10 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Finler ümidvar değil Sovyet Rusya eraziden başka askeri ve siyasi şartlar da İleri sürüyormuş Stekholm 10 — Pin Hariciye Nazırı Tanner, Stokholmda çıkan Afton Biadet gezelesinde şu beyanatta bulunmuştur: «Sovyetlerie müzakereye pazartesi a m Henüz bu hususta bir şey söylemek kabil de- dir.» Alman haberlere göre Sovyetler sonbahardaki taleplerinden daha geniş “steklerde bulunmaktadır. Erâzi talebinden başka siyasi ve askeri isteklerde bulunduğu anlaşılmaktadır. Bu sebeple Helsinkide netice hakkında pek as ümdi vardır. Isveçin vaziyeti Mareşal Balbonun gazetesi: “Finlândiya İsveçten hiyanet beklemiyordu,, diyor Paris 10 — İsveç hükümetinin Alman tehdidi üzerine Sovyet - Fin harbin- de yaptığı tavassut her tarafta fena tesir hasıl etmiştir. Bitaraf gazetelerin Beşriyatı bunu göstermektedir. İtalyan gazeteleri bile bündan memnun gö- rünmüyorlar. Mareşal Balbonun gazetesi olan Corrlere Pedano gazetesi diyor ki; «Finlândiya, Skandinav memleketlerinden hiyanet beklemiyordu. İsveç Finlândiyaya yardım etmeği reddettikten sonra bu hükümeti nasıl olursa ok sun bir sulh yapmağa sevk etmek istiyor.» Her taraftaki fena tesir üzerine İsveç hükümeti kendini temizlemeğe çe- hşmak lüzumunu hissetmiştir. Yarı resmi bir İsveç tebliğinde İsveçin Finlân- diya üzerinde tazyik yapmadığı, sadece Sovyet sulh şartlarını Finlândiyaya tebliğ ettiğini bildirmektedir. Isveçin çok ümidi yok Stokholm 10 — Fin gazeteleri sulh müzakeresi hakkında mütalâa beyan etmiyor. Efkârı umumiye bu kadar fedakârlıktan sonra kabul edilemiyecek şartların reddedilmesi lüzumundan bahsetmektedir. Fin Başvekili ve B. Paassikivi bir kâtiple birlikte Stokholmdan hare ket etmişlerdir. İsveçte gönüllü kaydine devam edilmesi, hattâ bunun huzlan- dırılması sulh müzakeresinin neticesi hakkında pek ümid beslemediğini gös- teriyor. Viborgu muhasara teşebbüsü akim kaldı Helsinki 10 — Viborgun şimal gazbisindeki Sovyet tazyiki, Finlerin şid Getli muksvemeti karşısında kırılmıştır. Sovyetlerin Viborgu muhasara teşeb- büsü suretle akim kalmıştır. Kömür meselesi halledildi Ingiltere 13 3 Halyan “ vapurunu vapuruna hamülesile serbes bırakıyor; Italya da Roterdamdaki vapurlarını boş olarak geri çağırıyor Londra 10 — Kömür meselesinden dolayı İngiltere ile İtalya arasında çi- #an ihtilâf halledilmiştir. İngiltere, İngiliz kontrol limanına getirilmiş olan kömür yüklü 13 İtalyan vapurunu hemulesile birlikte serbes bırakmıştır. İtal ya bundan sonra deniz yolile Alman kömürü almıyacak ve Roterdamda bulu Dan İtalyan vapurları boş döneceklerdir. Karar Romada çok iyi karşılanmıştır. Bu suretle İngiliz - İtalyan ticaret müzakeresine devam edilmesine imkân hasıl olmuştur. Romada bir tebliğ neşredildi - Vekiller Heyeti Dün Başvekilin riyaseti altında Spin Vergiler Şeker istihlâk ve buğday koruma vergilerine zam yapılmıyacak Ankara 9 (Telefonla) — Bütçede muvazeneyi temin için zam yapılması düşünülen vergiler arasında buğday koruma vergisi ite şeket istihlâk ver- gisinin de bulunduğu hakkında bazı şayialar deveran etmektedir. Salâhi- yetli makamlar nezdinde yaptığım tahkikata göre bu şayiaların aslı yok» tur. Başvekil, Rockefeller mües- sesesinin Türkiye mümessili şerefine ziyafet verdi Ankara 9 (AA) — Başvekli Dr. Refik Saydam Rockefeller müessese- sinin Türkiye mümessili olup bu de- fa memleketine gidecek olan doktor Collins o şerefine Anadolu klübünde bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafette Amerika büyük elçisi B. Mac Murray De Hariciye Vekili B. Saraçoğlu, Sıh- hiye Vekili B. Hulüsi Alataş ve diğer bazı zevat hazır bulunmuşlardır. Türk - Yunan ticaret anl, Ankara 9 (Telefonla) — Yunanlılarla aktedeceğimiz yeni ticaret ve kliring anlaş- mas etrafında bir müddettenberi burada yapılmakta olan mlzakereler son safha- ya girmiştir. Yeni anlaşmanın gelecek hafta içinde imza edilmesi kuvvetle muh- temeldir. Müddeti arm (bugün) bitecek gan saki yeniden 10 gün müddetle vzatılacağı anlaşılmaktadır. Roma sefirimiz vazifesi başına gitmek üzere bugün hareket ediyor Ankara 9 (Telefonla) — Bir kaç gün- denberi burada bulunmakta olan Roma büyük elçimiz B. Hüseyin Ragıb vazifesi başına gitmek üzere yarın akşümki eks- presle buradan hareket edecektir. Yangın başlangıçları Dün gece Nişantaşında Karakol s0- kağında bayan Medihn ve Atiyeye ait evin bacası, Fatihte Atpazarında bayan Fıt- satın evinin sobası; Küçükpazarda fı rıncı İbrahimin talaş ardiyesindeki ta- bilez tutuşmak suretile yangınlar ol- muşsa da derhal itfaiye grupları tarafın- dan söndürülmüşlerdir.... İngiliz tayyarelerinin Al- manya Üzerinde uçuşları Roma 10 — Dün burada şu tebliğ neşredilmiştir: «Hariciye Nazırı Kont Üç Alman tayyaresi ile İngiliz Clino dün öğleden sonra İngiliz sefirini kabul etmiştir. Sefir, hükümetinin 18 İtalyan yapurunu hamulelerile birlikte serbes bırakmağa karar verdiğini tebliğ etmiştir. İngiltere tarafından İtalyan vapurlarının tevkifinin bir anlaşa- mamaâzlık neticesi olduğu tahakkuk etmiş, İngütere İtalyanın hüsnüniyetini Haber verildiğine göre Alman kömürü yükliyen vapurlar boş olarak döne- ceklerdir. Bundan sonra da İtalyan vapurları Alman kömürü yüklemiye- Almanyanın plânı Skandinavya Sovyet, Balkanlar Italyan nüfuzuna bırakılıyormuş Londra 19 — Alman Hariciye Nazırının Roma seyahati hakkında alınan baberlere göre Almanya, Sovyetlerle İtalya arasında bir #nlaşma teminine, bu suretle bir cephe tesisine çalışmaktadır. Alman Nazır Romada bu hususta görüşecektir. Almanyanın ileri sürdüğü plân Skandinavyanın Sovyet nüfü- Buna, buna mukabil Balkanların İtalyan nüfuzuna terkidir. Sahte 50, 100, 500 dolarlıklar Bağdat 10 — Iraka sokulmasına çalışılan 50, 100, 500 dolarlık sahte para» br yakalanmıştır. Bunların Almanyada yapıldığı anlaşılmaktadır. Hudutia giddi Midir almayi Moskova sefirimiz mezunen | Sovyet Harici ticaret komi- ' gelecek seri Berlinde Sovyet Rusya nezdindeki Türkiye büyük Berlin 9 (A-A.) — Sovyetler Birliği içimi B. Haydar Oktayın. bugünlerde, Me. | harici ticaret komiseri Moskovadan #unen memleketimize geleceği r alın- 5 mıştır, tayyareleri arasında müsademe « oldu Londra 0 (AA) — Reuter ajansının Pransadaki İngiliz kuvvetleri nezdinde bu- Yunan muhabiri İngiliz tayyarelerinin dün Ruhr barzasının ve Alman sahillerinin muhtelif 12 gehri üzerinde uçuşlar yap- mış olduğunu bildirmektedir. Londra 9 (AA) e İngiliz tayyareleri dün Hakum civarında üç Alman devriye gemisini ve Siyit civarında da bir muavin vapuru etmişlerdir. Üç Al- man tayyaresile de karşılaşılmış ve bun- larla müsâdeme edilmiştir. Her üç Alman de İngiliz tayyareleri tara- fından hasüra uğratıldığı zannediliyor. Sovyet Rusyada 35 yaşına e kmde olanlar askere çağrıldılar e bilme gazetesinin o Tallin muhabiri elle Voroşilof şimal Rusyasında 35 yaşına kadar bütün vatandaşları silâh altına çağırmıştır. Bu çağırma alâkadarla- ra ferden yapılmıştır. Fransa, İngiltere ve İtalyanın! yardımı Londra $ (AA) — Finlindiyaya, İngil- tereden, Fransadan ve İtalyadan yapılan maddi yardımlar ağır ağır gelmektedir. Pakat asker #kdanı vardır. Finlândiyalı- lar, yabanci memleketlerden gelen maze meyi yerleştirecek adam bulmakla ekse- Hya güçlük çekiyorlar. Gk lr iii 10 Mart 1940 Bir Alman gazetesine göre Türkiyenin vaziyeti “Harbin Türkiyeye yayılmasını kimse istemiyor,, diyor rim 9 (AA) — D.N. B. jan de Diplomatik, dev- İetlerinin, harp sahasını ar SİMİ ie ve Balkanlara teşmil etmek hususundaki gayretlerini hatırlatarak Türkiyenin va- ziyetinden bahsediyor ve diyor ki: «Almanya ile Rusya arasındaki temas sıklaştıkça, İngilizlerin bu elbirliğini, kuvvet istimalile bozmak hususundaki niyetleri daha açık olarak görülüyor. Bu niyetleri tahakkuk (ettirebilmek için üçüncü devletlerin yardımı lâzımdır. İn- giltere ve Fransa Ankara paktını, Tür- aley- şebbüslerde bir hareket mebdei olarak görüyorlar. Almanya ile doğrudan doğ- ruya temas noktaları bulunmadığından, Sovyetler Birliği vasıtasile temas çaresi aranmaktadır. Boğazlar, garp devletleri donanması için müsaid bir istinatgâh te- Mikki edilmektedir ve şarki Anadolu tarikile Almanyaya Rus petrolü sevkine mâni olunmak isteniliyor. Bütün bunlar, "Türkiye tarafından Sovyet Rusyaya kam şı bir taarruz yapılmadıkça tahakkuk ebe tirilmesi imkânı olmıyan plânlardır. Gitgide İngiliz matbuatı sütunlarına daha fazla srarla akseden bu seslerin Türkiyeyi yavaş yavaş endişeye düşür” mesinde şaşılacak bir şey yoktur. Tükiyey garp devletlerinin gayrimeşru abloka ham bini Karadenize de teşmil etmek üzere, Boğaziçinin ve Çanakkalenin kontrolün ele geçirmek hususundaki teşebbüsleri" ni anlamadı. Müttefikler ise, Türkiyenin sulh azmini anlamamış görünüyorlar; Bu itiberle, Türkiye Başvekili, memleketinin Sovyetler Birliğine taarruz niyetinde ol« madığını, harice karşı aldığı taahhüdle- rin sarih surette gösterildiğini bir kere daha beyan etti, Türkiye müttefiklerin yeni harb saha ları aramaktaki gayretlerini ve Akde- nizde de huzursuzluk yaratmak için İtal yayı tahrik ettiklerini görerek düşünce ye varmıştır. Eğer müttefikler Gelibolu siyasetini başka şekilde ihya etmek niye- tinde olmasalar, Türkiye korkularını beyhude olduğunu ve gerginliğin geçti dini görerek müteselli olacaktır.? B. Welles bugün tayyare ile Londraya gidiyor B. Welles Londrada dört beş gün kalacak ve Kral tarafından kabul edilecek Londra 9 (AA) — B. Sumner bu sabah Brezilyanın Fransadaki bü- yük elçisi B, de Soza Dantası kabul etmiştir. Mülâkat çok samimi olmuş- tür. Bundân sonra B. Welles Maliye Ne- zaretine giderek B. Paul Reynod ile görüşmüştür. Mülâkat bir saat sür- müş ve müteakiben iki devlet adamı Öğle yemeğini birlikte ve hususi Suret- te yemişlerdir. Paris 9 (A.A.) — B. Sümrer Welles Wellesin Londrada bulunduğu müd. detçe kral Jorj taratından kabul edi. leceği öğrenilmektedir. : B. Sumner Wellesin Londrada 4 veya 5 gün ka- lacağı tahınin ediliyor. B. Wellesin yarın öğleden sonra bir Fransız tayyaresi le Londraya muva- salatı beklenmektedir. ; Londra 9 (A.A.) — Amerika Hari- <iye müsteşarı Welle Londraya gel gi hemen Chamberlâin ve Ler alifaxla görüşecektir. Paris 9 (AA) — B. Sumner Welles bugün öğleden sonra Polonya elçisi Sikoski ile Polonya Hariciye Na» zırı Zaleski ve Polonyanın Paris el çisini ziyaret etmiştir. Welles, Mussolini ile bir kere daha görü Londra 9 (AA) — B. Swnner Welles'in Londrada perşembe gününe kadar kalacağı tahmin olunuyor. Press Ascoisaliona göre, B, Welleş Birleşik Amerikaya dönmeden evvei Mussolini ile son bir defa daha görüş- mek üzere Romaya gidecek. bundan evvel de Parise uğryacaktır. B. Molotofun 50 nci yıldönümü Yarı resmi Alman gazetesi- nin hararetli bir makalesi Moskova 9 (AA) — Sovyetler Birliği İcra kmiserleri heyeti reisi ve Hariciye komiseri Molotof bugün doğu: munun 50 nci yıldönümünü kutlamakta- dır. 3 Bu münasebetle komünist partisi merkez heyeti kendisine çok hararetli bir tebrik telgrafı göndererek memleke- te ve bol yaptığı büyük hizmei- leri tebarüz ettirmiştir. Garp cephesinde Alman başkumandanı cep- heyi teftiş etti Paris 9 (A.A.) — 9 mart akşam teb- liği: Bugün, müteaddit düşman dev- riye kuvvetleri hezimete uğratılmıştır. Bir kaç esir aldık. Tayyare faaliyeti bir tezayüt göstermiştir. Berlin 9 (A.A.) — Alman orduları Başkumandanı generil Von Braw- chitseh Garp cephesini teftiş etmiştir. Almanyada hava hücumla- rına karşı halkı ikaz Berlin 9 (A.A.) — Gazeteler, halkı | ışık karartma nizamlarına riayete da» | vet etmekle ve şimdiye kadar düşman | tarafından kava taarruzu yapılma» masırnım bundan sonra da yapılmıya- cağına delâlet etmediğini kaydeyle- - Amerikan - Elen cemiyetinin yardımı Cemiyet felâketzedeler için 2,000 0 dolar topladı Washington 9 (A.A.) — Ahepa na- mındaki Amerikan - Elen cemiyeti. nin reisi beraberinde bir heyet oldu. gu balde Türkiye büyük elçiliğine gk derek pek ziyade müteessir oldukları Anadolu zelzelesinden dolayı topla nan 2000 doları tevdi etmiş ve kabu- Yünü rica eylemiştir. Anadolu ajansının notu: Yaptığımız tahkikata göre, Ameri- kan - Elen cemiyetinin bu hareketi hükümetimizce tahassüs ve memnü- niyetle ve cemiyete tel- grafia teşekkür edilmiştir. , Hindistanın istiklâli Bonubay 9 (AA) — «Harljan» gezetesin- de neşrettiği bir makalede, Gandi Hindis- tanın tam bir istiklile kavuşması için ya- puacak olan mücadelenin ancak bir gün meselesi teşkli edeceği kanaatinde bülu- Dan Hint kongresinin Azalarına ciddi bir ihtarda bulunuyor ve ezeümle şu satırları yazıyor: «Böyle bir mücadeleyi hemen tahrik et- mekliğimi istiyenlerin o tazyikini kabul edemem. Kougre Âzaları meyanında az siplnsizlik ve cebir büküm sü zarı Ilibare alınırsa, halkın sivl itaatsiz- Mge teşrikinin hakiki bir intihar teşk edeceği anlaşılır. Bayburtta zelzele Bayburt 9 (A.A) — Bu “sâbeh 5 ve 6,38 de burada orta şiddette iki zelzele olmuştur. Hasar yoktur.