10 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

10 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sovyet - Fin müzakereler (Baş tarafı | nci sahifede) teşebbüste bulunmamıştır. Bu teşebbüs, yalnız Sovyet hükümeti tarafından ya pılmıştır. Moskova hükümeti, akdi muh- temel olan itilâf esaslarının Finl me ya bildirilmesini İsveçten rica etmiştir. Sovyetlerin ileri sürdükleri şartlar hakkında şimdiye kadar neşredilen ha- berler, hakikata tamamile tevafuk etme- mektedir. Ladoga gölünün şimali şarkt- sinde Sovyetler tarafından taleb edilen hudud Sortavalada nihayet bulmaktadır. Çünkü Sovyet hükümeti, bu noktanın sevkulceyşi ehemmiyetini anlaraıştır. Kareli berzahında hudud aşağı yukarı şimdiki cephe hattını takib edecektir. Longoe hakkında Ruslar titiz davran makta, fakat Petsamoyu Finlere bıraka- rak esasen geçen eylülde Finlerin terk etmeğe razı oldukları «Balıkçılar? ya- runadasinı istemekle iktifa eylemekte- dirler. İyi haber alan mahfillerde hasıl olan kanaate göre Fin diplomatlarının müza- kereler esnasında Sovyet şartlarında bir değişiklik yapmağa muvaffak olup ola” muyacaklarını şimdiden kestirmek güç tür. Bununla beraber Sovyetler tarafın- dan ileri sürülen şartlar, bir ultimatom mahiyetinde değildir. Çünkü söylendiği- ne göre Sovyetler hiç bir mühlet tayin etmemişlerdir. Yalnız malüm olan birşey varsa o da Finler tarafından dermeyan edilen ve İsveç hükümetince bildirilen ihtizari kayıdların Sovyetler tarafından kabul edilmediğidir. Bu hal Sovyet şart- larında esaslı bir değişiklik yapılmıya- Güğını göstermektedir. Helsinkide hayal inkisarı Londra 9 — Helsinkiden gelen ha- berlere göre Sovyetlerle Finlândiya a: sulh müzakerelerine o başlandığı n derin bir hayret ile karşılanmıştır. Bilhassa İsveç hükü- metinin bu meselede oynadığı rol ve bundan sonra kendi topraklarından Finlândiyaya yardım kuvvetlerinin geç- mesine müsaade etmiyeceği haberleri Finler arasında İsveçe karşı acı inkisar bisleri uyandırmıştır. Times gezetesi, tavassut meselesinde | İsveçin oynadığı rolden bahsederken | diyor ki; «İsveç bu tavassut meselesinde | en zavallı ve en kötü nasihatçı vaziyeti. ne düşmüştür, İngiltere bu meselede âza- mi enerjiyi göstermelidir.» B. Daladier'nin izahatı Paris 9 (A.A.) — Bu sabahki Nazır- lar meclisinde B. Daladier bilhassa Fin- ândiya hadiseleri hakkında geniş izahat vermiştir, Müte Abloka Nazırı kendi nezaretlerinin fa- aliyetleri hakkında beyanatta bulunmuş- lardır. ” İngiliz ve Fransız gazeteleri- nin mütaleaları Londra 9 (A.A.) — Matbuat bugün de İsveç vasıtasile Finlândiyaya yapılan barış tekleflerinden bahsetmektedir. Daily Telegraph yazıyor: «Müzakere- ler Finlândiyaya tahmil edilmek istenen barış tekliflerinden bahsetmektedir. terdiği takdirde, Finlândiya hiç şüphe- siz İngilterenin ve Fransanın ve diğer milletlerin yardımını istiyecektir. Bu yar- dım kendisine süratle ve geniş bir mik- yasta yapılmalıdır. Finler müttefiklerden ihtiyacı olan şeyi almalıdırlar, Bu bizzat kendi davamızın şerefini kurtarmak ola- caktır.» News Chroniele yazıyor: «İsveç, halen hazır olmamakla beraber, biliyor ki mur kadderat yalnız kendi kuvvetine ğ değildir. Büyük batı devletleri sahneye girmiş bulunuyorlar. Buna en İsveç için bir intihap yapmak meselesi basit- leşmiş oluyor.» Paris 9 (A.A) — (Havan): Petit Parislan gazetesinin ; Lucian Bourgoce imzasile intişar eden bir makalesinde üç sütunu kaplıyan başlık şudur: «Fin- İer şerefsiz bir bariş imza etmiyecekler- dir.» Bu başlık bugünkü Paris gazetele- rinin bütün bu husustaki tefsirlerine baş” hık ittihaz edilebilir. Romanın noktai nazarı Roma 9 (A.A.) — İtalyan mahfille- rinde söylendiğine göre, Finlândiya hü- kümetinin Sovyet taleblerine dün gece cevap vermesi lâzimçelmekte idi. Sovyet talebleri reddedildiği takdirde Sovyetler “Bili Filindiyaya & karşı amansız harp açacaktır. Ayni mahfiller- de izhar edilen kanaate göre Sovyet ta- İebleri pek “aşırıdır. Popolo di Roma gazetesi, Sovyet ta- İeblerinin kabulü milli şerefi kıracak şekilde bir arazi terki» mahiyetinde ola» cağını kaydeylemektedir. B. Hitler eski Fin Reisicümhurunu kabul etti Helsinki 9 (A.A) — Filândiyanın eski Relsicümhuru B. Svinhufvud bugün Hitler tarafından kabul edil- miştir. Malüm olduğu üzere B. Svinhu/vud müteakiben Romaya hareket edecek- tir. B. Tanner'in beyanatı Londra 9 — Helsinkiden bildirildiği- ne göre, Finlândiya Hariciye Nazırı B. Tanner, bugün öğleden sonra bir Ame- rikan güzetec beyanatta bulunarak demiştir — Rusya ile sulh yapılıp yapılmıya- cağı pazartesi veyahut salı günü anlaşı- lacaktır. Eğer Sovyetler, kabulü imkân- mz şartlar ileri sürerlerse harp devam sdecektir. Esasen sulh müzakerelerinin devamı, askeri harekâtı durdurmamıştır. Roma 9 (A.A.) — Berlinden alınan fakat henüz teeyyüd etmiyen bazı ha- berlere göre Finlândiya Hariciye Nazırı elaye” bu aralık Berlinde bulunmakta” Almanya, ihtilâfa karışmıyormuş Berlin 9 (A.A Berlinin siyasi mahfillerinde bildirildiğine göre ecnebi matbuatı tarafından yayılan haberlerin hilâfına olarak Almanya, Fin - Sovyet ibtilâfında bir uzlaşmaya varılması için hiçbir zaman cephe almamıştır. Alman- ya, sıkı bitaraflığını ve ihtilâfa ademi müdahale hususundaki (tarzı hareketini muhafazaya devam etmektedir. Amerikanın, ihtilâfa müda- halesi ihtimali zayıf Vaşington 9 (A.A.) — Riyaseticüm- hur sarayında beyan ediliyor ki, Ame- rikanın Rus - Fin ibtilâfına müdahalesi ihümali pek azdır. Çünkü yapılacak sulh, Amerika o efkârn umum infiale sevkeden ve bizzat Reisicümhur Roo- sevelt'in şiddetli takbihini o mucib olan Rus taarruz hareketini meşru kılmak gi- | bi bir netice verecektir. Amerika siyasi mahafili Londra ve istişarede bulunmadan evvel hiç teşebbüse girişmiyecektir. İ zel gazeteleri ne diyorlar? Stokholm 9 (A.A) Dagens Nyheter gazetesi yazıyor! «Rusya Finlândiya ile arasında çıkan ihtlâfta Almanyanın tavassutunu kabul etmemekte idi. Bu vaziyet karşımnda İsveç, Sövyetlerin şartlarını Finlere bil- dirmeği muvafık gördü. Çünkü Finler daima müzakereye hazırdı.» Bu gazete, netice olarak maktadır: «Rusya Finlândiyayı bolşevikleştirmek veya bu memlekete Almanyanın Çekos- lovakyaya yaptığı muameleyi yapmak projesini terketmelidir.» «Stokholm — Tidningenr güzetesinin Finlândiya muhabiri şöyle yazıyor «Dün Finlândiyanın bombardıman edilmesi, Fin hava kuvvetlerinin Sov- yet tayyarelerini ağır zayiata uğratması ve müzakerelerin başlaması ile nasıl izah | edilebilir. Müzakerelere başlandığına dair verilen haberler Helsinkide bir bomba gibi patlamıştır. Umumi kanaate göre Rusya büyük bir muzafferiyet kazanmış gibi sulh bildirmek istemekte- dir. Halbuki Finlândiyalılar mukavemet edecek vaziyettedirler, istiklâl ve hür- çizerin ölme münande simiyecek: lerdir.» Müttefik hava kumandan- ları Ankaraya geldiler (Baş tarahı | nci sahifede) Mareşal Fevzi Çakmak tarafından ziyafet verildi Ankara 9 (A-A.) — İngilterenin or- ta şark hava kuvvetleri kumandanı Orgeneral sir Willam G, 8. Mitchell ile Fransanın Şarki Akdeniz hava kuv- vetleri kumandanı General Jauncau şerefine bugün Ankara Palasta Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çak- mak tarafından bir öğle ziyafeti veril. miştir. Ziyafette muhterem misafirler ile | maiyetleri erkânı, Mili Müdafaa Ve- kili General Naci Tınaz, Genel Kur. mây ikinci relsi Orgeneral Asım Gün- | düz, Üçüncü ordu müfettisi Orgene- | ral Kâzım Orbay, Amiral Ş. Okan, İngiliz büyük elçisi (Kratehbul Hugessen, Fransız büyük elçisi Rene | Massigli ile bu elçilikler kara, hava | ve deniz ataşeleri, Mİlli Müdafaa müs- teşarı, hava müdafaa genel komutanı Korgeneral Hüsnü Kılkış, gaz genel komutanı Tümgeneral Hüsnü Riza, hava müsteşarı Tuğbay Celâl Yakal, hava müşaviri Yahya Razi Biltan ve Mili Müdafaa ve Genel Kurmay ileri gelenleri hazır bulunmuşlardır. Ziyaretler Ankara 9 (A.A.) — Bugün şehrimi. | ze gelmiş olan İngiliz ve Fransız şark hava kuvvetleri kumandanları Orge meral sir Williâm G. 8. Mitchell ile General Jauneau öğleden önce refa- katlerinde İngiliz ve Pransiz büyük elçileri olduğu halde Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlunu, Mili Müdafaa Vekili General Nacı Tınazı ve Genel- kurmay Başkanı Mareşal Fevzi çak- mağı ve ikinci. reis Orgeneral Asım Gündüzü makamlarında ziyaret et. mişlerdir. İngilterede hava kurbanlari listesi Londra 9 (A.A:) — Hava Nezareti, 12 nci hava kurbanları İistesini meşret. miştir, Bu İste 38 ölünün, | yaralının ve İl kayıbın isimlerini taşımaktadır. şöyle yaz iiVon Ribbentrop (Baş tarafı | mma sahifede) Almanya Hariciye Nazırı ayni 28 manda Amelia Lavo vapurunun maruz kaldığı taarruzdan dolayı İtalya hükö- metine Almanyanın özürlerini bildire- gektir, Diğer bazı zevat, Von Ribbentrop'un Roma seyahat B. Sumner Welles'in saz seyahati ile alâkadar görmektedir er. Ayni zamanda Almanya Hariciye Nazırının Kont Ciano tarafından geçen sciteştinde yapılmış olan Berlin zi- yaretini iade maksadile Romaya gittiği- ni iddia edenler de vardır. Her halde muhakkak olan birşey varsa o da şan- söyle Hitler tarafından âni olarak ittihaz edilen bu kararın Berlin siyasi mahafi- linde büyük bir hayretle karşılanmış ol- masıdır. talyan gazetelerinin neşriyatı Roma 9 (A.A.) — Alman Hariciye Nazırı Von Ribbentrop'un Romayı zi- yareti İtalyan gazetelerinde günün ha- disesini teşkil etmektedir. Pepolo di Roma diyor ki: «Bugünkü gayri tabii vaziyet Hariciye Nazırının bu ziyareti tabii bir hadisedir, husuşile ki mihver anlaşmaları iki memleketi alâkadar eden mühim meseleler çıktığı takdirde zi- mamdarlar arasında noktasi nazar teati- İerini derpiş etmektedir.» Messagero güzetesi de bu ziyaretin başka bir devletin tahdide çalıştığı hak- larını müdafaa için İtalyanın azimle mü- dahale eti bir zamanda vukubulduğu» mar ghekimilyedakayılikilam alindi, Yarı resmi Alman gazetesi- nin makalesi Berlin 9 (A.A) — (D.N B)* Al man Hariciye Nazırı Von Ribbentrop'un Roma seyahati matbuatın zarı dikkatini celbetmekte: bu münasebetle yazdıkları makalelerde Berlin - Roma mihverinin sağlamlığın. | p dolayısile hiç bir değişiklik ol- nı ehemmiyetle kaydediyorlar, ikischer Beobahter diyor ki «Mihver ile birbirine bağlı bulunan iki büyük devletin bariz vasfı iki taraf zimamdarlarının Almanya ve alâkadar eden meseleleri devar şahsi temaslarla müzakere ve müştere- ken hal ve tesviye etmeleridir. Alman ve İtalyan rejimlerinin istikra- ri iki milletin iş birliğine sarsılmaz bir itimad ve tam bir haberleşme mahiyeti- ni vermektedir. Alman - İtalyan müna- sebetlerinin esasları müstekardır. Bina- enaleyh zimamdarlar arasındaki konuş- manın mevzuunu, müteaddid vesilelerle milessir olduğu sabit olan iş birliği bakı- mından günlük meselelerin gösterdiği tehavvüller teşkil edecektir. Bu neviden son koni Polonya harbinin | intacı üzerine hala Hariciye Nazın Kont Ciano tarafından Berline ziyaret münase- betile vukubulmuştu. Şimdi de Von Ribbentrop Romaya giderek Mussolini | ve Cisno ile iki memleketi alâkadar eden meseleleri her zaman olduğu gibi karşılıklı itimad içinde görüşecektir.» İzmir fuarı 20 lağustosta açılacak İzmir 9 (A.A: — Belediye Reisi Dr. Beh- çet Uz dün gazetecileri kabul ederek, An- İ kara ve İstanbul seyahati etrafında bazı izahat vermiş ve Fuarın her sene olduğu gibi bu sene de 70 ağustosta açılacağını söylemiştir. Yugoslavya kraliçesine ufak bir ameliyat yapıldı Belgrad 9 (A.A.) — Ecnebi memle- ketlerde bulunduğu esnada dişlerinden muztarip olan kraliçe Marie'ye ufak bir ameliyat yapılmıştır. Bu ufak ameliyat, tamamile muvaffak olmuştur. Ameliyat müteakip valide kraliçe vücudünde yor- gunluk hissettiği için tamamile iyi olun» caya kadar bir müddet istirahat etmesi tensip edilmiştir. Dedikodusu Bütün Dünyayı amları Benan J 9 Mart ime ESHAM VE TAHYİLÂT | ergani 1 Sterlin 100 Dolar 100 Prank 100 Liret 109 İsviçre Pr 109 Florin 100 Raygmark 100 Beige 100 Drahmi 100 Leva 100 Çokcaloruk Kip 190 Pezeta 100 Zloti 100 Perigo 109 Ley 100 Dinar 100 Yen 100 İsveç Pr 100 Ruble 691611 221515 o 1.6025 1381 23825 0.8175 312 31.225 310915 ÖLÜM Giresun sorgu hâkimi Muammer Köprülünün validesi ve İ emekli (o yüzbaşılarından oMuhiddin Köprülünün refikası bayan Emine Köprülü müptelâ olduğu kalb hasta- Uğından şifa bulamıyarak Haseki has- tanesinde 7/8 cuma gecesi vefat edip cenazesi Merkezefendide âile kabris- tanına dün defnedilmiştir, Aliah tak- siralını af ve rahmet eylesin. Konser FERDİ ven STRATZER Konservatuar profesörü POPİ PANAYOTİDİS Konservatuar mezunu 12 Mart salı saat 21 de RANSIZ AANDIZ TALAYROSUNDA paz ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kısmı Gündüz saat 15,30 da Gece sant 20,30 da Oo KADIN İstiklâl cad. Gündüz saat 15,30 da 30 da HERKES KENDİ YERİNE ' bahriye | i kısmı Türkiye Radyodifüzyon Postaları Dalga uzunluğu Türkiye Radyosu 1648 m. 182 Ke /n. 120 “w. Ankara Radyosu T.A. P.3L7m. 9485 Ke/s 0 KW, Türkiye santile PAZAR 10/3/940 1230 Program vo memleket saat ayarı, 1235 Ajans ve meteoroloji haberleri, 12.50 Müzik: Karışık program, okuyan: Celâl Tok» ses, Çalanlar: Cevdet Çağla, Fahri Kopuz, Zühtü Bardakoğlu, İzzettin Ökte, Basr ler, 13.30-14.30 Müzik: Küçük orkestra Necip Aşkin), 1- Robert Stloz; Viyanıda #lkbahar, 2- Ludwig 8lede: Aşk haberi (Ba- le müziği), 3- Fried Walter: Rüya (Keman 4olo ve orkestra için), 4- Grieg: Pergünt 4, S- Joh. #5: Artist hayatı 18 program ve memleket saat ayarı, Müzik: Radyo caz orkestrası, 1830 Çocuk saati, 1855 Serbes saat, 19,10 Memi saat ayarı, ajans ve meteoroloji habeş 19,30 Müzik: Çulanlar: Ruşen Ka Kemal N. Seyhun, İzzettin Ökte yan; Muzaffer İlkar, 1- Suzidil Peşrevi, 2- Badullah ağa - Suzidil ağır semai: (Beni ey konca fem), 3- İsmet ağa - Buzidül şar- kı: (Üfletin İk ar aras) 1 Buz b şarkı ani dum), 5» yeni - Suzidil sarkı inliyor), 2— Okuyan: Melek To sedin Ziya - Şataraban şarkı açıl), 2- Sadettin Kaynak - Gataraban şer- kı: (Gecemiz kapkara), 3- Şalaraban gat elerde aştama), 3— Okuyan: Azi- özem, 1- U! tarki: (Salıp sevdala- ra Udi Zeki - Uşşak şarkı; (Dağlar da- yanmâz eninine), 3- Uşgak türkü: (Menek- şe kokulu yârim), 20,15 Konuşma (Tarihten sahifeler), 2030 Müzik: Fasıl heyoti, 21 | zik: Karşılama ve köçek havaları, lar: Hakkı Derman, Şerif İçli, Hasan Hamdi Tokay, 21, Brahms: Keman ve piyano için 3 üncü So- nat (Re minör), Gilbert Back (Keman), Zugmayer (piyano), 2145 Müzik; , 23,15 Memleket saat aay Ajans haberleri, zirnat, osbam — tahviât, kambiyo - nukut borsası (fiat), 2230 Ajans spor servisi, 2240 Müzik: Cazband (P1), Ba“ “2340 Yarınki program ve kapanis s nl emmeli Büyük ve Dehakâr 3 yıldız MAR. VİCTOR FRANCEN ve ANNİE Yaratıkları muazzam, HARRY BAUR DUCAUX'un muhteşem ve fevkalâde hissi 'Taptığım Kadın Aşk ve ihtiras filminde bu ÇARŞAMBA Akşamı SÜMER SİNEMASINDA istanbulda ilk defa ve nev'inde yekta bir film CÜCELERİN J Korkunç Şehri Tamamen Cüceler tarafından oy- İİ nanmış kalâde macera filmi. Eğlendirici ve şayanı hayret. İlâveten : İSTANBUL TÜRKİYENİN rasikili ve Yeni Bugün SAKARYA sinemasında Aşkı. Zarafet... Kahkaha... Zorla GÜZELLİK OLMAZ Fransızca sözlü en son ve en büyük muvaffakiyetleri İNCİSİD/R. 2 kısımlık Türkçe izahatlı ve Foks havadisleri Beşiktaş SUAD PARK Sinemasında KADINLAR HAPİSHANESİ Eoyance İlâveten: En mükemmel dünya ve gece DI MİTHAT 19 Mart Salı akşamı havadisleri Seanslar: 2.30 -5 - 7,30 İLLÜ İSMAİL FENMEN FRANSIZ TİYATROSUNDA | PIYANO KONSERİ VERECEKTİR. Saran Yalnız Romanı 5.000.000 satılan bir Eser HAT FL ME- ALIMNBD A: Rosali I nd Russel "ı Robert Donat BUGÜN 4 © MELEK ve SARAY sinemalarında kr a e a e i AŞKIN SESİ JEANETTE Muö ie DONALD ve LEW AYRES Filme ilâve olarakı Dünya havadisleri DIKKAT: Bugün seanslar | —2 — 4,15 — 6,30 ve 9 Bugün saat 11 de tenzilâtli HALK matinesi