne ç6- Şit hayat silrülüyor ve saire... Beni kendilerine prezante eden muhterem başmuharrir Ahmed Emin Yalman; — Meslekdaşlarımızı kimlerin evi- ni gösterelim? Her tabakadan ve türlü türlü tenevvülerde yaşayışları seyretmek ve bunları bütün dünyaya resim ve vazı halinde bildirmek isti- Yozlar! - dedi, Müşkül vaziyet! Hakikaten hangi €vlerimizi göstereceğiz? Eski imzalsrile «Rezan Arife ve «Rezan Emin» diye tanınan bayan Rezan Yalman, bu müşkülden sıyrık. mak için, ecnebi meslekdaşlara; — Bizim hayatımızın Âleminkinden bir ayrılığı yoktur! - diye kestirme cevap vermek istemiş. Fakat onlar ki, Hudson nehrinin etrafında bile hususiyet arıyorlar; bu- rain bulamıyacaklarını — söylemek olur mu? Bin küsur senelik tarihile (VA - Nü) (Devamı 4 üncü sahifede) Tü E&y Grsebner Mekteplerin sıhhi — . vaziyetleri ——— Sıhhiye müfettişleri yerine dispanserler vücude getirilecek Maarif müfettişleri arasında bulunan sıhhiye müfettişleri muayyon mıntakala- Gi » Sihhiye müfettişleri kendi mıntakalarındaki mekteplerin sih- hi ahvalinin murakabe ve çocukların sihhi vaziyetlerile alâkadar olmaktadırlar, Bu sıhhi muayeneler, lâboratuvarsız ve- &niresiz Olduğundan İstenilen neticeyi vermemektedir. Hattâ bazan yapılan mu- ayene gayet sathi olduğundan çocukların hakiki sıhhi vaziyetleri do anlaşılmamak- tadır. Mekteplerde rlayet edilecek sihhi ka- ideler malüm olduğundan mekteplerin te- mizlik bakımından teftiş ve murskabesi shhiye müfettişlerinden ziyade mektep ida- resinden mesul olan müdürlerle başmu- alimlere verilecektir. Maarif sıhhiye mü- fettişlerimin faydalı bir rolleri olmadığı şimdiye kadar yapılan tetkiklerle de tes- bit edilmiştir. Düşünülen şekil (Osıhhiye Oomüfettiş. leri yerine mektepleri muhtelif muıntaka- lara ayırarak her mmtakada bir dispan- ser vücude getirmek büretile talebenin sıhhi vaziyetini daha ciddi bir murakabe- ye tabi tutmaktır, Dispanserler Maarif Vekâletilş mahalli idarel husüsiyelerin bütçelerinden ayrıla- cak tahsisat ile tesis sdllecektir. Bu dis- panseriere şimdi müfettişlik eden doktor. lardân başka diğer mütehasslar da me- mur edileceklerdir. Bostancıdaki kaza Yaralanan itfaiye neferle- rinden biri öldü Bostanexia Şaşkınbakkalda bir yangın dönüşünde motopormpun devrilmesile iifa- iye ofradından 7 kişinin yaralandığını dün yazmıştık. Bu yedi yaralı arasında Hasın, Selâ- haddin ve Mustafanın yaraları bilhassa pek ağardı. Selâhaddinin şuuruna halel gelmiş ve şimdiye kadar yapılan ihtima- ma rağmen hasta sükünet bulmamıştır. Mustafanın çenesi kınimış ve dudakları parçalanmış, bir gözü alınmıştır. Üçüncü ağır yaralı Hasan, yapılan tedaviye rağ- men dün maslesef vefat etmiştir. Zavniı Hasanın cenazesi bu sabah mo- törle Sirkeciye getirilerek asker, polis ve itfaiye efradının iştirakile Şehidilğe gö- #ürülerek defnedilecektir. Turşular hakkında . talimatname “Tarşu İmal edon ve satanlar hakkında umumi meclis tarafından kabul edilen bir tallmatname vardır. Bu talimalnameye muhalif olarak buzı turşucuların turşuları el ile tuttukları ve turşu suyuna da par- maklarını soktukları görülmüştür. Belediye, turşulüra e) ile dokunulmama- #i için alâkadarlara tebliret yapmıştır. Bundan başka eldeki tallmatnama de kÂf| derecede bugünkü ihtiyacı karşılayamadı- gından yeniden tadil edilerek umumi mes- Ise sevkedilecektir. Üsküdar ve Kadıköyün taf- silât plânları hazırlanıyor Üsküdar ve Kadıköyünün nâzm plân- larni hazırlıyan B, Prost, bugünlerde bu plânları İle İzahnamesini belediye Telsliği- ne verecektir. Ayni zamanda Kadıköy İs- kele meydanının da tevsii ve fanzimine aid tafsllât plânı da hazırlanmaktadır, Bele- diye, evvelce Kadıköy kumluğunu kisinen tanzim etmiş ve burada küçük bir park da vücudo getirmişti. Şehircilik mütehasaıst şimdi hazırladığı tafstlât projesinde İskele | İle Mühürdar arasındaki yolun İstikameti- nl değiştirecek, tramvay hatlarmı da yoni ihtiyaca göre Sanalm edecektir. Ticaret Vekâleti Teşkilât. landırma müdürlüğü Ticaret Vekâleti teşkilâtlandırma müdürlüğüne İstanbul mıntskası ti- caret müdürü bay Avni Sakman tayin edilmiştir. Bay Avni, şehrimizdeki va- Karilerimizin mektupları Çamur içinde, kaldırımsız bir sokak Şehzadebaşında o Önsekizsekbanlar mahallesi Gençtürk caddesinde yeni evler ve apartımanlar yapıldığı halde maalesef belediye tarafından kaldı- rım taşi döşenmeğe başlanmamıştır; unutulmuştur, Son yağan kar ve yağ- mur bu caddeyi çamura çevirmiştir. Mıntaka (belediyesinin ehemmiyetle nazarı dikkatini celbetmenizi rica ederim, Şehzadebaşında Gençtürk cadde- sinde No, Si Hüsnü Otobüs istasyonlarına lâvha koymak lâzım Cihangir otobüsleri Dolmabahçeden aşağı inmekteydiler. Dün tamam ya- nm saat bu yol üzerinde yağmur al- tında bekledikten sonra nihayet hate tın değiştiğini öğrendim, Meğer bu sefer de arabalar Tarlabaşından goçi- yormuş, Bütün olobüş istasyonlarına o İs- tasyondan hangi olobüsün kaç daki- kada bir geçtiğini bildiren levheler koymalıdır. '... Aksaraylıların nakliyat sıkıntısı Aksaray istikametile Beyoğlu ara- sında otobüs işlememesinden ve tram- vaylarım da seyrek olmasından bura ahalisi şikâyet etmektedir. Hakikaten bu koca semile Beyoğlu arasında mü- nakslât müşkülâtı vardır. Dirkati çelb- oğeriz. KUÇUK HABERLER: 4 Samatyada oturan Sund adinda bir genç evvelki gece fazin sarhoş vaziyette evine gidip yatmış, ertesi sabah kalkma- miştir, Bunu merak eden annesi odaya gi- rinçe Suadı yalakta ülü olarak bulmuştur, Vaka zabıtaya haber verilmiş, yapılan muayenede Heroin ve rakı tesirlle öldüğü anlaşılarak cesedin gömülmesine izin veri)- miştir, X Sütlücede oturan Ilan adirida biri dün evinin avlusunda balta ile odun kırar- ken kazaen baltayı eline vurarak parınak- e kesmiştir. Hasan hastaneye kaldırı. miştar. X Kasımpaşada oturan Hakkı adında bi- Ti dün zehirlenme alâimi göstemiş, içtiği #iradan zehirlendiğini iddia etmiştir. Hak- Kı hastanede tedavi allına glınarak tahki- kata başlanmıştır. * Beyoğlunda Kalşoncu civarmda Karo * Mnin evinin alt katında kiracı kırk yaşla- rında Anastasya dün mulfakla gazocağın- da yağ eritirken ocak birdenbire parlamış Ye yağlar da tutuşmuştur. Ateşi söndürme- Çe uğraşan Anastasyanın 258 kolu yana- râk ağır yaralanmıştır. Evdek! diğer kira- cılar yetişerek büyümesine meydan verme den ateşi söndürmüşlerdir. Yaralı kadın hastaneye , X Mezbuhada soğuk hava deposunda Iş- çi Mustafa dün sabah kamyonlara et yük- letirken tavanda asılı olan büyük bir et çen- geli yerinden çıkarak Mustafanın kafasına düşüp tehlikeli surette yaralamıştır. Mus- tafa hastaneye kaldırılmıştır. A Fındıklıda Cafer, Tahsin ve Refet ad- larında üç Kişi bir alacak meselesinden Kavga etmişler, Rıfat bıçakla Caferin yö- zünü parçalamıştır. Cafer hastaneye kal- dirılmuş, Rıfst yakalanarak tahkikata baş- lanmaştar. # Bohor adında 17 yaşlarında bir çocuk Edirnokapıda bir tramvayın arkasına asi- larak giderken yolun kenarında benzin al- makta olan bir kamyona çarparak düşüp başından tehlikeli surette yaralanmıştır. Yaralı çocuk hastaneye kaldırılmış, kaza- Bugün 7 nci sahifemizde Haftanın mizahı ŞEHİR HABERLERİ — m m mm, Vali Bursadan döndü Dün Dahiliye Vekili ile görüştü Bayramı geçirmek Üzere Bursaya giden vali ve belediye reisi doktor B. LÜİI Kır- dar, Buren valisi B. Rofik Koraltan'ın mi- sefiri olarak Çelikpalasta kalmış, bayra- mun Üçüncü günü de Uludağa çıkmışlar. B, Lütfi Kırdara operatör B. Burhaned- din, belediye sıhhiye müdürü B. Osman Sald, operatör B. Küs İsmail refakat etmişlerdir. Doktor Lütfi Kırkar, dün öğleden sonra 'Tokatliyan oteline giderek şelirimizde bu- Öztrakla hunan Dabiliye Vekili B. Palk gö- rüşmüştür. Dahiliye ve Nafia Vekilleri Ankaraya gittiler Kurban bayramını şehrimizde (geçiren Dahiliye Vekili B, Palk Öztrak ve Nafia Ve- kili gensrai Ali Puad Cobesoy dün akşam Haydarpaşadan kalkan trenlo Ankaraya gitmişlerdir. Beyoğlu Halkevi Kitap ser- gisi ayın sonuna kadar devam edecek 939 senesi içinde neşredilen kitaplardan mürekkep Beyoğlu Halkevi kitap sergisi 80 kânunusani akşamına kadar devam ede- cektir. Sergiyi bilhassa buyram güzlerin- de binlerce kişi ziyaret etmiştir. Sergi, 930 senesindeki neşriyat hareketimizi pık canlı bir şekilde göstermektedir. Acemi şoför Bir otobüse, sonra elektrik direğine çarptı Samatyada Kemal sdinda birine sid kamyonda ehliyetsiz olarak şoförlük ya- pan İstavri dün kamyonla Etyemez tram- vay durağından geçerken önünde duran otoblise çarpmıştır. Şoför İstavri bu telâş- la kamyonunu kenara kİmak isterken bu defa da yolun yanındaki elektrik direğine çarpmıştar. Direk devrilerek elekrik kabloları parça- lanmış, kamyonun ön kısımı da hasara uğ- ramıştır. Nufusca zaylat olmamıştır. Şoför İstayri ile, bunu ehliyetsiz olarak kamıyo- Aunda çalıştıran Kemal yakalanarak tah- kikata başlanmıştır. Taksiler için bu hafta yeni hatlar kararlaşacak On kuruş mukabilinde Eminönü ile Tak» sim arasında işliyen otomobiller faaliyet- lerine devam ediyor. Ansak belediyenin Eminönü ie Taksim arasında tesbit ettiği on kuruş fiat yerine bazı otomobillerin Yolcu başına on beş kuruş aldıkları görül- müş ve şikâyetleri ceibetmiştir. Bu şikâyet, belediyenin de natarı dikkatini celbetemiş- tir. Belediyenin koyduğu fiat kasi mahi- yette olduğundan bundan fazla ücret isti- yenler hakkında ceza verilecektir, Belediye, Eminönü ile Taksim urusında tatbik edi- len bu tarzda yolcu taşımanın çok rağbet kazandığını düşünerek şehrin diğer hatla- nna da bu usulün tetbikini tedkik etmek- tedir. Bu hafta içinde bu yeni hatıların tesisi için bir karar verilecektir. Fıstık kabuğu yağile sabun yapılması yasak edildi Sürd (Akşam) — Şehrimizde eski- denberi buttum denilen fıstık kabuğun- dan çıkarılmış bir nevi yağla yapılmak- ta olan sabunların istimelinin sıhhate muzır olduğu tesbit edilmesi Üzerine ve- | rilen bir kararla bu yağla sabun mali menedilmişti Sabuncuların itirazı üzerine keyliyet Sıhhat ve İçtimai Musvenet Vekâletinee | de tetkik edilerek sabuncuların itiraz reddedilmiş ve vilâyetin kararı uygun görülmüştür. Zabıta ve belediyese alınan «ıkı ted- birlere rağmen geçen gün bir şahsın evini sabun imelâthanesi haline (getir. diği anlaşılması üzerine ani olarak araş- tırma yapılmış ve yüzlerce kilo sıbun alât ve edevat müsadere edilmişti: Sahife 3 İSTANBUL HAYATI Bayram nasıl geçti? nan yağınur sağnağı tepemizdeki bulut yığınlarını temizledi, Bayram sabahı lâtif bir bahar gü- neşi etrafa neşe saçtı. Sokaklara fırlı- yan bayram ziyaretçileri kapı kapı dolaştılar, Herkes, havanm tekrar bozulması korkusile İlk gün fırsat bulmuşken bütün dostları ziyaret etmek gayreti- ne kapıldı. Bu yüzden birçok gayret- ler boşa gitti Bayram görüşmeleri evlerden ziyade sokaklarda, tramvay- larda, vapurlarda yapıldı: —Aa, bizde bayram tebriki için size geliyorduk. — Vah, vah... Güzel havayı bulmuş- ken dostları ziyaret edelim diye er- kenden çıktık. Size uğradık, evde bu- Tamadık. Teyzem de sokağa çıkmış. — Eh, neyse. Bayramınız müharek olsun. Sokak ortasmda karşılaşan ziya retçi grupları bir araya toplanıyor. lar. Fİ sıkışanlar, birbirlerine sarı lanlar, boyun boyuna kucaklaşıp öpü- şenler... Bayramlaşma şekilleri de, yaşlara, semtlere göre değişiyor. Fatih, Top- kapı, Yedikule taraflarında bayram tebriki eski şekilde devam ediyor. Yaşlılar evvelâ ikişer ellerini birden uzatıp sıkıyorlar: — Iydiniz said olsun. Allah cemi cümlemizi nice bugünlere kavuştur. sun, — Sizin de ıydi ndhanız sald, ömrü- nüz mezid olsun. Cenabı yacibülvü- cud emsali kesiresile müşerref kılsın, Ve, ellerini bırakıp kucaklaşıyorlar, Gençler daha kestirmeden gidiyor. lar. Köşebaşında karşılaşınca el siki. Şiyorları — Bayramınız mübarek olsun. — Teşekkür ederim. Sizin de... Beyazıddan beri geçince, «ydi, teb- rik, mübarek» kelimeleri ortadan kal. kiyor. — Bâyramınızı kutlarım — Sizin de bayramınız kutlu olsun. Köprünün öte tarafında şekil deği. şiyor. (Bayram) kelimesi de hazfedi- Jiyor, — Kutlu olsun. — Sizin de-kutlu olsun, Beyoğluna doğru çıktıkça tebrik usulü büsbütün başkalaşıyor. Birçok j yerlerde tebrikler tamamile frenkçe oluyor. söylerken kelimeler uzayıp yayvanlaşıyor, seslerde garip bir ahenk peyda oluyor: — Bonfet monşer... — Mersi, şer ami. Bonfecst... Vapur, tramvay gibi her semt hal kımın karıştığı yerlerde tebrikin her şekline raslanıyordu. Bayramın ikinci günü de bahar ha. vası içinde neşeli geçti. İhtiyarlar; «Kurban bayramında mutlaka yağ- mur yağar, kurban kanlarmı temiz ler.» diye havada bulut ararken gençler, çocuklar meşe içinde gezip eğlendiler Fakat üçüncü gün, ihtiyar. ların sözleri yerine geldi. Sabahtan akşama kadar devam eden yağmur herkesi sinemalara, kapalı yerlere tıktı. Dördüncü gün hava sisli geçti. «Kış baba tekrar uyanıyor diye epey- ce korku geçirdik. B. A — Elbette bitti bayım, bale sana zabıta vakaları özaldı|...