24 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabkahki Haberler Son dakika Polonya milli meclisi Pariste toplandı Reis Paderefski “Polonya ölmiyecek, ebediyen yaşıyacaktır,, diye bağırdı Paris 24 — Polonya milli meclisi, dün Pariste merasimle toplanmışlır. Bu merasimde Polonya ricali hazır bulunmuşlardır. Meclis riyasetine Paderefski intihap edilmiştir. Paderefski söylediği nutukta ezcümle demiştir ki: «ePolon- yu, ebediyen, asla ölmiyecektir. Onu esâretten kurtaracağız ve bugünkü ha- İrabeler enkazı üzerinde büyük ve müstakil bir Polonya kuracağız.» Ingilterenin harp plânı Eski bir ingiliz Nazırı Almanların hava taarruz- larına teşvik edilmesi lizumundan bahsediyor Londra 24 — Eski Nazırlardan muş ve ezcümle demiştir ki: B. Emeri bir toplantıda beyanatta bulun- — İngilterenin barp plânı Almanları hava taarruzlarına teşvik etmek olmalı dır. Hatin Alman tayyarelerini faaliyete getirmek için birkaç ili; tayyaresi Al Mmanya Üzerinde uçarak bomba atmalıdır. Alman tayyarelerini müdafaadan ziya- de mütearriz vaziyete sokmak için ne İâzımsa yapmalıdır. Bir Ingiliz torpidosu daha battı Londra 24 — İngiliz amiralliğinin tebliğine göre Exmouth torpido muh- ribi, ya mayna çarpmak ve yahud torpillenmek yüzünden batmışlır. Mürette- batının tamamile boğulmuş olmasından korkulmaktadır. Exmouthun müret- tebatı 175 kişi idi, Bu, bir hafta zarfında batan fkinci İngiliz torpidosudur, Romanyanın Almanlara petrol vermesi meselesi Paris 24 — Reuter muhabirinin işaratına göre Romanyanm bir petrol ne- zareti ihdası tedbirinin gayesi henüz anlaşılamamıştır. Fakat eğer bu tedbir, Almanyaya fazla petrol vermeğe matuf İse, İngiltere ile Fransa, Romanyay& muhtaç olduğu iptidai maddeleri kendilerinden tedarik hususunda bâhşettik- leri kolaylığı takyid edeceklerdir. Roma 24 — Romanyada yağ çıkaran nebatat yetiştirmek maksadile bir Rumen - Alman şirketi kurulmuştur. Bu şirket, bütün istihsalâtını kâmilen Al- manyaya gönderecektir. Sovyet askerleri arasında hastalık Roma 24 — Helisinkiden alınan haberlere göre, Rus esirleri, Rus kıtaa- tında gripin salgın halde olduğunu, hattâ skorpid vakaları da zuhur ettiğini * göylemektedirler. Hollandada askeri manevralara başlandı Londra 24 — Hollandada askeri manevralara başlandığı bildirilmektedir. Bu manevralar kış mevsiminde memleketi müdafaayı istihdaf etmektedir. Mühendis Tot Moskovaya gitti Cernouti 24 — Biegirled hattını inşa etmiş olan mühendis 'Tot yanında bir gök mühendisler ve mimarlar bulunduğu halde Moskovaya gitmiştir. ————— aaa Rus - Alman harekâtı Stalin, barekilm kâtın birlikte ya » pılamıyacağını kati olarak Hitlere bildirdi Londra 25 (A.A) — Umumiyetle irmat alan mahfillerde bildirildi- e göre, Stalin, Rus ve Alman hare- muvazi olarak sevkedilebilece- ği ve fakat birlikte yapılamıyacağını ri olarak Hitlere bildirmiştir. Bu haberi veren Yorkshire Post ga- zetesinin sekeri muharriri diyor ki; Moskova, iki memleket harekâtı saf- halarında tetabuk ettiği takdirde milleğ- İerin birbirine yardım edebilecekleri ka- Naatindedir. Transilvanyada | “>: İki şehrin askeri mıntaka ilân edilmesi Macaristanda heyecan uyandırdı Bern 23 (AA) Basler Nach- richten gâzetesinin Budapeşte muha- biri yazıyor: 'Transllvanyada Oredomare ve Cluj şehirlerinin &skeri mıntaka ilân ediimesi Macar mahafilinde heyecan uyandırmıştır. Diğer taraftan Sovyet ajanları Ma» cer hududünu geçmekte ve bilhassa Rutenya halkı arasında propaganda yapmaktadır. Almanya - Belçikadan vajon İstedi Belçika veremiyeceğini çikanın Yaddı müteharrikesine ihtiyacı olduğünm bildirmiştir. Belçikanın istilâ tehlikesi Londra 23 (A.A.) — Daliy Telegraph ga- Belçilna, tayyareyo kasden konulduğu nı kati olarak reddetmişlerdir. Bu venika pele inde e im tai galmal aramda Vb ihtiva ettiği malimat arasmda süzek aeinin Mahayyal vasiyetleri gö- e Pommla çi gizlice batıya gönderilmiş olan fırkaların mevailerinden başka Belçika müdafaa hatlarının en zayıf noktaları hak- kında bir etid de mevcuttur, Alman beşkumandanlığı bilhassa Meusş şehrini Liege tahkimatı e Namur arasın. dan geçmenin nisbeten kolay olacağını kaydetmektedir. Belçika resmi mahfilleri bu vesikala, shemmiyetini artık inkâr etmemekte VE hattâ, gazeteler Alman taarrusunun mp tarihte başlıyacağını bildirmiş beraber, 135 kânunusani cumartesi günü Belçikanın istilâ tehlikesini pek yakından atlattığını bildirmekrtediyler, Dün gece elektrik kesildi Dün gece, saat 24,20 de bir arıza yil. günden elektrik cetayanı kesilmiş ve İs tanbul tarafı yarım saat karanlıkta kal Atılay denizaltısı Dün Marmarada dalma tec rübeleri muvaffakıyetle yapıldı ğe tersanelerinde inşası ikmal edi. len Atılay denizaltı gemisinin dün s8 ve Marmara denizinde dalma tecrü- rapılmıştır. Bu tecrübeler muvaf- İkiye neticelenmiştir. Akılayın sürat ve diğer tecrübeleri bir iki gün daha sü“ resektir. Bu tecrübelerde donanmamızın erkân hazır bulunmuşlardır, Yıldıray İhsınin inşaatı da tamamlanmak üzeredir, Felâketzedelere yardım Samsun, Amasya ve Şarki- karahisarda yeniden zelze- leler oldu Beyoğlu Halkevinin gösterdiği faaliyet Deticmsi olarak Erzincan ve havalisi felâ- retmedeleri için yeniden toplünan 16 çuval eşya İle bir sandık küçük çocuz gıdan Kınlaya teslim edilmiştir. Beyoğlu Halkevi şimdiye kadar 218 çuval €ğya, bir sandık çocuk eşyası toplamıştır. Yeni zelzeleler Ankara 78 (AA) Haber aldığımıza güre, Samsunda 21 ikincikânun akşamı saat 23 te, 22 ikincikânun akşamı da sant 32,19 da birer yer sarsıntısı olmuştur. Amasyada ve Şarki Karahisarda da 23 akşamı biribirini müteakip hafif iki ve Ezine nahiyesinde bir zelzele olmuştur. Çadır ve erzak sevkiyatı Ordu 23 (A.A.) — Son üç gün içinde felâ- ketten müteessir olan Gölköy ve Mesudiye kazalarına 300 at yükü eşya ve erzak gön- derilmiştir. Ayrıca Mesudiyeden Regadiye- ye erzak, Koyulhisara 150 çadır ve erzak ye- Hştirilmiştir. Merkex kazasının beş nahiyo- #ine ikişer kamyon giyecek, üç kamyon Yi- yecek gönderilmiş, Merkez nahiyesi için de bir tevzi dükkânı açılmıştır. Kamyonlar ha- Tiç olmak üzere bügüne kadar Gölköy ve Mesudiyeye 600 hayvanla altınış ton yar- dım yapılmıştır. Tırhan vapuru Alanyadan hareket etti Alanya 23 (Akşam) -— Karaya otur- muş ve sonra kurtarılmış olan Tırhan vapuru bugün Alanyadan İstanbula hareket etti, Vapuru Kadeş vapuru sü- varisi Hüsameddin kaptan götürmek» tedir, Alemdar kurtarma gemisi de Tır- hanı takip etmektedir. * Garp cephesinde Almanların yaptığı bir bas- kın zayiatla püskürtüldü Paris 23 (A.A) — 23 kânunusani sabah tebliği: Vosgesin garbinde düş- man tarafından yapılan bir baskın za- yiatla püskürtülmüştür. Paris 23 (A.A.) — Salâhiyetli Fran- sız deniz mahfilleri, deniz kuvvetlerinin son günlerde iki Alman denizaltısna hücum ettiklerini bildirmektedir. Ayni mahfillere göre, İngiltere Bah- riye Nezareti bu denizaltıların muhak- kak olarak tahrip edilmiş olduğunu te- yid için tamemen müsbet delile malik bulunmamaktadır, Alman tebliği Alman hududu 23 (A.A.) — «Havas ajan- andan» Büyük Alman umumi karargâhı tebliğ ediyor: Pirmasens'in cenubu garbis inde hudud mintakasındı bir keşşaflar grupu, birçok esir almıştır. Grup, sayiata uğramamıştır. Düşman birçok maktul ver- miştir, Harp donanması, son baftalar içinde Şimal denizi ile Atins Okyanusunda ve Baltıkta müsmir ticaret harbi yapmıştır. Mayn arayan gemilerle ileri Karakollar da evveloc yapılan tahminler dahilinde faaliyetlerine devam etmektedir. Dün geceki “cerh Fındıklda Tulumba Çıkmazında otu- ran kazancı Ahmedle Tepebaşında Kü- gük Hendekte oturan kunduracı Yusuf isimlerinde iki arkadaş dün gece Beyoğ- handa beraberce gezip eğlenmekteler iken bir para meselesinden aralarında kavga çıkmış, Ahmed; üzerinde taşıdığı büyük bir bıçakla Yusufu mütaddid yer- lerinden ağır surette yaralamıştır. Yusuf; işe el koyan zabıta memurları tarafından ümidsiz bir halde Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Ahmed ya- kalanmıştır. İtalyanın askeri tedbirleri Roma 23 (A.A.) — Bu sabah Duçe- nin riyeseti altında yeniden toplan. mış olan nazırlar meclisi, askeri kad. roların takviyesine müteallik bir çok kanun lâyihaları kabul ve tasvib et- miştir. Meclis, İlk hat cüzütamlarına aid sımflara mensup mezun xabitle- rin antrenmanlarını tekemmül et tirmek ve kendilerini ihtiyaç halinde heran hizmete âmade kılabilmek mak- gadile şimdiki müddetten hissolunur derecede fazla bir müddet için mec bur! surette silâh altına çağrılmala- Sa Mİ İlam El ln Bulgar Başvekili B. Köseivanofun beyanatı Meçhul maceralara atılmak elimizden gelmez, bitaraflıktan ayrılmıyacağız. Dostluk ve hüsnüniyetle her Bulgar Başvekili B. Köselvanof, 'Tan muhârririne şu beyanatta bu- Tunmuştur; «Bulgar milletinin ve onu sükün ve refah içinde yaşatmağa çalışanla- rın dört şaşmaz ve sarsılmaz ideali vardır: 1 —'Tam sulh, 2 — tam sulhü te- min eden kati bitaraflık, 3. — Komşu devletlerle iyi münasebat, 4 — Yakın tarihin Bulgaristana reva gördüğü siyasi hataların adilâne ve dostane bir şekilde tashih olunması. Biz bu dört idealin de merhale | merhâle tahakkuk edeceğinden son derece eminiz. Bilhassa Balkanlarda tam sulhü İstemiyen yar midır? Kom- şularımız da sulh İdeali uğrunda âzami gayret sarfediyorlar. Birçok yaralar alan, müşkülâtlar çeken Bul garistanın harbi islemesinde ne men- | mesele halledilecek faatl olabilir ve niçin yıllardanberi kalkınmağa ve halkımızı sükün ve refaha erdirmeğe çalıştık? Tam bu yola girdiğimiz bir zamanda yeni baş- tan neticeleri meçhul macerâlara atılmak elimizden gelmez. Bitaraflık idealine gelince bir cüm- le ile söyliyeyim, Bulgaristanın bita- raflıktan ayrılması için tek sebep gös- terilemez. Şahsan kaniiz ki dostluk ve hüs- nüniyetle (o bâlledilemiyecek hiç bir mesele yoktur. Biz bu dostluklardan emin bulunuyoruz. Yugoslavya ile ol. duğu gibi 'Türkiye ile de günden gü- ne inkişaf eden ve temelleri gittikçe kuvvetlenmekte olan bir dostluk için- deyiz. Diğer komşularımızla da mü- nasebetlerimiz normaldir. Böyle bir vaziyette hallediemiyecek bir mesele var mıdır.?» Dahiliye ve Nafia Vekil- leri beyanatta bulundular Limanların inşası hep birden ihale edilecek Zonguldak; kömür havzası limanı olacak Şehrimizde bulunan Nafia Vekili ge- neral Ali Fund çu boyanatta bulun- muştur: «— Hükümet Akdeniz ve Karadeniz sahillerinde ( yaptıracağı limanları tes- bit etmiş, bu hususta bir kanun lâyihası hazırlanmıştır. Bu lâyiha ile yalnız bir limanın değil, bütün limanların inşası ihale edilecektir. Riyasetimde toplanan komisyon Çatalağzı yerine limanın Zon- guldakta inşasına karar vermiştir. Zon- guldak kömür havzasının limanı ola- caktır. İstanbul limanı işi tedkik edilmekte- dir, Sulama işlerine çok ehemmiyet ve- Irlandalı tedhişçiler İngiltere hükümeti şiddetli tedbirler | aldı Londra 23 (AA) — — Irlandalı ted- hişgilerin e suikmsdlerde bulunmalarına mani olmak maksadile evvelki gece Londrada ihtiyat tedbirleri alınmıştır. Malöm olduğu veçhile Birmingham mahkemesi tarafından idama mahküm edilmiş olan iki Irlandalının davan iz #naf mahkemesindedir, Irlandalı tedhiş- giler suikasd yapmak için bu gibi fırsat- İarı kollamaktadırlar. Yüzlerce polis memuru ile polis ha- fiyeleri, bütün gece payitahtın dört yol ağızlarında, hükümete ait binalar, hapis- hane ve adliye dairesi tarafında husus! servis yapmışlardır. Kendilerinden şüp- be edilmekte olan İrlandalılar, nezaret altında bulundurulmakta ol hallere bir iki metre famla i fiyeleri ikame edilmiştir. Ingiltere - Sovyetler Sovyetlerin Londra sefirinin Moskovaya çağırıldığı doğru değil ) — Havas ajan- sından: Londradaki Sovyetler mahafili, Sovyet sefiri B. Maiskinin kendisile iş- tişarede bulunulmak maksadile veya her hangi bir sebepten dolayı Morkovaya çağrılmış olduğu suretindeki haberlerin asılır olduğunu beyan etmektedir. İngiltere, Japon protestosunu tedkik ediyor Londra 23 (A4) — Japon Assama Maru vapurunun tevkili ve işinde bulunan 21 Al- manın yakalanmasına karşı Japonyanın verdiği protesto İngiliz hükümeti tarafın- dan tedirik edilmektedir. Balâhiyeltar İngiliz mahafilinde kayde- diliyor ki, İngiliz kruvazörü Japon vapürü- hu açik denitde teykif etmekte haklı idi. Yakalanan bülür Almanlar mütehassıs ve fenel olduzlarından düşmanın muharip riliyor. Bursa ovasında yaptığımız sula- ma işleri, Bursayı seylâp felâketinden kurtarmıştır. Zelzele mıntakasında jeoloğlar ted- kikler yapacak ve zelzeleden müteessir olmıyacak inşaat tipi ve yerlerini tes- bit edecektir. Yeni Erzincanın inşa ye- rini de jeoloğlar tayin ve tesbit edecek- | lerdir» Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak da şu beyanatta bulunmuştur: «— Zelzele mıntukasında, zayiatın kati bilânçaosu tesbit edilmiş gibidir, İn- sanca zayiat otuz bine yakındır. Şimdi açıkta kalanların iskân ve inşesile meş- gul oluyoruz.» Postaları kontrol İngiltere ile Amerika arasın- da ihtilâf var Vaşington 23 (A.A) — Amerika Hariciye Nazırı B. Huli, Amerikadan gelen postanın İngilizler tarafından kontrol edilmesine müteallik olan İn- giliz notasına şiddetli bir cevap ha- sırlamıştır. Bu cevapta İngilterenin imza etmiş olduğu La Haye mukavele- si ahkâmına riayet etmesi lüzumun- da israr edilmektedir. Bir çok Amerikan gazeteleri ve bil- hassa Nevyork Times, şöyle diyor: «Londranın itilâfgrizliği, İngilterenin Amerikadaki bir çok sempetileri kay. betmesine sebebiyet verecektir, Karpatlarda Alman kıtalarının hareketleri görüldüğü bildiriliyor Slovakya hududu 23 (AA) — (Havas) : Karpatlar istikametinde Al man kıtaatının hareketleri görülmek. tedir, 20 kânunusanidenberi Slovakya trena ierinin saatlerinde, yolcu münakalâi- tım asgariye İndirecek ve asker nak- Hyatını artlracak surette değişiklik yapılmıştır. Nihayet bütün Slovakya alayları Alman albay Karın kuman. dası altına konulmuştur. Türk - Filistin ticaret anlaşması Kudüs 23 (AA) — Künunevvel başında akdedilen Türk - Filistin ticaret anlaşması Üzerine iki memleket arasında ilk mübadele karar altına alınmış bu- lunmaktadır. Anlaşmalar Türkiyeden buğday va Filistinden ziraat makineleri sevki hak» kındadır, aene