29 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sakhahki Haberler Son dakika Türk vapurları Harice seferleri yasak yasak edilmedi Ankara 29 (Telefonla) — Türk vapurlarının burlarının ecnebi sularına sefer etme- sinin yasak edildiği haberi doğru değildir. Maliye Vekili bütçe hakkında beyanatta bulunacak Ankara 28 (Telefonla) — Maliye Vekili B. Fuad Ağralı bugün yeni büt- çe hakkında gazetecilere beyanatta bulunacaktır. Bütçe geçen seneki miktar- a olacaktır. Avrupadaki harp vaziğti dolayısile bezi fasllarda değişiklik ole- cak ve bazı tedbirler alınacaktır. Daladier hariciyeencüme- ninde beyanatta bulundu “Türk dostlarımızın Balkanlarda sulh lehinde çalışması iyi neticeler veriyor,, dedi Paris 29 — Başvekil ve Hariciye Nazırı B. Daladier dün, meclis hariciye encümeninde beyanatta bulunmuştur. Başvekil buarada Balkanlar vaziyetin- den bahsederek demişlir ki; «Türk dostlarımız Balkanlarda sulhün muhafazası için çalışıyorlar. Bu çalışma iyi neticeler vermektedir. Bulgaristanla Romanya arasındaki gergin- Yik azalmıştır.» Başvekil Uzak şarkta vaziyetten, Almanya dahili vaziyetinden bahsetmiş: «Almanya zahiri görünüşüne rağmen dahilde büyük sıkıntı içindödir: de- miştir. B. Daladier sözlerine «zafer bizimdir, diyerek nihayet vermiştir. Bundan sonra mebuslar B. Welles'in seyahati, Uzak şark ahvali, ağustos- taki Fransız - İngiliz - Sovyet müzakereleri hakkında sualler sormuşlardır. ç ——————————— ... Italyan - Alman birliği Iki hükümet arasında bir kültür anlaşması yapıldı Roma 29 — İtalya ile Almanya arasında dün bir kültür anlaşması imza edilmiştir. Anlaşma mucibince İtalyan mekteplerinde almanca, Alman mek- teplerinde italyanca okutulacaktır. Roma radyosu bu münasebetle yaptığı Beşriyatta demiştir ki: «İtalya bundan evvel Almanya ile siyasi ve iktisadi an- lamalar yapmıştı. Yeni anlaşma İtalyanın her sahada Almanya ile iştiraki. stermektedir.» taraftan Gayda, Giornale d'İtalia da yazdığı bir makalede harp Or- ve Akdenize sirayet ederse İtalyanın lâkayıd kalmıyacağinı söy- Finlândiyada vaziyet Finler adedce ve malzemece zayıf olmalarına mukabil şiddetle mukavemet gösteriyorlar Paris 29 — Helsinkiden gelen haberlere göre Karelide harp şiddetle de- vam etmektedir. Sovyetler buruda 80 kilometrelik bir cephede 350 bin asker toplamıslardır ki metre murabama 4 kişi isabet etmektedir. Finlerin bugün- kü mevzileri Mannerheim hattı kadar müstahkem değildir. Kuvvetleri 80 bin- dir. Yani metre murabbaına 1 kişi isabet etmektedir. Malzeme itibarile de pek iyi vaziyette değillerdir. Buna rağınen ilk hücumları tardetmişlerdir. Maama- fir geride hazırlanan mevzilere çekilmeleri ihtimali vardır. Sovyetler şimdiye kadar büyük zayiata uğramışlar ve bir galibiyet elde edememişlerdir. Pars 29 — Gazeteler Finlândiyaya yardım edilmesi lüzumundan beh- setmekte ve İyi techiz edilmiş 100 bin kişilik bir kuvvetin vaziyeti kurtarabi- leceğini söylemektedir. Londra 29 — Helsinkiden gelen haberlere göre dün Karelide harp faali- yeti hafiflemiştir. Finler yeni mevzilerinde yerleşmişler ve buralarını kuvvetli surette tahkim etmişlerdir. İngiliz gönüllülerinin kumandasını Maksim Roosevelt deruhte edecek Londra 29 — Üçüncü Belçika gönülü kafilesi dün Finlândiyaya hareket etmiştir. İngiltereden de bir kafile yola çıkmıştır. Eski Amerika cümhurreisi Teodor Roosevelt'in oğlu binbaşı Maksim Roosevelt İngiliz gönüllülerile birtik- te gitmektedir. İngiliz ordusunda gönüllü olan Maksim Roosevelt İngiliz gönüllülerinin kumandasını deruhte edecektir, Welles Zürihte Halk kendisini ş isini şiddetle iddetle alkışladı Zürih 29 — Amerika Hariciye Hariciye müsteşarı Welle Welles buraya gelmiş, istasyon- da Amerika konsolosu, İsviçre hükümeti namına bir memur tarafından karşi- lanmıştır. İstasyon civarında bin kişi toplanmıştı. Halk Welles'i şiddetle alkış- iamıştır. Amerika Hariciye müsteşarı İsviçrede görüşme yapmıyacaktır. Nevyork 29 — Hariciye Nazırı B. Hull dün söylediği nutukta Almanya ve Italyada tatbik edilen otarşinin aleyhinde bulunmuş ve harpten sonra orta- şinin hâkim olmaması İçin Amerikanın devletlerle müzakereye giriştiğini söy- lemiştir, Amerika 10 büyük zırhlı yaptırıyor Nevyork 29 — Amerika hükümeti 6 tane 35 bin tonluk zırhlı yaptırmağa, karar vermişti. Bundan başka 45 bin tonluk 4 zırhlı yaptırılması da kararlas- turılmıştır. $5 bin tanluk zırhhlar yakında denize indirilecektir. Koordinasyon bürosu Hazırlanan kadro Vekiller Heyetince sdik olundu Ankara 28 (Telefowla) — Milli ko- ranma kanunu mucibince teşkili icap eden koordinasyon bürosuna nit kadro, ekiller Heyetince tasdik olunmuştur. Bu kadroya göre büro: 500 lira ücretli bir kâtibi umur 300 r lira ücretli altı büro şefi, 170 ücretli 6 ve yine 120 lira ücretli 6 kâtip, 210 lira ücretli bir evrak şeki, 140 bira ücretli İç V20 ğer lira ücretli 7 evrak memwurü, (150 ira ücretli 1, 100 Jira ücretli 1; 80 Jira üc- retli | daktilo, 40 lira ücretli |, 35 lira ücretli 2 hademeden terekküp edecektir. | Diyarbakır - Iran Hattın Bitlis - Dug kısmını ihale için hazırlık yapılıyor Ankara 28 (Telefonla) “— Nafia Ve- kâleti, Diyarbakır : Ian inene er hat“ | tının Bitlis - Doz oOÜlatvan yakınında- | dır) kısmını ihale için hazırlıklar yap- maktadır. Bu hattın Diyarbakırdan Kurt alan köyüne kudar olan 159 kilometre lik kısmındaki fa, t mevsimin kış ol- masma rağmen büyük bir hızla devam etmektedir Nafia Vekâl, ta göre, sarfedi sai neticesinde ha lerşiyatı 51 inci ne gelen son unzlüma» geceli gündüzlü me- ın bu kısmındaki ray ilometreye varmıştır, Vakıflar umum müdürlüğü teşkilât ve vazifeleri Ankara 28 (Telefonla) — Vakıflar umum müdürlüğü teşkilât ve vazifeleri hakkında yeni bir nizamname hazırlan mıştır. Vekiller Heyetinin tasdikinden geçen bu nizamname bugünden itibaren meriyete konulmuştur, Muamele vergisi! Kanunun bazı hükümleri Ankara 28 (Akşam) — Maliye Ve- kâleti nüâmele vergisi kanununun bazı nağa, başlamıştır, now sele vergisi | 2 vergi kaçakçılığını tamamen önliyecek hükümleri ihtiva eylemediği tatbikatla sabit olmuş bu- | Yunmaktadır. Yeni hazırlanmakta olan projede bu hususta daha esaslı ve ge- niş hükümler bulunacaktır. Kayseri zelzelesi Sarımebhmed köyünde 16 ev yıkıldı. Nüfusca zayiat yoktur Kayseri 28 (A.A.) — Kayseriye büğ- | 4 Develi Kazasında dün gece 23,30 da İ şiddetli bir sarsıntı olmuş, Sarımeh- | met köyünde 16 ev yıkılmıştır. Nüfus- ça zayiat yoktur, Pmarhisarın Viran nahiyesinde de 22,25 te ve sabah 2,35 te iki zelzele olmuştur. Hasar yoktur; Giresunun iki köyü heyelân | tehlikesinden tahliye edildi Giresun 28. (A.A) Alucanın Ozan ve Mumuk köylerinde vukubu- | lan heyelân neticesi Ozan köyünün | arkasındaki yüz metre yüksekliğin. deki iki kayeden bir tanesi ikiye ay- rılmış olduğundan köy halkı tahliye edilerek Giresundan derhal gönderi- len çadırlara, yerleştirilmiştir. Mumuk köyünün yaslandığı dağ da heyelân yapmış vehalk tehlikede olduğundan valinin verdiği direktif- ler dahilinde ve nahiye müdürlüğü- projesi hazırla Bugün mer ! İ İl İ nün nezareti alında Köy halkı ça- dırlara, yerleştirilmiştir. Memurların çocukları için verilen tren ve vapur ücretleri Ankara 28 (Akşam) — Bir yerden diğer bir yere nakledilen memurların tahsil çağındaki çocukları için de tren ve vapur ücretleri tam olarak veril mektedir. Maliye Vekâleti talebelerin tren ve vapurlarda ter le seyahat ettiklerini r alarak bundan böyle harcırahların bu ücretler üzerinden tahakkuk ettiril- mesini alâkadarlara bildirmiştir. Bu vaziyette bulunan memurlar, ha- zırıyacakları harçırah beyannamele- rinde tahsil çağındaki çocuklarının mektebe gidip gitmediklerini ayrıca tasrih edeceklerdir. | ettiği mutkun sonunda İngilterenin bita- | tosu İ larında top ateşi teati edildi İ bilhasss Şiddetli surette cereyan eden hava Bitarafların vaziyeti İngiliz bahriye nazırının nutku her tarafta “ehemmiyetle karşılandı Paris 28 — İngiliz Bahriye Nazırı B. Churchill dün Avam kamarasında irad ettiği nütukta ikinci defa bitarafların va- ziyetine temas etmiş ve bitaraflığın bir kamarasında beyanatta bulunarak Al- manyaya sevki muhtemel ecnebi malları üzerinde “ İngiltere tarafından yapılan kontrolün hiç bir mal gözden kaçınlmı- yacak kadar sıkı olduğunu söylemi Şimdi o Vladivöstoktan * geçâi “Hica gemilerinin kontrolü imkânları araştırı!- maktadır. » Fransız Güzeteleri yazdık- ları makülelerde Churehill'in çok doğru söylediğini kaydediyorlar, Londra 28 (A.A) — Bahriye Nazırı Chwrehill dün Avam kamarasında irad İspanyadan Almanyaya hiç bir'maden gönderilmemektedir.. İngiltere bir çok ecnebi nemleketlerle müzakereye girişen rek bu memleketlerin ithal ettikleri ipti- dai maddelerin Almanyaya satılmıyaca- ğına dair teminat almıştır! Bitaraf vapurlara karşı ya- pılan harbi durdurmak i için Stokholm 28 (AA) Ticaret vap kaptanları birliğinin idare heyet vapurlara karşı şapilan harbi durdurmaz üzere diğer bitaraf hüküme müşlere- ken tedbir alınmasını İsveç hükümetinden abul etmiştir Karar suretinde, muharipler tarafından yapılan kontrolün tahfifi istenmek! Hâlen tehlikeli bölgelerden geçmeği 1s zam cimiyen gemiler dahi konteol Ilman- larına girmek mecburiyetinde ve bu suret le elddi tehlikelere maruz bulunmaktadır. raf memleketlere fazla zarar vermemek için icab ettiği zaman Almanyaya karşı takib ettiği abluka siyasetinde zaman zaman değişiklikler yapacağını, sağını söylemiştir. Nazır dem «İngilterenin “zararları kabili “tahan- müldür, Donanmanın zayiatı şimdiye ka- dat 36.000 ton 'yabi dünya harbinin'ilk ayındaki zayiatın yarısı nisbetindedir. İngiliz ticareti bahriye filosunun zayiatı EE 200,000 tona baliğ olmaktadır. ingiliz * filosunun mecmüu tönile- milyon tondur.» İktisadi Harb Nazırı Cross da Avam Loyd Core söylüyor: “Sakat bir sulh yerine uzun harbi tercih ederiz,, Londra 29 — Avam Kamarasında beyanatta bulunan Loyd Core sulh teşebbüsünü mevzuu bahsederek yarım yamalak bir sulhün doğuracağı teh- likeleri tebarüz ettirmiş ve İngiltere ile Fransanin bütün milletlerin hak ve hürriyeti için döğüşlüklerini söyledikten sonra demiştir ki: - Şerefli ve esaslı sulh istihsal edinciye kadar çarpışacağız. Vazetti- ğimiz prensiplerden hiç fedakârlık yapamayız. Sakat bin sulh yerine uzun harbi tercih ederiz. İngilterenin iâşesi 1914 harbinden daha muntazamdır. Filistinden Fransaya gönüllü kıtası geldi Londra 29 — Filistinden ilk gönüllü kıtası, başlarında İngiliz kuman- rı olduğu halde Prai Belgradda “Hitler bana dedi ,, kitabı toplattırıldı Belgrad 29 — Polis kütüphanelerde bulunan «Hitler bana dedi...» kitabı- nı toplatmıştır. Bu tedbir Alman sefaretinin teşebbüsü üzerine alınmıştır. Kaliforniyada şiddetli yağmurlar Sanlransisko 20 — Şiddetli yağmurlar Kalfomiyada mühim feyezanlara sebep olmuştur. Sakramentoda vaziyet endişelere sebep oluyor. Hollândada casusluk meselesi Amsterdam 29 — Hollandanın Groninken şehrindeki casusluk meselesile alâkadar olarak daha 3 kişi tevkif gelinir. İtalyada bir madende grizu patladı Roma 20 — Arka madeninde grizu patlaması olmuştur. 60 ölü, 100 den fazla yarah vardır. Fransada iki Alman tayyaresi düşürüldü Garp cephesinin bazı nokta- Iki Alman vapuru yakalandı Mürettebatın vapurları ba- tırmasına meydan verilmedi Londra 28 (A.A) — Paris 28 (AA) — Bon 48 suat zarbnda | Alman bandıralı «Wache> lanarak İngiliz limanlarından birine gö- türüldüğü resmen haber verilmektedir. Alman gemisi mürettebatının gemiyi batırmalarına mani olunduğu zannedili- yor, Paris 28 — Fransızlar Rostok adında bir Alman vapurunu yakalamışlardır. Vapura çıkan bir müfreze mürettebatın vapuru batırmasına mani olmuştur Yugoslavyada Lijubliana Alman cemiyeti reisi tevkif edildi Londra 28 — Yugoslavyada Lijub- Banadaki Alman kültürbund cemiyeti reisi tevkif edilmiştir. Reisin propaganda ile meşgul olduğu anlaşılmaktadır. harekâtı tayyaresi düşürü Kamptan kaçan Alman esirleri yakalandı Lonâra 28 (A,A.) — Geçen pazar İskoç yanın şarkında kamptan kaçan iki Alman esiri bu sabah West Lothlans mınlakasında yakalanmıştır. Türkiye ye hakkında Fransız Makim Meclisi Reisi ikinci konferansını dün verdi sında Fransada iki Alman Paris 28 (A.A.) — Mebusan meclisi relsi B. Herriot, bugün "Türkiye hak- kındaki konferansların ikincisini | vermiştir. İ Bu konferansında ilk sultanlardan, Bizans imparatorluğuna karşı yapılan mücadeleden, İstanbulun fethinden nihayet Osmanlı devletinin en yüksek ikbal devrinden bahsetmiştir. B. Herriot, üçüncü konferansını 13 martta verecek ve modem Türkiyeden bahseyliyecektir. İ Belediye re memurlarının tekaüdlükleri i Ankara 28 (Telefonla) — Belediye memurlarının tekaüdiükleri hakkında Dahiliye Vekâletince bir kanun proje- si hazırlandığı yazılmıştı. Proje son defa tedkikten geçirilmek üzere Dahi. liye Vekâleti müdürler encümenine ve- rilmiştir. Encümenin tedkikinden geç- dikten sonra meclise sevkedilmek Üze- re Başvekâlete gönderilecektir.