10 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

10 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

B. Welles bugün tayyare ile Londraya gidiyor Bene 22 — No, Almanyanın teşebbüsleri İlkbahar yaklaşırken, muhtemel as- Keri hareketlerden önce gene siyasi fa- tlere şöhid oluyoruz. Bu fazliyet- lerin merkezi Almanyadır. Gayesi de dost ve müttefik kuvvetlerin bir nevi toplanma ve toparlanması mahiyetin- de görünüyor, Fin - Sovyet harbine nihayet ver- mek arzusu, bu siyasi teşebbüslerin başındadır. Ss h , üç aydır devam eden Fin'ândiya seferinde bu derece kuvvet leri Almanyanın hoşuna git- ngıçta, Kızilordu için bir ay bir mesele sanılan et ordusunu n So y meşgul ederek oralara bağ- Jaması, bu ordudan lüzumuunda - bi ka yerlerde ade etmek imkânına | bel olan Almanyada bir üynüç ığı uyandırdı. Büyük ölçüde öri hâpsketlerin başlıyabi- leceği meysim yaklaştığı halde, Soy- yellerin hâlâ çetin bir harbe savaşmış bulunmaları Almanya için mâddi, ma- nevi zaaf teşkil eder. Bu hâli sona er- | ek için anya esaslı bir an» laşmır teşebbüsüne girişti Finlerle Savy rasında sulh için bulduğu Mutavassıt ustaca si niştir. Zira, İsveç, Finlândiya ile menfaatleri bir, ayni siydsi zümreye mensup devlet- lerder, olduktan başka, Pinlândiy giden büttin yardımların tek geçldi- dir Bundan dolayı yapacağı tesir bl- yüktür ardanberi harbe girme- Miş, he ple bitaraflıklarını âzü- | stismar e* miş, ve şimdi Alman teh | Sitinda lltriyen, her ne pahasına 8 olsun harbi kendi topraklarına S'3imak istemiyen sima) devletleri, | hİÇ Sübhe yok ki Finlândiyayı sulhe etmek için Ber türlü tazyiki | câklardır. Finlândiyanın, . sart- ! her Balde ağır olacak bir sülhü | I edip-etmiyeceği. gördüğü yar- durlâra nazaran ordusunun şimdi. deh sonraki dayanma derecesine bağlıdır. Almanyanın İsveç nezdinde- ki sıkı ve tehditli ısrarları, ve İsveçin Pinlândiya, mukâvemeti üzerindeki büyük rolü düşünülürse, kahraman | Finlândiyanın nasıl müşkül bir vazi- Yetle bulunduğu anlaşılır. Her halde Sulh müzakereleri gayet gizli şekilde Cereyan ettiği için bu bususta bir fi- v edinmek henüz imkânsızdır, Almanyanın ikinci” teşebbüsü İtak Ya nezdindedir. Almanya «- Sovyet beraberliği, Ro- ma - Berlin mihverini soğutmüştu. Almanya, bir taraftan Sovyetlerle aş. | keri ve siyasi sahalarda siki iş birliği İesisihe çalışırken, diğer taraftan İtalya ile de ittifakını muhafazaya Şalıştı. Fakat, giristiği tehlikeli badi- eder tek başına kalmamak için, elle. rinden tuttuğu ve birbirlerine “ast tahammül edemiyen Iki dostu, hiç olmazsa muayyen menfaatler etrafın. da uzlaştırmak lâzımdı. Almanya, ay. lardanberi bu güç politika 18 meş güldür. Finlândiya. harbinde İtalya, Bövyetlere taraftar değildi. Gazeteler | Necmeddin Sadak (Devamı 5 inri sahifede) — Komedi Fi 1680 — Fiatı her yerde 5 kuruş Von Ribbentrop'un Roma seyahati İtalya, Almanyaya iltihak için tazyik edilecekmiş! Papa, yarın Alman Hariciye nazırını kabul edecek, Alman mahafili Romada mühim meseleler| , görüşüleceğini ihsas ediyorlar vasalat edec İ yetinde eksperler de vardır. Alman ajansı BAHÇE, PARK Belediyeler için yapılacak parklar alikadalarına: Park ve bahçeler için lâzım olan her nevi ve orman ve çiçek fidanlarını en müsait şera- itle bahçemizden tedarik edebilirsiniz. Bir defa teşrifiniz iddiamta isbat edebilir. Adres: Pangaltı Fiat garajı yanında fidan bahçesi No. 6 Bahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Müttefik hava kuman- danları Ankaraya geldiler Garda askeri merasimle karşılandılar, halk tarafından içten tezahüratla selâmlandılar Mareşal Fevzi Çakmak tarafından gece, misafirler şerefine bir ziyafet verildi. Milli Müdafaa Vekili, kumandanlar ziyafette hazır bulundular PAZAR 10 Mart 1949 Londra 10 — Alman Hariciyüe Nazırı Fon Ribbentrop, dün sabah saat altıda kalabalık bir maiyet ile Ramaya hareket etmiştir, Nazır, bu akşam Romaya mu- 7. Von Ribbentrop'un mais bu zatın Kont Ciano'nun ziyaretini iade maksadile yaptığını tebliğ eylemiştir. Berlin siyasi mahafilinde, Romada Sovyet - Fin harbinden başka, daha vâsi ve şümullü müzakereler cereyan edeceği işrap edilmektedir, Papa Alman Hai Nazırım- yarın sabah kabul edi Almanya, İtalyayı kendisine iltihak için tazyik edecek Amsterdam 9 (AA) — Reuter ildiriyor: Von Ribbentrop'u Romaya göndermek kararını ittihaz etmiştir. Rewter ajasının haber aldığına göre, ce» nebi müşahitler Almanya Hariciye Na- zırınım Romada Mussolini ile Avrupa- nın şimali garbisindeki vaziyet ile AL manyanın tarzı hareketi hakkında mü- zakerelerde bulunacaktır. Betlinin bazı bitaraf mahafilinin zannını göre İtalya- nun bu harpte Almanyanın yanında yer alatak aktif bir ul oynuyabilmesi için M. Mussolini üzerinde tazyik icra edilecek- tir. Bu münasebetle Von Ribbentrop kalyan kömür gemilerinin İngilizler ta- rafından tevkifi hadisesinden âzami de- recede istifadeye çalışacaktır. Hafırlar- Von Ribbentrop da olduğu üzere bu küsür hadisesi mü- “| nasebetile Alyan matbuu İtalyan gaze- telerinden çök şiddetli neşriyat yapmış” lardır. (Devamı 4 üncü sahifede) | Sovyet - Fin müzakereleri Sulh yapılıp yapılmıyacağı yarın belli olacak Sovyetler Finlerin ibtirazi kayıtlarını reddettiler, Isveç mahfilleri Sovyet itinin deği 2 şeraltıniın değişeceğini ummuyorlar Londra 9 — Helsinki resmi mahafili, Sonvyet - Fin müzakereleri hakkında âzami, o derecede ketum ve ihtiyatlı devranminkla beraber, İsveç vatıtasile yapılan Sövyet tekliflerinin ehemmiyetle tedkik ve mütalâa edildiğini beyan edi. İngiltere Orta Sark hava orduları Başkumandanı le Fransanın şarki Akdeniz hava kuvvetleri kumandanı Anksra garında karşılayanlar arasında Ankara 9 (A.A.) — Ingiltere hükü- | ve deniz ataşemiliterlerile bu elçilik. meti orta şark hava orduları baş ku- | ler örkânı tarafından selâmlanmış- mandanı sir Willlam G. S, Mitchell | lardır. ile Fransanın Şarki Akdeniz hava Başta muzika olduğu halde bir bö- kuvvetleri kumandanı general | lük asker muhterem geherallere raşi- Iâuneaud ve maiyetleri erkânı bu sâbâh! 'mei ihtiram ifa eylemiş ve muzika Toros ekspresile Ankaraya gelmişler | - Fransız, İngiliz ve Türk mili marşla- ve üç milletin milli renklerle süzlen- | rını çalmıştır. Muhterem misafirleri- miş bulunan Ankara garında hâva mü-| miz bu merasimi müteakip teftiş ey- dafaa genel kumandânı Korgeneral | ledikleri ihtiram kıtasını merhâba as Hüsnü Kılkış, gaz genel kumandanı | ker diye selâmlamışlar ve asker Tümgeneral Hüsnü Rıza Ünsal, hava | “sağol, diye mukabelede bulunmuş” müşaviri Tuğbay Celâl Yakal, ha | tur. va müsteşarı Tuğbay Yahya Razi Bİ- | Sir William G. S: Mitchell ve tan, Albay Hilmi Oray, merkez ku- mandâhı Ali Somdemir ile Mihman- darliklarma tâyin edilmiş bulunan EBpBiLkkatler: Fena bir not lunan Ankâra Palas'a gitmek üzere yorlar. Stokholma gitmiş olan ve ora- dan meçhul bir semte hareket eden Fin murahhaslarından Paasikivininin nereye İ ittiği balli değildir. Rivayete göre Fin murahhası, Sovyetlerle müzakereye de- | vam etmek için ya Estonyaya veyahut Letonyaya gitmiştir. Fakat bu nokta da belli değildir. Moskova 9 (A.A.) — Buzün Mosko- yada bilhasın Amerika büyük elçiliğin- ve ve İsveç sefaretinde büyük bir diplo- matik faaliyet kaydediliyör. o Sefaretler atasında mütemadiyen telefon muhave- releti vukubulmaktadır. Sovyet gazete- leri Sovyet - Fin sulh müzakerelerinden hiç bahsetmemekte, buna mukabil yol- daş Molotof'un 50 nci yıldönümü müna- sebetile almış olduğu tebrik telgraflar ba büyük bir yer tahsis etmektedir- Sovyetler, Finlerin ihtirazi kayıtlarını kabul etmediler Stokholm 9 (A.A) Siyasi mah- illerde İsveçin Sovyetlerin şartlarını bul etmesi için Finlândiya üzerinde si- yasi veya diplomatik hiçbir tazyik icra etmediği katiyetle beyan edilmektedir. Ayni mahfillerde İsveçin hiçbir vakıt mutavassıt Tolü oynamadığı, sadece Sovyet şartlarının Fin hükümetine bildir il tavassut ettiği söylenmektedir, Diğer cihetten iyi haber alan mahfil. lerde söylendiğine göre İsveç, iki taraf arasında müzakereye başlanması için (Devamı 4 üncü sahlfede) —— | gun eser yaramadığı, müsabakanın deniz kurmay Binbaşı Aziz Ulusan hava Binbaşı Seyfi Alok ve kurmay | Önyüzbaşı Tekin Aribürnu, Fransız İngiliz büyük elçileri, kara, haya Maarif Vekâleti, mektep kitapları» ni yeniden yazacaklara — meselâ yal- nız kıraatler için — birinciye yedi bin beş yüz lira vadetti. Beşinci bile bin lira mükâfat alacaktı. Bir tek kimsenin dâhi şeraite uy- gerdan ayrılırken burada toplanmış halk tarafından içten tezahüratla se- lamlanmışlardır. (Devamı 4 üncü sahifede) iki sene sonraya bırakıldığı haber ve Wil ver sınıfımızın bir mevcudiyet göster- a e RAN YAN İZZZ yandır. Vw Türkçe kıraat kitaplarını yazdır. $ by mak için de Avrupadan mütehassıs getirtmek kabil olsaydı «getirilsin!» diyecektik. Fakat heyhat! Bunu ille biz yazmak mecburiyetindeyiz! İlko- Kul çocukları için kitap yazamıyan bir milli münevver sınıf elbelte pek fcna bir not alır. HAŞİYE: “ Maarif Vekâleti, beynelmilel gahaserleri tercüme ediyor. O işle de bu derece elddi ve müşkiülpesend davranması çok İyi neti Ge verecektir. Finlândiyada fecri kâzipl... TTepotaşnda ki TYALĞ O şa.