29 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA Yugoslav - Bulgar iş birliği Yugoslavya ile Bulgaristan arasında iktisadi iş birliğinin artması, Bul- Emr Başvekilmin değişmesi üzerine, Avrupanın senubu şarkisindeki siyasi va- ziyetin de değiştiğini iödin edenleri teksip etmiştir. İngiliz gazeteleri, Bulgar matbuatının Yugoslavya ile sıkı iktisadi mi tesisini tasvip eyleme- inasebatın sini, Bulgaristann diğer Balkan memleketlerile de iyi geçinmek istediğine bir heyetle Sofyaya gelen Yugoslav Ticaret verilecektir. tevsti imkân ve yolları Belgradda Bul- arasında görüşülmüştü. Şimdi büylik Nasırile bu hususta kati kararlar Bü görüşmü elerin ne kadar samimi olduğu Yugoslav Maliye Nazırı Dr. sıkı iş birliği yapmağa katiyen devletlerin kurbanı olmamaları Ben Maliye Nazırı sıfatile, Yugoslavya doğru gidildiği hakkında artık büy nelmilel vaziyetin tevlid edebilec: likle karşı konulabilir, Yeni ve geniş birlik lmıyan devlet adamları daha ileri giderek iki liğin iktisadi sahaya münhasır kalmayıp idari İmesini istiyorlar. Bulgaristan ile. Yugoslavya arasında temel olabilecektir. Yugoslavyanın (Sırp) © Slav memleketi arasındaki bir ve hattâ askeri sahalara da teşmil edil Başvekili ve Hırvatların Hideri Maçek. gümrük ittihadı ve federasyon Müdafaa kuvvetlerinin dır. Fakat Sırp siyasi adamları Şildirler, Çünkü o saman müşterek karşısında Sirp unsurunun şeklinde idare birliği birleştirilmesini ttaki şu sözlerle sabittir: «Bulgar milletile en axmetmiş bulunuyoruz. Cenup Slavları büyük için aralarında çok Sıkı birlik yapmalıdırlar. ile Bulgaristan arasındaki iş birliğini inkişaf ettirmek maksadile elimden geleni eği bariz tehlikelere ancak böyle geniş bir. için Bulgar - Yugoslav iş birliği bir Yugoslavya | ikinci yapılmasını istemiştir. ileri sürenler de var- bu kadar ileri gitmesine taraftar de- parlâmentoda Hırvatların ve Bulgarların kalacağını ileri sürüyorlar. İşte Lara Yugoslavyanın eski Başvekili Stoyadi- öyle bir şeye mami olmak ie Sırp radikal fırkasını ekrer eşli et. moviç yeni mi Ciddi olarak sulhten bahsedilebilir mi? (Baş tarafı | nci sahifede) Bu denemelerde, şimdilik, varılan netice şudur: İngiltere, Çeklere ve Polonyalılara İstikiği verilmek, bir daha, tecavüz ol- mıyacağına dair kati, müspet temi- nat elde etmek şârtile konuşmaya hâ- sırdır. Almanya, müstakil, küçük bir Po- lonya Yapmaya belki ramdır. Fakat «Orta Avrupa benimdir. Oraya kim- se karışamaz» diyor. Ayni zamanda, müphem şekilde, hududu meçhul bir «hayat sahası> nı Hitler hâlâ ağzın- dan bırakmıyor. z Bu vaziyette anlaşmaya imkân ta- Savvur olunamaz. İngiltere ve Fransa için böyle bir Bulhü yapmaktansa, harbe girmemek daha iyi olurdu. Zira, böyle bir sulh- ten sonra alman hırsına hudut ol- müyacak, iki sene sonra harp tekrar başlıyacaktır. Milletlerin yaşamak veyâ ölmek Yardım komitelerinin faaliyeti Zelzele ianesi umumi yekünu 4,123,145 lira 30 kuruşa baliğ oldu Ankara 28 — Cuma ve cumartesi günleri akşamına kadar Kızılay umumi merkeğine Yatırılan Şark vilâyetleri zelmele tanesi lste- 8i neşredilmiştir. Bu Usteye göre ea ri kür 4.123.146 Jirn 30 kuruştur. Gene $ Ede Milli yardım kamiteleri ve Kızlar Me” leri tarafından umumi merkeze gönderi” — paralar kaydolunmaktadır. Yazıyoruz: r, Kulp Mili yardım komitesinden, Şemdinli Mill yardım komitesinden, Isiâhiye Kızılay ş0l * Yenice Sabanca Dursunbey Bahçe - Ulukuşla Bilivri Saray Torhum , Bürbahanda alay komutanlığından, Derik (OKızılay şubesinden, F.K. endişesile (giriştikleri böyle büyük , bilhassa elddi muharebe başlamadan evvel, , bu gibi sulh özmen dail, Bundan hiç bir let adamları her türlü vledan mesü- iiyetlerinden kurtulmak için, kan dökülmeden önce uysallığın son had- dine kadar gitmek mecburiyetinde- dirler, Böyle çetin dâvâlardan çıkan harp- lerde, iki taraf, kuvvetlerini iyice ölçmeden, sulh ümid etmek beyhude- dir. Sulh şartlarını ciddi surelte ko- nuşmak için bir tarafın esaslı bir darbeye mâruz kalarak zayıf olduğu- nu anlaması lâzımdır. Sonra, unulmamalı ki Ikbahar yaklaşıyor. Büyük askeri hareketlere tekaddüm eden günlerde sulhten bahsetmek ekseriya muharebe ha. sırlığına alâmettir. Necmeddin Sadak lthalât birlikleri —— — İzmirde sekiz birlik kurulacak İzmir (Akşam) — MilK iktisadi ko- ruma kanununun tatbikine aid nizamna- meye göre İzmirde sekiz ithalât birliği teşkil olunacaktır. Birliklerin formalite. leri ikmal edilmek üzeredir. Bunun için nizamnamenin Vekâletten şehrimizdeki alikadarlara tebliği beklenmektedir. İt halât birlikleri müstehlik halkın ihtiyacı olun eşya ve maddeleri, diş memleketler- den ucuzca getirterek cüzi bir kazanç ile piyasaya çıkarıp satacaktır. Bağcılara İkzım olan her türlü malzeme ile üzüm ihracatçılarına imalâtta lâzım clan mad- ehal etmek ve satmak için ayrı irlik kurulmak üzeredir. Bulgar elçisi bu akşam Ankaraya gidiyor Salı günü şehrimize gelen Bulgaristanın yeni Ankara elçisi B. Sava Kirof bu ak- şamki eksprese Ankaraya gidecektir. bir Sovyet elçisi Ankaradan cı Balkan güreşleri Bütün hazırlıklar ikmal edildi. Güreş kafileleri İki senedenberi muhtelif vesilelerle teehhüre uğrayan Balkan güreşleri bu sene gene bizim federasyonun te- şebbüsü üzerine icra ediliyor. Atletizmde Yunanlıların, güreşte de Türklerin bütün mall işleri zarar ihtimaline rağmen üzerlerine alma- ları ve Balkan ekiplerinin Ayrupanın * karışık bulunduğu bir zamanda mü- sabakslara iştirakleri için diplomatik uğraşmaların güçlüğüne bakmadan organizasyona ( girişmeleri, bu spor şubelerine karşı milletlerine hâs an- anevi düşkünlük ve bir nevi aşkla bağlı bulunmalarından başka bir şey değildir. Federasyonumuzun böyle muazzam bir organizasyona girişmesi ve bu ve- sile ile müttefik ve dost dört Balkan devletinin mümessillerini o şehrimize toplaması şimelin top gürültülerine rağmen hakiki bir sükünu isbata yâ- rar ki bu İşe teşebbüste birinci safı işgal eden Beden Terbiyesi genel di- rektörlüğünün gayretini takdirle yad etmek icap eder. Cumartesi günü başlamasi tekarrür eden bu kardeş karşılaşmalarını in- tizam içinde geçmesini temine uğrâ- şan ve görgülerini senelerdenberi müsbet mesailerile isbat eden organi- zasyon komitesi Âzalarının bu husus- taki çalışmaları nihayet bulmuş ve aşağıdaki program hazırlanmıştır: 1 Mart cuma — Müsabakalara işti- rak edecek bütün takımlar saat 11 de Atatürk âbidesine çelenk koya- caklar ve saat 15 de altıncı Balkan kongresi açılacaktır. Kongreyi mü- teakip İstanbu! bölge başkanlığı ta- rafından misefirlere bir çay ziyafeti verilecek ve ayni akşam müsabakalar rı idare edecek hakemler ilk içtimala- rını yapacaklardır. 2 Mart cumartesi — 11,30 da tartı, 14,30 da müsabakaların açılışı. Açılış merasimi Balkan marşı ve iştirak eden milletlerin milli marşlarını müteakip valinin bir nutkile yapılacaktır, Va. Minin nutkuna misafir takımlar na- mma başkanları cevap vereceklerdir. Nutukları müteakip müsabakalara başlanacaktır. 3 Mart pazar — Suat 12de tartı yapılacak ve saat 14 de müsabakala- ra devam edilecektir. 4 Mart pazartesi — Saat 12 de tartı, saat 20 de güreşlerin finali. 5 Mart salı — Gündüz şehrimizin şayam temaşa mahallerini gezmek, gece 20 de belediye tarafından Parotel: de ziyafet, 6 Mart çarşamba — Saat 20 de Be- den Terbiyesi genel direktörlüğünün TTokatliyanda tevzi merasimi, Güreşçilerr her sıklette birinciden üçüncüye kadar ve puan hesabile şarapiyon çıkacak ! takıma da büyük bir şild verilecektir. Madalyalar altın, gümüş ve bronz olarak yaptırılmaktadır. Müsabakaların baş hakemliğine Ahmed Fetgeri, hakemliklerine Pan- gapolos (Yunan), R. Volter (Yugos- lav), İsmail Hakkı, Tayyar, Seyfi ve Sadullah seçilmişlerdir. Jüri heyeti: Burhan Felek ve Ahmed Fetgeriden mürekkeptir. An > f rod > geldi Yugoslav kafilesi dün sabah kon- e; , X Soryet Rusyanın Ankamı elçisi B. Te | Vansiyonelle on kişiden mtrekkep bir çi : renliyef dünkü Ankara ekspresile gehrimi- | kafile halinde şehrimize gelmiş ve , im ; , 3 elm a, yereniiyef İstanbulda | Tokatliyan oteline misafir editmişler. Terme . v e ği dır. Yunan ekipi bugün Rumenler de Mutki Mun yardım itesinden, Yük arabaları münhasiran yarın şehrimize gelmiş olacaklardır. — Pasinler Karayazı nahiyesi MU | Gazi köprüsünden geçecek Müsabaktlara iştirak edecek 'Tfirk ih, , Yardım kom le Kamyonlarla arabaların bazı muayyen | takımını seçmek için Halkevi salo- 1847 Güdü Kızılay yen saatlerde Gazi köprüsünden geçmelerine | nunda yapılan karşılaşmaların neti- dop 7 Balmbeyi > müsaade dilmişti. Fakat sabah ve skşsm- | cesi hakkında federasyon erkânı bir Man > ları Galata köprünü gok mkışık bir variye- | gey söylememektedirler. Güreşçileri LT Alaçam » te geldiğinden, bundan sonra münhasıran > ag Alam » Gas köprüsünden geçmeleri kararlaştını- | mizin morallerini bozmamak için iyi A yanına “> miştir. bir tedbir olarak karşıladığımız. bu im & ; & Vatman Hakkının idaresindeki 47 mu- | hareket dolayısile takım henüz katl Ne me : , : maral tramvayla, e in ene şeklini almış değildir. ÖN: Maranibey > ş Bı taksi dün Pangulda Ergenekon cad | Oo Maamafih Hüseyin, Suad, Yaşar, > desinde çarpışmış, ber ikiside hasara : â— layık » lan çar) | oray. Celâl, Mersinli Ahmed, Mustafa ve . aş urla — —— ziyafeti ve mükâfat | madalya, diploma | Çobanın milli güreş takımımızı teş- kil edecekleri kuvvetli bir ihtimal da. hilindedir. Bu büyük işi başardıklar rından dolayı spor idarecilerimize te- gekkür ederken güreşçilerimize de her Balkan güreşinde olduğu gibi yü- zümüzü ağartmaları için muvaffakı. yetler dileriz. Şazi Tezcan Çamlıca lisesi voleybol şampiyonası oldu İstanbul maarif müdürlüğü spor bölgesi tarafından kız liselri arasnda tertip edilen voleybol maçlarına dün Çapa kız muallim mektebi jimnastik salonunda güzide bir davetli grupu önünde devam edlimiştir. Günün ilk maçı kız muallim ile mıştar. Günün ikinci karşılaşması Erenköy gelmeğe başladı Beşinci Balkan şampiyonasında mükâfat tevzi AM ii merasimi de Boğâziçi liseleri arasında cereyan etmiş ve çok heyecanlı bir şekilde çen bu misabaka Erenköylülerin ga- Jebesile nihayetlenmiştir. Günün son müsabakasını şimdiye kadar yaptığı bütün maçları galibi- yetle bitiren Çamlıca ile İstiklâ) lise- si yapmışlardır. Namağlüp ismine lâyık olduğunu bu maçı da kâzanmakla bir kere da- ha isbat eden Çamlıca takımı bu su- retle kız liseleri voleybol şampiyonu dün edilmiştir. İki senelik bir maziye sahip olan Çamlıcayı hiç mağlüp ol. madan kazandığı bu şampiyonluktan dolayı tebrik ederiz. Voleybol müsabakaları Çamlıcanın şampiyon çıkmasına rağmen fikstür mucibince beş hafta daha devam ede. cektir. İkincilik kız muallim ile Kan- Matbuat davaları Cumhuriyet gazetesinin 7 şubak tarihli nüshasında » serlâvhalı ve Pe- | de, bu yazı mahkeme karar ve muamelât üzerinde mütalka beyanı mahiyetinde oi- duğu cihetle maznunların, matbuni ka- nununun 27 nci maddesi delâletile 35 in- el maddesine tevfikan cezalandırılmaları guya çekilen B. Peyami Safa şunları söy- tedi «Asliye yedinci ceza mahkemesi, Afro- dit kitabının mili talim ve terbiye heye- tince tedkik edilmesine karar verince halk arasında ve matbuatia dedikodular ve mü- nakaşalar başladı. Edebi eserlerin çocuk- lara okutulup okutulmaması, Üniversitenin salâhiyet derecesi, bu gibi eserlerin Üni- versite tarafından mı, yoksa baro tarafın- dan mi tedkiki lâzım geldiği etrafında mü- nakaşalar yapılıyordu. Matbuata akseden bu münakaşalar üzerine yazılan bir yazı- dan dolayı Akşam gazetesi aleyhine de dava açılmış ve dün sekizinei ceza mah- A bu dava beraetie neticelenmiş- Benim yazınıda, mahkeme karar ve mua- melâtı etrafında tek bir mütalâa yoktur. Bu yazımda da; matbuat kanunumuz, mu- hakeme neticelenmeden mütalâa beyam- ni menediyor, bundan dolayı mütalâa be- yan etmiyorum. diye sarahat Yazdır Dedi Diğer maznun B. Hikmte Münif de yazlar yazida bir suç olmadığını ve ar- kadaşının sözlerine iştirak ettiğini söyledi. | Gerek maznunlar; gerek iddin makamı tahkikatın tevsli hususunda Bir istekleri olmadığın: söylediler. Bundan sonra müd- delumumi İddinnsmesini okuyarak yazı- da, tedkikatın yeniden lalim ve terbiye | geri üre zey ay yemi yer #steniyordu. Evrak okunduktan sonra sor» | Dün de Cumhuriyet gazetesi aleyhine açılan davaya bakıldı, karar verilmek üzere muhakeme tehir edildi heyetine havalesinin lenkid edildiğini, gar ye ne olursa olsun Lezahür eden hareke tin, mahkeme kararını tenkid mahiyetin- de olduğunu söylemiş ve suç unsurları te- kevvün ettiğinden mazounların matbuat kanununun 35 inci maddesine göre ceza- landırılmaların: ve mücceei mahkümiyet- lerinin Ge güzününde tutulmasını istedi. Bunun üzerine söz âlan Peyami Safa; — Ben ehli vukufun isimlerini »ikret- medim. Mahkeme kararı da rikredilmiş değildir. Hadiseye ald dışarıdaki münaka- şalar ve Avrupadaki muhtemel akisler üzerinde mütalâa yürüttüm. Binaenaleyh | müddelumumiliğin iddiası varid değildir. Dedi, Bundan sonra maznun vekillerin. den İrfan Emin müdafaasını yaparak — Matbuat kanununun 35 inci madde- sinin «hs fıkrasının, adli tefsir yolile mi- masının tayini vaziyetinde bulunuyoruz. Diye söze başladı ve böyle iki satır yazı e mahkemenin tesir altında kalabilmesi ihtimalinin biran dahi düşünülemiyeceği- ni, kanunun bu madde ve fıkrasında mah- kenenin karar ve bünün neticesi olan mua- melâtının mevzuubahs olduğunu, halbuki yanda karara ve muamelâta ald hiç bir dan müştak münakaşalara talhalar yürütüldüğünü, binacnaleyh bu maddedeki suş unsurlarının mevcud olma- dığını söyliyerek müekktllerinin beraetle- rine karar verilmesini istedi, Diğer vekil 'B. Suad Ziyn de davayı teşrih ederek suç olmadığı cihetle beraei kararı verilmesini Miedi. Karar verilmek üzere muhakeme martın üçüncü cumartesi gününe birakildı. Halkın belediyeden dilekleri Halk Partisi kongrelerinde ileriye sürün len dileklerin Parti merkezince tasnifi bite miştir. Dilekler içinde Belediyeyi edenler bugünlerde Belodiyeye verilecektir. Parti kongrelerinde ileriye sürülen dilekler bilhassa mektep ihtiyacı etrafında toplan- maktadır. Bundan başka Kırkçeşme #ula- rının kesilmesinden dolayı susuz kalan ma- hatleter halkı, susuzluk ihtiyacını karşıla” Dink zere Terkos su tesisatı yapılması ri- ca etenişlerdir. heye une Ey umall YA yu B E'ERE » avfFk siye g g “EY g"”"g — İrh